ei ole sisua enään

siusu = rellu

ranskalaiset ostivat tuotannon eli hajuvesimaan

tyyliin tehdään siumerkillä relluja .

ei ne ainakaan postin jakoautoina kovin kaksisia leluja olleet.

15

2893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...höpiset

      No tottahan SISU on ja pysyy. Kuka sitä kaipaa, onkin jo eri juttu.
      On hyvä aina muistaa sekin tosiseikka, että niin Renault- kuin myöskin Mack- merkkiset kuorma-autot ja isot dieselit valmistaa Volvo!

      • rekkamies

        älä puhu paskaa vai on volvo jenkit ostanu

        rellu sisu = ranskalais omistuksessa

        mac = jenkki

        volvo = ruotsi

        alihankitaa ruotsi teettää muiden omistamissa tehtaissa


      • tietosi
        rekkamies kirjoitti:

        älä puhu paskaa vai on volvo jenkit ostanu

        rellu sisu = ranskalais omistuksessa

        mac = jenkki

        volvo = ruotsi

        alihankitaa ruotsi teettää muiden omistamissa tehtaissa

        Päivitäpä tietosi autonvalmistajien katto-organisaation (OICA) sivuilta.
        Siellä kohdassa VOLVO kerrotaan, että VOLVO valmisti viime vuonna 143813 kuorma-autoa. Näistä Volvo-merkkisiä oli 73550. Renaulteja 47722 ja Mack´eja 22541 ! Suurin osa kuorma-Volvoista valmistetaan Belgiassa, mutta Yhdysvalloissakin 14000 (entinen GMC/White).

        Selaa tilastoja lisää, niin huomaat, että Renault ei valmistanut yhtään kuorma-autoa, eikä Volvo yhtään henkilöautoa (Volvo-merkkiset henkilöautot valmistaa Ford).
        Kannattaa aina muistaa, puhuuko automerkistä vai autovalmistajasta.


    • Työntekijä

      Sisu Auto oy on suomalaisen Kone oyj: omistama kuorma-autotehdas. Autot kootaan eri valmistajien komponenteista ja oman tuotannon osista. Moottoreita toimittaa tällä hetkellä Mack, Cummins ja Caterpillar. Akseleita toimittaa Sisu Axles Hämeenlinnasta, vaihteistoja puolestaan ZF, Eaton ja Allison. Saatavilla on myös Renaultin levyjarrullista etuakselia. Hytit tulevat kaikki Ranskasta ja ovat samoja kuin Renault Premiumissa muutamia yksityiskohtia lukuunottamatta, mm. lämpöeristys ja kiinnikkeet runkoon. Omaa tuotantoa Sisulla on rungot, päälli- ja alustarakenteet. Listaan voidaan lisätä lukematon määrä pienempiä toimittajia, mutta Sisu siis on suomalainen tehdas, joka käyttää eri valmistajien toimittamia komponentteja.

      • Työntekijä

        Lisäksi piti sanomani, että Renault VI ei omista Sisua yhtään. Pari vuotta sitten EU:n kilpailuvirasto kielsi yhteisomistuksessa olleen huoltoverkostonkin, Hansa Auton, olemassaolon koska sillä oli liian vahva monopoliasema. Nykyään Sisu Auto edustaa ja huoltaa Renaultit Suomessa ja Renault VI toisinpäin Ranskassa, mutta molemmat ovat itsenäisiä yhtiöitä.

        Renault VI omistaa kylläkin 50% Volvon kuorma-autopuolesta.


    • Sisuuntunut

      Karjaalaisen Oy Sisu Auto Ab:n omistaa suomalainen konepajayritys Partek Oyj (jonka puolestaan omistaa hisseistään tunnettu Kone Oyj.

      Sisu Auton toiminta-alueena on Suomi, Baltian maat ja Venäjän lähialueet. Tämän alueen ulkopuolella Sisun vienti tapahtuu Renault V.I:n verkoston kautta. Sisu Auto puolestaan edustaa Renault-kuorma-autoja omalla toiminta-alueellaan.

      Sisu Autolla ja Renault V.I:llä ei ole minkäänlaista omistuksellista suhdetta vaan Sisu Auton omistaa kokonaisuudessaan Partek Oyj.

      Sisu on erikoistunut järeisiin ja asiakaskohtaisesti suunniteltuihin yli 40 tonnin kokonaispainoluokan autoihin. Viennissä Sisu on osa Renault Kerax-tuoteperhettä ja täydentää Renaultin mallistoa järeimmässä päässä. Renaultin tuotevalikoima puolestaan keskittyy alle 44 tonnin kokonaispainoluokkiin. Sisu Auton tuotevalikoimaan kuuluvat Sisu E- ja HMTV-mallisto sekä Renaultin Magnum, Premium, Kerax, Midlum ja Mascott.

      Sisu-merkkisten kuorma-autojen kotimaisuusaste on yli 65 prosenttia ja ne ovat Suomalaisen Työn Liiton avainlipputuotteita. Sisu on Suomen markkinoilla kolmanneksi suurin kuorma-automerkki yli 16 tonnin luokassa lähes 20 prosentin markkinaosuudella. Sisu on maansiirtoautojen ja yli 26 tonnin 4- ja 5-akselisten autojen markkinajohtaja ja kakkonen puutavara-autoissa. Sisu Auton vuosituotanto on noin 500 ajoneuvoa. Vuositasolla Sisu Auto tuo maahan noin 200 Renault kuorma-autoa.

      Renault V.I. kuuluu itsenäisenä osana Volvo Global Trucks konserniin, joka on Euroopan suurin ja maailman toiseksi suurin kuorma-autonvalmistaja. Renault V.I:n vuosituotanto on yli 100 000 ajoneuvoa. Renaultin markkinaosuus Euroopassa ja USA:ssa on noin 12 prosenttia. Euroopan tuotantolaitosten lisäksi Renault V.I. omistaa Mack Trucks -kuorma-auto- ja moottoritehtaan USA:ssa.

      Sisu Autolla on laaja komponentti-, tuotekehitys- ja vientiyhteistyö Renault V.I:n kanssa. Sisu käyttää tuotannossaan Renaultin valmistamia ohjaamoita sekä Mack-moottoreita.

      • rekkamies

        siis jenkeistä tilataan osia ja pultataan kiinni

        onko viellä englanti sähköosien toimittajana
        ja siihen sekaan saksalaisa

        ranskalaiset ohjaamot . onko sähköt nykyään myös ranskalaiset.

        hyvä työllistäjä mutta miksi suomessa ei tehdä muuta eli kootaan valmiista osista vain


      • scaanimo
        rekkamies kirjoitti:

        siis jenkeistä tilataan osia ja pultataan kiinni

        onko viellä englanti sähköosien toimittajana
        ja siihen sekaan saksalaisa

        ranskalaiset ohjaamot . onko sähköt nykyään myös ranskalaiset.

        hyvä työllistäjä mutta miksi suomessa ei tehdä muuta eli kootaan valmiista osista vain

        ne suomalaisten kokonaan valmistamat sisut oli niin karmeen näkösiä peltipurkkeja! Jyryt ja kontiot mm.


      • teräsvaari
        scaanimo kirjoitti:

        ne suomalaisten kokonaan valmistamat sisut oli niin karmeen näkösiä peltipurkkeja! Jyryt ja kontiot mm.

        kyllä ennen oli kestäviä ja lämpöisiä sisut

        nykyään kylmiä ja ruastuu nopeesti.

        sähötkin reistaa ei suomen olihin


      • Scanialla ajelija
        scaanimo kirjoitti:

        ne suomalaisten kokonaan valmistamat sisut oli niin karmeen näkösiä peltipurkkeja! Jyryt ja kontiot mm.

        Jostakin olen kuullut, että Scanian ohjaamot olis italiassa piirrettyjä. ( kakkos/kolmossarja ja ehkä nelosetkin.) Joten ei siellä Söötertäljessäkään taitais syntyä muuta kuin sardiinipurkkeja ilman makaroonimiesten apua.


      • Rahtireiska
        teräsvaari kirjoitti:

        kyllä ennen oli kestäviä ja lämpöisiä sisut

        nykyään kylmiä ja ruastuu nopeesti.

        sähötkin reistaa ei suomen olihin

        Toiset puhuu aidoista, toiset seipäistä ja kolmannet taas lehmästä joka tuijottaa aidan porttia. Ja loput ei edes tiedä mikä mikään edellemainituista on...


      • Sisuuntunut
        Scanialla ajelija kirjoitti:

        Jostakin olen kuullut, että Scanian ohjaamot olis italiassa piirrettyjä. ( kakkos/kolmossarja ja ehkä nelosetkin.) Joten ei siellä Söötertäljessäkään taitais syntyä muuta kuin sardiinipurkkeja ilman makaroonimiesten apua.

        Olivathan ne takavuosien kanttikertaakantti-Sisut melkoisia moottorin päälle nostettuja nakkikoppeja!

        Sisu päätti sitten jossain vaiheessa panostaa kunnolla ohjaamoihin ja hommaan pestattiin joku ansioitunut teollinen muotoilija. Saatiin "lentävät linjat", jotka eivät kilpailijoiden rinnalla hirveästi hävenneet. Näillä kopeilla varustettuja Sisuja ei kuitenkaan taidettu saada markkinoille montakaan kymmentä, kun Sisu Auton johto ehti jo toisaalla neuvotella yhteistyösopimuksen Renaultin kanssa ja tuon sopimuksen mukaan Sisuihin tulivat jatkossa Rellun ohjaamot. Oman ohjaamon kehittämiseen juuri sitä ennen pistetyt miljoonat olivat menneet harakoille.

        Vaan kerrankos tuollaista isojen poikien leikeissä sattuu!


      • Työntekijä
        Sisuuntunut kirjoitti:

        Olivathan ne takavuosien kanttikertaakantti-Sisut melkoisia moottorin päälle nostettuja nakkikoppeja!

        Sisu päätti sitten jossain vaiheessa panostaa kunnolla ohjaamoihin ja hommaan pestattiin joku ansioitunut teollinen muotoilija. Saatiin "lentävät linjat", jotka eivät kilpailijoiden rinnalla hirveästi hävenneet. Näillä kopeilla varustettuja Sisuja ei kuitenkaan taidettu saada markkinoille montakaan kymmentä, kun Sisu Auton johto ehti jo toisaalla neuvotella yhteistyösopimuksen Renaultin kanssa ja tuon sopimuksen mukaan Sisuihin tulivat jatkossa Rellun ohjaamot. Oman ohjaamon kehittämiseen juuri sitä ennen pistetyt miljoonat olivat menneet harakoille.

        Vaan kerrankos tuollaista isojen poikien leikeissä sattuu!

        Vuonna -96 aloitetussa E-sarjassa hytit pohjaavat lähes täysin vanhaan SM sarjaan. Näissä "kotoeemeleissä" hytti on aavistuksen leveämpi. Ulkomuoto on saatu muuttumaan maskilla, puskurilla, ovien alareunaan lisätyillä muoviosilla ja muutamilla pienemmillä muutoksilla. Valmistus lopetettiin muistaakseni vuonna -98 ja E-sarjan tuotanto jatkuu Renaultin hyteillä. Kotoeemeleitä tehtiin usempia satoja kappaleita ja kehitykseen menneet summat eivät olleet ihan miljoonia :)


    • rellu

      ei ole päivät lyhyviä rellun kanssa varsinkin pikkupyörillä/pikku moottorilla

      tietty jos isoissa suhde sama ei oo kivaa nysvää

    • Enemmän kyllä se sisu sisältä muistuttaa Antosta/Actrosta kuin rellua

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4374
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3495
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      405
      2357
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2041
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1974
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1959
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      35
      1754
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1618
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1407
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1311
    Aihe