pekka-erik auvinen

klojk

jokelan koulusurmaajan äiti on kertonut pojan sairastaneen paniikkihäiriötä.onkohan tällä ollut vaikutusta siihen,mitä tapahtui?
kai hänellä sen taki oli mielialalääkitys,mitä ei kuitenkaan käyttänyt

22

2639

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuohon

järjettömään käytökseen. Itse paniikkihäiriötä n. 25 vuotta sairastaanena en usko näiden kahden asian yhteyteen.
      Käytti sitten lääkitystä tahi ei.

• tekemistä...

Paniikkihäiriö ei johda tuollaisiin tekoihin.

Olethan loppujen lopuksi hyvin tietoinen itsestäsi ja kaikesta vaikka sairastat paniikkia. Sinähän haluat olla sovussa ja elossa kaikista niistä oireista huolimatta:)
        Ajatukseni on enemmän etten tätä halua edes pahimmalle vihamiehelleni. Uskon myös, että näin on useimpien kohdalla. Mehän ollaan herkkiä, liiankin tunnollisia ja tuntevia ihmisiä. Emme paatuneita, tunteettomia.

• lalja
        tekemistä... kirjoitti:

Paniikkihäiriö ei johda tuollaisiin tekoihin.

Olethan loppujen lopuksi hyvin tietoinen itsestäsi ja kaikesta vaikka sairastat paniikkia. Sinähän haluat olla sovussa ja elossa kaikista niistä oireista huolimatta:)
        Ajatukseni on enemmän etten tätä halua edes pahimmalle vihamiehelleni. Uskon myös, että näin on useimpien kohdalla. Mehän ollaan herkkiä, liiankin tunnollisia ja tuntevia ihmisiä. Emme paatuneita, tunteettomia.

Aivan. Ikävää, että joku uskoo paniikkihäiriöisten olevan jotain mielipuolia.
        He yleensä haluavat tehdä kaiken hyväksi kaikille, mutta mahdotontahan se on - paniikki.
        Auvinen oli se-kai-sin. Piste.

• phs29

Paniikkihäiriö voi olla myös oire, joka kertoo ihmisestä ja hänen elämästään. Ihminen on niin monimutkainen kapistus, minkä vuoksi kenestäkään ei voi yksiviivaisesti sanoa mikä tekee hänestä tappajan vaan useita syitä on varmasti paljon taustalla.

• sinun kannattaisi

tutustua "hieman" paremmin sairauteen nimeltä paniikkihäiriö.

• Et tunne paniikkihäiriötä!
        Itse ainakin olen liian kiltti ihminen ja ajattelen paljon toisia ennenkuin itseäni. Paniikkihäiriö ei tee tappajaa! Älä kirjoita jos ei ymmärrystä löydy tai asiantuntevuutta.

• gjhyu
        tittaL kirjoitti:

Et tunne paniikkihäiriötä!
        Itse ainakin olen liian kiltti ihminen ja ajattelen paljon toisia ennenkuin itseäni. Paniikkihäiriö ei tee tappajaa! Älä kirjoita jos ei ymmärrystä löydy tai asiantuntevuutta.

tämähän on vaan pohdintaa.faktahan on,että panikkihäiriöisten itsemurhaluvut ovat melko korkeat,jospa p-e auvinen toteuttikin ns. laajennetun itsemurhan

• kuulua
        gjhyu kirjoitti:

tämähän on vaan pohdintaa.faktahan on,että panikkihäiriöisten itsemurhaluvut ovat melko korkeat,jospa p-e auvinen toteuttikin ns. laajennetun itsemurhan

masennukseen itsemurha paremmin.Salaisuudeksi jää mikä sai tekemään kauheuksia ,oli suunniteltu teko eikä hetken mielijohde.Voi viha olla kysymyksessä koska kiusattu.Muistaakseni masennuksesta kärsi ja lääkitys vasta alkoi,mielellään lääkitystä ei niin nuorelle anneta.

• ph------
        kuulua kirjoitti:

masennukseen itsemurha paremmin.Salaisuudeksi jää mikä sai tekemään kauheuksia ,oli suunniteltu teko eikä hetken mielijohde.Voi viha olla kysymyksessä koska kiusattu.Muistaakseni masennuksesta kärsi ja lääkitys vasta alkoi,mielellään lääkitystä ei niin nuorelle anneta.

itsemurha lista löytyy,en ole kuullut.Tuskin löytyy muuta ihmisryhmää kuin ph jotka haluaa todella elää,kuolemanpelko viimeistään lääkäriin vie.Ei ph sama kuin masennus jossa itsemurhissa ollaan kärkipäässä.

• huighy
        ph------ kirjoitti:

itsemurha lista löytyy,en ole kuullut.Tuskin löytyy muuta ihmisryhmää kuin ph jotka haluaa todella elää,kuolemanpelko viimeistään lääkäriin vie.Ei ph sama kuin masennus jossa itsemurhissa ollaan kärkipäässä.

löytyy ainakin sekä ameikkalais- että hollantilaistutkimuksia.
        itsemurhariski voi olla jopa yhtä suuri kuin depressiossa.
        itsemurhayrityksiä jopa 3,5 kertaa enemmän normaaliväestöön verrattuna.
        todettiin myös ,että aiemmin sairauteen liittyvän kuolemanpelon oletettiin vähentävän riskiä,mutta tutkimusten mukaan näin ei ole.
        eikö teitä ole kiinnostanut lukea sairaudestanne?

• ghjjy
        huighy kirjoitti:

löytyy ainakin sekä ameikkalais- että hollantilaistutkimuksia.
        itsemurhariski voi olla jopa yhtä suuri kuin depressiossa.
        itsemurhayrityksiä jopa 3,5 kertaa enemmän normaaliväestöön verrattuna.
        todettiin myös ,että aiemmin sairauteen liittyvän kuolemanpelon oletettiin vähentävän riskiä,mutta tutkimusten mukaan näin ei ole.
        eikö teitä ole kiinnostanut lukea sairaudestanne?

saattais olla että itsemurhaluvuilla on tekemistä elämänlaadun kanssa.suht.tuore (muistaakseni kotimainen) tutkimus,jossa listattiin eniten elämänlaatua heikentäviä sairauksia,osoitti että eniten elämänlaatua heikentää masennus ja nivelrikko (tämä ei yllättänyt ketään),mutta ahihäröjen (joihin ph:kin kuuluu)nousu listan kärkipäähän yllätti jopa tutkijat.tutkijat haluavatkin,että tähän seikkaan tulee kiinniittää jatkossa enemmän huomiota ahihäröjen hoidossa.
        eli ahdistushäiriöt ei ole vaan sairauksia,jossa tota nyt pikkasen ahistaa tai panikoituttaa.kyse on paljon isommasta asiasta sekä yhteiskunnallisesti että yksilötasolla

• rjtrjdsjrj
        ghjjy kirjoitti:

saattais olla että itsemurhaluvuilla on tekemistä elämänlaadun kanssa.suht.tuore (muistaakseni kotimainen) tutkimus,jossa listattiin eniten elämänlaatua heikentäviä sairauksia,osoitti että eniten elämänlaatua heikentää masennus ja nivelrikko (tämä ei yllättänyt ketään),mutta ahihäröjen (joihin ph:kin kuuluu)nousu listan kärkipäähän yllätti jopa tutkijat.tutkijat haluavatkin,että tähän seikkaan tulee kiinniittää jatkossa enemmän huomiota ahihäröjen hoidossa.
        eli ahdistushäiriöt ei ole vaan sairauksia,jossa tota nyt pikkasen ahistaa tai panikoituttaa.kyse on paljon isommasta asiasta sekä yhteiskunnallisesti että yksilötasolla

Åitinsä kertoo lehdessä et pekalla oli paniikki häiriö jutusta ei käyny ilmi oliko tällä ammuskelijalla lääkitystä paniikki häiriöön.Hoitamatonko paniikki häiriökö tän sai aikaan voi kristus pitäs hoitaa nuo paniikki häiriöt ennenku tämmöstä paskaa tapahtuu.Voimia vaan kaikille omaisille.

• erhrehthh
        rjtrjdsjrj kirjoitti:

Åitinsä kertoo lehdessä et pekalla oli paniikki häiriö jutusta ei käyny ilmi oliko tällä ammuskelijalla lääkitystä paniikki häiriöön.Hoitamatonko paniikki häiriökö tän sai aikaan voi kristus pitäs hoitaa nuo paniikki häiriöt ennenku tämmöstä paskaa tapahtuu.Voimia vaan kaikille omaisille.

Sit nää idiootti pennut tän ammuskelun jälkeen tekivät näitä soittoja et siellä ja siellä koulussa ammutaan.nää räkänokat otti mallia tästä pelle auvisesta onneks oli pelkkiä huuhaa soittoja onneks.

• ph------ kirjoitti:

Paniikkihäiriö ja masennus täysin erilaiset sairaudet.
        ME jos ketkään haluamme ELÄÄ!! Haemme elämää välillä epätoivon vimmalla. Taistelemme niitä tunteita vastaan jotka tuntuvat siltä, että kuolemme;)

Sinun käsitys ph. on fiktiota.

• hugygg
        tittaL kirjoitti:

ME jos ketkään haluamme ELÄÄ!! Haemme elämää välillä epätoivon vimmalla. Taistelemme niitä tunteita vastaan jotka tuntuvat siltä, että kuolemme;)

ei ole MINUN käsityksestä,en ole yhtään tutkimusta tehnyt.tämä on FAKTAA,tutkittu juttu,ota vaikka ite selvää,äläkä mututuntumalla meuhkaa.

• yksi ph
        hugygg kirjoitti:

ei ole MINUN käsityksestä,en ole yhtään tutkimusta tehnyt.tämä on FAKTAA,tutkittu juttu,ota vaikka ite selvää,äläkä mututuntumalla meuhkaa.

että itse tiedämme mitä päässä liikkuu.Turha sellaisten yrittää ymmärtää jos ei itse kokenut.Jättäkäämme toisarvoisiksi tuollaiset kommentit.Joten ei oteta paniikkia;)

• Mhmm
        tittaL kirjoitti:

Pakko sanoa: ilmaisusi on aivan ihana. Noinhan se toden totta on!

• Loppuunkulunut
        hugygg kirjoitti:

mitä paniikkihäiriö ja toisaalta mitä masennus ovat. Kärsin ensin masennuksesta, joka uuvutti täysin. Sen jälkeen tulivat monen vuoden paniikit, jolloin pelkäsin kuolevani. Nyt muutaman vuoden syvä masennus, missä päällimmäisenä ajatuksena toivo kuolemasta, mikään ei kiinnosta, vihan tunne, totaalinen kyllästyminen.
        Masennus voisi ajaa epätoivoisiin tekoihin: minun kohadallani ei siis paniikkihäiriö yksinään.
        Se, mikä on syy ja seuraus, on kokonaan toinen asia. Jaksamista kaikille, oli sitten kysymys paniikista tai masennuksesta: raskaita ovat molemmat ihmisen kestää.

• pk häiriöisen äiti

ihmettelen suuresti jos meinaatte että pk- lääkitys auttaa kaikille. tarpeeksi kauan syötyään lääkettä, se ei enään pure jos tulee oireita. kyllä se viha on pk-potilaalla tulee tällöin esiin. silloin tarvitaan lisälääkitystä. ja kaikki sertoniini lääkkeet eivät ala vaikuttamaan heti, Puhutaan noin 1kk kun alkaa vaikuttamaan. minulla onneksi on lapsi jonka sain kanssani onneksi lääkäriin ajoissa, kun lääke ei enään pure. Jouduin pyytämään lähetettä psykiatrin arviointiin, ja saatiin 2kk päähän aika, mitä voisi tapahtua tänä aikana. joudun soittamaan ja pyytämään aikaistamaan aikaa, tai muuten vien hänet psykiatriseen sairaalaan. itse olen ollut sairaalahoidossa, joka auttoi minua. Olen tällä hetkellä lääkkeetön. Sairastin debressiota. joten kyllä kaikki täysin mahdollista. Huolehtikaa lapsistanne, kysykää ja kuunnelkaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4903
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      659
      4088
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2281
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2047
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1848
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1686
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1431
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1198
    9. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94
      1134
    10. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      87