Minkälaisissa elämäntilanteissa te muut olette perustaneet perheen? Meillä on tilanne, että olemme 25 ja 29 vuotiaita, olleet yhdessä yli 4 vuotta, naimisissa olemme olleet kohta vuoden ja asumme vuokralla kaksiossa. Kovasti haluaisimme kumpikin perustaa perheen ja olemmekin ajatelleet, että kunhan saisin edes jonkun, määräaikaisenkin työpaikan, niin alkaisimme yrittää lasta, vaikka mies vielä opiskeleekin.
Ongelmana ja ennen kaikkea valtavina rasitteina ja mielen pahoittajina vaan ovat vanhempamme, ennen kaikkea minun äitini, joka kaiken aikaa lykkää kapuloita rattaisiin ja keksii syitä, miksi lapsen hankintaa pitäisi lykätä. Milloin hän on vedonnut tämänhetkiseen työttömyyteeni ja miehen opiskeluun, toisinaan jopa vain siihen, että asumme hänen mielestään asumme liian ahtaasti (50m2) ja liian sotkuisessa asunnossa. Kun olen kertonut, minkälaisissa ainakin kaksikertaa näin vaikeissa elämäntilanteissa jotkut tuttavani ovat hankkineet lapsia ja selittänyt, että mikäli lapsen hankintaa lykkää liikaa, joutuu pian turvautumaan lapsettomuushoitoihin, alkaa hän vaan jauhaa tämänhetkisestä taloudellisesta tiukkuudestamme ym. Äitini mielestä molemmilla tulisi olla vakituiset työpaikat ja meidän pitäisin asua isommassa asunnossa ym. ennenkuin saisimme edes haaveilla perheenlisäyksestä.
Tiedän, ettei minun periaatteessa pitäisi välittää äitini mielipiteistä, mutta en voi sille mitään, että hänen puheensa eivät kerta kaikkiaan lakkaa satuttamasta, varsinkin, kun olemme aikuisia ihmisiä ja naimisissa ja toisella on koulutus, vaikka toinen vielä opiskeleekin.
Missä elämäntilanteissa te muut
13
1032
Vastaukset
perheenlisäyksestä itse. Olet täysi-ikäinen ja vielä naimisissa. Minusta lapset pitää tehdä silloin, kun niitä haluaa ja kaipaa. Ei niille asioille voi vanhemmat, eikä työ ym.. Kyllä asiat järjestyy. Nykyaikana pitää olla työt, omakotitalot kaikki..Siitä vaan lapsen tekoon. Kerro asiasta vasta sitten, kun olet raskaana. Entä jos ois jotain, vaikka ettei tuliskaan raskaaksi? Siitä ois heti tietoinen ja vois käydä tutkimuksissa. Lapset on lahja. Ei itsestään selvyys.
- mielipiteeseen.
Te itse päätätte ilman muiden mielipiteitä, koska perheen perustatte.
Meillä tilanne seuraava: minä 23, mies 24 ja esikoinen 1v. Miehellä vakiduuni ollu jo reilu 3 vuotta, mulla lukio käytynä ja ammatti opiskeltu, työkokemustakin jo yli 2 vuotta. Yhdessä oltu reilu 6,5 vuotta (avoliitto) ja vuokralla asutaan, kaksio 60,5 neliöä. Autolaina kohta maksettu, sen jäkeen oman asunnon osto.
Nyt haaveissa toinen, raskautta tosin odottettu kohta jo puoli vuotta. Taloudellinen tilanteemme on jopa parempi mitä kuvittelin kun esikoista odotimme, niinpä olen pystynyt olemaa kotona lapsen kanssa. Tosin nyt hakusassa on osa-aikanen työ, kokemuksen takia ei niinkään rahan.
Asioilla on tapana järjestyä. Koskaan ei ole se Oikea aika hankkia lapsia vaan lapset pitää tehdä silloin, kun niitä haluaa ja kaipaa niin kuin ylläolevakin sen jo kertoi.
- sen verran vain että
Jos sinäkin olet vasta 25v, niin sinulla on kymmenenvuotta aikaa tehdä lapsia ilman pelkoa mistään lapsettomuushoidoista.
Suhteennekin on aikas tuore, vaikka naimisissa olettekin.
MOnihan tekee sen klassisen virheen, että menee naimisiin ja tekee lapsia liian hätäisesti. Se erhe sitten koituu ongelmaksi kun tulee se arki ja pitää sen kumppanin ja lapsen kanssa pärjätä, vaikka ei kumppania kaiken uuden kohelluksen tiimellyksessä edes oppinyt tuntemaan.
Sulla on aikaa kuule tyttö.
Ikävä kyllä nykyisin on taas se trendi, että parikymppiset tekee lapsia kuin sieniä sateella. Ihminen on laumaelän ja käyttäytyy laumansa mukaan, etenkin nuoret. kaikilla se homma ei vain pelaa suunniteollulla tavalla ja ei ole varmuutta ja tulevaisuudessa ja elämässä. Lapsihan tarvii juurikin turvallisen elinympäristön.- dongsdong---
Hei.
Minä olen eri mieltä ylläolevan kanssa. Kyllä sinulla on oikeus lapsen hankintaan äidistäsi riippumaatta. Minun äitini haluaisi myös että hankkisin lapset myöhään, olen 23 ja me mieheni kanssa yritämme parhaillaan esikoistamme. Olemme naimisissa ja kyllä se arki meillä on tullut jo vastaan aina välillä, en nyt ymmärrä, miksi se arki niin pelottaa lapsen kanssa?? Minä olen se osapuoli meistä joka on valmistunut, ja myös mieheni opiskelee vielä...
"ikävä kyllä nykyisin on taas se trendi, että parikymppiset tekee lapsia kuin sieniä sateella.", en ymmärrä mihin perustata tämän väitteen???
niinkuin tämän hetkiset tutkimukset sanovat, niin liian myöhään suomalaiset nykyään hankkivat lapsia, nainen on HEDELMÄLLISIMMILLÄÄN 20-30 vuotiaana, sitten voi lapsen teko jo hankaloitua ja 35-ikävuoden jälkeen voi ehkä olla jo riski olla ensi synnyttäjä, ja myös downinsyndrooma lapsella yleistyy!
Toiseksi olen sitä mieltä, että nuorena lapset jaksaa hoitaa paremmin ja sitten on vielä itselleenkin aikaa myöhemmin, ei tarvitse olla yli 50 kun lapset muuttaa pois kotoa yms.
Ja sitten vielä...ei mistään koskaan voi olla varma, ei tulevaisuudesta, koskaan ei tiedä onko varmasti töitä, vai elääkö enää huomiseen, joten sen varaan ei ehkä lapsen tekoa kannata ajoittaa, että on aivan VARMA kaikesta...sillä elämässä ei valitettavasti voi olla varma kuin kuolemasta!Joten tsemppiä vauvaprojektiin ja älä anna äitisi pahoittaa mieltäsi!! - älkää hätiköikö!!
dongsdong--- kirjoitti:
Hei.
Minä olen eri mieltä ylläolevan kanssa. Kyllä sinulla on oikeus lapsen hankintaan äidistäsi riippumaatta. Minun äitini haluaisi myös että hankkisin lapset myöhään, olen 23 ja me mieheni kanssa yritämme parhaillaan esikoistamme. Olemme naimisissa ja kyllä se arki meillä on tullut jo vastaan aina välillä, en nyt ymmärrä, miksi se arki niin pelottaa lapsen kanssa?? Minä olen se osapuoli meistä joka on valmistunut, ja myös mieheni opiskelee vielä...
"ikävä kyllä nykyisin on taas se trendi, että parikymppiset tekee lapsia kuin sieniä sateella.", en ymmärrä mihin perustata tämän väitteen???
niinkuin tämän hetkiset tutkimukset sanovat, niin liian myöhään suomalaiset nykyään hankkivat lapsia, nainen on HEDELMÄLLISIMMILLÄÄN 20-30 vuotiaana, sitten voi lapsen teko jo hankaloitua ja 35-ikävuoden jälkeen voi ehkä olla jo riski olla ensi synnyttäjä, ja myös downinsyndrooma lapsella yleistyy!
Toiseksi olen sitä mieltä, että nuorena lapset jaksaa hoitaa paremmin ja sitten on vielä itselleenkin aikaa myöhemmin, ei tarvitse olla yli 50 kun lapset muuttaa pois kotoa yms.
Ja sitten vielä...ei mistään koskaan voi olla varma, ei tulevaisuudesta, koskaan ei tiedä onko varmasti töitä, vai elääkö enää huomiseen, joten sen varaan ei ehkä lapsen tekoa kannata ajoittaa, että on aivan VARMA kaikesta...sillä elämässä ei valitettavasti voi olla varma kuin kuolemasta!Joten tsemppiä vauvaprojektiin ja älä anna äitisi pahoittaa mieltäsi!!Totuus tekee joskus kipeää. Kyllä ei kannata tehdä hetkenhuumassa lapsia. kolmivitosenakin kerkeää.
Höpö höpö, kyllä suomalaisten lapsettomuuteen vaikutta tämä yhteiskunnallinen stressi ja paine tehdä lapsia ja lunastaa siten paikka yhteiskunnasta tasavertaisena kansalaisena joka jataa sukua ja tuottaa. - hmhm
"Suhteennekin on aikas tuore..." Blaa blaa! Minä olin seurustellut vähän alle vuoden mieheni kanssa, kun aloimme odottaa ensimmäistä lastamme. Oli erittäin toivottu lapsi, nyt olemme naimisissakin :) Paskat tuollaisista kommenteista, että aikaa on jne. Jos tuntuu siltä, että lapsi olisi nyt, juuri tällä hetkellä toivottu, ja se toive pysyy, niin ei muuta kuin yrittämään :) Töitä ehtii kyllä tehdä ja varmasti lapsen saatuasikin saa töitä. Jos raha-asiat mietityttävät, niin aina on kirpparit/huutonetti, joista saa edullisesti tosi hyviä lastenvaatteita ja tarvikkeita, kaikki ei tarvi olla uutta.
- ei ku tekee vaan ja ajattel...
hmhm kirjoitti:
"Suhteennekin on aikas tuore..." Blaa blaa! Minä olin seurustellut vähän alle vuoden mieheni kanssa, kun aloimme odottaa ensimmäistä lastamme. Oli erittäin toivottu lapsi, nyt olemme naimisissakin :) Paskat tuollaisista kommenteista, että aikaa on jne. Jos tuntuu siltä, että lapsi olisi nyt, juuri tällä hetkellä toivottu, ja se toive pysyy, niin ei muuta kuin yrittämään :) Töitä ehtii kyllä tehdä ja varmasti lapsen saatuasikin saa töitä. Jos raha-asiat mietityttävät, niin aina on kirpparit/huutonetti, joista saa edullisesti tosi hyviä lastenvaatteita ja tarvikkeita, kaikki ei tarvi olla uutta.
Kyllähän suomen holhousyhteiskunta elättää perkele! MItä tuota murehtimaan kun ei muutkaan murehdi?!!! Tekee vain lapsiakin kun siltä tuntuu ja ajattelee vasta sitten. Niin teki mun äitikin ja katuu nyt viisikymppisenä kun on isän kanssa eronnut ja joutui 40-vuotta kouluttamattomana isän tossun alla olemaan...
- ja moi..
ei ku tekee vaan ja ajattel... kirjoitti:
Kyllähän suomen holhousyhteiskunta elättää perkele! MItä tuota murehtimaan kun ei muutkaan murehdi?!!! Tekee vain lapsiakin kun siltä tuntuu ja ajattelee vasta sitten. Niin teki mun äitikin ja katuu nyt viisikymppisenä kun on isän kanssa eronnut ja joutui 40-vuotta kouluttamattomana isän tossun alla olemaan...
No kaikki ei kuitenkaan pääty niin kuin sinun vanhemmillasi, että sitäkin kolikon toista puolta kannattaa ehkä miettiä. Toiseksi en nyt hirveesti tänne tulisi noita sinun katkeransävytteisiä viestejäsi kirjoittelemaan...asiasta voi meinaan kirjoittaa eri tavallakin. Ja jos sinun ratkaisusi on hankkia lapset 40-vuotiaana niin se on ok, mutta toiset haluavat lapset nuoorena ja se on ok, sinun ei siis pidä ruveta toisten ratkaisuja morkkaamaan vaikka olisitkin toista mieltä!!
- Lapsia yli 35v
ei ku tekee vaan ja ajattel... kirjoitti:
Jos niitä lapsia aletaan yrittämään vasta yli kolmekymppisenä, sanotaan 35-vuotiaana ja haaveilee monesta lapsesta, voi lapsiluku jäädä yhteen tai jopa nollaan. Useita keskenmenoja voi tulla, mutta mitäpä siitä sinun ajattelutyylilläsi!? Alkuperäinenkin nimenomaan kirjoitti ja murehti sitä, kun ei ole ollut töissä ennen lapsensaantia; ei hän kirjoittanut että lapsen saatuaan jääkin kotiin ja yhteiskunnan elätettäväksi... Aika nuorena on muuten äitisi alkanut olemaan isäsi tossun alla, lapsesta asti (10-vuotiaasta) ;)
- Meitä on jo nyt liikaa!!
Lapsia yli 35v kirjoitti:
Jos niitä lapsia aletaan yrittämään vasta yli kolmekymppisenä, sanotaan 35-vuotiaana ja haaveilee monesta lapsesta, voi lapsiluku jäädä yhteen tai jopa nollaan. Useita keskenmenoja voi tulla, mutta mitäpä siitä sinun ajattelutyylilläsi!? Alkuperäinenkin nimenomaan kirjoitti ja murehti sitä, kun ei ole ollut töissä ennen lapsensaantia; ei hän kirjoittanut että lapsen saatuaan jääkin kotiin ja yhteiskunnan elätettäväksi... Aika nuorena on muuten äitisi alkanut olemaan isäsi tossun alla, lapsesta asti (10-vuotiaasta) ;)
ja lestat ja vastuuttomat pukkaa lisää. Kyllä 1-2 lasta per nainen on ihan tarpeeksi ja sekin on liikaa maailmalle.
- mato-
Tämä yrittäminen siis. Olin 19v silloin. Nyt 21 eikä edelleenkään lasta. Jos olisimme vielä odottanu, ties vaikka mun kropan ongelmat ois pahentunu ja ei oliskaan enää mahdollisuuksia. Nyt on vielä mahdollisuus jopa luomustikin saada se lapsi. Hoitoja olemme kuitenkin aloittamassa. Tuleeko yllätyksenä, että parikymppisiäkin on paljon jotka kärsii lapsettomuudesta?
Aikaa ei aina ole!!!
Lapsi tarvitsee ennen kaikkea vanhempiensa rakkautta, se luo lapselle turvallisen ympäristön. Enkä nyt tarkoita, että pitäisi asua sillan alla rahatonna. Mutta vähälläkin rahalla pärjää ja lapsista kasvaa kelpo kansalaisia, jos vaan vanhemmat välittävät aidosti.
- lapsia
Nyt olen jo 30-v ja edelleenkään mistään ei ole löytynyt ketään joka haluaisi tehdä lapsia. Tässä alkaa tulla jo aika epätoivoiseksi ja luultavasti jälkikasvua ei tällä menolla ikinä tulekaan, kun missään ei ole naisia jotka haluaisivat lasta saada.
- herättää
Me olemme mieheni kanssa olleet yhdessä viisi vuotta, naimisissa kolme vuotta, esikoinen on vuoden vanha.
Olin 19v. kun tulin raskaaksi, ja 20v. kun tyttö syntyi. Mieheni on nyt 25v.
Kun lasta alettiin tehdä olin jo toivonut vauvaa vuoden päivät, mutta sain miehenkin "suostuteltua" vasta siinä vaiheessa kun vaihtoehtoina oli lähteä kouluun tai yrittää saada lapsi :)
Tulin heti raskaaksi, luulen että tähän vaikutti juuri nuori ikäni (vaikka monet nuoretkin kärsivät lapsettomuudesta, tiedän) ja koen edelleen, että odotusaika oli helppo samasta syystä.
Miehelläni on vakituinen työpaikka, itselläni vain vähän työkokemusta ja ylioppilaslakki. Olemme kuitenkin saaneet lapsellemme turvallisen kodin aikaiseksi ja vaikka rahaa ei aina hirveästi olekaan (varsinkaan nyt kotihoidontuella) niin en tiedä mitään parempaa kuin tämä lapsen kanssa kotona oleminen. Tarkoitan siis, että jos joistakin asioista nipistää niin pärjää aivan varmasti, vaikka opiskelijoita olisittekin.
Ja äitiäsi haluaisin vielä vähän ihmetellä, oma äitini on nelikymppinen ja itki onnesta kun kuuli että hänestä tulee mummu ja oli toivonut sitä jo pitkän aikaa (vaikka olinkin vasta alle 20v.). Kenenkään ei pitäisi "päättää" toisen elämästä, jos haluatte tehdä lapsen niin tehkää! Kyllä se 50 neliötä on ihan tarpeeksi pienelle perheelle.
Ja nuorenahan ne lapset on biologisestikin tarkoitus tehdä, vaikka kuka sanoisi mitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394953Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6724188Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732311Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162067MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401878- 961706
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671461OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 911164
- 941144