Jos pyörä menee vauhdissa nurin niin siinä yleensä kuljettaja sen jälkeen liukuu johonkin suuntaan pitkin tietä. Hyvä ajoasu suojaa tietenkin liukumisen aiheuttamilta vammoilta jonkin verran, mutta olisiko parempi, jos liukumisen saisi muutettua pyörimisliikkeeksi ?
Tällöinhän vartalon tiehen koskettava osa vaihtuisi koko ajan eikä sama kohta ajoasusta pääsisi niin helposti kulumaan puhki ja aiheuttamaan iho- tai muita hankausvaurioita.
Onko jotain erityistä tekniikkaa, jolla tuollaisessa tilanteessa saisi liukumisen muutettua ympäripyörimisliikkeeksi ?
Oikeaoppinen kaatuminen ?
9
1439
Vastaukset
- juuri pyörimistä
rr-kuskit yrittävät estää kaatuessaan.
- U.Kemi
Judomiehet tietää kuinka kaadutaan, käy kysymässä kuinka se ukemi tehdään.
Käys kysymässä jujutsulaisilta missä nopeudessa he aikoisivat ukemia käyttää..Ukemi on mattoliike jossa tullaan heitosta alas ja siinä ei nopeus todellakaan ole vaikka 80 km/h..Kysyjälle..jos joudut tilanteeseen jossa kaadut..siis kaadut niin pyri sen mopon alta pois ettei jalka jää alle ja levitä eväs koska pyöriminen on vihoviimeinen juttu.Toivottavasti tollasessa tilanteessa ei oo alla sortsit ja t-paita..
- videolta
mp-kisa,jossa kuskin pyörä keulii vahingossa.
Sitten pyörä lähtee käsistä ja lopuksi kuski tekee nätin ukemin eteenpäin!
- Turo--Inkeri
lienee paras tapa varmistaa, että saat mahdollisimman paljon ruhjeita sekä luunmurtumia. Ei suositeltavaa...:)!
Mutta kenties joku kesäisin t-paidalla ja sortseilla ajavista sankareista haluaisi kommentoida, onko se parempi liukua vaiko kenties pyöriä pitkin asfalttia....? - Köröttelijä
joka moottoripyörän nurinmenon jälkeen,maantieolosuhteissa,pystyy tekemään mitään hallittua kehonsa liikettä hillitsevää toimenpidettä.
Ainoa asia minkä voi tehdä,jos ehtii sitäkään,on toivoa, ettei osu mihinkään kiinteään esteeseen,tai jos on jo pyörällään sellaiseen ensin törmännyt ja siitä sitten ilmojenteille lähtenyt,odotukset laskeutumispaikan suhteen,voisivat käydä mielessä.
Nuo jutut joissa nurin mennyt motoristi kertoo tehneensä,yhtä jos toistakin ja nätin hallitun liun jälkeen,tupakin poltettuaan jatkanut nätisti matkaa,voi jättää omaan arvoonsa.
On vaan käynyt valtava tuuri,kun on sattunut ruho mäjähtämään sopivassa kulmassa ja suunnassa tienpintaan eikä ole mikään kovin paljon ilmaa raskaampi este tullut "HALLITTUA"liukua häiritsemään. - Kra
Nuorempana, siis joskus 20 kiloa sitten vedin yhdet lipat 70 km/h nopeudesta asvalttiin. Väistäessäni eteen tullutta estettä, autoa joka veti liinat kiinni ilman mitään järkevää syytä. Jarrutin "taitamattomasti" väistön aikana etupyörän alta pois. Osuin ensin kyjelleni asvalttiin josta alkoi nopea pyörimisliike. Takaraivossa oli tieto että lähellä takana tulee auto, jonka alle en halua liiskautua. Pyörimisliikkeen aikana levitin käteni sivuille, jotta saisin pyörimisen jotenkin loppumaan. Muutaman kierroksen jälkeen sain tienpinnasta jonkinlaisen otteen ja ponnistin kaikin voimin itseäni kadun reunaanpäin jalkakäytävälle. Vasta silloin kuulin takaatulevan auton lukkojarrutusäänet, ai että helpotti oloa.
Pahimmat vammat olivat henkistä laatua, farkut olivat riekaleina ja vain muutamia mustelmia ympäri kroppaa ja pyörään tuli muutaman satasen (markkavallanaikaan) edestä uusia osia hankittavaksi.
Tuon kokemuksen perusteella sanoisin, että pyöriminen on vihonviimeiden tapa kaatumisen jälkeen. Siinä menee suunnat ja koordinaatiot ihan sekaisin saati sitten, että olis edes teoriassa mahdollista yrittää vielä väistellä kiinteitä esteitä.
Koordinaatioista vielä senverran, että tuohon aikaan olin kohtuullisen kovassa kunnossa oleva kilpaurheilija, jolla pää ei mennyt pyörälle ihan pienistä pyörityksistä. Nyt saattais mennäkin samoin kuin luut saattais somasti rutajaa vastaavanlaisessa kaadossa(?)
Radan varsiltahan on pyritty poistamaan kaikki kiinteät esteet, siellä on tilaa liukua tai vaikka pyörähdellä.- Turo--Inkeri
radalla on tilaa liukua, kadulla monesti ei ole. Ja kadulla on paljon todennäköisemmin jotain mihin törmätä, ja minkä kanssa jää auttamatta kakkoseksi. Ne on kaksi aivan eri maailmaa.
Pitää tietoisesti aina jättää hieman rakoa siihen omaan ´limittiin´, muuten kyllä on aika iso riski joutua kokeilemaan kadulla kaatumista. - Kra
Turo--Inkeri kirjoitti:
radalla on tilaa liukua, kadulla monesti ei ole. Ja kadulla on paljon todennäköisemmin jotain mihin törmätä, ja minkä kanssa jää auttamatta kakkoseksi. Ne on kaksi aivan eri maailmaa.
Pitää tietoisesti aina jättää hieman rakoa siihen omaan ´limittiin´, muuten kyllä on aika iso riski joutua kokeilemaan kadulla kaatumista.Tuon tapauksen jälkeen on pysynyt kirkkaan mielessä, että:
- prätkäkuski on aina se heikompi osapuoli kun kolisee
- ei pidä koskaan luottaa, että muut tienkäyttäjät toimisivat automaattisesti oikein
- turvamarginaalia pitää aina olla joka suuntaan
- jarrujen käyttö ja tuntuma tiehen pitää olla aina tuoreena selkäytimessä
- yleinen liikenne ei ole kilparata (tuossahan oli kolmen auton ja yhden prätkän kisa valoista lähdössä)
Tullakseen joskus vanhaksi ja viisaaksi, pitää ensiksikin pysyä hengissä tarpeeksi pitkään ja toiseki pitää olla ensin nuori ja typerä.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1197526Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista776494- 955244
- 524595
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494256- 2304159
- 444065
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283938- 583080
- 482576