Ensimmäisen renkaanvaihdon Zafira (vm. -05) -kokemuksella heti tyhmä kysymys: mihin vararengas on piilotettu? Samoin tunkin ja pulttiavaimen sijoitus olisi mukava tietää!
Missä
8
2863
Vastaukset
- minne laitoit?
Minne laitoit Biltemasta ostamasi hallitunkin ja avaimen? Mihin tarvitset rengasavainta tai tunkkia, kun autossa on renkaanpaikkausaine ja kompressori? Ja kun autojen mukana tulevia tunkkeja ei missään nimessä saa käyttää kausirenkaanvaihtoihin (vrt. maahantuojien varoitukset jokin aika sitten). Auton oma tunkki on vain renkaan puhkeamisesta aiheutuvaan hyvin harvinaiseen hätätilanteeseen.
- vararengas?
pelit ja vermeet renkaanvaihtoon. Mutta joskus sattuu, että tulee vastaan tilanne tien päälläkin. Silloin olisi hyvä olla myös mukana kättä pidempää. Tuohon auton omaan kompuraan en luottaisi tippaakaan. Leikkikaluja tosi tilanteessa, jos 6 tuuman naula menee renkaan sisään. Onko tosiaan niin, että Opelilla on ajateltu noiden lelujen korvaavan vararenkaan?
- Cdti vm2008
vararengas? kirjoitti:
pelit ja vermeet renkaanvaihtoon. Mutta joskus sattuu, että tulee vastaan tilanne tien päälläkin. Silloin olisi hyvä olla myös mukana kättä pidempää. Tuohon auton omaan kompuraan en luottaisi tippaakaan. Leikkikaluja tosi tilanteessa, jos 6 tuuman naula menee renkaan sisään. Onko tosiaan niin, että Opelilla on ajateltu noiden lelujen korvaavan vararenkaan?
http://www.opel.fi/content_data/GME/019/FI/fi/GBPFI/pdf/0QX_Tech.pdf
Varusteet- kohdasta löytyy kaipaamasi varapyörä.
Täysikokoinen varapyörä, teräsvanne, maks. 16". Hinta 70 €.
Kurkista takapuskurin alta Zafin pohjaa. Näet siellä varapyörän muotoisen syvennyksen takaäänenvaimentimen vieressä. Varapyörän kiinnitys ja laskeminen tapahtuu tavaratilan sisäpuolelta, lattiassa olevan kuusioruuvin avulla.
Renkaan puhkeaminen matkalla on häviävän pieni mahdollisuus. Kuljettelet autohistoriasi aikana liki 10 kg:n rinkulaa painolastina; kymmeniä-, ellei satojatuhansia kilometrejä. Siitä on hyvä laskeskella hyötysuhde säästön kannalta, kun vaakakupissa on polttoaineen säästö renkaanpaikkausnesteen ja ilmakompressorin muodossa, jotka painavat murto-osan varapyörän painosta.
Nyt täytyy koputtaa puuta(!), mutta itselläni ei ole puhjennut rengas kertaakaan omistamieni seitsemän(7) auton ja yli 1,3milj. km:n aikana. Että se siitä varapyörän entä-jos- asetelmasta…
Aikaisempi Zafini oli vm. 2006 ja nyt alla tämän vuoden facelift diesel, joissa molemmissa on ko. paikkausjärjestelmä. Se on vaivattomin keino saada auto renkaanpaikkausfirmalle tienpäällä tapahtuneen naulanpoiston ja paikkausnesteen täytön jälkeen. Sitä paitsi on vaivattomin myös naisautoilijalle, kun ei tarvitse tunkata raskasta autoa ylös tienposkessa. Eli tämä on tätä päivää elämää helpottavine apuvälineineen. - vararengas?
Cdti vm2008 kirjoitti:
http://www.opel.fi/content_data/GME/019/FI/fi/GBPFI/pdf/0QX_Tech.pdf
Varusteet- kohdasta löytyy kaipaamasi varapyörä.
Täysikokoinen varapyörä, teräsvanne, maks. 16". Hinta 70 €.
Kurkista takapuskurin alta Zafin pohjaa. Näet siellä varapyörän muotoisen syvennyksen takaäänenvaimentimen vieressä. Varapyörän kiinnitys ja laskeminen tapahtuu tavaratilan sisäpuolelta, lattiassa olevan kuusioruuvin avulla.
Renkaan puhkeaminen matkalla on häviävän pieni mahdollisuus. Kuljettelet autohistoriasi aikana liki 10 kg:n rinkulaa painolastina; kymmeniä-, ellei satojatuhansia kilometrejä. Siitä on hyvä laskeskella hyötysuhde säästön kannalta, kun vaakakupissa on polttoaineen säästö renkaanpaikkausnesteen ja ilmakompressorin muodossa, jotka painavat murto-osan varapyörän painosta.
Nyt täytyy koputtaa puuta(!), mutta itselläni ei ole puhjennut rengas kertaakaan omistamieni seitsemän(7) auton ja yli 1,3milj. km:n aikana. Että se siitä varapyörän entä-jos- asetelmasta…
Aikaisempi Zafini oli vm. 2006 ja nyt alla tämän vuoden facelift diesel, joissa molemmissa on ko. paikkausjärjestelmä. Se on vaivattomin keino saada auto renkaanpaikkausfirmalle tienpäällä tapahtuneen naulanpoiston ja paikkausnesteen täytön jälkeen. Sitä paitsi on vaivattomin myös naisautoilijalle, kun ei tarvitse tunkata raskasta autoa ylös tienposkessa. Eli tämä on tätä päivää elämää helpottavine apuvälineineen.on tietysti tarpeeton. Minulla kuitenkin on ollut autoiluhistoriani aikana ilmavaivoja keskimäärin lähes vuosittain, toki joka kerta ne eivät ole aiheuttaneet toimenpiteitä tien päällä. Tuurin lisäksi myös muut olosuhteet aiheuttanevat noita vaivoja. Minä ajelen enimmäkseen maaseudulla huonoilla sorateillä, jossa vikoja aiheuttavia tekijöitä (karke sepeli, lasinsirut, naulat yms.) on huomattavasti enemmän kuin kaupunkien hyvin harjatuilla asfalteilla. Sinä ajat myös aina uusilla renkailla. Minä hankin aina uudenkarhean ajopelin (tuo sinulta jäljellejäävä auto on minun tyypillinen uusi auto) ja ajelen sillä kulutusosia uusien n. 15 vuoden ikään asti. Siinä sattuu vuosia, jolloin renkaatkaan eivät ole aivan uudet, ja tuolloin rikkoontumisriskikin tietysti kasvaa.
Jos vararengasvarustus ei ole tuon kalliimpi, on mielestäni suurta hulluutta jättää se pois. Uuden auton ostajan voisi edes tuon vertaa voivan ajatella autonsa jälkikäyttäjää. Tuon paikkausjärjestelmän toimivuudesta ei minulla tietysti ole kokemusta, mutta jotakin kertoo valmistajan varoitukset sen käytöstä. Kompura lienee tavallinen 12 v mallia Biltema. Siitä voin sanoa, että ainakaan täysin tyhjentynyttä tubelessrengasta sillä ei saa täytettyä (ei jaksa puristaa renkaan reunaa vannetta vasten riittävän nopeasti). - Umpigummi
Mitenkäs sitten toimit kun renkaastasi sattuu menemän runkovyöt poikki (on muuten yleisempää kuin puhkeaminen naulan tms. takia ).Taitaa siinä vaiheessa vanhanliiton tunkki ja varapyörä kuulostaa kovalta yhdistelmältä. Jos vielä rengas sattuu irtoamaan vanteelta keskiuraan, niin silloin on kyllä vaahtokompuramies täysin kusessa uuden teknologiansa kanssa, vaahdot roiskuu ympäriinsä eikä 12 voltin minikompuran ilmantuottto riitä mitenkään.
- Zaf-i-ra
Nykyään ei monessa autossa ole vararengasta.
Eli se korvataan Kompuralla ja paikkaus aineella.
(kuuluu vakiovarusteeseen)
Ainakin meidän vm 06 zafirassa löytyy takakontin lokerosta kompura paikausaineet.
Ei ole kyllä tarvinnu käyttää, toivotaan että toimii kun sitä tarvii.
Jotain hyvää siinäki on, kevyt homma, ei tarvii nostella renkaita iroitella muttereita jotka on jumissa... Ajatele jos olet esim juhliin menossa puku päälä nii sekään ei likaanu kun ei tarvii kontata=)
Sopii myös naisille, sekä laiskoile miehille;)- puku-mies
Ihan oikeassa olet. Tosin makuasioitahan nuo. Minua ei haittaa olla pukujuhlissa rasvasissa käsissä (likainen puku kyllä inhottaa enemmän). "Se kuka osaa käyttää käsiään, sotkee ne", on minun mottoni.
- zaaffiira
puku-mies kirjoitti:
Ihan oikeassa olet. Tosin makuasioitahan nuo. Minua ei haittaa olla pukujuhlissa rasvasissa käsissä (likainen puku kyllä inhottaa enemmän). "Se kuka osaa käyttää käsiään, sotkee ne", on minun mottoni.
Aika turhaa tosiaan jossain loskakelissä on varapyörää auton alta kaivelemaan. Sitäkin olen kokeillut yhden pakettiauton kanssa ja oli meinaan joa aika homma saada se pois sieltä auton alta, 2 vuótta oli jo ehtinyt ryydyttää mekanismeja auton (Transit on ko se sitten auto)) pohjassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225214- 254388
- 282521
- 342264
- 372008
- 151928
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191607- 121531
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211267Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101184