Kad32 moottoriongelma

Clycolproblem

Minulla on veneessä tupla-asennettuna Volvo Penta Kad32/DP vm. 2000
Koneilla ajettu vajaa 600 tuntia.

Syksyllä ei ollut ongelmia,laitoimme klykoolit merivesipuolelle,vaihdoimme öljyt ja
suodattimet,vene talvehti ulkona.

Keväällä noin. 6 min ajon jälkeen toisen koneen lämmöt alkoi nousta.Sammutin molemmat
moottorit.Toisesta koneesta makeavesijäähdytyksen klykoolit olivat hävinneet
osittain.Lisäsimme klykoolia.Tarkistimme öljypinnan koneesta ja huomasimme öljyjen
lisääntyneen,eli klykoolit olivat valuneet öljytilaan.

Jäähdytinjärjestelmässä ei ole öljykalvoa,joten vuoto on koneeseen päin.

Ns. Patopaineella,normaalilla hydrostattisella paineella,ei jäähdytin-nesteen pinta
laske,joten suoraa vuotoa ei ole luultavasti olemassa.

Tietäisikö kukaan asiantuntija,mistäpäin vikaa kannattaisi lähteä etsimään ?

28

6085

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja varmaa

      Olitte pätkässä ja laitoitte nesteet suoraan öljykorkista koneeseen syksyllä?

    • vaikka vähän tunteja

      Mutta neuvoisin kuitenkin ottamaan yhteyttä Volvon huoltoon.
      Sieltä ainakin sai aikoinaan törkeän kallista puhelin "neuvontaa" ja ongelmasi viittaa siihen, että ammattialinen on kutsuttava paikalle 89,76 e /tunti kilometrit 1,5 e/ kilometri....

      Se siitä ensitalven Thaimaanlomasta.
      - Vie perhe pulkkamäkeen ja illalla hernaria ja isille yksi olut.

    • juke

      lopettakaa lippahattu pojat tommonen vääntö, kaverilla on muutenkin harmia koneen kanssa.

    • arvailija.

      Kiertääkö jäähdytysvesi kunnolla? Missä kunnossa on siipipyörä? Kuinka paljon jäähdytysvettä oli kadonnut? Oliko jäähdytysjärjestelmä varmasti täynnä? Ettei vaan olisi ollut vajaatäytetty, jonka seurauksena kone alkoi käydä kuumana ja näytti siltä, että jäähdytysvesi olisi kadonnut. Öljyäkin on voinut lorahtaa toiseen koneeseen liikaa, jolloin se näyttää lisääntyneen. Yksi vaihtoehto on, että öljyn joukkoon on päässyt palamatonta naftaa, jossain vaiheessa käynnistystä taikka suuttimen vuotamisen takia, kun kone sammutettiin. Suuttimet on keväällä aina jonkin verran juntturassa.

      Oliko koneen öljyt puhtaat? Jos jäähdytinneste valuu öljyn joukkoon, niin öljy vaahdottuu koneen käydessä maitomaiseksi.

      Volvojen paisuntasäiliöiden täyttäminen on välillä taidetta. Joihinkin koneisiin ei saa kaataa paisuntasäiliöön milliäkään liikaa vettä, sillä muutoin kone puhaltaa sen ulos.

      • älkää koskeko koneeseen

        Suuttimet ensin irti ja huoltoon. Jos vika niissä
        älkääkä muten koskeko koneeseen paitsi mitä huollossa käskevät niin se tehkää.

        Suuttimet ja pumppu tulee suojata syksyllä Volvon aineilla Volvon ko. ohjeiden mukaan,
        myös uudella koneella.


      • tapahtunnu

        semmonen tapaus oli kerran että koneen vesipumppun alla oleva juorureikä oli tukossa josta syystä ei osattu epäillä vian piilevän siinä mutta öljyt ja vedet aina vaan sekasin syy oli siinä meni akselia pitkin vedet jakopäähän ja sieltähän sitten onkin jo suora yhteys öljyyn


      • Tapausta
        tapahtunnu kirjoitti:

        semmonen tapaus oli kerran että koneen vesipumppun alla oleva juorureikä oli tukossa josta syystä ei osattu epäillä vian piilevän siinä mutta öljyt ja vedet aina vaan sekasin syy oli siinä meni akselia pitkin vedet jakopäähän ja sieltähän sitten onkin jo suora yhteys öljyyn

        Tarkemmin ?
        Milloin ja mikä moottorimalli ?


    • ei ole maidonväristä , niin kyllä vikaa lähtisin etsimään merivesipumpusta,siipipyörän vaihto varmistaa että se ainakin pelittää, samalla voi varmistaa ettei pumpun akseli pyöri kun sitä käsin reilusti vääntää,(vääntiö ehjä).merivesi-suodatin? Makeavesipumpun hihna oikealla kireydellä. Oliko vetolaite irti talvella, tuliko vesiletku varmasti kiinni.

    • oliko sitä pilssissä? kuinka paljon? Oliko ennen ajoon lähtöä nestetaso OK . paljonko lisäsit? glykolilla on sellainen ominaisuus pakkasilla ,että voi helpostikin vuotaa esim. letkuliitoksista, vaikka ei kesällä eikä ajossa vuodakaan

      • Clycolproblem

        Klykoolia ei ollut pilssissä,poisimetyistä öljyistä näki,että siellä oli klykoolia,olivat lievästi harmaat väriltään.


      • Clycolproblem

        Pilssissä ei ollut j-nestettä,jäätymisproput ei olleet lauenneet.Vosiko syliteriputken alaapään o-rengastiivisteet pettää noinkin uudessa koneessa ?


      • Clycolproblem kirjoitti:

        Pilssissä ei ollut j-nestettä,jäätymisproput ei olleet lauenneet.Vosiko syliteriputken alaapään o-rengastiivisteet pettää noinkin uudessa koneessa ?

        ehkä kuitenkin tehdä makeav. puolen painetesti, ja seurata mihin häviää. kulostaisi oudolta että o-renkaat olis pettänyt, tosin mistä muualta glykoli öljynjoukkoon , jos ei öljyä glygolissa , eikä glykolia männänpäällä eli jumissa? Erikoinen tapaus, ei osaa enempää , kerro kun löytyy.onnea!


    • arvailua

      Onko öljynjäähdytin raakavesi- vai makeavesikierrossa? Jos glykolipuolella, olisi siinä yksi vikamahdollisuus.

      • Clycolproblem

        Öljynjäähdytin on raakavesikierrossa?


    • ehdottelija lisää

      Eikö kuulu mitään uutta, odotellaan innokkaasti
      mitä kuuluu.

      Suuttimista männälle tippunut polttoaine voi todellakin korkata kannentiivisteen ja sekoittaa öljyyn mm. glykolit.

    • MR-X

      missään vaiheessa siipipyörän kuntoa?
      Olisko siipipyörä murusina ja sentakia kone keittänyt ja kansipahvi palanut.

      • Clycolproblem

        Merivesipuoli on ok,siipipyörä on uusittu vast'ikään.


      • tehty paitsi ruiskupuoli

        Ruiskupuoli oli syyllinen ja tunteja oli 470.
        Kaikki huollot oli täydellisesti tehty paitsi ruiskupuolen.


      • tehty paitsi ruiskupuoli kirjoitti:

        Ruiskupuoli oli syyllinen ja tunteja oli 470.
        Kaikki huollot oli täydellisesti tehty paitsi ruiskupuolen.

        ruiskupuolenvika ja glykolit moottoriöljyn seassa??? oletko alkuperäisen viestin kirjoittaja?


      • ruiskupuolen vika oli minul...
        sr.v kirjoitti:

        ruiskupuolenvika ja glykolit moottoriöljyn seassa??? oletko alkuperäisen viestin kirjoittaja?

        Meni kansi, mäntiä, venttiiiejä ja muuta vähemmän tärkeää.


      • Rekah
        ruiskupuolen vika oli minul... kirjoitti:

        Meni kansi, mäntiä, venttiiiejä ja muuta vähemmän tärkeää.

        Voisitko kertoa tarkemmin, minkälainen vika aiheutti noin mittavat vauriot? Noilla tuntimäärillä ei suuttimissa pitäisi olla vielä mitään huoltamisen tarvetta.

        Oireiliko moottori jotenkin ennen hajoamistaan?


      • syynä
        Rekah kirjoitti:

        Voisitko kertoa tarkemmin, minkälainen vika aiheutti noin mittavat vauriot? Noilla tuntimäärillä ei suuttimissa pitäisi olla vielä mitään huoltamisen tarvetta.

        Oireiliko moottori jotenkin ennen hajoamistaan?

        Huoltamattomat suuttimet oli syynä vahinkoihin.

        Sen jälkeen on suuttimet ja pumppu tarkistettu
        3 vuoden välein, ja sehän on miltei ilmaista
        puuhaa tuohon toiseen avihtoehtoon verrattuna.

        Myös suuttimet ja pumppu suojataan Volvon hoitoaineella ennen talvea ja jätetään sinne.


      • Volvo 31
        Rekah kirjoitti:

        Voisitko kertoa tarkemmin, minkälainen vika aiheutti noin mittavat vauriot? Noilla tuntimäärillä ei suuttimissa pitäisi olla vielä mitään huoltamisen tarvetta.

        Oireiliko moottori jotenkin ennen hajoamistaan?

        Eli mininulla on Volvo 31 akselivedolla ja viime keväänä kesken ajon kone hyyti ja sammui täysin. Käynnistyi taas ja kävi hetken mutta vauhtiin ei päässyt ja sammui taas. Vikaa etsittiin ja etsitiin oikein merkkikorjaamolla kunnes kone päätettiin aukaista ja vika selvisi: yksi mäntä oi leikannut pahasti ja pari muuta hieman. Öljyt oli ok ja jäähdytys. Mitään selitystä asialle ei löytynyt muuta kuin suositus että suuttimet on syytä uusia!?!?! Jatkossa uusin suuttimet aina viiden vuoden välein! Oli meinaan sen verran kallis keikka. Ihmettelen vaan kuinka suuttimet voi aheuttaa koneen kiinnileikkaamisen? Mutta kuten sanoin niin mitään muutakaan syytä ei löytynyt.


      • Remontti.
        Volvo 31 kirjoitti:

        Eli mininulla on Volvo 31 akselivedolla ja viime keväänä kesken ajon kone hyyti ja sammui täysin. Käynnistyi taas ja kävi hetken mutta vauhtiin ei päässyt ja sammui taas. Vikaa etsittiin ja etsitiin oikein merkkikorjaamolla kunnes kone päätettiin aukaista ja vika selvisi: yksi mäntä oi leikannut pahasti ja pari muuta hieman. Öljyt oli ok ja jäähdytys. Mitään selitystä asialle ei löytynyt muuta kuin suositus että suuttimet on syytä uusia!?!?! Jatkossa uusin suuttimet aina viiden vuoden välein! Oli meinaan sen verran kallis keikka. Ihmettelen vaan kuinka suuttimet voi aheuttaa koneen kiinnileikkaamisen? Mutta kuten sanoin niin mitään muutakaan syytä ei löytynyt.

        Maksoi ?


      • Volvo 31
        Volvo 31 kirjoitti:

        Eli mininulla on Volvo 31 akselivedolla ja viime keväänä kesken ajon kone hyyti ja sammui täysin. Käynnistyi taas ja kävi hetken mutta vauhtiin ei päässyt ja sammui taas. Vikaa etsittiin ja etsitiin oikein merkkikorjaamolla kunnes kone päätettiin aukaista ja vika selvisi: yksi mäntä oi leikannut pahasti ja pari muuta hieman. Öljyt oli ok ja jäähdytys. Mitään selitystä asialle ei löytynyt muuta kuin suositus että suuttimet on syytä uusia!?!?! Jatkossa uusin suuttimet aina viiden vuoden välein! Oli meinaan sen verran kallis keikka. Ihmettelen vaan kuinka suuttimet voi aheuttaa koneen kiinnileikkaamisen? Mutta kuten sanoin niin mitään muutakaan syytä ei löytynyt.

        muutaman tuhatlappusen kaikkineen. Uudet suutinkärjet olis maksanu muutaman satasen, ja maksoikin lopulta....


      • Katsastusmies-1
        Volvo 31 kirjoitti:

        muutaman tuhatlappusen kaikkineen. Uudet suutinkärjet olis maksanu muutaman satasen, ja maksoikin lopulta....

        vahingoittaa kaikenlaisia moottoreita. Terminen kuormitus kasvaa eli lämpö nousee etenkin männänpäässä. Liian laiha seos palaa kuumemmin.
        Dieseleissä käytetään usein pakokaasulämpömittaria joka olisi y.m. tapauksessakin varoittanut ajoissa ja siten estänyt moottorivaurion.
        Itse olen usean erran harkinnut asentaa ko. mittarin, mutta aina on jäänyt. Nyt pitää ottaa asiaksi.


      • vielä talveksi suojaamaan h...
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        vahingoittaa kaikenlaisia moottoreita. Terminen kuormitus kasvaa eli lämpö nousee etenkin männänpäässä. Liian laiha seos palaa kuumemmin.
        Dieseleissä käytetään usein pakokaasulämpömittaria joka olisi y.m. tapauksessakin varoittanut ajoissa ja siten estänyt moottorivaurion.
        Itse olen usean erran harkinnut asentaa ko. mittarin, mutta aina on jäänyt. Nyt pitää ottaa asiaksi.

        Volvo ruiskupuolen hoitoaine kannattaa ehdottomasti laittaa ja jättää talveksi suojaamaan herkkää ruiskuä ja vielä herkempiä suuttimia 31 ja 4X dieseleissä.


      • lisää vielä talvihuollosta
        vielä talveksi suojaamaan h... kirjoitti:

        Volvo ruiskupuolen hoitoaine kannattaa ehdottomasti laittaa ja jättää talveksi suojaamaan herkkää ruiskuä ja vielä herkempiä suuttimia 31 ja 4X dieseleissä.

        Irroittakaa aina vetolaite, laittakaa 3x, 4x dieseleihin glykolit Volvon ohjeen mukaan ilman ilmataskuja kierrättämällä kauan ilman ilmataskuja isolla nestemäärällä, kone vatupassissa.

        Lopuksi sulkekaa pakoputken pää kilvessä tiivillä tulpalla, niin ei myrskyt yllä mäntiin,
        sylintereihin, sumuttimiin, ruiskuun ja venttiileihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      56
      7217
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3391
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      150
      1665
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      291
      1583
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1365
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1250
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1227
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      240
      1184
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1134
    Aihe