Ilman "nollaa"

ohmi

Onko jollain kokemuksia laivan sähköverkossa olevista järjestelmistä joissa olisi runko otettu mukaan "nollaksi"? Olen kuullut tällaisia olevan, esim maistasyötön aikana. Eli jos olette törmännyt niin kiinnostaisi tietää missä ja millaisissa paikoissa?

14

7437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konemesu evp

      Eipä ole tullut vastaan, että laivan runkoa käytettäisiin nollana, sehän on kiellettyäkin, ainakin ennenvanhaan oli.
      Eihän se laivan sähköverkko miksikään muutu maasyötön aikana.

      • ohmi

        Nykyisin se ei taida olla enää kiellettyä...

        Maistasyötön aikana laivan sähköverkon toiminta sinänsä ei muutu mihinkään, mutta joissain tapauksissa laivan runkoon yhdistetty nolla/suojamaa saa aikaan sen että ns. maavuototilanteessa tapahtuu sulakkeen laukeaminen ylivirran takia.

        "Nollan" mahdollinen olemassaolo on tietysti myös huomioitava työturvallisuutta ajateltaessa.


      • konemesu evp
        ohmi kirjoitti:

        Nykyisin se ei taida olla enää kiellettyä...

        Maistasyötön aikana laivan sähköverkon toiminta sinänsä ei muutu mihinkään, mutta joissain tapauksissa laivan runkoon yhdistetty nolla/suojamaa saa aikaan sen että ns. maavuototilanteessa tapahtuu sulakkeen laukeaminen ylivirran takia.

        "Nollan" mahdollinen olemassaolo on tietysti myös huomioitava työturvallisuutta ajateltaessa.

        No mun tietoni perustuukin vanhempiin pönttöpaatteihin. Viimeksi oon ollut kuivarahti paatissa joskus 30 vuotta sitten ja uusinkin pönttö oli rakennettu 81- vuonna.
        Suojamaadotukseen silloin oli sallittua käyttää laivan runkoa, mutta ei virtajohtona.
        Jos ny oikein tarkkaan asiaa tutkitaan niin oli niissä vanhoissa tasavirta paateissa tietysti nolla piuha.
        Eikö ne sulakkeet poksahda maavuototilanteessa vaikkei laiva olis kytketty maaverkkoon?


      • ohmi
        konemesu evp kirjoitti:

        No mun tietoni perustuukin vanhempiin pönttöpaatteihin. Viimeksi oon ollut kuivarahti paatissa joskus 30 vuotta sitten ja uusinkin pönttö oli rakennettu 81- vuonna.
        Suojamaadotukseen silloin oli sallittua käyttää laivan runkoa, mutta ei virtajohtona.
        Jos ny oikein tarkkaan asiaa tutkitaan niin oli niissä vanhoissa tasavirta paateissa tietysti nolla piuha.
        Eikö ne sulakkeet poksahda maavuototilanteessa vaikkei laiva olis kytketty maaverkkoon?

        Yleensä ns. IT- verkkoa, eli nollatonta verkkoa käytetään siksi että yksittäinen vika laitteessa/verkossa ei aiheuta vikatilanteessa Laitteen pysähtymistä. Tällöin saadaan vain ilmoitus eristysviasta. Vikavirta runkoa vastaan on rajoitettu niin pieneksi että se yleensä ei aiheuta sulakkeen palamista. Toki tilanne muuttuu silloin jos aluksessa on jo ennestään eristysvika jonkun toisen vaiheen ja rungon välillä. Tässä tilanteessa toisen vaiheen ja rungon välinen eristevikahan on tavallaan kahden vaiheen välinen eristevika. Tällaista vikaa ei taas voi erottaa normaalista käyttötilanteesta muulla kuin ylivirtasuojauksella(sulakkeella). Eli sulake palaa ja "kone pysähtyy"


    • konemesu evp

      itseasiassa laivassa ei käytetä lainkaan "nollaa".
      Tässä linkki josta voit tarkistaa: www.tp.spt.fi/~salabra/er/siirto/laiva.doc

    • sahko

      Sietaksen (saksalainen telakka) tekemissa laivoissa yleensa on nolla rungossa. Ko. laivat on pientonnisto aluksia missa ei yleensa sahkomiesta ole, eli ei tarvi mielta vaivata asialla. Kiva puoli sahkomiehelle on ettei ole maavuotomittaria :)

      Mm. Langh ship on teettanyt laivoja ko telakalla

      • Ohmi

        Hyvä tietää! Tuohan ei meihin niinkään vaikuta, työmielessä, mutta näin ollen voitaneen kumota ajatus siitä että laivalla ei ole (ikinä)nollaa.

        Olisikohan ollut myös niin että yli 6kV järjestelmissäkin on runko kytketty generaattorin tähtipisteeseen("nollattu")(suurjännitepuolella ennen muuntajia).


    • oikeamerimies

      Moi! Ohmi laivassa runko on maadoitus eli kevi

      • railship I

        oli ainoa missä olen seilannut ja oli nolla rungossa.


    • 45 v. laivatöissä

      lyhyesti faktaa: laivan sähköverkossa ei käytetä maasähköstä tuttua "nollaa" ollenkaan sillä laivassa käytetään kahden vaiheen välistä jännitettä joka laivassa on 230v toisinkuin maaverkossa(400v)..eli näin ..ja runko on erotettu maista. mutta normaali maadoitus (kevi) järjestelmä on suojana, joka yhdistää rungon tarvittaessa oikosulkutilanteessa.

      • 45 v. laivatöissä

        norm. sähkömoottoreissa yms. tietysti käytetään 3 vaihesähköä joka laivassa on 400volttia


      • Lampputaavetti 2
        45 v. laivatöissä kirjoitti:

        norm. sähkömoottoreissa yms. tietysti käytetään 3 vaihesähköä joka laivassa on 400volttia

        Rahtilaivoissa normina 440/60.


      • Anonyymi
        Lampputaavetti 2 kirjoitti:

        Rahtilaivoissa normina 440/60.

        440/60 jos on,niin Norjassa tai norjalaisille rakennettu alunperin.


    • Anonyymi

      Aluksen runkoa ei saa käyttää nollajohtona, eikä maajohtona. Vaihe, nolla ja maa on tuotava omana johtonaan sähkökeskuksesta asti.. Rungon käyttö johtimena aiheuttaa elektrolyysiä, toimintahäiriöitä ja jopa vaaratilanteita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5307
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      542
      1848
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1110
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1018
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      963
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe