Lueskeltuani tällä palstalla olevia keskusteluita mieleeni juolahti pari ajatusta: ”Miksi ihmiset eivät voi antaa palautetta kirjastoon liittyvistä asioista suoraan kirjastoille?”, ”Miksi täällä kysellään sellaisia asioita, joihin löytyisi vastaukset helposti ja nopeasti kirjastojen omista aineistotietokannoista tai kysymällä suoraan kirjastosta?” Olen huomannut että joihinkin kysymyksiin vastaavat kirjastoalan ammattilaiset, joten tätä palstaa lukevat jotkut kirjastoihmiset. Mutta ei voida olettaa että kaikki päivystäisivät täällä ja vastailisivat kysymyksiin sitä mukaa kun niitä tulee. Vai voidaanko? En varmaan ole yksin, jos sanon että minua ainakin kiinnostaa oman kirjaston ja sen palveluiden kehittäminen. Mehän teemme tätä työtä asiakkaita varten, joten kaikenlainen asiallinen palaute on tervetullutta. Ja olisi hyvä että se palaute tulisi oikeaan paikkaan. Minä en ainakaan pahastu, jos asiakas haluaa antaa palautetta suullisesti tai kirjallisesti (palautelomakkeella, sähköpostitse). Mutta on turha jupista täällä asioista, joihin haluaisi parannusta, jos ne eivät ikinä kantaudu kirjastolaisten korviin.
Palautetta kirjastolle?!
5
1498
Vastaukset
- Vieras mies tuli taloon
ylistettiin kolmen kirjastoalan ammattilaisen (naisia) kauneutta. Olivat lähes panneet viestien lähettäjien päät pyörälle ihanuudellaan.
Mutta nyt kun tarkemmin ajattelen, niin olisiko tämä palaute ollut kuitenkaan sitä täällä peräänkuulutettua asiallista? Olisko ollut edes toivottua? Mene ja tiedä...- kirjastonhoitaja
Taatusti on ihmisiä, jotka antavat palautetta suoraan kirjastoon, lähettävät sitä kirjaston sähköpostiosoitteeseen tai käyvät jopa sanomassa. Palautteeseen suhtaudutaan aina ensin varauksella. Kun sinun omalle alueellesi tullaan ja sanotaan, että tämä meni huonosti, on ensi reaktio joka tapauksessa, että näin tämän on oltava ja me ollaan fiksuja ja osataan. Vaikka olisikin aiheellinen palaute.
Joka tapauksessa ihmiset harvoin etsivät käsiinsä sitä oikeaa kanavaa tai ovat kiinnostuneita palautekanavista. Ainahan kavereille kerrotaan ja siellä jupistaan, missä on jupistu ennenkin. Joskus on yritettävä myös mennä sinne, missä ihmiset ovat luonnostaan, jos haluaa urkkia, mitä meistä puhutaan. Ja jos joku kysyy, että satutteko tietämään, niin eiköhän joku kirjastoalan ammattilainen tiedä? Saahan täällä kai muutkin käydä rupattelemassa kuin asiakkaat? - Kirjastonhoitaja Etelä-Suom...
kirjastonhoitaja kirjoitti:
Taatusti on ihmisiä, jotka antavat palautetta suoraan kirjastoon, lähettävät sitä kirjaston sähköpostiosoitteeseen tai käyvät jopa sanomassa. Palautteeseen suhtaudutaan aina ensin varauksella. Kun sinun omalle alueellesi tullaan ja sanotaan, että tämä meni huonosti, on ensi reaktio joka tapauksessa, että näin tämän on oltava ja me ollaan fiksuja ja osataan. Vaikka olisikin aiheellinen palaute.
Joka tapauksessa ihmiset harvoin etsivät käsiinsä sitä oikeaa kanavaa tai ovat kiinnostuneita palautekanavista. Ainahan kavereille kerrotaan ja siellä jupistaan, missä on jupistu ennenkin. Joskus on yritettävä myös mennä sinne, missä ihmiset ovat luonnostaan, jos haluaa urkkia, mitä meistä puhutaan. Ja jos joku kysyy, että satutteko tietämään, niin eiköhän joku kirjastoalan ammattilainen tiedä? Saahan täällä kai muutkin käydä rupattelemassa kuin asiakkaat?Olet oikeassa: onhan niitä ihmisiä jotka antavat palautetta suoraan kirjastoon - positiivista ja negatiivista. Mutta ehkä meidän kirjastoihmisten pitäisi mennä sinne missä ihmiset ovat, eikä vain hautautua omiin poteroihinsa.
- Kirjastonhoitaja vm. 73
Kirjastonhoitaja Etelä-Suom... kirjoitti:
Olet oikeassa: onhan niitä ihmisiä jotka antavat palautetta suoraan kirjastoon - positiivista ja negatiivista. Mutta ehkä meidän kirjastoihmisten pitäisi mennä sinne missä ihmiset ovat, eikä vain hautautua omiin poteroihinsa.
Ihmettelen edellä olevia kirjastonhoitajien vastauksia. Itse juuri eläkkeelle siirtyneenä 30 vuotta kirjastossa työssä olleena olen aina ollut sitä mieltä, että voidakseen tehdä työnsä hyvin kirjastonhoitajan on oltava osa sitä yhteisöä, jossa kirjastokin on. Asiakkaiden ehdotuksiin ja moitteisiin en muista koskaan suhtaudutun varauksellisesti vaan aina kiinnostuneena ja niihin todella paneutuen. Kaikki ei tietenkään ole muutettavissa jokaisen asiakkaan toiveen mukaan, mutta varauksella ei palautteisiin koskaan suhtauduttu. Ei kai nykyinen sukupolvi ole linnoittautunut barrikadien taakse, vaikka tiskit ovat madaltuneet.
- kirjastonhoitaja minäkin
Kirjastoista kiinnostuneiden kannattaa seurata kirjastot.fi -nimistä portaalia. Sitä kautta palaute ja kysymykset menevät kirjastoille, vaikka tätäkin palstaa satunnaiset kirjastoalan ihmiset seuraavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225214- 254378
- 272501
- 342264
- 372008
- 151918
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191607- 121531
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211267Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101184