Härkin pirua kun otan asian esiin, siis lehtijouset vastaan vääntövarsijouset.
Tällä perususteella, ja tämä on samalla kysymys:
- kumman massan iskuja ja liikkeitä jousitus pyrkii vaimentamaan; akseliston ja pyörien, vai niiden päällä olevan kärryn?
- Vähän helpommin: kumpi tekee auton jousituksesta ja iskunvaimennuksesta paremmin toimivan, kevyet pyörät ja akselit, vai kevyt kori (ja painavat pyörät ja akselit)?
Tää on sellainen periaatteellinen juttu joka yleensä käsitetään väärin.
Vääntövarsijousituksessa mun näkemykseni mukaan on selvästi kevyempi jousitettava massa kuin lehti jousisysteemissä, koska vääntövarsijousituksessa akseli ja akselit eivät ole jousitettavaa massaa.
Tähän ei nyt sit pidä sotkea jousien laatua, kun kerran on hyviä ja huonoja molemmissa vaihtoehdoissa, vaan pitäs selvittää se periaate.
Jousitettava massa
5
1760
Vastaukset
- sitroen.
termit hakusessa.
On olemassa jousitettu massa ja jousittamaton massa. Se jousitettu on mm lava ja kuorma, jousittamaton mm pyörät ja navat.
Josen tehtävänä on vaimentaa jousittamattomasta massasta jousitettuun massaan tulevat iskut ja muuttaa ne heilahteluiksi, jotka sitten heilahduksenvaimentimet kuluttavat pois.
Paras tulos saavutetaan kun jousittamaton massa on mahdollisimman pieni verrattuna jousitettuun. Lehti- ja vääntövarsijousituksella ei ole mitään eroa toisiinsa nähden olettaen, että liikkuvat massat ovat samat. Kumijousituksessa kumi toimii jousena ja sillä on etuna edellämainittuihin jonkinlainen vaimennuskyky.
Kysy lisää jos tarvetta ilmenee.- Kummassa ratkaisussa...
...akseli on sitä jousittamatonta massaa? Minulla on kaksi kärryä. Toisessa akselit ovat kiinni lehtijousissa ja pyörissä, toisessa vääntövarsiakselit ovat kiinni rungossa.
Eikö nyt siis ole niin, että jälkimmäisessä tapauksessa jousittamaton massa on selvästi pienempi suhteessa jousitettuun massaan kuin ensimmäisessä tapauksessa?
Kas kun ne akselit eivät aivan keveitä ole.
Eikö siis ole niin, että vääntövarsijousituksessa lehtijousitukseen verrattuna (ja nyt on kyse perävaunuista suorine jäykkine akseleineen) jousitetun ja jousittamattoman massan suhde on parempi? - mutta Kyllä
Kummassa ratkaisussa... kirjoitti:
...akseli on sitä jousittamatonta massaa? Minulla on kaksi kärryä. Toisessa akselit ovat kiinni lehtijousissa ja pyörissä, toisessa vääntövarsiakselit ovat kiinni rungossa.
Eikö nyt siis ole niin, että jälkimmäisessä tapauksessa jousittamaton massa on selvästi pienempi suhteessa jousitettuun massaan kuin ensimmäisessä tapauksessa?
Kas kun ne akselit eivät aivan keveitä ole.
Eikö siis ole niin, että vääntövarsijousituksessa lehtijousitukseen verrattuna (ja nyt on kyse perävaunuista suorine jäykkine akseleineen) jousitetun ja jousittamattoman massan suhde on parempi?Kyllä, yleensä vääntövarsijousitetuissa peräkärryissä jousitetun ja jousittamattoman massan suhde lienee parempi kuin lehtijousitoteutuksissa...
Kuten jokainen kärryjen vetokokemusta omaava voi todeta, niin taitavat kuitenkin muut seikat olla aika paljon merkittävämpiä lopputuloksen kannalta. Vaikka teoriat näiltä osin osoittaisivat mitä, niin en hyvin vaimennettuihin lehtijousiin tottuneena mielelläni enää kajoa vääntövarsipomputtiin... :) - 2000 kg ja siitä ylös
mutta Kyllä kirjoitti:
Kyllä, yleensä vääntövarsijousitetuissa peräkärryissä jousitetun ja jousittamattoman massan suhde lienee parempi kuin lehtijousitoteutuksissa...
Kuten jokainen kärryjen vetokokemusta omaava voi todeta, niin taitavat kuitenkin muut seikat olla aika paljon merkittävämpiä lopputuloksen kannalta. Vaikka teoriat näiltä osin osoittaisivat mitä, niin en hyvin vaimennettuihin lehtijousiin tottuneena mielelläni enää kajoa vääntövarsipomputtiin... :)Kyllä taitaa olla niin, että isommissa kärryissä kumivääntöjousitus on jokseenkin lyömätön, osin noiden massojen suhteiden vuoksi, ja myös muista syistä.
Puhutaan siis kokonaismassoista 1500 - 3500 kg, ja varmasti 2000 - 3500 kg.
Sitten on hyvä muista sekin jo ennen esiin tuotu juttu että noita kumivääntöjousitettuja akseleitakin on montaa sorttia. Oikein hyviä ja oikein huonoja. Ei taida olla Al-Ko:n voittanutta? - isommille
2000 kg ja siitä ylös kirjoitti:
Kyllä taitaa olla niin, että isommissa kärryissä kumivääntöjousitus on jokseenkin lyömätön, osin noiden massojen suhteiden vuoksi, ja myös muista syistä.
Puhutaan siis kokonaismassoista 1500 - 3500 kg, ja varmasti 2000 - 3500 kg.
Sitten on hyvä muista sekin jo ennen esiin tuotu juttu että noita kumivääntöjousitettuja akseleitakin on montaa sorttia. Oikein hyviä ja oikein huonoja. Ei taida olla Al-Ko:n voittanutta?Tuli vähän hätäisesti kommentoitua ajatellen vain jarruttomia henkilöauton peräkärryjä (
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225224- 254388
- 282531
- 342264
- 372008
- 151928
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191617- 121541
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211277Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101184