Voihan pihka

Kun olin pikkupoikana mummolassa, niin menin rakennustyömaalle, jonne oli kielletty menemästä ja astuin tietenkin naulaan. (Silloinhan kesäisin juostiin paljain jaloin.)
Kun olin ollut kielletyssä puuhassa, en uskaltanut kertoa haavaasta mitään, mutta parin päivän päästä mumummo huomasi nilkutukseni ja komensi näyttämään jo pahasti tulehtunutta haavaa.

"Näetkös tuon kuusen tuolla? Sen kyljessä on sellainen roko, josta vuotaa pihkaa?
Tässä on puukko ja astia. Nilkuttelehan sinne ja raaputa parin ruokalusikallisen verran sitä pihkaa ja tuo tänne."

Mummo keitti pihkasta ja voista (luulisin) sellaisen sitkeän salvan, jota laitettiin tulehtuneen haavan päälle hauteeksi.

Seuraavana päivänä olin taas juoksuleikeissä mukan, enkä nilkuttnut.

Nythän tuo pihkavoide on tulossa oikein apteekkitavaraksi.

Muistatko sinä lapsuudestasi pihkavoiteen?

Mistähän ne vanhat ihmiset tuollaiset asiat tiesivät?

Pistäisiköhän nykypäivän mummo lapsenlapsensa nilkuttamaan kiepällä jalalla hakemaan metsästä pihkaa?

45

7322

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maisisko

mutta jos saan kirjoittaa asian vierestä. niin kuin moni muukin tekee.

Silloin lapsuudessa käytettiin esim. piharatamon lehteä tyrehdyttämään veren tuloa haavasta.

Nyt vanhempana olen käyttänyt kipulääkkeenä saniaisen lehteä.

Viron kylpylässä opettivat, että raparperin lehti on hyvä "pefletti" ( siis pyllyn alunen saunassa.)

• myrkyllinen

Kuinkahan raparperinlehti käyttäytyy persukkeen alla. Se näet on myrkyllinen, imeytyykö myrkky saunan lämmössä persukkeisiin ja mitä se sitten vaikuttaa sen puolen elimille - naimahalujako vai mitä........kirvelyä kipunoitsemalla?

• Herneaita
        myrkyllinen kirjoitti:

Kuinkahan raparperinlehti käyttäytyy persukkeen alla. Se näet on myrkyllinen, imeytyykö myrkky saunan lämmössä persukkeisiin ja mitä se sitten vaikuttaa sen puolen elimille - naimahalujako vai mitä........kirvelyä kipunoitsemalla?

Mitä myrkkyä ?
        En ole kuullutkaan.
        Itse raparperin varsi sisältää oksaanihappoa ja on tärkeää juoda maitoa raparperin nauttimisen jälkeen

• ja sieltä kerrottiin mm, että
        "Pihkavoidetta on tiettävästi useamman vuosisadan ajan käytetty erityisesti tulehtumiselle alttiiden haavojen ja ihon alle tunkeutuneiden epäpuhtauksien "desinfiointiin", pihkavoide estää tulehdusten leviämästä ja nopeuttaa haavojen paranemista. Vaikuttavat ainesosat todennäköisesti ovat pihkassa, josta voin avulla saadaan käyttökelpoinen seos."

Ja voitahan mummonikin on varmaan keitoksessaan käyttänyt, koska sitä käytetään nykyäänkin myynnissä olevissa tuotteissa.
        Tuosta maisiskon ratamosta minäkin olen kuullut.

• Rab Barbarum
        Herneaita kirjoitti:

Mitä myrkkyä ?
        En ole kuullutkaan.
        Itse raparperin varsi sisältää oksaanihappoa ja on tärkeää juoda maitoa raparperin nauttimisen jälkeen

Ei siinä oksaalihappoa pahempaa ole eikä se siitä lehdestä mihinkään imeydy jos et tunge sitä sisääsi, tuskin sittenkään.

• Oisko terva parempaa
        Jopel kirjoitti:

ja sieltä kerrottiin mm, että
        "Pihkavoidetta on tiettävästi useamman vuosisadan ajan käytetty erityisesti tulehtumiselle alttiiden haavojen ja ihon alle tunkeutuneiden epäpuhtauksien "desinfiointiin", pihkavoide estää tulehdusten leviämästä ja nopeuttaa haavojen paranemista. Vaikuttavat ainesosat todennäköisesti ovat pihkassa, josta voin avulla saadaan käyttökelpoinen seos."

Ja voitahan mummonikin on varmaan keitoksessaan käyttänyt, koska sitä käytetään nykyäänkin myynnissä olevissa tuotteissa.
        Tuosta maisiskon ratamosta minäkin olen kuullut.

Jotakin haavaa tuli peukalon kynnen viereen. Nappasin kuusesta pihkaa ja sillä hoidin. Tuli kynsivallin tulehdus eikä arvauskeskuksessa ketään kun oli perjantai-ilta ja kello yli neljän.
        Jostakin sain vinkkiä, että haudo niin kuumassa vedessä kuin sielu sietää. Niin teinkin, mutta ensin puhkaisin mätäpaiseen ja puristin mädän pois. Aikanaan parani. Sen koommin en ole pihkaa kokeillut...

• Ennen vanhaan uskallettiin puhua ja kirjoittaa parantamisesta. Oltiin lähempänä luontoa, puustakin oltiin tultu alas ihan "hiljakkoin".

Myöhemmin otettiin käyttön sairaanhoito ja -hoitajat, aika loogista vielä.

Nyt puhutaan terveydenhoitajista. Kenenkäs terveyttä pitää hoitaa?

Nykypäivän ihminen tuskin tietää pihkasta saatikka että tietäisi sen vaikutuksista.

Suolaton voi on myös hyvä hoitoaine. Äidilläni oli paha säärihaava, jta maan parhaat ihotautilääkärit eivät saaneet parannettua.

Kirnuin, pulloa ravistamalla, kermasta voita. Pesin voin puhtaaksi ja laitoin aamuisin haavalle. Voita säilytin pakastimessa, josta sitä oli helppo ottaa ja vuolla jäälastuja haavalle.

Tuskin kuukautta kesti haavan paraneminen.

• Katicat2

Sauna, viina ja terva.
        Joskus 12 vuotiaana minulla oli ilmeisesti pahannäköinen ihottuma kyynärtaipeessa. Näin jälkeenpäin ajattelen, että sain sen kissastani. Vanha Mari-tätini neuvoi laittamaan siihen tervaa. Terva poltti sen ihottuman punaiseksi ja turvonneeksi, mutta kun se parani ihottuma oli poissa eikä koskaan palannut.

• kai75

Nykyisin hoidetaan terveyttä, siinä sivussa koitetaan parantaa.

Joskus hamassa meineisyydessä häädettiin/ajettiin lapamatoa pois, ellen aivan muista IMAREjuurella.

Se oli aikaa jolloin kunnanlääkärin vastaanoton seinällä luki taulussa:

Raakakala paha pala siitä suuri lapamato.

• pätkittäin*
        kai75 kirjoitti:

Nykyisin hoidetaan terveyttä, siinä sivussa koitetaan parantaa.

Joskus hamassa meineisyydessä häädettiin/ajettiin lapamatoa pois, ellen aivan muista IMAREjuurella.

Se oli aikaa jolloin kunnanlääkärin vastaanoton seinällä luki taulussa:

Raakakala paha pala siitä suuri lapamato.

Raaka kala paha pala,
        siitä suuri munasato,
        josta lapamato

• Silloin kun

ketun rautapyynti oli luvallista,,niin ketun raudatkin käsiteltiin pihkalla jottei kettu haistanut rautoja.Näin oli ennen,,sitteten tuli sitten. Ja nyt on nyt.

• Aarre

...sellainen hokema oli, että ellei sauna, terva ja höyhenet auta, on tauti kuolemaksi.

Meniköhän se nyt oikein?

• Maalaismies*

Kalevala sanoo, että vesi on vanhin voitehista, kosken kuohu katsehista. Lähdevedellä todettiin olevan tervehdyttäviä vaikutuksia moneen henkiseen ja fyysiseen vaivaan. Myös terveyskylpylät ja-lähteet ovat olleet tunnettuja ja käytettyjä kautta aikain - vielä nytkin.

Kylpylöissä oli asiakkailla käytettävissä pitkäaikaisia hoitokuureja. Siellä huolehdittiin myös viihtyvyydestä erilaisin ohjelmin. Tulokset olivat vakuuttavia. Myös lapsettomuus hoitui hyvin. Kun sitä poteva aviovaimo lähetettiin kylpylään, hänen usein todettiin koht' siltään olevan raskaana.

• Hintriika*

Olikohan kylpylöissä siihen aikaan viriilejä mieslääkäreitä vai mihin tämä nopea hoitokonsti perustui?

Olivathan kylpylät kai muutenkin yläluokan "seurustelukeskuksia". Tavallisilla tallajilla ei niihin ollut asiaa (=varaa).

• Muumi-iso-Äiti

Olen sen ajan lapsi kun suutari tuli muutamaksi viikoksi tekemään ja korjaamaan kenkiä, tuosta pihkasta tuli mieleen, oliko se pihkaa jota suutari pyöritti sormissaan siihen suutarin lankaan jolla lapikkaitten pohjat ommeltiin.
        Muistelisin että se oli tahmeaa kun sitä kosketti, ja jokin metsän tuoksu siinä oli, terva vai pihka?

• Maalaismies*
        Muumi-iso-Äiti kirjoitti:

Olen sen ajan lapsi kun suutari tuli muutamaksi viikoksi tekemään ja korjaamaan kenkiä, tuosta pihkasta tuli mieleen, oliko se pihkaa jota suutari pyöritti sormissaan siihen suutarin lankaan jolla lapikkaitten pohjat ommeltiin.
        Muistelisin että se oli tahmeaa kun sitä kosketti, ja jokin metsän tuoksu siinä oli, terva vai pihka?

Kyllä se suutarin käyttämä lanka nimensä mukaisesti oli pikilankaa, piettyä paksuhkoa pellavalankaa.

• Maalaismies*
        Hintriika* kirjoitti:

Olikohan kylpylöissä siihen aikaan viriilejä mieslääkäreitä vai mihin tämä nopea hoitokonsti perustui?

Olivathan kylpylät kai muutenkin yläluokan "seurustelukeskuksia". Tavallisilla tallajilla ei niihin ollut asiaa (=varaa).

Köyhillä ei yleensä ole ollut sikiämisensä kanssa ongelmia. Sitä varten ei ole tarvittu hoitoa. Hedelmättömyys on rikkaiden tauti. Kukaan ei osanne sanoa, mikä tervehdytti yläluokan naiset niin tehokkaasti kylpylöissä. Minulla ainakaan ei tule mitään mieleeni.

• Muumi-iso-Äiti
        Maalaismies* kirjoitti:

Kyllä se suutarin käyttämä lanka nimensä mukaisesti oli pikilankaa, piettyä paksuhkoa pellavalankaa.

Mistä kummasta sitä pikeä saatiin ?
        Olen edelleenkin utelias, kuitenkin se oli suutarien tärkeä tarveaine.

• Muumi-iso-Äiti

Mistä kummasta sitä pikeä saatiin ?
        Olen edelleenkin utelias, kuitenkin se oli suutarien tärkeä tarveaine.

Tervasta !! avainsana Google ;-))

• Vesi vanhin voitehista, mutta ehdottomasti huonoin.

Meinaa kai sitä, että jos moottoriöljyn seasta löytyy vettä, niin se on koneen menoksi.

• Maalaismies*
        Jopel kirjoitti:

Vesi vanhin voitehista, mutta ehdottomasti huonoin.

Meinaa kai sitä, että jos moottoriöljyn seasta löytyy vettä, niin se on koneen menoksi.

Vedestä on tullut iso juttu elämän säilymisen kannalta. Ongelma on kaksinainen, sitä joko tulee tulvimalla sinne minne ei pitäisi tai puuttuu sieltä, missä on huutava tarve. Auton moottorikaan ei tule toimeen ilman jäähdytystä. Vesi väärässä paikassa on tuhoisa aine.

Pihkan tuoksu muistuu mieleen lapsuuden mäntymetsistä. Kuumana kesäpäivänä se huumasi mielen. Olin kova vaeltaja (äitini kielloista huolimatta) jo silloin.

• Maalaismies* kirjoitti:

Vedestä on tullut iso juttu elämän säilymisen kannalta. Ongelma on kaksinainen, sitä joko tulee tulvimalla sinne minne ei pitäisi tai puuttuu sieltä, missä on huutava tarve. Auton moottorikaan ei tule toimeen ilman jäähdytystä. Vesi väärässä paikassa on tuhoisa aine.

Pihkan tuoksu muistuu mieleen lapsuuden mäntymetsistä. Kuumana kesäpäivänä se huumasi mielen. Olin kova vaeltaja (äitini kielloista huolimatta) jo silloin.

Joskus muinoin parannettiin keuhkotautiakin mäntyisille harjanteille rakennetuissa parantoloissa.
        Paljon minäkin nuorena vaeltelin metsissä ja tykkään siitä vieläkin, vaikka askel tietysti on lyhentynyt ja maaston epätasaisuudet haittaavat enemmän.

• muinaisuus**

pihka, vaan piki oli kaupasta ostettaessa noin 50-100 gr paketissa.

• Muumi-iso-Äiti kirjoitti:

Se oli pikeä, ja suutarit tekivät pikilankaa.
        Myöhemmässä vaiheessa sitä sai ostaa valmiinakin, mutta ainakin minun isäni teki perinteiseen tapaan pikilangan itse.

• main-eko

Minulla on sellainen Kotilääkäri kirja joka on kirjoitettu vuonna 1889.Siitä löytyy monta viisasta neuvoa miten hoitaa mitäkin vaivaa.Kirjan loppuosa on ns Lääkeoppi jossa on neuvoja miten valmistat mitäkin "Lääkettä".
      Ainakin minun lapsuudessani mm Lyijyvesi oli sitä jota laitettiin kääreen kanssa nyrjähtäneeseen jalkaan joka turposi.Vastasi nykyistä Jääpussia.
      Kirjassa on myöskin monta jopa hauskaa juttua mm Iilimadoista.Neuvo miten ja mistä niitä tulisi kerätä;Ukkosilman jälkeen mennään paljain säärin ojaan,metsäjärveen.Loikutellan hieman ja kerätään sääriin tarttuvat ja ympärillä uiskentelevat Iilimadot talteen.Minä en kyllä moiseen toimenpiteeseen pystyisi,niin suuri kammo lapsuudesta Iilimatoihin tuli.

• tuo entisaikojen lääketiede.
        Kai se perustui vuosisatojen aikana koottuihin kokemuksiin ja kirjoitustaidon myötä kokemukset säilyi tuleville oppineille ja opin haluisille.
        Nykylääketiede vieroksuu noita kansan oppeja, vaikka onhan senkin täytynyt myöntää niissä olevan perää.
        Tässä tuosta iilimadosta
        "Pieni verenimijä tuo hyviä uutisia nivelvaivaisille ihmisille. Uusi tutkimus osoittaa, että Hirudo medicinalis verijuotikas helpottaa nivelrikon oireita lievittämällä kipuja ja vähentämällä jäykkyyttä ja vieläpä ilman sivuvaikutuksia toisin kuin lääkehoito."

• Äidilläni oli kivulloinen paise jalassa. Hän hoiti sitä "vetoplaastarilla", joka oli jonkinlaista pihkan sekoitusta.
        Se "kypsytti" paiseen, ja sen avulla irtosi ajoksen "sydän", klöntti, joka oli aikuisen peukaloa suurempi.

• main-eko
        Venlastiina kirjoitti:

Äidilläni oli kivulloinen paise jalassa. Hän hoiti sitä "vetoplaastarilla", joka oli jonkinlaista pihkan sekoitusta.
        Se "kypsytti" paiseen, ja sen avulla irtosi ajoksen "sydän", klöntti, joka oli aikuisen peukaloa suurempi.

Ei ihan sama liene tämä ohje jonka löysin samasta kirjasta; Vetoaineita on useampia lajeja;Espanjan kärpäsiä,sinappi-ja piparjuuritaikinaa,oksennussuolavoidetta,janiinilaastaria ja vetohaava.
        En sen enempää selosta kaikkien sisältöä.Jos joku kuitenkin haluaisi kyseessä olevasta kirjasta jotain ohjeita olen kyllä valmis niitä toimittamaan,kuitenkin jokaisen omalla vastuulla.

• Katicat2

Kun kotitalon rakentamiseen tarvittavaa puutavaraa sirkkelöitiin, me lapsetkin olimme kasaamassa lautatapuleita, joissa tuoreet laudat saivat kuivua rakennuskelpoisiksi. Siinä meillä oli illalla kädet pihkassa. Miten ne puhtaiksi saatiin? No sillä tavalla, että hierottiin käsiin voita ja sillä pihka irtosi mainiosti. Lopuksi pestiin saippualla ja vedellä. Ei pihka käsille pahaa tehnyt, pehmeinä pysyivät.

• Maalaismies*

Milläs oravat pesevät käpäliään käpyherkuttelun jälkeen?

• Katicat2
        Maalaismies* kirjoitti:

Milläs oravat pesevät käpäliään käpyherkuttelun jälkeen?

Siksi kai oravilla on pysyvä ote oksista ja puun rungoista, kun on pihkaa kännyissään.
        Mutta muistatteko vielä aikaa kun olitte oikein kunnolla pihkassa, siinä ei sitten mitkään aineet auttaneet.

• Maalaismies*
        Katicat2 kirjoitti:

Siksi kai oravilla on pysyvä ote oksista ja puun rungoista, kun on pihkaa kännyissään.
        Mutta muistatteko vielä aikaa kun olitte oikein kunnolla pihkassa, siinä ei sitten mitkään aineet auttaneet.

70 vuotta sitten pihkaannuin yhteen tyttöön. Vaikka mielestäni olen aika tylsä tyyppi, tyttö ei ole lähtenyt lätkimään.

• Maalaismies* kirjoitti:

70 vuotta sitten pihkaannuin yhteen tyttöön. Vaikka mielestäni olen aika tylsä tyyppi, tyttö ei ole lähtenyt lätkimään.

Seiväshyppääjät käyttävät pihkaa otteen pitävyyden parantamiseksi. Jo Erkki Kataja ja Valto Olenis käyttvät 50 luvulla,yhä sitä käytetään.Vanha konsti parempi kun pussillinen uusia.

• Katicat2
        LateVaan kirjoitti:

Seiväshyppääjät käyttävät pihkaa otteen pitävyyden parantamiseksi. Jo Erkki Kataja ja Valto Olenis käyttvät 50 luvulla,yhä sitä käytetään.Vanha konsti parempi kun pussillinen uusia.

Onko keihäänheittäjillä myös jotain "pihkaa" käsissään, kun esim Mikaela Inberg tekee kädellään aina niitä tarttumisliikkeitä keihääseen ennen heittoaan ja näyttää että käsissä on jotain tarttuvaa ainetta.

Sillai saa pitävän otteen keihäästä, mutta toisaalta voisihan se estää keihään irtoamista kädestä ja kaari jääkin lyhyeksi. No, kunhan pähkäilen.

• Katicat2 kirjoitti:

Onko keihäänheittäjillä myös jotain "pihkaa" käsissään, kun esim Mikaela Inberg tekee kädellään aina niitä tarttumisliikkeitä keihääseen ennen heittoaan ja näyttää että käsissä on jotain tarttuvaa ainetta.

Sillai saa pitävän otteen keihäästä, mutta toisaalta voisihan se estää keihään irtoamista kädestä ja kaari jääkin lyhyeksi. No, kunhan pähkäilen.

Vuonna 52 Lontoon olympialaisissa käytettiin pihkaa Tapio Rautavaara keihäässä ja Erkki Kataja seipäässä. Eikä suotta Rautavaara voitti kultaa ja Kataja hopiaa.

• ullamargit

Voi sinä ihana pikkupoika!
      Rakastan sinun mummoasi!

rakkaudella
      ulla

• Kyllä minä häntä rakastin ja muistin ikäni rakennuksilla könytessäni pitää kengät jalassa.

• Keskivarvas
        Jopel kirjoitti:

Kyllä minä häntä rakastin ja muistin ikäni rakennuksilla könytessäni pitää kengät jalassa.

itse pihkavoidetta ja hoitelin sillä jalkani kuntoon. Kaikki muutkit vaivat, jopa nivelkipukin sillä lähtee. Naapurin ihottuma katosi muutaman voitelun jälkeen.
        Isäni hoiteli enenvanhaan pihkavoitella meidän kersojen haavat,ja tikkujen pistelemät tulehtuneet jalkapohjat.
        Lyijyvesi kääreellä hoidettiin polveni, kun satutin sen hyppyrimäessä.

• Urbaani metsämies

Lappi ja varmaan moni muukin maakunta on edelleen täynnä vanhan kansanperinteen mukaista pihkavoidetta valmistavia kädentaitajia. Ja kyllähän pihkan tehosta kertoo jo sekin, että tästä on jo pihkasalva lääke kyetty tekemään. Helsingissä lomareissulla näin kauppatorin apteekissa tätä tällä viikolla myynnissä. Eikä varmasti kestä kauaa kun tuote on jo maailman markkinoilla. Tällaiset pitäisi saada vientituotteeksi.

• loliaa

Pihka lähtee voilla oon kokeillu ;)

• Katleija

Pihkavoidetta saa nyt ostaa apteekista, valmisteen nimi on Abilar. Minulla on erinomainen kokemus pihkavoiteesta. Se on nimittäin todellakin kuusen pihkasta valmistettu, männyn ei kuulema ole samanveroista.
      Minulla oli nilkan sisäsivulla kehräsluun alapuolella n. 3x2cm krooninen ihottumaläiskä ainakin kolme vuotta. Luin jostain em.voiteesta ja ostin sen. Ei se ihan halpaakan ole, 20 gramman tuubi maksoi n. 20 €.
      Sen avulla sain ihottuman paranemaan ja haavauman paikalla on terve iho pysynyt.

• misä Jopel

luuraa, kaik palstan kivat miehet häipyny, nyyyhhhh.

• lukijana silloin

Olikohan sitten niin kiva? Aikamoista naisvihaakin ilmensi muistaakseni, mahtoikohan olla huonot omakohtaiset kokemukset, tai sitten oli pettynyt palstan naisiin, enkä ihmettele yhtään.

• susmorsian ek.

Onneks vain hymy-reaktion aiheutti ´lukijana silloin´ muistikuva. Kyllä me ihmiset olemme erilaisia, miten toisilla mieleen jäävät menneestä ikävät kuvat, varmaan murehtija-luonne, samoin jonkinlainen katkeruus. Miksiköhän näin, mutta luulisin sen olevan epätavallisempaa kuitenkin. Ihan tavallisena kirjoittajana muistelen Jopelin, mieluummin muistoihin jäisi liioitellunkin hyvää kuin ikävää.

Noista pihkoista ja tervoista en kyl tiiä mittään.

• nyt ja silloin

Taisit itse olla pettynyt kun Jopel ei sinuun huomiota kiinnittänyt. Jopel ei ainakaan joka käänteessä palstan tilaa moittinut eikä haukkunut jos rönsyili aiheesta. Mitä naisvihaa muka, ystävällisesti vastaili kaikille , en huomannut suosikkilistoja. Eikä kerjännyt säälipisteitä. Toivotaan että tulee vielä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      50
      6873
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      676
      2978
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1271
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1265
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1164
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1120
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      223