Miten nurmikko rinteeseen/mäntymaalle.

aloittelia

Eli olen todellakin aloittelia pihan hoidossa, eikä tietoa ole juurikaan mistään vastaavasta.

Pihallamme on loiva rinne jossa kasvaa muutama komea petäjä. Maa on kuivaa ja kovaa, nyt ensimmäisen talven jälkeen huomasin ettei siinä kasva edes rikkaruohot. Eli kovaa ja kuivaa maata. Nurmikkoa en todennäiköisesti saa siihen ikinä? Miten erilaiset maanpeittokasvit toimivat/leviävät isolla alueella? Olen myös kuullut jostain sammaleesta? Talon myyjä sanoi että siinä kasvaa "aika heikosti mikään" mutta eihän siinä kasva yhtään mitään!

Kiitos jo etukäteen.

2

1295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nurmikko kuivaan rinteeseen

Tuttu on ongelmasi. Mutta kyllä siihen rinteeseesi nurmikon saat.

Suunnittele se pihasi siten, että rakentelet rinteeseen tukimuurikivillä tasaisia alueita, käytäviä ja portaita. Mäntyjen kohdalla on tärkeää, että männyn juurta ei saa täyttää, vaan maa niissä on jätettävä siihen tasoon, missä on kasvanut. Vaikka siten, että ympäröit männyn tukimuurikivillä.

Multaa tukimuurikivien ympäröimiin kaukaloihin on saatava vähintään 30 cm. Mullan kallistukset siten, että mahdollinen vesi valuu alempien tasojen hyödyksi.

Äläkä pelkää kustannuksia, vaan rakentele pihaasi siten, että jaat sen rahavarojesi mukaisiin lohkoihin, ja teet lohkon vuodessa.

• tulimieleen

Voipi olla myös niinkin, että sinulla on kunnollista ketunmultaa rinteessäsi. Kovaa ja kuivana pölisee. Kyllä siihen kohtaasi myös nurmikonkin saa. Se vaan vaatii toisenlaisia otteita kuin multaisempi rinne. Myös männyt pärjäävät siinä seuraavankin sukupolven mainiosti. Kokeile esim. laittaa johonkin kohtaan vaikka parikymmentä senttiä multaa, kylvä, kastele ja kas. Voila..se on siinä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5377
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      556
      1947
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1120
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      973
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      823
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe