Olen 28-vuotias opiskelija ja seurustelen miehen kanssa joka on yksityisyrittäjä. Teen töitä opiskeluiden ohella mutta mieheni tulot ovat kuitenkin paljon isommat. Mies hoitaa kaikki firman kulut (tietenkin), mutta yhteiset laskut (lainanlyhennykset, sähkölaskut ym.) maksamme yhteisesti ja tasan puoliksi.
Olen ruvennut miettimään pitäisikö kodin kulut jakaa suhteessa omiin tuloihin. On ruvennut vähän häiritsemään tuo oma avokätisyys..
Miten muilla vastaavissa tilanteissa?
Parisuhteen
277
67563
Vastaukset
- Madam
Siis hyvänen aika?! Eikö teillä nykyajan pariskunnilla ole yhteistä kassaa? Kyllä on ajat muuttunut kun nuorilla pariskunnilla on rahat erillään... Onko nykyajan ihmisillä sitoutumiskammo?
- vastuuta itsekullekin
Kai kannattaa harkita hetki, kuinka vastuuttoman henkilön kanssa samaan talouteen lyöttäytyy.
Jos perustetaan perhe, lienee vanhempien yhteenkuuluvuus itsestään selvää ja sitoutuminen sekä hyviin, että huonompiin päiviin.
Ei liene rakkaudesta (jos ei itsekkyyttä sellaiseksi lasketa) kyse, jos ei työttömyyden, sairauden tai jonkin muun häiriötilanteen vuoksi käytettävissä olevien varojen määrän vähennyttyä, jaeta yhteiseksi hyväksi sitä mitä on.
On se hirveää, jos omien etujen ajamisen vuoksi vaikkapa lapset jäävät vaille riittävää huoltoa jne., kun toinen tai molemmat vanhemmista haluavat käyttää entiseen tapaansa rahansa omaan viihtymiseensä. Jaettu onni on kaksinkertainen onni. - Joonasq
Yhteinen kassa?
En ole koskaan kuullutkaan,ehkä ei kannata mun alkaa seurusteleen ollenkaan jos seurusteluun sisältyy jotain rahojen sosialisointia. - mitään vakavampaa
Joonasq kirjoitti:
Yhteinen kassa?
En ole koskaan kuullutkaan,ehkä ei kannata mun alkaa seurusteleen ollenkaan jos seurusteluun sisältyy jotain rahojen sosialisointia.mutta jos kyseessä on tuleva vaimo, avopuoliso, kumppani jonka kanssa elät lopun elämääsi, on molempien etujen mukaista mielestäni jos tulot on yhteiset.
vai teettekö niin että jos on neljä lasta, ja sinä satut olemaan useamman vuoden sairaslomalla ja vaimosi olisi yksityisyrittäjä (ja hyvätuloinen sellainen) niin sinä syöt näkkileipää ja vaimosi ja puolet lapsista elelee kinkuilla, kokolihaleikkeleillä ja muilla. ja sinä saat pukea päällesi paikatut kirppikseltä ostetut vaarin vaatteet ja vaimosi pukeutuu hienoon jakkupukuun. kun olet itse sanonut ettet jakoa halua :D
heh. varmaankin saat hyvän naisen :D (sitten vanhainkodissa :DDDDD) - NIMISSÄ OMAISUUS
Eli maksajaksi kelpaat, mutta onko omaisuus mit'ä maksat teidän molempien nimissä???
Huolehdi, että on. Jos/kun eroatte, sinulle ei jää mitään, jos omaisuus on esim. miehen nimissä ns. verotuksellisista syistä (yrittäjyys).
Madamet voivat pitää suunsa kiinni ja tarkistaa myös varalta, että miten se omaisuus jaetaankaan, kun/jos ero pauhkahtaa päälle.
Turha olla sinisilmäinen ääliö. Raha-asiat ovat asioita, joissa luottamus mitataan.
Erossa raha-asiat aiheuttavat eniten kiistaa! Ja miehet jättävät oitis puille paljaille. - juuri ;)
NIMISSÄ OMAISUUS kirjoitti:
Eli maksajaksi kelpaat, mutta onko omaisuus mit'ä maksat teidän molempien nimissä???
Huolehdi, että on. Jos/kun eroatte, sinulle ei jää mitään, jos omaisuus on esim. miehen nimissä ns. verotuksellisista syistä (yrittäjyys).
Madamet voivat pitää suunsa kiinni ja tarkistaa myös varalta, että miten se omaisuus jaetaankaan, kun/jos ero pauhkahtaa päälle.
Turha olla sinisilmäinen ääliö. Raha-asiat ovat asioita, joissa luottamus mitataan.
Erossa raha-asiat aiheuttavat eniten kiistaa! Ja miehet jättävät oitis puille paljaille.Pankitkaan eivät nykyisin suosittele - ainakaan ainoaksi tiliksi - yhteistiliä, mahdollisen eron sattuessa on jako hankalaa..., mutta ihan hyvin voi olla esim. "minun", "sinun" ja "meidän" tili (siis 3 tiliä - ja 2 ihmistä).
- Eppo
vastuuta itsekullekin kirjoitti:
Kai kannattaa harkita hetki, kuinka vastuuttoman henkilön kanssa samaan talouteen lyöttäytyy.
Jos perustetaan perhe, lienee vanhempien yhteenkuuluvuus itsestään selvää ja sitoutuminen sekä hyviin, että huonompiin päiviin.
Ei liene rakkaudesta (jos ei itsekkyyttä sellaiseksi lasketa) kyse, jos ei työttömyyden, sairauden tai jonkin muun häiriötilanteen vuoksi käytettävissä olevien varojen määrän vähennyttyä, jaeta yhteiseksi hyväksi sitä mitä on.
On se hirveää, jos omien etujen ajamisen vuoksi vaikkapa lapset jäävät vaille riittävää huoltoa jne., kun toinen tai molemmat vanhemmista haluavat käyttää entiseen tapaansa rahansa omaan viihtymiseensä. Jaettu onni on kaksinkertainen onni.Turha siinä syyllistää ja vetää lapset mukaan, niistä ei aloittaja maininnut mitään. Kyse oli siitä, pitäisikö yhteisiä menoja jakaa tulojen mukaan. Lapsilla kun ei tuloja ole, niin vanhemmat tietysti maksavat heidänkin edestään, kyllä kaikki varmasti ymmärtävät että perheen menot kasvavat samalla kun perhe kasvaa.
Kyse olikin siitä, että onko reilua että toisella menee koko palkka yhteisiin menoihin ja toisella riittää yhteisten menojen jälkeen rahaa itselleen vaikka kuinka ja paljon. - se on ihan reilua,
mitään vakavampaa kirjoitti:
mutta jos kyseessä on tuleva vaimo, avopuoliso, kumppani jonka kanssa elät lopun elämääsi, on molempien etujen mukaista mielestäni jos tulot on yhteiset.
vai teettekö niin että jos on neljä lasta, ja sinä satut olemaan useamman vuoden sairaslomalla ja vaimosi olisi yksityisyrittäjä (ja hyvätuloinen sellainen) niin sinä syöt näkkileipää ja vaimosi ja puolet lapsista elelee kinkuilla, kokolihaleikkeleillä ja muilla. ja sinä saat pukea päällesi paikatut kirppikseltä ostetut vaarin vaatteet ja vaimosi pukeutuu hienoon jakkupukuun. kun olet itse sanonut ettet jakoa halua :D
heh. varmaankin saat hyvän naisen :D (sitten vanhainkodissa :DDDDD)jos molemmat elää niin kuin oma työ ja palkka on...
Sillä olisi typerää, jos käyt pitkän koulutuksen, ja vaativan uran huipulle päästyäsi joku haluaa naida sinut pistääkseen rahat puoliksi ja tämän jälkeen ehkä jopa erota.
Siinähän toinen saisi kaiken hyödyn toiselta vaivaa nähneeltä ja elämän potkimalta ilman sitä valtavaa uurastusta, minkä toinen on elantonsa eteen nähnyt!
Eli ei ratkaisu aina kovin yksiselitteinen ole...
Tuskin kukaan pitää sitä kovin ihanteellisena, jos on 20 vuotta paiskinut jonkin puun eteen, josta toinen tulee ja poimii hedelmät. - oikein on
että pidätte raha asiat hyvin järjestyksessä. Siis maksatte yhteiset kulut puoliksi, jos siihen on mahdollisuus. Jos joskus ero koittaa niin silloin on helpompi tehdä se, kun ei ole epäilystä siitä kuka mitäkin on maksanu. Ja todennäköisyyshän on suuri juuri eroon , ehkä kait 60 % eroaa.
Kun joskus ehkä saat työstä enemmän palkkaa, jää sullekin enemmän sitten omaan käytöön. Perhe on kuin yritys, jota pitää hoitaa enemmän järkiperäisesti kuin tunneperäisesti. Ja tunnepuolen hoito ei juuri rahaa vaadi ! - 80 penniä
Meillä on asunto ostettu 50/50 vaikka minulla ei ollut töitä silloin (olin opiskelija) eikä ollut kuin 10 % käteissummasta maksaa. Mies maksoi 90%. Laina on puoliksi myös. Meillä on yhteiset rahat eikä mitään puoliksi kulujen maksamis-tyyliä.
Kyllä miehet osaa hyväksi käyttää, jos vain löytävät uhrin!
Naiset ei yleensä pelkästään sen takia että ovat naisia tienaa samaa kuin miehet. Miehen markka on naisen 80 penniä. Näinhän se menee! - Ironlady
Kyllä se niin taitaa olla tai sitten se on kuuluisaa tasa-arvoisuutta;) Sen ymmärrän,että molemmilla on ns. omat rahat, mutta päältä ois ensin maksettava ne yhteiset menot eli sähkö- sun muut laskut ja nekin ehdottomasti tasattuna tulojen mukaan eikä suinkaan fifty-fifty.
Sitä sitoutumiskammoakaan en kyllä ihmettele, kun katselee ympärilleen niin avioero lapsia ja siis nuoria on todella paljon nykyään, kaipa se on sitä selustan turvaamista, joka siinä sitoutumiskammossa on takana.Ei enää osata luottaa toiseen ihmiseen, kun on kotona nähnyt miten helposti se liitto hajoaa. - pankissa 30 vuotta asioita ...
Erossa raha-asiat aiheuttavat eniten kiistaa! Ja miehet jättävät oitis puille paljaille.jättävät vastuunsa hoitamatta eron tullessa, varsinkin kun kaikki on ollut yhteistä. Sovituista menoista nainen hoitaa osuutensa, mutta mies jättää asiat silleen (mm. yhteisen lainan hoitamisen).
- edellinen mieheni
On se hirveää, jos omien etujen ajamisen vuoksi vaikkapa lapset jäävät vaille riittävää huoltoa jne., kun toinen tai molemmat vanhemmista haluavat käyttää entiseen tapaansa rahansa omaan viihtymiseensä. Jaettu onni on kaksinkertainen onni.oli juuri sellainen että kaikki piti maksaa puoliksi vaikka minulla oli todella tiukkaa kahden lapsen kanssa.olin yksityis yrittäjä mutta en niin onnekas kun aloittajan mies..
ja miehellä oli tuplasti suuremmat tulot mutta ruokalaskuista lähtien kaikki tasan puoliksi..ja minä maksoin vuokrat ja sähkön,netti,vakuutuslaskut ja hän ei pistänyt niihin pennin jeniä =(
meitä on moneksi... - tasa-arvoinen
80 penniä kirjoitti:
Meillä on asunto ostettu 50/50 vaikka minulla ei ollut töitä silloin (olin opiskelija) eikä ollut kuin 10 % käteissummasta maksaa. Mies maksoi 90%. Laina on puoliksi myös. Meillä on yhteiset rahat eikä mitään puoliksi kulujen maksamis-tyyliä.
Naiset ei yleensä pelkästään sen takia että ovat naisia tienaa samaa kuin miehet. Miehen markka on naisen 80 penniä. Näinhän se menee!puhu nyt hyvä ihminen euroista!!!!!!!!!!!!!!1
Ja sanottakoon myös, että jos kaikki menee tasan, OSALLISTUKOON mies myös yrittäjyytensä ohella kotitöihin. Vai onko se, että mies ehkä maksaa enemmän, oikeuttanut myös siihen, että nainen on kokki, siivooja, asioiden hoitaja ja rakastajatar. Naiset hinnoitelkoon työn, jonka tekevät kotona ja puhutaan sitten, KUKA MAKSAA ENEMMÄN. - kantapään kautta opittua
Erossa raha-asiat aiheuttavat eniten kiistaa! Ja miehet jättävät oitis puille paljaille.Hei.
Hyvät kanssasisaret vaikka rakkaus on mahtavaa, ei todellakaan kannata olla sinisilmäinen. Kannattaa sopia kaikki rahapuoli ennen yhteenmuuttoa. Itse vaihdoin paikkakuntaa ja muutin 2 vuotiaan lapsen kanssa yhteen lapsen isän kanssa. Siihen saakka kummallakin oli täysin omat huushollit ja sain minimi elatusmaksun. Yhteen muutettaessa talo ostettiin hänen nimiinsä (en voinut hankkia omiin nimiin). Lainat ja korot ja kaikki kulut piti maksaa kuitenkin puoliksi, muusta ei voinut edes puhuakkaan. Korot oli tietysti hänen verokirjallaan. Paperia en lukuisista pyynnöistä huolimatta saanut siitä, että maksan puolet myös asunnosta. Hänellä oli mahdollisuus laittaa varoja esim metsää myymällä asuntoon ja remonttiin, mutta koska minulla ei ollut, miksi hänen pitäisi laittaa. Minulla oli vanha auto ja hän oli vain huolissaan, mistä aiot saada rahat uuteen autoon, jos vanha auto pettää. Hänen varaan älä vain laske. Se siitä rakkaudesta, joka tunne olikin vain minun puolella..... Suhteessa tuloihin avoliitossa ja kaikki molempien nimiin. Sama avioliitossa. - Rasia
On se hirveää, jos omien etujen ajamisen vuoksi vaikkapa lapset jäävät vaille riittävää huoltoa jne., kun toinen tai molemmat vanhemmista haluavat käyttää entiseen tapaansa rahansa omaan viihtymiseensä. Jaettu onni on kaksinkertainen onni.Kyllä olisin valmis jakamaan kustannukset jos emäntäni oli valmis vähentämään KULUTUSTA!!!
Nyt hä katsoo telkkua , pelaa tietsikkaa ja jopa lukee samaan aikaan ULKONA että saa aurinkoa ja itse yritän SÄÄSTÄÄ! Ei ihan mene oiken maksut silloin!!!! - OikeaTimo
80 penniä kirjoitti:
Naiset ei yleensä pelkästään sen takia että ovat naisia tienaa samaa kuin miehet. Miehen markka on naisen 80 penniä. Näinhän se menee!...teidän tapauksessanne naisen "markka" voi olla "80 penniä" jos mies on maksanut 90 % asunnosta, josta sinä kuitenkin omistat puolet?
Minusta näyttää pikemminkin siltä, että miestäsi on tässä joko kusetettu raskaasti, tai sitten hän vain on uskomattoman reilu. =o) - vääräTimo
OikeaTimo kirjoitti:
...teidän tapauksessanne naisen "markka" voi olla "80 penniä" jos mies on maksanut 90 % asunnosta, josta sinä kuitenkin omistat puolet?
Minusta näyttää pikemminkin siltä, että miestäsi on tässä joko kusetettu raskaasti, tai sitten hän vain on uskomattoman reilu. =o)urastaan lasten takia, ettei vaan mies, joka ne lapsetkin synnyttää-:)
- paskan möivät
Erossa raha-asiat aiheuttavat eniten kiistaa! Ja miehet jättävät oitis puille paljaille.just ja syö sä makkaraa kun toinen vetää filettä niin menee ruokakin prosentuaalisesti oikein.
- PikkuTimo
vääräTimo kirjoitti:
urastaan lasten takia, ettei vaan mies, joka ne lapsetkin synnyttää-:)
Kuka nyt urastaan luopuu lasten takia?
Sitä kutsutaan äitiyslomaksi, jonka jälkeen jatketaan samaa "uraa".
Nimim: Isyyslomalainen - SirLove
80 penniä kirjoitti:
Naiset ei yleensä pelkästään sen takia että ovat naisia tienaa samaa kuin miehet. Miehen markka on naisen 80 penniä. Näinhän se menee!Joo, mieshän on aina hyväksi käyttäjä näissä asioissa. Meillä esim. minä maksan kaikki ja vaimo vain esittää vaatimuksia. Ja kun olen vaatinut nykyisin hänen osallistumista niin minä olenkin paha ihminen :) eli naiset ne ovat hyväksi käyttäjiä minun näkökulmastani.
- - oikeassa
Erossa raha-asiat aiheuttavat eniten kiistaa! Ja miehet jättävät oitis puille paljaille.olet eli täyttä asiaa puhuu tämä henkilö. Sitähän me ei tiedetä kuinka hyvin tämä ko ihminen on tietoinen tilanteestaan, mutta näin yhtäkkiä luettuna saattaa olla aika pihalla eli ei tietoinen asemastaan.
Lisää tämmöisiä em olleita rohkaisevia kommentteja:)
- ............
mies maksaa vuokran,autolainan ja sun muut hänelle kuuluvat menot...mulle ei oikeestaan jää,ku sähkölasku.ja miksi näin?miehellä suuremmat tulot,ku mulla.
- tuo epäreilulta
Yleensä kun tulot kasvavat niin menot kasvavat. Kun tienaa enemmän niin elintasokin nousee, on esim. kalliimpia harrastuksia, käy ennemmän ulkona syömässä, matkustelee jne. tai ihan vaikkapa ostaa parempaa ruokaa kaupasta. Opiskelijan tulot ei tunnetusti päätä huimaa. Onko kaikilla opiskelijoilla varaa tilata lehteä esimerkiksi. Itsellä ei ainakaa ollut, ja nyt työssäkäyvänä haluan tilata ja varaa on vaikka kymmeneen lehteen. Opiskelijan tosiaankin täytyy menoista karsia huomattavasti. Onhan se kohtuutonta vaatia sinua maksamaan puolet "ylellisyyksistä". Jos miehesi rilluttelee ympäriinsä rahoillaan ja antaa sinun kituuttaa niin kuulostaahan se epäreilulta. Niin Perhehän te kumminkin olette.
Rahathan siinä muutenkin menee sekaisin kun yhdessä asutaan. Kaikkea ei voi eikä halua eikä jaksa laskea tasan puoliksi.
Onhan se itse asunto teidän molempien nimissä? Turha on nimittäin kenenkään toisen nimissä olevaa omaisuutta maksaa. Eron sattuessa ei jää mitään käteen, on vain maksellut kiltisti toisen lainaa.- avoliitossa
Mun mielestä kaikkien tulojen ja menojen täytyy olla yhteisiä.
Jos toinen törsää mukamas liikaa, niin eikun keskustelemaan asiasta.
Mitä jos naisella ei ole varaa esim maksaa yhteistä vuokraa? Ei kai mies voi pihallekkaan heittää.
Meidän perheessä tulot ovat yhteiset niiden suuruudesta huolimatta. Ei me toistemme maksuosuuksia lasketa ja molemmat ovat onnellisia näin.
- Papa-75
Eiköhän tuo riipu täysin teidän suhteestanne. Jos "seurustelet" niin tuntuu melko luonnolliselta, että kovin vahvaa taloudellista kytköstä ei ole. Jos taas olette naimisissa ja teillä on yhteisiä lapsia, niin sitten joku muu järjestely olisi oikeudenmukaisempi.
Itse en kyllä pitäisi yhtään kulujen jakamisesta "tulojen suhteessa". Joko rahat ovat omia (molemmat asuu omillaan ja tapaillaan) tai sitten on perhe, jossa rahat ovat yhteisiä. Mutta kukin taaplaa tavallaan. Tätä oli muuten tässä taannoin pankkineidinkin vähän vaikea ymmärtää. - keski-iässä jo
Kun alettiin seurustella (siitä on jo aikaa..), mies kävi töissä ja minä opiskelin, tosin tein kyllä hiukan töitäkin. Tuolloin mies maksoi suuremman osan yhteisistä menoista.
Kun menin töihin ja tulomme olivat melko samansuuruiset, maksoimme kulutkin puoliksi. Nyt miehellä ovat työt ja sitä myöten tulot vähentyneet, joten minä maksan isomman osan menoistamme.
Meillä tämä on toiminut hyvin. Olemme aina tilanteen mukaan määritelleet jonkun vähimmäissumman, jolla sillä hetkellä vähätuloisempi osallistuu yhteisiin kuluihin. Ko. summa on soviteltu niin, että myös sille vähätuloisemmalle jää omaa rahaa eli mahdollisuus kattaa henkilökohtaiset menonsa (vaatteet, harrastukset jne.) itse ja jokusen lantin saa säästöönkin. - avovaimo21vee
Meillä avokilla on tulot noin 600€ isommat kuin minulla ja hän kyllä maksaa minua isomman osan meidän yhteiseen asumiseen liittyvistä menoista.
Minusta se on ihan asiallista. Muutenhan oltaisiin siinä tilanteessa, että maksaisin laskuja siinä missä hänkin ja kun hänellä jää rahaa millä ostaa jotakin muuta tarvittavaa, itse nuolisin näppejäni.
Ja toki jos tilanne on jossain vaiheessa toisinpäin, minä joustan hänen suuntaan.- tulot kohdallaan
Niin, eli jos on isommat tulot niin siitähän ei ole sitten mitään hyötyä itselle, kun pitää maksaa yhteiset laskut aina itse. Tuo on aika erikoinen ajatelma, että toisella olisi rahaa ostaa jotain itselle ja toinen jäisi nuolemaan näppejään, eikö se olisikin oikeutettua, että jos on isommat tulot niin sitä voisi jotain myös ostaa itselleenkin kun kuitenkin sen rahan itse ansainnut??
- avo-pari
tulot kohdallaan kirjoitti:
Niin, eli jos on isommat tulot niin siitähän ei ole sitten mitään hyötyä itselle, kun pitää maksaa yhteiset laskut aina itse. Tuo on aika erikoinen ajatelma, että toisella olisi rahaa ostaa jotain itselle ja toinen jäisi nuolemaan näppejään, eikö se olisikin oikeutettua, että jos on isommat tulot niin sitä voisi jotain myös ostaa itselleenkin kun kuitenkin sen rahan itse ansainnut??
Tässä samaa mieltä, ainakin itseäni häiritsis että toinen puolisko alkaisi kuluttaa minun ansaitsemia rahoja. ruokaan ja laskuihin voi apua antaa mutta ei toisen shoppailu vimmalle.
- tasa-arvo
Niinhän se vain on että tasa-arvoa haetaan yleensä naisten suusta enemmän ja silti yleisesti ottaen mies maksaa enemmän asumisesta ja muusta ns yhteisistä menoista... on se niin tämmöstä...
- avopari .
Meillä kun yhteiseen talouteen muutettiin, sovittiin jo heti aluksi, että yhteiset kulut menee puoliksi. Kumpikaan ei ala siipeillä toisen tuloilla. Totta kai saa lainata ja auttaa puolisoa, jos tulee toiselle tiukka paikka, mutta ettei siis toinen ala luistaa yhteisistä menoista.
Meillä mies (25) opiskelee ja tekee opiskeluiden ohella töitä, saa rahaa käteen kuussa n. 900e. Minä (23) opiskelen ja teen jonkun verran töitä opiskelun ohella ja minulla jää käteen n. 500e kuussa. Eli paljon vähemmän kuin miehellä.
Vuokra maksetaan joka kuu ihan sentilleen puoliksi (kummankin oma osuus on 290e) ja lisäksi vesi- ja sähkölaskut maksetaan tasan. Myös nettilasku ja esim sanomalehden lasku laitetaan puoliksi.
Ehkäisy on myös sellainen, joka maksetaan puoliksi (e-pillerit).
Ruoka ostetaan niin, että kumpikin ostaa omat pikkusyötävänsä esim jogurtit, mehut, herkut, lounaat töihin/kouluun jne. ja yhteinen ruoka, kuten illallistarvikkeet, leivät, leikkeleet, juustot, salaattitarvikkeet maksetaan tasan. Jokaisen kauppareissun kuitit säilytetään ja kuukauden lopussa katsotaan, paljonko kumpikin on maksanut yhteisiä ruokia. Jos toinen on maksanut enemmän, vähemmän maksanut antaa tasoituksena rahaa toiselle.
Meillä tämä toimii mahtavasti. Koskaan ei tarvitse stressata siitä, maksaako jompi kumpi enemmän tai pyrkiikö toinen siipeilemään. Nyt kun on taloudellisesti muutenkin tiukkaa (lähinnä minulla, kun ei ole kertynyt säästöjä, miehellä säästöjä n. 8 000e) niin jokainen sentti on tarpeellinen.
Ehkä sitten, jos kumpikin kävisimme pääsääntöisesti töissä ja tienaisimme enemmän, olisi tämän tasapuolisuuden suhteen vähän löysempää.
Mutta nyt meille on tärkeää, että kumpikin maksaa tasan puolet yhteisistä kuluista.- äiti85**
huh, kuulostaapa tarkalta. ainakin näette vaivaa :D
entisessä suhteessani minä olin töissä kun mies palasi armeijasta ja oli nelisen kuukautta työttömänä. hän asui ilmaiseksi asunnossani ja minä kustansin kaiken. ruuista lähtien. halusin tehdä niin. ja toisaalta minusta se on luonnollista että pitää huolta toisesta puolikkaastaan. myöhemmin minä jäin kotiin lapsen synnyttyä ja tuloni olivat huomattavasti pienemmän. rahat ovat aina olleet yhteisiä. tottakai minä pienituloisempana osasin ottaa sen huomioon että miehellä on oikeus ostaa vaikka pelejä tms. jos ylimääräistä jää, koska hänen tulonsa olivat isommat. Toisaalta minun tuloihini vaikutti hänen tulonsa. Perhe-etuudet määräytyvät puolison tulojen mukaan. Olisi kohtuutonta että joutuisin maksamaan puolet menoista, kun mieheni tulojen takia, omani jäi niin pieneksi ettei niillä yksistään pärjäisi. KELA ottaa huomioon tämän -> olettaa, että perheessä eletään yhteisillä rahoilla. Tottakai ero tilanteessa voi tällaiset jäädä kaivelemaan. Olemme tänä päivänä eronneet, ehkä on puolin ja toisin tullut esille asioita, että minä maksoin sinulle silloin sitä ja tätä tai kumpi on maksanut asuntoa enemmän. Minä ainakin tiedän että olen maksanut hänen menojaan omasta halustani enkä kadu sitä. Silloin olimme yhtä ja aion jatkossakin sitoutua mahdolliseen puolisooni (=pitää huolta toisesta)
- 8vuotta yhdessä
oltu ja on yhteinen tili. Rahat menevät samalle tilille ja sieltä maksetaan kaikki.
Meistä tuo on tuntunut parhaimmalta ratkaisulta. Toki meillä on 2-lastakin tätä nykyä ja olemme naimisissa. Ei sen kummin katsota, että kumpi on maksanut enemmän tai vähemmän. Meillä sen lasken minä, että rahat riittävät ja että jäisi sitten säästöönkin.
Meillä toimii hyvin näin :)- pipsa71
oltu yhdessä 7vuotta ja 2 muksua ja yhteinen tili...kaikki maksetaan sieltä,katsomatta kumpi on töissä ja hankkii enempi!!meillä toimii hyvin...
ennen kun oli omat tilit,tuli aina riitaa kumpi on enempi maksanu mistäkin..
mut jokainen taaplaa tyylillään..;) - Enemmän tienaava nainen
pipsa71 kirjoitti:
oltu yhdessä 7vuotta ja 2 muksua ja yhteinen tili...kaikki maksetaan sieltä,katsomatta kumpi on töissä ja hankkii enempi!!meillä toimii hyvin...
ennen kun oli omat tilit,tuli aina riitaa kumpi on enempi maksanu mistäkin..
mut jokainen taaplaa tyylillään..;)Yhteiselle tilille menee suurin osa kummankin palkoista yhteisiin kuluihin. Minulta kylläkin selvästi suurempi summa kuin mieheltäni. Omille tileille jää molemmille suurinpiirtein sama käyttösumma/kk. Loput mahdollisesti jäävät rahat laittaa kumpikin omiin säästöihinsä.
Mun tulot 15oo enemmän / kk kuin miehellä.
- Nimetön
Meillä on alusta asti ollut se periaate, että raha-asioista on parisuhteessa ihan turha riidellä.
Laskut yms. maksetaan molempien tileiltä mitenkään ajattelematta paljonko kukakin maksaa. Meidän mielestämme ei ole sinun ja minun rahoja. Kaikki on yhteistä vaikkei ollakaan naimisissa. Yhteistä elämää kuitenkin takana jo yli kymmenen vuotta ja yhteisiä lapsiakin on.
Tämä käytäntö on toiminut meillä aina. - toimii meillä
Miten kauan olette seurustelleet? Ymmärtäähän tuon, jos suhde on vielä tuore.
Omalla kohdalla pidimme n. puoli vuotta erillisiä tilejä ja kaikkien kulujen puolittamista ihan hyvänä ratkaisuna.
Pidemmän päälle se alkoi olla jo rasite ja avasimme yhteisen tilin jolta kaikki kulut maksetaan. Tämä järjestely sopii meille, mutta meistä kumpikin on rahankäytön suhteen samanlaisia.
Onko teillä jompikumpi tuhlaavaisempi? Se aiheuttaa varmasti sanomista ja silloin onkin parempi ratkaisu pitää omat tilit.- olkoon
ei se kaikilla toimi.
- mi vaan..
Avoliitossa olemme asuneet koko yhdessäolon ajan, eli noin 4vuotta. Rahasta emme koskaan ole halunneet riidellä.
Niinpä meillä raha-asiat toimii niin, että yhdessä makselemme, käytännön asioiden takia tilit ovat erilliset, mutta kumpikin maksaa ruokaostoksia, vaatteita, bensoja ja mitä nyt tarvitaankin.
Olemme molemmat opiskelijoita, avokki käy samalla myös vähän töissä, minä en. Mutta ainakaan emme ikinä ole asiasta riidelleet. Jos on tarpeeksi sitoutunut suhteeseen, ei sillä ole väliä kuka maksaa mitä. Se maksaa kenen tilillä sillä hetkellä on rahaa tilillä, isommista hankinnoista (tietokone, tv, yms) sovitaan yhdessä ja säästetään yhdessä. Jos ei sillä hetkellä ole varaa ostaa parempaa ruokaa, kumpikin on ilman parempaa ruokaa. Epäreiluahan se olisi jos menot maksettais puoliksi ja sitten toinen saisi omilla rahoillaan ostaa parempaa ruokaa itselleen ja toinen kituuttaisi näkkileivällä.
Ei ole mitään sinun ja minun rahoja jos yhdessä ollaan. On vain meidän rahat, meidän menot ja meidän koti.- ehkä ei
Ei se taida ihan niin yksinkertaista olla kuin mitä joissakin aiemmissa viesteissä oli. Viestistäsi ei ihan käynyt esim. selville paljonko niiden firman kulujen jälkeen miehellesi käyttöön jää?
Ehkäpä miehelläsi on ollut aiempia suhteita joissa hän on tavannut ns. siipeilijöitä ja nyt hän ei halua maksaa toisten laskuja.
Ja mitä asuntoon tulee, jos se on yhteisessä omistuksessa lienee kohtuullista sinun maksaa sen lyhennyksistä puolet, mikäli eroatte niin silloin on hankala todistella toisen maksaneen aikoinaan enemmän ja näin ollen olisi hän oikeutettu suurempaan osuuteen.
Mutta, ah, niin kovin tyypillistä on rahasta kiistely suhteissa, olkaa raha-asioissa oikealla tavalla ylpeitä, maksakaa omat laskunne ja puolet muista menoista niin sitten ei tule kenellekään mitään mahdollisuutta sanoa mitään missään tilanteessa.
- äiti85**
Mielestäni kulut pitäisi jakaa. Asiastahan ei voi olla sääntöä, varsinkaan avoliitossa. Avopuoliso ei ole velvoitettu elättämään puolisoaan MUTTA esim. kela ei huomioi tätä asiaa lainkaan. Kela ottaa etuuksissa huomioon puolison tulot ainakin perhe- etuuksissa, joilloin kelalta saatavat tulot ovat luonnollisesti pienemmät, jos mies tienaa hyvin.
Ehkä voisit ottaa asian esille asiallisesti? Liian ärhäkällä kannanotolla saatat "pilata" kaiken. Yritä miettiä sopiva tapa lähestyä miestäsi. Hei, olen muuten ennenkin kuullut hyvin tienaavista miehistä, että he ovat hyvin pihiä rahoistaan..vaikka sitä olisi.- seurusteleva
jos jakaa tulojen mukaan niin sitten kannattaa myös miettiä kuluja!! monet yksilahkeiset kyllä jaksaa kuluttaa vaikka sitten vetoavatkin pienempiin tuloihin kun maksun aika koittaa "yhteisissä" asioissa...
- Hyvin toimii
Me laitettiin rahat yhteen kun eka lapsi syntyi.
Sitä ennen edellytin, että mies hoitaa kulutusluottonsa pois, koska en halua maksella mitään yli 20% korkoja. Sillä oli luottokortteja, joissa raja oli ihan tapissa. Sain miehen ottamaan yhden lainan käytettyä autoa varten, jolla maksoi kaikki kortit pois.
Sen jälkeen sovittiin, ettei kortteja käytetä ja ostetaan vasta kun on rahat säästetty hankintoja varten.
Mun mielestä meillä on mennyt ihan hyvin. Ei ole rahat loppuneet koskaan kesken ja ollaan osteltu kaikenlaista ja matkusteltukin.
Varmaan miestä on joskus ärsyttänyt, kun siitä on tuntunut, ettei voi ostella ihan mitä haluaa (kun on yhteiset rahat). Uskon kuitenkin, että hän on aika tyytyväinen siihen, että meillä on aina rahaa tilillä, toisin kuin hänellä ennen.
Meillä mä olen tienannut aika paljonkin enemmän ja olen säästäväisempi mutta ei mua kamalasti haittaa, vaikka mies vähän ostelee. Kunhan rahat eivät lopu kesken.
Mun mielestä rahat on kuitenkin järkevää pitää erillään, kunnes tulee yhteisiä lapsia. - menee raha-asiat näin..
Vuoden olemme pitäneet yhtä ja kahdeksan kuukautta saman katon alla.Avokki on työssä,tienaa n.1400€/kk käteen ja minulle jää liiton päivärahasta n.600€/kk käteen.
Muutin asumaan avopuolisoni omistusasuntoon ja ennen muuttoa sovittiin että minä maksan hoitovastikkeen,kun hän hoitaa asunnon lainat,sähkölaskun,kotivakuutuksen,laajakaistan ja auton kulut(laina,verot,vakuutus..)
Avokki vaihtoi kalliimman auton,joten otin hoidettavakseni kotivakuutuksen jotta hänen rahansa eivät menisi niin tiukille.Nyt sitten hänen työtilanteensa luultavasti huononee,joten raha-asioista jouduttiin uudestaan keskustelemaan.
Lupasin ottaa osaa laajakaista-maksuun sekä sähkölaskuun koska niitä tässä parhaillaan käytän.. :)
Miehellä on omat kotkotuksensa,piti saada kytkyllä uusi,hieno puhelin ja siihen mobiililaajakaista,niiden kulut saa hoitaa aivan itse..
Kaupassa käy se,joka ensimmäisenä huomaa jääkaapissa jotain puutteita(eli yleensä minä,koska ruoatkin teen..)
Hän on enemmän koti-ihminen,minä taas tykkään olla tyttöjen kanssa liikenteessä,ja tottahan sitä rahaa sinne baariin kuluu..Mutta periaatteena on kuitenkin se,että ensin hoidetaan pakolliset kulut ja sitten vasta humpatetaan..
Jotta näin meillä...- jääkaapissa
Mä asuin avoliitossa vähän aikaa ja tulot oli just silloin minimissä. Avomies halusi että en elä hänen rahoillaan, joten meillä oli omat ruuat jääkaapissa, omat kahvit ja leivät ym.
Yritin sanoa että joskus voi olla toisinkin päin, hänellä ei ole töitä, jolloin minä toki mielelläni häntä elättäisin, mutta ei. Jos ei pysty osallistumaan niin sitten syödään omia eväitä.
Osallistuin minkä kykenin vastikkeen ym maksuihin, mulle ei jäänyt yhtään rahaa käyttöön. En voinut esim ostaa lääkkeitä kun sairastuin.
Hän vetosi mm. siskonsa avoliittoon, jossa kaikki kulut laitettiin hienosti tasan puoliksi, pidettiin exceltaulukkoa että voitiin seurata tarkasti menoja.
Mikään ei auttanut, sain hyväpalkkaisen työnkin, jolloin mies laittoi laskun niistä kuluista joita hänelle oli tullut minua tukiessa.
Ikinä en saanut mitään lahjoja merkkipäivinä tai tuloaisia kun hän kävi ulkomailla. Hän kai katsoi että ei itse saa mitän vastineeksi jos minuun tuhlaa.
No arvatkaa vaan ollaanko enää yhdessä...
Kun muutin pois laittoi mies perään vesilaskun kun minä olin kai käyttänyt enemmän vettä kuin hän.
- aikana
meillä oli oma elämä ja omat kulut. Vasta sitten kun suhde vakiintui meillä oli yhteisiä kuluja. Siitä lähtien maksut on maksettu yhdessä jakamatta niitä mitenkään erikseen. Se jolla on rahaa, maksaa.
- jäbä
Jos avoliitossa eletään, niin eiköhän ne kaikki rahat ole yhteisiä! Meillä ainakin on kummallakin toisten tileille kortit, ja yhdessä käytetään kaikki rahat, sama se kumpi tienaa enempi, yhdessä eletään. T. 29v jäbä
- khyyllä
meilläkin on yhteiset rahat, tuloista ja niiden eroista huolimatta..samaa leipäähän sitä syödään ja samassa pedissä maataan....
- Aitoa puhetta.....
Kyllä täällä palstalla joku kirjoitti hyvin. Sama kumpi tienaa enemmän kyllä ne rahat pitäisi olla yhteisiä ja sillä sipuli. Ei kai nyt kukaan niin "tyhmä" ole että jos mun rahat loppuu ennen toisen niin sanotko että syö sitten kun sulla on siihen varaa.... Menkää nyt HYVÄT ihmiset nyt vähän itteenne ja valittakaa sitten kun siihen TODELLA on aihetta......
- ei olisi pienien tulojen vu...
varaa edes yhteisiin harrastuksiin, niin kyllä olisi vaikeaa ylläpitää avioliittoa (jossa siis molemmilla omat rahat). Olen kuullut sellaisestakin, että molemmilla oli omat ruuatkin.
- anybody at home?
Eiköhän tämä ole vain ihmisten välinen asia. Turha siihen on Jeesusta sekoittaa!
- JV Hki
Kyllä molemille hyvä jäädä elämiseen suunnilleen samat varat jos liitto/yhteiselämä kondikses. Eli tasajakoo laskuihin.
Meillä aikanaan tehtiin näin.(naimisissa ollessa) yrittäjänä minulla on aina olleet suuremmat tulot (en tarkoita yrityksen liikevaihtoa vaan verojen jälkeen käteen jäävää rahaa) ja siksi minä olen maksanut suurimman osan yhtesistä kuluista koko yli 20 v. yhteiselon aikana. Minulla on myös kalliimmat harrastukset jotka minä olen maksanut itse...
Onko se vaimo? Kuluuko siihen paljokin aikaa viikossa? Onks se vähän niinkuin metsästys, elävän lihan saalistamista..? Käytätkö häneen kerran laukeavaa yksipiippuista..?!? Onko ruuti vielä kuivaa?
- --muija------
Meillä on vähän samanlainen tilanne. Erona se, että olemme naimisissa ja meillä on yhteisiä lapsia.
Mies on yrittäjä ja minä olen kotona, jään kotihoidon tuelle, joka täällä ilman kuntalisää on n. 200 e / kk. Sillä en osta edes ruokaa tälle porukalle.
Erona on myös se, etten minä omista mitään, minulla ei ole ollut alkupääomaa tähän asuntoon, joka on miehen maksettavana.
Mies siis maksaa kaikki meidän asumisen kulut, ja joutuu antamaan minulle ruokarahaa. Minä ostan lapsilisillä kohdinh. tuella ruuat ja lapsille tarvittavat esim. vaatteet. Isommat laskut maksaa mies.
Kun olin töissä ja kun menen töissä, epätasapaino jatkuu, minulla on pienemmät tulot, mutta lasten menojen ja ruokamenojen jälkeen pystyin kuitenkin muutaman pienen "yhteislaskun" maksamaan kuukausittain.
Teidän tapauksessa tulojen jako suhteessa menoihin riippuu kokonaan siitä, millä pohjalla teidän suhde on. Onko se ikään kuin kimppa-siuhde tai hengailusuhde, jossa ollaan niin kauan kuin kivalta tuntuu ja siksi kaikki jaetaan 50/50 = jotta eron kohdatessa on helppo jakaa tasan kaikki. Ei ole niin, että toinen jää puille paljaille kun parempituloinen on maksanut, eikä asnnon myynnistä tule kinaa, kun on maksettu saman verran (kuin jos toinen olisi maksanut enemmän lainanlyhennyksiä kuin toinen).
Jos on oikeasti tarkoitus olla yhdessä "lopun ikää" ja olla parisuhteessa, silloin ei toimi se, että talous jaetaan 50/50.
Tiedän avioliittojakin (ja avoliittoja, joissa yhtieisiä lapsia) joissa jako menee näin. Parempituloinen on maksanut yhteisen asunnon lainaosuutensa ja pienempituloinen vaimo kituuttaa maksaen edelleen omaa osuuttaan ostaen samalla ruuan ja maksaen lasten menot, oman auton kulut.
Mutta teillä on joko vakava ja pitkä suhde, parisuhde, jossa ollaan yhdessä. Tai sitten olette yhdessä vaan, kun nyt kivalta tuntuu mutta eron yhteydessä on helppo jakaa omaisuus...
Opiskaleijakaverilla oli sama tilanne, hän ei selvinnyt omasta lainaosuudestaan kun työssäkäyvä avopuoliso ei auttanut, vippasi kyllä!
Pariskunta erosi. - soppa
Jos multa ukko vaatis puolet kuluista en eläis ,ukon tulojen vuoksi valtio rankasee työtömyys korvuksessa sen verra jotta päivän tulo jää 4 euroo. Ja kuukausi tuloks 80 euroo käteen! Maksa sillä sit puolet menoista ei onnistu vaikka miten puristais. Nälkä kuolemakin tulee ennen sitä.Kyllä meillä ainakin on silloin suhteutettu menot.
Onko se on avokätisyyttä, että hoitaa oman osuutensa? Eri asia on, jos on etukäteen asioita hankittaessa sovittu, että enemmän tienaava maksaa jostain enemmän.
Tuo enemmän tienaaminen on muuten usein todellakin näennäistä, varsinkin kun puhutaan yrittäjyydestä. Sitä paitsi yrittäjyydessä tai vapaassa ammatissa ei koskaan tiedä, koska tulot tippuvat. Silloin vaakakuppi saattaa heilahtaa toiseen suuntaan.
Koska olet nainen ja mielestsi noin avokätinen, provosoidaan hieman. Entäpä jos miehesi tulot tippuisivat niin paljon, että tulojen suhteen jaettu tilanne kääntyisi sinulle epäedulliseksi. Olisitko silloin valmis maksamaan enemmän? Vai olisiko miehesi yhtäkkiä pirun pummi, joka elää siivelläsi?
Jos teillä ei ole lapsia ja omaisuus, johon liittyviä lainoja maksatte puoliksi, on molempien nimissä, miksi miehen on maksettava enemmän kuin puolet yhteisistä menoista. Eron tullessa saat omaisuudesta kuitenkin osasi. Niinpä lainakuluissa on vain oikeudenmukaista, että maksut menevät samassa suhteessa kuin omistusoikeus.
Jos tämä kuulostaa epäoikeudenmukaiselta, mieti, miksi sinua parisuhteessa pitäisi elättää. Mitä annat parisuhteeseen enemmän, kun siitä kuuluu maksaa? Ja miksi sillä pitäisi olla hintalappu? Eikös tuollainen haiskahda... no, jääkööt sanomatta.- pipukka
Meillä mies maksaa kaikki laskut, minä vain ostan ruuat.Mies on työelämässä vielä vuoden, minä tykyvyttömyys eläkkeellä. Onneksi on hyväpalkkainen ukko, miten sitten kun jää eläkeelle, ja hänenkin tulonsa tippuvat. Mutta uskoisin että, yhteisiä meidän rahat ovat aina olleet, vaikka molemmilla oma tili onkin. Jos on minulla ollut ylimääräistä menoa, häät tai hautajaiset, mieheltä saan aina rahaa kun pyydän.
- Rikas mies
Kaveripiirissä kaikki ovat omistaneet oman asunnon ja mökin ja veneen ja auton yms tms ennen heidän nykyistä avosuhdetta. He siis tietenkin edelleen omistavat kaiken omaisuuden yksin sekä maksavat niiden kulut yksin.
Muut kulut ja ostot puolitetaan...
- samaa mieltä
isompi palkkainen sais maksaa enemmän ,avopuolisoni kyllä hoitaa autovakuutukset,auto on hänen.Ja jos haluaa ostaa vaikka uuden tietokoneen ,musiikkilaitteet,ym.niin sanotut ei välttämättömät kodin laitteet, hän ostaa ne. Ja vie hän mua elokuviin ,syömään tuo jopa kukkia kotiin.Maksaa kylpylämatkat ,osan etelänmatkoista,on maksanut kenkiä,koruja ym. vaatteita. Ihana ihminen,en valita .Mutta kaikilla ei ole yhtä hyvin,miehet ovat yleensä parempi palkkaisia melkein joka alalla.
- Isänmaallinen
Minun mielestäni on todella epänormaalia, jos parisuhteessa saman katon alla elävillä on eri elintaso sen mukaan, mitä kukin kulloinkin tienaa.
Itse olen ollut naimisissa vuosikymmeniä ja tulot ovat molemmilla vaihdelleet paljonkin. Itse olin välillä opiskelemassa vuosia ja tuloni olivat huomattavasti pienemmät kuin vaimolla. Sitten on ollut sairauksiakin, jotka ovat syöneet jomman kumman tuloja jonkin aikaa.
Koko avioliittomme ajan (lähes 30v) meillä on ollut sellainen periaate, että rakkaus merkitsee myös sitä, että molempien elintaso on sama. Kulut maksetaan kaikki yhteisistä tuloista ja kummallakin on saman verran käyttörahaa omiin vaatteisiin, harrastuksiin ja muuten itseensä. Yhteisistä hankinnoista on päätetty yhdessä, olipa kyse sitten auto tai asunto...
En tuntisi itseäni mieheksi, jos näkisin vaimoni olevan köyhä silloin, kun hänen tulonsa ovat vähäiset omiini verrattuna ja vaimoni ajattelee samoin, ei voisi kokea rakastavansa toista, jos puolisoiden elintasot ovat erilaiset. Jos ollaan köyhiä, ollaan sitä molemmat, jos varakkuutta on enemmän, on se tasaisesti jakautunut puolisoiden kesken.- juu ,asiaa
mutta olet maimisissa ollut jo pitkään ja ilmeisesti on myös yhteiset lapset. Entä avo parit,sulla on hyvin pullat uunissa.
- Isänmaallinen
juu ,asiaa kirjoitti:
mutta olet maimisissa ollut jo pitkään ja ilmeisesti on myös yhteiset lapset. Entä avo parit,sulla on hyvin pullat uunissa.
Hmm. Jos elää saman katon alla ja on jo yhteinen asuntokin, niin en minä ainakaan kykenisi elämään sellaisessa parisuhteessa, jossa toinen olisi toista köyhemmässä asemassa. Aika outo ajatus, että jos puoliso joutuisi vaikka olemaan pitemmän aikaa työttömänä ja tulot laskisivat, niin hän kulkisi ryysyissä eikä hänellä olisi varaa huolehtia itsestään ja harrastaa, ei lähteä yhdessä matkalle vaikka ulkomaille, vaan minä elelisin leveästi ja hän riutuisi, söisi huonosti ja kulkisi retkuissa.... voisinko sanoa silloin rakastavani häntä?
Kyllä se on niin, että perheen tulot vaihtelee, välillä toisen ja välillä toisen osalta, jos yhteiset tulot on pienemmät, niin se tuntuu molempien elintasossa, jos tulot on paremmalla tolalla, niin kummankin elämisen laatu materialistiselta kannalta on parempi.
- oma vapausko?
naimisissa 4 v.mies tienaa 2000e kk käteen ja mie 1000e.laskut puoleksi ja arvatenkin miehelle jää rahaa enempi.täytyy kyllä sanoa että tyhmä olen kun suostun tämmöseen.ei ole laskujen jälkeen varaa monta kertaa kaupassa käydä.aina kun yrittää rahasta miehelle puhua tämä pomppaa sohvalta ja häipyy ulos.musta tuntuu että mua käytetään hyväksi ja se nakertaa jos mikä liittoa.suorastaan vituttaa toisen toiminta.
- sitten suostu
petissäkään ylimääräiseen antamiseen, ennenkuin meno/kulupuoli on fifty-fifty.
- kirjoitit
sitten suostu kirjoitti:
petissäkään ylimääräiseen antamiseen, ennenkuin meno/kulupuoli on fifty-fifty.
ei seksillä saa kiristää,sitä saa muualtakin.
- Mietitäänpä
No luuletko että monella 1000€/kk käteen saavalla on varaa ostella kaupoista
mitä haluavat? Onko mies sitten velvollinen tavallaan maksamaan sinulle
lisää palkkaa koska haluaisit shoppailla, mutta oma palkkasi on pieni?
Pystyisitkö asumaan yhtä hyvässä asunnossa ilman miestäsi? Olisiko
sinulla kaikki samat kodinkoneet, elektroniikkalaitteet yms? - pystyisin
Mietitäänpä kirjoitti:
No luuletko että monella 1000€/kk käteen saavalla on varaa ostella kaupoista
mitä haluavat? Onko mies sitten velvollinen tavallaan maksamaan sinulle
lisää palkkaa koska haluaisit shoppailla, mutta oma palkkasi on pieni?
Pystyisitkö asumaan yhtä hyvässä asunnossa ilman miestäsi? Olisiko
sinulla kaikki samat kodinkoneet, elektroniikkalaitteet yms?mies muutti mun valmiiseen kotiin laukussa vain vaatteitaan.nyt mies puhuu siihen tyylin että niinku hän ois ostanu kaikki ja jos joku kämpästä lähtee se olen kuulemma minä...tää on vuokra kämppä joka on vielä mun nimissä papereissa....
- ja kotitaloutta
Minä olin vähän aika sitten seurustelusuhteessa, jossa minä opiskelijana maksoin melkein kaiken. Maksoin säästöilläni. En ole töissä.
Asia harmitti, koska mies ei voinut maksaa edes puolia. Mies on todella hyvässä työssä ja kuukausitulot ovat hyvät, mutta hän käytti rahansa vaan itseensä ja oletti, että minä maksan ruuat yms. Miehellä ei ollut mitään lainojakaan, mutta rahat meni omiin harrastuksiin ja erilaisiin omiin hankintoihin.
Emme enää ole yhdessä. Mielestäni kulujen tulisi mennä vähintään puoliksi. - firman kuluja?
No jos et kerran maksa firman kuluja penniäkään niin ethän sä nyt voi alkaa vaatimaan että miehes maksaa vielä enemmän yhteisistä laskuista vaikka sulla pienemmät tulot onkin. En ymmmärrä myöskään mitä tarkoitat tuolla "avokätisyydellä"?!
Koita ajatella itsesi joskus miehesi tilalla, kyllä olisi itku ja suru jos joutuisit maksamaan enemmän laskuista kuin miehesi! - toimitaan näin.
Minä olen juuri valmistunut ja osa-aikaisesti vasta oman alani töissä joten tulot sen mukaiset.
Mieheni taas on osaomistajana isossa firmassa joten tulotkin sen mukaiset. Meillä ollaan aina tehty niin että mies hoitaa kaikki laskut, lainat jne. ja minä hoidan ruokapuolen...
Jos me laitettas kulut tasan puoliksi ei pieni palkkani riittäisi mihinkään. Tosin meilä kyllä on molemmilla käyttöoikeudet toistemme tileihin jne.
Ja ihan seurustelun alusta alkaen on taloutemme ollut yhteinen...eikä raha-asioista ole riitoja tullut...- LeenuLii
Meillä on myös niin, että se joka maksaa vähemmän tekee enemmän kotitöitä.. Ennen mies maksoi vähemmän, nyt minä. :)
- kuten meillä
Kun perhe perustettiin 1979, tilit pantiin yhteen ja sinne tulevilla rahoilla alettiin elää. Ei erotella mikä on kenenkin rahaa, vaan kaikki on perheen. Asiat ja hankinnat on neuvoteltu: mitä ME hankitaan ja mihin MEILLÄ on varaa. Hyvin on mennyt nämä muutamat vuodet!
- näin mennään...
Meillä myös siten, että yhteiset kulut jaetaan puoliksi, vaikka mies tienaa enemmän kuin minä. Ja naimisissa ollaan. Kyllä se jossain vaiheessa tuntui oudolta, mutta enpä siitä jaksa tapella. Mies sanoo, että täytyykö häntä siitä "rangaista", että tienaa enemmän sillä, että täytyy enemmän maksaa yhteisistä kuluista.
- duunari6
samasta pussista syödään vaikkei naimisissa olla.älkää nipottako.
- Järkikäteen
Pitäisikö sinun naida vain oman tasosi ihmisiä
Pitäisikö kieltää köyhemmän ja rikkaamman suhde
Pitäisikö pieni jäätelö pallo ja iso maksaa saman
Pitäisikö asunnot jakaa perhekoon mukaan
Jos et ole ymmärtänyt niin olet tällä hetkellä voitolla, jos olet yhdessä varakkaamman kanssa. Näin tilanne ei ole välttämättä 5 vuoden päästä.
Avokätisyys on tässä sinun tapauksessa tullut miehen puolelta. - avo-pari
Meillä on aina jaettu kaikki ruoka ja muut tärkeät joka päivän ostokset tasan rahallisesti. oman osuuden toinen maksaa aina omasta pussistaan. kaiken muun ylimääräisen kuten vaatteet etc. saa maksaa kokonaan se ostaja eikä toisen ole siitä mitään maksettava. jos toinen osapuoli ei pysty maksamaan vaikka ruokaa/laskua niin sillon tietysti auttaa toinen osa puoli. meillä tämä on toiminut oikein mainiosti kummankin mielestä, itse olen töissä ja avopuolisoni opiskelee. yhdessä olemme olleet noin 3v
- rehti toiminta, tämä toimii
Ensin kummallakin on oma tili, johon palkka tulee. Sen jälkeen avatkaa yhteinen TAI-tili, johon siirrätte ruoka-,ym.yhteisten laskujenne verran palkkapäivänä rahaa (kumpikin 1/2). Tästä tai-tilistä maksetaan sitten laskut ja ruoka pankkikortilla, ei muuta. Kumpikin saa käyttää omia tilejään ja itse hankittuja tulojaan itse, tai tarvittaessa auttaa toista.
- Avo-pari
rehti toiminta, tämä toimii kirjoitti:
Ensin kummallakin on oma tili, johon palkka tulee. Sen jälkeen avatkaa yhteinen TAI-tili, johon siirrätte ruoka-,ym.yhteisten laskujenne verran palkkapäivänä rahaa (kumpikin 1/2). Tästä tai-tilistä maksetaan sitten laskut ja ruoka pankkikortilla, ei muuta. Kumpikin saa käyttää omia tilejään ja itse hankittuja tulojaan itse, tai tarvittaessa auttaa toista.
En näe mitään järkeä tossa jos tää meiän on toiminut täydellisesti tähän asti. ei tarvita mitään kolmatta tiliä..
- ööööö?
rehti toiminta, tämä toimii kirjoitti:
ei jää mitään, kun pakolliset menot vähennetään... Meillä ei ainakaan tai tiliä tarvita, koska molemmilla tili lähes tyhjänä laskujen jälkeen. Se jolle rahaa jäi maksaa ruuan yms.
- suhteellinen jako
meillä on mielestäni meille erinomaisesti toimiva ratkaisu: olemme laskeneet, paljonko kaikki pakollinen yhteinen maksaa (talon kulut, sähkö, ruoka, vakuutukset, yhteiset leffaillat jne) ja on yhteinen tili, jolle kumpikin siirtää suhteessa tuloihin rahaa riittävästi. tuolta tililtä sitten maksetaan kaikki yhteiset menot. esimerkin omaisesti: jos olemme laskeneet, että kuukauden pakolliset menot ovat vaikkapa 1500 euroa, minä (joka tienaan enemmän) maksan tilille 51% tuosta summasta ja mies 49%. Tämä on siis excelillä laskettu ja summa päätetty.
Tuonne siirretyn rahan jälkeen jäljelle jäävän summan omista tuloista kumpikin käyttää mihin haluaa. Molemmilla esim. omien autojen kulut menee omista rahoista, ja mulla esim. tilaamani lehdet maksan omalta tililtä.
Ei koskaan tartte riidellä eikä miettiä, koska tämä on tasa-arvoinen tapa.
Nyt tosin mies lähtee opiskelemaan, joten tämä kaava ei tule toimimaan ja joudun maksamaan lähes kaiken. Mutta ei se haittaa, sehän on investointi yhteiseen tulevaisuuteen :-) - mukaan
Kun tilanne kerta sallii, yhteiset kulut noin puoliksi. Sillä ei ole väliä, kuka ruokakaupassa käy. Jos tilanne taas muuttuisi, toinen maksaa enemmän, ettei toisella puoliskolla elämä menisi kituuttamiseksi. Asiat taas erikseen, jos perheessä on lapsia. Näin meillä ajatellaan. Jos toinen taas haluaa hankkia jotain ylimääräistä, ostaa sen itse, vaikka toinenkin siitä "hyötyisi".Mutta kukin tavallaan.
- Opiskelija38vee
Meidän periaatteemme on, että se maksaa kenellä sattuu rahaa olemaan. Tällä hetkellä miehen kontolle jää suurempi taloudellinen vastuu opintojeni takia. Joskus ennemmin minä maksoin enemmän, kun mies oli työttömänä. Eli kaikki on ollut yhteistä ja jos toisella ei rahaa ole ollut, on toinen voinut sitä pyytää. Elämme tilanteiden mukaan.
- BUJO
Onneksi olkoon! Taidatte rakastaa toisianne jos rahasta ei tule riitaa...
- opiskelija38*
BUJO kirjoitti:
Onneksi olkoon! Taidatte rakastaa toisianne jos rahasta ei tule riitaa...
Harvemmin enää rahasta riidellään, vuosia yhteiseloa kun on jo takana, niin linja on löytynyt. Jos perheen eteen ei joustoa löydy, niin on paras pysyä sinkkuna. Rahasta on välillä tiukkaa, mutta kunha lapsille saadaan kaikki tarvittava, niin aikuiset pärjää vähemmälläkin ja jaksaa odottaa aikaa parempaa.
- yhteinen tili myös
Se nyt on selvä homma ettei tulot vaikuta kulujen kattamiseen. Saisin itse maksaa koko lystin, jos näin tehtäisiin.
Omat tulot bruttona n. 4900€ täysi autoetu.
Vaimoke 2000€.
Molemmat laittavat yhteiselle tilille 600 €/kk, jolla katetaan ruoka ym. menot.
Kulutan toki enemmän ja niinhän kuuluukin, tienaanhan myös enemmän.
On moottoripyörät, veneet yms. tietysti näistä pääsee myös vaimoke nauttimaan mutta kyllä pitäisin aika hävyttömänä, jos kehtaisi kysyä että maksaisin tulojen suhteessa elämiskuluja.- yhteinen tili myös
Niin lisäyksenä: asumme omistamassani asunnossa, jonka lainaa lyhennän yksinäni enkä peri vaimokkeelta vuokraa.
- Höh!
???
- rahatta
kun/jos ero tulee?
Kaikki on mun, sanoo mies. Arkikulujen maksaminen ei näy missään, eikä niitä mukaansa saa. Miehen asunto on miehen asunto.
Siksiköhän niin monet naiset roikkuvat miehessä, joka voi olla täysi påska, koska eivät omista mitään ja on vaikea lähetä ns. omilleen perseaukisena?
Voi onnettomat moukat!
Onko tämä toisaalta yhdensorttista piiloalistamista?
Nainenhan on jo alkuasetelmissa miehen "orja". - eivät ole kuolleet
Onneksi olkoon, olet juppien henkinen perillinen. Mustan nahkatakkisi alla on laatumerkillä somistettu t-paita, ja perseesi alla on nahkapenkkinen avobemari. Geelipystäri vain liehuu tuulessa ja aurinkolasit säihkyvät, terassilla odottaa kallis keppana.
Vaimoke on sinulle hyödyke, valitettavasti myös kuluke, olkoot siis myös taloudellinen tyydyke.
Ymmärrystä herutan, jos parisuhde on tuore, ja vasta yhteistä säveltä haette. Kuitenkin suhde - varsinkin perhe - on taloudellinen yksikkö, ja siinä yksilölliset rajat liukenevat. Näin se on, sanoo pohjosen poika! - irina+
rahatta kirjoitti:
kun/jos ero tulee?
Kaikki on mun, sanoo mies. Arkikulujen maksaminen ei näy missään, eikä niitä mukaansa saa. Miehen asunto on miehen asunto.
Siksiköhän niin monet naiset roikkuvat miehessä, joka voi olla täysi påska, koska eivät omista mitään ja on vaikea lähetä ns. omilleen perseaukisena?
Voi onnettomat moukat!
Nainenhan on jo alkuasetelmissa miehen "orja".vapaaehtoinen "orja" ollenkaan orja? Kas siinä kysymys.
Jos ajattelee niinpäin, että naisella olisi 6000 e:n tulot, asunto omissa nimissään velkoineen ja miehellä "tavalliset" tulot, niin olisiko mies naisen orja?
Aina on helppoa haukkua toista saituriksi. Mikäli itsellä olisi yhtä paljon rahaa käytössä, niin tuskin haluaisi muuttaa pieneen vuokrakaksioon, jotta kyettäisiin maksamaan asuminen 50/50. Niinikään ei haluttaisi innosta hihkuen toiselle omistusosuutta asunnosta 50/50, ellei sitä myös makseta 50/50. Se kun on niin, että parisuhde voi kuitenkin päättyä melkoisen nopeastikin. - Nainen minäkin
rahatta kirjoitti:
kun/jos ero tulee?
Voi onnettomat moukat!
Nainenhan on jo alkuasetelmissa miehen "orja".Tässähän nainen asuu ilmaiseksi. Yhteiselle tilille laittaa miehen kanssa yhtä paljon rahaa per kuukausi. Naiselle jää vielä käteen palkastaan n. 700 euroa joka kuukausi. Nainen voi säästää tai ostaa vaikka sijoitusasunnon, niin on hänelläkin omaa omaisuutta.
Vai meinaatko, että hänen pitäisi saada "hyvitystä" asunnon omistuksen muodossa siitä, että hän ostaa kaupasta paketin makkaraa, jota myös itse syö?
Mikäli nainen (tai mies) tienaisi nettona 600 eur kuukaudessa ja koko summa pitäisi laittaa yhteiseen elämiseen samalla, kun toinen ostelisi veneitä ym. niin se olisi jo epäreilua.
- ei enään parisuhteessa
Meillä Ex:n kanssa meni siten, että minä maksoin vuokran, molempien autolainat, sähköt, ruuan jne.
Avovaimo maksoi oman puhelin laskunsa, lehtimaksunsa ja henkkamaukan käynnit (itselleen)
Siinä oli tasa-arvo kohdallaan.
Avovaimoni lopetti työnsä heti ku alkoi mun nurkissa pyörimään. joten hänellä oli tulot sen mukaan.
Minä taas tein kahta duunia, koska ei muuten riittänyt rahat kahden auton maksuun.
Jonkin aikaa sitten erottiin, kun ei kuulemma ollut tarpeeksi yhteistä aikaa. eli ukkoa ei kotona näkynyt ku oli töissä.
Koti työt jaettiin tasapuolisesti, eli se mitä muija teki päivän aikana, niin minun tuli tehdä samanverran töiden jälkeen.
Mä olen saanut sitoutumis kammon tuosta - pitäisi.,...
My friend's got a girlfriend
Man he hates that bitch
He tells me every day
He says "man I really gotta lose my chick
In the worst kind of way"
She sits on her ass
He works his hands to the bone
To give her money every payday
But she wants more dinero just to stay at home
Well my friend
You gotta say
I won't pay, why don't you get a job
I guess all his money, well it isn't enough
To keep her bill collectors at bay
I guess all his money, well it isn't enough
Cause that girl's got expensive taste - Jo neljä vuotta
Meillä vaimo opiskelee ja hänen tulonsa ovat hyvin rajoitetut. Kesäksi hommasin hänelle töitä.
Mitä sitten tulee laskujen yms. maksamiseen, sen hoidan minä yksin. Maksan kaikki vaimonikin laskut, ruoan, bensan, vakuutukset, puhelimen, internetin, ym, ym, ym. Vaikka vaimonikin kyllä saa noin 500 euroa kuussa niin sen hän käyttää omiin menoihinsa. Olen pyytänyt häntä maksamaan edes oman puhelinlaskunsa, noin 40 euroa/kk, mutta hän kieltäytyy kerta toisensa jälkeen.
Omat tuloni ovat noin 3000€/kk, joten minulla ei ole varaa ostaa uusia vaatteita tai maksaa mistään omasta virkistäytymisestä.
Siksi joskus kun vaimo tulee kotiin uusien vaatteiden ja kenkien kanssa, on minulta mennä maltti.
Viimeviikolla avasin meille yhteisen tilin, jonne siirrän 85% kaikkien kuukausikulujen summasta ja hän saa laittaa loput 15%. Olen laskenut että näin hänen osuudekseen tulee noin 300 euroa, jonka hän hyvin voi maksaa.
Näin meille molemmille jää omaakin rahaa, jonka kansaa voimme tehdä mitä haluamme. Itse aion säästää suurimman osan pahoja päiviä varten.- Myös nainen
Kuulostaapa itsekkäältä touhulta! Vaimo vaan ostelee vaatteita ja elelee siivellä. HUH!
Meidän perheessä minun kaikki vähäiset tuloni menevät yhteisiin asioihin (vuokra ym. laskut). Vaatteita saan ostettua harvoin, mutta en valita. En näytä miltään ryysyläiseltä ja minulle elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin ulkonäkö. Esim. se, että mies, joka suurimmalta osin tuo rahan perheeseen, on onnellinen.
Minä hankkiutuisin eroon tuollaisesta akasta, jos olisin mies. - menee meillä..
Myös nainen kirjoitti:
Kuulostaapa itsekkäältä touhulta! Vaimo vaan ostelee vaatteita ja elelee siivellä. HUH!
Meidän perheessä minun kaikki vähäiset tuloni menevät yhteisiin asioihin (vuokra ym. laskut). Vaatteita saan ostettua harvoin, mutta en valita. En näytä miltään ryysyläiseltä ja minulle elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin ulkonäkö. Esim. se, että mies, joka suurimmalta osin tuo rahan perheeseen, on onnellinen.
Minä hankkiutuisin eroon tuollaisesta akasta, jos olisin mies.ei lasketa kumpi maksaa,ei ole asunto,auto,talo velkaa,,helpompi olla,,ruuat.sähköt,auto menot,vaatteet,yhdessä ostellaan,jaetaan ilot kuin myös surut..
- pitkämielinen...
Myös nainen kirjoitti:
Minä hankkiutuisin eroon tuollaisesta akasta, jos olisin mies....mutta en loputtomasti. Jos mikään ei muutu senkään jälkeen, kun hänellä on työtuloja, olen ensin valmis keskustelemaan asiasta, mutta myöskin varautunut siihen, että hän saa muuttaa omaan asuntoonsa ja elämään omilla tuloillaan. Oma taloudellinen tilanteeni tuskin siitä huononee. Se voi jopa hieman parantua.
- nainen myös
on hyvä.30/70% esim.Älä kuule naisia.Me olemme usein ilkeitä toiselle naiselle,kenella on enemmään onnea,kuin meillä.Se on tavallista
- yx-mies
Myös nainen kirjoitti:
Minä hankkiutuisin eroon tuollaisesta akasta, jos olisin mies.Mistä kaltaisiasi naisia löytyy?
Todelinen helmi, osaat ottaa toisen huomioon
- kai voisi sanoa...
Teemme mieheni kanssa molemmat aika kausiluontoista hommaa, eli välillä on hommia ja välillä ei(riippuen esim. säästä). Meillä menee niin että se maksaa lainanlyhennykset ym. laskut kumpi sattuu olemaan töissä. Jos molemmat ovat töissä niin mies maksaa melkeempä kaikki laskut (lukuun ottamatta minun auto tms. maksujani) ja minä maksan meidän ja eläinten ruuat ja laitan rahaa säästötilille niitä aikoja varten jolloin ei ehkä kumpikaan ole töissä. Meillä tämä järjestely toimii todella hyvin, eikä tarvitse tapella että kumpi on maksanut mitäkin. Olemme sopineet että se maksaa jolla on rahaa, koska kun on yhteinen talo ja kaikki muukin yhteistä, niin mielestäni rahojenkin kuuluu siinä vaiheessa olla periaatteessa yhteisiä! Tietenkin kumpikin saa tehdä itselleen omia hankintojaan, mutta isommista hankinnoista sovitaan yhdessä... Joten aloittajalle semmoinen juttu, että luulempa että miehesi on vain ja ainoastaan pihi!! Jos toisella on rahaa niin ei se mielestäni ole puhdasta rakkautta jos yhteiset kulut pitää sentin päälle laskea :O
- harkinnut...
eroa?Kuten jo tekstistäsi ilmenee,raha on sinulle tärkeintä suhteessasi.Jos eroaisit,niin silloin sinun ei tarvitsisi miettiä,maksatko kenties suhteessa liikaa laskuja/maksuja.Sinkkuna ollessasi saisit maksaa kaikki ihan itse ja ostella mitä vain haluaisit...eikö kuulostakin houkuttelevalta?Suosittelen sinulle lämpimästi eroa.
- LeenuLii
Meillä on kummallakin omat tilit sekä yhteinen tili. Palkat ja muut omat tulot tulevat omille tileille, mistä kumpikin maksaa omat laskunsa (puhelin, jotkut lehdet, omat lainan lyhennykset, tulonhankkimismenot, muut "omat", jne.) Sitten kumpikin siirtää haluamansa (eli sen mitä pystyy käytännössä) yhteiselle tilille, mistä maksetaan: yhtiövastike, osa lehdistä, ruokaostokset, autokulut, sähkö, vesi, jne. eli kaikki yhteiset kulut. Yhteiselle tilille tulee myös ns. yhteiset tulot.
Rajat eivät ole niin ehdottomia.. Joskus tulee ostettua omiakin ostoksia (vaatteita, tms.) yhteiseltä tililtä kunhan siitä ensin mainitsee toiselle. Ja joskus on hetkiä kun ei ole omaa rahaa, niin silloin otamme rahaa yhteiseltä tililtä, jos sitä tarvitsemme.
Olemme tyytyväisiä tähän ratkaisuun. Ja onhan se kivempaa ostaa esim. toiselle lahja "omista" rahoista kuin yhteisiltä tililtä. Ja eipä sitten tiliotteesta näy mistä ostettu tai paljonko maksanut..
Aiemmin kummallakin oli omat rahat ja omat menot. Mies maksoi autokulut ja ruuan, minä kaiken muun. Ostettuamme yhteisen talon ja mentyämme naimisiin siirryimme tähän ratkaisuun, sillä minulla ei enää olisi ollut varaa maksaa mm. kaikkia asumiskuluja. - mukaan
Olen tällä hetkellä työttömänä ja mies hoitaa suurimman osan laskuista. Minä annan miehelle rahoistani sen mitä on, joten omaa rahaa minulle ei jää. Mies kuitenkin ostaa minulle tarvitsemani tavarat jne. mutta jos minulla ylimääräistä rahaa joskus harvoin on, ostan niillä. Tilanne kuitenkin muuttuu, kun pääsen töihin. Silloin alamme maksaa kaiken puoliksi. paitsi jos saan osa-aikatyötä,silloin asiaa pitää taas miettiä uusiksi.
tätä samaa asiaa monesti. Mulla taas on sellainen tilanne että mä maksan kaiken. Kaikki kiinteät asuikulut on mun harteilla ruokakulut myös suurimmaksi osaksi. Olen mieheni kanssa keskustellut että ei hän voi olettaa että hän asuu ilmaiseksi mun kustannuksella.
Mä ostin talon vuosi sitten, otin lainan yksin. Mieheni on töissä, mutta hän ei halua osallistua asuinkustannuksiin.
Tympäsee aina olla maksu miehenä. Riidellään tästä tosi usein.
Ihanne tilanne olis mun mielestä että kiinteät asuinkustannukset/ menot jaettaisiin tulojen mukaan tai sitten tasan. On tietenkin eri asia kun sinä opiskelet vaikka työskenteletkin samalla. Ikävä tilanne.
Mä olisin tyytyväinen jos mieheni osallistuisi edes osittain kuukausi menoihin. Mietinkin tässä, että jos mikään ei muutu, vuoden päästä varmaan myyn talon ja keskustellaan ukon kans asiat uudelta pohjalta.
Oletko keskustellut asiasta miehesi kanssa?- Nimetön
Keskustelun kulkuun on vaikea järkevästi hypätä mukaan...mutta mielestäni yhteinen tili on paras ruuan ja asumisen kulujen tasaamiseen, edellyttäen että molemmilla on rahaa käytössään. Liikkumisen, matkailun, harrastusten, shoppailun ja rientojen kustannukset kumpikin voi huolehtia itse. Toivottavaa parisuhteen kannalta olisi tietenkin se että näitä jälkimmäisiä harrastettaisiin yhdessä mahdollisimman paljon,
jolloin niiden kustannuksetkin jakaantuvat tasan. Homma mutkistuu sitten kun lapset tulevat laskuihin makaan. Pitäisin tasapuolisena sitä, että yhdessä asuttaessa lapsilisät ja kulut lapsista tasattaisiin ja eron jälkeen samoin. Mutta jos jompikumpi vanhemmista ilmoittaa, että ei halua tavata lapsiaan määrätään tämän vanhemman saama lapsilisä (130e/kk=nykyisen elatusavun suuruus) toiselle vanhemmalle. - ?täh?
Ei halua osallistua? Mistä lähtien elämän kustantaminen on ollut kiinni haluamisesta? Miten sinun kaltainen, ilmeisen tasokas ja aikaansaapa nainen, voi sietää tuollaista hyväksikäyttöä? Joku lapsuudenkompleksi läheisriippuvuus, kun et laita suhdetta uudelle pohjalle???
- M72
Minun käteen jäävät tuloni ovat n. 3000 Eur / kk, puolisolla 2200 Eur / kk. Kaikki "isommat hankinnat" maksetaan tasan puoliksi. Kummallakin riittää siihen rahaa. Samoin tehdään kaikkien elinkustannusten kanssa. Kumpikin saa yhteisten kulujen jälkeen päättää itse, mitä tekee jäljelle jäävillä rahoillaan. Molemmilla jää myös rahaa säästöön, minulla tietysti hieman enemmän. No, jos elämme yhdessä elämän loppuun asti, niin hän perii minut kuitenkin lopulta.
- kaikki ollut
yhteistä alusta asti. se maksaa jolla on sillä hetkellä rahaa, ja tilihän meillä on yhteinen, molemmat kantaa oman osansa sinne tilille. minä tietysti saan kans vähemmän kun aloin opiskella vasta. mies on töissä, mutta ei suuri palkka ole silläkään :) hyvin on tultu toimeen, tiedetään ettei me ikinä tulla pahemmin rikastumaan, ja mietittiin että helpommalla päästään kun kaikki on yhteistä. minä ostan joskus meikkejä, mies tietää että tykkään tällätä, hän ostaa kalalupia sillä tiedän miten hän kalastamisesta pitää. molemmilla on omat menonsa, omat tulonsa, niistä ei tapella sillä vain välttämättömimmän, ja halvat esim meikit deodorantit, vaatteetym sallitaan. meille se on sanomattakin selvää!
oisko asia kuule näin että köyhyydessä onni piilee :D tiedät mitä tarvitset etkä todellakaan tuhlaa sen enempää. ei luksus huone kaluja. meillä on halpa oma kotitalo. ei mikään palatsi, mutta iso, ja kun itse kunnostetaan sitä niin saadaan omannäköinen :). rakastan elämääni ja miestäni. rahasta en välitä. - n33..
juuri niin.kulut tulee jakaa suhteessa omiin tuloihin.ajatellaas,että miehen tulot kun ovat EDELLEEN isommat kuin naisilla.jos esim miehen tulot 3000e ja naisen tulot 1500e.lainanlyhennys vaikka 1000e/KK,plus sähkö,ruoka,lastenhoitomaksut, tms.eihän mulle jäis mitään käteen ,jos maksaisin tästä puolet.mähän paremminkin jäisin miehelleni velkaa joka kuukausi!älkää naiset suostuko olemaan liian ystävällisiä.
- TimppaX
Meillä yhteiset menot jaetaan nettotulojen suhteessa. Molemmilla on näin halu pitää yhteiset menot kohtuullisina, että jää rahaa omiin harrastuksiin ja tarpeisiin.
Rahasta ei ole ikinä riitaa, kun on sovittu miten toimitaan. Eikä tarvi ikinä harmitella toisen ns. turhia ostoksia yhteisestä pussista - omat ovat rahansa.
Sivutuotteena tiedämme erittäin tarkasti, mitä meidän elämiseen menee rahaa ns. pakollisina menoina.
Ja avioehdolla on rajattu vielä sellainen omaisuus pois, josta avioeron sattuessa tuskin pääsisimme sopuun ilman lakimiesten apua. Asioita on helpompi sopia silloin kun ei ole riitaa - ja välttää riita kokonaan. - naiset naiset
meinaattko että miehen pitäis maksaa kaikki yksin?ei todellakaan.mies on tossun alla jos rupee kaikki maksamaan yksin jos lainaa otetaan yhes se maksetaan yhes puokkiin ja ruuat tietty puokkiin.ja jos tenavia ni kaikki ostetaan puokkiin...mistä sellainen käsitys tulee että miehen pitäisi maksaa kaikki.emäntä on vähä tuloinen ite töissä ja tenaviakin on ja se ky hoitaa maksunsa moitteettomasti jos ei oo rahhaa ni jotenki se aina sen väntää jostakin...eikä valita...ky niitä naisia piisaa jokka siivellä vaan elää kun mies maksaa kaiken.
- Auringonpaiste
Joskus minä olen tienannut enemmän, tällä hetkellä mies tuo suuremman palkkapussin. Kaikki rahat menevät samalle tilille, eivät siellä riitele keskenään. Meille ei ole väliä sillä, kuka rahan tienaa. Rakkaus ja perhe, ei raha. Näin on ollut jo vuosikymmenet. Parisuhteessa ei laskeskella joka jugurttipurkin perään, sellainen tapa on kämppäkavereiden kesken.
- tämä uudestaan
jos olisit kelan tuilla.
- Auringonpaiste
tämä uudestaan kirjoitti:
jos olisit kelan tuilla.
Näihin vuosiin on mahtunut vaikka mitä, olen ollut kotiäitinäkin. Ja juuri niillä Kelan tuilla. Ei siinä katsota kenen pussista mikin lähtee.
- Se maksaa...
Niin se maksaa, jolla on rahaa. Näin minun mies sanoo. Mutta minun miehellä rahat menee omiin harrastuksiin, ja minun rahat laskuihin. Toisen nämä on tietysti hoidetta. V..tuttaa, kun se aina olen minä. Omiin jutuihin ei koskaan varaa. Kyllä monia ihmettyttää, kun ostelen kirpparilta vaatteet, vaikka tuloni on suht mukavat.
- naimisissa 34 vuotta
En ole koskaan hoksannut miettiä, miten perheen kulut tulisi jakaa, koska perhe on yhteinen. Palkat tulevat omille tileille, mutta yhtä hyvin voisivat tulla yhteiselle, sillä verkkopankissa ovat käytössä samalla tunnuksella molemmat. Tulomme eivät ole yhtä suuret, mutta se asia ei ole meidän vallassamme, koska ammattimme ovat eri tavoin palkattuja (kumpikaan ei, harmi kyllä, mikään huippu!). Emme myöskään mieti, "kumpi tekee enemmän" vaikkapa kotitöitä yhteiseksi hyväksi, koska kaikki työt on tehtävä ja ne tulevat tehdyiksi. Siirtelemme tarvittaessa palkkoja toisen tililtä toiselle. En tiedä, miten avo- tai avioliitto muutenkaan voisi ylipäätään ollenkaan onnistua, mikäli kulutustottumukset ja -toiveet ovat kovin erilaiset. Rahoista ei ole meillä koskaan tullut isompaa kiistaa - paitsi siitä, että niitä on yhteensä liian vähän, kun haluaisimme avustaa neljää lastamme tarvittaessa ja maksaa myös joskus asuntolainan loppuun! Mutta sehän on vain maallista. Ja ajankäyttö rahojen ja menojen jakamiseen on ajan tuhlaamista :oD
- Herra2008
Olen naimisissa, meillä ei ole lapsia. Meillä on kummallakin omat tilit ja minulla hyvät, noin puolta suuremmat nettotulot kuin vaimollani. Vaimoni käy töissä. Minä teen paljon aikaavievää työtä...joudun valitettavasti tekemään ylitöitä. Vaimo taas tekee normaalia 8-16 työtä.
Meillä minä maksan lähes kaikki laskut. Hän maksaa joitain yksittäisiä pieniä maksuja. Olen ostanut auton omilla rahoillani ja vaimoni ei ole varmaan koskaan ostanut bensaa autoon. Asunto on puoliksi kummankin nimissä ja minä maksan n. 60-70 % lainanlyhennysmenoista korkokuluista. Ruokakuluista maksan ehkä noin 80 %.
En ole koskaan valittanut, koska olen sitä mieltä, että voin maksaa, koska tienaan enemmän. Ei siinä mitään.
Välillä tuntuu ihan p:stä kuitenkin se, että vaimo on se, jolla tuntuu säästöt karttuvan ja minullakin...mutta ei todellakaan samassa suhteessa... olen asiasta keskustellut, mutta eipä ole oikein johtanut mihinkään.
Minua ei asia niinkään häiritsisi, jos hän hyväksyisi sen tosiasian, että teen paljon töitä ja en ehdi hoitamaan kotitöitä läheskään kuin hän toivoisi. Siitä kuulen aina......että en tee mitään, jne jne.... olen kuin puun ja kuoren välissä. Työtehtäväni ovat vaativia ja toisaalta vaimoni jaksaa muistuttaa minun "velvollisuuksista". En kuitenkaan ole se, joka aina pelkästään sohvalla makaa kotona....
Herra2008 - sit varmaa
Herra2008 kirjoitti:
Olen naimisissa, meillä ei ole lapsia. Meillä on kummallakin omat tilit ja minulla hyvät, noin puolta suuremmat nettotulot kuin vaimollani. Vaimoni käy töissä. Minä teen paljon aikaavievää työtä...joudun valitettavasti tekemään ylitöitä. Vaimo taas tekee normaalia 8-16 työtä.
Meillä minä maksan lähes kaikki laskut. Hän maksaa joitain yksittäisiä pieniä maksuja. Olen ostanut auton omilla rahoillani ja vaimoni ei ole varmaan koskaan ostanut bensaa autoon. Asunto on puoliksi kummankin nimissä ja minä maksan n. 60-70 % lainanlyhennysmenoista korkokuluista. Ruokakuluista maksan ehkä noin 80 %.
En ole koskaan valittanut, koska olen sitä mieltä, että voin maksaa, koska tienaan enemmän. Ei siinä mitään.
Välillä tuntuu ihan p:stä kuitenkin se, että vaimo on se, jolla tuntuu säästöt karttuvan ja minullakin...mutta ei todellakaan samassa suhteessa... olen asiasta keskustellut, mutta eipä ole oikein johtanut mihinkään.
Minua ei asia niinkään häiritsisi, jos hän hyväksyisi sen tosiasian, että teen paljon töitä ja en ehdi hoitamaan kotitöitä läheskään kuin hän toivoisi. Siitä kuulen aina......että en tee mitään, jne jne.... olen kuin puun ja kuoren välissä. Työtehtäväni ovat vaativia ja toisaalta vaimoni jaksaa muistuttaa minun "velvollisuuksista". En kuitenkaan ole se, joka aina pelkästään sohvalla makaa kotona....
Herra2008syötki paljo vähemmän ku vaimos ja kulutat sitä kämppääki vähemmän ku oot aina töissä :)
ja eihän vaimon kotityötä pidä huomioon ottaa, sehän on ilmaseks piika saatava! - Herra2008
sit varmaa kirjoitti:
syötki paljo vähemmän ku vaimos ja kulutat sitä kämppääki vähemmän ku oot aina töissä :)
ja eihän vaimon kotityötä pidä huomioon ottaa, sehän on ilmaseks piika saatava!Heh, otit nokkiisi niin kuin ehkä monetkin naiset tästä asiasta.
Huomaatko, mitä sanoin? En valita siitä maksamisesta.....mutta on täysi mahdottomuus tehdä kaikkea - rahaa, että vaimo olisi tyytyväinen ja kaikki kotityöt tasapuolisesti. Myös vaimon pitäisi siis hyväksyä se...se oli pointtini :)
Lisäksi mitä kotitöihin tulee niin kyseinen rouva ei elele kyllä ihan piikana :D Vapaa-ajallani hoidan kodin siivous- ja muita asioita samoin kuin hän. Mutta ongelma onkin se, että minulla ei ole niin paljon aikaa kuin hänellä kotiin.
Mukavaa kesää joka tapauksessa kaikille... :)
- kummallekin
Jos asia häiritsee niin kannattaa ottaa puheeksi. Mä aattelen asiaa niin, että vakavasti seurustellessa kyse on "tiimistä".
Eli sillai mennään kuinka tiimi pärjää parhaiten ja eihän se sillon pärjää parhaiten, jos puolet talousrahoista on maksettavana ihmisellä, jolla sitä rahaa ei juurikaan ole. Kummallekin pitäisi jäädä suhteellisesti jonkun verran omaa käyttövaraa.
Kannattaa varoa sitä, että kumppani tahtoo sitoa sut pitämällä sun kaiken oman rahan kiinni talouden ylläpidossa. Sitten kun opiskelut loppuu ja sitä omaa rahaa ja omia haluja ja menoja alkaa olemaan, tulee ongelmia.
Tai sitten sun äijäs on vaan niin pihi, että tarvii vähän sanomista, ennenkuin kukkaron nyörit aukeaa :). - AM007
Ehkä lääkeri voisi autta.Tekemisi ei voi mitta rahassa.Mitä jos sun kundi olisi BillGates?
- hyi!!
kummankin täytyy kantaa kortensa ketoon.Aina toinen ei voi osallistua maksuihin tasapuolisesti, mutta edes suhteuttaa tuloihin menot ja sen mukaan elää. Ymmärrään sen, että olet opiskelija ja tulosi huomattavasti pienemmät kuin miehesi, joten kannattaa ottaa asia puheeksi. Mielestäni tilanteiden mukaan on parasta elää, ja tilanteet saattavat muuttua. Sellaisia ihmisiä vieroksun, jotka tahallisesti ja omaa laiskuuttaan hyväksikäyttävät muita eikä heillä ole tarkoitustakaan osallistua kuluihin. Usein tällaiset loiseläjät ovat valitettavasti naisia(itsekin olen nainen, joten sovinistiksi ei voi syyttää:)). Monet loiseläjät myös jatkavat tällaista elämäntapaa toisessakin suhteessa. Aina tilanteille ei mitään voi. Ihminen saattaa sairastua tai jäädä työttömäksi pidemmäksikin aikaa, eikä uutta työpaikkaa heti löydytkään.
- siis kekoon..:)
...................
- pitäisköööö
Pitäiskö ihan keskenään sen kumppanin kanssa miettiä tällaiset asiat.
Toisaalta järjestelmänne on reilu, seurustelette vasta. Ehkä olette jo varautuneet siihen kaavailtuun avoliittolakiin jossa myös laitettaisi omaisuutta puoliksi eron sattuessa.
Maksakaa siis myös puoliks eikö?
Pystyt kumminkin maksamaan eli tulosi on sen verran isot. - Matteus
... kaiken sotkun perussyy.´
Minulla ja vaimolla oli eri taloudet, eri rahat ja tavarat hääpäivään asti. Vaimon vanhemmat kustansivat häämme ja me kahdestaan häämatkan. Häämatkan jälkeisenä 1. pankkipäivänä klo 9 astuimme pankkiin ja panimme rahamme yhdelle ja samalle tilille, johon olemme kaikki tulomme panneet ja jolta kaikki menomme maksaneet 28 vuotta. Kaikki meillä on yhteistä. Vain ykkösauto minun ja kakkosauto vaimon rekisterissä sen merkiksi, että "mies on vaimon pää".
Avioliittolupaus ja sen pitäminen on kaiken a ja o. Amen. - naimisissa
ja mieheni opiskeli ja oli lähes tuloton liittomme kolme ensimmäistä vuotta. Minun palkasta koko eläminen maksettiin eikä meillä ollut kuin yksi yhteinen pankkitili. Mieheni valmistuttua hän laittoi oman palkkansa tulemaan samalle tilille. Enimmän osan rahoista käytti mieheni, kun minä en niin kovin ole tuon maallisen mammonan päälle. Erosimme liki 20 vuoden yhteiselon jälkeen. Annoin miehelle vapaat kädet, että ottaa sen mitä parhaakseen näkee ja hän kyllä näki aika paljon parhaakseen, mutta eipä tuo haittaa. Sainhan minä aikaa myöten hankittua uudet ---- ja paremmat :)
- Kalbaranakala
Oma näkemykseni on hieman ristiriitainen. Toisaalta kun ajattelee onko kuitenkaan tasa-arvoista että se kumpi tienaa kovalla työllä enemmän kuin toinen joutuu maksamaan itse enemmäm? Myös toinen näkemys on se että on hieman epäreilua käyttää kuluihin viimeisetkin rahat kun toisella sitä riittää vaikka muille jakaa. Mielestäni teidän kannattaisi ottaa ns KULUTUS MAKSU. eli otatte seurantaan miten paljon tulee käytettyä sähköä vettä ym kuluja mitä asunnosta menee. Toki idea on hyvin vaikea ja jokseenkin typerä mutta jollakin asianne tulisi selvittää. Tuo henkilö joka puhui yhteisestä kassasta. Oma näkemykseni asiaan on että yhteinen kassa on kuitenkin hieman huono idea varsinkin noin nuorena. Yhteistä kassaa tulisi miettiä vasta noin 30 vuoden yhteiselon jälkeen. toki jotkut saattavat hankkia sen aijemmin mutta suosittelu ei omalta kohdaltani siihen tulisi.
- karamal
olet kyllä aivan oikeassa.
- TIETYSTI
itse otin aikoinaan naisen pelkästään rahan vuoksi, nyt onkin elämä paljon helpompaa nainen maksaa kaiken niinkuin pitääkin.
- Millä?
Jos naisesi maksaa kaiken niin kenelle? Kauppaan kassalle rahalle vai sinulle ja millä?
Itse olen jo valmistunut hyvä tuloinen ja vaimo opiskelee vielä. Minä hoidan maksut meillä rahalla ja vaimo maksaa sitten minulle ei rahalla, näin sovittiin ja hyvin toimii.
- JeePee
Hämmästyttävän yksimielistä tuntuu porukka olevan täällä tulojen mukaisesti jaettavista menoista. Olen kyllä sitä mieltä että menot on jaettava tasan tuloista riippumatta. Ei tulisi mieleenikään vaatia naisystävää maksamaan enemmän menoista vaikka tällä olisikin huomattavasti isommat tulot. Joten teillä kyllä menee ihan oikein tuo menojen jako.
- myös ...
ruokamäärän tarkalleen tasan? Yleensä miehet syövät enemmän :(, on väärin jos naisen pitää maksaa miehenkin syömisestä osa!
- avokätinen?
Tietysti kulut menee tasan. Jokaisen tulot on ihan itsestä kiinni. En ymmärrä kuinka olet avokätinen maksaessasi puolet kuluista? Yksin ollessa maksaisit kaiken yksin, eikö? Miksi ihmeessä kulujen pitäisi mennä tulojen mukaan?? Ymmärrän että rahasi ovat vähissä, mutta se nyt kuitenkin on oma valintasi, joten turha syyllistää toista jos tienaa enemmän. Yleensä joka suhteessa toinen tienaa enemmän kuin toinen. Miksi sen joka tienaa enemmän pitäisi elättää sitä toista? Kyllä kaiken pitää ehdottomasti tasan mennä!!!
- suhteellistasuhteellista
kulujen "tasajaon" mallissa pienempituloinen maksaa enemmän. Kaikki kun on niin suhteellista. Tämän takia itse kannatan yhteistä tiliä, johon kumpikin osapuoli laittaa rahansa.
- kenen omistuksessa
Ns. arkimenojen puolittaminen ja jakaminen on sinänsä ihan OK.
Mutta aloittaja kirjoitti maksavansa myös lainoja. siulloin ei ole kysymyksessä pikkupipertämiset ja pizzat. Kuka mitäkin omistaa, on aina selvitettävä!
Avokätisyys ja sinisilmäisyys kostautuvat eron hetkellä (jos niin käy). Turha inistä, jos omaa nimeä ei näy omistajana missään.
Ja ne kaikkein ihannimmatkin miehet kyllä osoittautuvat rahanahneiksi ja omistushaluisiksi vaikka lumikolaan, kun eroselvitystä tehdään.
Saahan sitä maksella vaikka mitä :),. Omistussuhette selviksi ja on helpompi hengittää kumpaisenkin.
- Pistemies
Ehdottomasti laitetaan kulut puoliksi. Jos asutte asunnossa, joka on sinun kukkarollesi liikaa, mutta miehesi ei halua vaihtaa pienempään asuntoon niin tällöin mielestäni miehesi pitäisi maksaa osa sinun osuudestasi.
Mielestäni on todella ärsyttävää jos joku yrittää siipeillä ja itseänikin hävettäisi sellaista tehdä. Kun kaikki laitetaan tasan niin ei ole valittamista tämän asian suhteen kummallakaan. Kyllä varmasti siipeily alkaa pidemmän päälle rasittamaan tätä maksavaa osapuolta kun joutuu mahdollisesti karsia omista mukavuuksistaan hyvinkin paljon toisen saamattomuuden vuoksi.
Tuossa yhdessä viestissä mainittiin, että ruokaostosten kuitit kerätään ja lasketaan molempien käyttämä raha ja tehdään tasauksia euron tarkkuudella. Mielestäni tämä menee kyllä hieman liian tarkaksi, ainakin minun makuuni, mutta jos se on heillä toimiva niin onhan se silloin paras ratkaisu heille. - Nimetön
Itse opiskelen ja teen kahta työtä, meillä asiat jakautuu niin että minä maksan laskut ja mieheni maksaa asunnon.. Kun miehen tulot ovat suuremmat kun minun tämä on parempi järjestely, rahaa jää yli, ei tarvitse laskea koko ajan että mitä voi ostaa ja nitä ei, tosin olen varmasti rahan suhteen ajattelevaisempi, oma tilini ei tyhjenny kuukaudessa kokonaan milloinkaan, toisin kun miehelläni..
Näin siis meillä toimitaan ja oma mielipiteeni on että tulojen mukaan on helppo laske mitä kummatkin maksavat että rahaa jäisi muuhunkin..- vuokran?!?
Asuntolainan lyhentäminen ja vuokranmaksu ovat kaksi aivan eri asiaa!
Jos miehesi maksaa vain omissa nimissään asuntoa (kenen nimissä laina ja asunto on paperilla?) se tarkoittaa, että sinä maksat tyhjää.
Jos eroatte, voit ottaa maksetut laskukuitit mukaasi ja mies on maksanut asuntoaan eli rahaa talteen.
Eli tässä asetelmassa -jos näin on - nainen elättää miestä. Maksaa tyhjää. - Nimetön
vuokran?!? kirjoitti:
Asuntolainan lyhentäminen ja vuokranmaksu ovat kaksi aivan eri asiaa!
Jos miehesi maksaa vain omissa nimissään asuntoa (kenen nimissä laina ja asunto on paperilla?) se tarkoittaa, että sinä maksat tyhjää.
Jos eroatte, voit ottaa maksetut laskukuitit mukaasi ja mies on maksanut asuntoaan eli rahaa talteen.
Eli tässä asetelmassa -jos näin on - nainen elättää miestä. Maksaa tyhjää.kyseessä on siis vuokra asunto ja yhteisiä lainoja ei ole..
Kummatkin käy kaupassa,eli en elätä meitä..
laskuihin menee hieman vähemmän kun vuokraan, näin katson asian olevan suunnilleen tasoissa, eikä raha asioista tule riitaa..
- sun.
keskustella ukkos kanssa vaikkapa lainanlyhennyksen maksamisen lopettamisesta. siirrätte asunnon ukkos nimiin. sit ku sullo varaa osaasi asunnosta itsellesiki maksaa, niin otatte asian puheeksi, ja ostat mahdollisesti puolet asunnosta ukoltasi?
itse en suostuisi edes kämppää toisen kanssa yhteisesti ostamaan, mikäki hänellä ei olisi varaa sitä ostaa, ja olisi oletettavaa että hän tulisi lainanlyhennyksien osalta asiasta marmattamaan. ostaisin kämpän itselleni omiin nimiini. toinen sitten voisi mahdollisesti jälkikäteen puolet siitä ostaa.
oletettavaa kumminkin on, että mahdollisessa erotilanteessa sinulle kämpän arvosta puolet kelpaa?
oletkohan kenties arvioinut oman maksukykysi väärin?- avioliitto 23 vuotta
Meillä on yhteiset rahat. Itsellä sijoitus tuotot n. tuhat euroa kuukaudessa, en käy töissä ja mieheni on hyväpalkkaisessa työssä. Kaikki maksetaan yhteiseltä tililtä ja loput laitetaan säästöön. Omistamme mm. talomme ja 2 uutta autoa. Minä hoidan lapset ja kodin, mieheni hoitaa kodin ulkopuoliset työt. Raskaimmat kotityöt mieheni tekee esim. lumen luonnit, nurmikon leikkamiset ja lattioiden pesut ja mattojen tamppaukset. Vapaa-aikaa ja rahaa jää näin molempien käyttöön ja avioelämä hymyilee.
- omaisuutenne on?
avioliitto 23 vuotta kirjoitti:
Meillä on yhteiset rahat. Itsellä sijoitus tuotot n. tuhat euroa kuukaudessa, en käy töissä ja mieheni on hyväpalkkaisessa työssä. Kaikki maksetaan yhteiseltä tililtä ja loput laitetaan säästöön. Omistamme mm. talomme ja 2 uutta autoa. Minä hoidan lapset ja kodin, mieheni hoitaa kodin ulkopuoliset työt. Raskaimmat kotityöt mieheni tekee esim. lumen luonnit, nurmikon leikkamiset ja lattioiden pesut ja mattojen tamppaukset. Vapaa-aikaa ja rahaa jää näin molempien käyttöön ja avioelämä hymyilee.
Niin, kuka omistaa kaiken paperilla?
Te yhdessä vai miehesi? - ongelmia
avioliitto 23 vuotta kirjoitti:
ei tulekkaan silloin, jos tulot ovat hyvät. ongelmia tulee silloin kun rahanpuute alkaa vaikuttamaan elämään.
tänäpäivänä on liikaa nuoria perheitä, jotka ovat ottaneet kohtuuttomia lainoja pankeista tiilitaloja rakennellessaan. ei tarvita kuin prosentin koron nousu, ja ollaan jo kusessa. toki se opettaa, mutta kovin usein se hajottaa myös perheen..turhaan.
opiskelija ei tiilitaloa osta. - aviossa jo 23 vuotta
omaisuutenne on? kirjoitti:
Niin, kuka omistaa kaiken paperilla?
Te yhdessä vai miehesi?talo on puoliksi molemmilla ja kummallakin auto. Talletukset yhteisiä. Irtaimisto yhteinen. Lapsemmekin ovat yhteisiä. :)
- Emmi84hki
Kyllä meilläkin maksetaan useinmiten menot puoliksi. Mieheni on töissä ja itse olen tällä hetkellä pienellä äitiyspäivärahalla, (suhteessa verrattuna palkkaan). Maksan tasan puoliksi vuokran ja laskut maksetaan sen mukaan, että se maksaa jolla on sillon paremmin rahaa. Tosin ollaan kyllä pyritty myös siihen, että mies maksaa omat laskunsa ja minä omani. Kauppalaskut useinmiten maksetaan vuorotellen.
- ollessa
olisi ukonki hyvä muistaa osallisuutensa toisen tulojen menetykseen (jos siis sellaista on!). ei olisi mitenkään väärin, jos ukko hieman kompensoisi tilannetta, maksamalla kuluista hieman suuremman osan. mikä tuo hieman suurempi osa sit on, on neuvottelukysymys.
muksuhan on molempien, tilanne on eri, kuin opiskelujen takia aiheutunut maksukyvyn alentuminen. molemmat toki ovat neuvottelukysymyksiä, jotka pitää olla selvillä opiskelemaan lähtiessä tai muksun tekoon ryhtyessä. - ansutyttö
ollessa kirjoitti:
olisi ukonki hyvä muistaa osallisuutensa toisen tulojen menetykseen (jos siis sellaista on!). ei olisi mitenkään väärin, jos ukko hieman kompensoisi tilannetta, maksamalla kuluista hieman suuremman osan. mikä tuo hieman suurempi osa sit on, on neuvottelukysymys.
muksuhan on molempien, tilanne on eri, kuin opiskelujen takia aiheutunut maksukyvyn alentuminen. molemmat toki ovat neuvottelukysymyksiä, jotka pitää olla selvillä opiskelemaan lähtiessä tai muksun tekoon ryhtyessä.Nykypäivänä monet ovat niin itsekkäitä! Itse en lähtenyt suhteeseen ajatuksella,että toinen hoitakoot oman elantonsa. Eikä miehenikään. Kun tapasimme,hän oli työtön ja odotteli opiskelupaikkaansa. Minä tienasin enemmän,joten oli itsestäänselvyys,että myös maksan enemmän menoja. Siis otimme yhteisen tilin,jonne molempien rahat tulivat. Nyt on tilanne toisinpäin,ja voin hyvällä omallatunnolla olla äitiysvapaalla. Meillä jaetaan kaikki:niin rahat kuin elämäkin. Ei tämä ole mitään kimppakämppäilyä vaan elämän jakamista tämä avioliitto.
Jos joku enemmän tienaava kuvittelee,että on oikeudenmukaista maksaa kaikesta saman verran vaikka olet väärässä. Jos tasajakoon ryhdytään,pitää ottaa prosenttipeli sitten. Jos toiselle jää käteen vaikka 3000 €/kk ja toiselle 1300 €/kk niin mitä oikeudenmukaista siinä on jos molemmat maksavat asuntolainaa vaikkapa 1000 €/kk?
Tai sitten asunnon taso pitäisi valita sen vähemmän tienaavan tulojen mukaan.
Ja tienaavan miehen on sitten turha vikistä,jos vaimo menee heti äippälomalta töihin,kun ei ole varaa hoitaa itse omaa lasta. Mutta on se vaan järjetöntä,jos perheellä kerran varaa olisi siihen,että jompikumpi olisi lapsen kanssa kotona. Mutta tässäkin tuntuu nykyään menevän raha lasten edelle. - ostaessa
ansutyttö kirjoitti:
Nykypäivänä monet ovat niin itsekkäitä! Itse en lähtenyt suhteeseen ajatuksella,että toinen hoitakoot oman elantonsa. Eikä miehenikään. Kun tapasimme,hän oli työtön ja odotteli opiskelupaikkaansa. Minä tienasin enemmän,joten oli itsestäänselvyys,että myös maksan enemmän menoja. Siis otimme yhteisen tilin,jonne molempien rahat tulivat. Nyt on tilanne toisinpäin,ja voin hyvällä omallatunnolla olla äitiysvapaalla. Meillä jaetaan kaikki:niin rahat kuin elämäkin. Ei tämä ole mitään kimppakämppäilyä vaan elämän jakamista tämä avioliitto.
Jos joku enemmän tienaava kuvittelee,että on oikeudenmukaista maksaa kaikesta saman verran vaikka olet väärässä. Jos tasajakoon ryhdytään,pitää ottaa prosenttipeli sitten. Jos toiselle jää käteen vaikka 3000 €/kk ja toiselle 1300 €/kk niin mitä oikeudenmukaista siinä on jos molemmat maksavat asuntolainaa vaikkapa 1000 €/kk?
Tai sitten asunnon taso pitäisi valita sen vähemmän tienaavan tulojen mukaan.
Ja tienaavan miehen on sitten turha vikistä,jos vaimo menee heti äippälomalta töihin,kun ei ole varaa hoitaa itse omaa lasta. Mutta on se vaan järjetöntä,jos perheellä kerran varaa olisi siihen,että jompikumpi olisi lapsen kanssa kotona. Mutta tässäkin tuntuu nykyään menevän raha lasten edelle.kumpikin voivat arvioida maksukykyä omien tulojensa pohjalta, elleivät ole toisin sopineet.
tilanne voi muuttua kaaottiseks, mikäli laina yhdessä otetaan ja toinen päättääkin lähteä yht´äkkiä opiskelemaan ja sen takia tulojensa alentuessa alkaa toiselta lyhennyksiin enemmän rahaa vaatimaan. ehkäpä vetoamaan ns. liitossa elämiseen.
liitot loppuvat yhtä helposti kuin alkavatkin. järkeä saa käyttää reaaliomaisuuden suhteen. - Auringonpaiste
ostaessa kirjoitti:
kumpikin voivat arvioida maksukykyä omien tulojensa pohjalta, elleivät ole toisin sopineet.
tilanne voi muuttua kaaottiseks, mikäli laina yhdessä otetaan ja toinen päättääkin lähteä yht´äkkiä opiskelemaan ja sen takia tulojensa alentuessa alkaa toiselta lyhennyksiin enemmän rahaa vaatimaan. ehkäpä vetoamaan ns. liitossa elämiseen.
liitot loppuvat yhtä helposti kuin alkavatkin. järkeä saa käyttää reaaliomaisuuden suhteen.Yhteinen laina on sananmukaisesti yhteinen. Jos toinen lähtee opiskelemaan, meidän perheessämme se käsitetään niin että meidän tulomme laskevat. Eivät vain toisen. Ei tulisi edes mieleen tuollaiset omituisuudet. Koska uskomme yhteiseen tulevaisuuteen, toisen opiskelu on myös sijoitus. Yhteistä taivalta meillä jo takana pari vuosikymmentä, onnellisia vuosia.
Ehkä joillakin liitto loppuu herkästi, mutta jos on kerran sellainen tyypiltään, omien rahojen "turvaaminen" on "järkevää". Tosin miksi mennä naimisiin jos on tuollainen asenne?... - Auringonpaiste
Auringonpaiste kirjoitti:
Yhteinen laina on sananmukaisesti yhteinen. Jos toinen lähtee opiskelemaan, meidän perheessämme se käsitetään niin että meidän tulomme laskevat. Eivät vain toisen. Ei tulisi edes mieleen tuollaiset omituisuudet. Koska uskomme yhteiseen tulevaisuuteen, toisen opiskelu on myös sijoitus. Yhteistä taivalta meillä jo takana pari vuosikymmentä, onnellisia vuosia.
Ehkä joillakin liitto loppuu herkästi, mutta jos on kerran sellainen tyypiltään, omien rahojen "turvaaminen" on "järkevää". Tosin miksi mennä naimisiin jos on tuollainen asenne?...Jos tarkemmin ajattelee, eikö sellainen sinun ja minun- järjestely juuri nakerra siellä takaraivossa? Niin että pitää sitten erota? Kun alitajuisesti tietää, että toinen ei ehkä sittenkään ole sitoutunut elämänsä loppuun saakka, kun laskeskelee pennosiaan. Varsinkin jos perheessä on lapsia.
- on.
Yhteinen laina on sananmukaisesti yhteinen. Jos toinen lähtee opiskelemaan, meidän perheessämme se käsitetään niin että meidän tulomme laskevat. Eivät vain toisen. Ei tulisi edes mieleen tuollaiset omituisuudet. Koska uskomme yhteiseen tulevaisuuteen, toisen opiskelu on myös sijoitus. Yhteistä taivalta meillä jo takana pari vuosikymmentä, onnellisia vuosia.
Ehkä joillakin liitto loppuu herkästi, mutta jos on kerran sellainen tyypiltään, omien rahojen "turvaaminen" on "järkevää". Tosin miksi mennä naimisiin jos on tuollainen asenne?...yhteinen. ja jos te olette sopineet niin että voit opiskella ja toinen maksaa viulut, niin mikäs siinä. te olette asian niin sopineet. kysehän on sopimuksesta.
jostain syystä en usko että aloittaja on toisen osapuolen kanssa sopinut rahoituksista. tai jos on, niin marmatushan on turhaa? - voi.
Jos tarkemmin ajattelee, eikö sellainen sinun ja minun- järjestely juuri nakerra siellä takaraivossa? Niin että pitää sitten erota? Kun alitajuisesti tietää, että toinen ei ehkä sittenkään ole sitoutunut elämänsä loppuun saakka, kun laskeskelee pennosiaan. Varsinkin jos perheessä on lapsia.
myös ajatella toisesta päästä; meinaako toinen repiä kaiken toisen selkänahasta, eikö tämä olekaan yhteispeliä? vaikka muksuja onkin.
en minä ainakaan rakastunut ketään aikuista elättääkseni...enkä kyllä elätäkkään, ja muksujaki on. - Auringonpaiste
voi. kirjoitti:
myös ajatella toisesta päästä; meinaako toinen repiä kaiken toisen selkänahasta, eikö tämä olekaan yhteispeliä? vaikka muksuja onkin.
en minä ainakaan rakastunut ketään aikuista elättääkseni...enkä kyllä elätäkkään, ja muksujaki on.Ja pah. Jos toinen vanhempi on kotona lasten kanssa - oli se sitten mies tai nainen - hänen KUULUU saada osa toisen palkasta. Ei se kelan tuki riitä elämiseen. Varsinkin kun toisen tulot vaikuttavat siihen. Kotiäitinä/isänä olo on palkatonta työtä! Ja raskasta sellaista. Melkoisen itsekeskeistä ajatella, että en tuota tuossa elätä, vaikka kasvattaa yhteisiä lapsia. Ja niin kuin tässä ketjussa jo aikasemmin mainittiin, pitää vähän katsoa kenen kanssa elämänsä jakaa. Itsehän sitä seuransa valitsee. Kun on rinnalla aito ja välittävä ihminen, raha ei tuota ongelmia. Voi luottaa siihen, että kun nyt autan häntä, hän tulee olemaan tukena minun vaikealla hetkelläni. Eli teiltä puuttuu siis luottamus. Näette toisen vain mahdollisena uhkana itsellenne. Miten siinä muka pystyy rakastamaan? Jos aina pitää turvata omaa selustaansa? Ei se ole rakastettu, se on vihollinen.
- Kukkarossa hyttynen kuin Ak...
Minun mielestäni raha-asiat pitäisi olla ainakin sen verran yhteiset, että ei vain toisen tili olisi aina tyhjänä. Tämä tarkoittaa sitä, että olen kroonisen sairauden takia työkyvyttömyyseläkkeellä, joka on pieni. Tosi pieni, vaikka opiskeluakin on 4,5v. Työvuosia vain ei kerinnyt sitten tulla niin paljon, joten eläkekin jäi pieneksi.
Miehen pankkitili ja tulot ovat moninkertaiset omiini nähden ja hän maksaa kyllä omia ja yhteisiä laskuja, minä myös omat laskuni. Mutta kun on kyse ruuasta, mies olettaa, että minä ostan ruuat tähän huusholliin. Siinä käy aina niin, että en selviä eläkkeenmaksupäivästä toiseen ennen kuin tilini on tyhjä. Kun sitten mainitsen siitä miehelleni, hän suorastaan loukkaantuu, että pitäisikö hänen antaa rahaa ruokaan, että yritänkö minä kyniä hänet rahattomaksi. Reiluako?
Nyt on sitten sovittu, että kumpikin antaa ruokaan määrätyn summan rahaa, jolla pitäisi selvitä kuukausi eteenpäin. Tätä on nyt toukokuu kokeiltu eikä summa riittänyt. Mieheni ei tiedä kuinka kallista ruoka on, kun ei ruokakaupassa koskaan käy.
Nyt aionkin ottaa asian uudelleen puheeksi, että kumpikin meistä saa laittaa yhteiseen ruokakassaan 50€ enemmän. Olen lopen kyllästynyt olemaan aina ilman rahaa ja se on nyt loppu! En ole sairastunut tahallani, en voi sille mitään, että työvuodet jäivät vähiin, enkä aio enää anella ja pyydellä kuin alamainen.
Jos yhdessä ollaan, niin joitain asioita on myös yhdessä maksettava ja otettava huomioon molempien tulot. Jos se ei käy, ostakoon mies omat ruokansa ja tehköönkin ne, minä ostan vain omat ja maksan ne. Näin on näreet!- ukkosiki
sen ymmärtää että et ole tahallasi sairastunut.
jos ukkos ei tiedä paljon ruoka tänäpäivänä maksaa, niin esitä hänelle muutamat kuitit hinnastoineen. eikös ruuasta ole turha numeroa tehdä, jos siihen kerta rahat riittää?
ilmeisesti sinä pystyisit omat ruokasi maksamaan ja ukkosiki omansa? jos näin, niin neuvottelette vain yhteisen summan molempia tyydyttäväksi. - Pettynyt
Minulla oli tuo sama ongelma joitakin vuosia sitten. Jäin työttömäksi ja päivät eivät ehtineet kertyä liiton rahoille.Sain Kelalta päivärahan.Siitä piti maksaa vuokra,sähkö, vesi ym. kulut puoliksi.Ruokaan ei riittänyt enää oikein rahaa eikä kyllä paljon muihinkaan henkilökohtaisiin menoihin.Kun yritin sanoa tästä silloiselle avopuolisolleni niin vastaus vaan oli että ei hän ole elatusvelvollinen painu töihin. Tätä kesti reilut viisi kuukautta. Monesti sain mennä maha kurnien nukkumaan. Avopuoliso osti itselleen ruuat mutta ei minulle. Joitakin kertoja sain armopaloja. Onneksi pääsin töihin.Nyttemmin olen eronnut, mutta olen kyllä sitä mieltä että pitäisi suhteuttaa nuo raha-asiat. Ei ole oikein jos toinen tienaa hyvin ja toisella pienet tulot niin siitä huolimatta pitäisi maksaa saman verran. Ei tuollai toimita jos toista ihmistä rakastaa oikeasti. Silloin mennään yhdessä eteenpäin eikä pidetä toista huonompana. Oletko ajatellut onko rakkaus aitoa? Koita kuitenkin selviytyä tai lähde omaan huusholliin. Siellä ei kukaan natise raha-asioista. Munusta tuntuu ainakin upealta tulla omaan kotiin. Hyvää kesän jatkoa.
- rakkaustesti
Pettynyt kirjoitti:
Minulla oli tuo sama ongelma joitakin vuosia sitten. Jäin työttömäksi ja päivät eivät ehtineet kertyä liiton rahoille.Sain Kelalta päivärahan.Siitä piti maksaa vuokra,sähkö, vesi ym. kulut puoliksi.Ruokaan ei riittänyt enää oikein rahaa eikä kyllä paljon muihinkaan henkilökohtaisiin menoihin.Kun yritin sanoa tästä silloiselle avopuolisolleni niin vastaus vaan oli että ei hän ole elatusvelvollinen painu töihin. Tätä kesti reilut viisi kuukautta. Monesti sain mennä maha kurnien nukkumaan. Avopuoliso osti itselleen ruuat mutta ei minulle. Joitakin kertoja sain armopaloja. Onneksi pääsin töihin.Nyttemmin olen eronnut, mutta olen kyllä sitä mieltä että pitäisi suhteuttaa nuo raha-asiat. Ei ole oikein jos toinen tienaa hyvin ja toisella pienet tulot niin siitä huolimatta pitäisi maksaa saman verran. Ei tuollai toimita jos toista ihmistä rakastaa oikeasti. Silloin mennään yhdessä eteenpäin eikä pidetä toista huonompana. Oletko ajatellut onko rakkaus aitoa? Koita kuitenkin selviytyä tai lähde omaan huusholliin. Siellä ei kukaan natise raha-asioista. Munusta tuntuu ainakin upealta tulla omaan kotiin. Hyvää kesän jatkoa.
Ihmeen pitkään jaksoit katsoa avomiehesi ökyelämää nälkäisenä vierestä. Törkeyden huippu! Ei mitään puhettakaan rakkaudesta. Jos rakastaa, haluaa toiselle kaikkea hyvää ja tuo, että antaa toisen nähdä jopa nälkää... Hyvä, että lopulta viisastuit ja jätit.
- laskut maksetaan
tulojen mukaan. Miehellä tulot ovat reilusti kaksi kertaa suuremmat kuin omani, sillä teen osa-aikatyötä. Hän itse haluaa maksaa suurimman osan laskuista.
Jos on pariskunta jossa toinen tienaa vaikka 1000€/kk ja toinen 3000€/kk, tuntuu hullulta että maksaisivat yhtä-paljon, ainakin minusta.- on kaikki
yhteistä. Mies tienaa melkein 20.000 kuussa ja minä 2.500. Mies maksaa kaiken paitsi ruoan yleensä.
- on miehen?
on kaikki kirjoitti:
yhteistä. Mies tienaa melkein 20.000 kuussa ja minä 2.500. Mies maksaa kaiken paitsi ruoan yleensä.
Kenen nimissä omaisuus on?
Jäätkö nuolemaan näppejäsi, kun/jos ero tulee? - lihapullat syöty
on kaikki kirjoitti:
ja sinä lähdet pihalle alasti, koska ilmeisesti kaikki omaisuus on miehesi nimissä.
Sillä lailla. - Auringonpaiste
lihapullat syöty kirjoitti:
ja sinä lähdet pihalle alasti, koska ilmeisesti kaikki omaisuus on miehesi nimissä.
Sillä lailla.Tarkoitat varmaan, että JOS he eroavat. Varsinaisia hyeenoja olette.
- ...verotus
Eihän se ainakaan kannusta tienaamaan,että mitä enenpi tienaa niin sitä enenpi maksaisi yhteisiä kuluja...kun molemmat maksaa yhteiset kulut puoliksi,niin sittenhän kaikki mitä tienaat ylimääräistä jää myöskin itsellesi....
- merri73
joopa, tämän saman asian kanssa täällä pähkin...
minulla on ennestään 2 pienehköä lasta ja nyt naimisissa ei-niiden-isän-kanssa. Lasten isän kanssa kaikki ihan jees, mutta miten ihmeessä jaetaan kulut tällaisessa uus-jutussa?!
Mieheni tienaa puolet enemmän, sain pienipalkkaisena yksinhuoltajana ollessa asumistukea sekä ilmaisen päivähoidon
(lapset oli isällä 2 viikkoa/kk
= ei elatusmaksuja).
miten ihmeessä jaetaan yhteiset menot, isä hoitaa kyllä lapsien kulut.- isä.
hoitaa omalta osaltaa lasten kulut, niin eikös sun tule hoitaa lasten kulut omaltas? nykyises on "valmiiseen pakettiin" tullut ilmeisesti kovin tietoisesti. hän kyllä tietää että pakettiin ei kuulu vain sinä, vaan myös lapset. sinä ja lapset kuluineen ja hän kuluineen.
siitä vaan plussaamaan...
- Ukko..
Akathan ne enemmän kuluttaa sähköä/vettä. Laske siitä onko miehes reilu jo nyt.
- pesukone pyörittää
siinä missä muutkin pyykit pyörii.
Onko imurinkäyttö, hiustenföönaus jne. akkojen sähkönkäyttöä?
Parranajo? Porakoneen pyöritys?
Vai oletko piereskelevä, kaljaa kiittaava ei mitään kuluttava haiseva otus?
HÄH!
- sopimusoikeus
TE JAATTE KULUT SEN MUKAAN KUIN SOVITTE.
Jotkut muut jakavat samassa tilanteessa eri tavoin kuin te.
antakaa kaikkien kukkien kukkia- .....
sopimuksen mukaan.
eipä täällä opiskelijat ihmettelisi kuinka rahat eivät 'mene tasan', mikäli harkintaa käytettäisi, eikä ajateltaisi niin sitä 'liittoa'.
jossain ukot maksaa kaiken ja jossain akat, jotkut vetelevät siltä väliltä. jotkut sopimusten mukaan, jotkut niitä jälkikäteen murehtivat.
- meidän
Meillä kaikki rahat on yhteisiä. Omaisuus on yhteisissä nimissä. Velat ajatellaan olevan yhteisiä vaikka molemmilla "omissa nimissä" onkin. Meillä on ollut näin siitä asti kun ollaan asuttu saman katon alla. Vaikka minä opiskelin ja mies oli töissä niin rahat oli yhteisiä. Tällä hetkellä molemmat ollaan töissä ja mies tienaa jotai 4 tai 5 kertaa sen mitä minä, niin silti kaikki on yhteistä. Molemmat käyttää sen minkä tarvii ja mihin rahat riittää :D Hyvin toimii!
- Aurora_borealis*
Meillä on seurustelun aikana enemmän ansainnut vaihdellut, tällä hetkellä se on mies. Se, mikä ei ole vaihtunut, on rahojen hallinta, - ne ovat aina olleet yhteisiä. Aina. Me asumme yhteisessä taloudessa ja olemme yksi yhteinen yksikkö, vaikka vielä hetki avopuolisoita vain ollaankin. Minä en ikinä suostuisi minun ja sinun rahat-talouteen. Kun kaikki muukin elämässä on yhteistä, niin miksi ei myös rahat?
- miehesi.
tienaa 4-5 kertaa enemmän kuin sinä, niin voidaan olettaa että teillä ei ole rahasta ongelmaa. uskoisin että topikissa on kyse jonkinlaisesta tilanteessa, jossa rahaa ei ehkäpä olekaan yhtä paljon käytettävissä kuin teillä.
- jos ero tulis
panisiteko tuon yhteisen ihan puoliksi, vaikka sun mies on siitä ehkä neljä kertaa enemmän omasta selkänahastaan ottanut irti ??
Joillakin tää varmaan onnistuu, mut useimmiten kun asiat riitautuu, tuleekin sitten peliin lakisääteiset kuviot ja tunteet unohtuu. - Nimetön
jos ero tulis kirjoitti:
panisiteko tuon yhteisen ihan puoliksi, vaikka sun mies on siitä ehkä neljä kertaa enemmän omasta selkänahastaan ottanut irti ??
Joillakin tää varmaan onnistuu, mut useimmiten kun asiat riitautuu, tuleekin sitten peliin lakisääteiset kuviot ja tunteet unohtuu.Kyllä meillä menis erotilanteessa kaikki iso puoliks hyvin todennäköisesti. Kaikki on laillisesti yhteistä. Ja sekin on suhteellista mikä kenenkin selkänahasta on irti otettu.
- ex avo
Tuohon tilanteeseen kannattaa keskustella muutosta!!!!
Itse olin reilu 4 vuotta sitten samassa tilanteessa. Ex avomiehelläni oli puolet paremmat tulot, mutta silti kaikki menot piti maksaa puoliksi ja siitähän seurasi se, ettei minulla ollut koskaaan rahaa ja toisella oli sitä vaikka kuinka!!!! Lopulta minulla mitta täyttyi, kun en saanut vastakaikua tuon ongelman käsittelylle, pakkasin tavarani ja lähdin ja ex kehtasi lopussa vielä sanoa, että oli elättänyt minut vaikka olin jokaisen roposen laittanut yhteisiin menoihin mitä irtosi. Noh, avoliitossa kun oltiin ei mitään ollut paperilla ja minä menetin kaiken, mitä olin laittanut.... Eli jos on avoliitossa, kannattaa kaikki tuollaiset toisennimissä olleet lainat laittaa ylös velkakirjan nimikkeellä, että on jokin turva jos tulee ero. Jos mies ei tätä ymmärrä, kannattaa miettiä miksi näin toimii.....- tyhjää saa kun tyhjää maksaa
Miehen lyhentäessä lainoja, nainen jää tyjän kanssa käsi ojossa katsomaan sitä rahanahneutta, mikä erotilanteessa tulee vastan.
Ei kaikki ole kuitenkaan näin, mutta hyvin usein erossa raha on yleisin kiistan aihe.
Kulut, velat tasaten ja nimet papereihin.
Tilanne sujut jos/kun muutoksia eloon syntyy. - tälleen
Minulla on noin 600e suuremmat tulot kuin avomiehelläni. Vuokra maksetaan puoliksi mutta minä maksan sähkön, veden, netin ja lehdet. Molemmilla on autolaina. Ei ole tullut mieleenkään että laittaisin mieheni maksamaan enempää. Näin meillä molemmilla jää noin 600 e kuussa itselle. On varaa käydä yhdessä reissulla ym. Ruokaostokset maksaa se, kumpi käy kaupassa (itse teen 3-vuorotyötä joten mies käy kaupassa kun mulla ilta tai yö-vuorot, itse sitten kun teen aamuja) eikä olla kertaakaan kassakuitteja säästetty...
Eikä mua harmita yhtään. Enemmän harmittais kun kaikki puolitettais ja miehellä ei oliskaan varaa lähteä mun kanssa reissuun, silloin viimestään tasaantus taas kun kuitenkin maksaisin mieheni mukaan kun en viittis yksinkään lähteä :) - toimii.
tälleen kirjoitti:
Minulla on noin 600e suuremmat tulot kuin avomiehelläni. Vuokra maksetaan puoliksi mutta minä maksan sähkön, veden, netin ja lehdet. Molemmilla on autolaina. Ei ole tullut mieleenkään että laittaisin mieheni maksamaan enempää. Näin meillä molemmilla jää noin 600 e kuussa itselle. On varaa käydä yhdessä reissulla ym. Ruokaostokset maksaa se, kumpi käy kaupassa (itse teen 3-vuorotyötä joten mies käy kaupassa kun mulla ilta tai yö-vuorot, itse sitten kun teen aamuja) eikä olla kertaakaan kassakuitteja säästetty...
Eikä mua harmita yhtään. Enemmän harmittais kun kaikki puolitettais ja miehellä ei oliskaan varaa lähteä mun kanssa reissuun, silloin viimestään tasaantus taas kun kuitenkin maksaisin mieheni mukaan kun en viittis yksinkään lähteä :)niin kauan kun teillä molemmilla toimii matikkapää samanlailla. tuo kuulostaa jopa rationaaliselta ajattelulta :)
yleensä ongelmat kasautuvat omaisuutta 'haalittaessa' ja niiden kulujen maksamisessa, mikäli siis ollaan tavallisia persaukisia ja luullaan olevan jotain 'porvareita'...kivitalon rakentajia.
- lauri777
Kommunistien hommaa jakaa tulot muulla tavala kuin puoleksi. Toki jos miehesi asiaa itse ehdottaa niin se on ok. Sinun ei pitäisi kyllä asiasta valittaa.
- Emma
Olimme seurustelleet 2 vuotta kun tiesimme, että se oikea on löytynyt. Silloin aloitimme asuntosäästön, johon kumpikin laittoi rahaa yhtä paljon. Kun asunto ostettiin, tuli laina tietenkin molempien nimiin. Silloin päätimme yhdistää palkkatilimme. 22 vuotta tämä on toiminut hyvin. Asuntoa on vaihdettu kaksi kertaa. Näihin vuosiin on mahtunut minulla kaksi äitiyslomaa ja hoitovapaata. Mieheni oli laman aikana 90-luvulla lähes kaksi vuotta työttömänä. Aina on rahat olleet yhteiset, eikä olla ajateltu, kumpi tienaa enemmän. Tämä vaatii tietenkin ehdotonta rehellisyyttä ja luotettavuutta kummaltakin.
- on ollut yli 30 v
yhteiset rahat. Olin itse nuorena vuoden työttömänä ja mies sanoi, että voinhan minä olla kotirouvana hyvällä omallatunnolla. Ei hän purnannut mitään, kun elätti minut ja sain juhliakin niillä rahoilla.
Kaikki omaisuus on ostettu yhteisillä rahoillamme ja merkitty omistussuhteet puoliksi. Kuitenkin yhteiseen tiliimme on yli 20 v tullut 2/3 minun työstäni ja vain 1/3 mieheni työstä (tehnyt puolipäivätyötä sen ajan). Kerran se vähän ärsytti, kun mies totesi pankissa lainaneuvotteluissa tulonsa ilmoittaessaan, että hänelle ei raha ole koskaan merkinnyt paljoa. Ajattelin, että ei minullekaan, ja olisin onnellisempi, jos en olisi joutunut käyttämään kaikkea aikaani sen hankkimiseen. Periaatteessa tavoitteeni on edelleen saada lyhennettyä työaikaani mieheni tasolle vaikkakin ansioni siitä vähenisivät. - hienoa.
on ollut yli 30 v kirjoitti:
yhteiset rahat. Olin itse nuorena vuoden työttömänä ja mies sanoi, että voinhan minä olla kotirouvana hyvällä omallatunnolla. Ei hän purnannut mitään, kun elätti minut ja sain juhliakin niillä rahoilla.
Kaikki omaisuus on ostettu yhteisillä rahoillamme ja merkitty omistussuhteet puoliksi. Kuitenkin yhteiseen tiliimme on yli 20 v tullut 2/3 minun työstäni ja vain 1/3 mieheni työstä (tehnyt puolipäivätyötä sen ajan). Kerran se vähän ärsytti, kun mies totesi pankissa lainaneuvotteluissa tulonsa ilmoittaessaan, että hänelle ei raha ole koskaan merkinnyt paljoa. Ajattelin, että ei minullekaan, ja olisin onnellisempi, jos en olisi joutunut käyttämään kaikkea aikaani sen hankkimiseen. Periaatteessa tavoitteeni on edelleen saada lyhennettyä työaikaani mieheni tasolle vaikkakin ansioni siitä vähenisivät.huomata että myös vakavaraisia on paikalla.
joskus voi olla tilanne, jossa rahat ovat tiukilla jo muutenki, ja tähän vielä toinen tulee vaatimaan lisää rahaa. sillä perusteella että toinen tienaa enemmän, johon saattaa vaikuttaa toisen päätös vaikkapa lähteä opiskelemaan. näkemys saatetaan perustaa liittoon.
moni asia järjestyy ennakkoon sopimalla. ei niinkään 'liittoon' perustamalla.
- miäs_80
taitaa olla aika puhtaasti miehiä sortava ajatus. kenellä onkaan aina ne "isommat tulot" mistä pitäisi tarjota joka suuntaan seteliä jos toinenkin ja nyt vielä pitäisi maksaa suurempi osa lainasta, vain koska nainen ei saa isompaa palkkaa.
jos näin käy meillä, jatkan uraputkea ja jätän emännän suohon omine lainaongelmineen.
tähän ei voi sanoa muuta kuin että mitäs et ole yksityisyrittäjä, ei se mies sinua ole opiskelemaan pakottanut. - Tulipuu
En ikinä ole enkä ikinä varmaankaan tule pitämään rahoja yhteisinä.
Tiedämme asumiskulut,ruokalaskun ym ja tilipäivänä molemmat laittaa esim. ruokatilille saman verran rahaa jolta sit ostetaan yhteiset safkat ym.
Kyllä meillä vähemmän tienaava lainaa toiselle isompiin henk.koht. ostoksiin ja muut isot yht. ostokset on puoliksi. - SIIPEILIJÄ!
aina ne ämmät pyrkii miehen kukkarolle tavalla taikka toisella..mene töihin!
tee jotain itelles..tollanen on todella säälittävää edes kysyä.
TOTTAKAI SÄ MAKSAT PUOLET YHTEISESTÄ LAINASTA:
eihän se nyt niin saa olla että mies maksaa sulle asuntoa kokoajan ja sinä rikastut..outoa tulon siirtoa tollanen..
älä hyvä ihminen ota lainaa jos set sitä pysty maksamaan..
just tollaset ihmiset kuin sinä ovat niitä pösilöitä joiden typeryyden valtio antaa anteeksi tuon velkajärjestelyn kautta..se on niiin väärin niin väärin..koska kuitenkin se joka on lainan ottaanut on joka tapauksessa sen rahan itselleen kokonaisuudessaan sa,nut ja nyt valtio,eli me kaikki,jotka emme ole lainaa ottaneet ylivarojemme, joudumme maksamaan tuollaisten siipeilijöidenkin velat..häpeä että edes kysyt tuollaista..
T . Korson Welles
seurustelu rahasta...hmm sille on jokin oma nimityksensä,en nyt muista mikä.- servuudin ropinhuut
pitäis jokaisen ymmärtää sen vonkauksen hinta..viimeistää jälkikätee.
- Mahhau
Mielestäni seurustelusuhteessa on aivan luontevaa, että kulut laitetaan puoliksi. Usein seurustelusuhteessa raha-asiat ovat muutenkin vielä erillään. Meillä ainakin suhteen alussa puolitettiin kuluja ja niin ikään yrittäjä puolisolleni jäi tietenkin paljon enemmän rahaa omaan käyttöön kuin minulla luokanopettajana, mutta niin kuuluikin. Sittemmin olemme menneet naimisiin ja rahat ovat sulautuneet yhteen ja nyt toki mieheni maksaa leijonan osan kaikista kuluistamme. Toki myös elämme elämää, johon minun taloudellinen tilanteeni ei soisi mahdollisuuttakaan. Ja taitaa se niin olla, että kaikki lopulta menee mikä tulee ja yhteiseen hyvään kuitenkin.
- Laritsa M
Perusavioliitossa talous hoituu rakkaudella ja epäitsekkyydellä.
- ei.
ole ongelmia niin kauaa, kun se joka "valmiiseen pakettiin" on tullut, ymmärtää että lapset myös osana perhettä toimii, kuluineen päivineen.
jos tämä "valmiiseen pakettii" tullut kykenee laittamaan lasten kulut pelkästään toisen piikkiin, niin pitäisin tätä lasten vanhemman osalta perusteltuna ajattelemattomuutena.
valmis paketti ei ole ilmainen...
- mie täältä
Ilman muuta pitäisi jakaa menot suhteessa tuloihin...
- menot
jakaa suhteessa toisen tuloihin, vaiko suhteessa molempien tuloihin?
- mie täältä
menot kirjoitti:
jakaa suhteessa toisen tuloihin, vaiko suhteessa molempien tuloihin?
Tietysti suhteessa puolisoiden tuloihin... eli se joka tienaa esim perheen tuloista 3/4 maksaa myös yhteisistä menoista 3/4... eiks oo ihan simppeliä logiikkaa...
- ehkä.
mie täältä kirjoitti:
Tietysti suhteessa puolisoiden tuloihin... eli se joka tienaa esim perheen tuloista 3/4 maksaa myös yhteisistä menoista 3/4... eiks oo ihan simppeliä logiikkaa...
niinkään.
muuttuuko maksuvelvollisuus siinä vaiheessa prosentuaaliseksi kun ensimmäisen kerran tavataa, vaiko siinä vaiheessa kun saman katon alle muutetaan, vai ei välttämättä kummassakaan?
mielestäni esimerkiksi kämpän osto on niin iso asia, että sen maksamisesta voidaan sopia keskenään - tehdä sopimus. kämppähän voidaan ostaa vaikka toinen ei kykenisikään 'just nyt' eriä maksamaan. kämppä voidaan ostaa vain toisen nimiin. toinen voi ostaa mahdollisesti myöhemmin osansa.
saako talousasioissa käyttää harkintaa, vai pitääkö liiton nimissä juosta ja kusta paskimmassa tapauksessa koko liiton nilkoille?
- Mies vm. 76
Ohhoh!
Onpas huimaavaa Naisen Logiikkaa!
Siis yhteiset laskut maksatte yhteisesti ja tasan puoliksi.
Kuitenkin "oma avokätisyys on alkanut häiritsemään" sinua...
;-)
Se siis ilmeisesti ei häiritsisi, jos - kuten näytät suunnittelevan - mies maksaisikin elatusta sinulle.
Kerrotko vielä, miten tuo tilanne eroaisi prostituutiosta?
Kiitos.- mamadou
no ohhoh, toivottavasti edellinen viesti EI edustanut Miehen Logiikkaa..
> Siis yhteiset laskut maksatte yhteisesti ja tasan puoliksi.
> Kuitenkin "oma avokätisyys on alkanut häiritsemään" sinua...
> Se siis ilmeisesti ei häiritsisi, jos - kuten näytät suunnittelevan - mies maksaisikin elatusta sinulle.
>Kerrotko vielä, miten tuo tilanne eroaisi prostituutiosta?
juu, loogisestihan on toki täysin oikein, että jos toisella jää käteen verojen jälkeen sanotaan nyt 3800 EUR/kk ja toisella 850 EUR/kk ja yhteiset kulut ovat 1600 EUR/kk, niin molemmat maksavat 800 EUR/kk ja toiselle jää omiin menoihin 3000 EUR/kk ja toisella 50 EUR/kk.
Tässä kuviossa näkyy kauneimmillaan se, miten parisuhteessa jaetaan asioita, tuetaan toista ja ollaan tasa-arvoisia.
Sitten, kun halutaan mennä kahtena peräkkäisenä perjantaina leffaan, syömään ja kaljalle, jälkimmäisenä pienituloisempi jää kotiin, koska rahat on loppu. Siinä sitä romantiikka kukkii.
- Lisäksi paremmin tienaavilla tuppaa olemaan suuremmat kulut (esim isompi asunto paremmalla alueella, parempaa & kalliimpaa ruokaa jne, kun kerran on varaa), mikä nostaa toisenkin kuluja "automaattisesti".
Tällöinhän on toki täysin oikein, että vähemmän tienaavan kulut nousevat - näinhän juuri pienituloisempi todistaa paremmin ja syvemmin ilonsa siitä, että saa olla yhdessä! (tietysti jos on asunut yksin ennestään, kulut voivat jopa laskea, mutta opiskelijoiden kimppakämpästä hyvätuloisen kanssa yhteen muuttaessa helposti nousevat)
tarvitsetko lisää rautalankaa? - Nimetön
Me on asuttu nyt 2,5v yhdessä, eikä oo ollut mitään "sääntöjä". Kaikki rahat on meidän rahoja. Mies opiskelee, eli saa kuussa noin 450e.
Itse käyn osa-aikatöissä, käteen jää kuussa noin 700e.
Ei siinä oo mitään sun senttejä ja mun senttejä. Se maksaa jolla on rahaa, jos toinen jotain tarvii, yhdessä katotaan riittääkö rahat. Eli saanhan mä enempi rahaa, mutta en oo siihen niin kiintynyt että katkerana oisin jos pitää toiselle "antaa" rahaa. Täähän on MEIDÄN elämä, meitä varten mä töissä käyn, yhdessä me tätä rakennetaan.
Tällä hetkellä on niin paljon rakkautta vielä ilmassa että ei vois vähempää nyppiä. Oikeestaan ihmetyttää tommonen ylimääränen miettiminen, kun meillä raha-asiat menee jotenkin niin omalla painollaan.
Muutaman vuoden päästä mies on käyny koulut, ja mä omani 5v päästä. Sitten on tulot korkeemmat ja voidaan miettiä mitä tehdään sillä "ylimääräisellä" rahalla. Nythän sellasta ei juurikaan ole :) - on.
mamadou kirjoitti:
> Se siis ilmeisesti ei häiritsisi, jos - kuten näytät suunnittelevan - mies maksaisikin elatusta sinulle.
juu, loogisestihan on toki täysin oikein, että jos toisella jää käteen verojen jälkeen sanotaan nyt 3800 EUR/kk ja toisella 850 EUR/kk ja yhteiset kulut ovat 1600 EUR/kk, niin molemmat maksavat 800 EUR/kk ja toiselle jää omiin menoihin 3000 EUR/kk ja toisella 50 EUR/kk.
Tässä kuviossa näkyy kauneimmillaan se, miten parisuhteessa jaetaan asioita, tuetaan toista ja ollaan tasa-arvoisia.
Sitten, kun halutaan mennä kahtena peräkkäisenä perjantaina leffaan, syömään ja kaljalle, jälkimmäisenä pienituloisempi jää kotiin, koska rahat on loppu. Siinä sitä romantiikka kukkii.
- Lisäksi paremmin tienaavilla tuppaa olemaan suuremmat kulut (esim isompi asunto paremmalla alueella, parempaa & kalliimpaa ruokaa jne, kun kerran on varaa), mikä nostaa toisenkin kuluja "automaattisesti".
Tällöinhän on toki täysin oikein, että vähemmän tienaavan kulut nousevat - näinhän juuri pienituloisempi todistaa paremmin ja syvemmin ilonsa siitä, että saa olla yhdessä! (tietysti jos on asunut yksin ennestään, kulut voivat jopa laskea, mutta opiskelijoiden kimppakämpästä hyvätuloisen kanssa yhteen muuttaessa helposti nousevat)
tarvitsetko lisää rautalankaa?tuollaisessa tilanteessa se että haluaako tämä enemmän tienaava nostaa toisen elintasoa vai ei.
jos hän sen tekee, niin toivottavasti tietoisena siitä, että marmatusta varmasti tulee, jos hän näkeekin asian myöhemmin toisessa valossa.
itse en tuollaisessa tilanteessa lähtisi toisen elintasoa nostamaan. en edes tapauksessa, jossa olisi oletettavaa että toinen joku kaunis päivä saattaisi rahallisesti jopa ohi keulia.
voisin lainata rahaa. - Mies vm. 76
mamadou kirjoitti:
tarvitsetko lisää rautalankaa?Juu, kyllä tarviin lisää tuota rautalankaa, jota sulla näkyy piisaavan!
Tuota, katsos, se on tässä elämässä niin, jotta NIIN MAKAA KUIN PETAA.
Eli se niistä tuloeroista.
Sitten kun sitä tarinoit "parisuhteesta", käyttäisin itse termiä "panosuhde".
Se on toki kivaa - aikansa.
Sitten koittaapi laskun maksamisen aika... Tavalla tahi toisella.
Niin, ja kertoisitko miten rahan siirto puolelta toisella pan- anteeksi, "parisuhteessa" eroaa prostituutiosta?
Kiitos jo etukäteen! - Gonamies
Jos on yhteiset laskut, on myös yhteiset tulot.
Kun minä vielä 90-luvun alkupuolella opiskelin, vaimo (silloinen avokki) kävi töissä ja maksoi kulut pääosin. Sen jälkeen vaimo oli 9 vuotta kotiäitinä ja minun palkallani elettiin. Nyt se on taas ollut vuosia töissä, kuten minäkin. ikinä ei ole laskettu, että kumman rahoja nyt pistetään menemään mihinkin.
Parisuhde on yhteispeliä ja rahojaan laskevat ja erittelevät eivät taida olla ihan riittävän kypsiä parisuhteeseen. Eri asia on sitten, jos toinen selkeästi pistää turhuuteen tai omii itselleen enemmän rahaa kuin toinen. Mutta nämä hassaajat ovatkin yleensä niitä, jotka haluavat laskea - ainakin niin kauan kun omat tulot ovat suuremmat.
Älkää hitossa naiset hommatko lapsia rahasta kitisevän ukon kanssa. Sitten kun olette äitiyspäivärahalla, alkaa se vittuilu siitä, että ette tienaa yhtä paljon. Näitä reppanoita on tullut nähtyä ja aina on heidän liittonsa lopahtanut ennenmmin tai myöhemmin.
Sama koskee tietysti miehiäkin. jos vaimoni olisi ruvennut narisemaan rahasta kun opiskelin, ei hän olisi ollut vaimoni nyt reilut 12 vuotta. Ei olisi ollut hetekäkään, sillä olisin tehnyt johtopäätökseni siitä rakkaustarinasta ja lähtenyt nostelemaan.
Materialistisestikin ajatellen hän teki jopa sangen hyvät kaupat, sillä tätä nykyä olen melko suurituloinen, mitä ei tietenkään voinut tietää opiskeluaikanani. - kokemusta on
Ja onpa todella huimaavaa miehenlogiikkaa... siis jos nainen opiskelee ja on näinollen pienituloinen on hän velvollinen maksamaan prostituutiolla elatuksensa miehelleen. Mutta entäs jos roolit ovatkin toisin päin: nainen elättää työllään perheen ja mies opiskelee onko mies siis huora jos nainen häntä elättää...? Missäs on se keskinäinen kunnioitus ja rakastaminen...? Vai kysytäänkö sitä tosiaan vasta sitten kun mies on se pienitulosempi...?
- menoa
Joopa joo! Nykyään tuntuu olevan oikee trendi se että Avio/avopareilla on omat rahansa. Esim. Baariin kun mennään niin kumpikin maksaa omat juomansa ja jos toinen "tarjoaa" niin jopas ollaan laskemassa paljonkos toinen nyt on velkaa. HUH! Mä siis en ymmärrä moista!
Meillä on omat pankkitilit mutta yhteiset rahat. Kummallakin on oikeudet toisen pankkitiliin/nettipankki toimintoihin! Laskuja meillä maksaa pääosin mieheni jolla on suuremmat tulot. Minun tulot käytetään elämiseen. Joten ei mua suututa maksaa suurimmaksi osaksi kaupassa kun olen maksanut mieheni tililtä melkein kaikki laskut. Meillä tää systeemi toimii täydellisesti!- suhteissa
trendinä tuntuu olevan se että kauppalaskut, sähköt ja vaikkapa lastentarhamaksut ovat merkityksettömiä yhteisen budjeti suhteen. mikä on ymmärrettävää siinä mielessä että ne hoidettaisiin tapauksessa kuin tapauksessa (=yhdessä tai erikseen)
mutta omaisuuden hankkiminen on toinen asia. se halutaan tehdä yhdessä. kompensoimatta tätä muihin kuluihin. mikä on mielestäni ihan ymmärrettävää, koska tänäpäivänä eroprosentti on kovin suuri. kyllä järkeä saa käyttää, vaikka rakastunut onkin.
jos drinkki maksuista tai vaippaostoksista ongelmia parisuhteessa tulee, niin silloin voi hieman jarrutella ja miettiä, että paljonko ne vaipat tai drinkit olisivat toisen pussissa tuntuneet. - hyvin sanoit
suhteissa kirjoitti:
trendinä tuntuu olevan se että kauppalaskut, sähköt ja vaikkapa lastentarhamaksut ovat merkityksettömiä yhteisen budjeti suhteen. mikä on ymmärrettävää siinä mielessä että ne hoidettaisiin tapauksessa kuin tapauksessa (=yhdessä tai erikseen)
mutta omaisuuden hankkiminen on toinen asia. se halutaan tehdä yhdessä. kompensoimatta tätä muihin kuluihin. mikä on mielestäni ihan ymmärrettävää, koska tänäpäivänä eroprosentti on kovin suuri. kyllä järkeä saa käyttää, vaikka rakastunut onkin.
jos drinkki maksuista tai vaippaostoksista ongelmia parisuhteessa tulee, niin silloin voi hieman jarrutella ja miettiä, että paljonko ne vaipat tai drinkit olisivat toisen pussissa tuntuneet.hyvin sanoit..
- Kypsyyttä kehiin
suhteissa kirjoitti:
jos drinkki maksuista tai vaippaostoksista ongelmia parisuhteessa tulee, niin silloin voi hieman jarrutella ja miettiä, että paljonko ne vaipat tai drinkit olisivat toisen pussissa tuntuneet.Näitä mielipiteitä lukiessa ei voi kuin ihmetellä, miksi ihmiset lähtevät asumaan saman katon alle, jos oikeasti yhteisen talouden perustaminen on noin hakusessa. Tietenkin rahat ovat yhteiset kun yhdessä ollaan. Kumppanin on oltava luotettava ja hänet on yhteen mennessä tunnettava niin hyvin, että ei tarvitse pelätä mitään älyttömyyksiä rahankäytössä tai -jaossa. Olen äimistyneenä lukenut näitä erilaisia "oikeudenmukaisia" rahanjakosysteemejä, joiden setvimisessä menee ilmeisesti kaikki aika, jonka muuten voisi käyttää parisuhteen tai lasten hoitamiseen - ovatko ihmiset jotenkin seonneet? Eikö yhteinen talous olekaan yhteinen? Arvostan yhä enemmän aviomiestäni ja suhdettamme, koska en todellakaan halua tuhlata rajallista elinaikaani joidenkin marginaalisten raha-asioiden miettimiseen. Lainaa on jäljellä kuten on ollut 30 vuotta, mutta yhdessäpä tuo kärsitään!
Hyvät ystävät! Harkitkaa, kenen kanssa lyötte hynttyyt yhteen. - MEILLÄ ON..
..IHAN SAMA systeemi. Ja toimii!
Mies tienaa 2500€ enemmän muutenkin. - ihmiset
Kypsyyttä kehiin kirjoitti:
Näitä mielipiteitä lukiessa ei voi kuin ihmetellä, miksi ihmiset lähtevät asumaan saman katon alle, jos oikeasti yhteisen talouden perustaminen on noin hakusessa. Tietenkin rahat ovat yhteiset kun yhdessä ollaan. Kumppanin on oltava luotettava ja hänet on yhteen mennessä tunnettava niin hyvin, että ei tarvitse pelätä mitään älyttömyyksiä rahankäytössä tai -jaossa. Olen äimistyneenä lukenut näitä erilaisia "oikeudenmukaisia" rahanjakosysteemejä, joiden setvimisessä menee ilmeisesti kaikki aika, jonka muuten voisi käyttää parisuhteen tai lasten hoitamiseen - ovatko ihmiset jotenkin seonneet? Eikö yhteinen talous olekaan yhteinen? Arvostan yhä enemmän aviomiestäni ja suhdettamme, koska en todellakaan halua tuhlata rajallista elinaikaani joidenkin marginaalisten raha-asioiden miettimiseen. Lainaa on jäljellä kuten on ollut 30 vuotta, mutta yhdessäpä tuo kärsitään!
Hyvät ystävät! Harkitkaa, kenen kanssa lyötte hynttyyt yhteen.jotka tänäpäivänä eroavat eivät sitten tunne toisiaan niin hyvin?
itse olen sitä mieltä että eroaminen nähdään ratkaisuna ongelmaan. ongelmaan joka olisi järjestettävissä, mutta sitä ei osata käsitellä, eikä apua ymmärretä hakea.
mitä yhteiseen talouteen tulee, niin se on sopimus. talousasiat ovat sopimuskysymyksiä. ne eivät ole riippuvaisia rakkaudesta tai rakkaudettomuudesta.
raha ja rakkaus, kaksi eri asiaa. - Kaikki yhteistä meillä
Kypsyyttä kehiin kirjoitti:
Näitä mielipiteitä lukiessa ei voi kuin ihmetellä, miksi ihmiset lähtevät asumaan saman katon alle, jos oikeasti yhteisen talouden perustaminen on noin hakusessa. Tietenkin rahat ovat yhteiset kun yhdessä ollaan. Kumppanin on oltava luotettava ja hänet on yhteen mennessä tunnettava niin hyvin, että ei tarvitse pelätä mitään älyttömyyksiä rahankäytössä tai -jaossa. Olen äimistyneenä lukenut näitä erilaisia "oikeudenmukaisia" rahanjakosysteemejä, joiden setvimisessä menee ilmeisesti kaikki aika, jonka muuten voisi käyttää parisuhteen tai lasten hoitamiseen - ovatko ihmiset jotenkin seonneet? Eikö yhteinen talous olekaan yhteinen? Arvostan yhä enemmän aviomiestäni ja suhdettamme, koska en todellakaan halua tuhlata rajallista elinaikaani joidenkin marginaalisten raha-asioiden miettimiseen. Lainaa on jäljellä kuten on ollut 30 vuotta, mutta yhdessäpä tuo kärsitään!
Hyvät ystävät! Harkitkaa, kenen kanssa lyötte hynttyyt yhteen.Viisaita puhut, todella. Meillä yhteiset rahat, näin jo toistakymmentä vuotta. Sen lisäksi avaamme toistemme postit, käymme vapaasti toisen lompakolla ja kännykällä (poistan mm. lähettämiäni viestejä miehen kännykästä), sähköpostin salasanat ovat tiedossa ja lupaa siellä käymiseen ei tarvitse erikseen pyytää. Kaikki jaetaan, ja onnellisia ollaan.
- menot ..
pitäisi jakaa suhteessa tuloihin myös, ei siis vain kodin
- ..ainaki
Vähän vois suhteuttaa, muuten niin kohtuuton taakka sille joka jaksaa vielä opiskella ja tehdä töitä sen ohessa. Luulisi kumppanin tajuavan jos toinen on aina ilman omaa rahaa. Meillä todellakin on omat tilit mutta se maksaa jolla rahaa on tai kumpi ehtii vetäsee kortin nopeammin esille. Meil on jopa hiukka kunnia-asia sille kumpi maksaa, se vistittää välittämistä myös toisen olosta ettei toine jää rahattomaks. En kehtais vaan laamata jos toine on iha PA mut sellasia pareja kyllä tiedän. Voi toiselta jäädä esim. talvikengät ostamatta kun toinen "pröystäilee" uusilla hilavitkuttimilla..
- mun mielipide
Omasta mielestäni, jos on päätetty elää yhdessä saman katon alla, kaikki käytettävissä olevat tulot ovat yhteisiä. Se maksaa, jolla on sillä hetkellä rahaa tilillä. Jos ei ole kummallakaan,niin eletään niukasti. Edellisessä suhteessa olin itse opiskelija ja mies hyvä palkkaisessa työssä. Hän maksoi laskut ja pääosin ruoatkin. Omasta halustaan. Tiesi muutettaessa yhteen, ettei minulla juuri ole tuloja vielä. Nykyisessä avoliitossa mieheni oli jonkin aikaa työttömänä muutettaessa yhteen, minä töissä. Maksoin suurimman osan laskuista mukisematta. En olisi voinut kuvitella maksavani vain puolet menoista ja vaikka shoppailevani ylimääräisillä rahoilla, jos toinen ei voi ostaa mitään itselleen eikä mennä minnekään,kun maksanut "osuutensa" menoista. Mut se on mun luonne ja ajatusmaailma.
- seuraava.
Miten kyseinen herra maksaa seksistä? Saako senkin ilmaiseksi?
- Mies vm. 76
Hyvä!
Hienoa että toit tuon esille.
Nuo tämän threadin naiset eivät näy ymmärtävän, että seksistähän heille maksetaan. Tai eivät HALUA ymmärtää.
Ovat opiskelijoita, työtömiä, huonopalkkaisia, whatever, ja "reilut" miehensä vaan hyvää hyvyyttään maksavat kulut.
Ihan pyyteettä, varmaankin;-) - kuulla
Mies vm. 76 kirjoitti:
Hyvä!
Hienoa että toit tuon esille.
Nuo tämän threadin naiset eivät näy ymmärtävän, että seksistähän heille maksetaan. Tai eivät HALUA ymmärtää.
Ovat opiskelijoita, työtömiä, huonopalkkaisia, whatever, ja "reilut" miehensä vaan hyvää hyvyyttään maksavat kulut.
Ihan pyyteettä, varmaankin;-)ettei teidän kohdalle ole vielä sattunut onnistunutta parisuhdetta. Tosin syykin varmaan löytyy teistä itsestänne, kun ette saa sänkyynne naista kuin maksamalla heidän palveluistaan.
- kyynikko
kuulla kirjoitti:
ettei teidän kohdalle ole vielä sattunut onnistunutta parisuhdetta. Tosin syykin varmaan löytyy teistä itsestänne, kun ette saa sänkyynne naista kuin maksamalla heidän palveluistaan.
Anteeksi vaan, mutta tämän narun juttuja kun lukee, paistaa kaikesta läpi, että se vasta ihana "parisuhde" onkin, kun mies maksaa laskut.
Tuollaisella on nimikin... - maksaa?
Tai miten nainen maksaa seksistä? Vai pitääkö seksistä maksaa ollenkaan, jos ei halua leimata toista h****ksi?
- cara79
Meillä on kulut jaettu tulojen mukaan. Maksan noin viidesosan vuokrasta ja ruoat sekä muut tarvittavat kodin tarvikkeet mm. molempien vaatteet. Mies loput vuokrasta, vakuutukset, sähkön, veden ja auton kulut. Minä opiskelen ja työskentelen satunnaisesti ja hän on hyvä palkkaisessa vakituisessa työsuhteessa. Molemmat jaamme menoja myös joustavasti mikäli toisella on hetkellisesti tiukempaa kuin toisella ja olemme myös säästäneet ennen opiskelujeni aloittamista pahojen päivien varalle.
Luettuani tekstini päätin olla tästä lähtien valittamasta siitä, että joudun käymään opiskelun ohella töissä, koska mieheni on silti reilu kuluissamme, eikä vaadi minulta liikaa.- on.
ilmeisen toimiva systeemi, vaikka tuo tälleen äkkiseltään aika monimutkaiselta näyttääkin :)
itse uskon että järjestelynne toimii hyvin, se toimii uskoni mukaan tuollaisena niin kauan kunnes alatte yhteistä omaisuutta hankkimaan. kun alatte yhteistä omaisuutta hankkimaan, niin suosittelen yksinkertaistamaan systeemiänne.
- Tapsa123
Kyllä olen 28v yhteiselon kokemuksella ja monenlaisten myrkyjen koettelema että talous pitää olla parisuhteessa yhteinen.Kyllä meillä on salasanat ja käyttöoikeudet kummallakin palkkatileihin ja yhteinen Visalasku ym. Yhdessä katsotaan miten saadaan maksetuksi.Minulla on kyllä huomattavasti suuremmat tulot kuin kaverillani mutta
ei siitä ole kyllä koskaan riitaa tullut,onneksi,muuten kyllä ollaan riidelty vaikka mistä.Periksi ei vaan pidä parisuhteessa antaa kun se ei useimmiten vaihtamalla parane.Päinvastoin.
Nyt kun jo 4 muksua on lähtenyt pois kotoa niin ollaan sitten löydetty aivan uusi rakkaus ja yhteiselo välillä kuivienkin vuosien jälkeen. - juus
kyllä tietenkin.Olen ihanmies ja minä teen just näin.
- kakki likoon
mie oon ollu pia 30 v ja kaik o menny oli ne sit tulot kumman vaan, mitä sitä jakamaan ku pistätte vaan kaiken menemään.. mut huolehi siit ettet jää ilma jos tullee ero . lykkyä pyttyyn ;)
Tämä tarina on hiukan erilainen. Kerron hieman taustaa. Olin jäänyt juuri työttömäksi, myymässä paritaloasuntoani ja palaamassa takaisin yhteen entisen aviomieheni kanssa. Tapasinkin yllättäen laivalla miehen, johon rakastuin ja suunnitelmiin tuli muutos. Miehellä ei ollut asuntoa ja koska ehdin myydä asuntoni, vuokrasin aluksi 8 kk ajaksi asunnon. Maksoin siitä ajasta 22.000 mk. Mies oli reissuhommissa ja kävi viikonloppuisin. Asunnosta hän ei maksanut penniäkään.
Kolme kuukautta ennen vuokrasopimuksen päättymistä hän lähti ulkomaille töihin. Kun hän kolmen kuukauden kuluttua palasi, vuokrasin vuodeksi asunnon 30.000 mk hintaan. Hän lupasi maksaa 2000 mk kk. Ulkomaanmatkan jälkeen hän kävi kesän töissä mutta 8 kk hän vietti kämpässä telkkaria katsellen ja kaljaa juoden. Sovitusta vuokrasta hän maksoi yhteensä vuoden aikana 12.000 mk. Miehen luottotiedot eivät olleet kunnossa, joten hän ei saanut itse lainaa eikä edes vuokra-asuntoa.
Paritaloasunnon myynnistä jäi sen verran rahaa, että pystyin ostamaan rakenteilla olevasta talosta saunallisen rivitalokolmion. Asunnon hankintahinta oli n. 100 000 e. Yhtiövelkaa jäi 60.000 e. Lisäksi ostin pyykinpesukoneen, kalliin kotimaisen jenkkisängyn, sälekaihtimet, verhot, matot, vuodevaatteet, puutarhakasvit yms. Siihen 30 vuoden säästöni sitten hupenivatkin.
Aluksi hän maksoi pari kolme vuotta asunnon vastikkeen 400 e/kk, johon sisältyi hoitovastike ja lainan korot, sitten vuoden ajan 500 e/kk ja viimeisen vuoden aikana 600 e/kk. Loput hänen rahansa menivät vanhoihin verovelkojen ulosottohin ja kaljaan
Olemme olleet nyt yhdessä 8 vuotta. Hän joutui kouluttautumaan uuteen ammattiin työtapaturman vuoksi ja ansaitsee nykyään n. 3000 e/kk. Minä sen sijaan olen ollut sairaslomalla viimeiset 2,5 vuotta ja saan n. 800e/kk airauslomakorvausta. Maksamme itse ruokamme. Samoin muut henkilökohtaiset menomme. Sähkön maksaa hän, koska hän käy monta kertaa viikossa saunassa ja katselee televisiota kaiket vapaa-ajat ja käyttää pyykinpesukonetta.
Nyt alkavat lainan lyhennykset ja yhtiövastike on kesäkuun alusta jo 600 e ja pari vuoden kuluttua taas reilusti enemmän. Minä en pysty tuloistani maksamaan enää yhtään mitään. Hän on saanut hoidettua ulosottovelkansa ja luottotietonsa takaisin. Hän on kuitenkin sitä mieltä, että on törkeää ahneutta, kun vaa700 e kk. Kuitenkin hän nauttii isossa asunnosta ja puutarhasta. Minulla on lisäksi 3 lasta tosin jo aikuisia, mutta myös vuokrien, opintokulujen ja yksinhuoltajuuden kanssa taiteilevia tyttäriä, joita haluaisin auttaa.
Mies on kyllä muuttunut, toimii pätevänä opettajana nykyään eikä juo kuin muutamia putkia vuodessa eikä meillä muutenkaan mene huonosti. Mutta nyt kyllä alkaa olla ongelmallista tämä asunnon kanssa. Minä olen mielestäni maksanut resursseihini nähden ihan riittävästi, hän on sitä mieltä, että missä muualla tahansa asuisi halvemmalla.
Olisi kiva kuulla mielipiteitä. Muutakin että olen tyhmä kusetettava ämmä tai että olen hirveä ahne ämmä. En itsekään enää tiedä kumpi olen. Enkä miten tästä pitäisi mennä eteenpäin.
Odotan mielenkiinnolla vastauksia.- ja.
juridiikka on eroteltava.
juridiikka on se kylmempi versio. - Oletteko naimisissa?
Se nimittäin ratkaisee asian. Aviopuolisoiden elatuksesta on säädetty Avioliittolain 48 §:ssä, avoliitossa koko homma taas on täysin sopimuksenvarainen.
Oletteko naimisissa? kirjoitti:
Se nimittäin ratkaisee asian. Aviopuolisoiden elatuksesta on säädetty Avioliittolain 48 §:ssä, avoliitossa koko homma taas on täysin sopimuksenvarainen.
Eikä kysymys ole elatuksesta vaan siitä, että olen mielestäni maksanut asu misesta vuosien ajan jo aika lailla ottaen huomioon sen, että toinen ei ole joutunut sijoittamaan asuntoon penniäkään. Ja alkuajat maksoin vuokra-asunnot yksin.
Minusta ei ole kohtuutonta jos hän nyt vuorostaan maksaa enemmän, varsinkin kun toinen vaihtoehto on, että joudun myymään asunnon. Eikä 700 eurolla/kk kovin ihmeellistä vuokra-asuntoa saa.
En minä vaan tiedä, mitä pitäisi tehdä. Jättää koko homma sikseen ja lähteä eri teitä, kun kumpikin kuvittelee olevansa se, joka on antanut suhteeseen enemmän. Aikaisemman mieheni kanssa riitelimme kyllä kaikesta muusta mutta rahasta ei koskaan. Olimme kumpikin yhtä tyhjätaskuja alussa ja raha oli aina yhteistä oli sitä vähän tai paljon.ja. kirjoitti:
juridiikka on eroteltava.
juridiikka on se kylmempi versio.Eli olenko minä moraaliton vai mies. Entä kylmemmän version mukaan?
Ei tässä ole tarkoitus mennä raastupaan eikä riistää ketään, mutta jotenkin tällainen tapaus pitää ratkaista. Menee rahan takia muuten hyvä ihmissuhde piloille ja olenkin viimeisen vuoden aikana majaillut enimmäkseen tyttäreni tilapäisesti tyhjänä olevassa asunnossa.
On kai silläkin rahalla jokin, arvo jonka on sijoittanut asuntoon. Ja riski, että asuntojen hinnat romahtavat.- ,,,selvä.
PIRKOT kirjoitti:
Eikä kysymys ole elatuksesta vaan siitä, että olen mielestäni maksanut asu misesta vuosien ajan jo aika lailla ottaen huomioon sen, että toinen ei ole joutunut sijoittamaan asuntoon penniäkään. Ja alkuajat maksoin vuokra-asunnot yksin.
Minusta ei ole kohtuutonta jos hän nyt vuorostaan maksaa enemmän, varsinkin kun toinen vaihtoehto on, että joudun myymään asunnon. Eikä 700 eurolla/kk kovin ihmeellistä vuokra-asuntoa saa.
En minä vaan tiedä, mitä pitäisi tehdä. Jättää koko homma sikseen ja lähteä eri teitä, kun kumpikin kuvittelee olevansa se, joka on antanut suhteeseen enemmän. Aikaisemman mieheni kanssa riitelimme kyllä kaikesta muusta mutta rahasta ei koskaan. Olimme kumpikin yhtä tyhjätaskuja alussa ja raha oli aina yhteistä oli sitä vähän tai paljon.Kustannusten jako on täysin sopimuksenvarainen asia.
Ja kysymys on nimenomaan sanan juridisessa merkityksessä elatuksesta, siis yhteisten elinkustannusten maksamisesta. Jos olisitte naimisissa, teihin sovellettaisiin avioliittolain 48 §:ää, jonka 1 momentti kuuluu seuraavasti:
"Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja PUOLISOIDEN (ei siis lasten) ELATUKSEEN. PUOLISOIDEN ELATUS käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen."
Näin sanoo siis laki.
Kokonaan toinen asia on, että mitä ihmeellisimpiä virityksiä puolisoiden (sekä avo- että avio-) välillä on tosiasiallisesti käytössä.
- Kokomuksella
On ihan oikein ,että kumpikin maksaa kulut puoliksi niin kauan kun suhde on seurustelu/avoliitto tasolla .Mikäli suhde vakiintuu avioliitoksi tai suhteeseen syntyyy lapsia sillon paremmin tienaavan tulee ottaa lisää vastuuta perheen menoista.Olen nähnyt ihan tarpeeksi siivellä hiihtäjiä ja sitten kun menee homma eroksi saa elättäjä huomata paljonko oli tullut laitettua kumppaniin rahaa /omaisuutta kiinni.Rakkaus muuttu hyvinvoinnin perässä jouksimiseksi . Kummallakin on samat mahdollisuudet tienata rutosti rahaa mikäli rittää virtaa. Terv Kokemus
- ...MUTU -JUTTU...
...vaan avioliittolaissa on selkeä säännös asiasta.
4 LUKU Elatus (16.4.1987/411)
46 § (16.4.1987/411)
Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen.
Puolisolle suoritettavan elatusavun määrä ja sen suorittamistapa voidaan vahvistaa sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä.
Lapsen oikeudesta saada elatusta vanhemmiltaan säädetään lapsen elatuksesta annetussa laissa (704/75).
Siis kumpikin kykynsä mukaan. Enemmän tienaava maksaa vastaavasti enemmän kuluja.
Hämmästyttävää, millainen tietämättömyys tästä asiasta vallitsee. Avoliitossa asiaa ei ole lailla säädetty, vaan siellä asia menee sen mukaan, mitä sovitaan. - avoliitossa
...MUTU -JUTTU... kirjoitti:
...vaan avioliittolaissa on selkeä säännös asiasta.
4 LUKU Elatus (16.4.1987/411)
46 § (16.4.1987/411)
Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen.
Puolisolle suoritettavan elatusavun määrä ja sen suorittamistapa voidaan vahvistaa sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä.
Lapsen oikeudesta saada elatusta vanhemmiltaan säädetään lapsen elatuksesta annetussa laissa (704/75).
Siis kumpikin kykynsä mukaan. Enemmän tienaava maksaa vastaavasti enemmän kuluja.
Hämmästyttävää, millainen tietämättömyys tästä asiasta vallitsee. Avoliitossa asiaa ei ole lailla säädetty, vaan siellä asia menee sen mukaan, mitä sovitaan.lasten elatuksesta pätee normit liiton luonteesta riippumatta.
"Siis kumpikin kykynsä mukaan. Enemmän tienaava maksaa vastaavasti enemmän kuluja."
asiahan ei noin mene. lapselle maksetaan elatusta tämän tarpeen mukaan. ne ovat tarkasti iän mukaan määritelty. vain toinen vanhemmista maksaa toiselle elatusta lapsista, ei molemmat. - asiantuntija!
avoliitossa kirjoitti:
lasten elatuksesta pätee normit liiton luonteesta riippumatta.
"Siis kumpikin kykynsä mukaan. Enemmän tienaava maksaa vastaavasti enemmän kuluja."
asiahan ei noin mene. lapselle maksetaan elatusta tämän tarpeen mukaan. ne ovat tarkasti iän mukaan määritelty. vain toinen vanhemmista maksaa toiselle elatusta lapsista, ei molemmat.Sehän nimenomaan MENEE noin kun sanoin. Puhuin nimittäin PUOLISOIDEN elatuksesta, en lasten. Puolisoiden elatusta säätelee avioliittolain 48 §, lasten elatuksesta taas on aivan oma lakinsa.
Ja tämä laki lapsen elatuksesta taas sanoo, että MOLEMMAT vanhemmat ovat velvollisia osallistumaan lapsen elatukseen, eikä suinkaan vain toinen heistä.
Loppuun pikku vinkki: maallikon harvoin kannattaa lähteä juristin kanssa kinaamaan näistä asioista.
- justiinakin
Tasajako ei onnistu mitenkään... Parisuhteessa rahojen tulisi olla yhteisiä - näin myös yhteiskunta suhtautuu julkisia tukia myöntäessään.
Jos lähdetään yrittämään tasajakoa, joudutaan lopulta ns. ojasta allikkoon. Kumpi syö enenmmän jääkappista? Kumpi käyttää tv:tä enemmän? Jos mies (tai nainen) pukeutuu tyylikkäästi ja käyttää rahaa vaatteisiin, onko siitä enenmmän iloa naiselle vai miehelle parisuhteessa? Ja jos suhteessa on lapsia, ollaan jakamisen kanssa vielä suuremmissa vaikeuksissa. Jos naisella (tai mies) on käytössään perheen auto, kumpi maksaa ja minkä osuuden? Kenelle siitä on eniten etua, että ko. nainen (tai mies) ehtii käydä työssäkäynnin ohessa käydä kaupassa, kuskata lapsia etc.
Ja entä jos kyseessä on uusperhe... Jees
Ja tulojen määrään vaikuttaa mahdollisuus/halu panostaa opiskeluun ja uraan. Joskus parisuhteelle ja perheelle voi olla parasta, että toinen osapuoli panostaa uraan vähän vähemmän... Sen ei pitäisi johtaa taloudellisesti huonompaan asemaan perheen sisällä.
Tasajako 50/50 % on käytännössä täysin mahdoton. Sitä voidaan esittää ja se voi toimiakin hyvin, jos elämä on taloudellisesti mallillaan. Mutta erityisesti hädän hetkellä puoliso on se joka huolehtii - taloudellisesti, fyysisesti ja henkisesti. Jos joku näistä klikkaa, suhde ei toimi.
Toisaalta ei parane mennä muita mollaamaan. Vain pari itse tietää, mikä on heille hyvä. Ja vain tasa-arvoiseesa suhteessa asiasta voidaan löytää hyvä ratkaisu. Suomalainen tasa-arvoinen elämän tapa on joskus todellisuudessa erittäin epätasa-arvoinen. - ja ahneet lapset
Yhtä päättömiä ideoita ei varmasti esitä muut kuin ahneet, pinnalliset suomalaiset. Sanotaanhan se jo laissakin, että puoliso on ELATUSVELVOLLINEN suhteessa toiseen. Oletkos muuten koskaan ajatellut, paljonko susta syntyi kuluja vanhemmilles? Milloin olet ajatellut maksaa ne pois?
TV: material girl?- nyt.
vielä, että miksi viestisi ei vaikkapa georgialaisiin osuisi?
- eestä
Meillä on ollut yksi yhteinen tili 20 vuotta, eli koko sen ajan, jota on naimisissa oltu. Välillä on elelty kelan rahoilla ja välillä kylvetty ansaituissa seteleissä. Aina kuitenkin maksetaan laskut ja ostetaan kaikki kaupastatuotava kyselemättä kumpi on rahan talouteen tuonut.
Hän ei ansaitse, minä en ansaitse vaan ME ansaitsemme. Kumpikin tukee toista jaksamaan tämänpäivän kiireisessä työelämässä. Sillä mitä jää laskujen ja muiden peruskulujen jälkeen tilille hemmotellaan koko perhettä (2 3). Ja taas jaksamme tienata.... - Masa37
Tuo ei ole reilua eikä kohtuullistakaan. Jos olette naimisissa ilman avioehtoa, tilanne on toinen.
- Yksityisyrittäjyydestä jotakin
jos tekee yrittäjänä pitkää päivää ja joskus jopa viikonloppuisinkin töitä, niin se on hieman eri asia kuin olla toisella töissä 5 pv/viikko (8 tuntia/päivä).
Puhumatttakaan stressistä, joka seuraa sinua vapaa-aikanasikin, verrattuna vaikkapa toimistotöihin kunnalla/kaupungilla. Töistä lähtiessäsi, voit jättää työhuolet samalla kun poistut töistäsi. Mutta oman firman kanssa on vähän toisin, vai mitä?
Kokeile ihmeessä yksityisyrittäjyyttä, riskienottoa, ajankäyttöä (vrt. lomat) sekä "rahan tekemistä". Suosittelen, maailmankuvasi ja ajattelutapasi muuttuu.
Puhu sen jälkeen tulojen/menojen jaosta ja niiden oikeudenmukaisuudesta.......
- raha asioista
mies on kova tekeen töitä ja juomaankin sekä pelaamaan.hän kuulemma saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa.suurempi tuloisena.mulle jää kun lskut maksetaan puoliksi vuokra,sähköt.300e kk ruokaan ym..ei siinä vaatteita ja kampaajalle mennä saati ravintolaan juhlimaan.hääpäivänä tämä ketale kehtas viedä mut "ulos" kaljakuppilaan ja tarjos illan.tais tulla iskettyä kätensä paskaan kun menin vie naimisiin 3v. sitten.olin niin umpi rakastunut,nyt alkaa vasta toisen luonne paljastua.
- meillä.
Olemme olleet vuosia avoliitossa, nyt häät mielessä. Olemme sopineet, että kun naimisiin menemme, rupeamme laittamaan yhteiselle tilillemme rahaa tulojen mukaan (tähän mennessä olemme laittaneet 50/50 - molemmilla on lisäksi vielä ihan oma tili).
Eli tämä tarkoittaa sitä, että yhteisrahojen prosenttimäärä määräytyy vähemmän tienaavan (eli minun) mukaan - jotta minulle jäisi kuukaudessa hieman omaakin rahaa "omiin juttuihin", niin n. 500 euron kuukausituloista (opiskelija) yhteiseen kassaan siirtyy 70%. Samoin mieheltä, mutta hänellehän jää tällöin paljon suremmista tuloista myös paljon enemmän sitä omaa rahaa -> minusta tämä on reilua, hänhän ne rahat työllään ansaitseekin, en ymmärrä miksi minulla täytyisi siis ollakaan ihan täysin yhtä paljon rahaa käytössäni.
Tällä systeemillä varmistamme, että meillä on perusasioiden (ruoka, koti, matkat,...) osalta kuitenkin yhteneväinen elintaso. (Siis jos käydään ulkona syömässä, niin sitten yhteisillä rahoilla, poikkeuksena tietenkin omat reissut, joilla toinen ei ole mukana.) - ...AINAKIN MENEE
KAIKKI PERHEEN RAHAT,VAIKKA MIEHENI ON SUURIPALKKAISEMPI KUN MINÄ.PERHEEN MENOT JA KAIKKIMUUKIN MAKSETAAN YHTEISESTÄ KASSASTA JA EN VOISI KUVITELLAKAAN ALKAA JAKAMAAN TULOJEN MUKAAN MAKSUJA YMS.YMMÄRRÄN PAREJA KUITENKIN JOILLA ON ERI TILIT,JOS TOINEN ON HOLTITON RAHAN KÄYTÖSSÄ JA SILLOIN TOINEN PUOLISKO HUOLEHTII RAHAVAROISTA ETTEI KÄY KÖPELÖSTI.
- yhtä paljon
Olet siipeilijä jos muuta ajattelet. Miehen tulot vaikuttaisi sinun maksuosuuteesi ei..ei.
- maksavat
meillä yhteiset menot maksetaan tulojen mukaan jaettuna, meidän tilanteessa minä maksan enemmän kuin mieheni koska tuloni ovat suuremmat
- meinaat olla
TOTTAKAI maksat puolet kuluista euromääräisesti.
Ei toisen tulot pidä vaikuttaa maksumäärääsi. Muussa tapaukseesa käytät vain hyväksi toisen tienaamista.- näin....
tai sitten 30/70 mutta kait olisi jokin avioehto tehtävä....
- siipeilijän kanssa
aika outo ajatus.naimisissa kun on kaikki pitäs olla yhteistä meidän eikä sinun ja minun omaisuus ja rahat.jotenskin silleen se avioliittolupaus meni että lupaa rakastaa ja auttaa toista niin hyvinä kuin huonoinakin päivinä.kai sitä pitäs muuttaa koko avioliito lupausta nykyaikasemmaksi.
- eri asia
siipeilijän kanssa kirjoitti:
aika outo ajatus.naimisissa kun on kaikki pitäs olla yhteistä meidän eikä sinun ja minun omaisuus ja rahat.jotenskin silleen se avioliittolupaus meni että lupaa rakastaa ja auttaa toista niin hyvinä kuin huonoinakin päivinä.kai sitä pitäs muuttaa koko avioliito lupausta nykyaikasemmaksi.
Kun naimisissa ollaan ja on lapsia se voi olla eri juttu. Mutta avolitossa jokaisen täytyy kyllä olla "omillaan toimeentuleva" eli ei yritä hyödyntää toisen tuloja.
- kristell
HALOOO TASA-ARVOISEN VAPAAN MAAILMAN JÄLKELÄISET: ihka ensimmäinen kysymys kuuluu, johon vastaus ratkaisee kaiken ongggelman . MIKSI OLEMME SAMAN KATON ALLA? KEITÄ ME OLLAAN TOISILLEEN? ...........MIKÄ ON SE JUTTU?
- Maailmaa nähnyt
Katsokaamme totuutta silmiin, ihmiset!
Tässä on kysymys vain, yksinomaan ja ainoastaan SEKSISTÄ!
Tytöt, miettikääpä: Miten sen hinnoittelette?
Poitsut, miettikääpä: Paljonko olette valmiita maksamaan?
Eikä kannata olla järkyttynyt. That's li~fe!- Huono tavara
Jos on ollut naimisissa monta kymmentä vuotta ei mies kyllä enää ole valmis maksamaan seksistä vaimon kanssa penniäkään. kannattaa vuomioida tavaran arvonalennus. Onhan tosiasia ettei nainen enää ole 50-vuotiaana hehkeimmillään. Eli alkuajoista voi maksaa enemmän mutta kun nainen rupsahtaa on jo aika panna kulut puoliksi. Ei naisella enää ole paljon mitä myydä kun se on vanha.
- heppu67
Huono tavara kirjoitti:
Jos on ollut naimisissa monta kymmentä vuotta ei mies kyllä enää ole valmis maksamaan seksistä vaimon kanssa penniäkään. kannattaa vuomioida tavaran arvonalennus. Onhan tosiasia ettei nainen enää ole 50-vuotiaana hehkeimmillään. Eli alkuajoista voi maksaa enemmän mutta kun nainen rupsahtaa on jo aika panna kulut puoliksi. Ei naisella enää ole paljon mitä myydä kun se on vanha.
Kaikkein helpoimmalla mies pääsee, kun reilusti maksaa seksistä sovitun hinnan.
Esim. puolen tunnin tai tunnin mukaan.
Ei tule turhia rutinoita sitten jälkeenpäin.
Harmi vaan, että prostituoitujen hinnoittelu Suomessa on karannut pilviin...
No, rajat ovat auki, ja tämäkin viesti tulee kaukaa...;-)
- +40
Olin naimisissa yrittäjän kanssa parikymmentä vuotta. Hänellä tulot noin kolminkertaiset omiini nähden. Kaksi lasta.
Peruskulut maksettiin puoliksi ja minä hoidin kaiken "ei pakollisen".. TV-luvan, internetin, lehtitilaukset, lasten vaatteet, huvitukset ja puhelimet yms.
Taloa varten otin lainaaa omiin nimiini, koska en omaa osuuttani pystynyt käteisellä hoitamaan kuten mies.
No nyt erottuamme (minä lähdin) olin tietysti katkera, koska koin tulleeni petetyksi - mutta ainakaan kukaan ei voi väittää, että olisin toisen siivellä elänyt!!!
Nyt olen korviani myöten veloissa, mutta onpahan minulla ja lapsilla riidaton koti...
Erossakaan en voinut ottaa kaikkea mitä olisi kuulunut, jos olisi lakimieheltä kysytty. Olin kuitenkin tyytyväinen siihen mitä sain. - +t1
Meillä kumpikin maksaa puolet asumiskuluista ja omat kulut kokonaan. Mulla on töitä pätkittäin eli tuloja vähän ja nekin satunnaisesti, mutta en rupee miehen siivellä elämään. Pitää vaan laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Katto pään päällä on tärkeämpää kuin uudet vaatteet ;-)
- seurustellessa
yhteiset kulut maksetaan kyllä täysin puoliksi riippumatta tuloista. Ei sun tarvitsisi edes periaatteessa tietää mitä toinen ansaitsee kunhan hän ei mene hän sinun elatukseesi. Naimisissa ollessa se voi olla toisin.
- äösaldkfäösaldkf
hyviä kokemuksia on yhteiselämästä, jossa molemmilla omat rahat. Silloin kun toisen tulotaso on ollut pienempi, niin paremmin tienaavat on ottanut enemmän vastuuta yhteisistä menoista jne. Hyvin toiminut systeemi.
Itse olen pienestä pitäen oppinut hallitsemaan omia rahoja ja hieman vierastan sitä, että aivan kaikki olisi "yhteistä". - tili josta
maksetaan asuntolainaa. Muuten meillä on eri tilit josta maksetaan omat laskumme. Vuosien kuluessa laskut on jaettu ja ongelmia ei ole ollut.
Vaimo on nyt äitiyslomalla, joten minulle on siirtynyt suurempi vastuu juoksevista menoista.
Ei ole aiheuttanut paniikkia. Eletään sitten säästäväisemmin. - Kommunismiako
No voi hyvät veljet sentään.
Meillä on ollut yhteinen tili jo 30vuotta, jonne on kaikki tulot mennyt. Itse tienaan 4 kertaa enemmän kuin vaimoni ja kaikki toimii sulassa sovussa. On se pirun kummaa että kommunisminen ajattelutapa on vallalla näköjään edelleen ja parit hautoo omia rahojaan ja kiistelee kuka makselee ja mitä. Kyttäillään kumpi on nyt maksanut viimeksi kahvipaketin. Hirvee seuraaminen, ettei toinen vaan ole saanut mitää enemmän kuin itse. Näin toimii kommunismi ja perustuu pohjimmiltaan kateuteen.
Pistäkää rahat samaa laariin ja käyttäkää sieltä kumpi tarvitsee!!! Yrittäjänä voin kertoa, että yrityksen raha on yrityksen ja sitä ei voi omistaja niin vain ottaa muuta kuin palkkatulona tai osinkoina. Yrityksen tililtä hoidetaan vain yrityksen asiaoita- .........
on voinut ollakkin noin. Nykyään ei. Sä elät jossain muinaishistoriassa. Jokaisen täytyy olla omillaan toimeentuleva ja maksaa puolet yhteisistä menoista. Omat tilit tietysti vaikka oltaisiin naimisissa. Mun mielestä toi kuulostaa jo ihän älyttömältä ajatukselta että olisi joku yhteinen tili. Kai se oli ennen noin kun faijalla ja mutsillakin taisi olla yhteinen tili mut nykyään se ei skulaa.
- +40
Ei olisi toiminut noin!
Mies oli yrittäjä, jolla kaikki rahat ovat yhtä ja samaa - ei ole mitään erillistä firman tiliä eikä nosta erillistä palkkaa!!!
Hän ei siis olisi voinut mitenkään yhdistää tiliään minun rahoihini... eikä olisi halunnutkaan.
Mies vetosi nuukuudessaan aina siihen, että koskaan ei voi tietää milloin tulee joku äkillinen kuluerä (työkalu särkyy tms.) ja siihen menee sitten "kaikki" rahat... Noin ei koskaan kyllä käynyt, vaan ne ylijäämät siirrettiin aikanaan miehen vapaaehtoiseksi eläkevakuutukseksi - mitä onkin kertynyt melkoisen mukava summaa vuosien mittaan.
Minä taas kitkuttelen senttejä venyttäen lasten kanssa. Nytkin lapsen rippijuhlien lähestyessä on ex-mies irtisanoutunut kustannuksista! Perusteena on se, kun hän aikoinaan hommasi osittain tarjoilut vanhemman lapsen rippijuhliin... nyt on siis kuulemma minun vuoroni hoitaa kulut!!!
Onko oikein? - realistinen
+40 kirjoitti:
Ei olisi toiminut noin!
Mies oli yrittäjä, jolla kaikki rahat ovat yhtä ja samaa - ei ole mitään erillistä firman tiliä eikä nosta erillistä palkkaa!!!
Hän ei siis olisi voinut mitenkään yhdistää tiliään minun rahoihini... eikä olisi halunnutkaan.
Mies vetosi nuukuudessaan aina siihen, että koskaan ei voi tietää milloin tulee joku äkillinen kuluerä (työkalu särkyy tms.) ja siihen menee sitten "kaikki" rahat... Noin ei koskaan kyllä käynyt, vaan ne ylijäämät siirrettiin aikanaan miehen vapaaehtoiseksi eläkevakuutukseksi - mitä onkin kertynyt melkoisen mukava summaa vuosien mittaan.
Minä taas kitkuttelen senttejä venyttäen lasten kanssa. Nytkin lapsen rippijuhlien lähestyessä on ex-mies irtisanoutunut kustannuksista! Perusteena on se, kun hän aikoinaan hommasi osittain tarjoilut vanhemman lapsen rippijuhliin... nyt on siis kuulemma minun vuoroni hoitaa kulut!!!
Onko oikein?Kysyt, onko oikein?
Vastaus: Kuka sanoi, että elämä olisi reilua?
Katsos, voittaja korjaa potin!
- Kulut vs. menot
Sinä siis seurustelet miehen kanssa, etkä ole edes AVIOliitossa hänen kanssa, ja sinä ihmettelet miksi te jaatte kulut 50/50.
Ei tuossa pitäisi olla mitään ihmeellistä? Jos sinusta tuntuu etteivät rahasi riitä, niin taidat mitä ilmeisemmin elää yli varojesi?
Jos miehesi firma toimisi samalla tavalla, niin se olisi pian konkurssissa.
Ihan vaan uteliaisuudesta, mitä lainaa lyhennät AVOmiehesi kanssa, onko kyseessä asuntolaina?
Jos näin on, seuraava aiheellinen kysymys lienee, miksi olet ottanut yhteistä asuntolainaa vaikka et ole edes naimisissa? Nimittäin erotilanteessa voi tulla kränää siitä kuka on maksanut mitä ja kuinka paljon.
Kannattaisi tutkia osapuolten velvollisuuksia ja juridisia vaikutuksia avo- ja avioliiton välillä. Sanooko sana AVIOehto, tasinko tai ositus sinulle mitään (AVIOerotilanteessa)?
AVOliitossa kun et omista centiäkään toisen omaisuudesta. Vaan kaikki perustuu keskinäiseen sopimukseen, mistä maksat ja paljonko.
Miehesi vain ajattelee taloudellisesti, eikä ilmeisesti halua että eläisit hänen siivellänsä. Ilmeisesti siihen on omat syynsä, kuten se että hän ei halua tulla (mahdollisessa) erotilanteessa "kusetetuksi".
Hän tekee pitkiä päiviä töitä, ja sinä et haluaisi maksaa asumisestasi niin paljon kuin nyt. Tälle on muuten olemassa nimi, hienostuneemmin sanottuna, "maailman vanhin ammatti".
Vrt. tapaus Donald Trump tai Anna Nicole Smith. Näistä keisseistä voisi pikkuilkeästi tulla mieleen k.o. toiminta.......
Summa summarum: elä varojesi mukaan.....- Mies27vuotta
Asia tekstiä ja mitä näitä palstoja lukee niin olen niin varmasti tekemässä avioehdon tulevan muijani kanssa, yrittäjänä se on pakko homma kun on lukenut näitä kauhu tarinoita.
Se pitäisi nyt olla helvetti joka äijällä ja ämmällä selvä juttu, että omilla rahoilla eletään ja varsinkin AVOliitossa.
Itse en tasan tee 12 tunnin työpäivää omassa firmassa sitä varten, että muija saisi ostaa hienoja vaatteita vaan, jos hän tahtoo niitä niin painaa itsekin sitä pitkää päivää ellei muuten rahaa tule riittävästi.
Ja älkää nyt sitten sekoittako taas lapsia ja avioliittoa tähän, asia on täysin eri kun ollaan naimisissa ja lapsia silloinhan on kyse yhteisestä "yrityksestä", jolloin se maksaa kummalla on varaa sillä hetkellä. - ei kuitenkaan
Mies27vuotta kirjoitti:
Asia tekstiä ja mitä näitä palstoja lukee niin olen niin varmasti tekemässä avioehdon tulevan muijani kanssa, yrittäjänä se on pakko homma kun on lukenut näitä kauhu tarinoita.
Se pitäisi nyt olla helvetti joka äijällä ja ämmällä selvä juttu, että omilla rahoilla eletään ja varsinkin AVOliitossa.
Itse en tasan tee 12 tunnin työpäivää omassa firmassa sitä varten, että muija saisi ostaa hienoja vaatteita vaan, jos hän tahtoo niitä niin painaa itsekin sitä pitkää päivää ellei muuten rahaa tule riittävästi.
Ja älkää nyt sitten sekoittako taas lapsia ja avioliittoa tähän, asia on täysin eri kun ollaan naimisissa ja lapsia silloinhan on kyse yhteisestä "yrityksestä", jolloin se maksaa kummalla on varaa sillä hetkellä.näin jyrkästi. Jos eletään avioliitossa ja on lapsia, silloin on ymmärrettävää, että kaikki on yhteistä. Avoliitossa elävät ihmiset ja varsinkin ilman lapsia, hoitakoot omat asiansa. Tietenkin, jos toiselle tulee TILAPÄISESTI pattitilanne eikä rahat riitäkään, toki silloin voi auttaa ja tuleekin, jos toisesta välittää. Kyse on kuitenkin aikuisista ihmisistä ja itsestään jokaisen tulee kantaa vastuun. Jos itse näkee vaivaa ansioiden eteen, ei sitä halua elättää aikuista kumppaniaan ja joutua maksumieheksi vuosien ajaksi.Itse en edes huolisi sellaista miestä, joka ei pystyisi maksamaan edes osaa yhteisistä kuluista. Ei raha kaikkea ratkaise, ei se niin tärkeää ole, mutta tervettä itsekkyyttä täytyy olla ja kummankin tulee maksaa edes murto-osan yhteisitä kuluista.
- Näin minusta.
Mielestäni sellaiset parit, jotka ajattelevat, että on "sinun rahat" ja "minun rahat" eivät ole todella sitoutuneita toisiinsa. Tuollainen itsekäs ajattelu jommankumman tai molempien taholta viittaa siihen, ettei suhteessa ole todellista rakkautta eikä halua oman elämän jakamiseen toisen kanssa. Noin ajattelevat parit vain asuvat yhdessä (toistaiseksi), mutta pitävät itseään toisistaan riippumattomina. He elävät yhdessä, mutta eivät yhteistä elämää.
Tämä on hyvin yleistä nykyään alle 30 vuotiaden keskuudessa. Raha on nykyihmisille tullut liian tärkeäksi. (Tutkimusten mukaan monet alle 30 v. parit asuvatkin yhdessä vain siksi, että se on taloudellisesti kannattavaa.)
Täällä moni puolustaa tuollaista ajattelua sillä, että se joka on rahat ansainnut, saa ne myös kaikki käyttää (itseensä?). Moni näyttää olevan sitä mieltä myös sellaisissa tapauksissa , joissa toisella osapuolella on niin pienet tulot, että juuri ja juuri riittävät elämiseen ja toisella taas pajon isommat.
Jos on yhteiset tulevaisuudensuunnitelmat, jos todella toista rakastaa ja on aidosti sitoutunut parisuhteeseen niin ei kukaan silloin noin ajattele. Toisiaan rakastavilla ja toisiinsa sitoutuneilla pareilla kaikki on yhteistä.
En usko, että tarkkaan rahojaan vartioivat voivat olla täysillä mukana parisuhteessa. En usko, että he voisivat saavuttaa sitä autuasta onnea, minkä hyvä parisuhde elämään tuo. Onnen saavuttaminen on yleensäkin harvinaista ihmisille, joille raha on noin tärkeää.
T. 25 vuotias avovaimo- viitsi
tuskin sinä pystyt määrittelemään sen, kuinka sitoutneita ihmiset ovat toisiinsa rahan perusteella. Joillekin sopii toinen tapa toisille taas toinen. Joku voi silti olla tyytyväinen suhteeseensa, vaikka maksaisikin puolet, vaikka joutuisikin pärjäämään vähemmällä kuin toinen.Mistäs sitä tietää, en minä ainakaan. Moni haluaa kuitenkin pärjätä omillaan eikä elellä toisen siivellä. Siinä olet kyllä oikeassa, että tilanteissa, jossa toinen vaalii omia rahojaan ja toinen näkee nälkää( kärjistetty esim.), se ei tietenkään ole reilua, mutta harvalla se sentis niin on.Vaikka kuinka olisin sitoutunut ja rakastunut, en haluaisi toista ihmistä elättää täysin.Kyllä se mua alkaisi pidemmän päälle rassaamaan. Ja mitä pahaa siinä on, jos ihminen on riippumaton?Varsinkin, jos on rahallisesti toisesta riippumaton, sehän on vain hyvä asia. Ainakaan raha-asiat eivät aiheuta riitoja eikä tarvitse tehdä laskelmia tai kytätä, mihin toinen rahat käyttää.En näe tossa mitään aineksia, että siinä voisi syntyä sitoutumisen puutetta.Jos sitä syntyy, sen aiheuttavat muut asiat (nim.kokemusta).
25-vuotias avovaimo - ......................
viitsi kirjoitti:
tuskin sinä pystyt määrittelemään sen, kuinka sitoutneita ihmiset ovat toisiinsa rahan perusteella. Joillekin sopii toinen tapa toisille taas toinen. Joku voi silti olla tyytyväinen suhteeseensa, vaikka maksaisikin puolet, vaikka joutuisikin pärjäämään vähemmällä kuin toinen.Mistäs sitä tietää, en minä ainakaan. Moni haluaa kuitenkin pärjätä omillaan eikä elellä toisen siivellä. Siinä olet kyllä oikeassa, että tilanteissa, jossa toinen vaalii omia rahojaan ja toinen näkee nälkää( kärjistetty esim.), se ei tietenkään ole reilua, mutta harvalla se sentis niin on.Vaikka kuinka olisin sitoutunut ja rakastunut, en haluaisi toista ihmistä elättää täysin.Kyllä se mua alkaisi pidemmän päälle rassaamaan. Ja mitä pahaa siinä on, jos ihminen on riippumaton?Varsinkin, jos on rahallisesti toisesta riippumaton, sehän on vain hyvä asia. Ainakaan raha-asiat eivät aiheuta riitoja eikä tarvitse tehdä laskelmia tai kytätä, mihin toinen rahat käyttää.En näe tossa mitään aineksia, että siinä voisi syntyä sitoutumisen puutetta.Jos sitä syntyy, sen aiheuttavat muut asiat (nim.kokemusta).
25-vuotias avovaimoKyllä minäkin sitä mieltä olen, että molempien pitää kantaa kortensa kekoon. En todellakaan kannata siivellä elämistä. Se on kuitenkin yleensä helppo huomata jos kyse on siipeilystä, jos työtön osapuoli ei esim. hae töitä, makaa vaan kotona tekemättä mitään ja olettaa että toinen elättää ja tekee kaikki työt.
On totta, etten voi tietää toisten sitoutumisen määrää. Itse en kuitenkaan sellaista miestä huolisi, joka vaatisi maksamaan tasan puolet tuloeroista huolimatta. Eihän se ole mistään kotoisin, jos parisuhteen osapuolilla on ihan erilainen elintaso! Eihän siinä voi mitään yhteistä elämää elää. Minusta se on sitoutumisen puutetta ja itsekkyyttä, enkä mitenkään voisi luotttaa sellaiseen ihmiseen. Mutta, se on totta, että ihmisillä on erilaiset arvot. En varmaan muutenkaan olisi kiinnostunut miehestä, jolle raha olisi niin tärkeää.
Jos suhteessa on "sinun rahat" ja "minun rahat" ja pidetään rahat tiukasti erillään ja maksetaan kaikesta tasan saman verran tuloeroista riippumatta, niin sitten sitä samaa sääntöä pitäisi soveltaa varmaan muuhunkin kuin rahaan?
Esim. kumpikin laittakoon itse oman ruokansa, kumpikin pesköön itse omat pyykkinsä jne...
Onhan aikakin rahaa.
Kotityöthän on toinen suuri riidanaihe parisuhteissa nykyään. Aika hankalaksi menee, jos pitää koko ajan miettiä onko toinen varmasti maksanut saman verran, kokannut saman verran, imuroinut saman verran, pyykännyt saman verran...
Ei ihme, että niin moni suhde nykyään kariutuu. Aina laitetaan oma napa kaiken muun edelle.
- -minimani-
Avoliittoa takana muutama vuosi, mutta olemme menossa naimisiin tänä kesänä. Aiomme laatia avioehdon.
Asumme miehen kotitilalla, mies on maatalousyrittäjä. Minun tuloillani ei mitenkään olisi varaa asua tällaisessa talossa, jos kaikki menot olisi pistettävä tasan puoliksi. Toisaalta minulla ei ole juuri vaikutusmahdollisuuksia asumismuodon suhteen: Joko asutaan tässä yhdessä tai sitten erillään molemmat tulotasonsa mukaisesti, mikä olisi avioliiton ja perheen perustamisen kannalta hieman hankalaa.
Meillä menot hoidetaan siten, että molemmat maksavat omat henkilökohtaiset menonsa (auto, puhelinlaskut, vakuutukset jne.) omasta pussistaan. Minä maksan ruuan ja yhdessä sovitut asumismenot (esim. vesi, jätehuolto, tv-lupa) sekä pienemmät kodin hankinnat, mies kaiken muun. Olen monesti tarjoutunut osallistumaan enemmän asumismenojen maksamiseen, mutta mies ei halua. Asumismenojen jakaminen tulojen mukaan olisi aika monimutkainen prosessi, kun esim. sähkölaskussa ei eritellä "taloussähköä" ja "maatilasähköä" ja osan kuluista mies voi myös vähentää verotuksessa.
Isommat yhteiset ostokset (esim. huonekalut) maksetaan puoliksi. Minä elän ja ruokin meidät aika tarkalla budjetilla ja pistän "löysät" rahat jemmaan. Niillä rahoilla osallistun sitten talon remontointiin, mikä pitää kai myös huomioida avioehdossa jotenkin. Ammattilaiset osaavat kai siinäkin neuvoa... Minusta olisi mukavinta asua yhteisessä omistuksessa olevassa ja yhdessä maksetussa kodissa ja laittaa kulut puoliksi, mutta ei siihen oikein ole mahdollisuuksia.- ex-emäntä
Ole tarkkana avioehdon kanssa. Teette muutaman lapsen, joita hoidat kotona. Lasten kulut on melkoiset, mutta maksat nekin. Miehesi omaisuuden arvo kasvaa, mutta sinulle ei jää mitään säästöön. Yhtenä päivänä saattaa mies sanoa, että teillä ei ole muuta yhteistä kuin lapset. Lapsille paras paikka kasvaa on maalaistalo, joten äityli lähtee yksin maailmalle. Jos asutte todella maalla, vuokra-asuntoja ei ole mailla eikä halmeilla, joten muutat sitten lähimpään asutuskeskukseen, missä lapset sitten vierailevat joka toisen viikon lopun vuokrakaksiossasi.
- Nimetön
Maksatte 50/50 ja sinua askarruttaa oma avokätisyytesi??
Jos tilanne muuttuu ettekä enää maksa tasa-arvoisesti, valitettavasti muutut myös sinä nk. maksetuksi naiseksi. Toivon ettet tee sitä, sillä minusta sinä kuulostat tasa-arvoiselta nykynaiselta!- .....................
Entä kotityöt?
Jos maksut on ehdottomasti maksettava 50/50 niin sitten pitää myös ruuanlaitoon, siivoamiseen, pyykkäämiseen, koiran ulkoiluttamiseen, lastenhoitoon ym. ym. mennä aikaa kummaltakin tasan 50/50. Aika on rahaa.
Ei ihme, että niin moni suhde päätyy nykyään eroon, kun joka asiasta pitää tehdä laskutoimituksia, että onko toinen varmasti tehnyt ja maksanut yhtä paljon. Raha-asiat ja kotityöthän on nykyään kaksi suurinta riitojen syytä parisuhteissa.
- isäx2
Minä olen töissä ja vaimo opiskelija / osa-aikatöissä.
Minä maksan talolainan, sähkön, veden, kotivakuutukset, autolainan, kahden auton vakuutukset, niiden huollot, lomareissut, pääosan ruoasta jne. Vaimo ostaa omilla tuloillaan käyttämäänsä autoon bensat, lapsille vaatetta ja ruokaa.
Omiin menoihin minulla ei jääkään paljon rahaa. :)
Melko reilua? Elämä on!- .......................
Jääkö vaimollesi omiin menoihinsa rahaa?
Jos jää, niin sitten ei ole reilua.
Jos teille kummallekaan ei jää rahaa omiin menoihin, niin reilua on! - Maksaja
....................... kirjoitti:
Jääkö vaimollesi omiin menoihinsa rahaa?
Jos jää, niin sitten ei ole reilua.
Jos teille kummallekaan ei jää rahaa omiin menoihin, niin reilua on!En jaksanut kokoketjua lukea. Mutta pakko kommentoida, vaikken katkera olekkaan. Meillä maksan minä asunnon, ruuat ym. yleiset kulut, vaikka avokki tienaakin liki kolminkertaisesti. Ikänään ei riittäis pokka jos suhde olis toisinpäin.
- saarelainen08
Hyvä, että alat vihdoinkin tajuamaan, että sua vedätetään ku sokeeta pässiä narussa.
Kysymys kuuluu:
Mitä aioit asian eteen tehdä, nahjus? - antelias kukkaro
Ei Suomessa kenenkään tarvitse mennä naimisiín ja hankkia lapsia. Olisit voinut pysyä sinkkuna ja käyttää rahasi vain ja ainoastaan itseesi. Mieti sitä!
- tiina10067
Maksaja kirjoitti:
En jaksanut kokoketjua lukea. Mutta pakko kommentoida, vaikken katkera olekkaan. Meillä maksan minä asunnon, ruuat ym. yleiset kulut, vaikka avokki tienaakin liki kolminkertaisesti. Ikänään ei riittäis pokka jos suhde olis toisinpäin.
hei, käytkö kaikilla pytyillä:)?
katkera et ole mutta piti sitten mainita asiasta, katkera nimenomaan mainitsee... tyhmä ei ole se joka ehdottaa tai olettaa tuollaista maksujen ja laskujen suorittamistyyliä vaan se joka vapaaehtoisesti maksaa ...vai jäikö mainitsematta miehen tuloista maksetut ulkomaanmatkat ja kesämökit ja uudet autot ja muut huvittelut..?
- j&j
Meillä mun aviomiehen kanssa on vähän erilainen systeemi.
minä asun täällä suomen kamaralla omassa pikku yksiössäni toteuttaen itseäni kunnes opintoni ovat päättyneet, mieheni asuu jenkeissä omassa kodissaan, jota me ollaan yhdessä laitettu kuntoon ja vielä joku päivä asutaan siellä yhdessä.
voisin opiskella jenkeissä myös, mutta tämä suomessa opiskelu oli oma päätökseni. mieheni maksaisi kaikki kuluni täällä, mutta elän vain minimillä, enkä ota "sponsori" rahojakaan vastaan.
mieheni on hyvin antelias rahojen suhteen, vaikka meillä onkin yhteiset rahat, en käytä kuin sen verran mitä tarvitsen(=itse tienaan). se on jotenkin niin periaatekysymys. mitä itse en voi antaa hänelle, en ota vastaan. raha on sellainen. en tahdo siipeillä millään tavalla, mutta ei tässä myöskään ole kysymys siitä että vähättelisin itseäni. tiedän ansaitsevani vain parasta, ja senhän olen jo saanutkin: hyvän ja rakastavan miehen.
onnea muillekkin!
Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih567217Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243391Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1501665Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2911583- 841365
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 911250
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631227Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2401184- 811134