Vikalistan kaupanvahvistajan kautta?

Zeinan

Ostimme miehen kanssa -70 luvulla rakennetun omakotitalon, jossa ilmeni monenmoista häikkää, mm. kosteusarvot olivat erittäin korkeat ja homettakin mahdollisesti on. Tilanne on se, että mieheni sisko haluaa ostaa talomme (don´t ask me why...) ja olemme useita viikkoja koonneet vikalistaa, joista emme sitten ole vastuussa. Nyt sisko ei suostu että tämä vikalista tulee osaksi kauppakirjaa (heikentäisi lainansaantimahdollisuuksia hänen mukaansa) ja siksi on ehdottanut että nämä asiat sovitaan kauppakirjan ulkopuolella erillisellä sopimuksella todistajineen. Miten tässä tulisi toimia? Itse suhtaudun hieman nihkeästi, kyllä sitä sitten voidaan jälkikäteen vääntää kättä asiasta jos julkinen kaupanvahvistaja ei ole paperia allekirjoittanut, vai? Onko kokemuksia tai kommentteja?

4

1019

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä ennen kuulut

että kaupanvahvistaja vahvistasi vikalistaa.

Jos kaupakirjassa on joku pykälä vioista niin sehän menee samalla.

Mutta yhtä pätevä on erillinen vikalistapaperi ja ottakaa omaan paperiinne kuittaus että ostajan on saanut oman kappaleen. Ei voi kiistää sitä.

• kjakfjlk

Vikalista on ehdottomasti laitettava osaksi kauppakirjaa.
      Siskohan voi kaupan jälkeen kieltäytyä sopimasta asiasta. Mitä sitten teet? Et voi tehdä mitään.
      Sisko voi vaatia sinulta kauppahinnan alennusta jälkeenpäin, jos ilkeäksi rupeaa.

Kyllä sisko saa lainaa pankista, vaikka vikalista on kauppakirjan osana. Viathan on jo otettu huomioon kauppahinnassa, joten se on alhaisempi kuin jos listan vikoja ei olisi olemassa. Ei pankki kuitenkaan taloa 100%:sti lainoita.

• myynyt

Minä tein vanhana talon kaupassa siten, että teetin kuntoarvion, jossa on eriteltynä kaikki olevat ja mahdolliset viat.
        Kuntoarvio pistettiin kauppakirjan liitteeksi, joten se tuli vahvistettua samalla kun kiinteistökauppakin.
        Haluaisin vielä muistuttaa, että vaikka siskon kanssa asian saisi sovittuakin, niin kuitenkin on aina olemassa riski, että sisko myy kiinteistön eteenpäin ennen viittä vuotta ja silloin voi velimies joutua maksumieheksi.

• Siskohan voi kaupan jälkeen...

Siskohan voi kaupan jälkeen kieltäytyä sopimasta asiasta. Mitä sitten teet?
        ------------------

tiedoksi vaan
        vikalista tehdään ja allekirjoitetaan aina ennen kauppakirjaa,
        kaikki tietohan pitää antaa ennen kauppaa.

voi olla aivan eri paperi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7195
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4018
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      54
      3513
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      42
      3010
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2766
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2226
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2207
    9. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2193
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      45