Yli-Tornion kauhea tapaus

Viranomaiset ihmettelee, miten se nyt noin, vaikka kaikki sen tietää.

Hyvin vanha isä ei enää yksin jaksanut hoitaa kahta keski-ikäistä kehitysvammaista tytärtään, eikä halunnut jättää heitä sosiaalihuollon hoitoon ja poisti samalla myös vaimonsa murheet teoistaan.

Kolkuttaakohan kenenkään omatunto?

14

1134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katicat2

Tuollaiset ajatukset tulivat kyllä ensimmäiseksi mieleen tässä murhenäytelmässä.

• kai75

Aikansa meistä jokainen taipuu vaan viimein katkeaa.

• "pelkkää hyvää"

Aina me ulkopuoliset pohdimme syitä ja toki helpoimman kautta löydämme, kuka omien kokemusten, kuka kuulopuheiden.

Tässäkin tapauksessa sallisin tilaa niille, jotka oikeasti asioista tietävät.

Ajattelen kyseisen perheen aikuisia lapsia, jotka omien lastensa kanssa joutuvat ottamaan vastaan surun, mutta myös ympärillään vellovan huhujen kaikkitietävän mylläkän.

En pane vastaan siinä, etteikö olisi paljon korjattavaa meidän sos.- ja terv.huollossa, tottahan se on. Väsyneitä/tiukkoihin budjettiraameihin ahdettuja ihmisiä, liian vähän työvoimaa jne. Päättäjät ovat tavallisesti niitä, joita rahan tai iän vuoksi kyseiset asiat eivät läheltä kosketa.

Sydämestäni toivon tuon alueen ihmisille armollista mieltä ja oikeaa lähimmäisyyttä. Sitä samaa meillekin, voimmehan olla ihmisiä, ymmärtää ja tukea, toivon.

• Emmentaalipää

Päämimnisteri Vanhasen suunnittelemat eläkekorotukset ovat sen suuntaisia, että lisää epätoivoisia tulee löytymään, niitä, jotka eivät jaksa.

• Yleiseti ottaen, olen sitä mieltä, ettei tällaisia uutisia enää palstalla retosteltaisi. Sanon kuitenkin jotakin - minäkin

Tuo huomattavan vanha mies tiesi aikansa koittavan ja myös sen, ettei hänelle tärkeitä asioita hoideta ihmisyyttä kunnioittaen.

Lähtö pois tästä yhteiskunnasta, koko maailmasta, oli hänen mielessään kypsynyt ratkaisuksi, niin hänen läheistensä kuin itsensäkin kannalta.

Kun kehitysvammaisten tyttärien elämä oli lopetettu, lain mukaan heidät oli murhattu, oli pakko "hoitaa" ehkä jo hyvinkin dementoitunut äitikin kärsimästä.

Nyt vanha mies oli yksin. Lain kirjaimen mukaan hän oli murhaaja, lain hengen mukaan jotakin muuta.

Yhteiskunnalla on varoja mutta ei tahtoa hoitaa velvoitteitaan.

• lepomieli

En tiedä tästä asiasta enempää kuin olen lehdistä lukenut ja suuri sääli koko sukua kohtaan on tunteeni, vanha isä ei hän tehnyt tätä tekoa harkitsematta varmaan on ollut monta unetonta yötä pohtia mikä on kaikkien kohdalta paras ratkaisu ei kannattanut mennä apua anelemaan ehkä oli käytykin hän tiesi että hänen on asia hoidettava ja hän hoiti, mielestäni hän oli kunnioitettava mies ei jättänyt v aikeita asioita toisten kontolle, kuka tuntee vastuuta vai tunteeko kukaan, rauhallista lepoa sinulle vastuullinen perheen isä.

• lepomieli kirjoitti:

En tiedä tästä asiasta enempää kuin olen lehdistä lukenut ja suuri sääli koko sukua kohtaan on tunteeni, vanha isä ei hän tehnyt tätä tekoa harkitsematta varmaan on ollut monta unetonta yötä pohtia mikä on kaikkien kohdalta paras ratkaisu ei kannattanut mennä apua anelemaan ehkä oli käytykin hän tiesi että hänen on asia hoidettava ja hän hoiti, mielestäni hän oli kunnioitettava mies ei jättänyt v aikeita asioita toisten kontolle, kuka tuntee vastuuta vai tunteeko kukaan, rauhallista lepoa sinulle vastuullinen perheen isä.

ja asiallisesti ,puhuminen auttaa .
        Ei näitä tapauksia saa jättää piiloon.

On otettava vastuu sille kenellekkä se kuuluu.

Paljon on meidän pohjolan ihmisillä
        viilentyneet välit läheisiin ja naapureihin.

Ollaan niin kiireisiä, että ei huomata läheisiemme ja naapureiden hätää.
        Kunhan omat asiat "vielä" on hyvin,ja harvemmin edes tulee kysyttyä kuinka tuttava tai sukulainen voi.

• Liisinka
        lepomieli kirjoitti:

uskovainen, mutta tulee taas mieleeni, että kun on sanonta, että ihmiselle ei anneta enempää, kuin hän jaksaa kantaa, niin miksi aina Luojan pitää kokeilla missä se kamelin selkä katkeaa.

Olen itse haudannut samana päivänä 3 miestä samasta suvusta, joista 2 omaa perhettä.

Eikö vähempikin riittäisi?

• mitä palstalla

saa kirjottaa taikka ajatella?

Kasvaha sie aikuiseks enneko kuolet.

Tämä on hyvä alote.

• "pelkkää hyvää"

Olin pari päivää nettimaailmasta taas poissa, etuottoa juhannukselle. En kauheasti pidä kaiken maailman liitännäisistä, mutta eräs lapsista kuvaa juuri sitä, mitä tarkoitin.

http://www.kaleva.fi/plus/juttu735042_page0.htm

"Anna sydän avara, anna sieluun tuulla,
        silmille suo valoa, anna korvat kuulla..."

Tapahtunutta emme saa pois, mutta juuri tänään voi joku tarvita sydäntä, silmiä, korvia, siinä me voimme olla ihminen ihmiselle.

Me mahdumme kaikki maailmaan, ajattelen.
        Juhannusterveisin ph

• "pelkkää hyvää" kirjoitti:

Olin pari päivää nettimaailmasta taas poissa, etuottoa juhannukselle. En kauheasti pidä kaiken maailman liitännäisistä, mutta eräs lapsista kuvaa juuri sitä, mitä tarkoitin.

http://www.kaleva.fi/plus/juttu735042_page0.htm

"Anna sydän avara, anna sieluun tuulla,
        silmille suo valoa, anna korvat kuulla..."

Tapahtunutta emme saa pois, mutta juuri tänään voi joku tarvita sydäntä, silmiä, korvia, siinä me voimme olla ihminen ihmiselle.

Me mahdumme kaikki maailmaan, ajattelen.
        Juhannusterveisin ph

En ole kieltänyt ketään kirjoittamasta. Minulla ei ole myöskäään haluja sellaiseen, ei myöskään oikeuksia.

Jopel avasi viestiketjun ihan asiallisena uutisena. Kaikki, oletan, olivat siitä jo tietoisia.

Vaaran on, että tällaisissa tapauksissa kaivellaan pienimpiäkin tekoon liittyviä yksityiskohtia, sellaista pidän hirveänä.

Me kuulemme vainmurhenäytelmistä. Tästä tapauksesta on nyt taustatietoakin.

Puolustelen oikeuttani kirjoittaa. Jos esiinnyn asiattomana tai tietämättömänä, se minulle kerrottakoon.

• "pelkkää hyvää"
        Ruuneperi kirjoitti:

En ole kieltänyt ketään kirjoittamasta. Minulla ei ole myöskäään haluja sellaiseen, ei myöskään oikeuksia.

Jopel avasi viestiketjun ihan asiallisena uutisena. Kaikki, oletan, olivat siitä jo tietoisia.

Vaaran on, että tällaisissa tapauksissa kaivellaan pienimpiäkin tekoon liittyviä yksityiskohtia, sellaista pidän hirveänä.

Me kuulemme vainmurhenäytelmistä. Tästä tapauksesta on nyt taustatietoakin.

Puolustelen oikeuttani kirjoittaa. Jos esiinnyn asiattomana tai tietämättömänä, se minulle kerrottakoon.

että ajattelin myös sinun nähneen asian laajemmin ja käsitelleen pieteetillä?

En arvannut sinun pahastuvan sitä, nyt tiedän ja osaan varoa. Oppia ikä kaikki.

Tämä vastauksena tuohon otsikkoon, muilta osin sanasi kohdistuvat toisille ihmisille.

• eivät olleet

hänen hoidokkejaan, vaan vierailulla. Kylläpä sitä ymmärrystä nyt näyttää löytyvän!

• Jos, niin heitä

käy sääliksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      50
      6833
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      674
      2955
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1271
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1255
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1154
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1120
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      223