Olen huomannut kohdalleni osuneen teitittelyä ja herroittelua päivä päivältä enemmän. Tarvitaanko yleensä vanhempiin ihmisiin kohdistuvaa kunnioitusta?
Pitääkö vanhempaa kunnioittaa?
57
1501
Vastaukset
- Tarkemminplease
Meinaatkos että mekin alettas teitittelee teitä.
Te olitte aloittaneet aika ihmeellisesti tun viestinne. Miten meidän tulisi nyt suhtautua teihin?- Jermuxi tms.
kaipaa teidän teitittelyä, enkä kenenkään muunkaan. Kjäh!
Sitä vaan meinaan kaipaako joku muu?
- Lisbet*
Teitittely on mielestäni hyvää käytöstä iäkkäämpää kohtaan (tuntematonta) .
Taas kunnioitushan syntyy ihmisen teoista, kaikkea ei voi kunnioittaa iäkkäänäkään.
Ymmärtääkö Teitin lainkaan mitä tarkoitan? :DD.- Jermuxi tms.
sinun tarkoittavan, että kaikkia vanhempia ihmisiä ei kunnioiteta, vaan se riippuu ihmisestä. Meniköhän arvaus pahasti metsään?
- Lisbet*
Jermuxi tms. kirjoitti:
sinun tarkoittavan, että kaikkia vanhempia ihmisiä ei kunnioiteta, vaan se riippuu ihmisestä. Meniköhän arvaus pahasti metsään?
Aivan jetsulleen! Sanotaanhan, et teot puhuu puolestasi, kohteliaisuus on yleinen hyve jokaiselle, mut kunnioitus/arvostus voi joskus olla mahdotonta iäkästäkin kohtaan.
- Jermuxi tms.
Lisbet* kirjoitti:
Aivan jetsulleen! Sanotaanhan, et teot puhuu puolestasi, kohteliaisuus on yleinen hyve jokaiselle, mut kunnioitus/arvostus voi joskus olla mahdotonta iäkästäkin kohtaan.
Monet vanhemmat ihmettelevät, miksi heidän omat lapset eivät kunnioita heitä? Syy on hyvin yksinkertainen, he ovat tehneet jotain, minkä seurauksena ovat menettäneet kunnioituksen.
- Kaivanto
teitittelee vanhempaansa. Sinänsä se ei ole kunnioittamista, hyvää käytöstä se on. Tosin minua ainakin tuossa kymmenkunta vuotta takaperin alkoi hämmentää, kun nuoremmat (esim. asiakaspalvelijat) teitittelivät, että jokos olen niin vanha, että...
Jos muistellaan menneitä taas kerran, niin vanhempia ihmisiä meikäläisen nuoruudessa puhuteltiin aina joko kolmannessa persoonassa (saako herra Jermulle olla muuta? - mikä oli aika omistuista) tai teititellen. Sinuttelu yleistyi vasta joskus 60-70-luvun vaihteen tietämissä. Muistaakseni.- Jermuxi tms.
Voisin ottaa Jallukolan ilman jäitä, kiitos.
Minä tunnen itseni juuri silloin vanhaksi, kun minua teititellään. Toisaalta se tuntuu myös hyvin kohteliaalta. Kjäh, ota tästä nyt sitten selvää? Jermuxi tms. kirjoitti:
Voisin ottaa Jallukolan ilman jäitä, kiitos.
Minä tunnen itseni juuri silloin vanhaksi, kun minua teititellään. Toisaalta se tuntuu myös hyvin kohteliaalta. Kjäh, ota tästä nyt sitten selvää?Vai tuli sullekin jo ryyppy mieleen?
- käyttäytyvää,
muita ihmisiä kunnioittavaa, ja arvostavaa minäkin arvostan, en ketään 'vanhaa', joka ei osaa käyttäytyä.
Kunnioitusta luulisi jokaiselta liikenevän itsensäkin ulkopuolelle, mikäli se ei vie kaikkea liikenevää.
Yhteiskunnan yleinen maailmankatsomus, minun mielestäni, näkyy siinä, miten suhtaannutaan vanhoihin ja sairaisiin.
Jos arvonanto puuttuu, puuttuu pohja yleiseltä hyvinvoinniltakin.- mukanaoleva
Tälle ajalle ei ole tavanomaista että sairaita ja vanhuksia ei kohdella hyvin.
Samoin tämä jakautuminen ihmisissä. Kuka on tarpeellinen kuka ei.
Työtön ei ole mitään, sairas ei ole mitään, vanhus ei mitään, mieleltään järkkyneet ei mitään, alkiholisti ei ollenkaan mitääan, narkomaanista puhumattakaan.
Heikko naureskelee heikommalle. Heikkoja ja heiveröisiä meistä kaikista tulee, vanhetessa, sairastuttaessa vakavasti. Kaikkea onnettomuuttaan ei tarvitse pyytää eikä ole omasta valinnasta kiinni. - Jermuxi tms.
että monet eläkeläiset ovat kovia etuilemaan kaupankassan jonossa? Tämän jälkeen he valittavat, kun heitä ei kunnioiteta. Kjäh!
- se ole
Jermuxi tms. kirjoitti:
että monet eläkeläiset ovat kovia etuilemaan kaupankassan jonossa? Tämän jälkeen he valittavat, kun heitä ei kunnioiteta. Kjäh!
oikeastaan ihan oikein, se kiire nimittäin.
Heillähän on kiireempi, käytettävissä olevaa aikaa todennäköisesti nuorempia vähemmän jäljellä.
Eikä pelkästään vahnhempia vaan kaikkia ihmisiähän meidän tulisi kunnioitta. Itse teitittelen vanhempaa ihmistä, aina.
Kun itse jouduin joitakin vuosia sitten käymään paljon lääkärissä niin kaikki minua hoitaneet lääkärit teitittelivät. Ensin ajattelin että olenko niin vanha että vanhempaa rouvaa teitittelevät. Vasta sitten tajusin että se on potilaan kunnioitusta.
Yhden lääkärin kanssa olimme suunnilleen saman ikäiset ja koko hoitosuhteen ajan teitittelimme toisiamme. Kaksi rouvaa. Eikä se edes tuntunut oudolta vaan ihan luonnolliselta! Me kunnioitimme toisiamme ja se oli ihana asia! Olen kertonut tämän monelle nuorelle ja kehottanut miettimään asiaa.- Jermuxi tms.
edesauttaa hyvin monessa asiassa mm. käyttäytymisessä.
- ihmisellä
om kyky löytää muissa ihmisissä hyvää ja kunnioitettavaa, häntä itseäänkin voi kunnioittaa, iästä viis.
Toinen asia taas ovat käyttäytymissäännöt, joissa toki on paljon hyvää, tosin ne eivät ole osoitus sisimmästä arvonannosta.- Jermuxi tms.
sitä mieltä, että kunnioitus on ikäsidonnaisuudesta riippuvainen, mielestäni.
- just sua
on alettu kunnioittaan viime aikoina, kun tiedetään sun olevan jo iäkäs äijänköriläs. Se näkyy siinä, ettei ole pahemmin kyykytetty sua, vaan annettu sun olla jotakuinkin rauhassa.
Niin, ja sorry toi sinuttelu, koitetaan jatkossa ola kohteliaampia :)- Jermuxi tms.
en minä ole se vanha pieru, joka on täällä kirjoittanut vuosikymmenet. Minähän saan osakseni muutamilta pilkkaa, kun uskallan uhmata äijänkörilästä? Kjäh!
Vanhempaa pitää kunnioittaa...teitittely sen sijaan on muinaisjäänne josta on päästävä kiireen vilkkaa eroon. Eihän kovin moni osaa teititelläkään niin että se olisi luontevaa.
- kaikki osaa
ei kenenkään tarvitse pelkän iän takia kunnioittaa.
Näi mummon joka osoitti kepillään tarkkaan paikan missä sai istua ratikassa. Etuili ja puhui kovaan ääneen nuorelle miten hän istui väärässä paikassa. Nuori katseli avuttoman näköisenä eikä puhunut mitään. Alistui muijan huutoon ja rgressioon. Samoin ukot, kärttysiä nuoremmille. Kateellisuus paistaa läpi kun ei olekaan tavarat kohdallaan kuin nuorella.
kirjoitti eräässä kirjassaan tähän tyyliin "kun en Jumalaakaan teitittele, niin miksi ihmisiä". Ihan, ihan vanhoja ihmisiä teitittelen, muuten sinuttelen.
Enkä pidä minun teitittelemisestäni ollenkaan, inhoan sitä. Niinpä aina pyydän sinuttelemaan.
Arvostus ja kunnioitus pitää ansaita, ne eivät ole itsestään selviä asioita.
Elämän varrella on kunnioitus karissut joidenkin ihmisten osalta.- on meidän
ikonimme tullut?
Meillä on jo Lenita se riittäköön. on meidän kirjoitti:
ikonimme tullut?
Meillä on jo Lenita se riittäköön.koska hänestä teidän ikoninne tullut, kerro sinä?
Minulla on toisenlainen ikoni!- muuttanut ?
on meidän kirjoitti:
ikonimme tullut?
Meillä on jo Lenita se riittäköön.Ruotsiin? Asui kyllä Itä-Helsingissä jokunen vuosi sitten ja näimpä hänet vielä tässä muutama kk sitten,,,eipä tullut kysyttyä
vaan olisi feikki? :/ Jos oot,nii mikset vaihda nikkiä?Osaat kuitenkin ihan itse fiksusti kirjoittaa..
- Jermuxi tms.
Se menee tuolla live-elämässäkin juuri niin, että jos liikaa aukoo päätään, joskus tulee vastaan vielä kovempi kivisydän, joka ei tunne armoa edes vanhalle äijänkäppänälle. Eiköhän ukko opi jotain? Ainakin verbaalisesti..
Jermuxi tms. kirjoitti:
Se menee tuolla live-elämässäkin juuri niin, että jos liikaa aukoo päätään, joskus tulee vastaan vielä kovempi kivisydän, joka ei tunne armoa edes vanhalle äijänkäppänälle. Eiköhän ukko opi jotain? Ainakin verbaalisesti..
saada pahasti nenilles Jermulta..
Etköhän nyt ota liian vakavasti..Jermu tuskin kaatuu mistään..:)- Jermuxi tms.
mii-su kirjoitti:
saada pahasti nenilles Jermulta..
Etköhän nyt ota liian vakavasti..Jermu tuskin kaatuu mistään..:)En ole saanut nenilleni. Tälläisen mursunahkaisen itsetunto kestää naljailut ja tölväisyt oikein hyvin. Olen seurannut vierestä miten hän on käynyt puolustukyvyttömien ja heikompien kimppuun. Se ei ole miesmäistä. Kjäh!
- Yxitypy
Jermuxi tms. kirjoitti:
En ole saanut nenilleni. Tälläisen mursunahkaisen itsetunto kestää naljailut ja tölväisyt oikein hyvin. Olen seurannut vierestä miten hän on käynyt puolustukyvyttömien ja heikompien kimppuun. Se ei ole miesmäistä. Kjäh!
Nyt olet väärässä.
Jermuxin "tunteneena" parin vuoden ajan, en ole huomannut hänen loukkaavan ketään tai hyökkäävän ketään vastaan.
Jos joku ei hänen huumoriaan ymmärrä, on vika itsessä :=)) - et sinä itsekkään
Yxitypy kirjoitti:
Nyt olet väärässä.
Jermuxin "tunteneena" parin vuoden ajan, en ole huomannut hänen loukkaavan ketään tai hyökkäävän ketään vastaan.
Jos joku ei hänen huumoriaan ymmärrä, on vika itsessä :=))myönnä loukkaavasi ketään tai hyökkäävän ketään vastaan. et poista viestejäsi, etkä mukamas huutele puskista. kuka uskoo sinua, ei kukaan.
- Yxitypy
et sinä itsekkään kirjoitti:
myönnä loukkaavasi ketään tai hyökkäävän ketään vastaan. et poista viestejäsi, etkä mukamas huutele puskista. kuka uskoo sinua, ei kukaan.
tarkoituksella ketään ole loukannut. Mun omituista huumoria (tundralla oma sellainen) ei ehkä aina ole ymmärretty, ja joku on siitä loukkaantunut.
Ja todellakaan en ole yhtään viestiäni poistanut koskaan. Tätä ei ehkä uskota, mutta ei se mitään. Pääasia että itse tiedän :=))
Puskasta huutelua en ole juurikaan harrastanut. Joskus palstalle tuloni alkupuolella muutaman kerran.
Rohkeutta on kertynyt vuosien palstailun myötä sen verran, että uskallan sanoa sanottavani omalla nikillä :=)) - hymiöstä
Yxitypy kirjoitti:
tarkoituksella ketään ole loukannut. Mun omituista huumoria (tundralla oma sellainen) ei ehkä aina ole ymmärretty, ja joku on siitä loukkaantunut.
Ja todellakaan en ole yhtään viestiäni poistanut koskaan. Tätä ei ehkä uskota, mutta ei se mitään. Pääasia että itse tiedän :=))
Puskasta huutelua en ole juurikaan harrastanut. Joskus palstalle tuloni alkupuolella muutaman kerran.
Rohkeutta on kertynyt vuosien palstailun myötä sen verran, että uskallan sanoa sanottavani omalla nikillä :=))on vakiintunut sun käytössä sellainen merkitys että voi kirjoittaa mitä pashaa tahansa kun lykkää vaan tuon hymiön perään
- Yxitypy
hymiöstä kirjoitti:
on vakiintunut sun käytössä sellainen merkitys että voi kirjoittaa mitä pashaa tahansa kun lykkää vaan tuon hymiön perään
esimerkki, minkä paskan jälkeen :=))
Ärsyttääkö sua mun hymiö? Siitä en luovu. Minkäs teet kun niin usein pakkaa naurattamaan. Katos kun elämää.. varsinkaan palsta-elämää ei kannata niin vakavasti ottaa. Siitä ei saa kun harmaita hiuksia, ja niitä mulla ei ole vielä yhtään :=))))))
Miksi sä et kirjoita omalla nikilläs? Olis paljon kivempi vaihtaa mielipiteitä. Koitappas... Ei se niin kamalaa ole :=)) Jermuxi tms. kirjoitti:
En ole saanut nenilleni. Tälläisen mursunahkaisen itsetunto kestää naljailut ja tölväisyt oikein hyvin. Olen seurannut vierestä miten hän on käynyt puolustukyvyttömien ja heikompien kimppuun. Se ei ole miesmäistä. Kjäh!
sitten olla tosikko,kun et ole ymmärtänyt Jermun huumoria.Jermu ei kyllä koskaan loukkaa ketään,vaan enempi puolustaa..:)
Minä kunnioitan ja arvostan jokaista ihmistä iästään, aikaisemmista tekemisistään, maallisesta omaisuudestaan ja historiastaan huolimatta, jollei hän itse kumoa omalla käytöksellään kunnioitukseni ja arvostukseni turhaksi. Kaikki saavat mahdollisuuden.
- Jermuxi tms.
se kunnioitus kuitenkin ole jollakin tavalla ansaittava?
Jermuxi tms. kirjoitti:
se kunnioitus kuitenkin ole jollakin tavalla ansaittava?
Minun arvomaailmani mukaan jokainen saa kunnioituksen ja arvostuksen minulta, mutta jokainen itse päättäköön, tekeekö hän sillä mitään ja miten hän sen käyttää.
- G.J.
me vaan ollan jo käsittämättömän vanhempia nuoremman polven silmissä, paljon vanhempia kuin heidän omat vanhempansa :DD ... miekin jo 52v.- elävä muumio siis jo melkein, ainakin toinen jalka, haudassa ja aivot niin vahvasti hämäkinseittien kääreissä että sytys fuskaa ainakin "ryypynverran", enimmäkseen.
- Jermuxi tms.
kunnioitusta pitäisi saada, että on toinen jalka melkein haudassa. Tai en minä tiedä, Kjäh!
- G.J.
ollaan kunniallisesti kunioitettavassa iässä. Tosi nuorten suusta teitittelyn ymmärtää hyväksi käytökseksi, sillä onhan heissä niitä rääväsuitakin, jotka käyttävät yhtä värikästä kieltä kuin esim. näillä 50 etc palstoilla. Kolmikymppiset pitävät meitä fiksuina ja kunnioittavat aidosti, näkevät älyllisesti haasteellisina .. viellä, mutta kaksikymppiset ja alle kunnioittavat ja pitävät meitä jo hauraina olentoina joita on käsiteltävä pikkuisen "höpsöinä".
- Yxitypy
Oletko sinä feikki jermuxi?
Jos olet, niin miksi et ota toista nikkiä?
Onhan se kiusa pienikin kiusa, mutta mitä voitat tällaisella kiusalla?
Vastaus kysymykseen on kuitenkin seuraavanlainen:
En tykkää yhtään, jos minua teititellään tai rouvitellaan. Vanhempaa ihmistä kohtaan tunnen kyllä kunnioitusta, mutta samalla lailla voin heitä kunnioittaa, vaikka sinuttelenkin.
Oma isäni teititteli aina äitiään, mutta minä taas sinuttelin häntä. Eikä mummoni siitä huonoa tykännyt.- tiedän ne
muutkin...? oleppa nyt ovela kun olet niin tauno että et osaa
- Yxitypy
tiedän ne kirjoitti:
muutkin...? oleppa nyt ovela kun olet niin tauno että et osaa
Mitenhän olen paljastunut?
Ja mitkä muut tiedät. Kerroppas typylle, niin katson voinko auttaa sua :=))
Niin.. täytyy myöntää että monessa asiassa osaan olla aikas ovela, mutta sinäpäs et tiijä missä asiassa :=))
- Pirre*
kaikkia ihmisiä pitää/pitäisi kunnioittaa, mutta jos asiaa tarkastellaan tuosta sinuttelu - teitittely näkökulmasta, niin ei minua ainakaan tarvia teititellä. :)
- Jermuxi tms.
ei minuakaan tarvitse teititellä, mutta onhan se jonkinlainen kunnioituksen osoitus vanhemmalle ihmiselle? Vanhoja rapajuoppoja ei paljoa teititellä, eikä kyllä kunnioitetakkaan.
- enemmän kuin
Jermuxi tms. kirjoitti:
ei minuakaan tarvitse teititellä, mutta onhan se jonkinlainen kunnioituksen osoitus vanhemmalle ihmiselle? Vanhoja rapajuoppoja ei paljoa teititellä, eikä kyllä kunnioitetakkaan.
sinua ja sinun oveli muka omasta mielestas FEIKKIÄ. OLET TÄYS PELLE. sinua on monta. ymmärrätkö. pidät sä tyhmänä?
- Pirre*
Jermuxi tms. kirjoitti:
sinä olet kunnioitusta heräätävän näköinen, siinä se.
Ja herraskaisuus näkyy ulospäin, mie tiijjän. :)
- Hevoset laukkaa.
Kun aloin kasvamaan harmaata partaa, niin alkoivat kassatytöt kaupoissa teitittelemään. Aluksi olin hämmentynyt, sitten totesin että pelini nuorempiiin naisiin kai on jo pelattu.
Tosiasiallisestii pidän teitittelyä hyvänä tapana.Kotonani äitini teititteli vieraiden ja renkien lisäksi omaa äitiään ja muistaakseni isäänikin. Ainakin silloin kun ukkeli viimeisen kerran kotona kävi.
Olin muuten äsken kamun viiskymppisillä. Oli sellainen vanhempi pariskunta samassa pöydässä. Heti alkuun tehtiin sinunkaupat. Sain ne silmilleni kun erehdyin kysymään;" Saisiko teille olla lisää punaviiniä?".
Jotkut pitävät teitittelystä, myös minä vanhemmiten. Sinuttelua saanut jo kuulla tarpeeksi.
Ai niin, otsikolla viittasin siihen, että todellakin ihastuin Venäjällä asuessani aboriginaalien todella hyviin käytöstapoihin.
=DW=K- pössö
taunojen taunus
- mierikki
Taisipa riittää, siinä ja siinä "katjuskoihin"
paljon toit perheellesi rahaa?
Nämä komennusmiehet on nähty! - pannahinen.
mierikki kirjoitti:
Taisipa riittää, siinä ja siinä "katjuskoihin"
paljon toit perheellesi rahaa?
Nämä komennusmiehet on nähty!Joopa joo.
Olen elänyt sekä neuvostliitossa että Venäjällä, yhteensä melkein kuusi vuotta . Ja kalashnikovin piippu on ollut suussa kyllä-
Olin vAltiolla töissä, Elä tee olettamuksia,ilman tietoa.
Rakastan slaavejua,, en välttämättä teitä maalaisSuomalaisia. Olette juntteja,
aa
=DW= - Jermuxi tms.
Kun hiukset alkoivat harventua ja harmaantua, tein radikaalin muutoksen ajamalla koko hiuskuontalon pois. Ehkä vanhemman herramiehen kaljupäisyys aiheuttaa myös kunnioitusta, ainakin olen kuullut tarinoita historian lehtien havinasta ja yhdennäköisyydestä en viitsi sanoa keneen. Hiphoppariksi tai skinheadiksi ei ole kukaan tohtinut tulla nimittelemään. Kjäh!
- helisevä
ja mielestäni onnistunutkin pitämään samanarvoisena.
arvostus jaa se on semmosta perusarvostusta , mutta jokin tekee aina kuitenkin tepposia. - namisuku
...se Kunnioitus ei ole itsestäänSelvyys. Kunnioitus Täytyy (Hankkia):)
Miesten Hatunnosto ja Pikkutyttöjen Niiaukset ja Ovenavaukset ovat Kohteliaisuutta, mitä peräänkuulutan Suomalaisille Enemmän:) - Rocellii
hyvä huomio...
onhan se varmaan kohteliasta ainakin
ja tietysti...kun näkee Jermuxi tms kaltaisen,
Herran..
nin eissiinä kyl kehtaa alkaa s..s..Sinuttelleeen
jos..ylleensä kehtovaa --elikkä rohkenee puhutella mitenkää...
(niiaus,,,)
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.23610010Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.3792656- 821556
Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei851511- 761419
- 641379
Bachelor-Joonas tapasi Monican isän - "Appiukko" antoi koulutusta vävypojalle - Katso kuvat tästä!
Joonas ja Monica ovat pitäneet yhtä Bachelor Suomi -kuvausten jälkeen. Tämä todistaa, että tosi-tv:ssä voi syntyä rakkau81319Gallup: Mitä mieltä olet uudesta Putous-kaudesta: hyvä, keskinkertainen, huono?
Putous on saanut kuraa niskaan mm. kaksimielisistä jutuista. Ohjelma on lasten suosikki ja lapset toistelevat hokemia ti571315Tosiaankin, jos julkaisette täällä henkilötietoja
Minkäänlaisia, se on poliisiasia. VPN, proxy- tai julkinen yhteys ei salaa mitään. Poliisi pystyy jäljittämään ja saamaa971225- 361146