Kesäksi pitäisi saada nopea, kevyt ja suht laadukas hybridi takaliston alle. Tällä hetkellä on päällimmäisenä kaksi pyörää:
Bergamont Beluga Allround
http://bergamont.de/cms/de/02__bikes/cross_bikes/detail/beluga-allround
27 vaihdetta, SR Suntour NEX 4610 lock-out keula.
Deore LX:ää on melkein joka paikassa, tietyt osat perus Deore (esim. navat). Cane Creekin ohjauslaakeri. Vanteet, satula, ohjainkannatin tuntemattoman Tattoon valmistamia. Shimanon Alivio v-jarrut. Painoa valmistajan mukaan n. 12.9kg
Hinta Saksasta Suomeen postitettuna n. 600 €
Kakkosvaihtoehto
Tunturi X320
http://bicycles-fi.tunturi.com/pages/detail_v2/s1/20000000031960-2-20000000000008.aspx
24 vaihdetta, Suntourin NEX 4610 keula (sama kuin BGM:ssä) Deore XT takavaihtaja, muut osat halvempaa sarjaa. Kampisarja vaikutti olevan kuitenkin perus Deoren tasoa, ehkä parempi. Navat halvempaa sarjaa kuin BGM:ssä Mekaaniset levyjarrut edessä ja takana. Ohjaustangon pikasäätö. Painoa n. 15kg.
Hintaa 629 € ja mukaan Sigman perus 5- toimintoinen mittari.
Bergamontin puoleen kallistuisin lähinnä painon, vaihteiden (harvemmat välitykset?)ja parempien pyörännapojen takia (rullaavuus?) Hydroformattu runko näyttää ainakin minun silmään hienolta ja musta väri kruunaa sen. Ilman koeajoa "sika säkissä" on kuitenkin jossain määrin oikeutettu sanonta. Joka tapauksessa saksalaisen testisivuston perusteella Bergamontin pyörät ovat saaneet erittäinkin hyviä arvosanoja, joten ainakin siltä osin laatu olisi kohdallaan.
Tunturissa kiinnostusta herätti Deore XT takavaihtaja, levyjarrut sekä ohjaustangon erittäin näppärä pikasäätö. Keulakaan ei hintaisekseen ollut ollenkaan hassumpi. Tosin ei mulla ole kokemustakaan joustokeuloista. Takuun toimivuus on myös yksi iso asia. Koeajolla siis kävin kyseisellä pyörällä. Tosin isompaa lenkkiä en sillä käynyt tekemässä. Pyörän paino vaan jätti pahan maun suuhun. Värikään ei ollut ihan mieluinen. Sen lisäksi valmistajan sivuilta ei kovin tarkkoja tietoja löydy pyörän yksittäisistä komponenteista.
Mielipiteitä näistä ja mahdollisesti muita ehdotuksia hybridiksi hintaluokassa n. 500 - 750 €
Katselin myös Scottin Sportster P3:sta jossa on jonkin verran samaa osaa kuin BGM:ssä ja painokin näyttää olevan hallussa. Tosin myyntihinta pitäisi vielä selvittää.
Hybridiä ostamassa
14
5776
Vastaukset
- zykkis
Jos haet kevyttä ja nopeaa pyörää, niin joku 15 kg poijunpaino kyllä putoaa vertailusta. Joku max 10 kg ilman varusteita (lokarit, tarakka tms) olis hyvä.
Joustokeulaa ei tarvitsisi olla (siitä on yhtä paljon haittaa kuin hyötyä).
Levareita moni pitää melkein välttämättöminä, mutta hyvät v-jarrut ovat halvat pitää kunnossa ja kuitenkin aika hyvät käyttää. Polkupyörän liike-enrgiaa ei kuitenkaan suotta kannata jarrutteluun tuhlata.
Vaihteista en sano muuta kuin, että ei kannata tuijottaa liikaa takavaihtajan laatuun (XT-vaihtaja saksan nettikaupasta n. 35 euroa).
Sinkulaakin kannattaa harkita, jos asenne ja/tai kunto on kohdallaan:
esim. Nishiki SL-1
http://www.nishiki.fi/mallisto/city/hybridsl1/- Maantiepyöräilijä
http://velosport.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=204&products_id=1073
ja
http://www.nishiki.fi/mallisto/kilpa/criterium/
Nuo ovat alkuperäisen kysyjän vaatimusten mukaisia (nopea, kevyt ja suht laadukas) - ai niin, ne eivät ole hybridejä :D - aina vääntää
Maantiepyöräilijä kirjoitti:
http://velosport.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=204&products_id=1073
ja
http://www.nishiki.fi/mallisto/kilpa/criterium/
Nuo ovat alkuperäisen kysyjän vaatimusten mukaisia (nopea, kevyt ja suht laadukas) - ai niin, ne eivät ole hybridejä :Dnuo jutut johonkin maantiepyörien suuntaan vaikka
kysyjä nytkin pyysi neuvoa Hybridiin.
Hybridi on laajakäyttöisempi ja
mukavampi kuin tuubikuminen asfalttivehje.
Jos pelkkää asfalttia ja paljon kilometrejä ei varmaan kannata harkita muuta kuin maantiep. - Maantiepyöräilijä
aina vääntää kirjoitti:
nuo jutut johonkin maantiepyörien suuntaan vaikka
kysyjä nytkin pyysi neuvoa Hybridiin.
Hybridi on laajakäyttöisempi ja
mukavampi kuin tuubikuminen asfalttivehje.
Jos pelkkää asfalttia ja paljon kilometrejä ei varmaan kannata harkita muuta kuin maantiep.Olet aivan oikeassa ja kysyjän alkuperäisillä spekseillä maantiefillari taas kerran näytti paremmalta vaihtoehdolta, joten laitoin lusikan soppaan.
Maantiepyöristä muuten aika vähän myydään nykyään tuubeilla. Tuubivanteiden löytäminen oli nyt keväällä työn ja tuskan takana. Pääosa on avorenkailla ja avorenkaita taas saa käyttötarpeen mukaan hyinkin erilaisia ja eri levyisiä. - on siis
Maantiepyöräilijä kirjoitti:
Olet aivan oikeassa ja kysyjän alkuperäisillä spekseillä maantiefillari taas kerran näytti paremmalta vaihtoehdolta, joten laitoin lusikan soppaan.
Maantiepyöristä muuten aika vähän myydään nykyään tuubeilla. Tuubivanteiden löytäminen oli nyt keväällä työn ja tuskan takana. Pääosa on avorenkailla ja avorenkaita taas saa käyttötarpeen mukaan hyinkin erilaisia ja eri levyisiä.rengaskehityksen tulos. Päästään vissiin leveämmillä ja kestävämmillä renkailla niin hyvään
vierintävastukseen että varsinaisia tuubeja ei tarvita. Aiemmassa tosin tarkoitin tuubilla myös
erittäin ohutta rengasta. Ilmanvastus onkin sitten
toinen juttu. Eihän tavall. kuntoilijalle taida olla oikein mitään hyötyä umpinaisesta takakiekosta jne. ehkä enemmän haittaa (sivutuuli). - Maantiepyöräilijä
on siis kirjoitti:
rengaskehityksen tulos. Päästään vissiin leveämmillä ja kestävämmillä renkailla niin hyvään
vierintävastukseen että varsinaisia tuubeja ei tarvita. Aiemmassa tosin tarkoitin tuubilla myös
erittäin ohutta rengasta. Ilmanvastus onkin sitten
toinen juttu. Eihän tavall. kuntoilijalle taida olla oikein mitään hyötyä umpinaisesta takakiekosta jne. ehkä enemmän haittaa (sivutuuli).Muistaakseni Selin kertoi viime vuoden TdF selostuksessaan, että ko. kisassa 2/3 joukkueista käyttää nykyään avorenkaita. Leveyseroa ei ole kuin milli pari ja kestävyyttäkään ei välttämättä sen enempää.
Umpinainen takakiekko on aika-ajoon tarkoitettu väline, enkä ainakaan itse keksi sille mitään käyttöä kuntoilussa.
- J-T
"Pyörän paino vaan jätti pahan maun suuhun."
Pyörien painoeroa on 2,1 kg, ja kun se suhteutetaan liikutettavaan kokonaismassaan eroa on 2-3%. Eli kyseessä on täysin merkityksetön ero. Tunturissa on lisäpainona vielä seisontatuki ja lokasuojat, jotka mielestäni ovat varsin tarpeelliset varusteet.
Suosittelen levyjarruja. Niiden teho on hyvä, eivät vaadi paljon huoltoa ja vanteiden sivut pysyvät siisteinä eivätkä kulu.
Eli näistä mieluummin Tunturi, ja varsinkin kun mahdollisten ongelmien setviminen on oikean kaupan kanssa paljon helpompaa.- xykkis
Jos aikoo ostaa levyjarrullisen, niin kannattaa kysellä jo heti jarrupalojen saatavuudesta ja hinnasta. Levyjarruja on kehitetty viime vuosien aikana nopeata tahtia ja seurauksena on puolensataa erilaista jarrupalavaihtoehtoa. Vannejarruissahan ei ole oikeastaan kuin kolmea perustyyppiä, joten paloja löytyy helposti kaupasta kuin kaupasta. Maastokäytössä mulla on levarit, mutta siinä ei jarrupalojen hinta haittaa, eikä pienet kihinät ja kahinat. Maantieajoon en laahaavia levareita ottaisi... Inhottaisi kuunnella jotain "tsiip-tsiip-tsiip..."-kihinää tien päällä.
Pyörän painosta voi olla montaa mieltä, mutta mielestäni tuollainen prosenttiarviointi voi johtaa harhaan. Pyöräretkellekin voisi pakata 20 kg:n sijasta samantien mukaan 30 kg, sillä eihän siitä tuu kun viitisen prosenttia lisää painoa. Sitten voisi vielä ottaa kaminan mukaan, sillä eihän siitäkään tule kuin viitisen prossaa, jne. Kaikkeen tosin tottuu, kunhan ei pääse kokeilemaan parempaa. - Maantiepyöräilijä
Tunturissa on mekaaniset levarit, joita saa oman kokemukseni mukaan olla koko ajan säätämässä. Jos se ei haittaa, niin ok. Hydraulilevarit ovat sitten ne huolettomammat.
Seisontatuki on nykyään käytännössä tarpeeton ainakin pääkaupunkiseudulla, koska pyörän joutuu aina lukitsemaan U-lukolla kiinni johonkin kinteään. Se on jäänne ajalta, jolloin pyörä oli mahdollista jättää ulos lukitsematta.
Tarvitsetko todella 40mm renkaat? Jos haet nopeaa fillaria, niin alle 30mm on oikea valinta.
Tunturilla X300 malli on paperilla ainakin fiksumpi, kuin tämä X320. Siitä ennen kaikkea puuttuu tuo joustokeula. Kapeammalla rengastuksella ja kenties toisella satulalla siitä voisi tulla ihan hyvä peli.
Vedä lyhyt lenkki alle kymmenkiloisella ja yli viisitoistakiloisella pyörällä, niin huomaat eron. Jos et huomaa tai erolla ei ole merkitystä sinulle, niin osta sitten se painavampi. Kyse ei ole pelkästään pyörän painosta vaan mm. liikkuvien osien paino vaikuttaa tuntumaan. - J-T
xykkis kirjoitti:
Jos aikoo ostaa levyjarrullisen, niin kannattaa kysellä jo heti jarrupalojen saatavuudesta ja hinnasta. Levyjarruja on kehitetty viime vuosien aikana nopeata tahtia ja seurauksena on puolensataa erilaista jarrupalavaihtoehtoa. Vannejarruissahan ei ole oikeastaan kuin kolmea perustyyppiä, joten paloja löytyy helposti kaupasta kuin kaupasta. Maastokäytössä mulla on levarit, mutta siinä ei jarrupalojen hinta haittaa, eikä pienet kihinät ja kahinat. Maantieajoon en laahaavia levareita ottaisi... Inhottaisi kuunnella jotain "tsiip-tsiip-tsiip..."-kihinää tien päällä.
Pyörän painosta voi olla montaa mieltä, mutta mielestäni tuollainen prosenttiarviointi voi johtaa harhaan. Pyöräretkellekin voisi pakata 20 kg:n sijasta samantien mukaan 30 kg, sillä eihän siitä tuu kun viitisen prosenttia lisää painoa. Sitten voisi vielä ottaa kaminan mukaan, sillä eihän siitäkään tule kuin viitisen prossaa, jne. Kaikkeen tosin tottuu, kunhan ei pääse kokeilemaan parempaa.Positiiviset levyjarrukokemukseni pohjautuvat myönnettäköön vain nykyisen pyöräni jarruihin, shimanon mekaaniset m545, jotka eivät hankaa ja joita en ole juuri säätänyt.
Mielestäni painoerojen ilmoittaminen ajaja mukana nimenomaan paljastaa miten mitättömästä asiasta on kyse. 30% kevyemmällä pyörällä ei saa aikaan 30% parempaa suorituskykyä. Ei lähellekään.
Netissä on laskureita, joiden avulla voi arvioida erilaisten muuttujien, esim painon, vaikutusta keskinopeuteen. Näin matkaan johon muuten kuluisi tunti, voisi kulua kamina mukana puoli minuuttia kauemmin. Suomen suvessa voisi jopa harkita...
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
Kiitoksia vastauksista. Jostain luin jo aiemmin mekaanisten levyjen säätötarpeesta, joten Tunturi saa jäädä kauppaan. Bergamontiin saa aika helposti levyn eteen jos niikseen tulee. Takana kyllä riittää v-malli vallan mainiosti. Itselläni on sen verran herkät ranteet että lähinnä niiden takia haluan joustokeulan. Ja kuitenkin sorateitä tulee poljettua myös jonkin verran. Takuista sen verran että BGM:llä on 2 vuoden takuu kaikilla osilla ja 5 vuoden takuu rungolla. Tunturissa tosin runkotakuu 10 vuotta, kaikilla osilla sama 2 vuotta.
Vielä pitää käydä ensi viikolla katselemassa lisää ja vähän käydä testilenkillä.
Yksi pieni valintakriteeri on myös tietty uniikkius, siinä muodossa ettei heti tulisi samanlaista mankelia lenkillä vastaan.- Maantiepyöräilijä
"...Itselläni on sen verran herkät ranteet että lähinnä niiden takia haluan joustokeulan..."
Sama juttu Rahikaisella. Olen joskus kuluttanut sekä kyynärpäät että ranteet aika loppuun nuorempana urheilussa, joten ovat vähän arat. Osta käyrätankoinen pyörä, jossa on hiilari tai teräs keula. Kaikkein paras aroille käsille. Käsien asento erilainen ja asentoja voi vaihtaa.
Asfaltilla siirtymätaipaleilla joustokeula tulee kuitenkin pidettyä lukossa ajomukavuuden taki, jolloin iskut maasturin tangosta ovat paljon kovempia ranteille kuin maantiepyörästä. Tämä siis omasta kokemuksesta.
Oli valinta mikä tahansa, niin valitse riittävän pieni (=lyhyt) runko, niin että kädet ovat luonnolisesti koukussa. - cyclox
Maantiepyöräilijä kirjoitti:
"...Itselläni on sen verran herkät ranteet että lähinnä niiden takia haluan joustokeulan..."
Sama juttu Rahikaisella. Olen joskus kuluttanut sekä kyynärpäät että ranteet aika loppuun nuorempana urheilussa, joten ovat vähän arat. Osta käyrätankoinen pyörä, jossa on hiilari tai teräs keula. Kaikkein paras aroille käsille. Käsien asento erilainen ja asentoja voi vaihtaa.
Asfaltilla siirtymätaipaleilla joustokeula tulee kuitenkin pidettyä lukossa ajomukavuuden taki, jolloin iskut maasturin tangosta ovat paljon kovempia ranteille kuin maantiepyörästä. Tämä siis omasta kokemuksesta.
Oli valinta mikä tahansa, niin valitse riittävän pieni (=lyhyt) runko, niin että kädet ovat luonnolisesti koukussa.Tänään viimeksi ajelin rupisia metsäautoteitä sinkulakrossarilla (Spessun tricross) ja ihmettelin kuinka hyvä sillä on ajaa. Ei paljon tärinät tunnu.
Joustokeulassa on se huono puoli, että sitä on tosi vaikea säätää niin herkäksi, että se suodattaisi pienetkin tärinät. Siinä on kuitenkin hiukan kitkaa ja tarvitaan isompi heräte joustonliikkeen aikaansaamiseen. Pikkutärinät suodattuu renkailla ja vaikkapa hiilikuitu- tai teräskeulalla parhaiten. Isommat kuopat sitten maanteillä ja metsäteillä tulee ennemmin väisteltyä. Maastoajo on asia erikseen ja siinä mulla kiviä nielee tällä hetkellä Rockshox Revelation/Fox Float -yhdistelmä... cyclox kirjoitti:
Tänään viimeksi ajelin rupisia metsäautoteitä sinkulakrossarilla (Spessun tricross) ja ihmettelin kuinka hyvä sillä on ajaa. Ei paljon tärinät tunnu.
Joustokeulassa on se huono puoli, että sitä on tosi vaikea säätää niin herkäksi, että se suodattaisi pienetkin tärinät. Siinä on kuitenkin hiukan kitkaa ja tarvitaan isompi heräte joustonliikkeen aikaansaamiseen. Pikkutärinät suodattuu renkailla ja vaikkapa hiilikuitu- tai teräskeulalla parhaiten. Isommat kuopat sitten maanteillä ja metsäteillä tulee ennemmin väisteltyä. Maastoajo on asia erikseen ja siinä mulla kiviä nielee tällä hetkellä Rockshox Revelation/Fox Float -yhdistelmä...Lisää on koeajettu, vanhemman mallin Tunturi, joka tuntui paljon paremmalta mitä aiempi, mutta painoa siinäkin oli liikaa. Fillari-lehden testi vaikutti asiaan myös. Molemmissa Tuntureissa oli liian pysty ajoasento.
Tänään kävin kokeilemassa paria Helkamaa, jotain juhlamallia ja taisipa olla sekä S3000 että S6000. Ajoasennosta ja ohjaustangosta en pitänyt lainkaan. Eivät sopineet ollenkaan minulle. Jostain kumman syystä mieleen tuli heti pari nuorena omistamaani 3-vaihteista Helkaman pienempää polkupyörää. Tiedä sitten oliko vain merkistä johtuvaa ja korvien välissä olevaa kuvittelua.
Sitten kokeilin Crescentin Sport 387:aa. Ajoasento oli ihan ok, tosin sekin turhan pysty. Takavaihtaja toimi kuin unelma ja vaihdevivut oli parasta mitä oon tähän mennessä kokeillu (niin, en oo kovin kummoisia testaillu). Etuvaihtaja ei ollut ihan säädöissä eikä se toiminut kovin jouhevasti. Hintaa olisi kertynyt 680€.
Tähän mennessä selailujen perusteella Bergamontissa näyttää olevan samantasoista osaa kuin vajaa 1000€:n pyörissä, joita suomessa myydään.
Asia alkaa sitä myöten selkiintymään. Nyt vaan ylimääräistä pään rapsuttamista aiheuttaa se tosiasia ettei BGM:ää pääse koeajamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577370Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393651Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3762046Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1681844- 861499
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164