Aikoinaan kun lopetin tupakanpolton päätin, että menetettyäni tupakasta saamani "nautinnon" minun on saatava jotakin konkreettista sen tilalle. Lukevana ihmisenä sitten päädyin ostamaan itselleni jokaisesta nikotiinittomasta kuukaudesta yhden kirjan. 20 vuoden aikana kirjastoni on karttunu melko suureksi :)
Nyt tuli mieleeni, että saman voisin tehdä myös tämän alkoholista luopumisen kanssa. En vain vielä ole keksinyt, mikä on se asia, joka saisi minut innostumaan yhtä paljon kuin nuo kirjat aikoinaan. Silloin tosin tilanne oli se, että minulla oikeasti ei olisi ollut varaa kirjoihin (eikä todellakaan siihen tupakkaan) niin se tuntui niin ylelliseltä ostaa kirja omaksi. Nyt ei rahasta ole niin tiukkaa.
Ehdotuksia?
Mitä tilalle?
16
713
Vastaukset
- alKOHOli
Mene hierojalle, kuntosalille, uimahalliin, elokuviin... suunnittele reissu, toteuta se, käy syömässä hyvin, osta hyvät kengät :)...
Tee asioita, osta palveluja, mitkä saavat sinut hyvälle mielelle, mutta eivät jää nurkkiin lojumaan.
Hyvää tätä päivää. Raitista. - warka
Matkailu.Reissujen suunnittelu ja niiden toteuttaminen vie mukavasti aikaa..
itellä juominen on aikoinaan ollut pääosin iltapainoitteista. Päivän askareet kun on saatu tehtyä on illalla ollut palkinnon aika. Helvetin vaikeaa on kesäiltana raadetun työpäivän ja kympinlenkin jälkeen olla ajattelematta lonkeroa jäillä tai viileää valkoviinilasia. Vain riippuvainen ihminen tietää mitä on kun se himo iskee. Himon vallassa sitä kiertäen ja kaartaen hakee oikeutta ottaa. Yleisin syy on, että kyllä nyt voin vähän ottaa kun on taas mennyt montaviikkoa hyvin. Juomisen himoa voi hillitä juomalla vettä, vissyä ja itsellä kaikkein tärkein on syöminen. Täyteläiseen mahaan ei viitti haaskota alkoholia.
Olen tunnelmoija. Joskus takkatulen leimutessa, kynttilän valossa kun sade piiskaa peltikattoa on äärimmäisen vaikeaa olla ottamatta. Siihen tilaan vaan yksinkertaisesti kuuluu viini. Olenkin alkanut myös tuhkahduttamaan näitä "fiiliksiä" joten en enää kiusaa itseäni, enkä valmistele hetkiä jossa voisin retkahtaa!
tämmästä- Enzian
Yksi kaveri tapasi vielä muutama vuosi ottaa reippaasti viinaa ja toki paloi tupakkiakin runsaasti. Ei hänellä nyt kai ihan pahaa ongelmaa ollut mutta kyllä sitä putketusta esiintyi. No, 41 vuotiaana hän alkasi treenaamaan juoksua hissun kissun ja juoksi sitten parin vuoden päästä ekan maratonin. Liittyi myös johonkin kiipeilyporukkaan ja on jo kiivennyt Mont Blancille. Ei hän tosin kokonaan viinaa jättänyt mutta hyvin harvoin juo nykyään eikä polta enää lainkaan. Poikamiehenä vielä elää. Olisko liikunta jotain? En nyt tarkoita maratonia mutta jotain, mistä tulee hyvä olo ja saa tekemistä. Jos jostain lajista oikein innostuu niin väkisinkin se viina katoaa mielestä. Mietintämyssy päähän vaan!
Itselleni on vaikeinta tuo sosiaalinen puoli. Kun sinkkuna elelen ja kumminkin on kavereita, joita haluaa vähän väliä tavata. Typerää tietysti mutta yleensähän ne tapaamiset on jossakin terassilla tai baarissa. Mihinkähän on jäänyt entisajan iltapäiväkahvikulttuuri jonkun kotosalla hyvän pullan kera? - norse
ja tiukka liikunta. sitten kun kroppa on sen jäljiltä kuin lehmän alle jääny, niin kunnon täyshieronta.
vastaa orgasmia ja kunto vaan paranee. - ...sain...
...lääkärilt xanor nimistä valmistetta auttaa hyvin paremmin kuin alkoholi.
- sAAmari
tekemisen puutteeseen?
- ...kun...
sAAmari kirjoitti:
tekemisen puutteeseen?
...siihen et ei enään pysty olee selvinpäin ja ahistukseen paniikki ongelmiin ja semmosiin.
- saniliina
Minä yritän ottaa viinan tilalle kaikkea liikuntaan liittyvää ja itseni hemmottelua, jota näin iän karttuessa jo koen ansaitsevanikin. Liikunnan jälkeen on hyvä olo, ja kun illan viettää selvänä, on aamulla ihana lähteä lenkille. Sekin palkitsee.
Tyttösenä liikuin paljon, mutta perheen perustamisen myötä se on jäänyt vähemmälle. Tupakanpoltosta pääsin irti liikkumalla rajusti ja saamalla siitä hyvää oloa. Koin myös, että tätä nautintoa en saisi tupakoijan keuhkoilla. Ja sitten tietysti tupakasta säästyneitä rahoja on ollut mukava käyttää tietyllä tavalla itsensä hemmotteluun, hierontaan, kuntosalilippuihin, uimahalliin, liikuntavarusteisiin ym. Nyt, kun ostin uudet kohtuullisen kalliit lenkkarit, laskin hinnan siideripulloissa ja hämmästyin, miten pian sen rahan voi juoda olematta edes humalassa!
Niin että vaikka hierontaan viinasta säästyneillä rahoilla.
Vai onko sinulla jooku muu nautinto? Ooppera, teatteri, matkustaminen? Toki niihin raha useimmilla riittää - näin aikuisiällä - vaikka ottaisi viinaakin... - gulinaroi
Römpsää tilalle! Ja tupakki päälle!
- tai löytänyt jotain vanhaa ...
menee levosta kun pääsee vaan tästä jokapäiväisestä arjesta luonnonrauhaan,
eikä tarvitse "nollailuja" alkoholin merkeissä, paljon löytyy luonnostakin asioita mitä kautta ihminen tuntee itsensä pieneksi.
en tiedä sopiiko tämä kaikille ihmisille mutta ainakin minä nautin kun jättää työstressit yms. kaiken hetkeksi ja saa olla ihan yksikseen omien ajatuksien kanssa, keskellä ei mitään. - Spriten voimalla
Tähän asti olen koko ajan touhunnut jotakin ja välttänyt rientoja, joissa joutuisi tekemisiin alkoholin kanssa. Taidan jatkaa vielä jonkin aikaa tätä eristäytymistä - en elä erakkona, mutta olen hieman supistanut sosiaalista elämääni. Yleensähän join yksikseni, joten tämä pelkkä oleminen illalla kotona on se vaaran paikka.
Minun tekisi mieleni merelle. Mieluiten purjeveneellä, mutta siihen ei nyt ole mahdollisuutta. En kestä noita Tallinnan ja Tukholman risteilyitä (en laske niitä edes mukaan), mutta olen muutamaan otteeseen "purjehtinut" hiukan kaukaisemmilla merillä ja sinne nyt mieleni tekisi. Rahat vain hieman tiukalla tällä hetkellä. Onneksi olen pysynyt raittiina, onpahan nekin rahat säästyneet. Vielä on vuosi kestettävä tätä tiukan budjetin aikaa, mutta sitten alkaa taas ns. normaalitalous.
Jonkun pidemmän reissun suunnittelun voisi tähän väliin laittaa ja yhtenä ajatuksena minulla on ollut jo pidempään espanjan kielen opiskelu. En ole vain saanut aloitetuksi.
Mitäpä jos lähettäisin raittiuteni vuosipäivänä terveiset joltakin etelän meren saarelta espanjankielisenä?
Laitetaan mietintämyssyyn tämä :) - päättänyt, mitä
tilalle?
- Spriten voimalla
Nämä päivät menevät niin nopeaan tahtiin, että en ole ehtinyt asiaa kunnolla edes pohtia. Merelle mieli edelleen halajaa, mutta se ei taida nyt onnistua. Näyttää siltä, että kirjasto karttuu edelleenkin ja siihen viereen on muodostumassa pienoinen filmikokoelma. Onhan sitä siinäkin.
- merelle.
Spriten voimalla kirjoitti:
Nämä päivät menevät niin nopeaan tahtiin, että en ole ehtinyt asiaa kunnolla edes pohtia. Merelle mieli edelleen halajaa, mutta se ei taida nyt onnistua. Näyttää siltä, että kirjasto karttuu edelleenkin ja siihen viereen on muodostumassa pienoinen filmikokoelma. Onhan sitä siinäkin.
kaverin kautta pääsin Bavarian matkaveneen kyytiin viikonlopuksi. Takanani oli raittiutta 6kk ennen matkalle lähtöä. Juomattomuus oli silloin omavalintani ja ei siihen liittynyt mitään dramatiikkaa.
Matkan alussa opetettiin veneen tavoille ja annettiin muutamia hommia. Vene oli upea, ilma jumalaisen hieno ja matkaseurakin vaikutti erittäin mukavalta.
Illalla laskimme ankkurit ja katselimme kesäilmassa auringon laskua. Kuohuviiniä oli tarjolla ja illan suussa tietysti rommia. Vain hullu tai tyhmä olisi jättänyt siinä paikassa ottamatta. Se oli mahtavaa, upeaa ja siitä ja vain postiivinen maku. - Spriten voimalla
merelle. kirjoitti:
kaverin kautta pääsin Bavarian matkaveneen kyytiin viikonlopuksi. Takanani oli raittiutta 6kk ennen matkalle lähtöä. Juomattomuus oli silloin omavalintani ja ei siihen liittynyt mitään dramatiikkaa.
Matkan alussa opetettiin veneen tavoille ja annettiin muutamia hommia. Vene oli upea, ilma jumalaisen hieno ja matkaseurakin vaikutti erittäin mukavalta.
Illalla laskimme ankkurit ja katselimme kesäilmassa auringon laskua. Kuohuviiniä oli tarjolla ja illan suussa tietysti rommia. Vain hullu tai tyhmä olisi jättänyt siinä paikassa ottamatta. Se oli mahtavaa, upeaa ja siitä ja vain postiivinen maku.mutta minulle tämä elämä nyt vain on tästä eteenpäin alkoholiton ja uskon, että auringonlaskut ja meren kaikkinielevän voiman tuoksu on mahdollista kokea myös ilman iltanaukkuja :)
ps. minussa on aina ollut hienoinen ripaus hulluutta, ehkä tämä raittius nyt sitten vain voimistaa sitä :))))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394973Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734209Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732311Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162087MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401888- 961706
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711473OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 921193
- 941144