24V-->14,6v-14,8V

myle

Eli onko kokemuksia tai tietoa kun pitäsisi 24v akustosta ottaa latausjännite 12v akkuun ajonaikana. onko olemassa siihen valmiiksi suunniteltuja jännitteen muuntimia, säädettäviä jännitelähteitä tms?

4

1094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ekl

      Valmiita jännitteenalentimia löytyy kyllä, joskin jännite on yleensä jotain 13,8V. Riittää kyllä akun lataukseen sekin. Eri asia on sitten virrankesto, yleensä nuo alentimet kestää sen 8-10A jatkuvaa virtaa ja akun latauksessa menee (tietysti käytöstä riippuen) helpostikin sen yli. Luulisin kuitenkin isompiakin alentimia löytyvän. Raskaankaluston varaosaliikkeistä tai autosähköfirmoista kannattaa kysellä.

      Mikä vehje on kyseessä? Tuon alentimen hyötysuhde ei ole kovin hyvä, joten tuli vielä mieleen, että mahtuuko koneeseen erillinen 12V laturi?

      • Nimetön

        Todennäköisesti mahtuisi, koska kyseessä on linja-auto Volvo B10M, ns. matkailuautoksi olen sitä rekentelemassa. Ajattelin ottaa esim, äänentoiston vahvistimen, osan valaistuksesta yms. tältä kyseiseltä 12V akulta. Kun nuo 12V toimivat kilkkeet on niin pirusti helvempia kuin 24V. Laturia tässä olenkin vähän metsästellyt, mutta suoraan ei tahdo löytyä laturia jonka "ensiöjännite" olisi 24V ja tuuppaisi ulos tuota ~13,8-14,8V. Eräänä vaihtoehtona ajattelin että laittaisi 24V akustoon innvertterin ja muuntaisin sen 230V kun näitä latureita on taas pilvinpimein, esim. joku CTEC ylläpitolaturi.
        Mahtaisiko olla vain muitakin konsteja?
        Jännitteen alentimella suoraantehtynä tarvisi ilmeisesti diodinkin väliin 24V akuston pääkytkinmen ollessa suljettuna, ettei lähde taas tuuppaamaan tavaraa väärään suntaan.


      • ekl
        Nimetön kirjoitti:

        Todennäköisesti mahtuisi, koska kyseessä on linja-auto Volvo B10M, ns. matkailuautoksi olen sitä rekentelemassa. Ajattelin ottaa esim, äänentoiston vahvistimen, osan valaistuksesta yms. tältä kyseiseltä 12V akulta. Kun nuo 12V toimivat kilkkeet on niin pirusti helvempia kuin 24V. Laturia tässä olenkin vähän metsästellyt, mutta suoraan ei tahdo löytyä laturia jonka "ensiöjännite" olisi 24V ja tuuppaisi ulos tuota ~13,8-14,8V. Eräänä vaihtoehtona ajattelin että laittaisi 24V akustoon innvertterin ja muuntaisin sen 230V kun näitä latureita on taas pilvinpimein, esim. joku CTEC ylläpitolaturi.
        Mahtaisiko olla vain muitakin konsteja?
        Jännitteen alentimella suoraantehtynä tarvisi ilmeisesti diodinkin väliin 24V akuston pääkytkinmen ollessa suljettuna, ettei lähde taas tuuppaamaan tavaraa väärään suntaan.

        Nykyiset elektroniset alentimet ei tarvii diodia väliin, niissä on se periaatteessa itsessään.

        Moiseen käyttöön tekisin itse kyllä 24V järjestelmällä. Valaistushiluthan ovat ihan samoja, polttimo vain vaihtuu. Tai no tietysti jos haluaa kalustehalogeneja käyttää niin siiten tarvii kytkeä kaks sarjaa peräkkäin. Äänentoistopuolen saa hoidettua parilla pienemmällä alentajalla, ei tarvii vetää kahta järjestelmää ja kaksi 8A alentajaa on rajusti halvempi kuin yksi akun lataamiseen riittävä.

        Tuo 230VAC järjestelmäkin on hyvä vaihtoehto. Senhän voi tehdä reilulla invertterillä 24VDC järjestelmästä ja/tai 230VAC laturilla. Käytännössä sen johdotus pitää tehdä ohutsäikeisellä MMJ:llä.

        Olen joskus itse suunnitellut vähän vastaavaa projektia, jäänyt vaan rahanpuutteen takia tekemättä. Oma ratkaisu sähköjärjestelmäksi olisi kaksipiirinen 24VDC, josta toinen piiri olisi starttiakkuina (150Ah) ja toinen hupiakkuina (220-250Ah). Piirien väliin jännitetunnisteinen rele (ei diodin aiheuttamaa jännitehäviötä). Hupipuolelta sitten äänentoistolle ym. sälälle laitekohtaisilla alentimilla 12VDC
        Rinnalle sitten 230VAC järjestelmä isolla (min. 2000W) invertterillä, rinnalle 230VAC laturi (jos koneessa on korvia/tilaa/hihnapyöriä) ja ulkoinen syöttö. Tuo vaatii vaan jonkun 'maasähkökeskuksen', joka ohjaa kytkennän aina oikeaan paikkaan. Tietysti invertterin ja 24V akkujen latauksen voi tässä yhdistää esim Mastervoltin yhdistelmälaitteella, joka toimii akkujen varassa oltaessa invertterinä ja kiinteässä verkossa oltaessa syöttää auton 230VAC-puolta ja lataa samalla 24VDC akustoa. Hinta vaan on aika suolainen, jos invertteripuoli on tarpeeksi iso...

        Toivottavasti tästä oli apua.


      • Nimetön
        ekl kirjoitti:

        Nykyiset elektroniset alentimet ei tarvii diodia väliin, niissä on se periaatteessa itsessään.

        Moiseen käyttöön tekisin itse kyllä 24V järjestelmällä. Valaistushiluthan ovat ihan samoja, polttimo vain vaihtuu. Tai no tietysti jos haluaa kalustehalogeneja käyttää niin siiten tarvii kytkeä kaks sarjaa peräkkäin. Äänentoistopuolen saa hoidettua parilla pienemmällä alentajalla, ei tarvii vetää kahta järjestelmää ja kaksi 8A alentajaa on rajusti halvempi kuin yksi akun lataamiseen riittävä.

        Tuo 230VAC järjestelmäkin on hyvä vaihtoehto. Senhän voi tehdä reilulla invertterillä 24VDC järjestelmästä ja/tai 230VAC laturilla. Käytännössä sen johdotus pitää tehdä ohutsäikeisellä MMJ:llä.

        Olen joskus itse suunnitellut vähän vastaavaa projektia, jäänyt vaan rahanpuutteen takia tekemättä. Oma ratkaisu sähköjärjestelmäksi olisi kaksipiirinen 24VDC, josta toinen piiri olisi starttiakkuina (150Ah) ja toinen hupiakkuina (220-250Ah). Piirien väliin jännitetunnisteinen rele (ei diodin aiheuttamaa jännitehäviötä). Hupipuolelta sitten äänentoistolle ym. sälälle laitekohtaisilla alentimilla 12VDC
        Rinnalle sitten 230VAC järjestelmä isolla (min. 2000W) invertterillä, rinnalle 230VAC laturi (jos koneessa on korvia/tilaa/hihnapyöriä) ja ulkoinen syöttö. Tuo vaatii vaan jonkun 'maasähkökeskuksen', joka ohjaa kytkennän aina oikeaan paikkaan. Tietysti invertterin ja 24V akkujen latauksen voi tässä yhdistää esim Mastervoltin yhdistelmälaitteella, joka toimii akkujen varassa oltaessa invertterinä ja kiinteässä verkossa oltaessa syöttää auton 230VAC-puolta ja lataa samalla 24VDC akustoa. Hinta vaan on aika suolainen, jos invertteripuoli on tarpeeksi iso...

        Toivottavasti tästä oli apua.

        "Tuo 230VAC järjestelmäkin on hyvä vaihtoehto. Senhän voi tehdä reilulla invertterillä 24VDC järjestelmästä ja/tai 230VAC laturilla. Käytännössä sen johdotus pitää tehdä ohutsäikeisellä MMJ:llä."

        Tuollainen kompleksi olisi varmaan helppoin sekä osien saatavuudeltaan että hintansa puolesta.
        Väittävät vain ettei MMJ ole paras vaihtoehto, ei kuulemma kestä, alkaa murtumaan tärinästä, ja liitokset ei niin varmat kuin monisäikeisellä.
        Itse sähkärinä kanssa ajattelin nykäistä MMJ:llä, mutta voihan sen varmanpäälle tehdä vaikka VSKN:llä kun ei niillä sitten hintaeroa juurikaan ole ja kaapelien pituus niin minimaalinen.

        Kiitokset ohjeistä/näkemyksistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4274
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      19
      3300
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      399
      2302
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      1981
    5. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1949
    6. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1924
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      32
      1649
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1558
    9. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1271
    10. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      68
      1270
    Aihe