heippa
olisin kysynyt onko jollekkin tehty jännesiirto?
miten toipuminen sujui? ja millainen se leikkaus
oli? tehtiinkö puudutuksessa vai nukutuksessa?
itse joudun jännesiiro operaatioon syksyllä
katkenneen sormen jänteen takia. lääkäri vaan
kerto et edessä on pitkä toipuminen ja kait
kuntoutuminen.toimenpide tehdään töölön
sairaalassa olen tiistaina menossa kuuntelemaan
tarkemmin toimenpiteestä ja toipumisesta. saan
kait samalla tietää milloin leikataan.
jännesiiro
19
18641
Vastaukset
- kohtalotoverille
Mikä sormi sulla on kyseessä? Minulla edessä leikkaus syyskuun alussa Oulussa. Ilmeisesti peukalon pitkä ojentajajänne poikki (peukalon kärki roikkuu) sormessa muutakin vikaa. Itse asiassa käsi niin huonossa kunnossa että pelkään, ettei siitä enää toimivaa tule. Kaikki alkoi ensimmäisen kämmenluun murtumasta.
Itse toimenpiteestä ei minullakaan ole tietoa, sen verran vain sanotiin, että jos tulee jännesiirre niin kipsiä on taas luvassa kolmisen viikkoa ja jopa kolmen kuukauden sairasloma.- pelottaa
moikka
mullakin on peukun jänne poikki oikealta.
meni kaatuessa poikki kun jotenkin kaaduin
pahasti ja peukku vääntyi.siis kipsihoito
edessä ei lääkäri tästä mitään kertonut.sanoi
vaan että leikkauksen jälkeen on pitkä
toipuminen ja ehkä kuntoutus.no saan kuulla nyt
tarkemmin toimenpiteestä ja toipumisesta kun
menen leikkauksen esikontrolliin tiistaina. - tarkennusta
pelottaa kirjoitti:
moikka
mullakin on peukun jänne poikki oikealta.
meni kaatuessa poikki kun jotenkin kaaduin
pahasti ja peukku vääntyi.siis kipsihoito
edessä ei lääkäri tästä mitään kertonut.sanoi
vaan että leikkauksen jälkeen on pitkä
toipuminen ja ehkä kuntoutus.no saan kuulla nyt
tarkemmin toimenpiteestä ja toipumisesta kun
menen leikkauksen esikontrolliin tiistaina.Kirjoitin tuossa edellä... Eli siis ojentajajänteen korjauksissa on kipsihoito, koukistajajänteen korjauksissa ei. Kumpi sinulla sitten on kyseessä?
- pelottaa
tarkennusta kirjoitti:
Kirjoitin tuossa edellä... Eli siis ojentajajänteen korjauksissa on kipsihoito, koukistajajänteen korjauksissa ei. Kumpi sinulla sitten on kyseessä?
moikka
kyse on ojentajajänteestä huomenna olis se
leikkauksen esikontrolli töölöössä. jännittää
mut eiköhän ne sen peukun saa kuntoon.toivotaan
niin ja hyva et saapi vähän tietää siitä
leikkauksesta ja toipumisajasta.
- luudutus
Siitäkin toimenpiteestä olisi kiva kuulla kokemuksia. Eli please, kertokaa, te, jotka kokeneet...
Mulla on kyse pikkusormen kärkinivelen jäykistämisestä. Syynä on ns. mallet finger, jossa ojentajajänne repeytyi irti pienen luunpalan kera.
Takana on jo 8 viikon lasta, mutta eipä luunpala tarttunut kiinni ja nyt sitten sanottiin, ettei tule tarttumaankaan enää. Sormenpää "roikkuu" ja on holtiton, siksi edessä luudutus.
Jostain syystä jänteen luunpalan kiinnitystä ei edes ehdotettu :(
Millainen toimenpide?
Kauanko kestää parantua?
Eli mihin pitää varautua?
PS. Kyse on mun dominoivasta kädestä.- nina-80
myös lääkäri sanoi, että pikkurillistä on ilmeisesti jänne poikki ja ehkä pieni luunpala on saattanut irrota. Jonotan nyt aikaa sormikirurgille. Täytyy vaan toivoa, ettei sormea tarvisi operoida, kun just 2vk sitten operoitiin jo polvi ja siinä siirrettiin jännettä puoltoist senttii eri kohtaan.
Mulla taas sormi jotenkin pelaa, mutta kun koukistan sormea, niin se eka nivel niinkuin krunksuu ja kiertyy. Välillä sormijää ekasta nivelestä suoraksi, enkä saa taivutettua sitä koukkuun.
Ekalla nivelel tarkoitan sitä, mikä on rystysen jälkeen. Se nivel antaa periksi eli menee liikaa sormen alapuolel..en osaa niin kunnolla kuvailla. Mahtaako minulla olla yläpuolen jänne sitten mennyt poikki vai vaan osittain
Teillä kenellä on mennyt poikki, niin teillä siis sormi roikkuu..minulla se ei kuitenkaan roiku.
Itse myös loukannut alkuvuodesta tapaturmaisesti ja vasta kk sitten menin lääkäriin kun alkanut vaivaamaan enemmän. - super sartsa
nina-80 kirjoitti:
myös lääkäri sanoi, että pikkurillistä on ilmeisesti jänne poikki ja ehkä pieni luunpala on saattanut irrota. Jonotan nyt aikaa sormikirurgille. Täytyy vaan toivoa, ettei sormea tarvisi operoida, kun just 2vk sitten operoitiin jo polvi ja siinä siirrettiin jännettä puoltoist senttii eri kohtaan.
Mulla taas sormi jotenkin pelaa, mutta kun koukistan sormea, niin se eka nivel niinkuin krunksuu ja kiertyy. Välillä sormijää ekasta nivelestä suoraksi, enkä saa taivutettua sitä koukkuun.
Ekalla nivelel tarkoitan sitä, mikä on rystysen jälkeen. Se nivel antaa periksi eli menee liikaa sormen alapuolel..en osaa niin kunnolla kuvailla. Mahtaako minulla olla yläpuolen jänne sitten mennyt poikki vai vaan osittain
Teillä kenellä on mennyt poikki, niin teillä siis sormi roikkuu..minulla se ei kuitenkaan roiku.
Itse myös loukannut alkuvuodesta tapaturmaisesti ja vasta kk sitten menin lääkäriin kun alkanut vaivaamaan enemmän.moikka, poikkasin keskisormesta jänteen tänään. Odotan operointiin pääsyä. olitko leikkauksessa jo? Kuinkahan pitkälle jänne pääsi karkuun, kuinka syvältä se pitää kaivaa? toimiikohan moitteeetta leikkauksen jälkeen?
Sari
- pelottaa
moikka
nyt on leikkauksen esikontrolli ohi
ja leikkaustuomio sieltä tuli. kiireellisyysluokka
on 2 ja lääkäri kysy vielä et pääsetkö tulemaan
aikaisemmin jos joku peruuttaa leikkauksen
sanoin siihen et tietty pääsen. mut muuten
leikataan elo tai syyskuussa.kipsihoito
leikkauksen jälkeen 6 viikkoa ja toipuminen
sen kolmisen kuukautta kuulemma viepi.- kohtalotoverilta
Meillä on varmaan sama jänne sitten kyseessä. Mulle käsikirurgi vaan sanoi, että kipsausaika on 3-4 viikkoa. Murtuman takia keväällä jo 5 viikkoa käsi kipsissä oleskelin. Tosin kättä ei ole magneettikuvattu, tutkimuksessa käsikirurgi ei vain löytänyt oikealta kohdalta ojentajajännettä lainkaan ja peukalon kärki ei ojennu. Minun kohdallani on kuitenkin mahdollista, että murtumaa korjatessa kirurgi on piikeillä porannut jänteen luuhun kiinni. Oikein hyvällä tuurilla voi selvitä jänteen irroittelullakin, tosin kuulemma jänteen toimintakyky on usein tällaisissa tapauksissa mennyt. Mulla on kyseessä työtapaturma, joten vakuutusyhtiö maksaa leikkauksen Oulussa yksityisesti. Olisin päässyt sinne jo vajaan neljän viikon päästä, mutta löhöilen silloin Kreikan auringossa joten 8.9 sitten leikkaukseen.
- pelottaa
kohtalotoverilta kirjoitti:
Meillä on varmaan sama jänne sitten kyseessä. Mulle käsikirurgi vaan sanoi, että kipsausaika on 3-4 viikkoa. Murtuman takia keväällä jo 5 viikkoa käsi kipsissä oleskelin. Tosin kättä ei ole magneettikuvattu, tutkimuksessa käsikirurgi ei vain löytänyt oikealta kohdalta ojentajajännettä lainkaan ja peukalon kärki ei ojennu. Minun kohdallani on kuitenkin mahdollista, että murtumaa korjatessa kirurgi on piikeillä porannut jänteen luuhun kiinni. Oikein hyvällä tuurilla voi selvitä jänteen irroittelullakin, tosin kuulemma jänteen toimintakyky on usein tällaisissa tapauksissa mennyt. Mulla on kyseessä työtapaturma, joten vakuutusyhtiö maksaa leikkauksen Oulussa yksityisesti. Olisin päässyt sinne jo vajaan neljän viikon päästä, mutta löhöilen silloin Kreikan auringossa joten 8.9 sitten leikkaukseen.
moikka
joo sama jänne on kyseessä ja vapaa-ajan tapaturma
kyseessä.mulla jänne täysin poikki ja lääkäri
sanos kun vanha vamma kuukausi sitten sattu
tämä tapaturma niin se jänne joudutaan tuolta
ranteesta ottamaan ja se sitten siirretään
tohon peukaloon.juodun olemaan yön sairaalassa
koska mulla on perussairaus niin haluavat
tarkkailla yön yli.mutta kuudenviikon kipsihoito
edessä ilmeisesti kun se jännesiirto kyseessä
toivon mukaan pian pääsisi niin ettei tarvitsis
kovin pitkään jännittää sitä leikkausta.
- pelottaa
heippa
jonohoitaja soitti perjantaina että täällä
olis peruutuspaikka leikkaukseen.pyysi tulemaan
leikkauksen esi stekkaukseen eli se oli myös
perjantaina.kävipä nukkumattikin stekkaamassa
ja vihreää valoa näytti elikkä estettä
leikkaukselle ei ole menen sisälle sairaalaan
viikon päästä os.pitää olla klo 7.00 eli aikas
aikasin.jännittää jonkin verran- Hermona puolestaan.....
Mitenhän tuo jännesiirto toimii, eikö ranne jää epäkuntoiseksi jos siitä siirretään jänteitä sormeen? Mun läheinen on musiikkialan ihminen ja tarviaisi toimivat sormet/kädet ranteineen....nyt hirvittää puolestaan, että kaatuuko musiikinteko/soittaminen tähän tapaturmaan...
- m.pyör.amat.pianisti
Hermona puolestaan..... kirjoitti:
Mitenhän tuo jännesiirto toimii, eikö ranne jää epäkuntoiseksi jos siitä siirretään jänteitä sormeen? Mun läheinen on musiikkialan ihminen ja tarviaisi toimivat sormet/kädet ranteineen....nyt hirvittää puolestaan, että kaatuuko musiikinteko/soittaminen tähän tapaturmaan...
OTB pyörällä hitaassa rullausvauhdissa ja maahan tulemisesta koko paino peukalon päälle ja kämmenen YLÄPUOLI maata vasten (DH-rannesuoja ei paljoa auttanut...). Distaali vasen värttinäluumurtuma => kipsi 5 vkoa => jumppaa ja painonnostoa kevyillä painoilla => vasemman peukalon loitontajan (EPL) spontaani katkeaminen pari vkoa kipsin poiston jälkeen kuulemma kun parantumaton jänne on hangannut murtumakohtaa tai listerin tuberkkelia vasten, ei näkynyt röntgenissä muita kuvia ei otettu => jännesiirto (tai moottorin siirto) etusormesta (ylimääräinen EIP, EPL:ää ei kannata korjata kun on hankautunut pidemmältä matkalta) vasta noin 1kk katkeamisesta eli parin viikon päästä nokutuksessa ja sitä ennen vain varottava ruhjomasta kättä => taas 6 vkon kipsi ja sitten piiiitkä kuntoutus ja kenties sairaslomaa. Saas nähdä miten käy. Soittaminen ja/tai pyörän vaihteiden vaihtaminen peukalolla aikas kiven takana nyt...toivottavasti palautuu... no, vakuutus sentään korvaa rahallisesti.
- motrw
Kellään tuoreita kokemuksia etenkin peukalon katkenneen koukistajajänteen korjauksesta?
- reumaatikko
vasen peukan tyvinivel jäykistettiin ja huomattiin kipsin poiston jälkeen että koukistajajänne ei toimi ...oli poikki , tulehtunut pahoin ...nyt 6 viikkoa jänne leikkuusta ja kuntoutusta ... peukalon kärki ei taivu kun vähän ...onneksi pihti ote toimii ...ei taida tulla kunnollista enään koskaan
- motwr
reumaatikko kirjoitti:
vasen peukan tyvinivel jäykistettiin ja huomattiin kipsin poiston jälkeen että koukistajajänne ei toimi ...oli poikki , tulehtunut pahoin ...nyt 6 viikkoa jänne leikkuusta ja kuntoutusta ... peukalon kärki ei taivu kun vähän ...onneksi pihti ote toimii ...ei taida tulla kunnollista enään koskaan
Millainen tilanne on nyt sinulla reumaatikko? Käytettiinkö sinulla jännesiirrettä vai yhdistettiinkö katkennut jänne?
- Anonyymi
reumaatikko kirjoitti:
Voi vittu mulla sama tilanne
- Peukku
Moikka! Itsellä peukalon ojentaja jänne meni poikki, töissä sohasin mattoveittellä. Nyt viikkositten leikattu ja kipsissä vielä viikon ja sitten 4vk lastoituksessa. Sen jälkeen kuntoutusta, toivottavasti tuosta vielä kelpo peukku tulee😅 Leikkaukseen meno jännitti kovasti, antoivat 20mg diapamia kun kerroin että jännittää. Leikkaus tehtiin puudutuksessa ja oli täysin kivuton operaatio. Mitä nyt vähän puudutus piikki nipisti olkapäässä,niin kivut olivat sit siinä. Nukuin varmaan puolet leikkauksen ajasta kun antavat rauhoittavaa leikkauksenkin aikana. Hoitajat ja kirurgit olivat todella ammattitaitoisia ja mukavia, koko vierailuni ajan. Leikkaus tehtiin töölössä.
- Peukalo
Peukku, millainen oli kuntoutusohjelmasi? Itselle tehty vastaava leikkaus. Hyvin meni. Nyt olen lastassa. Kerro kokemuksiasi peukun kuntoutuksesta, kiitos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374765Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j4851460Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77913
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53891- 59840
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48748Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses57707