FreeBSD

tietoturva

Onko FreeBSD:ssa joku vastaava apt-get update/upgrade toiminto kuin Debian Linuxissa?

cvsup on hidas ja epäluetettava, make world sujui ongelmitta, mutta bootin jälkeen kone ei enää käynnistynyt.

Ja mieluummin haluaisin asentaa binäärit ilman kääntämistä. Pitäähän olla joku helpompikin tapa asentaa uusimmat tietoturvapäivitykset, ilman koko järjestelmän kääntämistä?

3

554

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • p__

Itse en ole havainnut cvsupin kanssa mitään luotettavuus ongelmia. Hidas se on jos sen ajaa
      harvoin. Minulla cvsup ajo crontabissa, joten
      hitaus ei haittaa, sillä se ajetaan silloin kun olen töissä.

En ole varma mitä haluat päivitää, mutta kaikki (ainakin melkein) käyttiksen ulkopuoliset ohjelmat
      saa pkd_add komennolla.

Jos kerneliin täytyy tehdä tietoturvapäivitys niin
      sehän on pakko kääntää uudestaan. :( userland päivityksiin ei tietenkään tarvita kääntää muuta kuin päivitettävä ohjelma. Sen ei pitäisi kauaa kestää.

Jos rekisteröityy secure listalle niin saa tiedon milloin reikiä on paikattau ja ohjeet miten paikkaus tehdään.

Kannattaa käyttää stable haaraa niin kone käynnistyy myös päivityksen jälkeen.

• päivittäminen

>Minulla cvsup ajo crontabissa

Mitä sinulla on tarkalleen crontabissa? cvsuphan vain hakee uusimmat sorsat netistä? Sen jälkeen pitää vielä kääntä koko käyttis? Vai voiko jotenkin kääntä vain muuttuneet ohjelmat? Ja vielä jotenkin automaattisesti, vaikka crontabissa?

> En ole varma mitä haluat päivitä

No vaikka nämä sendmailissa ja ssh:ssa olevat aukot. Eli uusimmat aukot (ei kernel aukot).

>saa pkd_add komennoll

En käytä pkg_add paketteja vaan käännän kaikki ohjelmat portseista

>userland päivityksiin ei tietenkään tarvita kääntää muuta kuin päivitettävä ohjelma.

Userland ?

>Kannattaa käyttää stable haaraa niin kone käynnistyy myös päivityksen jälkeen.

Tämä olisi kiva :) Minulla on versio 5.1, onko se stabile?

• p__
        päivittäminen kirjoitti:

>Minulla cvsup ajo crontabissa

Mitä sinulla on tarkalleen crontabissa? cvsuphan vain hakee uusimmat sorsat netistä? Sen jälkeen pitää vielä kääntä koko käyttis? Vai voiko jotenkin kääntä vain muuttuneet ohjelmat? Ja vielä jotenkin automaattisesti, vaikka crontabissa?

> En ole varma mitä haluat päivitä

No vaikka nämä sendmailissa ja ssh:ssa olevat aukot. Eli uusimmat aukot (ei kernel aukot).

>saa pkd_add komennoll

En käytä pkg_add paketteja vaan käännän kaikki ohjelmat portseista

>userland päivityksiin ei tietenkään tarvita kääntää muuta kuin päivitettävä ohjelma.

Userland ?

>Kannattaa käyttää stable haaraa niin kone käynnistyy myös päivityksen jälkeen.

Tämä olisi kiva :) Minulla on versio 5.1, onko se stabile?

>Mitä sinulla on tarkalleen crontabissa?
        Tämä

0 6 * * 3 root /usr/local/bin/cvsrun | sendmail root

cvsrun on shell script.
        --------
        #!/bin/sh
        echo Subject: `assem` weekly cvsup run output
        /usr/local/bin/cvsup -g -L 2 /usr/local/etc/cvsup/sup/all-supfile
        ---------

all-supfile on yhdistelmä ports kokoelman ja käyttiksen sorsien hakemiseen. refuse tiedostolla
        kiellän esim. Japanin kielisten kilkkeiden hakemisen.

>cvsuphan vain hakee uusimmat sorsat netistä? Sen jälkeen pitää vielä kääntä koko käyttis? Vai voiko jotenkin kääntä vain muuttuneet ohjelmat?

Kyllä hakee vain sorsat.
        Ei tarvitse kääntää koko käyttistä.
        Voi kääntää vain muuttuneet.

>Ja vielä jotenkin automaattisesti, vaikka >crontabissa?

En ole uskaltanut niin suuria operaatioita kuin
        kääntäminen laittaa crontabiin vaan käännän käsin.
        esim. käännetään libc_r

$ cd /usr/src/lib/libc_r
        $ make
        $ kill 1 1 /* single user modeen */
        # cd /usr/src/lib/libc_r
        # make install

>No vaikka nämä sendmailissa ja ssh:ssa olevat >aukot. Eli uusimmat aukot (ei kernel aukot).
        Rekisteröidy secure postituslistalle niin saat
        postia kun patcheja tietoturva aukkoihin ilmaantuu. Mailissä tulee tarkat ohjeet miten paikkaus suoritetaan.

>Userland ?

Tarkoitan Userlandillä ei kerneliin kuuluvaa tavaraa, joka tulee käyttöjärjestmän sorsien mukana. Esim libc. Joka sisältää printf() ymm.
        standardikirjastot. sendmail kuuluu tähän userland
        tavaraan. Se toimitetaan käyttöjärjestelmän mukanam, joten sitä ei tarvitse portseista kääntää.

>Tämä olisi kiva :) Minulla on versio 5.1, onko se >stabile?

Haaroja on kaksi CURRENT ja STABLE.
        supfileen täytyy kertoa kumman haaran sorsia haluat. STABLE on nimensä mukaan STABLE.
        CURRENT on uuden tavaran koekenttä.

supfileen tällainen rivi niin pitäisi tulla stablen koodit.

*default release=cvs tag=RELENG_5_1

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5134
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4308
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2451
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2234
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1998
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1908
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1587
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1521
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1237
    10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1164
    Aihe