PHP-polkuja?

Alokasneiti

Teen ensimmäistä kertaa sivuja PHP:lla ja olen ihan alkeissa. Sivuissani on ennen ollut kehykset ja nyt vaan toteutan samaa diveillä niin, että PHP:n avulla ei tarvitse joka sivulle tehdä erikseen sitä navigointilaatikkoa... Joka sivun alkuun tulee siis tämä:

Ja loppuun tämä:

Noh, itse ongelma. Loppu.php ja alku.php ovat pääkansiossa, mutta osa sivuista on alikansioissa ja niiden kohdalla en saa sivuja toimimaan. Onko siis lainkaan mahdollista "linkittää" tiedostoja tällaisilla poluilla, esim:

Jos joku osaisi kertoa, olisin hyvin kiitollinen!

2

535

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alokasneiti

Minulla aukeaa tällainen sivu, mutta olen sensuroinut osoitteen, ellette pahastu! ;)

Warning: main() [function.main]: open_basedir restriction in effect. File(../alku.php) is not within the allowed path(s): (.:/sessions/phpsessions/:/tmp/) in /palvelin/html/käyttäjätunnus/kansio/sivu.php on line 1

Warning: main(../alku.php) [function.main]: failed to open stream: Operation not permitted in /palvelin/html/käyttäjätunnus/kansio/sivu.php on line 1

Fatal error: main() [function.require]: Failed opening required '../alku.php' (include_path='.') in /palvelin/html/käyttäjätunnus/kansio/sivu.php on line 1

• ny434

Laitas näin

asetukset.php
        define('INC_DIR', '/palvelin/html/käyttäjätunnus/inc');

tai
        define('INC_DIR', $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . '/inc');

sivu.php
        include (INC_DIR . '/alku.php');

Mutta kannattaa miettiä joskos http://fi2.php.net/manual/en/function.set-include-path.php olisi sinulle käyttökelpoinen.

asetukset.php
        $path = $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . '/inc';
        set_include_path(get_include_path() . PATH_SEPARATOR . $path);

sivu.php
        include ('alku.php');

Tuolloin katsotaan ensiksi se hakemisto missä sivu.php on, jos siellä ei ole alku.php tiedostoa niin sitten /palvelin/html/käyttäjätunnus/inc hakemistosta.

Mutta kun sinulla on tuommonen template juttu, niin ehkäpä parhain olisi laittaa .htaccess tiedostoon

php_value auto_prepend_file '/palvelin/html/käyttäjätunnus/inc/alku.php'
        php_value auto_append_file '/palvelin/html/käyttäjätunnus/inc/loppu.php'

tuolloin kaikkiin siinä ja sen alihakemistoissa oleviin php tiedostoihin lisätään automaattisesti alkuun alku.php ja loppuun loppu.php. Jolloin ei tartte joka sivulle turhaan tuota incledea kirjoittaa.

/palvelin/html/käyttäjätunnus/ laitetaan vain index.php tiedosto, kuvat jne... ovat omissa hakemistoissa/kansioissa näin sivuston hallinta on helppoa. joten siksi inc hakemiston tuossa esimerkissä lisäsin, tosin jos nuo on pelkästään template juttuja niin silloin hakemiston nimi toiseksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5124
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4278
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2441
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2234
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1988
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1908
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1587
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1521
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1237
    10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1164
    Aihe