Keskustelusivujen anteja

Aattelinpa nyt kerrankin kirjoittaa näitten keskustelusivujen antoisuudesta sen sijaan että itsekin olen sorvaillut enimmäkseen kriittisiä sanamuotoja.

Ensinnäkin haluan mainita keskusteluissa hääräilevät "häiritsijät", joitten näsäviisastelut ja irvailemiset toisaalta kismittävät, mutta toisaalta myös tuovat elävän elämän raadollisuutta palstoille eli ruusussakin on piikkejä.

Lukuisista kiinnostavista sananvaihdoista käy hyvänä näyttönä aivan tuore ravitsemuskeskustelu. Israelilaiset olivat tehneet tutkimuksen kolmen eri ruokavalion kesken ja saaneet parhaaksi Atkinsin vähähiilihydraattisen dieetin, ravitsemusohjeen. Siitä on virinnyt mitä mainioin keskustelu, jossa on sekä jämäkkää asiaa että juuri tuota piikittelyäkin ryytinä.

Politiikan osastoilla pyörii lukuisia hyviä debatteja. Näillä ikäryhmäpalstoilla käydään niin ikään erittäin kiinnostavia ajatusten vaihtoja. Jos olo tuntuu synkältä, niiin kevennystäkin löytyy monilta osastoilta vitseistä lähtien romantiikkaan asti.

Runsaasti myönteistä ja kiinnostavaa löytyy myös kirjoittajien profiiliesittelyistä. Runojen riimittely vaikuttaa olevan ilahduttavan yleistä. Ja linkkien valikoimista olen löytänyt mm. lukuisia upeita musiikkikappaleita. Tämän oloisia asioita nousee mieleen. Mitä sykähdyttävää ja säväyttävää olette te toiset löytäneet?

34

1984

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on-nel-li-nen

Aloin seurata erään nikin fiksua kirjoittelua, vastailin, sitten näin hänet sätissä. Olemme nyt ylimmät ystävät ja vähän enemmänkin.

• näit täällä

chatissa? No voi siun kanssas!

• 1943

kirjoittelin paljon kirjeitä ja sain myös vastauksia. Kirjoittelisin vieläkin, mutta vastapuolia ei juuri ole. Siksi kirjoittelen tänne ja joku vastailee, syntyy ajatusten vaihtoa, rönsyileviä ketjuja. Siinä on oma mielenkiintonsa. Mollailu valuu nykyään kuin vesi hanhen selästä.

• ketä lienevät

Minulla on ollut tapana jo toistakymmentä vuotta kirjoitella nettiin. Täällä kuulee kaikenlaisista asioista. En ole päässyt perille, ketä nämä herjaajat ovat ja miksi vaivautuvat tänne.

Usein laitan vain sheriffille viestin asiattomista kommenteista. Joskus yritin pitää kuria muutenkin, mutta siitä he vain yltyivät.

Minulla on tottakai suosikkikirjoittelijani täällä. ;D

• tuttu/tuntematon

Tunnen erään, jonka kanssa kirjoittelit aikaisemmin ja joka ei enää pysty sinulle vastaamaan.

Älä ota tätä loukkauksena. Maailma on joskus
        pieni, vaikka Lasse liten laulaakin toisin.

Hyvää kesää sinulle ja kiitos aktiivisuudestasi
        palstalla.

• 1943
        tuttu/tuntematon kirjoitti:

Tunnen erään, jonka kanssa kirjoittelit aikaisemmin ja joka ei enää pysty sinulle vastaamaan.

Älä ota tätä loukkauksena. Maailma on joskus
        pieni, vaikka Lasse liten laulaakin toisin.

Hyvää kesää sinulle ja kiitos aktiivisuudestasi
        palstalla.

tämä henkilö. Rauha hänelle ja aurinkoista loppukesää Sinulle ja muille. Täällä näyttää lupaavalta, 25 astetta ja aurinkoa. Lähden vadelmia poimimaan kunhan tytär tulee ja syömme ensin uusia perunoita ja graavilohta.

• non grata
        ketä lienevät kirjoitti:

Minulla on ollut tapana jo toistakymmentä vuotta kirjoitella nettiin. Täällä kuulee kaikenlaisista asioista. En ole päässyt perille, ketä nämä herjaajat ovat ja miksi vaivautuvat tänne.

Usein laitan vain sheriffille viestin asiattomista kommenteista. Joskus yritin pitää kuria muutenkin, mutta siitä he vain yltyivät.

Minulla on tottakai suosikkikirjoittelijani täällä. ;D

Mikäs yleinen kurin pitäjä sinä let ja kuka sinut on valtuuttanut. Tarkka-ampujakin kun on tarpeeksi monta tappanut alkaa luulla itseään jumalaksi.

• on varmasti yksi tärkeimmistä asioista.
      Vuosikymmeniä ulkomailla asuessa tahtoo äidinkieli
      ruostua, vaikka kotona puhummekin suomea.
      Toisaalta tämä lueskelu ja kirjottelukin on kivaa
      ajankulua. Usein löytää kommentin, jonka voisi heti
      allekirjoittaa, toiset taas saavat jopa ärsyyntymää.
      Kuitenkin niin, että hetken kuluttua voi asialle nauraa.
      Turhat häiritsijät taas antavat itsestään kuvan yksinäisestä
      ja onnettomasta ihmisestä.
      Rakentava kritiikki on kyllä paikallaan ja toivottavakin.
      Valittaen vain täytyy todeta, että oma ulosantini ei riitä
      lähellekään sitä, mitä toivoisin sen olevan.

• neljäviis kuus

Jokainen mielestään kirjoittaa asiallista ja hyvää tekstiä mutta teidän kaikkien vastaksissa huomaa, että muut vain herjaa tai hyökkää??
        Onkohan nyt vika itsessä vaiko, vaiko huumorintajuttomuudessa, tätä samaa arvostelua on ollut ollut aika ajoittain ja siksi osallistun.
        Saan varmasti ihmetelläkin, joskus kirjoitetaan pitkää tekstiä johdatellen ja komeilla adjektiiveilla, vaan asian pohjustus tai tietämättömyys suorastaan pursuaa.
        Onhan meitä jonkunmoinen joukkue täällä kirjoittelememassa, ja kaikkihan me tiedämme, kuka oikein kuka hiukan tietäen.

• kysyn sinulta

vaihdatko riviä tarkoituksella vai onko vanha konekirjoitus tavaksi vain jäänyt?

• Toivoton tapaus
        kysyn sinulta kirjoitti:

vaihdatko riviä tarkoituksella vai onko vanha konekirjoitus tavaksi vain jäänyt?

.......................
        ------------------------

• kysyn sinulta kirjoitti:

ettei minulla onneksi ole vanhaa eikä uuttakaan konekirjoitustaustaa painolastina.
        Onko rivin vaihto mielestäsi jotenkin häiritsevää?

• olisi hyvä opetella
        kysyn sinulta kirjoitti:

Minusta turhan tiivistä kirjoituspötköä on turhan vaikea lukea. Ylimääräisetkään rivinvaihdot eivät sen sijaan koskaan häiritse.
        Pitää olla alusta lähtien tosi mielenkiintoista luettavaa, että jaksaisin kahlata yhtenäisiä pitkiä tekstipötköjä läpi.

Mieluummin "liikaa" rivinvaihtoja kuin ei ollenkaan. Väliotsikotkaan eivät pitemmissä jutuissa haittaisi. Asiallisia, perusteltuja kannanottoja ja kirjoituksia kaipaisin tänne enemmänkin. Chattipalstat ovat sitten ihan oma lukunsa.

• mutta ystävyydellä
        Tamarix kirjoitti:

ettei minulla onneksi ole vanhaa eikä uuttakaan konekirjoitustaustaa painolastina.
        Onko rivin vaihto mielestäsi jotenkin häiritsevää?

haluan kertoa, että se on turha. Jos kirjoitat vaikkapa 100 riviä päivittäin, niin teet seuraavan 10 vuoden aikana noin 300.000 turhaa rivinvaihtoa. Siihen kuluu arviolta noin 100 tuntia (1s/ vaihto miettimishetkineen) Jos käytät tämän ajan esimerkiksi puolukankeruuseen, saat onnellisemman ja terveemmän elämän. En muuten puuttuisi asiaan, mutta olet minulle tärkeä lähimmäinen ja kannan huolta elämästäsi.

• mutta ystävyydellä kirjoitti:

haluan kertoa, että se on turha. Jos kirjoitat vaikkapa 100 riviä päivittäin, niin teet seuraavan 10 vuoden aikana noin 300.000 turhaa rivinvaihtoa. Siihen kuluu arviolta noin 100 tuntia (1s/ vaihto miettimishetkineen) Jos käytät tämän ajan esimerkiksi puolukankeruuseen, saat onnellisemman ja terveemmän elämän. En muuten puuttuisi asiaan, mutta olet minulle tärkeä lähimmäinen ja kannan huolta elämästäsi.

tuo puolukoitten poimiminen vastaan rivinvaihto.
        Näistä turhista rivinvaihdoistakohan se johtuukin,
        että joudun joka syksy lentämään yli kahden tunnin lennon,
        käydäkseni Hakaniemen torilla ostamassa Pohjois-Karjalaisia
        puolukoita. Kyllä ne puolukat sieltä toriltakin ovat terveellisiä,
        mutta eivät tietenkään voi antaa sitä iloa,
        jonka saisi, päästessään niitä itse poimimaan.
        Todella lämmittävää, että jaksat kantaa huolta hyvinvoinnistani,
        onneksesi et ole vastuussa toimeentulostani.
        Siinä sitä olisikin tekemistä.

• Minulla on kyllä aikaa
        mutta ystävyydellä kirjoitti:

Minulla on kyllä aikaa, ei mihinkään kiirettä, mutta en aio silti samaan pötköön kirjoitella, vaikka luvassa on hyvä puolukkavuosi.

Jos olet kaljuuntuva, yritä tehdä hiuksia lisää halkaisemalla, se on helppoa kun osaa, joten siihen voi kulua muutamia vuosia. Olet vain jotenkin huumorilla höystetty, toivoisin sinun tämän ymmärtävän!

Anteeksi nämä 'ilmaraot' ne ovat selvennykseksi, sen kohdalla voit ajatella jotain järisyttävää.

• asiaakin

Mutta myös paljon potaskaa.

Tämä sopii kotona ollessa päivärutiineihin.

Tämän ikäripalstan lisäksi käyn säännöllisesti
      -talous ja rahat
      -matkailu
      -kuntoilu

osastoilla.

Peruspessimistiseen perusvireeseenkin on jo tottunut ja oppinut haistamaan vähemmän kiinnostavat avaukset.

Ajankulua vaikka ei varsinaista sielun ravintoa.

• ei tekoviisas

Minä ainakin kirjoitan mieluiten lyhyesti, mitä oon mieltä kulloisessakin avauksen vastineessa. Minusta on turha kaivella virheiden pelon takia kielioppia esiin, joten laitan pisteet, pilkut, heitto- ja muut merkit miten lystään. Eikä sanamuotokaan aina mene jetsulleen. Asiaa on joskus vakavana, huumorilla, ilkikurilla, iloisella, pippurisella tai vaikka äkäisellä mielellä: Se on just' senhetkinen ajatus!
        - Minusta on vaan hauska, kun voi kommentoida erilaisiin avauksiin. - Hyvää kesänjatkoa kaikille!

• beessisloggi
        ei tekoviisas kirjoitti:

Minä ainakin kirjoitan mieluiten lyhyesti, mitä oon mieltä kulloisessakin avauksen vastineessa. Minusta on turha kaivella virheiden pelon takia kielioppia esiin, joten laitan pisteet, pilkut, heitto- ja muut merkit miten lystään. Eikä sanamuotokaan aina mene jetsulleen. Asiaa on joskus vakavana, huumorilla, ilkikurilla, iloisella, pippurisella tai vaikka äkäisellä mielellä: Se on just' senhetkinen ajatus!
        - Minusta on vaan hauska, kun voi kommentoida erilaisiin avauksiin. - Hyvää kesänjatkoa kaikille!

eihän kieliopillisesti oikein kirjoittaminen tee kenestäkään teko viisasta tai viisastelijaa.
        Luulisin, että on vaikea kirjoittaa huolimattomasti, mikäli on vuosikymmenet työssään joutunut kiinnittämään huomiota kieliasuun.
        Kovin lyhyistä ja jonkinlaisella murteella tai slangilla kirjoitetuista viesteistä ei aina oikein selviä mitä kirjoittaja tarkoittaa. Niihin on vaikea vastata. Ne myös helposti vaikuttavat epäkohteliailta ja vastauksina asiaa väheksyviltä.

Kaikilla on kuitenkin täysi oikeus kirjoittaa omalla tavallaan!

• Notkea rotta

Monet keskustelunaiheet ja varsinkin keskusteluista virinneet kommentit ovat olleet sellaisia, että olen tuttavien kanssa niitä päiväillyt. En pahalla vaan ainoastaan päiväillyt. Eri puolilla Suomea ajatellaan kovin eri tavoin ja asuin- sekä kasvuyhteisö tuntuvat vaikuttavan paljon edelleen. Maaseudun ja kaupunkiyhteisön ero näkyy.

Onko niin, että jo kuusissakymmenissä monet lopettavat lehtien luvun ja uutisten seuraamisen tykkänään? Omanarvontunnon hirvittävä arkuus näyttää myös olevan yleinen piirre, arvostelua ei saisi olla lainkaan, mutta toistalta valitetaan,että on tylsää, jos vain myötäillään. Niinpä ei pidäkään olla muuta kuin oma itsensä, kaikkia ei voi miellyttää. Se tulee täällä hyvin selväksi.

Aloittaja sanoo harjoittaneensa kritiikkiä. Olisiko niin,että hänetkin on luokiteltu häiriköksi, koska selaliseksi pääsee silloinkin, kun joku ei kirjoitustyylistä tykkää. Tunnutte etsivän tarmokkaasti häiriköitä, mutta oletteko itse tulleet miettineeksi, että näin sanovat kenties ovat jo jonkun mielestä
      sellaisia? Että tässä joukko häiriköitä haukkuu toisia samanlaisia häiriköiksi? Aina joku tuntuu olevan jonkun mielestä häirikkö ja epäkelpo.

Minusta on tyhmää tyhmitellä eli että kommentit ovat monasti muka sellaisia, että kirjoittaja ei tiedä mistään mitään. Mitä viisaustieteen tohtoreita ja täydellisyyksiä täällä on? Kuka on arvollinen sanomaan näiden kommenttien perusteella toista tyhmäksi. Sinulle tyhmittelijä sanoisin,että Suomessa kannattaa olla tyhmä ja esittää nimenomaan tyhmiä kysymyksiä. Voi paljastua, että tyhmyys pesii ihan muualla kuin kysyjän päässä.

Olen oppinut tällä palstalla sen,että täällä on koolla joukko hyvin arkoja ihmisiä, jotka pelkäävät suuresti erilaisuutta oli se mitä tahansa ja vaikka vain mielipiteen tasolla. Sitähän arvostelun pelko tarkoittaa ja se, että ei siedä omastaan poikkeavaa mielipiteitä. Se on erikoista, kun ja jos kyse on kuudenkymmenen paremmalla puolella olevista, joille elämä on näyttänyt konstinsa suurelta osin.

Paras oivallus on ollut se, että olen ihan kelpo ihminen, arvostettava ja omanlaiseni. Minä saan olla olemassa juuri tällaisena. Jos yrittäisin muuttua tai tällätä itseni muottiin, joka täällä käy kaikille, olisin ollut pehmustetussa huoneessa jo kauan ja pysyvästi. Siksi jokaisen on kuljettava omaa tietään omanlaisenaan. Sanoo tämä täysin ymmärtämätön ja erityisen tyhmä ihmispolo. Huvia ja oppia on siis ollut.

• Kiinalaisen horoskoopin rot...

Oikein hyvä kirjoitus, ajattelemisen aihetta meille kaikille.

• pitänee paikkansa

Oletko kiinalaisen kalenterin rotta?
        Ainakin kirjoituksestasi päätellen, sopisi sinuun.

Hyvä mielipide, ajattelemisen aihetta, meille kaikille.

Ei lisättävää.

• Tuli sit pariin kertaan toi

Ei näkynyt heti, niin kirjoitin sit uudelleen, tuplat tuli, hupsista vaan. Sorry

• Notkea rotta
        Kiinalaisen horoskoopin rot... kirjoitti:

Oikein hyvä kirjoitus, ajattelemisen aihetta meille kaikille.

Kuules, tämä Notkea Rotta (kummatkin versaaleilla kirjoitettuna) on nuorisobändi, nousussa oleva sellainen. Poimin nimen Nytistä (Hesarin ilmaislehti). Minusta sanapari oli hauska, lapsellinen kun vielä olen. Muusikon eittämättä on oltava notkea, ehkä jolloinkin jopa rottamainen (mitä sitten tarkoittaakin).

• Notkea rotta
        pitänee paikkansa kirjoitti:

Oletko kiinalaisen kalenterin rotta?
        Ainakin kirjoituksestasi päätellen, sopisi sinuun.

Hyvä mielipide, ajattelemisen aihetta, meille kaikille.

Ei lisättävää.

En ole rotan vuonna syntynyt, minun pitäisi sen sijaan varoa rotan merkeissä syntyneitä, koska emme tule toimeen. Tiedä häntä. Omaan syntymävuoteni perusteella paljon proosallisemman eläimen merkin, tosin jossakin varoitettiin, että omaan terävän kielen. Se on pitänyt paikkansa. Harmia on riittänyt. Vaikeneminen olisi ollut kultaa hyvin usein.

• antia minulle

täällä ovat mielenkiintoiset keskustelut, puolesta ja vastaan, jotka perustuvat keskinäiselle kunnioitukselle ja tasa-arvolle.
      Ikävintä on toisten aliarviointi.

Aihe voi olla jopa sivuseikka, upeat kirjoitukset ovat arvo sinänsä, kukin laillaan.

• näyttää olevan

aloittajan osanotto avaamaansa keskusteluun.

• Tietoista pidättyvyyttä olen tosiaan ylläpitänyt tämän keskustelun aloittajana. Toisaalta toisten osallistujien mukavia kokemuksia ja näkemyksiä on tullut esille juuri niin kuin toivoinkin. Erityisesti mieltäni on ilahduttanut maininta uuden vakioystävän löytymisestä näitten keskustelujen kautta. Varmaan niin on käynyt useammallekin kirjoittelijalle.

Jotenkin mieleen tulee tuolta Yleisradion ohjelmien puolelta perinteinen "Kansan radio", jonka piirteitä on näillä sivuillakin. Samoin lehtien yleisönosastojen mielipidekirjoitukset ovat sukua näille ajatustenvaihdoille. Täällä osallistujia on kuitenkin runsaammin ja aihealueita riittää liki joka lähtöön.

Tärkeintä lienee se, että täällä on tarjolla paikka kaikelle kansalle ilmaista ajatuksiaan enemmän tai vähemmän vakavassa muodossa. Itse olen usein lueskellut myös yli seitsenkymppisten Kahvipirtti-jutustelua. Siinä yhteydessä monet osallistujat näkyvät kirjoittavan rekisteröidyllä nimimerkillä oman arvioni mukaan suuremmassa määrin kuin monilla muilla sivuilla. Lykkyä!

• tai ilman

Itse lopetin nikin käytön, monilla saiteilla, on vain pari missä käytän.
        Tuo lue; "kaikki nimimerkin kirjoitukset," ei oikein "istu" tälläiseen, mistä ne sitten eri asiayhteydestä irroitettuna, on luettavissa.

Sitä tällä saitilla ihmettelen, kuinka vähän on loppujenlopuksi keskustelua, ennemminkin on mielipiteitä, aloittajalle vastauksia.

• kertoo paljon
        tai ilman kirjoitti:

Itse lopetin nikin käytön, monilla saiteilla, on vain pari missä käytän.
        Tuo lue; "kaikki nimimerkin kirjoitukset," ei oikein "istu" tälläiseen, mistä ne sitten eri asiayhteydestä irroitettuna, on luettavissa.

Sitä tällä saitilla ihmettelen, kuinka vähän on loppujenlopuksi keskustelua, ennemminkin on mielipiteitä, aloittajalle vastauksia.

Monet eivät tiedä, googlen hakuun vain nikki, niin johan löytyy mielipiteitä, varmaan kaikki eivät niiden haluaisi olevan siellä, mutta tämä on julkinen foorumi, ja sinne ne hauskasti tallentuvat.
        Googlasin juuri muutaman nikin,, siellä selvisi missä tälläkin palstalla kirjoittavat "käyvät",ei vain tämän palstan kirjoitukset.

• salomaan saarni
        kertoo paljon kirjoitti:

Monet eivät tiedä, googlen hakuun vain nikki, niin johan löytyy mielipiteitä, varmaan kaikki eivät niiden haluaisi olevan siellä, mutta tämä on julkinen foorumi, ja sinne ne hauskasti tallentuvat.
        Googlasin juuri muutaman nikin,, siellä selvisi missä tälläkin palstalla kirjoittavat "käyvät",ei vain tämän palstan kirjoitukset.

mielestäsi sitoutua vain tähän palstaan? Eiköhän jokaisella ole oikeus vierailla missä lystää!

• Vanha kettu
        kertoo paljon kirjoitti:

Kuulehan nyt, oon ollut täällä melkein
        siitä kun Suomi24 aloitti,ja siitä on vuosia, ja sitä ennen
        muilla palstoilla joten tiedän miten jokainen
        käyttää useampia kuin yhtä nikkiä.

Monet ovat julkisesti ilmoittaneet vaihtavansa
        nikkiä, kaikki eivät sitä tee.
        Sitten kirjoittelemme myös nikitönnä.

Tiedätkö sen, että kaikki kirjoitukset eivät näy
        vaikka kuinka googlettaisit.

• ;-)
        Vanha kettu kirjoitti:

Kuulehan nyt, oon ollut täällä melkein
        siitä kun Suomi24 aloitti,ja siitä on vuosia, ja sitä ennen
        muilla palstoilla joten tiedän miten jokainen
        käyttää useampia kuin yhtä nikkiä.

Monet ovat julkisesti ilmoittaneet vaihtavansa
        nikkiä, kaikki eivät sitä tee.
        Sitten kirjoittelemme myös nikitönnä.

Tiedätkö sen, että kaikki kirjoitukset eivät näy
        vaikka kuinka googlettaisit.

Tietty tiedän, siksi itsekin kirjoitan ilman nikkiä siellä missä ei oo pakko.
        Moni ei vaan tiedä, ja toi juttu kait lähti ekaks aloittajalta, kun "kehui" 70 kirjoittelevan enemmän nikeillä, kun täällä. joku jo vastas, ja mä perässä. Tiedän ettei poistetut keskustelut näy. Sori vaan, pysyn muualla, niin ei tuu ongelmia. Anteeksi vierailuni.
        Hyvää kesän jatkoa

• Kimmokkeena tähän tarttumaani seikkaan olet Sinä, Tamarix ja toteamuksesi, että olet asustellut jo pitkään ulkomailla. Olisikin mielenkiintoista tietää muualla maailmalla asuneitten ja asuvien suomalaisten arviointeja muun maailman menosta ja Koti-Suomen ilmeen näkemisestä ulkomailta tänne palaamisen jälkeen. Eikä siinä havaintojen kirjoittelun yhteydessä pilkkujen paikat tai rivien välit nyt päällimmäisen tärkeitä ole, vaan asiat sinänsä olisivat olennaista. Olenhan minäkin käynyt ulkomailla, mutta kaikki ne reissut ovat olleet viikon tai kahden tai sitäkin lyhyempiä matkoja, joitten yhteydessä ei kovin syvälle pääse paikallista elämää näkemään.

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      119
      7556
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      79
      6716
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      5274
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4625
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      4276
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      230
      4169
    7. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4125
    8. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3958
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      59
      3103
    10. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      48