Johnson 3.0 hv, 2 syl, neuvonpyyntö

jkka

Ostin em moottorin malli, JW17S, voiko olla -61 mallia! Se käy vain kovilla kierroksilla ja alle 1/2 kaasulla sammuu. Olisiko syynä valjentyneet sylinterit, jolloin korjauskeinona esim. uudet männänrenkaat. Vai pitäisikö säätää/uusia kärjet (tosin jos kärjissä vikaa niin ei kai kävisi suurillakaan kieroksilla). Sytytystulppana on Champion J6C, jossa hyvin lyhyt kierre-osa. Ihmettelen, käykö NKG BR6HS, jossa pari mm. pitempi kierreosa, mutta ei ota sylinterinpäähän.

15

5453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kestää ikuisesti

      Tuskin sitä ajamalla saa niin väljäksi että täytyis rengastaa.
      Puhdista kaasutin huolella (irti ja paloiksi)
      jos kiintotakki versio puhdista tankista ruosteet.
      Taas ajaa 40 vuotta

    • - Veeti -

      Minulla on samanlainen moottori : http://rides.webshots.com/photo/2328384580091848696yDujyS
      Väljyydestä tuskin on kyse eikä polttoainepuolen töhnäisyydesta. Kannattaa silti joskus tankki, pensahana ja kaasutin silti puhdistaa. Oikea sytytystulppa on juuri tuo Championin J6C. Tulppia menee silloin tällöin, jolloin koneesta tulee "yksipyttyinen". Tulpat eivät paljon maksa, vaihda molemmat uusiin. Toimiihan koneesi kaksipyttyisenä ?
      Oletko koskaan puhdistanut katkojan kärkiä ja säätänyt niiden välyksen oikeaksi ( 0,3 - 0,4mm ) ? Jos kärkien välillä on piikki ja välys on liian pieni, niin se vaikuttaa käyntiin. Noilla eväillä Johnson tulee takuulla kuntoon.

      Isäni sain joskus pudotettua järven pohjaan, jossa se oli muutaman päivän. Sain ongittua sen ylös ja polttoainepuolen puhdistuksen ja sytkäpuolen kuivatuksen jälkeen se oli taas lyönnissä.

      Kirjoita tänne, miten homma edistyy.

    • aikuttais ihan että on tulppa vika. vaihda uudet ne j6c:t vaikka toi ngk ei ottaiskaan kiinni mäntään niin se saattaa kerätä karstaa sille parinmillin matkalle ja sen jälkeen tulpan vaihto onkin mielenkiintoista. Toisena seikkana se karsta voi alkaa hehkua ja sytyttämään seosta väärään aikaan, jolloin kone alkaa nakuttamaan ja seurauksena konerikko!!!
      samalla kannattaa tarkistaa se kärkienväli oikeaksi.
      jos nuo ei auta niin sitten totaalinen kaasuttimen purku ja putsaus.
      niin ja kaikkien bensa puolen letkujen tiiveys kannattaa tutkia.
      tuli mieleen vielä että kampuran vuotavat stefatkin saattaa moista aiheuttaa, mutta se on se viimesin ongelma, eikä sitä kannata miettiä ennenkuin on nuo muut katsonut...

      • jkka

        Kiitos pätevistä ja nopeista vastaauksista. Voi tosiaan olla, että moottori käy yksisylinterisenä. Päättelen näin vauhdin perusteella, joka on mielestäni melko hiljainen. Verrattaessa esim. 1-syl Mariner 3.5:n vauhtiin, niin tuntuu, että viimemainitussa olisi kaksinkertainen hevosvoimamäärä. Lisäksi ylemmän sylinterin tulppa Jonssonissa on avattaessa märkä, musta ja nokinen. Tuntuu vaan vähän erikoiselta, että moottori yleensäkin voi käydä vain toisella sylinterillä!!
        Mulla on tosiaan tuon Johnsonin lisäksi vanhat Mariner 3.5 sekä Terhi 4. Terhi on näistä voimakkain ja kaikki ovat mielenkiintoisia.
        No seuraavaksi ostan uudet tulpat ja kokeilen niillä, paraneeko vauhti ja alakierroskäyntiongelma. Tai olen jo yrittänyt ostaa Hgin Herttoniemen suunnalta tulppia, mutta ei ole löytynyt. Esim Walticista annettiin aikaisemmin mainitsemani liian pitkät NKG:t. Kuka tietää varman ostopaikan. Champion tulppia maahantuo kaiketi Koivunen, joka on tukkuliike! Tulppien kokeilun jälkeen ilmeisesti vuorossa katkojan kärkien tarkastus. Siinä varmaan tarvitaan ulosvetäjää? Kolmantena keinona kaasuttaja pöydälle.


      • - Veeti -
        jkka kirjoitti:

        Kiitos pätevistä ja nopeista vastaauksista. Voi tosiaan olla, että moottori käy yksisylinterisenä. Päättelen näin vauhdin perusteella, joka on mielestäni melko hiljainen. Verrattaessa esim. 1-syl Mariner 3.5:n vauhtiin, niin tuntuu, että viimemainitussa olisi kaksinkertainen hevosvoimamäärä. Lisäksi ylemmän sylinterin tulppa Jonssonissa on avattaessa märkä, musta ja nokinen. Tuntuu vaan vähän erikoiselta, että moottori yleensäkin voi käydä vain toisella sylinterillä!!
        Mulla on tosiaan tuon Johnsonin lisäksi vanhat Mariner 3.5 sekä Terhi 4. Terhi on näistä voimakkain ja kaikki ovat mielenkiintoisia.
        No seuraavaksi ostan uudet tulpat ja kokeilen niillä, paraneeko vauhti ja alakierroskäyntiongelma. Tai olen jo yrittänyt ostaa Hgin Herttoniemen suunnalta tulppia, mutta ei ole löytynyt. Esim Walticista annettiin aikaisemmin mainitsemani liian pitkät NKG:t. Kuka tietää varman ostopaikan. Champion tulppia maahantuo kaiketi Koivunen, joka on tukkuliike! Tulppien kokeilun jälkeen ilmeisesti vuorossa katkojan kärkien tarkastus. Siinä varmaan tarvitaan ulosvetäjää? Kolmantena keinona kaasuttaja pöydälle.

        Kyllä se yksisylinterisenäkin toimii. Se on ihan hyvä ominaisuus...muutamia kertoja se pelasti pitkaltä soutumatkalta. Märkä tulppa kertoo, että sytkäpuolella vika piilee. Jos et saa kierteiltään sopivan lyhyttä tulppaa, niin voit kokeilla laittaa hiukan pitempi kierteiseen tulppaan tiivistysprikkoja lisää toisesta tulpasta.

        Katkojan kärkien säätöön et tarvitse ulosvetäjää. Muistakseni vauhtipyörässä on aukot, jonka kautta säädön pystyy tekemään. Vauhtipyörän päällä saattoi olla peltilevy, joka pitää ottaa ensin pois tietä.


    • Ykä2

      Ketjussa on jo puhuttu kärjistä ja tulpista. Noin vanhassa voi myös kondensaattorit ja puolat olla kehnot, eli koko sytytysjärjestelmä johtoineen on syytä käydä lävitse.
      Kuitenkin ihan ensimmäiseksi kannattaa kokeilla seoksen säätöjä, jos ei ole jo kokeiltu. Koneessahan on sekä hidas- että nopeankäynnin suuttimet säädettävää mallia. High speed säätö haetaan ensin kohdalleen ajamalla täysillä ja säätäen nupista koneen käynti nopeimmaksi korvakuulolla. Tämän jälkeen säädetään Slow speed nupilla hidaskäynti parhaimmaksi. Säädön voi joutua tekemään pariin kertaan ennen kuin on kohdallaan.
      Kone sammutetaan viemällä nopeudensäätö niin hitaalle, että kone sammuu, joten ei kannata odottaa sen käyvän säätölevyn ollessa aivan reunassa..
      Vika tuntuisi olevan hidaskäyntiseoksen alueella.
      Tuon ikäisessä voi myös kaasarin neulojen tiivisteet olla loppu, jolloin voi ilmetä
      ongelmia. Samoin kohon käyttämä neula voi olla epätiivis, jolloin hitaassa ajossa kaasutin tulvii ja kone ei pysy käynnissä seoksen mennessä tolkuttoman rikkaalle.

      • jkka

        Sain hankittua uudet J6C tulpat Telva/Hki. Kiersin ne koneeseen ja koeajoin moottoria veneellä 1/2 tuntia. Vika oli kuin ihmeen kautta korjaantunut eli nyt kävi hiljaisillakin kierroksilla. Varmaan vanhoista tulpista ainakin toinen oli jotenkin mennyt rikki kun ehkä kärkien väliin oli tullut "silta" liiasta polttoaineesta tms. Vaikka kone nyt toimii, niin käyn ehkä läpi kärjet ja kaasuttajan vai oliko se niin, että ehjää ei pidä mennä korjaamaan.


      • - Veeti -
        jkka kirjoitti:

        Sain hankittua uudet J6C tulpat Telva/Hki. Kiersin ne koneeseen ja koeajoin moottoria veneellä 1/2 tuntia. Vika oli kuin ihmeen kautta korjaantunut eli nyt kävi hiljaisillakin kierroksilla. Varmaan vanhoista tulpista ainakin toinen oli jotenkin mennyt rikki kun ehkä kärkien väliin oli tullut "silta" liiasta polttoaineesta tms. Vaikka kone nyt toimii, niin käyn ehkä läpi kärjet ja kaasuttajan vai oliko se niin, että ehjää ei pidä mennä korjaamaan.

        Heitä se mykäksi mennyt tulppa ensimmäiseksi menemään ja jätä ehjä varalle. Jos kone nyt pelaa kunnolla, niin jätä muut hommat odottamaan talvea. Hyvää kesän jatkoa


      • jkka
        - Veeti - kirjoitti:

        Heitä se mykäksi mennyt tulppa ensimmäiseksi menemään ja jätä ehjä varalle. Jos kone nyt pelaa kunnolla, niin jätä muut hommat odottamaan talvea. Hyvää kesän jatkoa

        Vielä sen verran, että katkojien kärjet tosiaan löytyivät helposti vauhtipyörää irrottamatta kun vaan otti ensin pois sen päällä olevan peltilevyn niin kärjet näkyivät aukoista ja olivat helppo säätää. Vauhtipyörässä oli stanssattu teksti, että kärkivälit 0,20. No olivat noin 0.40, joten säädin ne alle 0.30 :een. Koeajossa moottori kävi mielestäni taas paremmin. Pientä tärinää ilmenee ja aivan pienillä kierroksilla tuppaa sammumaan ja kuumana hieman vaikea käynnistymään. Kuumana kun lisää kaasuvipua, niin sytytys tulee jotenkin perässä niin, että ensin ei tapahdu mitään, mutta yht,äkkiä kone ampaiosee kierroksia. Mutta siis kaiken kaikkiaan toimii nyt hienosti.


      • jojel
        jkka kirjoitti:

        Vielä sen verran, että katkojien kärjet tosiaan löytyivät helposti vauhtipyörää irrottamatta kun vaan otti ensin pois sen päällä olevan peltilevyn niin kärjet näkyivät aukoista ja olivat helppo säätää. Vauhtipyörässä oli stanssattu teksti, että kärkivälit 0,20. No olivat noin 0.40, joten säädin ne alle 0.30 :een. Koeajossa moottori kävi mielestäni taas paremmin. Pientä tärinää ilmenee ja aivan pienillä kierroksilla tuppaa sammumaan ja kuumana hieman vaikea käynnistymään. Kuumana kun lisää kaasuvipua, niin sytytys tulee jotenkin perässä niin, että ensin ei tapahdu mitään, mutta yht,äkkiä kone ampaiosee kierroksia. Mutta siis kaiken kaikkiaan toimii nyt hienosti.

        mulla ois kanssa semmonen onkelma että kipinä on toisessa pytyssä hukassa. kone on johnson 20hv -83. Mistä löytys vika? tietääkö kukaa onko tässä cdi vai kärkisytkä, ku en oo ite päässy viel pajalle tutkimaan.?? neuvoja? kiitos?


      • - Veeti -
        jojel kirjoitti:

        mulla ois kanssa semmonen onkelma että kipinä on toisessa pytyssä hukassa. kone on johnson 20hv -83. Mistä löytys vika? tietääkö kukaa onko tässä cdi vai kärkisytkä, ku en oo ite päässy viel pajalle tutkimaan.?? neuvoja? kiitos?

        Joko olet ensimmäiseksi uusinut tulpat ?

        Minulla on Evinrude 20hv 70-80 luvun vaihteesta. Lienee sama kone, kuin Johnson. Ei ole vielä koskaan tarvinnut krassata sitä; vain peräöljyt tietenkin on pitänyt vaihtaa. Uistinta vedettäessä joskus sammahtelee, muuten pelaa hienosti eikä juuri uutta häpeä. Pitäs saada sille sopiva vene kaukosäätölaitteet, niin voisi taas ottaa sen käyttöön.


      • Jorkiv

        3 hv kaasari vuotaa kun vetää käymään .kun käynnistyy vuoto loppuu ja käy hyvin tyhjäkäyntiä ja ottaakierroksia .onko neulaventtiili menny tai koho ei nouse .mistä näitä osia sais .epäilen kohoa


      • sehänse

        Tarkista se neulaventtiili eli pura kokonaan irti ja kun kasaat, laita kaasari ylösalaisin ja kato että koho on jokseenkin vaaterissa ja kokeile samalla imulla että pitää.


      • Joonaspk
        Jorkiv kirjoitti:

        3 hv kaasari vuotaa kun vetää käymään .kun käynnistyy vuoto loppuu ja käy hyvin tyhjäkäyntiä ja ottaakierroksia .onko neulaventtiili menny tai koho ei nouse .mistä näitä osia sais .epäilen kohoa

        Kannattaa laittaa kaasarin tiiviste- tai korjaussarja. Itel ainaki aina auttanu, samal putsannu kaasarin. Suomesta löytyy räjäytyskuvat ja osat esim osoitteesta www.fiksaa.fi


    • PäästäSePois

      Paalaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4953
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      672
      4188
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2067
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

      No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1878
    6. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

      Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1461
    8. OP Kaskimaa

      Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      91
      1164
    10. Viimeiset helmiterveiset

      kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94
      1144
    Aihe