Onko wc-tä jonka voisi toimia yhden kerroksen talossa ? Tuo uusi jätevesikaivojen pakkolaittaminen kun mietityttää se olisi ratkaisu
Onko olemassa wc-tä...
4
1890
Vastaukset
- ####
Siis kompostoivaa wc-tä
- juha123
Niitä kompostoivia on. Itse olen katsellut mikä olisi sopiva, mutta esittelyiden perusteella mikään ei näytä erityisen hyvältä.
Tämä Sun-mar näyttää omalla tavalla hyvältä, joskin on turhan ison oloinen, kun istutaan 20..30cm tavallista pönttöä korkeammalla. Käytännössä vaatii 150cm tilaa lattialta (takaseinästä), jotta tyhjennys on kätevää. Rumpukompostori vie tilaa. Luulisin sen olevan varmatoiminen, kun on vain yksi liikkuva rumpu -- sillä sekoitetaan massa.
Toisena olen miettinyt Mulltoa 60:stä (aikaisemmin ollut ilmeisesti Biolet 2000 XL). Se on haihduttava ja vie jonkun verran edellistä enemmän sähköä (en tiedä paljonko käytännössä). Ehkä toimintavarmuus ei ole yhtä hyvä (ei kestä puuhaketta seosaineena). Etuna on ettei tarvitse nesteelle tehdä säiliötä (maksaa äkkiä 1000e lisää?).
Biolanilta on tulossa Naturall DT (oli jo viime kesänä tulossa). Onkohan se hyvä. Biolanin Naturumin esittelyt ei ole vakuuttannu (vaikka sillä varmaan pärjää). Siinä on rumpukompostori eli periaatteessa hyvä kompostoimaan.
Noista Mulltoassa on eniten sähköistä tekniikkaa -- ehkä ihan kohtuudella korjattavissa, kun niiden moottoreiden vaatimukset ei ole kummempia.
Pelkän haihdutuksen vaatima energia maksaa 6c/litra (jos sähkön hinta 10c/kWh). Käytännössä varmaan pitää lämmittää reilummin varmuuden vuoksi eli mun laskennallinen haihdutuksen vaatima energia olisi 10c/henkilö/vrk. Noi luvut on teoreettisia, mutta saattavat käytännössä olla ton tasoisia.
Pienemmät ja halvemmat ei taida olla hyviä vakituiseen asuinkäyttöön??? kun pitää tyhjentää usein. - ####
juha123 kirjoitti:
Niitä kompostoivia on. Itse olen katsellut mikä olisi sopiva, mutta esittelyiden perusteella mikään ei näytä erityisen hyvältä.
Tämä Sun-mar näyttää omalla tavalla hyvältä, joskin on turhan ison oloinen, kun istutaan 20..30cm tavallista pönttöä korkeammalla. Käytännössä vaatii 150cm tilaa lattialta (takaseinästä), jotta tyhjennys on kätevää. Rumpukompostori vie tilaa. Luulisin sen olevan varmatoiminen, kun on vain yksi liikkuva rumpu -- sillä sekoitetaan massa.
Toisena olen miettinyt Mulltoa 60:stä (aikaisemmin ollut ilmeisesti Biolet 2000 XL). Se on haihduttava ja vie jonkun verran edellistä enemmän sähköä (en tiedä paljonko käytännössä). Ehkä toimintavarmuus ei ole yhtä hyvä (ei kestä puuhaketta seosaineena). Etuna on ettei tarvitse nesteelle tehdä säiliötä (maksaa äkkiä 1000e lisää?).
Biolanilta on tulossa Naturall DT (oli jo viime kesänä tulossa). Onkohan se hyvä. Biolanin Naturumin esittelyt ei ole vakuuttannu (vaikka sillä varmaan pärjää). Siinä on rumpukompostori eli periaatteessa hyvä kompostoimaan.
Noista Mulltoassa on eniten sähköistä tekniikkaa -- ehkä ihan kohtuudella korjattavissa, kun niiden moottoreiden vaatimukset ei ole kummempia.
Pelkän haihdutuksen vaatima energia maksaa 6c/litra (jos sähkön hinta 10c/kWh). Käytännössä varmaan pitää lämmittää reilummin varmuuden vuoksi eli mun laskennallinen haihdutuksen vaatima energia olisi 10c/henkilö/vrk. Noi luvut on teoreettisia, mutta saattavat käytännössä olla ton tasoisia.
Pienemmät ja halvemmat ei taida olla hyviä vakituiseen asuinkäyttöön??? kun pitää tyhjentää usein.Parempaan suuntaa menossa. Tässähän on muutama vuosi aikaa, ennen kun tarvii ruveta laittaan viemäröintejä uusiks, jos tarttee. Jos tuo kompostoivavessa kehittyis jotenkin toimivaksi tonni kaks ois pikkuraha , meillä se remontointi tietäisi ainakin kymppitonnin kustannuksia ja sittenkään se ei olisi saletti toimisiko se. Jos kehittely tuo uusia malleja pääsisi pelkillä pönttöjen uusimisilla
- TXXX
#### kirjoitti:
Parempaan suuntaa menossa. Tässähän on muutama vuosi aikaa, ennen kun tarvii ruveta laittaan viemäröintejä uusiks, jos tarttee. Jos tuo kompostoivavessa kehittyis jotenkin toimivaksi tonni kaks ois pikkuraha , meillä se remontointi tietäisi ainakin kymppitonnin kustannuksia ja sittenkään se ei olisi saletti toimisiko se. Jos kehittely tuo uusia malleja pääsisi pelkillä pönttöjen uusimisilla
Sen kehittely on kesken, ei toimi.
ks. lisää:
http://timpanpuutarha.blogspot.com/2009/09/mulltoan-kayttokokemuksia.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465437Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5662008Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens781135Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591038- 77983
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53951- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50833Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58758