Olemme ostamassa yhteistä asuntoa ja menossa naimisiin. Rahallinen tilanteemme on nyt sama tosin molemmille tulossa kohtuulliset perinnöt myöhemmässä vaiheessa. Meillä on yksi yhteinen lapsi ja minulla yksi lapsi edellisestä liitosta. Miten pitäisi menetellä sen osuuden suhteen joka minun kuolemani sattuessa kuuluisi toiselle lapselleni, ettei se joudu lapsen isän, josta siis tulisi lapsen huoltaja, määräysvallan alle.
Otamme asian tiimoilta kyllä yhteyttä asianajajaankin koska on sen verran hankala tapaus tuo exä, mutta näin ennakko tietoja jos jollain on samanlainen tilanne.
aivioehto ja lapsi
1
520
Vastaukset
kysymyksesi ei liity aivioehtoon, vaan paremminkin testamenttiin.
Käsittääkseni voit määrätä testamentissa uskotunmiehen huolehtimaan alaikäisen lapsen perinnönhoidosta. Lisäksi voit määrätä toissijaisen perijän, jos lapsesi kuolee (lapsettomana ja avioitumattomana ja ilman itse laatimaansa testamenttia) ennen elossa olevaa vanhempaansa (joka muutoin perii lapsensa perintökaaren mukaan).
JOS sitten tahdot, ettei kuollessasi mahdollisesti köyhempi puolisosi saa kuolinpeältä ensin tasinkoa (vrt. avioero ilman avioehtoa), jonka jälkeen vasta perilliset jakavat jäämistön ... niin silloin tietenkin on laadittava myös avioehto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 467635
- 334213
- 573715
- 503190
- 172876
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons652561- 542398
- 512388
- 402339
- 162286