avioehto -lapseton ja lapsellinen

loksnjfpdmo

Millainen avioehto minun kannattaisi tehdä naimisiin mennessäni? Minulla on oma asunto (josta hieman velkaa) eikä minulla ole lapsia. Miehelläni taas ei ole omaisuutta mutta velkaa 15000 euroa ja hänellä on kaksi lasta. Minä en halua että missään tapauksessa minun omaisuuteni päätyy miehen lapsille vaan omalle suvulleni. Meillä molemmilla on kohtuullisen hyvä palkka, jos me menemme naimisiin niin voidaanko yhteistulojemme mukaan määrätä miehelleni esim. isommat elatusmaksut? Onko yksinkertaisinta vain tehdä avioehto, jossa molemmat sulkee toisensa pois kaikesta omaisuudestaan?

Kiitos vastauksistanne.

6

1085

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teidän pitää tehdä avioehto, joka voimassa myös kuoleman tapauksessa ... jolloin puolisosi ei saisi kuolinpesältä tasinkoa (vrt. avioero).

Sen lisäksi sinun tehtävä testamentti, jolla määräät jäämistösi vaikka sisaruksillesi. Muussa tapauksessa kuollessasi lapsettomana aviopuoliso perii sinut.

• Lähtökohtaisesti avioliitossanne sinun tulosi eivät vaikuta miehesi elatusmaksuihin, joita maksaa lapsistaan.

Mutta se jos hän muuttaa asumaan omistamaasi velattomaan taloon, eikä joudu maksamaan enää vuokraa ... voi vaikuttaa maksukykyynsä ja siis elareihin.

Avioehto ei tähän kuvioon tosin liity mitenkään.

• eronnutjoskus05

Jos miehen asumiskulut pienenevät, eli elatuskyky paranee, se voi olla peruste elareiden muutokselle.

• sama tilanne

Eli mietin miksi menisitte naimisiin?
      Nythän tilanne on nimenomaan se, ettei miehesi (ja sitä kautta hänen lapset) peri sinua, eivätkä teidän varat ja velat muutenkaan "sekaannu toisiinsa".

Tuossa tilanteessa tuskin kannattaa mennä naimisiin; me emme ainakaan aio mennä.

• No vaikka menisivätkin naimisiin... niin voihan ap. tehdä testamentin jolloin lapsettomana kuollessaan aviopuoliso ei peri.

Helppo homma hoitaa.

Etujahan avioliitossa on, jos vaikka ajatellaan vain kuolemaakin ... esim. leskellä on automaattisesti elinikäinen hallintaoikeus yhteiseen kotiin ja sen irtaimistoon, vaikkei omistaisi sitä. Näin ei ole avoliitossa.

Vaikka, toki joku voi ajatella tuonkin "haitaksi" ja argumentiksi olla solmimatta avioliittoa...

• Neuvoa kaivataan
        M36 kirjoitti:

No vaikka menisivätkin naimisiin... niin voihan ap. tehdä testamentin jolloin lapsettomana kuollessaan aviopuoliso ei peri.

Helppo homma hoitaa.

Etujahan avioliitossa on, jos vaikka ajatellaan vain kuolemaakin ... esim. leskellä on automaattisesti elinikäinen hallintaoikeus yhteiseen kotiin ja sen irtaimistoon, vaikkei omistaisi sitä. Näin ei ole avoliitossa.

Vaikka, toki joku voi ajatella tuonkin "haitaksi" ja argumentiksi olla solmimatta avioliittoa...

Saako sinulta M36 kysyä neuvoa sähköpostitse?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7635
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4213
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3715
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3190
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2876
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      65
      2561
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2398
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51