Volvo F12 vaihteisto

Noviisi08

Onko mitään järkevää selitystä miten käyttää laatikkoa jossa on kertoja ja puolittaja. Vaikka olen ajanut jonkun verran autoja joissa on ns.iso ja pieni puoli, ei tämä 3 lovea ja 2 nappia oikein tahdo onnistua. Kaiken oppii mutta harjoittelin ajoa ennen inssiä uudella Ivecolla jossa oli tuttu ZF:n laatikko ja inssiin jouduinkin F12 Volvolla ja siinä sitä oltiin:(

23

13684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helppo oppia

      Volvon kolmelovinen on todella simppeli ja hyvä kaavio.

      Ajattelet sen vain niin että sinulla on kuusipykäläinen laatikko, jossa ensimmäiset(1,2,3) on nappi(aluevaihtaja) alhaalla ja toiset(4,5,6) nappi ylhäällä.

      Puolittaja sitten puolittaa nuo kaikki pykälät vielä niin että saat esim. nelosen ja vitosen välistä olevan vaihteen tai vitosen ja kutosen.

      Likimain tyhjällä tai vähän kuormatullakin voi hyvin ajaa niin että käytät koko pykäliä eli vaihtelet vain noiden kuuden välillä ja jos ajelet 80 km/h tietämillä niin voit laittaa puolittajankin isommalle.

      Itse käytän normaalikiihdtyksessä tuota niin, että koko pykälinä 2 -> 3 -> 4 -> 5 - > 5,5 -> 6 - > 6,5. Jos tajusit.

      Puolittaja on kätevä jos vaikka tulet 80 alueelta 60 alueelle, niin laitat vain puolittajan alas ja polkaset kytkinpoljinta, moottorijarrutus hidastaa ja välitys on sopiva. Sitten taas takaisin 80 alueelle niin puolittaja isolle, painat kaasua ja kytkimen polkaisu. Aika kätevää siis.

      Toivottavasti selvensi, tai toivottavasti en kauheasti sekoittanut enempää ;)

      • vähän

        ...enemmänkin kannattaa tyhjänä/kevyellä kuormalla/pieneen alamäkeen loikkia vaikka vielä kärry perässäkin. Itse yleensä lähden kakkosella liikkeelle, siitä nelonen puolitettuna, sitten vitonen ja lopuksi kutonen. Jos auto hyvin jaksaa kiihtyä, on taloudellisempaa antaa kierrosten nousta sen vihreän yli ja loikkia vaihteita yli, kuin sahata joka vaihteella se vihreä alue vain päästä päähän. Sitten vasta kun oikeasti vääntöä aletaan tarvita, täytyy kierrokset pitää sillä vihreällä vääntöalueella koko kiihdytyksen ajan.


      • pitää

        runnoa puolittajaa alas kuudenkympinalueella kai se moottori jaksaa vääntää isolla puolella, ihmettelin kun sisua tuli ajamaan volvonmies niin runttas puolittajan alas 60kymppisellä, moottori huus mielestäni turhaan.


    • asa

      Mulla kävi just toisinpäin kun vaihdoin työpaikkaa, olin tottunut ajamaan volvolla ja scanialla joissa 3 lovinen loota ja aluevaihto napilla. Sitten kun tuli alle Iveco jossa ZF:n loota ja aluevaihto keppiä heilauttamalla, niin aluksi kun oli tarkoitus vaan vaihtaa pykälää isommalle tai pienemmälle niin vaihtuikin alueelta toiselle kun vähänkin liikaa heilautti keppiä. ja auto sammuilikin pari kertaa. Mutta kyllähän tuota parissa kolmessa päivässä oppi sujuvasti käyttämään. Ehkä jopa hiukan nopeampi käyttää kuin tuo nappi systeemi.

      • jakokuski

        Mä ajoin aika paljon MAN 18.264:lla jossa keppiä liikutettiin sivuttain ja sit kun joutui käyttämään nappia (Volvo ja DAF)ei vaihdot enää menneet niin hienosti. No. kaikkea saa kokeilla paitsi pikkusiskoa ja kansantanssia:)


      • rekkajuice

        Ei kait täällä kukaan kirjoita aivan tosissaan ettei osaa. Kaikki Suomessa myynnissä olevat vaihteistot selventyvät viimeistään varttitunnissa, ellei päättelemällä niin kaaviosta tai ohjekirjasta. Vasta sitten saa puhua ongelmista kun joutuu ajamaan jotain 40- 50-luvun jenkki-Diamondia tms, jossa on kolme erillistä keppiä ja yhdessä on pakki. Ei synkronointia ja vauhdissa pitää olla aina vähintään yhdessä kepissä vaihde päällä. Minulta sellainen jää suosista pihaan. Muut onnistuvat Fullerista Opticruiseen.


      • rekkanen
        rekkajuice kirjoitti:

        Ei kait täällä kukaan kirjoita aivan tosissaan ettei osaa. Kaikki Suomessa myynnissä olevat vaihteistot selventyvät viimeistään varttitunnissa, ellei päättelemällä niin kaaviosta tai ohjekirjasta. Vasta sitten saa puhua ongelmista kun joutuu ajamaan jotain 40- 50-luvun jenkki-Diamondia tms, jossa on kolme erillistä keppiä ja yhdessä on pakki. Ei synkronointia ja vauhdissa pitää olla aina vähintään yhdessä kepissä vaihde päällä. Minulta sellainen jää suosista pihaan. Muut onnistuvat Fullerista Opticruiseen.

        Aloitus on aika vanha mutta ei haittaa, ongelma on tuskin poistunut. 89:ssä ja eka F12:ssa oli vielä 16 vaihdetta eteen ja 4 pakkia ja sekin oli ihan helppo. Nyky logistiikkakoulutuksessa perehdytään enemmän nettipuoleen ja näppylöintiin tietohärpäkkeillä.


    • Kiki  

      ELi jos on 3 lovinen laatikko missä on jakaja ja aluevaihteisto samassa, niin siitä on erittäin helppo loikkia toisten vaihteiden yli, ja silleen, ja ennenkaikkea saadaan monta vaihdetta helposti vaihdettavaksi.

      Toki tuo sama olisi varmaan toteutettavissa /- periaatteella...

      • mauno_62

        Sanoo kortiton mies.


      • Kiki  
        mauno_62 kirjoitti:

        Sanoo kortiton mies.

        Tosiaan sä jolla ei ole korttia, niinvarmaan tuottaa jo 4 vaihteisen henkilöautonkin ajaminen tuskaan ;)


    • V...

      Kaikista ei vaa oo.

      • jkl2

        on ne vaan niin vaikeita käyttää, miksi kuorkissa ei voi olla 5v laatikoita tai automaatteja.


      • HElppoo ja ei
        jkl2 kirjoitti:

        on ne vaan niin vaikeita käyttää, miksi kuorkissa ei voi olla 5v laatikoita tai automaatteja.

        No 5 vaihteisia kuorma-autoja et kyllä edes löydä nykyjään, et edes niistä pienimmistä kevyt kuorma-autoista

        Viimeisin 5 vaihteinen kuorma-auto jonka olen nähnyt oli joku vuoden 2000 8 tonninen MAN, ja viimeisin 5 vaihteinen kevytkuorma-auto jonka olen nähnyt, oli vuoden 2006 6 tonninen Sprinter

        Automaattivaihteiston saa nykyjään lähes mihin tahansa kuorma-autoon...

        Taasen 6 vaihteisina saa kuorma-autoja vielä 15 tonniin asti

        18 tonnista ylöspäin alkaa lähes aina olemaan aluevaihteisto, hauskin tapaus on 18 tonnine Axor, missä on "automaattinen" aluevaihtsto, eli kepissä on oikesti 9 eri vaihdetta eteenpäin, eikä nappulaa lainkaan...

        Herää muuten kysymys, miksi noissa "isoissa" autoissa eli 18-20 tonnisissa on lähes aina tuo 8-9 vaihtetta joka on toteutettu aluevaihtajalla, miksi ei olisi normaali 6 vaihteinen aski, missä on puolittaja.... eli jos haluaisi, voisi tätä autoa ajaa aivan kuten 6 vaihteistakin... tällaisen ratkaisun olen nähnyt vain kerran, ja auto oli 18 tonninen Atego, jota ei edes tehdä enää


      • Autoton mies
        HElppoo ja ei kirjoitti:

        No 5 vaihteisia kuorma-autoja et kyllä edes löydä nykyjään, et edes niistä pienimmistä kevyt kuorma-autoista

        Viimeisin 5 vaihteinen kuorma-auto jonka olen nähnyt oli joku vuoden 2000 8 tonninen MAN, ja viimeisin 5 vaihteinen kevytkuorma-auto jonka olen nähnyt, oli vuoden 2006 6 tonninen Sprinter

        Automaattivaihteiston saa nykyjään lähes mihin tahansa kuorma-autoon...

        Taasen 6 vaihteisina saa kuorma-autoja vielä 15 tonniin asti

        18 tonnista ylöspäin alkaa lähes aina olemaan aluevaihteisto, hauskin tapaus on 18 tonnine Axor, missä on "automaattinen" aluevaihtsto, eli kepissä on oikesti 9 eri vaihdetta eteenpäin, eikä nappulaa lainkaan...

        Herää muuten kysymys, miksi noissa "isoissa" autoissa eli 18-20 tonnisissa on lähes aina tuo 8-9 vaihtetta joka on toteutettu aluevaihtajalla, miksi ei olisi normaali 6 vaihteinen aski, missä on puolittaja.... eli jos haluaisi, voisi tätä autoa ajaa aivan kuten 6 vaihteistakin... tällaisen ratkaisun olen nähnyt vain kerran, ja auto oli 18 tonninen Atego, jota ei edes tehdä enää

        Onko 18-tonninen kuorma-auto.. Kaupunkeihin jakeluautona just menee..


      • CE kortiton
        jkl2 kirjoitti:

        on ne vaan niin vaikeita käyttää, miksi kuorkissa ei voi olla 5v laatikoita tai automaatteja.

        Yksinkertaisesti siksi että 3 vaihteisessa laatikossa akselit on puolta lyhyempiä ja siksi kestävämpiä. Sellaiseen 6-vaihteeseen kun
        Työntäisi sen 2500-3500 Newtonin väännön joka 13-16 litraisissa on, niin olisi akselin pätkiä tiellä.


      • novoivoi
        Autoton mies kirjoitti:

        Onko 18-tonninen kuorma-auto.. Kaupunkeihin jakeluautona just menee..

        Suomessa kaikki kokonaispainoltaan yli 3500 kg reksteröidyt autot ovat kuorma-autoja ulkonäöstä riippumatta.


      • novoivoi kirjoitti:

        Suomessa kaikki kokonaispainoltaan yli 3500 kg reksteröidyt autot ovat kuorma-autoja ulkonäöstä riippumatta.

        Eihän ole?

        Mikä LAKI estää rekisteröimästä vaikkapa tätä henkilöautoksi?

        http://static.mascus.com/image/product/large/12b48205/mercedes-benz-actros-1842ll-ko,bbc4ef6d.jpg

        Paino? Eipä ole henkilöautolle painorajaa asetettu

        Leveys? Henkilöauto saa olla 2,55 leveä

        Korkeus? 4,4 metriä henkilöautoissa

        Pituus? 12 metriä henkilöautoissa

        Istuimien määrä? Eipä laki sano montako istuinta tulee olla

        Ajokorttilaki? Missään ei puhuta että B-kortille asetettu painoraja 3500kg myös henkilöautoihin


      • rekkajuice
        jkl2 kirjoitti:

        on ne vaan niin vaikeita käyttää, miksi kuorkissa ei voi olla 5v laatikoita tai automaatteja.

        Kyllä niitä viisilovisia vielä 60-luvulla oli paljon. Suorituskyvyn parantaminen edellytti lisää vaihteita. Ja onhan Kaanialla, Volvolla hyvät automaatit.


      • rekkajuice
        Bussissa kirjoitti:

        Eihän ole?

        Mikä LAKI estää rekisteröimästä vaikkapa tätä henkilöautoksi?

        http://static.mascus.com/image/product/large/12b48205/mercedes-benz-actros-1842ll-ko,bbc4ef6d.jpg

        Paino? Eipä ole henkilöautolle painorajaa asetettu

        Leveys? Henkilöauto saa olla 2,55 leveä

        Korkeus? 4,4 metriä henkilöautoissa

        Pituus? 12 metriä henkilöautoissa

        Istuimien määrä? Eipä laki sano montako istuinta tulee olla

        Ajokorttilaki? Missään ei puhuta että B-kortille asetettu painoraja 3500kg myös henkilöautoihin

        Kokonaispainoltaan enintään 3500 kg tavara-auto on pakettiauto, ylimenevä on kuorma-auto. Actroksen voi rekisteröidä kovalla työllä esim. linja-autoksi tai henkilökuljetukseen sallituksi erikoisautoksi tai asuntoautoksi. Yli 3500 kg nouseva kokonaispaino edellyttää aina joko D- tai C-korttia. Henkilöauto on enintään 9-paikkainen tai tasan niin monta henkilöä kuin on rekisteriotteeseen merkitty ja enintään 3500 kg kokonaispaino. Henkilöautossa saa olla niin monta istuinta kuin mahtuu mutta henkilöitä kuljettajan lisäksi kahdeksan.


    • suora 6

      Kaikilla omat mieltymykset,olen ajanut useilla eri merkeillä ja taajama ajoa enimmäksi. Fuller oli kiva rolssin koneen kanssa ,zf hyvä,scania jolla nykyisin useita vuosia ajanut hidas vaihteisto ja alue vaihtaja. Volvon F12 3 lovinen sr 70 ollut parasta tähän mennessä.Repa

      • f380 inttecooler

        samaa mieltä.


    • Niitti-koppi
    • voitullapataa

      Nohannytonkeles.Täällä kakarat kyselee miten autoa ajellaan.Eivät saa.töitä täältä.Ammattilisia 5000 tulossa 31.1 2016.Mopoautoilijat abc:lle .voi tulla pata.aa.nn

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5324
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4508
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2631
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2294
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2038
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1968
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1627
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1561
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1307
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1224
    Aihe