Tuulilasi:

Uskomaton saaga

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=152534

Kirjoitettu: 2.8.2008
Kirjoittaja: Jorma Viitanen Neste Oil Rally Jyväskylä

Ari Vatanen kertoo, että hän oli järjestämässä tapaamista Petteri Snellin ja komission virkamiesten kanssa Suomen autoverotuksesta. Vatanen piti tärkeänä, että komission edustajat saivat parasta mahdollista tietoa Suomen autoverotuksen nykytilasta. Sitä heille olivat tarjoamassa autoverotuksen muutosta ajavat juristit Petteri Snell ja Santtu Turunen. Suomen järjestelmä on EU:ssa ainutlaatuinen, eikä vastaavaa ole missään muussa maassa. Siksi EU:n virkamiehistön on vaikea ymmärtää ja pysyä selvillä siitä, kuinka verotus käytännössä toimii, ja millaisia pienehköjä muutoksia siihen on kulloinkin tehty.
"EU:n jäsenmailla on tietysti oikeus järjestää autoverotus juuri haluamallaan tavalla, kunhan järjestelmä ei estä vapaata tavaran liikkuvuutta. Useimmat jäsenmaat keräävät veronsa tavoilla, joissa uuden tai käytetyn auton hankkiminen ulkomailta ei ole samanlaisen korkean verotuksen kohteena kuin Suomessa. Ruotsalaisetkin muuttivat järjestelmänsä hieman sen jälkeen, kun maa liittyi EU:n jäseneksi. Mutta Suomessa se ei näytä tapahtuvan helposti. Koko järjestelmän muutoksesta on tullut saaga, tarina vailla vertaa".

"Suomessa muutama virkamies haluaa ylläpitää nykyisen järjestelmän. On käsittämätöntä, kuinka he pystyvät toimimaan. Mitään ei muuteta, ennen kuin on pakko. Ja kun se tulee vastaan, tehdään muutos, joka on mahdollisimman vähäinen. Itse järjestelmän luonne säilyy ennallaan. Veroja on kerättävä autosta mahdollisimman paljon".



Maailman nopeimmalla kansalla on maailman hitaimmin muuttuva autoverotuksen ydin.

"Onhan se erikoista, että EU:n byrokratia pitää joskus pientä ryhmää koskevia hallinnollisia ohjeita ja määräyksiä hyvin tärkeinä. Mutta Suomen autoverotus koskee yhtä maata ja kaikkia sen kansalaisia, eikä järjestelmää sittenkään saada muutettua".

Vatanen on vakuuttunut, että autoverotuksen muutos EU:ssa yleisesti vallitsevaan suuntaan - siis hankinnan veron tuntuva alentaminen ja poistaminen - johtaisi verotulojen lisääntymiseen. Muutoksen vastustajatkin tietävät sen. Ja on tällaisista muutosvaikutuksista saatu kokemuksia sekä muista maista että Suomestakin. Syyt muutoksen vastustamiseen ovat siis muualla.

"EU:ssa avainasemassa on komissaari. Suomen autoveroasiat kuuluvat unkarilaiselle komissaarille. "Hänen tärkeysjärjestyksessään asia ei ole millään tavalla korkealla. Se on pantu laatikkoon, johon kuuluvat asiat, joille ei akuutisti tehdä mitään. Siellä se suomalainen autoverotus nyt makaa. Ja ratkaisevaa on komissaarin suhtautuminen asiaan".

Vatanen kertoo, että tällaisessa tilanteessa ainoa mahdollisuus on vaikuttaa niihin virkamiehiin, jotka ovat välittömästi komissaarin alapuolella. Osa heistä on asiasta kiinnostunut, mutta osa ei ymmärrä asiaa lainkaan, eikä asia ole heille tärkeä.

Tällaisessa tilanteessa Suomen nykyiseen ja sen virheisiin kiinnittyneet ovat vahvoilla. Ja he toimivat Vatasen mielestä ihailtavan taitavasti. "Mitään ei kerta kaikkiaan muuteta kuin äärimmäisen pakon edessä. Siinä tilanteessa viitataan tietysti jäsenmaiden oikeuteen itse määrätä verotuksensa. Kun jäsenmaat eivät ole yksimielisiä verotuksen järjestämisestä, EU:sta ei saada muutokselle tukea. Kauaskantoiset tavoitteet verotuksen tulevaisuudesta ovat kaukana autoverotuksen nykyisestä tilanteesta. Ne, jotka haluavat jatkaa vanhaa menoa, saavat lisää aikaa".

Vatanen on selvästi harmistunut. Hän ei pidä lainkaan kummallisena, etteivät kansalaiset suuremmin rakasta EU:ta.

"Kyllä jokainen suomalainen kokisi EU:n enemmän omakseen ja läheisempänä, jos EU:n ansiosta meidän autoverotuksemme muuttuisi. Ja ainoa seikka, joka pitäisi ottaa autoverotuksen lähtökohdaksi, on kuluttajan etu. Jos niin toimittaisiin, verotus olisi selkeää ja johdonmukaista. Se toisi suurimmat hyödyt kaikille, myös autokaupalle, teollisuudelle sekä valtiolle. Eivätkä verotulot eivät saa olla autoverotuksen ensisijainen tavoite. Jos tavara liikkuu vapaasti, sen vaikutuksesta verotuloja kertyy kaiken kaikkiaan eniten", Vatanen toteaa.

Ari Vatasen takana loistaa teksti, joka kertoo maailman nopeimmasta kansasta. Kontrasti autoverotuksen todellisen sisällön muutokseen on melkoinen.

17

1119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollaanko valtiovarain-

      ministeriössä (siis nyt ja edellisissä hallituksissa) sitä mieltä, että jos ihmisille jäis enemmän rahaa, niin sitä käytettäs pään alusena ja pesän sytykkeeenä?

      Siis on aivan varma asia että raha kiertäisi, ihmiset kuluttaisivat ja näin siitä tulisi verohyötyä valtiolle. Mutta nyt pitää ajaa saastuttavilla ja uusia epäturvallisemmilla autoilla koska halutaan verottaa. Jos auton sais esim. 2000e halvemmalla niin tosiaanko saunanpesä laitettas tuleen tolla ylijäämällä? Eikö sitä tuhlattas ja kulutettas jolloinka se tulis kumminkin verohyötynä valtiolle?

      Kysympä vaan, sama ihminen vois vastata joka YLLÄTTYI siitä että valtion verotulot KASVOIVAT kun autoveroa alennettiin edellisen kerran ennen tätä vuodenvaihteen "isoa" alea. Ihan oikeesti joku sanoi yllättyneensä ku autot alkoikin mennä kaupaks ku veroja laski ja verotulot kasvo. Voi vittu ton tiesi varmaan 88% suomenn autoilijoista, mutta ei ammatti-ihminen?

      • V.Valopää

        Auton hankinnan verotus on nyt aika hyvällä tolalla. Pieniä fiksejä toki tarvitaan, mutta ei periaatteellisia muutoksia.
        Nyt olisi aika kiirehtiä auton käytön verotuksen muutoksia. Polttoaineverotuksen muutos, ns. dieselveron poisto jne. Siinä agendaa.
        Muistettakoon, että monsieur Vatanen on nykyisin EU:n parlamentissa Ranskan mandaatilla. Siellä ja myös täällä hän ajaa Ranskan ( autoteollisuuden) etuja. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.


      • on noinkin hyvin
        V.Valopää kirjoitti:

        Auton hankinnan verotus on nyt aika hyvällä tolalla. Pieniä fiksejä toki tarvitaan, mutta ei periaatteellisia muutoksia.
        Nyt olisi aika kiirehtiä auton käytön verotuksen muutoksia. Polttoaineverotuksen muutos, ns. dieselveron poisto jne. Siinä agendaa.
        Muistettakoon, että monsieur Vatanen on nykyisin EU:n parlamentissa Ranskan mandaatilla. Siellä ja myös täällä hän ajaa Ranskan ( autoteollisuuden) etuja. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.

        niin sitten pitäisi kaiken muunkin tuonnin verotus&tullaus muuttaa yhtä hyvälle tolalle. Kai olet samaa mieltä!!


      • fiksejä?
        V.Valopää kirjoitti:

        Auton hankinnan verotus on nyt aika hyvällä tolalla. Pieniä fiksejä toki tarvitaan, mutta ei periaatteellisia muutoksia.
        Nyt olisi aika kiirehtiä auton käytön verotuksen muutoksia. Polttoaineverotuksen muutos, ns. dieselveron poisto jne. Siinä agendaa.
        Muistettakoon, että monsieur Vatanen on nykyisin EU:n parlamentissa Ranskan mandaatilla. Siellä ja myös täällä hän ajaa Ranskan ( autoteollisuuden) etuja. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.

        Kertoo nyt vain aivan vapaasti, mitä nämä pienet fiksaukset oikein ovat? Ymmärrän toki jos et niitä nyt oikeasti osaa luetella, mutta tajuat varmaan että ilman perusteluja mielipiteesi arvo on täysi nolla.

        Olisiko kyse kenties perustuslain muutoksesta, jossa poistetaan autoverotus sen alaisuudesta? Näinhän toki käytännössä jo toimitaan, mutta vaatisiko se silti mielestäsi lakimuutoksen? Menisikö tämä esimerkiksi pienten fiksausten joukkoon?


      • V.Valopää
        fiksejä? kirjoitti:

        Kertoo nyt vain aivan vapaasti, mitä nämä pienet fiksaukset oikein ovat? Ymmärrän toki jos et niitä nyt oikeasti osaa luetella, mutta tajuat varmaan että ilman perusteluja mielipiteesi arvo on täysi nolla.

        Olisiko kyse kenties perustuslain muutoksesta, jossa poistetaan autoverotus sen alaisuudesta? Näinhän toki käytännössä jo toimitaan, mutta vaatisiko se silti mielestäsi lakimuutoksen? Menisikö tämä esimerkiksi pienten fiksausten joukkoon?

        Fiksausta tarvittaisiin vielä ympäristöperusteisen auton hankintaveron taulukoihin. Vielä jyrkempi porrastus olisi tarpeen. Mutta myös muiden asioiden kuin hiilidioksidin huomiointi veroprosentissa. Nimittäin nyt jos valita voi "likaisesta" dieselistä ja hiukkassuodattimella varustetusta mallista, kannattaa lompakon käskystä ottaa se likainen. Kas kun hiukkassuodatetun ominaiskulutus ( = hiilidioksidipäästöt) ovat hiukan isommat kuin likaisen samantehoisen version. Niinpä autovero on hiukan korkeampi, samoin kulutus ja kun vielä tulee maksuun teknisesti korkeampi hinta, on ero suuri.
        Myös hybridi- ja kaasuautojen verotusta tulisi laskea vielä nykyistä selvemmin.
        Eräs korjausta kaipaava seikka ovat ns. kaksikäyttöautot ja pienet pakettiautot. Nyt yrittäjän ei kannata hankkia pientä pakua, vaikka se tarpeet tyydyttäisikin. Muualla Euroopassa hyväksytään yrittäjille kaksikäyttöautojen ( esim. Berlingo) alv-vähennykset vaikkapa puoliksi/puoliksi. Suomessa ei, vähennyksiä ei pääsääntöisesti saa jos autossa on takapenkki.
        Tässä esimerkkejä, joita pyysit. Mielestäni päälinjat ovat nyt kohdallaan, fiksejä tarvittaisiin. Olen aina ihmetellyt niitä, jotka haluavat ostaa halvalla hienon auton mutta suostuvat polttoaineen ja käytön verotuksen nostoon. Pihalleko se pitäisi ostaa naapurin kiusaksi?


      • mutta minä
        V.Valopää kirjoitti:

        Fiksausta tarvittaisiin vielä ympäristöperusteisen auton hankintaveron taulukoihin. Vielä jyrkempi porrastus olisi tarpeen. Mutta myös muiden asioiden kuin hiilidioksidin huomiointi veroprosentissa. Nimittäin nyt jos valita voi "likaisesta" dieselistä ja hiukkassuodattimella varustetusta mallista, kannattaa lompakon käskystä ottaa se likainen. Kas kun hiukkassuodatetun ominaiskulutus ( = hiilidioksidipäästöt) ovat hiukan isommat kuin likaisen samantehoisen version. Niinpä autovero on hiukan korkeampi, samoin kulutus ja kun vielä tulee maksuun teknisesti korkeampi hinta, on ero suuri.
        Myös hybridi- ja kaasuautojen verotusta tulisi laskea vielä nykyistä selvemmin.
        Eräs korjausta kaipaava seikka ovat ns. kaksikäyttöautot ja pienet pakettiautot. Nyt yrittäjän ei kannata hankkia pientä pakua, vaikka se tarpeet tyydyttäisikin. Muualla Euroopassa hyväksytään yrittäjille kaksikäyttöautojen ( esim. Berlingo) alv-vähennykset vaikkapa puoliksi/puoliksi. Suomessa ei, vähennyksiä ei pääsääntöisesti saa jos autossa on takapenkki.
        Tässä esimerkkejä, joita pyysit. Mielestäni päälinjat ovat nyt kohdallaan, fiksejä tarvittaisiin. Olen aina ihmetellyt niitä, jotka haluavat ostaa halvalla hienon auton mutta suostuvat polttoaineen ja käytön verotuksen nostoon. Pihalleko se pitäisi ostaa naapurin kiusaksi?

        mieluummin ostaisin hyvän ja vähäpäästöisen auton halvemmalla ja maksaisin polttoaineesta vastaavasti enemmän. Kas kun ajojaan voi säännöstellä. Luontokin kiittää!

        Tietysti jos elämän sisällöksi riittää autolla ajaminen (vaikka pillurallia), on Valopään ihmettely ymmärrettävää.


      • V.Valopää
        mutta minä kirjoitti:

        mieluummin ostaisin hyvän ja vähäpäästöisen auton halvemmalla ja maksaisin polttoaineesta vastaavasti enemmän. Kas kun ajojaan voi säännöstellä. Luontokin kiittää!

        Tietysti jos elämän sisällöksi riittää autolla ajaminen (vaikka pillurallia), on Valopään ihmettely ymmärrettävää.

        Niin, onnellinen olet jos pystyt päättämään onko pimpparalli tarpeellista vai ei. Mutta kun on sellaisiakin ihmisiä, jotka tekevät töitä ja tarvitsevat autoa tässä mielessä. Myös asuinpaikka merkitsee. Eihän kukaan järkevä aja yhtään ylimääräistä kilometriä tänä päivänä!


      • D tunnus

        Älkää tuhlatko aikaanne ihmettelyyn vaan
        googletatte esim. "tuontiauto saksasta" ym.
        ja hankkikaa tietoa.

        Jos jäät odottamaan autoveron laskua voi olla
        että ehdit viettää useammat synttärit!

        ps. hae vähäpäästöinen niin säästät tuhansia (johtuu nykyisestä päästöperusteisesta autoverostamme joka vaikuttaa myös tuontiautoihin josta EI TIETENKÄÄN kukaan huuda suureen ääneen)

        T: diesel farkku Saksasta ensi kesänä


      • Autolla pääsee
        V.Valopää kirjoitti:

        Niin, onnellinen olet jos pystyt päättämään onko pimpparalli tarpeellista vai ei. Mutta kun on sellaisiakin ihmisiä, jotka tekevät töitä ja tarvitsevat autoa tässä mielessä. Myös asuinpaikka merkitsee. Eihän kukaan järkevä aja yhtään ylimääräistä kilometriä tänä päivänä!

        Autoverotus on tiensä päässä. Siihen on kaksi syytä.

        Ensinnäkin se on taloudellisesti hölmön hommaa. Leikataan kasvua. Olemme tälläkin sekoilulla olleet osaltamme aiheuttamassa Länsi-Euroopan huonoimman elintason.

        Toiseksi se on laitonta, mitä Komissio yrittää takoa VM:n päähän.


      • Veroaste laskee
        mutta minä kirjoitti:

        mieluummin ostaisin hyvän ja vähäpäästöisen auton halvemmalla ja maksaisin polttoaineesta vastaavasti enemmän. Kas kun ajojaan voi säännöstellä. Luontokin kiittää!

        Tietysti jos elämän sisällöksi riittää autolla ajaminen (vaikka pillurallia), on Valopään ihmettely ymmärrettävää.

        Liikenteen kokonaisverotus laskee lähivuosina reippaasti osana kokonaisveroasteen laskua. Välillinen verotus yhtenäisteään EU:ssa. Näin olen antanut VM:n eurooppaosaajien kertoa itselleni.

        Yritysverotuksen yhtenäistymisestä pitää huolen tiukka kilpailu. Jos emme pysy mukana, liputtavat kaikki yritykset ulkomaille.

        Ainoa, johon jäänee jonkin verran pelivaraa on tuloverotus, mutta siinäkin vara on melko pieni.

        Joten on tarpeetonta pohtie, olisiko järkevää maksaa vähän enemmän polttoaineveroja ja poistaa autovero. Koska autoveron poistosta huolimatta polttoaineen verotus tulee Suomessa laskemaan sen yhtenäistyessa EU-alueella.


      • Vattanen
        V.Valopää kirjoitti:

        Auton hankinnan verotus on nyt aika hyvällä tolalla. Pieniä fiksejä toki tarvitaan, mutta ei periaatteellisia muutoksia.
        Nyt olisi aika kiirehtiä auton käytön verotuksen muutoksia. Polttoaineverotuksen muutos, ns. dieselveron poisto jne. Siinä agendaa.
        Muistettakoon, että monsieur Vatanen on nykyisin EU:n parlamentissa Ranskan mandaatilla. Siellä ja myös täällä hän ajaa Ranskan ( autoteollisuuden) etuja. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.

        "Muistettakoon, että monsieur Vatanen on nykyisin EU:n parlamentissa Ranskan mandaatilla."

        Ranska tais tänä vuonna perustaa autoveron. Vatasella on kokemusta sen vastustamisesta .... kylläkin ilman mitään tuloksia.


      • D tunnus kirjoitti:

        Älkää tuhlatko aikaanne ihmettelyyn vaan
        googletatte esim. "tuontiauto saksasta" ym.
        ja hankkikaa tietoa.

        Jos jäät odottamaan autoveron laskua voi olla
        että ehdit viettää useammat synttärit!

        ps. hae vähäpäästöinen niin säästät tuhansia (johtuu nykyisestä päästöperusteisesta autoverostamme joka vaikuttaa myös tuontiautoihin josta EI TIETENKÄÄN kukaan huuda suureen ääneen)

        T: diesel farkku Saksasta ensi kesänä

        Näin se menee. Valitusta vaan kehiin heti kun Suomen "autoverosta peritty ei-arvonlisävero" eli elv-juttu on selvä, varmaan ei tarvitse ensi vuonna sitä maksaa enää lainkaan.

        Kun Saksassa automyynti lässähtää, niin peruskaura väistämättä halpenee. Sinnepä siis sinne taas autonostoon ja hyvää matkaa. Passat Variant, Ford Mondeo, C-sarja, mitä näitä onkaan: meillä liki 40 donaa uutena maksavat dieselfarmarit, joita muutaman vuoden ajettuna saa Saksasta selkeesti alle kymppitonnillakin, ks. www.mobile.de, www.autoscout24.de, www.autohus.de, merkkiliikkeet kuten www.ford.de yms. yms.

        Farmarin haku lienee yhä parasta, sillä niillä on käytettynä hyvä kysyntä (koiraihmiset, pikkulasten perheet, remppajätkät, mökintekijät ja sen sellaiset...).


    • verottava virkamies

      Täyttä paskaa! Just oltiin rantarosvon, puputtajan ja pörrön kanssa Laakkasen kartanolla ja päätettiin ettei tälläistä juttua päästetä mediaan! Tämän saavat kalliisti maksaa, kaikki ilmoitukset pois TL:stä loppuvuodeksi!

      • Olen nähnyt

        Olen nähnyt automaahantuojien laskelmat, mikä tulee olemaan voittojen kehitys, kun laiitomasta autoverosta päästään. Kate myytyä auto kohtaan laskee, mutta volyymin kasvu korvaa sen monin verroin. Joten verotus ei ole ainakaan maahantuojien etu.


      • katso mitä markkinoivat - l...
        Olen nähnyt kirjoitti:

        Olen nähnyt automaahantuojien laskelmat, mikä tulee olemaan voittojen kehitys, kun laiitomasta autoverosta päästään. Kate myytyä auto kohtaan laskee, mutta volyymin kasvu korvaa sen monin verroin. Joten verotus ei ole ainakaan maahantuojien etu.

        Onpas automaahantuojien etu koska hallitsevat myös rahoitusmyyntiä. (Eli saavat siis VEROSTA korkotuotot!)


      • autotuojille
        Olen nähnyt kirjoitti:

        Olen nähnyt automaahantuojien laskelmat, mikä tulee olemaan voittojen kehitys, kun laiitomasta autoverosta päästään. Kate myytyä auto kohtaan laskee, mutta volyymin kasvu korvaa sen monin verroin. Joten verotus ei ole ainakaan maahantuojien etu.

        Isoille maahantuojille verotus on suuri etu koska juuri sillä saadaan välimatka muihin tuojiin.

        Ei kai kukaan IHAN OIKEASTI usko, että autotuojat ry:n jäsenyritykset maksavat tuontiautoistaan vastaavat verot kun muut tahot?

        Miksi ko. firmojen autot ei ole esim. koskaan näkyneet mm. Tullin tuontilistoilla? Siellä on vaan ns. pienten toimijoiden ja yksityisten tuojien autot...

        Sitä voi sensijaan kukin arvailla, mikä on se "porsaanreikä" jolla kansallinen autovero ja sen laskentaperuste voidaan ohittaa...


    • §ama

      Ei kai kukaan täysjärkinen ota rahoitusta autoliikkeeltä? Eihän ne pysty kilpailemaan pankkien ja sukanvarren kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      52
      2100
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1660
    3. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1444
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1436
    5. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1394
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1305
    7. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1098
    8. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1014
    9. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      982
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      969
    Aihe