Uusu S80

eri koneilla?

Onko kukaan ajanut uutta S80:tä eri koneilla? D5, 3.2, 2.5T:llä. Kuinka suuria eroja käytännön suorituskyvyssä voi havaita? Minulla on D5 ja aika lailla nuhainen on. Varsnkin automaatilla ärsyttävän hidas reagoimaan!

6

1209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • S80-kuski

      Minulla on uusi S80 2,5T moottorilla ja olen varsin tyytyväinen suorituskykyyn ja automaatin toimintaan. Automaatissa on hieman viivettä vain nopeissa kiihdytyksissä, mutta ei sitä ärsyttävän hitaaksi voi sanoa ja pykälässä tuntuu aina olevan sopiva vaihde ja ei tuo automaatti ainakaan jää arpomaan käytettävää vaihdetta. Itsellä ei ole D5:stä kokemusta, mutta olen kuullut, että siinä tuo automaatin viive on suurempi mitä 2,5T:llä. Käsivaihteisella 2,5T kiihtyy 7,7 s ja automaatilla 8,0 s. D5 kiihtyy käsiveihteisena 8,5 s ja automaatilla 9,0 s. Automaatti hukkaa siis D5:n suorituskyvystä enemmän kuin 2,5T:n.

      Olisiko niin, että dieselin kapeampi kierrosalue on automaatin kannalta hankalampi kuin 2,5T bensaturbon, joka vääntää yhtä alhaalta kuin D5, mutta käytettävissä oleva kierrosalue jatkuu paljon pitempään. D5 joutuu siis enemmän arpomaan automaatilla kulloiseenkin tilanteeseen sopivaa vaihdetta. 3,2 taas on minusta turha kone, suorituskyky sama kuin 2,5T, kulutus suurempi ja auton ostohinta kalliimpi.

      • 2000 kierr.

        D5:n 400 Nm on käytössä 2000-2700 alueela. 2.5 T taas 300 Nm jo 1 500 kierroksilla. D5:llä 1 500 kierroksilla on enemmän vääntöä, kuin 2.5 T:llä samoilla kierroksilla. Tuo D5:n vääntö ei vaan tunnut missään, kun kierroksia on alle 2 000! Mihin se hukataan? Taidan kokeilla hyvikseen käsivalintaa. Ehtiikö sitä liikutella ja katsella samalla kerroksia/liikennettä ohitusten aiakana?


      • S80-kuski
        2000 kierr. kirjoitti:

        D5:n 400 Nm on käytössä 2000-2700 alueela. 2.5 T taas 300 Nm jo 1 500 kierroksilla. D5:llä 1 500 kierroksilla on enemmän vääntöä, kuin 2.5 T:llä samoilla kierroksilla. Tuo D5:n vääntö ei vaan tunnut missään, kun kierroksia on alle 2 000! Mihin se hukataan? Taidan kokeilla hyvikseen käsivalintaa. Ehtiikö sitä liikutella ja katsella samalla kerroksia/liikennettä ohitusten aiakana?

        2,5T maksimivääntö on välillä 1500-4500 rpm ja sen jälkeen tehoa tuossa on keinotekoisesti leikattu, mutta käytettävissä oleva kierrosalue jatkuu aina 6500 rpm asti. Diesel vääntää hyvin kaposella alueella eli aika pian ennen ja jälkeen maksimiväännön alkaa olla koneesta puhti poissa. Onhan tuo dieselin vääntö hienoa silloin, kun liikutaan tuolla parhaalla toimintaalueella, mutta se edellyttää jatkuvaa vaihtamista ja automaatti saa koko ajan arpoa oikeaa vaihdetta.

        Uuden moottorinohjausohjelman ajaminen sisään tai ns. lastuttaminen tekisi tuolle D5:lle varmasti hyvää. Sitä suositeltiin jossain koeajossakin, kun todettiin tuon D5:n hienoinen puhdittomuus tietyissä tilanteissa eli juuri matalilla kierroksilla.


      • entä takuu?
        S80-kuski kirjoitti:

        2,5T maksimivääntö on välillä 1500-4500 rpm ja sen jälkeen tehoa tuossa on keinotekoisesti leikattu, mutta käytettävissä oleva kierrosalue jatkuu aina 6500 rpm asti. Diesel vääntää hyvin kaposella alueella eli aika pian ennen ja jälkeen maksimiväännön alkaa olla koneesta puhti poissa. Onhan tuo dieselin vääntö hienoa silloin, kun liikutaan tuolla parhaalla toimintaalueella, mutta se edellyttää jatkuvaa vaihtamista ja automaatti saa koko ajan arpoa oikeaa vaihdetta.

        Uuden moottorinohjausohjelman ajaminen sisään tai ns. lastuttaminen tekisi tuolle D5:lle varmasti hyvää. Sitä suositeltiin jossain koeajossakin, kun todettiin tuon D5:n hienoinen puhdittomuus tietyissä tilanteissa eli juuri matalilla kierroksilla.

        185 hv ja 400 Nm dieselille kuulostaa ihan siistiltä! Käytännön suorituskykynä melko vaatimaton, kuitenkin. Tämä 1 1/2 vuoden ajokokemuksella. Ohituksiinkin pitää lähteä suunnitellen. Juuri turvallisiin, ripeisiin ohituksiin sitä lisäpotkua tarvitsee. Kyllähän tuolla muuten mukana pysyy. Äänetön kone ja vaihtaa nykimättä, sillä isolla viiveellä toki.

        Mitä tuo lastuttaminen maksaa ja missä tehdään? Takuu loppuu siihen? Kestääkö kone ja laatikko? Paljonko tehoja/vääntöä tulee lisää ja mille kierrosalueelle? Voiko noihin vaikuttaa. Onko sulla kokemusta, että joku olisi tehnyt uudelle Volvolle?


      • Volvoissa
        entä takuu? kirjoitti:

        185 hv ja 400 Nm dieselille kuulostaa ihan siistiltä! Käytännön suorituskykynä melko vaatimaton, kuitenkin. Tämä 1 1/2 vuoden ajokokemuksella. Ohituksiinkin pitää lähteä suunnitellen. Juuri turvallisiin, ripeisiin ohituksiin sitä lisäpotkua tarvitsee. Kyllähän tuolla muuten mukana pysyy. Äänetön kone ja vaihtaa nykimättä, sillä isolla viiveellä toki.

        Mitä tuo lastuttaminen maksaa ja missä tehdään? Takuu loppuu siihen? Kestääkö kone ja laatikko? Paljonko tehoja/vääntöä tulee lisää ja mille kierrosalueelle? Voiko noihin vaikuttaa. Onko sulla kokemusta, että joku olisi tehnyt uudelle Volvolle?

        Käy katsomassa www.rica.nl.Niillä taitaa olla tällä hetkellä Volvojen osalta parhaiten homma hanskassa lastujen osalta. Siellä on myös edustajien tiedot.


    • diisselikö seuraavaksi

      Onko kokemuksia siitä, minkälainen ero 2.4D:n ja D5:n välillä on? Hinnassa kuitenkin parin tonnin ero. Saako lisähinnalla käytännössä huomattavaa eroa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5214
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4388
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2521
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2264
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2008
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1928
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1607
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1531
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1267
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1184
    Aihe