Minusta Matti Yrjänä

Joensuu on

huono kirjailija.
Hän esittää jonkinlaista realistia ja yhteiskuntakriitikkoa juuri siten kuin "lammaslaumaälymystö" haluaa sen nähtävän.

Jo esikoinen "Possu-Paavalin panttivangit", oli täynnä kliseitä, sen sisältö ei ollut kirjoittamisen arvoinen.

Yhteiskunta kriittisyyttä kuvaa hyvin erään toisen kirjan kohta, jossa mustalaisperhe muuttaa maalle.
Otetaan katsastamaton linja-auto ja haetaan perheen poika sairaalasta. Tiputusletkut katkotaan puukolla (Kuinkas muuten?). Sen jälkeen ajetaan moottoritielle. Poliisipartio yrittää pysäyttää ja linja-auto kaahaa pakoon ja sekoilee kuin Arto Paasilinna.
Poliisit ampuvat renkaat puhki ehkäisten näin suuremmat onnettomuudet.
Silloin tulee itse Harjunpää paikalle ja pyytää anteeksi mustalaislapsilta ja selittää, että tämä kaikki oli poliisin vika!?

Mitä helvetin realismia oli viimeisin teos, "Pahan pappi"?
Maan alla asuva pappi, joka sai lapsen tappamaan itsensä. Todella tönkköä, kuten repliikitkin esim. "Jos tulet niin sä saat kosketella mun rintoja."

Runkkauskaverina ollut lapsen näköinen mielikuvitusnainen tuntui vastenmieliseltä pedofilialta.

Kirjassa esiintyneen kirjailijan entisen vaimon kuvaaminen sai epäilemään, että Joensuu ei ole toipunut omasta avioerostaan vaan kantaa kaunaa.

Lopussa tapahtuu niin suuri räjähdys, että kirjailijalta itseltäänkin jää lause ja sana kesken.
Todella typerää!

3

453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ite?

No eläpä ennää lue Joensuun kirjoja,jospa se sitte helpottaa.
      Minua lammasmaista kansalaista on miellyttänyt nimenomaan Harjunpään päähenkilöiden kyky empatiaan jota ei varmaankaan ole maailmassa liikaa.
      Poliisin työssä suurinta ammattitaitoa on se ettei pakottamista tarvitse joka tehtävässä viedä maksimiin(vaikka asiakkaana olisi vähemmistön edustaja) vaan että toimittaisiin sivistysvaltion kansalaisoikeuksien toteutumisen hengessä.
      Toisaalta nykyään poliisin työ lienee henkisesti raskaampaa kuin aiemmin.Sen huomioonottaen on suomalainen järjestyksenvalvonta selvinnyt varsin hyvin,ts suuren yleisön arvonanto ei ole vähentynyt.

• Harjunpää-fanien puolesta

Huomaan että et ole kovin paljoa lukenut Harjunpää-romaaneja, etkä muutakaan, ehkä keltainen pörssi olisi sinulle sopivampaa ja parempaa viihdettä.

• Junn

Kyllä ne hyviä ovat, mutta aika samanlaisia kaikki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7545
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4163
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3675
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3170
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2846
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      56
      2456
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2378
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40