karvarouskujen käsittely,oikeinko??

minppuliini

keräsin tänään karvarouskuja...Putsasin ja paloittelin ne ja keitin 10 minuuttia jonka jälkeen huuhdoin ne kylmällä vedellä ja tein niistä sienisalaattia..

Onko käsittely oikein vai menikö jossain metsään...? voinko turvallisin mielin syödä tekemääni salaattia...?

Kiitos jo etukäteen... :o)

11

6183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voit

syödä.Minä kyllä huuhdon pariin kertaan ja puristan ne aina tosi kuiviksi siinä huuhteiden välillä.
      Mistä päin niitä löysit?Täällä mäntsälässä päin ei ole sieniä näkynyt,vaikka tuntuu että on satanut koko kesän!

• tapio640

Löysin tänään ison laatikollisen(g kuva)karvarouskuja kaikki olivat noin 50 neliön alall. Vanha koivupinon pohja

• tattikeisari

Tatteja ei enää juurikaan löydy, mutta niitä on jo pakastimessa. Karvarousku on sen verran herkullisen näköinen sieni, että tekisi mieli kokeilla siitä ryöppäämisen jälkeen jotakin muuta kuin suolasientä. Onko kukaan tehnyt kastiketta, keittoa tai jotain muuta kuin suolasieniä karvarouskuista?

• lähes mitä tahansa:

käytän ryöpättynä kastikkeeseen, muhennokseen, salaattiin, canneloneihin, lasagneen, risottoon. Lähes mihin tahansa, mihin muut käyttävät esim. herkkusientä tai jauhelihaa.

• Anonyymi

Hei. Kaikista monipuolisin sieni, teen salaattia, pihvejä, kastiketta, pataruokiin lisukkeeksi, pizzaan jne

• jotkut kirjat

suosittelevat karvalaukulle kymmenen minuutin keittämistä. Se on minusta liioittelua. Tähän mennessä olen antanut niiden kiehahtaa ja hyvää on tullut. Nyt on menossa kokeilu, että en edes kiehauta vaan liotan pari päivää.

• Anonyymi

Niin mitta.... Myrkyt kerääntyvät ihmisen elimistöön. Ehkä jossain vaiheessa posahtaa tai aiheuttaa terveys huolia... Toiv ettei käy niin mutta olisin varovainen ja ainakin minä pelaan varman päälle🙏

• vuodet

Eihän se myrkyllinen sieni ole , Vuoden 1987 sienikirja sanoo näin: Karvarouskun makua voi lieventää ryöppäämällä tai suolaamalla, jolloin sienestä tulee käyttökelpoinen.

• Anonyymi

Ei tuon vuonna puhuttu myöskään tupakan vaarallisuudesta? 🤔😅

• sienineuvoja

Hyvä minppuliini, nauti sienisalaattisi turvallisin mielin. Aivan oikein olet tehnyt.

• kikej

karvarouskuja keitetään räväkän maun laimentamiseksi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7725
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4283
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3755
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3220
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2906
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      69
      2636
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      64
      2508
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      58