Rata-auto lukkia suomessa?

PeeVee

Mitä luokkia nyky päivänä enää on hengissä?

6

2896

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • weberman

      Jos nyt lähdetään virallisista, SM arvon omaavista liikkeelle:

      Formula Ford, yksityyppi monoposto.

      Formula Renault, sama, kuin ed.

      Formula 3, luokitellut rungot ja moottorit.

      Sitten ns. "koppiautot"

      Super Touring, perustuu tuotantoautoihin, esim BMW 320, Honda Civic, Vw Golf jne.

      GT 3 Nordic, perustana nopeat 2 paikk. matkailuautot, esim Porsche, Ferrari, Lamborchini, Dodge Viper jne.

      Lisäksi ns "täyteluokkina" ajavat Legends-autot. putkirunko, Yamahan 1300ccm moottori ja 30 luvun autoja muistuttava kuitukori. Tässä luokassa osanottajia on niin paljon, että karsintalähtöjä on useita.

      Kansallisina luokkina hengissä ovat edelleen Mini Tonni ja 2 endurance luokkaa, harrasteautojen rataluokka sekä tietenkin Historic luokat. Lisäksi useampi Karting- luokka.
      Joten kyllä radoilla säpinää riittää, siitä vain katsomaan. SM.t ovat jo tältä vuodelta ohi, mutta jospa AKK Sport. nettisivuilta löytyisi vielä jotain kansallista kisaa, niihin on yleensä vapaa pääsy, joten ei kukkaro rasitu, kuin matkakustannuksista ja syödähän yleensä täytyy kuitenkin.:)

      • PeeVee

        Kertoisitko harrasteautojen rataluokasta tarkemmin?


      • weberman
        PeeVee kirjoitti:

        Kertoisitko harrasteautojen rataluokasta tarkemmin?

        Eräs kaverini ajoi pari vuotta takaisin laitteella, jossa oli Ford Cortina vm 64 korikehikko, kuituosin kevennetty, normaali turvavarustus. Moottori oli Volvon B230 lohko 86mm iskulla (Pentan teräsakseli), Arrowin H-kanget,Mahlen B230ET.n takomännät koneistettuna 86 iskulle. Kansi ns. 531 valua, venttiilit 49/39. Polttoainetta syötti 2 WEBER 55DCO kaasutinta ja kaasut poistuivat avaran peltisarjan kautta. Vaihteisto oli Fiatin välitetty suorahampainen ja perä Toyota Hi-Acesta. Luonnollisesti jarrut ja jousitus olivat muunneltuja kilpaosin. Laittella voitettiin useita kilpailuja, nyttemmin pitää sapattia muiden kiireiden vuoksi. Tarkempia tietoja saat AKK. Sport sivuilta, mm säännöt. Heillä pitäisi olla myös omat nettisivut.


      • villeko
        weberman kirjoitti:

        Eräs kaverini ajoi pari vuotta takaisin laitteella, jossa oli Ford Cortina vm 64 korikehikko, kuituosin kevennetty, normaali turvavarustus. Moottori oli Volvon B230 lohko 86mm iskulla (Pentan teräsakseli), Arrowin H-kanget,Mahlen B230ET.n takomännät koneistettuna 86 iskulle. Kansi ns. 531 valua, venttiilit 49/39. Polttoainetta syötti 2 WEBER 55DCO kaasutinta ja kaasut poistuivat avaran peltisarjan kautta. Vaihteisto oli Fiatin välitetty suorahampainen ja perä Toyota Hi-Acesta. Luonnollisesti jarrut ja jousitus olivat muunneltuja kilpaosin. Laittella voitettiin useita kilpailuja, nyttemmin pitää sapattia muiden kiireiden vuoksi. Tarkempia tietoja saat AKK. Sport sivuilta, mm säännöt. Heillä pitäisi olla myös omat nettisivut.

        Tuolta löytyy tietoa http://www.historicrace.fi/ . Itse olen pyörinyt kisoissa varikolla ja pidän sarjaa yhtenä parhaimmista mitä suomessa ajetaan. Sarja on nykyään Roadsport. Harrasteautoluokka vaihtoi nimensä jokin aika sitten tuollaiseksi.


      • R1
        villeko kirjoitti:

        Tuolta löytyy tietoa http://www.historicrace.fi/ . Itse olen pyörinyt kisoissa varikolla ja pidän sarjaa yhtenä parhaimmista mitä suomessa ajetaan. Sarja on nykyään Roadsport. Harrasteautoluokka vaihtoi nimensä jokin aika sitten tuollaiseksi.

        www.locostfinland.com

        Locost luokassa hinta/auton nopeus ylivertainen suomessa.
        Auton voit rakentaa kokonaan tai osittain itse,tekniikaksi voit laittaa esim. moottoripyörän moottorin tai lähes minkä tahansa auton moottorin (4-syl)
        Ajetaan sarjamuodossa Historic Race Finlandin Gulf cuppia.
        Kilpailu kuntoisen ja kykyisten autojen hinnat itse rakennettuna alkaen 3000€


      • legendsfani
        R1 kirjoitti:

        www.locostfinland.com

        Locost luokassa hinta/auton nopeus ylivertainen suomessa.
        Auton voit rakentaa kokonaan tai osittain itse,tekniikaksi voit laittaa esim. moottoripyörän moottorin tai lähes minkä tahansa auton moottorin (4-syl)
        Ajetaan sarjamuodossa Historic Race Finlandin Gulf cuppia.
        Kilpailu kuntoisen ja kykyisten autojen hinnat itse rakennettuna alkaen 3000€

        Kyllä ainakin tänä kesänä katsojan kannalta kiinnostavin rataluokka on legends. Autoja on viivalla paljon (!) ja ovat muotoilultaan sympaattisen näköisiä. Silti vauhtia piisaa. Kulkevat kuulemma parhaimmillaan yli 200km/h ja kiihtyvätkin 0-100 alle 4s.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7054
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      47
      3391
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2127
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2078
    Aihe