tere
Ajattelin huollattaa kauden päätteeksi polttoaineen ruiskutus suuttimet kyseisestä koneesta VP AD31B. Näyttävät olevan kiinni jonkinlaisella sangalla. Onko suuttimien irroituksessa jotakin erityistä huomioitavaa ja miten se ylipäätään tulisi oikeaoppisesti tehdä ?
VP AD31B Suuttimien
14
4844
Vastaukset
- ervi
otat sangat poijes ja irroitat siittimet, jonka jälkeen huollatat siittimet ja asennat sangat takasin.siittimien irroituksessa pitää huomioida seuraavaa, eli irroitat siittimet ja viet ne huoltoon koneesta VP AD31B.
- erville
pysy sinä ervi siellä busterissasi ja ole kommentoimatta asiattomuuksilla. Asialliseen kysymykseen asialliset vastaukset. Onneksi tähänkin viestiin saatiin ainakin yksi järkevä vastaus linkkeineen.
- volvoon
Laske jäähdytysvedet pois varmuuden vuoksi.
Suuttimet on (ainakin volvo 41) semmosissa kupeissa jotka lähtee herkästi suuttimien mukana jos ne on hapettunut suuttimiin kiinni.
Itsellä lähti kuudesta suuttimesta neljä kuppeineen ja vedet valu mäntien päälle. Ei kiva!
Ne kupit menevät vesitilan läpi ja lyödään paikalleen niille tarkoitetulla työkalulla.
Tuolta löytyy korjaamokäsikirja
http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/man.html- tiivistys
Miten tuo suutin palika on tiivistetty vai onko vain tuo sovite niin tiukka että pitää paineen takana ?
kiitos vinkistä ja linkistä. tuota korjaamokäsikirjaa onkin kaipaillut mutta ei tahdo löytyä. - "kuppi"
tiivistys kirjoitti:
Miten tuo suutin palika on tiivistetty vai onko vain tuo sovite niin tiukka että pitää paineen takana ?
kiitos vinkistä ja linkistä. tuota korjaamokäsikirjaa onkin kaipaillut mutta ei tahdo löytyä.Suutin "kuppi" tiivistetään ylä ja alapäästä O-renkailla jotka saa volvokauppiaalta. jos kuppeja irtoaa suuttimien irrottamisen yhteydessä, niin irronneet kupit kannattaa uusia. Kuppi lyödään erikoistyökalulla(nro:884945) ja päälle lyödään vielä teräsrengas kiristämään kuppia(lyödään niin kauan, että pohjaa).
Sitten rasvaa suuttimen ympärille ja tiputetaan suutin kuppiin. Suutin tiivistyy kuppiin ilman mitään tiivisteitä, koska kuppi on kuparia.
Sen jälkeen suutin kiristetään "haarukalla", momenttiavaimella(kiristysmomentti 24Nm/2,4kpm)
Kuva suuttimesta/tiivisteistä ja työkalusta:
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/MD, TMD, TAMD, AQD, AQAD 31-41/0010.JPG Olen aikanani huoltanut muutaman sadan VP:n suuttimet (ennen alanvaihtoa) ja voin kokemuksesta sanoa että irroittaminen on ajoittain työn ja tuskan takana. Käy ennen irroitusta siinä dieselkorjaamossa johon aiot viedä suuttimet tarkistettavaksi, ja pyydä lainaksi irroitustyökalua (iskuvasaran näköinen esine jossa on korkeapaineputken kierteeseen sopiva pää). Sitä käyttämällä minimoit riskin "kuppien" irtoamiseen, sekä kierteiden tai suuttimen rungon rikkomiseen.
P.S.
Kiitos sähköisistä käsikirjoista, minulla on ne vain painettuina!- lisää
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Olen aikanani huoltanut muutaman sadan VP:n suuttimet (ennen alanvaihtoa) ja voin kokemuksesta sanoa että irroittaminen on ajoittain työn ja tuskan takana. Käy ennen irroitusta siinä dieselkorjaamossa johon aiot viedä suuttimet tarkistettavaksi, ja pyydä lainaksi irroitustyökalua (iskuvasaran näköinen esine jossa on korkeapaineputken kierteeseen sopiva pää). Sitä käyttämällä minimoit riskin "kuppien" irtoamiseen, sekä kierteiden tai suuttimen rungon rikkomiseen.
P.S.
Kiitos sähköisistä käsikirjoista, minulla on ne vain painettuina!Iskuvasara menetelmällä otin minäkin (d41) suuttimet irti ja kaksi kuppia nousi väkisinkin irti.
Korjaamolla ne väkivalloin vihdoin irtosivat.
Kannattaa ne vedet laskea pois ennen kun lähtee sumuttimia irrottamaan, ihan varmuuden vuoksi.
Sitä vettä on aikast kelju mäntien päältä imeä. - kiitokset....
lisää kirjoitti:
Iskuvasara menetelmällä otin minäkin (d41) suuttimet irti ja kaksi kuppia nousi väkisinkin irti.
Korjaamolla ne väkivalloin vihdoin irtosivat.
Kannattaa ne vedet laskea pois ennen kun lähtee sumuttimia irrottamaan, ihan varmuuden vuoksi.
Sitä vettä on aikast kelju mäntien päältä imeä.asiallisista vastauksista sekä korjaamo manuaalista. Eiköhän näillä päästä eteenpäin :)
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Olen aikanani huoltanut muutaman sadan VP:n suuttimet (ennen alanvaihtoa) ja voin kokemuksesta sanoa että irroittaminen on ajoittain työn ja tuskan takana. Käy ennen irroitusta siinä dieselkorjaamossa johon aiot viedä suuttimet tarkistettavaksi, ja pyydä lainaksi irroitustyökalua (iskuvasaran näköinen esine jossa on korkeapaineputken kierteeseen sopiva pää). Sitä käyttämällä minimoit riskin "kuppien" irtoamiseen, sekä kierteiden tai suuttimen rungon rikkomiseen.
P.S.
Kiitos sähköisistä käsikirjoista, minulla on ne vain painettuina!on se ihan OIKEA työkalu volvon suuttimien irroittamiseksi. Ja onpa se vielä sellainen ,että vetäjän vastinpintana toimii se teräsrengas, joten eipä nouse kupariholkki ylös. 885131 on vp:n osanumero jos haluaa ostaa,niin ei tuu niitä OHO juttuja. ps vain 12 irroittanut
sr.v kirjoitti:
on se ihan OIKEA työkalu volvon suuttimien irroittamiseksi. Ja onpa se vielä sellainen ,että vetäjän vastinpintana toimii se teräsrengas, joten eipä nouse kupariholkki ylös. 885131 on vp:n osanumero jos haluaa ostaa,niin ei tuu niitä OHO juttuja. ps vain 12 irroittanut
pitää seurata koko suuttimen irroitusprosessin aikana ettei mene vinooon ja jumiudu (riko suutinrunkoa)sillä kyseisessä moottoriversiossa ei kiinnityssankaa saa pois kuin suuttimen kanssa yhtäaikaa ja taas toisinpäin kun asennetaan, tämä lisäyksenä edelliseen.
- käyttänyt
sr.v kirjoitti:
on se ihan OIKEA työkalu volvon suuttimien irroittamiseksi. Ja onpa se vielä sellainen ,että vetäjän vastinpintana toimii se teräsrengas, joten eipä nouse kupariholkki ylös. 885131 on vp:n osanumero jos haluaa ostaa,niin ei tuu niitä OHO juttuja. ps vain 12 irroittanut
minulla ei lähtenyt volvon hienolla ulosvetäjällä,
vaan jouduin turvautumaan liukuvasaraan ja kuppi tuli mukana. Kuppi oli niin kiinni, että sen joutui halkaisemaan, että sen sai irti.
Ps vain 2x6 irrottanut - Ervi
käyttänyt kirjoitti:
minulla ei lähtenyt volvon hienolla ulosvetäjällä,
vaan jouduin turvautumaan liukuvasaraan ja kuppi tuli mukana. Kuppi oli niin kiinni, että sen joutui halkaisemaan, että sen sai irti.
Ps vain 2x6 irrottanutAinut oikea työkalu tohon työhön on ulosvetäjä niinkun Välittäjä tossa mainitsi.Volvon työkalu ei ole siihen paras keksintö.Sitten kun laitat suuttimet takas koneeseen niin laita kuparitiivisteet suuttimen ja kupin väliin.
Volvon huollossa osaa varmasti neuvoa lisää tossa asiassa.
PS.Vasta 15 vuotta Volgia korjaillu - tule...
Ervi kirjoitti:
Ainut oikea työkalu tohon työhön on ulosvetäjä niinkun Välittäjä tossa mainitsi.Volvon työkalu ei ole siihen paras keksintö.Sitten kun laitat suuttimet takas koneeseen niin laita kuparitiivisteet suuttimen ja kupin väliin.
Volvon huollossa osaa varmasti neuvoa lisää tossa asiassa.
PS.Vasta 15 vuotta Volgia korjaillu...mitään tiivistettä kuparikupin ja sumuttimen väliin!
Volvo penta 2002 toisen suuttimen juuresta vuotaa paineita ulos.kuulemma kuparihylsy pitäis vaihtaa.jos otan irti sen,onko sen takaisin laittaminen hankala,tarviiko osta erikois työkaluja,onko kalliita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3168095Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne976309Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1743651Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee382346- 662260
- 392153
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222136Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962004- 831867
- 481575