hamsteri vai kääpiöluppa

hamsupupu

Heips!

olisin kiinnostunut kuulemaan kommentteja, harkinnassa olisi tytöllemme (kohta 5 v.) joko hamsteri tai kääpiöluppa. Meillä on tällä hetkellä koiravanhus. Lisäksi perheessämme on kaksi muuta pientä lasta. Itselläni on ollut kani ja hamsteri, eli eivät ole uusia tuttavuuksia, mietinkin nyt kumpi soveltuisi paremmin lapsiperheeseen, ja tytölle. Tietenkin hoitovastuu on minulla, se on selvää. kertokaa kokemuksianne, niin osaamme tehdä lopullisen valinnan:)

28

552

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mielestäni tyttäresi on aivan liian nuori kummallekin lemmikille, mutta jos hoito ja käsittely tapahtuu valvotusti, niin se on ok. Tytölle tulee kuitenkin kertoa, että kyseessä on tunteva ja herkästi rikkimenevä olento, siten että hän sen ymmärtää ja muistaa.

Kehottaisin sinua laittamaan saman kysymyksen myös yleiselle jyrsijäpalstalle. Sieltä saattaa löytyä paremmin joku, joka tuntee molemmat eläimet eikä vain toista. Minun mielestäni hamsteri saattaisi olla parempi, koska pupuilla voi olla joskus luonnetta liiankin kanssa ja niitä täytyy ostaa kaksi. Pupu voi myös stressata koirasta enemmän kuin hamsteri.

• sain

kuusvuotiaana kaks gerbiiliä. ja osasin hoitaa, mut asu liian pienessä häkissä. :=)

• juu'u.....

Itse jos kuulisin hamsterin ostajan ostavan sen 5 vuotiaalle, niin en kyllä todellakaan myisi.
      Hamsulla on erittäin hennot luut, eikä se kestä putoamista loukkaamatta itseään. Saati sitten puristamista.
      Kyllä joku raja pitää olla.
      Oma poikani on jo kouluikäinen, enkä ostaisi kyllä hänellekkään vielä mitään noin pientä eläintä. On pienet lapset sen verran hirveitä koheltamaan.
      Osta ipanalle pehmolelupupu.

• mutta...

itselläni on ollut paljon eri eläimiä, ja tottakai tiedän että hamsteri on pieni ja hento. En ajatellutkaan että tyttö saa sitä itsenäisesti käsitellä ja nostella, haloo!! vaan yhdessä opettelemme vastuun ottamista ja eläimestä huolehtimista, ja lapseni ON erittäin fiksu ja muutenkin vastuuntuntoinen, järkevä tyttö. Saa silitellä ja hamsu voi kävellä lapsen kädellä, mutta itse olen koko ajan vieressä.ja kuka sanoo että hamsteria ei voi käsitellä siten, että itse istuu lattialla, ei ole silloin putoamisvaaraa.Kyllähän sen järkikin sanoo, että vastuu on aikuisella, se on vain "nimellisesti" lapsen.Ja pehmoleluja riittää meillä jo tarpeeksi, Kiitos kuitenkin kommentistasi,vaikka jätänkin sen omaan arvoonsa:)

• monesti
        mutta... kirjoitti:

itselläni on ollut paljon eri eläimiä, ja tottakai tiedän että hamsteri on pieni ja hento. En ajatellutkaan että tyttö saa sitä itsenäisesti käsitellä ja nostella, haloo!! vaan yhdessä opettelemme vastuun ottamista ja eläimestä huolehtimista, ja lapseni ON erittäin fiksu ja muutenkin vastuuntuntoinen, järkevä tyttö. Saa silitellä ja hamsu voi kävellä lapsen kädellä, mutta itse olen koko ajan vieressä.ja kuka sanoo että hamsteria ei voi käsitellä siten, että itse istuu lattialla, ei ole silloin putoamisvaaraa.Kyllähän sen järkikin sanoo, että vastuu on aikuisella, se on vain "nimellisesti" lapsen.Ja pehmoleluja riittää meillä jo tarpeeksi, Kiitos kuitenkin kommentistasi,vaikka jätänkin sen omaan arvoonsa:)

pienet lapset eivät vaan anna arvoa asioille. On esim. tapauksia, kun ipanat on yrittänyt vetää hamsterin vessasta alas: kun mä haluan uuden!

• kokoaika
        monesti kirjoitti:

pienet lapset eivät vaan anna arvoa asioille. On esim. tapauksia, kun ipanat on yrittänyt vetää hamsterin vessasta alas: kun mä haluan uuden!

Ettei lapsi mene omin nokkineen ottamaan eläintä häkistä? Tai avaa luukkua?

• koska
        kokoaika kirjoitti:

Ettei lapsi mene omin nokkineen ottamaan eläintä häkistä? Tai avaa luukkua?

itse olen koko ajan kotona lasten kanssa, ja lapseni kanssa olemme keskustelleet miten hamsteria hoidetaan ja hän kyllä ymmärtää. Ei pidä yleistää, ei kaikki lapset tee "omiaan" ja tunge hamstereita vessanpönttöön..., oma lapseni ei ole vielä koskaan tehnyt mitään "tuhmuuksia" salaa muutenkaan, on erittäin järkevä. Olemme myös paljon puhuneet kuinka hamsteria hoidetaan, ja että se nukkuu päivällä ja sitä ei saa herättää. Olemme myös käyneet paljon katsomassa eläinkaupassa hamstereita, eli olemme perehtyneet paljon kyseiseen eläimeen. Lapseni on myös tottunut eläimiin ja tietää että niitä ei saa kiusata, eikä se hänelle tulisi edes mieleenkään, koska on koko ikänsä kasvanut eläimien ympäröimänä.Ei ole meidän koiraakaan ikinä kiusannut tms. päinvastoin. Hamsteri myös sijoitetaan sellaiselle paikalle, että on valvovan silmän alla.Olen täysin tietoinen siitä, että lapsi ei itse yksikseen sitä tule käsittelemään.

• vierestä seurannut
        monesti kirjoitti:

No ohhoh.. Vähän provosoivaa... Kyllä 5v osaa jo hoitaa lemmikkiä valvotusti! Jos teillä muilla on niin kamalia kakaroita että tiputtelee lemmikit wc pönttöön kun haluaa uuden tai puristelee hengiltä, niin ei se tarkoita että ap kirjoittajan lapsi olisi samanlainen. Minun tuttavaperheillä on ollut esim kääpiöhamsu ja nuorin lasista oli ottamishetkellä muistaakseni 5 vai 6v. Hyvin osasi pidellä ja hoitaa. Meillä on myös kääpiöhamsu joten tiedän kyllä millaisia otuksia ne on. Älä välitä noiden kommenteista.

Hamstereista sen verran että jotkut yksilöt saattaa olla aika ärhäköitä. Meillä ainakin yksi tyyppi on kova puremaan. Mutta se on vähän tietty tuurista kiinni millaonen persoona sattuu tulemaan. Onhan ihmisissäkin erilaisia persoonia kuten tästä viestiketjusta hyvin huomaa... ;)

• mutta tuo
        vierestä seurannut kirjoitti:

No ohhoh.. Vähän provosoivaa... Kyllä 5v osaa jo hoitaa lemmikkiä valvotusti! Jos teillä muilla on niin kamalia kakaroita että tiputtelee lemmikit wc pönttöön kun haluaa uuden tai puristelee hengiltä, niin ei se tarkoita että ap kirjoittajan lapsi olisi samanlainen. Minun tuttavaperheillä on ollut esim kääpiöhamsu ja nuorin lasista oli ottamishetkellä muistaakseni 5 vai 6v. Hyvin osasi pidellä ja hoitaa. Meillä on myös kääpiöhamsu joten tiedän kyllä millaisia otuksia ne on. Älä välitä noiden kommenteista.

Hamstereista sen verran että jotkut yksilöt saattaa olla aika ärhäköitä. Meillä ainakin yksi tyyppi on kova puremaan. Mutta se on vähän tietty tuurista kiinni millaonen persoona sattuu tulemaan. Onhan ihmisissäkin erilaisia persoonia kuten tästä viestiketjusta hyvin huomaa... ;)

"tuhmien" teko ei tarkoita että lapsi ei olisi järkevä. Vaan että hänellä on erittäin vilkas mielikuvitus. Riippuu tosin mitä tekee salassa. Meillä vuosi sitten vielä keksi esim. suihkussa kastella vessapaperia ja heitteli klöntit sitten kattoon kiinni. Lisäksi liimaili hapankorpun paloja seinään käsirasvalla. =)

Ja nyt itse aiheeseen.
        Meillä on hamsteri ja kaksi marsua. Mitään komplikaatioita ei ole tullut. Tyttö ei tosin kyllä edes uskalla hamsua käteensä ottaa, vaan silittelee kun minä pidän sitä. Marsut ovat tytön huoneessa, eikä koskaan ole tarvinnut miettiä että kiusaisiko marsuja hommaillessaan huoneessaan. Kyllä valvotun silmän alla onnistuu. Ja jokainenhan tuntee oman lapsensa!
        Meidän tyttö myös 5-vuotias. Kovasti on apuna aina häkkien siivouksessa ja ruokkimassa.

• ihmettelin suuresti
        vierestä seurannut kirjoitti:

miten täällä on niin negatiivinen ilmapiiri, heti teilataan, että ei lapsille lemmikkejä. Tiedän kyllä että lapset "keksii" kaikenlaista, mutta meillä on kyllä jo vauvasta opetettu eläinten kunnioittaminen ja miten niitä tulee käsitellä ja pitää tasavertaisina perheenjäseninä. Ja olen keskustellut lapseni kanssa jo etukäteen sovituista säännöistä, ja itsekin imee tietoa pikkukakkosen sivuilta, siellä on tietoa lemmikeistä, mm. hamstereista videopätkää, käykääs katsomassa:) Mutta kiitos niistä viesteistä, jotka eivät ole niin "lapsenvihaajan" näkökulmasta, lapsethan ovat monesti todella fiksuja, ja kun asioita selittää perustellusti, niin se toimii, itse olen lastenhoitoalalla, ja lapsissa on isoja eroja, se on totta, mutta ei tosiaan pidä yleistää!! tiedän lapsia, joille ei voisi kuvitellakkaan lemmikkiä vielä 10 vuotiaanakaan, ja sitten taas on niitä jotka ovat "järkeviä". Omani hoitaa sisaruksiaankin lämmöllä, ei ole ikinä kiusannut pikkusiskoaankaan, uskomatonta vaikka onkin!!:) Eli on erityisen hoivaviettinen tyttö:) Olemme kuitenkin päättäneet, että hamsteri muuttaa meille:) mukavaa syksyä kaikille eläinten ja lasten parissa, sulassa sovussa:)

• kääpiöluppaa........
        mutta tuo kirjoitti:

"tuhmien" teko ei tarkoita että lapsi ei olisi järkevä. Vaan että hänellä on erittäin vilkas mielikuvitus. Riippuu tosin mitä tekee salassa. Meillä vuosi sitten vielä keksi esim. suihkussa kastella vessapaperia ja heitteli klöntit sitten kattoon kiinni. Lisäksi liimaili hapankorpun paloja seinään käsirasvalla. =)

Ja nyt itse aiheeseen.
        Meillä on hamsteri ja kaksi marsua. Mitään komplikaatioita ei ole tullut. Tyttö ei tosin kyllä edes uskalla hamsua käteensä ottaa, vaan silittelee kun minä pidän sitä. Marsut ovat tytön huoneessa, eikä koskaan ole tarvinnut miettiä että kiusaisiko marsuja hommaillessaan huoneessaan. Kyllä valvotun silmän alla onnistuu. Ja jokainenhan tuntee oman lapsensa!
        Meidän tyttö myös 5-vuotias. Kovasti on apuna aina häkkien siivouksessa ja ruokkimassa.

Minusta tuon ikäiselle sopisi ehkä paremmin kääpiölupppa tai jokin muu kani. En ole tosin lukenut kaneista hitveästi,mutta hamstereista sen verran että niillä on heikot luut. Kuitenkin suosittelen noista kahdesta kääpiö luppaa tarkassa valvonnassa.

• tippasuu

Älä osta noi nuorille lemmikkiä. Pienet lapset saattavat tehdä mitä tahansa kauheaa niille, ku jäävät hetken valvomatta.

• joo....

No siis suurinosa vanhemmista on sitä mieltä, ettei meidän pikkuenkeli mitään tuhmuuksia tee ja sen on NIIN fiksu, että ette uskokkaan jne.

Tosi asia on, että mitä tahansa voi tapahtua, jos hetkeksi selkänsä kääntää. Varsinkin kun kyseessä on 5v lapsi.

• .........

Mitä sun 5v on sit tehny?

• ipanat
        ......... kirjoitti:

Mitä sun 5v on sit tehny?

No, lähdetäänkö siitä, ettei niiden järjen juoksu hirveästi kehity viidessä vuodessa.
        Minun eivät ole tehneet eläimille mitään, koska ihan pienelle nappulalle en tod ostaisi ikinä elävää eläintä.
        Menkää nyt vaikka hamsuyhdistyksen foorumille. Kyllä siellä riittää näitä; "mun hamsu pääsi karkuun ja mulle ostetaan huomenna uusi"
        Sitä foorumia kun lukee, niin tajuaa, kuinka vähän pikkasen vanhemmatkin lapset tajuaa.
        Mutta tämähän on vain minun mielipiteeni.

• huoh
        ipanat kirjoitti:

No, lähdetäänkö siitä, ettei niiden järjen juoksu hirveästi kehity viidessä vuodessa.
        Minun eivät ole tehneet eläimille mitään, koska ihan pienelle nappulalle en tod ostaisi ikinä elävää eläintä.
        Menkää nyt vaikka hamsuyhdistyksen foorumille. Kyllä siellä riittää näitä; "mun hamsu pääsi karkuun ja mulle ostetaan huomenna uusi"
        Sitä foorumia kun lukee, niin tajuaa, kuinka vähän pikkasen vanhemmatkin lapset tajuaa.
        Mutta tämähän on vain minun mielipiteeni.

Ei tässä alunperin ollut varmaankaan kyse siitä, että kirjoittaja ostaisi 5v lapselleen hamsterin ja jättäisi sen vaan lapselle kuin lelun. Kyllä 5v osaa jo osallistua lemmikin hoitamiseen aikuisen seurana. Jos ihan aletaan pilkkua viilaamaan niin entäs aikuiset jotka hävittää hamsterinsa tai jättää hoitamatta. Lapset on jopa vastuuntuntoisempia lemmikin suhteen monesti.

• hohhoijaa.......
        huoh kirjoitti:

Ei tässä alunperin ollut varmaankaan kyse siitä, että kirjoittaja ostaisi 5v lapselleen hamsterin ja jättäisi sen vaan lapselle kuin lelun. Kyllä 5v osaa jo osallistua lemmikin hoitamiseen aikuisen seurana. Jos ihan aletaan pilkkua viilaamaan niin entäs aikuiset jotka hävittää hamsterinsa tai jättää hoitamatta. Lapset on jopa vastuuntuntoisempia lemmikin suhteen monesti.

No sen kun ostatte kakaroille elukoita niin paljon kuin lystää. Mitä se mulle kuuluu, tämä oli vain mielipiteeni.
        Ja toi on aivan puppua, että lapsi pystyy huolehtimaan paremmin.

• 0,0
        hohhoijaa....... kirjoitti:

No sen kun ostatte kakaroille elukoita niin paljon kuin lystää. Mitä se mulle kuuluu, tämä oli vain mielipiteeni.
        Ja toi on aivan puppua, että lapsi pystyy huolehtimaan paremmin.

Nyt tais vähän sanat sekoittua. En kirjoittanut että lapset osaa huolehtia paremmin vaan lapset ovat vastuuntuntoisempia lemmikin suhteen monasti kun vanhemmat. Ne ei ole synonyymejä.

• Viipottajien omistaja
        0,0 kirjoitti:

Nyt tais vähän sanat sekoittua. En kirjoittanut että lapset osaa huolehtia paremmin vaan lapset ovat vastuuntuntoisempia lemmikin suhteen monasti kun vanhemmat. Ne ei ole synonyymejä.

Ei saa yleistää, että kakarat eivät osaa huolehtia itse lemmikeistään! Tämä ei kyllä liity hamsuihin, mutta sanon kuitenkin. Olin 6 vuotta kun sain gerbiilini. Osasin hoitaa niitä hyvin. Vanhempani eivät tienneet eläimistä juuri mitään, mutta itse osasin hankkia tietoa gerbiileistä ja ne elivät kivasti. Saivat oikeanlaista ruokaa, käsittelin niitä hyvin jne. Olen nyt 9-vuotias ja minulla on eri gerbiilit. Niillä on iso, hyvä duna ja ne saavat aina oikeanlaista ruokaa. Eivät asu häkissä yksin, vaan kaksi lemmikkiäni asuvat onnellisesti dunassaan. Tein kesällä gerbuilleni sivunkin, voitte käydä katsomassa:

http://www.viipottajat.suntuubi.com/

• ...............
        Viipottajien omistaja kirjoitti:

Ei saa yleistää, että kakarat eivät osaa huolehtia itse lemmikeistään! Tämä ei kyllä liity hamsuihin, mutta sanon kuitenkin. Olin 6 vuotta kun sain gerbiilini. Osasin hoitaa niitä hyvin. Vanhempani eivät tienneet eläimistä juuri mitään, mutta itse osasin hankkia tietoa gerbiileistä ja ne elivät kivasti. Saivat oikeanlaista ruokaa, käsittelin niitä hyvin jne. Olen nyt 9-vuotias ja minulla on eri gerbiilit. Niillä on iso, hyvä duna ja ne saavat aina oikeanlaista ruokaa. Eivät asu häkissä yksin, vaan kaksi lemmikkiäni asuvat onnellisesti dunassaan. Tein kesällä gerbuilleni sivunkin, voitte käydä katsomassa:

http://www.viipottajat.suntuubi.com/

Niin??

• Viipottajien omistaja
        ............... kirjoitti:

Niin??

mitä niin?

• siis...

mitä niin?

Hoidit hyvin ja lukutaitoisena ihmisenä osasit hakea esim. netistä tiedon jo kuusivuotiaana?
        Sinulla on jo eri gerbiilit, eli hoidit ekat niin hyvin, että elivät mitä, pari vuotta?
        Ihan kuule miten vain.

• karannut vähän käsistä...
        siis... kirjoitti:

Hoidit hyvin ja lukutaitoisena ihmisenä osasit hakea esim. netistä tiedon jo kuusivuotiaana?
        Sinulla on jo eri gerbiilit, eli hoidit ekat niin hyvin, että elivät mitä, pari vuotta?
        Ihan kuule miten vain.

kysehän oli siis hamstereista...on toki kunnioitettavaa ja ihailtavaa että noin nuori on noin vastuuntuntoinen:) mutta ihme tappeluksi tämä keskustelu on käynyt...

• ............
        karannut vähän käsistä... kirjoitti:

kysehän oli siis hamstereista...on toki kunnioitettavaa ja ihailtavaa että noin nuori on noin vastuuntuntoinen:) mutta ihme tappeluksi tämä keskustelu on käynyt...

tämä on suomi24, eli keskustelujen taso on monesti sen mukainen.
        Eikä tässä tapella, vaan mun mielestä on ihan aiheellista muistuttaa, ettei eläin ole lasten lelu, vaan elävä olento. ;o)

• heh
        siis... kirjoitti:

Ihan kuule miten vain.

Ihan vaan pakko tähän väliin pistää että mun lapsi osas lukee jo 4 vuotiaana. :) Ei ei ollenkaan mahdotonta että 6v osaisi lukea. :) Osaa myös käyttää nettiä. ;) Mut tämä jo poikkeaa "vähän" alkuperäisestä aiheesta niin ei siittä sen enempää.. :)

• Viipottajien omistaja
        heh kirjoitti:

Ihan vaan pakko tähän väliin pistää että mun lapsi osas lukee jo 4 vuotiaana. :) Ei ei ollenkaan mahdotonta että 6v osaisi lukea. :) Osaa myös käyttää nettiä. ;) Mut tämä jo poikkeaa "vähän" alkuperäisestä aiheesta niin ei siittä sen enempää.. :)

Itsekin opin lukemaan jo 4-vuotiaana. Vai olinko muka liian nuori hoitamaan gerbiilini, kun hoidin ne niin hyvin? Siis ainakin omasta mielestäni.

• ........................

Itsekin opin lukemaan jo 4-vuotiaana. Vai olinko muka liian nuori hoitamaan gerbiilini, kun hoidin ne niin hyvin? Siis ainakin omasta mielestäni.

Nimenomaan omasta mielestäsi. Miksi muuten ne elivät vain pari vuotta? Gerpun pitäisi elää "hiukan" pitempään.

• Viipottajien omistaja
        ........................ kirjoitti:

Nimenomaan omasta mielestäsi. Miksi muuten ne elivät vain pari vuotta? Gerpun pitäisi elää "hiukan" pitempään.

Gerbut elävät noin 2-5 vuotta, mitä ihmettelemistä siinä on? Kummatkin halvaantuivat, ja vanhemmaksi elänyt haavoittui, kun uudet, nuoremmat kaverit purivat sitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      5003
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4239
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2321
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2125
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1898
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1716
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1493
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1203
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94