Liikennekäytöstä

Fitpiä

Liikennekäytöstä poistosta:
Taas on keksitty ja uusi rahastusmuoto autoileville kuluttajille.
On täytäntöön pantu ns. ajoneuvon liikennekäytöstä poisto ja liikennekäyttöön otto?!
Ko. nimihirviötä kantavat toimenpiteet korvaavat entisen niinsanotun seisontavakuutuksen.
Idea kaupattiin kansalle siitä koituvan säästön varjolla. Tuo säästö syntyisi yhdeksänkymmentä luvun alussa voimaan tulleen väliaikaisen ajoneuvoveron eli käyttömaksun perimättä jättämisestä, siltä ajalta kun ajoneuvo on liikenne käytöstä poistettu.
Vähemmälle huomiolle jätettiin luonnollisesti muita seikkoja, joista muutama seuraavaksi:
Kuten se että liikennekäytöstä poisto maksaa 10,20 e ja käyttöön otto saman verran. Koska ilmoituksen yhteydessä kuluttaja joutuu ottamaan aina uuden rekisteriotteen ilmoitus, sekä teknisen osan. tuo ilmoitus on henkilökohtaisesti tehtävä katsastuskonttorilla, tai kuuleman mukaan myös vakuutusyhtiössä? Tuohon kuluu vapaa-aikaa, jota nyky yhteiskunnassa työssäkäyvällä ihmisellä ei liikaa ole. Tuon menetetyn vapaa-ajan arvoksi voitaneen laskea n. 50 euroa tunti, joka lienee enemmän kuin kohtuullista, verrattuna esim bensiinikäyttöisen auton katsastusmaksuun, jonka hinta pakokaasutesteineen lienee 70-80 euroa. Aikaa katsastukseen kuluu n. 15 min. Tuo maksu on muuten katsastustoiminnan vapautumisen ja euroon liittymisen seurauksena lähes kolminkertainen, verrattuna suomen itsenäisyyden ja markan aikaan.
Jotta ns. säästöä syntyisi, ja tällöinkin pelkistä suorista maksuista, ajoneuvon tulee olla liikenne käytöstä poistettu vähintään 78 päivää, mikäli se on vm. 94 tai vanhempi. Uudemmissa tuo aika on jonkun verran lyhyempi, koska käyttömaksu on kalliimpi. Tämä verrattuna entiseen seisonta vakuutukseen.
Vakuutus yhtiöhän luonnollisesti perii minimi liikennevakuutusmaksun, joka lienee n. 13 e.kerta? Ennen tuolla summalla sai palveluna sen, että seisontaaika ilmoituksen voi tehdä arkisin puhelimella, tai netissä myös viikonloppuisin. Tämä palvelumuoto on niinikään mennyttä.
Nykyinen henkilökohtainen käynti edellyttää luonnollisesti sitä että se tehdään ko. konttoreiden aukiolo aikana. Tuota ilmoitusta ei myöskään voi tehdä etukäteen, joten jos olet hankkinut uuden auton. ja tarkoituksenasi on myydä itse vanha, on tuo käytännössä melko hankalaa vakuutus maksujen kohtuutomuuden vuoksi. Kuluttajalla ei useinkaan liene mahdollisuutta pitää kahta tai useampaa autoa vakuutuksessa saman aikaisesti, bonuksia kun normaalisti kertyy vain yhteen vakuutukseen. Joten on tiedettävä jo perjantaina, jos joku on tulossa tutustumaan ajoneuvoosi sunnuntaina, jotta voit tedä tuon ilmoituksen. Tosin eräät katsastusasemat ovat myös auki launtaisin, ei toki kesällä. Mikäli kauppoja ei synny, niin maanantaina taas henk. koht. tekemään liikennekäytöstä poisto. Minimissäänkin tästä tulee liikennekäyttöä kolme vrk. Käyttömaksuhan tuolta ajalta luonnollisesti peritään, minimimaksun ollessa siltä osin 10 euroa!!!?
Koitappa vaihtoehtoisesti myydä liikennekäytöstä poistettua autoa, kenties 300.n kilometrin päästä saapuneelle katsojalle, ehdottaen että tulee arkipäivänä uudestaan , ja tokihan voit sen vasta sitten noudettaessa koeajaa, jahka ensin olet suorittanut tuon liikennekäyttöön oton!!!?
Entäpä harraste autot. joita suomessa on tuhansia? Suurin osa tuohon ryhmään luettavista autoista ei suinkaan ole ns. museoajoneuvon statuksen omaavia, niitähän tämä uudistus ei onneksi koske, tai sillä ei niinkään ole merkitystä niiden niinsanotun museoajoneuvo vakuutuksen ”edullisuuden” vuoksi. Tuota edullisuutta punnittaessa on syytä muuten muistaa, ettei niillä saa ajaa kuin 30nä päivänä vuodessa, niin että onkohan se niin edullinen? Siihen voi joku muu kenties ottaa kantaa. Itselläni alkaa voimat tämän nylkemisen alla loppua.
No niin, ja asiaan. Harrastajan on siis tiedettävä jo kesä perjantaina, onko sunnuntaina sateetonta, jotta voi silmäterällään käydä vaikkapa kirkossa, ja tuostahan kertyy liikennekäyttöpäiviä jo 4 kpl, kävi kirkossa tai ei. No vakuutus yhtiöt, ake ja katsatuskonttorit saa joka tapauksessa ”omansa”. Harraste ajoneuvoilla kun ei suinkaan ajeta joka päivä, eikä edes joka viikko, vaikka olisi kuinka kesä. Kyllähän tämä uudistus jollekin harvalukuiselle joukolle sopii, jos ajoneuvolla ajetaan kerran vuodessa vaikkapa viikko, tai ei ajeta lainkaan auton ollessa kenties käyttökelvoton.
Varmaa on se, että usealle kuluttajalle tämä tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin entinen seisonta-aika oikeus. Mitään juridista syytähän tähän uudistukseen ei liene olemassa, vaan tarkoituksena on imeä autoilevilta kulluttajilta viimeisetkin jäljellä olevat roposet autovero uudistuksen jäljiltä. ( Tuosta autovero uudistuksesta voisi myös kertoa joitain totuuksia, mutta jääköön tuonnemmaksi.)
Laillista estettä seisontavakuutus järjestelmän uudelleen käyttöön ottoon ei liene olemassa, se kun sopisi mainiosti tämän uuden käytännön rinnalle, ja palvelisi suurta osaa kuluttajia huomattavasti paremmin, kuin äärimmäisen hankala ja monelle kalliimpi liikennekäytöstäpoisto prosessi.
Kuka tai mikä taho lienee tämän kenties idioottimaisen säädöksen takana lienee?

14

1812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotkut

      Pösilö meni aikanaan valittamaan. että miksi ajoneuvoveroa pitää maksaa seisonnassa olevasta autosta. Tässä se nyt on lopputulos. Äärimmäisen hankala, autonomistajalle huomattavasti kalliimpi, kenties autoilun kanssa erittäin vähän tekemisissä olevien päättäjien keskeneräinen raakile laiksi.
      Seisontavakuutus poistettiin sen vuoksi että tiedettiin totuuden paljastuminen ja pelättiin autoilijoiden palaavaan vanhaan käytäntöön,
      jolloin valtio, ake ja vakuutusyhtiöt jäisivät ilman lisävoittoja turhasta.

      • asiaa kysytään

        joltain vakuutusvirkailijalta, hän tuskin on nyky systeemin kannalla, työmäärä hänen pöydällään on tullut 100kertaiseksi. Vakuutus yhtiöt lähettää hehtaarin metsää, jokaisen ota/käytä/ota/poista/jätä/hylkää asiakkaan kohdalla. Minä ainakin järjestän niille lisää työtä, kun perjantaisin käyn autollani helsingissä, menen katsastus konttorille otan auton käyttöön ja kun virkailija antaa paperin,annan se takaisin ja sanon,että poistan käytöstä, ja kas, näin voin käydä autolla ajelulla, tuon yhden päivän ajan. ja takaan et vakuutus postia riittää!


      • oppiipa
        asiaa kysytään kirjoitti:

        joltain vakuutusvirkailijalta, hän tuskin on nyky systeemin kannalla, työmäärä hänen pöydällään on tullut 100kertaiseksi. Vakuutus yhtiöt lähettää hehtaarin metsää, jokaisen ota/käytä/ota/poista/jätä/hylkää asiakkaan kohdalla. Minä ainakin järjestän niille lisää työtä, kun perjantaisin käyn autollani helsingissä, menen katsastus konttorille otan auton käyttöön ja kun virkailija antaa paperin,annan se takaisin ja sanon,että poistan käytöstä, ja kas, näin voin käydä autolla ajelulla, tuon yhden päivän ajan. ja takaan et vakuutus postia riittää!

        Oleen. Itse kävin tänään laittaan uuden auton liikennekäytöstä pois siksi aikaa että saan vanhan myytyä. Toisin päin ei voi tehdä jos sattuu joku ostaja kandidaati vanhaa kyräilemään.
        Ja pyhäisinhän se on sitten mahdoton autoa myydä,
        kun ei sitä pääse edes koeajamaan.
        Sattu muuten olemaan samaan aikaan vanhempi herrasmies viereisellä luukulla vastaavissa hommissa, oli siinä katsastuskonttorin kivalla tytöllä naamapunaisena kun herra noitui käytäntöä.


      • tietenkin kannattaa
        asiaa kysytään kirjoitti:

        joltain vakuutusvirkailijalta, hän tuskin on nyky systeemin kannalla, työmäärä hänen pöydällään on tullut 100kertaiseksi. Vakuutus yhtiöt lähettää hehtaarin metsää, jokaisen ota/käytä/ota/poista/jätä/hylkää asiakkaan kohdalla. Minä ainakin järjestän niille lisää työtä, kun perjantaisin käyn autollani helsingissä, menen katsastus konttorille otan auton käyttöön ja kun virkailija antaa paperin,annan se takaisin ja sanon,että poistan käytöstä, ja kas, näin voin käydä autolla ajelulla, tuon yhden päivän ajan. ja takaan et vakuutus postia riittää!

        tehdä juuri noin 10,2 euroo kappale joka paperi.


      • autoliikkeitä varten
        tietenkin kannattaa kirjoitti:

        tehdä juuri noin 10,2 euroo kappale joka paperi.

        nyt kun käyt koeajolla jossakin liikkeessä, niin kaikki autot on poistettu tilapäisesti liikenteestä ja niinpä niihin laitetaan koeajokilvet..
        Tuhansia autoja makaa liikeiden pihalla, kuukausia, osa ollut vuosia.. ja ENNEN tuollaisesta piti maksaa sitä TILAPÄISTÄ vuosimaksua, ajoitpa tai et!

        Itselleni tämä nykysysteemi oli helpotus, kun harrasteauto on poissa käytöstä ainakin puoli vuotta eikä ole museorekisteröity.
        Eli käyttömaksu ja vakuutusmaksu on seis.
        Mutta todellakin vaatii tuota käyntiä katsastus tai vakuutuskonttorissa. Viimeksi kävin poistamassa tilapäisesti vakuutusyhtiössä, ei tarvitse käteistä vaan veloittavat tuon 10.20e sitten seuraavassa maksussa ja vastaavasti vähentävät säästyneen vakuutusmaksun..


      • ihmeen sääs-
        autoliikkeitä varten kirjoitti:

        nyt kun käyt koeajolla jossakin liikkeessä, niin kaikki autot on poistettu tilapäisesti liikenteestä ja niinpä niihin laitetaan koeajokilvet..
        Tuhansia autoja makaa liikeiden pihalla, kuukausia, osa ollut vuosia.. ja ENNEN tuollaisesta piti maksaa sitä TILAPÄISTÄ vuosimaksua, ajoitpa tai et!

        Itselleni tämä nykysysteemi oli helpotus, kun harrasteauto on poissa käytöstä ainakin puoli vuotta eikä ole museorekisteröity.
        Eli käyttömaksu ja vakuutusmaksu on seis.
        Mutta todellakin vaatii tuota käyntiä katsastus tai vakuutuskonttorissa. Viimeksi kävin poistamassa tilapäisesti vakuutusyhtiössä, ei tarvitse käteistä vaan veloittavat tuon 10.20e sitten seuraavassa maksussa ja vastaavasti vähentävät säästyneen vakuutusmaksun..

        Tyneen vakuutusmaksun, aina menee 13 e per käytöstäpoisto, ihan niinkuin seisontavakuutuksessakin meni! Ai voi maksaa laskulla, no sehän on sit ilmasta, niinkö? Jokainen käyttöönotto maksaa 43.40e otto10,20 minimimi ajoneuvovero 10.00e poisto10.20e tuo 13.00evakuutuspalvelumaksu käytöstä poisto ajalta = 43,40e vakuutusmaksu käyttöajalta itselläni 12.8.08-4.10.08 välisen ajan liikennevakuutus 101,19e mustangista!
        Montakohan kolaria viime vuosina on tommosella Mach 1. sellä ajettu kun maksu on tommonen vajaasta kahdesta kuukaudesta?
        On sitte tosi hyvä uudistus. Lisänä noihin kuluihin on mennyt 217 euroa liikennekäyttöön ottoihin ja poistoihin toukokuun jälkeen.
        Silti tulee halvemmaksi kuin pitää vakuutuksessa 5kk. Kyllä ne virkamiehet osaa nylkeä.


      • lienevät
        autoliikkeitä varten kirjoitti:

        nyt kun käyt koeajolla jossakin liikkeessä, niin kaikki autot on poistettu tilapäisesti liikenteestä ja niinpä niihin laitetaan koeajokilvet..
        Tuhansia autoja makaa liikeiden pihalla, kuukausia, osa ollut vuosia.. ja ENNEN tuollaisesta piti maksaa sitä TILAPÄISTÄ vuosimaksua, ajoitpa tai et!

        Itselleni tämä nykysysteemi oli helpotus, kun harrasteauto on poissa käytöstä ainakin puoli vuotta eikä ole museorekisteröity.
        Eli käyttömaksu ja vakuutusmaksu on seis.
        Mutta todellakin vaatii tuota käyntiä katsastus tai vakuutuskonttorissa. Viimeksi kävin poistamassa tilapäisesti vakuutusyhtiössä, ei tarvitse käteistä vaan veloittavat tuon 10.20e sitten seuraavassa maksussa ja vastaavasti vähentävät säästyneen vakuutusmaksun..

        Jokin varastointi, myynti tai ryhmä vakuutus, en tiedä.
        Minkä takia ei seisontavakuutus todellakaan voisi olla tämän usealle auton omistajalle huonosti sopivan uudituksen rinnalla,
        Helpottaisi todella paljon esim. harraste, tai käytöstä poistetun kakkosauton myyntiä, kun voisi ilmoituksen tehdä netissä tai puhelimella kun mahd ostaja haluaisi koeajolle, aivan kuin ennenkin. Ei tarvitsisi varmuuden vuoksi konttorilla käydä tuota vaivalloista prosessia läpi. Jos käyttövero on jotain satasen niin ainakin minä mielelläni maksan sen ettei tarvitse katsastusasemilla tai vakuutusyhtiössä rampata alvariinsa. Ja usein vielä turhaan.


      • ihmeen sääs- kirjoitti:

        Tyneen vakuutusmaksun, aina menee 13 e per käytöstäpoisto, ihan niinkuin seisontavakuutuksessakin meni! Ai voi maksaa laskulla, no sehän on sit ilmasta, niinkö? Jokainen käyttöönotto maksaa 43.40e otto10,20 minimimi ajoneuvovero 10.00e poisto10.20e tuo 13.00evakuutuspalvelumaksu käytöstä poisto ajalta = 43,40e vakuutusmaksu käyttöajalta itselläni 12.8.08-4.10.08 välisen ajan liikennevakuutus 101,19e mustangista!
        Montakohan kolaria viime vuosina on tommosella Mach 1. sellä ajettu kun maksu on tommonen vajaasta kahdesta kuukaudesta?
        On sitte tosi hyvä uudistus. Lisänä noihin kuluihin on mennyt 217 euroa liikennekäyttöön ottoihin ja poistoihin toukokuun jälkeen.
        Silti tulee halvemmaksi kuin pitää vakuutuksessa 5kk. Kyllä ne virkamiehet osaa nylkeä.

        Liikennevakuutuksesta peritään yhtiökohtaisesti minimimaksu 8-20 euroon. Minimimaksu on per vakuutuskausi. Jos teet LKO tain LKP niin vakuutuskauteesi se ei vaikuta. Viestistäsi ymmärtää että joudut joka kerta maksamaan 13€ siitä että teet ilmoituksen. Jos näin todellakin on (en usko) vaihda yhtiötä. Mikäli auto on vakuutuskauden aikana ajossa minimimaksu ylittyy todella nopeasti. Seisonta-ajallisen vakuutuksen aikana periaate oli sama. Minimimaksu yhtiökohtaisesti per vakuutuskausi.


      • min. maksu
        misterifvi kirjoitti:

        Liikennevakuutuksesta peritään yhtiökohtaisesti minimimaksu 8-20 euroon. Minimimaksu on per vakuutuskausi. Jos teet LKO tain LKP niin vakuutuskauteesi se ei vaikuta. Viestistäsi ymmärtää että joudut joka kerta maksamaan 13€ siitä että teet ilmoituksen. Jos näin todellakin on (en usko) vaihda yhtiötä. Mikäli auto on vakuutuskauden aikana ajossa minimimaksu ylittyy todella nopeasti. Seisonta-ajallisen vakuutuksen aikana periaate oli sama. Minimimaksu yhtiökohtaisesti per vakuutuskausi.

        Menee joka käyttökerrasta. Nimeltään tuo lienee palvelumaksu!!?? MISTÄ? Seisonta vakuutuksen aikana tuolla summalla sai palvelua: esim aloituksen tai lopetuksen netissä tai puhelimitse.
        Eikä tarvinnut varmuuden vuoksi ottaa käyttöön.
        Myynti tilanteessa käyttöön oton voi silloin tehdä netissä, mikäli tuli tarve.
        Harraste auton kyseessä ollen näki ettei sada, voi lähteä esim. sinne kirkkoon. Turhat käyttöön otot voi jättää pois.
        Tämä nyt ei kaikille sovi, vaikka joillekin sopii.
        Esim. minulle vanha käytäntö oli parempi, kuten monelle muullekin.
        Kerropa miksi se piti lopettaa, eikä voitu säilyttää tässä rinnalla,
        Ettei vaan eri instanssit tällä saisi huomattavasti parempia tuloja tyhjästä?
        JOKO YMMÄRRÄT MISTÄ KIIKASTAA?


      • Thurnund
        min. maksu kirjoitti:

        Menee joka käyttökerrasta. Nimeltään tuo lienee palvelumaksu!!?? MISTÄ? Seisonta vakuutuksen aikana tuolla summalla sai palvelua: esim aloituksen tai lopetuksen netissä tai puhelimitse.
        Eikä tarvinnut varmuuden vuoksi ottaa käyttöön.
        Myynti tilanteessa käyttöön oton voi silloin tehdä netissä, mikäli tuli tarve.
        Harraste auton kyseessä ollen näki ettei sada, voi lähteä esim. sinne kirkkoon. Turhat käyttöön otot voi jättää pois.
        Tämä nyt ei kaikille sovi, vaikka joillekin sopii.
        Esim. minulle vanha käytäntö oli parempi, kuten monelle muullekin.
        Kerropa miksi se piti lopettaa, eikä voitu säilyttää tässä rinnalla,
        Ettei vaan eri instanssit tällä saisi huomattavasti parempia tuloja tyhjästä?
        JOKO YMMÄRRÄT MISTÄ KIIKASTAA?

        Höpölöpö. Asia menee just niinkuin sulle jo kertaalleen selitettiin. Tarkista asia vakuutusyhtiöstäsi äläkä huutele mutua.

        Vanhaa käytäntäntöä ei varmastikaan haluttu pitää rinnalla siksi että joku urpo olisi valittanut sitten siitä kun ei saa pelkällä yhtiöön tehdyllä seisonta-aikailmoituksella hyvitystä ajoneuvoverosta.

        Ja eikös suomalainen ihan mielellään maksa siitä ilosta ettei tarttee maksaa veroja ja vakuutusmaksuja! :)


      • Thurnund
        lienevät kirjoitti:

        Jokin varastointi, myynti tai ryhmä vakuutus, en tiedä.
        Minkä takia ei seisontavakuutus todellakaan voisi olla tämän usealle auton omistajalle huonosti sopivan uudituksen rinnalla,
        Helpottaisi todella paljon esim. harraste, tai käytöstä poistetun kakkosauton myyntiä, kun voisi ilmoituksen tehdä netissä tai puhelimella kun mahd ostaja haluaisi koeajolle, aivan kuin ennenkin. Ei tarvitsisi varmuuden vuoksi konttorilla käydä tuota vaivalloista prosessia läpi. Jos käyttövero on jotain satasen niin ainakin minä mielelläni maksan sen ettei tarvitse katsastusasemilla tai vakuutusyhtiössä rampata alvariinsa. Ja usein vielä turhaan.

        No siksi ei voi olla rinnakkaista kun kuitenkin joku maksuttoman ilmoituksen tehnyt urputtaisi jälkikäteen kun ei saanutkaan verosta hyvitystä.

        Osta diesel-autoja, niissä hyöty LKP:sta on paljon suurempi! Esim. jonkun E-sarjan MB:n ajoneuvoverot on vuodessa 600e eli 50e/kk. Siinä kannattaa jo tehdä vaikka 20 päivän ajaksi LKP pelkän verohyödyn takia!

        Ja kun tiedät että joku tulee koeajamaan liikennekäytöstä poistettua autoa niin voit ottaa siihen siirtoluvan ja siirtovakuutuksen.


      • Han se
        Thurnund kirjoitti:

        No siksi ei voi olla rinnakkaista kun kuitenkin joku maksuttoman ilmoituksen tehnyt urputtaisi jälkikäteen kun ei saanutkaan verosta hyvitystä.

        Osta diesel-autoja, niissä hyöty LKP:sta on paljon suurempi! Esim. jonkun E-sarjan MB:n ajoneuvoverot on vuodessa 600e eli 50e/kk. Siinä kannattaa jo tehdä vaikka 20 päivän ajaksi LKP pelkän verohyödyn takia!

        Ja kun tiedät että joku tulee koeajamaan liikennekäytöstä poistettua autoa niin voit ottaa siihen siirtoluvan ja siirtovakuutuksen.

        joka katsoo käytöstäpoiston paremmin sopivan, käyttää tuota liikennekäytöstä poistoa.
        Useat vain haluaisi sesontavakuutuksen takaisin tuohon rinnakkaiskäytännöksi.
        Itse maksaisin mielelläni ajoneuvoveron koko vuodelta, jottei joka "kirkossakäyntiä" tarttis konttorilla käydä tekemässä. Olisin hyvinkin säästänyt viimekesäisistä 10,20 per kerta maksuissa tuon vuotuisen ajoneuvoveron. Puhumattakaan polttoaine ym. kuluista jotka tämä uudempi käytäntö aiheuttaa.

        Mustang Mach 1


    • Anonyymi

      Miten vakuutusyhtiö voi ottaa sinun ajoneuvon liikenteeseen?Väitettiin että rafikonilla ei ole enää vanhoista tietoa.Jouduin poistaa ajoneuvon uudelleen liikenteestä.

      • Anonyymi

        Fennia ei ainakaan ota sinun ajoneuvoasi liikenteeseen, joudut itse sen tekemään katsastuskonttorilla


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4875
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      498
      1541
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      923
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      850
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      48
      758
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      57
      717
    Aihe