Ulkopistorasian johdottaminen

Teppo

Eli pitäisi vetää johto talon sisältä ulos verannalla olevaan pistorasiaan niin pitääkö sen johdon olla 3x1.5 vai 3x2.5 mmj:tä...???

111

19460

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rwjrjw

Tässä kysyjä kysyy neuvoa oikeudettomaan sähkötyöhön.

• oikeudettomasta sähkötyöstä...

Kaapelin saa vetää itse keskukselta tulevalle pistorasialle, ja usein näin myös lopputuloksesta saa sellaisen kuin itse haluaa. Sähkömiehet kun yleensä vetävät kaapelin helpointa reittiä (joka harvoin on se siistein vaihtoehto). Kaapelin kytkeminen keskukseen ja pistorasian asennus on sitten sähkömiehen hommia.

• rjfsif
        oikeudettomasta sähkötyöstä... kirjoitti:

Kaapelin saa vetää itse keskukselta tulevalle pistorasialle, ja usein näin myös lopputuloksesta saa sellaisen kuin itse haluaa. Sähkömiehet kun yleensä vetävät kaapelin helpointa reittiä (joka harvoin on se siistein vaihtoehto). Kaapelin kytkeminen keskukseen ja pistorasian asennus on sitten sähkömiehen hommia.

Minun mielestäni kaapelin naulaaminen seinään, vetäminen putkeen tai upottaminen seinärakenteeseen on sähkötyötä. Kysyjä varmastikin yleistää maakaapeliasennuksen, joka on tullut sallituksi.

• TEPPO

TÄSSÄ KYSYJÄ ON KYLLÄ SÄHKÖMIES MUTTA JUURI VALMISTUNUT ETTÄ MULLA ON VÄHÄN HAKUSESSA NÄÄ JUTUT
        VIELÄ

• AHHAHHAH
        TEPPO kirjoitti:

TÄSSÄ KYSYJÄ ON KYLLÄ SÄHKÖMIES MUTTA JUURI VALMISTUNUT ETTÄ MULLA ON VÄHÄN HAKUSESSA NÄÄ JUTUT
        VIELÄ

HEHEH! Sori, mokasit jo. Ei enää auta keksiä tuollaisia naurettavia paikkauksia! Kuka sähkömies, varsinkaan vastavalmistunut, ei kysymykseesi tietäisi vastausta?

• teppo
        AHHAHHAH kirjoitti:

HEHEH! Sori, mokasit jo. Ei enää auta keksiä tuollaisia naurettavia paikkauksia! Kuka sähkömies, varsinkaan vastavalmistunut, ei kysymykseesi tietäisi vastausta?

ekaks mitä se sulle kuuluu mitä kukakin tekeee mökilläänsä ja toiseks mä vaan kysyin kysymyksen ja olisin toivonnut hyviä vastauksia ja enkä mitään vittuilua ANTEEKS KUN KYSYIN

• lapsellisia valheita...
        teppo kirjoitti:

ekaks mitä se sulle kuuluu mitä kukakin tekeee mökilläänsä ja toiseks mä vaan kysyin kysymyksen ja olisin toivonnut hyviä vastauksia ja enkä mitään vittuilua ANTEEKS KUN KYSYIN

Jos kerran toivot hyviä vastauksia, niin älä sitten keksi tuollaisia lapsellisia juttuja tyyliin "joo olen vastavalmistunut sähkömies mutta en tiedä pitääkö käyttää 1,5 vai 2,5mm2 johtoa". _JOKAINEN_ sähkäri tuon tietää.

"ekaks mitä se sulle kuuluu mitä kukakin tekeee mökilläänsä"

Olet oikeassa. _Minulle_ se ei kuulu. Laki sen sijaan sanoo toisin. Mutta enhän minä mikään lainvalvoja ole. Siltikään en toivo, että teet asennuksia joista joku vielä menettää henkensä. Ja kun mielestäsi jokainen saa mökilleen tehdä mitä asennuksia haluaa, niin muista pitää vieraat ja perheenjäsenet kaukana niistä räpellyksistäsi ja muista purkaa ne ja tarkistuttaa ennen kuin myyt mökin.

Kerrotaan vielä "vastavalmistuneelle sähkömiehelle" "nyrkkisääntö": 10A = 1,5mm2, 16A = 2,5mm2. Johtimien mitoituksia ei ilmeisesti pahemmin enää opeteta? Mitä siellä nykyään opetetaan? Kiinnostaisi vaan tietää. Ei oikein voi "vastavalmistunut" vedota edes siihen, että on päässyt unohtumaan, kun kerran on "vastavalmistunut".

• HEPPPPPPP
        rjfsif kirjoitti:

Minun mielestäni kaapelin naulaaminen seinään, vetäminen putkeen tai upottaminen seinärakenteeseen on sähkötyötä. Kysyjä varmastikin yleistää maakaapeliasennuksen, joka on tullut sallituksi.

Nämä ovat sähkötöitä, mutta opastettu henkilö saa tehdä niitä. Kuitenkin urakoitsija on aina vastuussa, myös opastamiensa henkilöiden tekemästä työstä.

Esim. Jos isäntä on nuukuuksissaan asentanut vain pätkät putkea rasioille ja vetnyt MK johtimet muutoin putkemttomasti on vastuu periaatteessa SÄHKURAKOITSILLLA.

• sähkömestari

edes, jos oikein suoritetaan. Ainakin neuvoteltava sähkömiehen kaa, miten johdonveto suoritetaan, jotta asiakas on tyytyväinen. Maallikon sähkötöihin kuuluu vaan sähköttömäksi varmistetun sähkölaitteistojen purkutyöt, ei muut!

• Anonyymi

Saatha sä vetää johdot mutta et kytkeä

• Anonyymi

Siis ohkasempi johto riittää 2200 w tehoon ja paksumpi on kuormitettavissa 3600w teholle

Kun kerran laitaa suosittelen kalliimpaa paksua johtoa

Itse laittaisin kolmivaiheinen pistorasian johon 5x 2,5 mm2 johdon

Kun tekee

Asiantuntija

• sulakekoosta

Jos sulake on 10A riittää 1,5 mm2, jos 16A pitää olla 2,5 mm2.

• ST2

Tuo on muinaista tietoa.

Laukaisuaika saa olla maksimissaan 0,4 s. Ja tähän vaikuttaa mm. johtimien pituus ja poikkipinta. (oikosulkuvirta). Pakollinen vikavirtasuoja toki auttaa asiaan.

Johtimien asennustapa (lämpökuormitus) vaikuttaa myös poikkipinnan kokoon.

Jos kaapelin mitoittaminen ei onnistu, eikä ole pätevyyksiä, niin ei ole järkeä lähteä leikkimään.

• sähkömestari
        ST2 kirjoitti:

Tuo on muinaista tietoa.

Laukaisuaika saa olla maksimissaan 0,4 s. Ja tähän vaikuttaa mm. johtimien pituus ja poikkipinta. (oikosulkuvirta). Pakollinen vikavirtasuoja toki auttaa asiaan.

Johtimien asennustapa (lämpökuormitus) vaikuttaa myös poikkipinnan kokoon.

Jos kaapelin mitoittaminen ei onnistu, eikä ole pätevyyksiä, niin ei ole järkeä lähteä leikkimään.

Kyllä 16A käytetään 2,5mm2 johtoja, ja 10A 1,5mm2 kiinteissä ryhmäjohtoasennuksissa. Ja jos poiskytkentä ei toteudu taulukon mukaan, aletaan miettiä uusia vaihtoehtoja, jotta asia korjautuisi. Ja harvoinhan tuo jää toteutumatta, mutta niitäkin tilanteita löytyy.

• 3X2,5S:llä

PIÄÄ AINA TEHDÄ 3x2,5S:llä !

• sdsdd

pidä

• pitää
        sdsdd kirjoitti:

pidä

PITÄÄ

• väitteesi!
        pitää kirjoitti:

PITÄÄ

Ei pidä. Vai onko perusteluja? Mikäli ei, niin väitteesi ei päde. Heti kun kerrot perustelut, miksi aina pitäisi käyttää, niin kerron faktatiedot, miksi väitteesi ei ole totta.

• 16A
        väitteesi! kirjoitti:

Ei pidä. Vai onko perusteluja? Mikäli ei, niin väitteesi ei päde. Heti kun kerrot perustelut, miksi aina pitäisi käyttää, niin kerron faktatiedot, miksi väitteesi ei ole totta.

Onhan se nyt päivänselvää, että pitää 2,5mm^2:llä vetää. Ensinnäkin se, että syöttävässä päässä on 16A:n automaatti, vaatii ilmanmuuta 2,5mm^2 kaapelin. Vai ei kait sinulla ollut taas tarkoitus tehdä turvallisuusmääräysten vastaisesti ?
        Kyllähän talon pistorasiat yleensäkin pitää nykyaikana tehdä 2,5mm^2 kaapelilla.

• tarvitse käyttää...
        16A kirjoitti:

Onhan se nyt päivänselvää, että pitää 2,5mm^2:llä vetää. Ensinnäkin se, että syöttävässä päässä on 16A:n automaatti, vaatii ilmanmuuta 2,5mm^2 kaapelin. Vai ei kait sinulla ollut taas tarkoitus tehdä turvallisuusmääräysten vastaisesti ?
        Kyllähän talon pistorasiat yleensäkin pitää nykyaikana tehdä 2,5mm^2 kaapelilla.

Ei vaan, tämä mies väitti että AINA pitää vetää 2,5mm2 johdolla. Sulakekoosta hän ei puhunut mitään. Oikea vastaus on siis, että jos on 16A:n sulake täytyy yleensä käyttää 2,5mm2 johtoa ja 10A:n sulakkeelle riittää 1,5mm2 johto. Eli ei siis AINA tarvitse käyttää 2,5mm2 johtoa kuten tämä mies sen kummemmin perustelematta väitti.

• 16A
        tarvitse käyttää... kirjoitti:

Ei vaan, tämä mies väitti että AINA pitää vetää 2,5mm2 johdolla. Sulakekoosta hän ei puhunut mitään. Oikea vastaus on siis, että jos on 16A:n sulake täytyy yleensä käyttää 2,5mm2 johtoa ja 10A:n sulakkeelle riittää 1,5mm2 johto. Eli ei siis AINA tarvitse käyttää 2,5mm2 johtoa kuten tämä mies sen kummemmin perustelematta väitti.

No kun siellä on aina 16A sulake. Poikkeuksitta ulkopistorasioissa eli siis AINA pitää tehdä 2,5mm:llä

• ole!
        16A kirjoitti:

No kun siellä on aina 16A sulake. Poikkeuksitta ulkopistorasioissa eli siis AINA pitää tehdä 2,5mm:llä

Ei ole AINA 10A:n sulake.

• näitä
        16A kirjoitti:

uskomattomia urpåja.

• joo...
        16A kirjoitti:

Nykyään pistorasiaryhmät laitetaan lähes poikkeuksetta 16A sulakkeen taakse, mutta ei mikään määräys estä tekemästä 10A pistorasiaryhmiä. Silloin siellä on 10A:n sulake. Joten ei ole AINA 16A:n sulake.

• jankuttaa
        joo... kirjoitti:

Nykyään pistorasiaryhmät laitetaan lähes poikkeuksetta 16A sulakkeen taakse, mutta ei mikään määräys estä tekemästä 10A pistorasiaryhmiä. Silloin siellä on 10A:n sulake. Joten ei ole AINA 16A:n sulake.

Juurihan myönsit, että pistorasiat poikkeuksetta laitetaan 16A:n sulakkeen taakse eli on siten AINA käytettävä 2,5mm^2 :n kaapelia !! Turha täällä on jankuttaa moista yksinkertaista asiaa.

• jankuttaa
        jankuttaa kirjoitti:

Juurihan myönsit, että pistorasiat poikkeuksetta laitetaan 16A:n sulakkeen taakse eli on siten AINA käytettävä 2,5mm^2 :n kaapelia !! Turha täällä on jankuttaa moista yksinkertaista asiaa.

Opettele lukemaan. Vai onko antaa lainausta kohdasta jossa olen kirjoittanut, että "pistorasiat poikkeuksetta laitetaan 16A:n sulakkeen taakse"?

Minun lukutaidollani edellisessä viestissäni lukee "LÄHES poikkeuksetta", MUTTA edelleenkään kukaan tai mikään ei estä tekemästä 10A:n pistorasiaryhmiä jolloin riittää 1,5mm2 johto. Eli edelleenkään ei ole AINA 16A:n sulake kuten itse jankutat. Turha jankuttaa moista yksinkertaista asiaa.

• jatkuu
        jankuttaa kirjoitti:

Opettele lukemaan. Vai onko antaa lainausta kohdasta jossa olen kirjoittanut, että "pistorasiat poikkeuksetta laitetaan 16A:n sulakkeen taakse"?

Minun lukutaidollani edellisessä viestissäni lukee "LÄHES poikkeuksetta", MUTTA edelleenkään kukaan tai mikään ei estä tekemästä 10A:n pistorasiaryhmiä jolloin riittää 1,5mm2 johto. Eli edelleenkään ei ole AINA 16A:n sulake kuten itse jankutat. Turha jankuttaa moista yksinkertaista asiaa.

No sekun vaan on 16A niin se silloin on ja kaapeli vaan on 2,5mm^2 niin se silloin on. Hyvähän siinä nyt on yrittää keksiä selityksiä ja valheita, kun huomaat olevasi väärässä.

• mää vaan
        jatkuu kirjoitti:

No sekun vaan on 16A niin se silloin on ja kaapeli vaan on 2,5mm^2 niin se silloin on. Hyvähän siinä nyt on yrittää keksiä selityksiä ja valheita, kun huomaat olevasi väärässä.

Olen kuullut että olisi mahdollista käyttää myös 10 ambeerin sulaketta, että aina ei olis pakko käyttää isompaa.

• muistetaan
        jatkuu kirjoitti:

olet legenda. jatka samaan mallin! perustelematta paras.

• jatkuu ja jatkuu...
        jatkuu kirjoitti:

Mikä on asia jonka olen kirjoittanut, missä olen väärässä? Perustele! Itse väität kivenkovaa jauhamalla yhtä ja samaa asiaa: "AINA on 16A AINA joka paikassa se nyt vaan ON 16A AINA 16A AINA" jne. jne. Mitään perustelua et ole vielä tuohon kertonut. Minä olen perustellut asian jo moneen kertaan miksi ei ole AINA 16A, mutta kutsut perusteluitani valheiksi ja selityksiksi. Silti et osaa sanoa mikä perusteluissani on valheellista tai virheellistä tietoa. Itse et omaa jankkaustasi perustele millään. Niin kauan jatkuu kunnes perustelet tai todistat perusteluni vääriksi, tai myönnät itse olevasi väärässä. Omat mielipiteet eivät tässä merkitse. Jankkauksesi ei nyt auta ellet perustele.

• jatkuu
        jatkuu ja jatkuu... kirjoitti:

Mikä on asia jonka olen kirjoittanut, missä olen väärässä? Perustele! Itse väität kivenkovaa jauhamalla yhtä ja samaa asiaa: "AINA on 16A AINA joka paikassa se nyt vaan ON 16A AINA 16A AINA" jne. jne. Mitään perustelua et ole vielä tuohon kertonut. Minä olen perustellut asian jo moneen kertaan miksi ei ole AINA 16A, mutta kutsut perusteluitani valheiksi ja selityksiksi. Silti et osaa sanoa mikä perusteluissani on valheellista tai virheellistä tietoa. Itse et omaa jankkaustasi perustele millään. Niin kauan jatkuu kunnes perustelet tai todistat perusteluni vääriksi, tai myönnät itse olevasi väärässä. Omat mielipiteet eivät tässä merkitse. Jankkauksesi ei nyt auta ellet perustele.

Kirjoitat esim. viimeisimmässä vähänkään asiallisessa viestissä
        'Nykyään pistorasiaryhmät laitetaan poikkeuksetta 16A sulakkeen taakse'
        Eikö POIKKEUKSETTA ole yhtä kuin AINA, eikö olekin ? Suomenkielen ymmärryskurssille sinut pitäisi passittaa.
        Ja jos kerta POIKKEUKSETTA(=AINA) laitetaan 16A:n sulake niin eikö silloin myös POIKKEUKSETTA (=AINA) laiteta myös 2,5mm^2:n kaapeli ? Ei tämä tämän vaikeampaa ole. Näyttää taas siltä, että rautalangalle olisi käyttöä.

• ja jatkuu
        jatkuu kirjoitti:

Kirjoitat esim. viimeisimmässä vähänkään asiallisessa viestissä
        'Nykyään pistorasiaryhmät laitetaan poikkeuksetta 16A sulakkeen taakse'
        Eikö POIKKEUKSETTA ole yhtä kuin AINA, eikö olekin ? Suomenkielen ymmärryskurssille sinut pitäisi passittaa.
        Ja jos kerta POIKKEUKSETTA(=AINA) laitetaan 16A:n sulake niin eikö silloin myös POIKKEUKSETTA (=AINA) laiteta myös 2,5mm^2:n kaapeli ? Ei tämä tämän vaikeampaa ole. Näyttää taas siltä, että rautalangalle olisi käyttöä.

Yritin jo edellisessä viestissäni tiedustella sinulta, missä olen kirjoittanut "Nykyään pistorasiaryhmät laitetaan poikkeuksetta 16A sulakkeen taakse". Mutta vastausta et yllättäen kertonut, koska sellaista viestiä ei ole, jossa noin olen kirjoittanut. Edellisessä viestissäni esitin että sinun pitäisi opetella lukemaan, sillä edelleenkin kirjoitin "nykyään pistorasiaryhmät laitetaan LÄHES poikkeuksetta 16A sulakkeen taakse", paino sanalla LÄHES. Mitä siinä et ymmärrä? Suomen kielen peruskurssilla opetetaan sanan "LÄHES" merkitys. Näyttää tosiaan että rautalangalle olisi käyttöä.

Ai niin, missä ne perustelut että AINA on 16A sulake? Yrität vedota vain siihen että minä olen niin sanonut, vaikka en ole. Perustelut edelleen puuttuu. Siihen asti kunnes ne perustelut tulee, pysyttäydytään siinä, että 10A pistorasiaryhmätkin ovat mahdollisia.

• niihhhhhhh
        ja jatkuu kirjoitti:

Yritin jo edellisessä viestissäni tiedustella sinulta, missä olen kirjoittanut "Nykyään pistorasiaryhmät laitetaan poikkeuksetta 16A sulakkeen taakse". Mutta vastausta et yllättäen kertonut, koska sellaista viestiä ei ole, jossa noin olen kirjoittanut. Edellisessä viestissäni esitin että sinun pitäisi opetella lukemaan, sillä edelleenkin kirjoitin "nykyään pistorasiaryhmät laitetaan LÄHES poikkeuksetta 16A sulakkeen taakse", paino sanalla LÄHES. Mitä siinä et ymmärrä? Suomen kielen peruskurssilla opetetaan sanan "LÄHES" merkitys. Näyttää tosiaan että rautalangalle olisi käyttöä.

Ai niin, missä ne perustelut että AINA on 16A sulake? Yrität vedota vain siihen että minä olen niin sanonut, vaikka en ole. Perustelut edelleen puuttuu. Siihen asti kunnes ne perustelut tulee, pysyttäydytään siinä, että 10A pistorasiaryhmätkin ovat mahdollisia.

Kaikki riippuu siitä, mitä pistorasialla syötetään. Hyvänä tapana on asentaa normaali maadoitettu pistorasia 2,5mm2 johtimella. Myös 1,5mm2 johdinkoolla voi asentaa, silloin sulake max tietty 10A. Joskus voi tulla eteen kohde jossa on pakko asentaa 2,5mm2 johdinkoolla, että saa edes 10A sulakkeen käyttöön, muutoin jäisi 6A paukuksi. Kaikkihan riippuu vielä kaapeloinnin pituudesta, oikosulkuvirroista syöttävällä keskuksella ja erityisesti asennettavalla pistorasialla.
        Tulppasulakkeiden on "helpompi" täyttää määräykset, kuin johdonsuoja-automaattien.
        Jälkimmäisissä voi olla ettei C-käyräinen onnistu, jolloin joutuu laittamaan B-käyräisen josta kovaa käynnistysvirtaa käyttävät vekottimet eivät tykkää.
        Silti voi laittaa 10A paukku, vaikka kaapeli olisi 2,5mm2 täyttäen hyvin myös 16A paukun asentamisen. Kaikkihan riippuu mitä asennuskohteessa halutaan. Silti ne on oltava henkilö- ja paloturvallisia asennuksiltaan.
        Ainoa mikä on varmaa, niin vikavirtasuojakytkin on asennettava, muutamia tässä mainitsemattomia poikkeuksia lukuun ottamatta.

Sitten kun te URPOT käytte sähköturvallisuustutkinnon, niin kiinnittäkää huomiota sanoihin mm. AINA ja VÄHINTÄÄN sanoihin...

• tuli!
        niihhhhhhh kirjoitti:

Kaikki riippuu siitä, mitä pistorasialla syötetään. Hyvänä tapana on asentaa normaali maadoitettu pistorasia 2,5mm2 johtimella. Myös 1,5mm2 johdinkoolla voi asentaa, silloin sulake max tietty 10A. Joskus voi tulla eteen kohde jossa on pakko asentaa 2,5mm2 johdinkoolla, että saa edes 10A sulakkeen käyttöön, muutoin jäisi 6A paukuksi. Kaikkihan riippuu vielä kaapeloinnin pituudesta, oikosulkuvirroista syöttävällä keskuksella ja erityisesti asennettavalla pistorasialla.
        Tulppasulakkeiden on "helpompi" täyttää määräykset, kuin johdonsuoja-automaattien.
        Jälkimmäisissä voi olla ettei C-käyräinen onnistu, jolloin joutuu laittamaan B-käyräisen josta kovaa käynnistysvirtaa käyttävät vekottimet eivät tykkää.
        Silti voi laittaa 10A paukku, vaikka kaapeli olisi 2,5mm2 täyttäen hyvin myös 16A paukun asentamisen. Kaikkihan riippuu mitä asennuskohteessa halutaan. Silti ne on oltava henkilö- ja paloturvallisia asennuksiltaan.
        Ainoa mikä on varmaa, niin vikavirtasuojakytkin on asennettava, muutamia tässä mainitsemattomia poikkeuksia lukuun ottamatta.

Sitten kun te URPOT käytte sähköturvallisuustutkinnon, niin kiinnittäkää huomiota sanoihin mm. AINA ja VÄHINTÄÄN sanoihin...

No niin. Sieltä saatin nyt lisää hyviä perusteluja sille että ei todellakaan ole AINA 16A, kuten tuo jankuttaja ilman perusteluita väittää. Eiköhän asia ole loppuunkäsitelty. (Todennäköisesti ei.) Jankuttaja se kohta sieltä taas...

• tarkennuksia
        tuli! kirjoitti:

No niin. Sieltä saatin nyt lisää hyviä perusteluja sille että ei todellakaan ole AINA 16A, kuten tuo jankuttaja ilman perusteluita väittää. Eiköhän asia ole loppuunkäsitelty. (Todennäköisesti ei.) Jankuttaja se kohta sieltä taas...

Vikavirtasuojaa voi käyttää nopean poiskytkennän toteuttamiseen, kunhan mittaa sen toiminta ajan.
        Joten oikusulkuvirtoja ei tarvitse tuiottaa kuin raamattua.
        Ja on täysin mahdollista käyttää 1,5mm2 johtoa 16a pistorasia ryhmissä, kunhan kurmitettavuus ehdot täyttyvät. Kannattaa lueskella niitä kirjoja vielä tutkinnon jälkeenkin.

• sinä hävisit
        tuli! kirjoitti:

No nyt kun tämä turvallisuustutkinnon suorittanut erotuomari saatiin mukaan, niin eiköhän tämä homma ole selvä ja että sinä hävisit tämän väittelyn vähintään 3-0. Tai annetaan se yksi piste hyvästä yrityksestä eli lopputulos minun hyväkseni 3-1. Erotuomarikin mm.mainitsee 'Hyvänä tapana on asentaa normaali maadoitettu pistorasia 2,5mm2 johtimella'
        Minulla oli 16A:n sulake ja 2,5mm^2 :n kaapeli. Sinulla oli 10A:n sulake ja 1,5mm^2 :n kaapeli.
        Eli ulkokäyttöön ehdottomasti parempi on tuo minun määräämäni 16A/2,5mm^2 ja joka myös POIKKEUKSETTA(=AINA) ulkokäyttöön laitetaan.

• MESTARILLE!
        sinä hävisit kirjoitti:

No nyt kun tämä turvallisuustutkinnon suorittanut erotuomari saatiin mukaan, niin eiköhän tämä homma ole selvä ja että sinä hävisit tämän väittelyn vähintään 3-0. Tai annetaan se yksi piste hyvästä yrityksestä eli lopputulos minun hyväkseni 3-1. Erotuomarikin mm.mainitsee 'Hyvänä tapana on asentaa normaali maadoitettu pistorasia 2,5mm2 johtimella'
        Minulla oli 16A:n sulake ja 2,5mm^2 :n kaapeli. Sinulla oli 10A:n sulake ja 1,5mm^2 :n kaapeli.
        Eli ulkokäyttöön ehdottomasti parempi on tuo minun määräämäni 16A/2,5mm^2 ja joka myös POIKKEUKSETTA(=AINA) ulkokäyttöön laitetaan.

Mitä voitit? Jonkun kilpailunko? Onneksi olkoon vaan voitosta, mikäli sinulle oli tässä kyse jostain kilpailusta ja arvovallasta. Ripusta mitali kaulaasi. Siltikään et ymmärtänyt puoliakaan koko asiasta etkä vieläkään itse osaa oma väitettäsi perustella. Mutta aivan sama. Nyt voit mitali kaulassa mennä rinta polleana kylille rehvastelemaan kuinka sinä voitit väittelyn Suomi24-forumilla kun joku toinen perusteli asian puolestasi, vaikka ei nyt sattunut sitä sinun väitettäsi todeksi osoittamaankaan, mutta mitäs pienistä. MESTARI ON SILTI TÄÄLLÄ! Nouskaamme kaikki osoittamaan tälle miehelle kunnianosoituksemme! Tontti on jo odottamassa ja levytyssopimus allekirjoitusta varten valmis! Tämä mies eduskuntaan ensi vaaleissa!

• Ei tarvi

Ei ole aina pakko tehdä 2,5mm^2:lla. Voi myös tehdä 1,5mm^2:lla.

• rrh
        jatkuu kirjoitti:

Meille sähköasentaja veti ulkopistorasialle keittiön kattorasiasta 3x1,5. Kyseessä uudisrakennus.

• vetää...
        rrh kirjoitti:

Meille sähköasentaja veti ulkopistorasialle keittiön kattorasiasta 3x1,5. Kyseessä uudisrakennus.

Asennus on ihan oikein, kunhan sähkö tulee vikavirtasuojan kautta.

• tehty
        rrh kirjoitti:

Tyhmästi tehty, ei voi mitään. Väärä kaapelipaksuus ja vielä sekoitti ulko -ja sisäasennukset keskenään, voi, voi.

• määräys?
        tehty kirjoitti:

Tyhmästi tehty, ei voi mitään. Väärä kaapelipaksuus ja vielä sekoitti ulko -ja sisäasennukset keskenään, voi, voi.

Onko joku määräys, että ulko- ja sisäasennukset täytyvät olla eri ryhmissä?

Siis en nyt yritä väittää että ei olisi mitään määräystä mikä tuon estää, vaan kysyn, että onko, koska en tiedä?

VVS:n takana ja maadoitettuja ne sisäpistorasiaryhmätkin ovat, joten ongelma ei ole ainakaan niiden puutteessa, jos samasta ryhmästä on vedetty rasia myös ulos. (Ja jos vielä oletetaan että ryhmäjohto olisi 2,5mm2.)

Kaapelin poikkipinta-alaan en ota sen enempää kantaa, se kun on näköjään melko perusteellisesti jo käsitelty. :D

• virheitä
        määräys? kirjoitti:

Onko joku määräys, että ulko- ja sisäasennukset täytyvät olla eri ryhmissä?

Siis en nyt yritä väittää että ei olisi mitään määräystä mikä tuon estää, vaan kysyn, että onko, koska en tiedä?

VVS:n takana ja maadoitettuja ne sisäpistorasiaryhmätkin ovat, joten ongelma ei ole ainakaan niiden puutteessa, jos samasta ryhmästä on vedetty rasia myös ulos. (Ja jos vielä oletetaan että ryhmäjohto olisi 2,5mm2.)

Kaapelin poikkipinta-alaan en ota sen enempää kantaa, se kun on näköjään melko perusteellisesti jo käsitelty. :D

Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti, että heitti syötön ulkopistorasialle keittiön kattorasiasta eli oletettavasti otti syötön keittiön valaistusryhmältä. Valaistus -ja pistorasiaryhmiä ei saa sekoittaa keskenään. Tod-näk.valaistus ei ole myöskään VVK:n perässä eli asentaja on tehnyt todella suuren mokan ja vielä 1,5mm^2 kaapelilla vetänyt. Urakointioikeudet vaan pois kun tahallaan yrittää tappaa ihmisiä.

• ----
        virheitä kirjoitti:

Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti, että heitti syötön ulkopistorasialle keittiön kattorasiasta eli oletettavasti otti syötön keittiön valaistusryhmältä. Valaistus -ja pistorasiaryhmiä ei saa sekoittaa keskenään. Tod-näk.valaistus ei ole myöskään VVK:n perässä eli asentaja on tehnyt todella suuren mokan ja vielä 1,5mm^2 kaapelilla vetänyt. Urakointioikeudet vaan pois kun tahallaan yrittää tappaa ihmisiä.

"Valaistus -ja pistorasiaryhmiä ei saa sekoittaa keskenään."

Miksei, ennenhän tämä oli ihan tavallista? Jos tarve vaatii? Ja 1,5mm^2 on aivan käypää...

• nykyään
        ---- kirjoitti:

Miksei, ennenhän tämä oli ihan tavallista? Jos tarve vaatii? Ja 1,5mm^2 on aivan käypää...

No ei tietenkään niitä saa sekoittaa keskenään pistorasioita ja valaisimia. Valaistusryhmällä kun harvemmin on VVK-suojausta. Ja 1,5mm^2 kaapeli pitäisi kieltää kokonaan.

• määräys?
        virheitä kirjoitti:

Hmm... Niin, siis toistan kysymyksen: Estääkö jokin määräys? Vai onko tuo vain itse pääteltyä omaa mielipidettä? Järkevältä tuo kuulostaa, ei siinä mitään, ja näin ei tosiaan nykyään tehdä, mutta siis estääkö jokin määräys? Se tässä lähinnä kiinnostaa.

Se on tiedossa, että näin ei nykyään tehdä, on hyvän asennustavan vastaista jne., mutta onko siis jokin määräys joka tuon estää? Mikäli siellä nyt kuitenkin olisi se VVS. Ja eikös 1,5mm2 johtokin ole aivan pätevä mikäli siellä on 10A sulake?

Sanot, että 1,5mm2 johto pitäisi kieltää, niin eikös valaistusryhmät yleensä nykyäänkin laiteta 10A sulakkeen taakse ja tehdä 1,5mm2 johdolla?

Jos sulake on 16A niin silloin ei tietenkään 1,5mm2 johtoa saa käyttää, mutta 10A sulakkeen kanssa siinä ei ole tietenkään mitään ongelmaa.

Ja se, että syöttö on otettu kattorasiasta ei vielä kerro että syöttö olisi otettu valaistusryhmästä, koska jakorasiat yleensä sijaitsevat valaisimien kohdalla ja yhteen jakorasiaan voi tulla monta ryhmää (pistorasia ja valaistus).

• perustuu KAIKKI
        määräys? kirjoitti:

Hmm... Niin, siis toistan kysymyksen: Estääkö jokin määräys? Vai onko tuo vain itse pääteltyä omaa mielipidettä? Järkevältä tuo kuulostaa, ei siinä mitään, ja näin ei tosiaan nykyään tehdä, mutta siis estääkö jokin määräys? Se tässä lähinnä kiinnostaa.

Se on tiedossa, että näin ei nykyään tehdä, on hyvän asennustavan vastaista jne., mutta onko siis jokin määräys joka tuon estää? Mikäli siellä nyt kuitenkin olisi se VVS. Ja eikös 1,5mm2 johtokin ole aivan pätevä mikäli siellä on 10A sulake?

Sanot, että 1,5mm2 johto pitäisi kieltää, niin eikös valaistusryhmät yleensä nykyäänkin laiteta 10A sulakkeen taakse ja tehdä 1,5mm2 johdolla?

Jos sulake on 16A niin silloin ei tietenkään 1,5mm2 johtoa saa käyttää, mutta 10A sulakkeen kanssa siinä ei ole tietenkään mitään ongelmaa.

Ja se, että syöttö on otettu kattorasiasta ei vielä kerro että syöttö olisi otettu valaistusryhmästä, koska jakorasiat yleensä sijaitsevat valaisimien kohdalla ja yhteen jakorasiaan voi tulla monta ryhmää (pistorasia ja valaistus).

Tottakai perustuu määräyksiin, ei sähköhommia mutu tuntumalta ja itse päättelemällä tehdä, vaan asiat on hyvinkin tarkasti määräyksissä määrätty. SFS6000 on hyvinkin tarkkaan ohjeistanut VVK:n käytön. Laittaa heti kerralla 2,5mm^2 johdon, niin ei tarvi arpoa syöttöpään sulaketta ja oikosulkuehdot täyttyvät paremmin. Eikä ole myöskään hyvä sekoittaa samaan jakorasiaan pr.-ja valaistusryhmiä keskenään, kun menevät varmasti sekaisin jossakin vaiheessa ja niinkuin tässäkin tapauksessa on sitten ulkopistorasiat syötettynä ei VVK:n perässä olevasta keittiön valaistusryhmästä. Vain todella tyhmä urakoitsija tekee noin.

• HEPPPPPPP
        nykyään kirjoitti:

No ei tietenkään niitä saa sekoittaa keskenään pistorasioita ja valaisimia. Valaistusryhmällä kun harvemmin on VVK-suojausta. Ja 1,5mm^2 kaapeli pitäisi kieltää kokonaan.

Hionoja kommentteja ;)

Laittakaapa jatkossa kommentteihinne hieman lisäselvytystä. Viittaappa vaikka standardin kohtaan, niin ei jää keneltäkään epäselväksi. Omat mielipiteet kannattaa esittää selkeästi omina, eikä määräyksinä. Mitippä nyt, miksei muka kylpyhuone tilassa voisi käyttää pistorasia ja valaistus ryhmänä samaa ryhmää. Varsinkin kun kylpyhuoneissa valaistus tulee liittää VVS:n taakse (SFS-KÄSIKIRJA600 701.415.1).

Ei saa... miksei
        pitäisi kieltää... miksi

• VASTAUS...
        nykyään kirjoitti:

Näköjään on jo niin paljon viestejä ettei systeemi anna enää vastata oikeaan viestiin.

Tulipa luettua koko ketju läpi. Ilmeisesti sama mies tämä "ei saa -mies" joka tuossa ylempänä jankkaa tuota "AINA on 16A". Hän ei osaa mitään perustella eikä mihinkään standardeihin viitata. Kunhan höpöttelee omia mielipiteitään määräyksinä. Sähköalan koulutusta tai kokemusta hänellä ei ainakaan ole. Sen huomaa heti.

Yritin tuossa alempana jo kysellä, että onko jokin määräys joka nuo em. asiat kieltää. Sieltä tuli vain yleistieto, että "asiat on hyvinkin tarkasti määräyksissä määrätty." ja että "SFS6000 on hyvinkin tarkkaan ohjeistanut VVK:n käytön", eikä mitään lainausta määräyksistä koskien noita asioita mistä oli kyse. (Mikä muuten edes on VVK?). Lisäksi tuli vielä omana mielipiteenä, että "Eikä ole myöskään hyvä sekoittaa samaan jakorasiaan pr.-ja valaistusryhmiä keskenään,", eikä taaskaan viittausta määräykseen missä tuosta ohjeistettaisiin. Ei tuo mies näköjään mitään tiedä, mutta silti on kovasti pätemisen tarvetta.

• idiooteille
        ---- kirjoitti:

Joo, eipä tässä TAAS näytä auttavan kuin rautalangan vääntäminen teille idiooteille. Jätän sinulle tarkemman määräyksistä/standardeista kaivelemisen. Tekisi varmaan sinulle hyvää opiskella esim.SFS6000 ihan tarkemminkin.
        Ja sitten tähän ammattikielessä käytettävään peruslyhenteeseen eli
        VVK = VikaVirtasuojaKytkin.
        Käännetään nyt sitten asia haluamaasi muotoon eli kannattaa sekoittaa valaisin ja pistorasiasyötöt keskenään ja ei kannata käyttää VVKta. Lisäksi SFS6000:sta ei kannata välittää.
        Kuulostaako nyt hyvältä ?

Näköjään on jo niin paljon viestejä ettei systeemi anna enää vastata oikeaan viestiin.

Tulipa luettua koko ketju läpi. Ilmeisesti sama mies tämä "ei saa -mies" joka tuossa ylempänä jankkaa tuota "AINA on 16A". Hän ei osaa mitään perustella eikä mihinkään standardeihin viitata. Kunhan höpöttelee omia mielipiteitään määräyksinä. Sähköalan koulutusta tai kokemusta hänellä ei ainakaan ole. Sen huomaa heti.

Yritin tuossa alempana jo kysellä, että onko jokin määräys joka nuo em. asiat kieltää. Sieltä tuli vain yleistieto, että "asiat on hyvinkin tarkasti määräyksissä määrätty." ja että "SFS6000 on hyvinkin tarkkaan ohjeistanut VVK:n käytön", eikä mitään lainausta määräyksistä koskien noita asioita mistä oli kyse. (Mikä muuten edes on VVK?). Lisäksi tuli vielä omana mielipiteenä, että "Eikä ole myöskään hyvä sekoittaa samaan jakorasiaan pr.-ja valaistusryhmiä keskenään,", eikä taaskaan viittausta määräykseen missä tuosta ohjeistettaisiin. Ei tuo mies näköjään mitään tiedä, mutta silti on kovasti pätemisen tarvetta.

• vieläkään...
        idiooteille kirjoitti:

Joo, eipä tässä TAAS näytä auttavan kuin rautalangan vääntäminen teille idiooteille. Jätän sinulle tarkemman määräyksistä/standardeista kaivelemisen. Tekisi varmaan sinulle hyvää opiskella esim.SFS6000 ihan tarkemminkin.
        Käännetään nyt sitten asia haluamaasi muotoon eli kannattaa sekoittaa valaisin ja pistorasiasyötöt keskenään ja ei kannata käyttää VVKta. Lisäksi SFS6000:sta ei kannata välittää.

VikaVirtaSuoja(Kytkin)=VVS tai VVSK, ei VVK. Vastaus oli sellainen kuin odotinkin. Ei tuonut mitään uutta. Eli vastausta tai perusteluja ei taaskaan ole. Se on ihan sama miltä jokin asia kuulostaa tai tuntuu, kun vain yritettiin kysyä, että lukeeko jossain määräyksissä niin kuin sanot. Ei siitä tarvitse hiiltyä jos ei vastausta tiedä. On ihan sallittua rehellisesti myöntää, että vastausta ei valitettavasti tiedä. Ei sitä kannata yrittää omilla mielipiteillä paikata. Hyvää talven alkua ja joulun odotusta!

• pussiin (taas)
        idiooteille kirjoitti:

"Käännetään nyt sitten asia haluamaasi muotoon eli kannattaa sekoittaa valaisin ja pistorasiasyötöt keskenään ja ei kannata käyttää VVKta. Lisäksi SFS6000:sta ei kannata välittää.
        Kuulostaako nyt hyvältä ?"

Ei tietenkään kuulosta hyvältä, mutta mitäs väliä sillä on miltä se kuulostaa koska:

"ei sähköhommia mutu tuntumalta ja itse päättelemällä tehdä"

eli siis sillä kuulostaako se hyvältä ei itsesikään mielestä ole merkitystä, joten jotain logiikkaa nyt noihin höpötyksiisi. Olet monta kertaa puhunut itsesi pussiin. Väität toisaalla yhtä ja toisaalla toista. Jos olet sitä mieltä, että vain ja ainostaan määräysten mukaan tehdään (kuten eräässä viestissä väitit), miksi koko ajan sotket asiaan omat mielipiteesi (faktoina) ja sen ettei joku asennustapa "tunnu hyvältä", etkä perustele väitteitäsi mitenkään saati kerro perustuvatko ne määräyksiin vai ovatko ne itsesikin mielestä vain omia mielipiteitäsi. Pykälää standarista nyt peliin, tai muuten ole hiljaa! Vai eikö löydy? Mutusi ei kiinnosta ketään! Ja se, että alkaa muita haukkumaan idiooteiksi, on aina merkki siitä ettei itsekään tiedä mistä puhuu ja alkaa argumentit loppumaan. Ja se asia on kyllä jo huomattu. Sinä et tule kuitenkaan myöntämään, että et tästä(kään) asiasta mitään tajua, joten hyvät syksyn jatkot täältäkin!

PS. Vai että "VVK" on oikein "ammattikielessä käytetty peruslyhenne"? Heh heh, siinä meillä taas sähkömies! Noh, voihan se jonkun ammatin ammattikielessä jonkun asian peruslyhenne ollakin, mutta valitettavasti vikavirtasuojakytkimen lyhenne se ei ole.

• vastaan
        idiooteille kirjoitti:

Menipä taas jankutukseksi. Se että puututaan stilistisiin seikkoihin esim vikavirtasuojan lyhenteeseen oli se sitten VVK tai VVSK OSOITTAA TEKNISTÄ EPÄPÄTEVYYTTÄ. Mutta täytyyhän sitä jollakin yrittää päteä, kun ei muusta tiedä ja joku laitteen lyhenne on niitä helpoimpia pätemisen kohteita. Mikä tässä on teillä pölvästeilla niin vaikea tajuta ??? Sanon tämän vielä kerran:
        Sähköasennukset tulee tehdä aina määräysten mukaan, joista esim. SFS6000 on keskeisessä roolissa. Sitten on yleiseti tiedossa oleva termi 'hyvä asennustapa' jota tulee noudattaa tapauksissa, jota ei standardista suoraan löydy. Vaikka standardi ei varsinaisesti sanoisikaan, että valaisin ja pistorasiasyöttöjä ei saa samaan jakorasiaan sotkea, ei ole hyvän asennustavan mukaista laittaa niiden kaapeleita kulkemaan saman jakorasian kautta. On ensinnäkin rasiat täynnä kuin linnunpesät ja menee valaisin -ja pr-syötöt varmasti jossakin sekaisin ja sitten on määräysten vastaisia asennuksia.
        Kaikkia pikku detaljeja ei ole standardeissa ja määräyksissä määritelty ja silloin tulee asennus tehdä HYVÄÄ ASENNUSTAPAA noudattaen.
        Sillä etten kaikki SFS:n kohtia teille valmiiksi anna on vaan opetuksellinen tarkoitus. On sinunkin hyvä oppia SFS6000:sta itsenäisesti käyttämään, kun kuulostaa että se on täysin mysteerinen opus. Kaikkia ei tässä maailmassa valmiiksi saa ja asioiden eteen joutuu itsekin töitä tekemään, tuleeko äitiä ikävä ?
        Ehken kirjoittele tässä ollenkaan ammattimiesten kanssa, vaan joidenkin finninaamaisten murroikäisten, jotka vasta haaveilevat ammattikoulusta.

"Käännetään nyt sitten asia haluamaasi muotoon eli kannattaa sekoittaa valaisin ja pistorasiasyötöt keskenään ja ei kannata käyttää VVKta. Lisäksi SFS6000:sta ei kannata välittää.
        Kuulostaako nyt hyvältä ?"

Ei tietenkään kuulosta hyvältä, mutta mitäs väliä sillä on miltä se kuulostaa koska:

"ei sähköhommia mutu tuntumalta ja itse päättelemällä tehdä"

eli siis sillä kuulostaako se hyvältä ei itsesikään mielestä ole merkitystä, joten jotain logiikkaa nyt noihin höpötyksiisi. Olet monta kertaa puhunut itsesi pussiin. Väität toisaalla yhtä ja toisaalla toista. Jos olet sitä mieltä, että vain ja ainostaan määräysten mukaan tehdään (kuten eräässä viestissä väitit), miksi koko ajan sotket asiaan omat mielipiteesi (faktoina) ja sen ettei joku asennustapa "tunnu hyvältä", etkä perustele väitteitäsi mitenkään saati kerro perustuvatko ne määräyksiin vai ovatko ne itsesikin mielestä vain omia mielipiteitäsi. Pykälää standarista nyt peliin, tai muuten ole hiljaa! Vai eikö löydy? Mutusi ei kiinnosta ketään! Ja se, että alkaa muita haukkumaan idiooteiksi, on aina merkki siitä ettei itsekään tiedä mistä puhuu ja alkaa argumentit loppumaan. Ja se asia on kyllä jo huomattu. Sinä et tule kuitenkaan myöntämään, että et tästä(kään) asiasta mitään tajua, joten hyvät syksyn jatkot täältäkin!

PS. Vai että "VVK" on oikein "ammattikielessä käytetty peruslyhenne"? Heh heh, siinä meillä taas sähkömies! Noh, voihan se jonkun ammatin ammattikielessä jonkun asian peruslyhenne ollakin, mutta valitettavasti vikavirtasuojakytkimen lyhenne se ei ole.

• Rhh
        perustuu KAIKKI kirjoitti:

Tottakai perustuu määräyksiin, ei sähköhommia mutu tuntumalta ja itse päättelemällä tehdä, vaan asiat on hyvinkin tarkasti määräyksissä määrätty. SFS6000 on hyvinkin tarkkaan ohjeistanut VVK:n käytön. Laittaa heti kerralla 2,5mm^2 johdon, niin ei tarvi arpoa syöttöpään sulaketta ja oikosulkuehdot täyttyvät paremmin. Eikä ole myöskään hyvä sekoittaa samaan jakorasiaan pr.-ja valaistusryhmiä keskenään, kun menevät varmasti sekaisin jossakin vaiheessa ja niinkuin tässäkin tapauksessa on sitten ulkopistorasiat syötettynä ei VVK:n perässä olevasta keittiön valaistusryhmästä. Vain todella tyhmä urakoitsija tekee noin.

Olen aina kuvitellut, että sähkö perustuu luonnonlakeihin. Jotkut ovat järkeilemällä muotoilleet järkeilynsä tulokset säädöksiksi, kuten SFS 6000. Koska SFS 6000 teksti ei ole internetissä vapaasti saatavana, ainoa tapa saada tietää "Miten on oikein" myös SFS 6000 mukaan, on järkeily omasta päästä alusta asti.

Kysyin TUKES_sta, onko valaistus- ja pistorasia sekarhmät nykyisin kielletty? Eipä ole minkään säännöksen perusteella kielletty, mutta tosiasiallisesti kuulemma tulevat vähenemään. Koska pistorasiat, joihin kytketään kädessä pidettäviä sähkölaitteita, suositellaan varusteltaviksi vikavirtasuojakytkimellä huonetiloissa missä on vesikiertoinen lattialämmitys, mutta valaisimia mielellään ei.

Tosin, eipä taida tulla minulle mieleen, mitä sähkölaitteita normaalisti pidetään kädessä makuuhuoneessa. Hieromalaitteetkin toimivat nykyisin akuilla. Tietokone, silitysrauta, ja pölynimuri ovat niitä makuuhuoneen sähkölaitteita. Eikä niitä käytetä sanamainaisesti, harvoin imuriodaan edes eri huoneissa samanaikaisesti. Joten yli 1600 watin tehoa pistorasioille tuskin tarvitsee pistorasioille mitoittaa, joten 10 A sulake ja 3x1,5 MMJ riittänee olohuoneiden pistorasioille normaalikäytössä.

Sen sijaan keittiön tai olohuoneen katossa on yhä useammin metallista tehty kattolamppu, jossa on hipaisukytkin. Lamppu kytkeytyy pois-päälle koskettamalla kädellä lampun metallirunkoa. Toisella kädellä pidetään mielellään kiinni tiskipöydästä tai vesijohtoputkesta, jotta hipaisukytkin toimisi kunnolla. Eikö näin ollen keittiön kattovalossa tulisi mielellään olla vikavirtasuojakytkin?

Jos keittiön valaisinryhmässä on VVSK, ja kuormaa 11 w säästölampun verran, eikö samasta 10 A sulakkeella varustetusta ryhmästä kannata ottaa virtaa myös ulopistorasialle? Ulkopistorasiaan kytketään ulkovalo liiketunnistimellä ja ehkä joskus joku 1000 watin ruohonleikkuri.

• sivusta seurannu
        jatkuu kirjoitti:

jannu he hee

• Anonyymi
        16A kirjoitti:

Kuinka pitkä matka ehkä pitää vetää paksummalla ja laitaa keskus väliin

Asiantuntija

• sähkäri12

Jos sulake 10a niin 3x1,5s ja jos 16a niin 3x 2,5s.

• välttämättä!

Ei välttämättä. Kun olet sähkäri, tiedät varmasti myös, että miksi ei välttämättä?

• sähkäri12
        välttämättä! kirjoitti:

Ei välttämättä. Kun olet sähkäri, tiedät varmasti myös, että miksi ei välttämättä?

Jos oikosulkuvirta ei täyty pienemmällä poikkipinnalla/sulake ei laukea tarpeeksi nopeasti niin silloin täytyy käyttää vahvempaa johtoa.

Kannattaa siis käyttää mieluummin 3x2,5s johtoa, ja 16a sulakkeella. Kyllähän se oikosulkuvirta lyhkäsissä vedoissa riittänee...

• toisin päin?
        sähkäri12 kirjoitti:

Jos oikosulkuvirta ei täyty pienemmällä poikkipinnalla/sulake ei laukea tarpeeksi nopeasti niin silloin täytyy käyttää vahvempaa johtoa.

Kannattaa siis käyttää mieluummin 3x2,5s johtoa, ja 16a sulakkeella. Kyllähän se oikosulkuvirta lyhkäsissä vedoissa riittänee...

Entäs toisin päin? Sähkärinä tiedät varmasti myös, milloin 16A sulakkeen takana voidaan käyttää 1,5mm2 johtoa?

• päin?
        toisin päin? kirjoitti:

Entäs toisin päin? Sähkärinä tiedät varmasti myös, milloin 16A sulakkeen takana voidaan käyttää 1,5mm2 johtoa?

Pistorasiassa ei koskaan voi käyttää 16 A sulaketta ja 1,5 kaapelia.

• niin!
        päin? kirjoitti:

Kysymys onkin kompa. Sillä jopa 0,75mm2 johtimen käyttö 16A sulakkeen takana on sallittua. Sen, että missä, milloin ja miten, jätän kotitehtäväksi.

• vaan voi
        päin? kirjoitti:

Katsiskos lukea vähän kuormitettavuus taulukoita.

• sähkäri12
        toisin päin? kirjoitti:

16A sulakkeen takana voidaan käyttää 1,5mm2 johtoa tai jopa 0,75mm2 johtoa laitteen liitäntäjohdossa/jatkojohdossa niin kuin joku tuolla alempana jo hieman väläytteli.

Liitäntäjohdot mitoitetaan laitteen ottaman tehon mukaan. Esimerkiksi digikameran laturissa on liitäntä johto 2x 0,75mm2 ja sitä voidaan täysin turvallisesti käyttää 16a sulakkeen takana koska laturi ei monta wattia ota ja sulake kyllä oikosulkutapauksessa laukeaa.

Sitten toinen hieman kiikun kaakun oleva juttu on se, että esimerkiksi autotalli on ulkorakennuksessa ja sinne tulee maakaapeli 16a sulakkeen takaa.

Niin kiusaus voi olla suuri vetää esimerkiksi jokin loisteputkivalaisin 1,5mm2 johdolla, vaikka kyseessä on kiinteä asennus ja sulake 16a. Loisteputki ottaa max. 60wattia ja sulake kyllä laukeaa mutta eihän se ihan laillista ole...

• Valopää
        sähkäri12 kirjoitti:

16A sulakkeen takana voidaan käyttää 1,5mm2 johtoa tai jopa 0,75mm2 johtoa laitteen liitäntäjohdossa/jatkojohdossa niin kuin joku tuolla alempana jo hieman väläytteli.

Liitäntäjohdot mitoitetaan laitteen ottaman tehon mukaan. Esimerkiksi digikameran laturissa on liitäntä johto 2x 0,75mm2 ja sitä voidaan täysin turvallisesti käyttää 16a sulakkeen takana koska laturi ei monta wattia ota ja sulake kyllä oikosulkutapauksessa laukeaa.

Sitten toinen hieman kiikun kaakun oleva juttu on se, että esimerkiksi autotalli on ulkorakennuksessa ja sinne tulee maakaapeli 16a sulakkeen takaa.

Niin kiusaus voi olla suuri vetää esimerkiksi jokin loisteputkivalaisin 1,5mm2 johdolla, vaikka kyseessä on kiinteä asennus ja sulake 16a. Loisteputki ottaa max. 60wattia ja sulake kyllä laukeaa mutta eihän se ihan laillista ole...

"Niin kiusaus voi olla suuri vetää esimerkiksi jokin loisteputkivalaisin 1,5mm2 johdolla, vaikka kyseessä on kiinteä asennus ja sulake 16a. Loisteputki ottaa max. 60wattia ja sulake kyllä laukeaa mutta eihän se ihan laillista ole..."

Tästä on keskusteltu ennenkin eikä muistaakseni mitään varmuutta asiasta tullut. Oikosulkusuojaus ja nopea poiskytkentä pitää tietenkin hoitaa, mutta loistevalaisin ei todennäköisesti ylikuormitu, joten miksi johto pitäisi välttämättä ylikuormitussuojata?

• inssi1
        sähkäri12 kirjoitti:

Tai oikeammin käyttää 2,5mm^2 kaapelia ja 10A:n sulaketta. 10A:n sulaketta ja jos sillä ei tule vaihtaa 16A:iin. Täytyy oikosulkuehdot varmemmin.

• on!
        sähkäri12 kirjoitti:

"16A sulakkeen takana voidaan käyttää 1,5mm2 johtoa tai jopa 0,75mm2 johtoa laitteen liitäntäjohdossa/jatkojohdossa niin kuin joku tuolla alempana jo hieman väläytteli."

Aivan näin!

• vts00x
        sähkäri12 kirjoitti:

koskevat tietysti vain kiinteätä asennusta eli ei sekoiteta nyt asioita keskenään. Se, mitä pistorasiaan liitetään on aina jonkin laitestandardin tai erillisen testauksen mukaan mitoitettua.

• sähköistäjä
        sähkäri12 kirjoitti:

Keskuksen sisällä saa käyttää yhtä kokoa pienempää johdinta, joten keskuksessa olevat pistorasiat, esim din-kiskoon asennettavat saa kai silloin johdottaa 1,5mm2 johdolla.

• paitsi että
        niin! kirjoitti:

Kysymys onkin kompa. Sillä jopa 0,75mm2 johtimen käyttö 16A sulakkeen takana on sallittua. Sen, että missä, milloin ja miten, jätän kotitehtäväksi.

kiinteässä asennuksessa et saa käyttää alle 1,5mm2 johtimia.

• että nythän
        Valopää kirjoitti:

"Niin kiusaus voi olla suuri vetää esimerkiksi jokin loisteputkivalaisin 1,5mm2 johdolla, vaikka kyseessä on kiinteä asennus ja sulake 16a. Loisteputki ottaa max. 60wattia ja sulake kyllä laukeaa mutta eihän se ihan laillista ole..."

Tästä on keskusteltu ennenkin eikä muistaakseni mitään varmuutta asiasta tullut. Oikosulkusuojaus ja nopea poiskytkentä pitää tietenkin hoitaa, mutta loistevalaisin ei todennäköisesti ylikuormitu, joten miksi johto pitäisi välttämättä ylikuormitussuojata?

on niin että jos ylikuormitussuojaus ei toteudu pitää kuitenkin kaapelin I^2*t suojaus toteutua (2008 alusta).

Ja nyrkkisäännöt 10A-1,5mm2 ; 16A-2,5mm2 jne. jne. Muistakseni (valistunut arvaus) 70mm2 kaapelilla alkaa toi I^2*t suojaus riittämään "ylikoon sulakkeella"...

• ne piuhat
        sähköistäjä kirjoitti:

Keskuksen sisällä saa käyttää yhtä kokoa pienempää johdinta, joten keskuksessa olevat pistorasiat, esim din-kiskoon asennettavat saa kai silloin johdottaa 1,5mm2 johdolla.

saa olla useempaakin kokoa pienempiä , tietyin ehdoin toki.

• sähkömestari
        niin! kirjoitti:

kiinteissä asennuksissa. Erittäin törkeä ja väärä tieto tuo!

• HEPPPPPPP

Keskuksen oikosulkuvirta ja johtimen impedanssi (resistanssi reaktanssi) määräävät johdon päässä olevan oikosulkuvirran.

esim.
      KOSKETUSJÄNNITESUOJAUKSESSA
      Johdonsuoja-automaatti
      B-tyypin vaadittu C-tyypin vaadittu
      0,4 ja 5s mitattu 0,4 ja 5s mitattu
      10A 50A 62,5A 100A 125A
      16A 80A 100A 160A 200A

Gg-sulake
      vaadittu vaadittu
      0,4s mitattu 5,0s mitattu
      10A 82A 102,5A 46,5A 58,2A
      16A 110A 137,5A 65A 81,3A

esim. 0,4s poiskytkentäaika kun keskuksessa 220A oikosulkuvirta.
      Suojaava sulake poikkipinta pituus
      10AGg 1,5m2 57m
      16AGg 1,5m2 34m
      10AGg 2,5m2 95m
      16AGg 2,5m2 56m

esim. 0,4 ja 5,0s poiskytkentäaika kun keskuksessa 220A oikosulkuvirta.
      Suojaava "sulake" poikkipinta pituus
      10A B-tyypin 1,5m2 115m
      16A B-tyypin 1,5m2 59m
      10A B-tyypin 2,5m2 193m
      16A B-tyypin 2,5m2 99m
      10A C-tyypin 1,5m2 40m
      16A C-tyypin 1,5m2 12m
      10A C-tyypin 2,5m2 68m
      16A C-tyypin 2,5m2 21m

Näin vanhan opin mukaan ja esim valaistuslähdoissä joissa ei tarvita VVS:jaa. Nykyään kun kosketusjännitesuojaukseen soveltuu vikavirtasuoja joka on pakollinen kaikissa pistorasialähdoissä, voidaan mitoitus tehdä lämpenemän mukaan. Onko tämä sitten suositeltavaa vai ei, sen päättää jokaisen suunnittelija/sähkötöitä tekevä.

Johdonsuojakatkaisijat toimivat myös hyvin ylikuormitussuojana. Eli 10A totsi voidaan laittaa kaapelille jota saa kuormittaa 10A. 10Gg-sulakkeella taasen johdon tulee kestää 13,5A kuormitus. Tällöin pitää huolehtia että lämpöhäviöt saadaan siirrettyä pois kaapelilta.

Maksimi "sulake" koko OIKOSULKUSUOJAUKSESSA
      Gg 1,5m2 25A
      Gg 1,5m2 32A
      johdonsuojakatkaisimella 1,5m2 10A
      johdonsuojakatkaisimella 1,5m2 16A

• HEPPPPPPP

esim.
        Johdonsuoja-automaatti
        ---- B-tyypin--- vaadittu--- C-tyypin-- vaadittu
        ---- 0,4 ja 5s-- mitattu---- 0,4 ja 5s- Mitattu
        10A-- 50A-------- 62,5A------- 100A----- 125A
        16A-- 80A-------- 100A-------- 160A----- 200A

Gg-sulake
        vaadittu vaadittu
        ------0,4s---- mitattu---- 5,0s---- mitattu
        10A---82A----- 102,5A----- 46,5A--- 58,2A
        16A---110A---- 137,5A----- 65A----- 81,3A

10AGg 1,5m2 57m
        16AGg 1,5m2 34m
        10AGg 2,5m2 95m
        16AGg 2,5m2 56m

10A B-tyypin 1,5m2 115m
        16A B-tyypin 1,5m2 59m
        10A B-tyypin 2,5m2 193m
        16A B-tyypin 2,5m2 99m
        10A C-tyypin 1,5m2 40m
        16A C-tyypin 1,5m2 12m
        10A C-tyypin 2,5m2 68m
        16A C-tyypin 2,5m2 21m

Näin vanhan opin mukaan ja esim valaistuslähdoissä joissa ei tarvita VVS:jaa. Nykyään kun kosketusjännitesuojaukseen soveltuu vikavirtasuoja joka on pakollinen kaikissa pistorasialähdoissä, voidaan mitoitus tehdä lämpenemän mukaan. Onko tämä sitten suositeltavaa vai ei, sen päättää jokaisen suunnittelija/sähkötöitä tekevä.

Johdonsuojakatkaisijat toimivat myös hyvin ylikuormitussuojana. Eli 10A totsi voidaan laittaa kaapelille jota saa kuormittaa 10A. 10Gg-sulakkeella taasen johdon tulee kestää 13,5A kuormitus. Tällöin pitää huolehtia että lämpöhäviöt saadaan siirrettyä pois kaapelilta.

Gg 1,5m2 25A
        Gg 1,5m2 32A

• jep joo
        HEPPPPPPP kirjoitti:

esim.
        Johdonsuoja-automaatti
        ---- B-tyypin--- vaadittu--- C-tyypin-- vaadittu
        ---- 0,4 ja 5s-- mitattu---- 0,4 ja 5s- Mitattu
        10A-- 50A-------- 62,5A------- 100A----- 125A
        16A-- 80A-------- 100A-------- 160A----- 200A

Gg-sulake
        vaadittu vaadittu
        ------0,4s---- mitattu---- 5,0s---- mitattu
        10A---82A----- 102,5A----- 46,5A--- 58,2A
        16A---110A---- 137,5A----- 65A----- 81,3A

10AGg 1,5m2 57m
        16AGg 1,5m2 34m
        10AGg 2,5m2 95m
        16AGg 2,5m2 56m

10A B-tyypin 1,5m2 115m
        16A B-tyypin 1,5m2 59m
        10A B-tyypin 2,5m2 193m
        16A B-tyypin 2,5m2 99m
        10A C-tyypin 1,5m2 40m
        16A C-tyypin 1,5m2 12m
        10A C-tyypin 2,5m2 68m
        16A C-tyypin 2,5m2 21m

Gg 1,5m2 25A
        Gg 1,5m2 32A

olihan tossa jotain oikeinkin

• HEPPPPPPP
        jep joo kirjoitti:

olihan tossa jotain oikeinkin

D1

;)

• vuoden?
        HEPPPPPPP kirjoitti:

D1

;)

painovirheitä näyttää olevan...

• HEPPPPPPP
        vuoden? kirjoitti:

painovirheitä näyttää olevan...

2006
        Tahi copypaste virhe. Mikä virhe?

Lähinnä taulukot on kopioitu D1:stä

• vihre
        HEPPPPPPP kirjoitti:

2006
        Tahi copypaste virhe. Mikä virhe?

Lähinnä taulukot on kopioitu D1:stä

Kirjoitit "Johdonsuojakatkaisijat toimivat myös hyvin ylikuormitussuojana. Eli 10A totsi voidaan laittaa kaapelille jota saa kuormittaa 10A."

Johdonsuojakatkaisijoiden terminen rajavirta on 1,45* In = 10A totsin perässä johdon kuormitettavuus oltava 14,5A

• HEPPPPPPP
        vihre kirjoitti:

Kirjoitit "Johdonsuojakatkaisijat toimivat myös hyvin ylikuormitussuojana. Eli 10A totsi voidaan laittaa kaapelille jota saa kuormittaa 10A."

Johdonsuojakatkaisijoiden terminen rajavirta on 1,45* In = 10A totsin perässä johdon kuormitettavuus oltava 14,5A

Lainaus D1 s.127:
        "Ylikuormitussuojaussulakkeilla
        Sulakkeilla ylempi sulamisrajavirta on suurempi kuin 1,45 kertaa sulakkeen nimellisvirta."

Eli sulakkeella eikä johdonsuojakatkaisijalla. Johdosuojakatkaisija (ns. automaattisulake) laukeaa "välittömästi" kun virta ylitää arvon. Kun taas sulake kestää pientä ylikuormaa "rikkoutumatta".

lainaus D1 s.126:
        "Jos johtimen kuormitettavuus on enintään 16A, ylikuormasuojaksi voidaan valita 16A johdonsuojakatkaisija."

• paikaansa
        HEPPPPPPP kirjoitti:

Lainaus D1 s.127:
        Sulakkeilla ylempi sulamisrajavirta on suurempi kuin 1,45 kertaa sulakkeen nimellisvirta."

Eli sulakkeella eikä johdonsuojakatkaisijalla. Johdosuojakatkaisija (ns. automaattisulake) laukeaa "välittömästi" kun virta ylitää arvon. Kun taas sulake kestää pientä ylikuormaa "rikkoutumatta".

lainaus D1 s.126:
        "Jos johtimen kuormitettavuus on enintään 16A, ylikuormasuojaksi voidaan valita 16A johdonsuojakatkaisija."

EI PIDÄ PAIKKAANSA. JOHDONSUOJA-AUTOMAATTI ON MYÖS SULAKE JA EI TODELLAKAAN LAUKEA VÄLITTÖMÄSTI.

• toimintarajavirta
        HEPPPPPPP kirjoitti:

Lainaus D1 s.127:

lainaus D1 s.126:

Johdonsuojakatkaisijoilla ( B , C ja D tyypit) pienellä ylikuormituksella, 1,13* In laukaisuajan on oltava SUUREMPI kuin 1h.

1,45*In on ns. "ylempi toimintarajavirta".

• HEPPPPPPP
        paikaansa kirjoitti:

EI PIDÄ PAIKKAANSA. JOHDONSUOJA-AUTOMAATTI ON MYÖS SULAKE JA EI TODELLAKAAN LAUKEA VÄLITTÖMÄSTI.

"välittömäsi" = erittäin nopeasti
        Perke¤%& kiire virhe, kiireesti kirjoitettu ennen kotiin lähtöä. Eli oikosulkutilanteessa laukeaa miltein välittömästi.

D1:n mitoitusohje 16A kaapeli 16A johdonsuojakatkaisija. Onkohan tuo ajateltu ettei minuutin puolitoistakertainen ylikuormitusvirta aiheuta vaurioita kaapeliin. Piiri lienee kuitenkin ajateltu sellaiseksi että siellä esiintyy ylikuormia vain hyvin harvoin ja lyhytaikaisesti.

Kaivaa...
        sfs600 s.162
        On sallittua, että:
        Piirin suunnitteluvirta = johtimen JATKUVA kuormitettavuus = suojalaitteen mitoiusvirta

Kuitenkin virta (I2) jolla suojalaite toimii tehokkaasti on 1,45*johtimen jatkuva kuormitettavuus.

"HUOM. 2 Tämän kohdan mukainen suojaus ei tietyissä tapauksissa anna täydellista suojausta, esim. jos ylivirta on pitkän aikaa pienempi kuin I2... ...piirit suunnitellaan siten, ettei pitkäaikaisia pieniä ylikuormituksia esiinny usein."

No mitäs tästä opittiin...
        Eli ainakin minä käyttän johdonsuojakatkaisijoilla samoja kaapelinmitoituksia kuin gG sulakkeilla. Tämä on niin sanottu järjen ja kuparin suhde eli ei lasketa kinthaalle vaan hieman yli. Pienempää I2 arvoa voin/tulen soveltamaan laajennus ja vastaavissa kohteissa, joissa kustannukset nousisivat suuriksi.

• ja jooo
        HEPPPPPPP kirjoitti:

"välittömäsi" = erittäin nopeasti
        Perke¤%& kiire virhe, kiireesti kirjoitettu ennen kotiin lähtöä. Eli oikosulkutilanteessa laukeaa miltein välittömästi.

D1:n mitoitusohje 16A kaapeli 16A johdonsuojakatkaisija. Onkohan tuo ajateltu ettei minuutin puolitoistakertainen ylikuormitusvirta aiheuta vaurioita kaapeliin. Piiri lienee kuitenkin ajateltu sellaiseksi että siellä esiintyy ylikuormia vain hyvin harvoin ja lyhytaikaisesti.

Kaivaa...
        sfs600 s.162
        On sallittua, että:
        Piirin suunnitteluvirta = johtimen JATKUVA kuormitettavuus = suojalaitteen mitoiusvirta

Kuitenkin virta (I2) jolla suojalaite toimii tehokkaasti on 1,45*johtimen jatkuva kuormitettavuus.

"HUOM. 2 Tämän kohdan mukainen suojaus ei tietyissä tapauksissa anna täydellista suojausta, esim. jos ylivirta on pitkän aikaa pienempi kuin I2... ...piirit suunnitellaan siten, ettei pitkäaikaisia pieniä ylikuormituksia esiinny usein."

No mitäs tästä opittiin...
        Eli ainakin minä käyttän johdonsuojakatkaisijoilla samoja kaapelinmitoituksia kuin gG sulakkeilla. Tämä on niin sanottu järjen ja kuparin suhde eli ei lasketa kinthaalle vaan hieman yli. Pienempää I2 arvoa voin/tulen soveltamaan laajennus ja vastaavissa kohteissa, joissa kustannukset nousisivat suuriksi.

Ihan mielenkiinnosta että missä joutuu "niin nahoilleen" mitottaa ettei 1,45*In täyttyisi?

Pari esimerkkiä tulee mieleen... joista järkeviä..?.

1) uppo as. (A), 1,5mm^2 johto 3~kaapeli 10A johdonsuojakatkaisija. (kuormitettavuus 13,5A)

2) hylly as. (c) 1,5mm^2 johto 3~kaapeli 16A johdonsuojakatkaisija. (kuormitettavuus 18,5A)

3) kaapeli maahan (D) 1,5mm^2 johto 1~kaapeli 32A johdonsuojakatkaisija. (kuormitettavuus 33A)

Kaikki sallittuja, käytätkö muita kuin ensimmäistä?

• HEPPPPPPP
        ja jooo kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta että missä joutuu "niin nahoilleen" mitottaa ettei 1,45*In täyttyisi?

Pari esimerkkiä tulee mieleen... joista järkeviä..?.

1) uppo as. (A), 1,5mm^2 johto 3~kaapeli 10A johdonsuojakatkaisija. (kuormitettavuus 13,5A)

2) hylly as. (c) 1,5mm^2 johto 3~kaapeli 16A johdonsuojakatkaisija. (kuormitettavuus 18,5A)

3) kaapeli maahan (D) 1,5mm^2 johto 1~kaapeli 32A johdonsuojakatkaisija. (kuormitettavuus 33A)

Kaikki sallittuja, käytätkö muita kuin ensimmäistä?

Teoreettisestihan monet asiat ovat sallittuja. Kysymyksethän lähtivät siitä kun joku väitti ettei jokin ole sallittua tahi mahdollista.

Itse käytän pääsääntöisesti 6mm2 ja isompia kaapeleita eli talotekniikkaan tulee harvemmin puututtua. Isoimmilla kaapeleilla ja isommilla työmailla alkaa jo olemaan hinnallisesti merkitystä mille kaapelilla vedetään.

Käytän itse viratelihommissa 10A johdonsuojilla 1,5mm2 (tai 2,5m2 jos ei satu olemaan 1,5m2 matkassa) ja 16A johdonsuojilla 2,5m2.

Siis vastaus kysymykseen, en. Niin ja 1. vaihtoehdossa käytän kolmea johdonsuojakatkaisijaakin ;).

• ja piste

Tämä ketju todistaa vanhan teorian todeksi: mitä tyhmempi ja/tai typerämpi ja/tai mitättömämpi kysymys tai keskustelunaihe, sitä enemmän keskustelua se synnyttää.

Miettikääpä vähän, kaikki vastaajat! Johan siinä kysyjääkin alkaa jo naurattaa, mitä sai aikaan tyhjänpäiväisellä kysymyksellään, johon jokaisen ammattitaitoisen sähkömiehen pitäisi tietää vastaus. Minä en toista sitä tässä, koska se on niin ilmeinen.

• sitten

Sano nyt ihmeessä se oikea vastaus, jos kerta sen tiedät.

• ja piste
        sitten kirjoitti:

Sano nyt ihmeessä se oikea vastaus, jos kerta sen tiedät.

Olen lukenut vain pari ensimmäistä vastausta, joten en tiedä, onko ratkaisua "ongelmaan" vielä löytynyt. 80-luvulla opetettiin, että pelkästään 1-luokan pistorasioita sisältävän ryhmän varokekoko on aina...
        Käykääpä kaivamassa muistiinpanonne esille!

• totta ____
        ja piste kirjoitti:

Olen lukenut vain pari ensimmäistä vastausta, joten en tiedä, onko ratkaisua "ongelmaan" vielä löytynyt. 80-luvulla opetettiin, että pelkästään 1-luokan pistorasioita sisältävän ryhmän varokekoko on aina...
        Käykääpä kaivamassa muistiinpanonne esille!

Minäkin muistan lukeneeni nuolenpäistä, määräyksiä ajalta jolloin sähkömiehen autossa oli vielä neliskanttiset pyörät....

Olisko tietojen päivityksen aika? Ruotsissakin on jo oikeanpuoleinen liikenne!!!

yli 10 vuotta vanhalla opuksella ei tee mitään. 5 vuoden ikäinen on jo siinä ja tässä... ( okei, suuruusluokan näkee, onko lintu vai kala).

• jatkaa???
        totta ____ kirjoitti:

Minäkin muistan lukeneeni nuolenpäistä, määräyksiä ajalta jolloin sähkömiehen autossa oli vielä neliskanttiset pyörät....

Olisko tietojen päivityksen aika? Ruotsissakin on jo oikeanpuoleinen liikenne!!!

yli 10 vuotta vanhalla opuksella ei tee mitään. 5 vuoden ikäinen on jo siinä ja tässä... ( okei, suuruusluokan näkee, onko lintu vai kala).

oikein tulipalo saatu tälle ketjulle...
        missä palokunta viipyy???

• pee
        jatkaa??? kirjoitti:

oikein tulipalo saatu tälle ketjulle...
        missä palokunta viipyy???

Sillähän tämä jatkuu,että haistatan p:t sinulle

• hyh
        pee kirjoitti:

Sillähän tämä jatkuu,että haistatan p:t sinulle

piiitkä p***a.

• haloo tässä

täysin tyhjästä! vedä paksummalla, niin ei käy heti pieneksi.

• generaattori

Teppo moi, huomaat jo varmaan että nyt kantsii tehdä näin :

Menet huomenna biltemaan ja ostat pienen 2-tahti aggrigaatin,bensakäyttöisen.

Sen sitten turautat käyntiin ja tuikkaat sen ulkona käytettävän himmelin piuhan kylkeen kiinni.

Toimii.

• ylläpitäjä pistä

jo poikki tämä!!!

• pitääyllä
        ylläpitäjä pistä kirjoitti:

jo poikki tämä!!!

onhan yks mmj saanut suuren keskustelun aikaan ja hurjat lukija määrät.
        pidetään roihua yllä, lappamalla viestejä ketjuun...

• ylipitkä ketju

. = piste

• fkdkfkfk

Nimpä tämäkin keskustelu on sammut ja tulipalokin tyrehtynyt otsikon vierestä.

• liten biten saken

Niin, anteeksi mutta mikä olikaan kysymys, voisiko joku valaista minua ?

• 2,5mm^2

olishan tuo hyvä käydä tuo asia vielä kertaalleen läpi. Eli aina pitää laittaa 2,5mm^2 kaapeli

• tässä...
        2,5mm^2 kirjoitti:

olishan tuo hyvä käydä tuo asia vielä kertaalleen läpi. Eli aina pitää laittaa 2,5mm^2 kaapeli

Minulla on hyvä idea miten saadan tämä keskustelu vielä jatkumaan! Se tulee tässä, eli: ei tarvi aina olla 2,5mm2 johto! Väitelkää! Jatkakaa! Tämä on mahtavaa!

• sulake16a
        tässä... kirjoitti:

Minulla on hyvä idea miten saadan tämä keskustelu vielä jatkumaan! Se tulee tässä, eli: ei tarvi aina olla 2,5mm2 johto! Väitelkää! Jatkakaa! Tämä on mahtavaa!

Siellähän on 16A:n sulake. Teet taas vastoin määräyksiä !!

• Mahtavaa!
        sulake16a kirjoitti:

Jes! Tästä se taas lähtee! Hyvä poijjaat!

• AINA.
        sulake16a kirjoitti:

Niin, AINA.

• tämän jälkeen

No urakoidaampa nyt tähän ketjuun vielä sata vastausta rikki. Yksi viesti joltain innokkaalta niin sit menee satanen rikki.

• ölkko

Minäpä pistän tänne sen sadannen viestin niin saadaa ketju vihdoinkin päätökseen.

• juippi12.60
        ölkko kirjoitti:

Minäpä pistän tänne sen sadannen viestin niin saadaa ketju vihdoinkin päätökseen.

1.5mm^2 kaapeli riittää 60A sulakkeelle täh..täh..

• ff
        juippi12.60 kirjoitti:

1.5mm^2 kaapeli riittää 60A sulakkeelle täh..täh..

Raneille tiedoksi,10 A=1,5mm2,16A=2,5mm2,20A=4mm2,25A=6mm2,35A=10mm2. Tai oliko se niin?

• revi siitä
        ff kirjoitti:

Raneille tiedoksi,10 A=1,5mm2,16A=2,5mm2,20A=4mm2,25A=6mm2,35A=10mm2. Tai oliko se niin?

puoli aaria =>tuokkonen mämmiä on 0 pilkku 15 toista ämpäriä, abaut.

• Anonyymi

Joko on kaapeli ostettua

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6915
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3898
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3280
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2844
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2662
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      37
      2092
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2047
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      38
      1963
    Aihe