Tuli tässä mieleen että miten suuri osa "tosiuskovista" sairastaakin skitsofrenia?
Oireet sopivat ainakin aika hyvin;
Harhaluuloja, harhaaistimuksia
ja tiedon käsittelyn ongelmat :)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Skitsofrenia
harhaluulot ovat kaikilla uskovaisilla mutta harhaaistimuksia on aika harvalla.
Mutta psykoosia sairastava kulee joskus ääniä, mitä uskovainen voi luulla jumalan ääneksi :P
ja koska kumminkin joku tiedustelee niin kyllä luulen että minulle alkaa kehittyä skitsofrenia tai ainakin luulen niin :)
Skitsofrenia...
9
403
Vastaukset
- cybo-ceronimo-cabriel-61
Paljon on mahdollisuuksia ole'massa'olossa, jos liikaa miettii sekoaa varmasti ja jos aina samoja kiertää niin varmasti totaalisesti.
Se että olet, muut ovat, 'kaikki on' ei ole yksiselitteistä ja selvää "kauraa", elämä on todellakin i h m e e l l i s t ä. - Hanna
Täysin kahdesta eri asiasta on kysymys uskosta ja skitsofreniasta. Ei sairaudelle mitään voi, mutta helppoa ei ole mieleltään sairailla.
- Kössönöm
mutta pidät itseäsi mieleltäsi terveenä?
- Hanna
Kössönöm kirjoitti:
mutta pidät itseäsi mieleltäsi terveenä?
En halua ylentää itseäni. Käsivammani vuoksi olen nyt kuntokartoituskurssilla. Siellä kallonkutistajat, fysioterapeut ym. tkevät selkoa "mihin minusta olisi nyt isona". Olen jo sen verran iäkäs etten haluaisi kouluttautua ammattiin, joka vaatii monivuotisen opiskelun. Tulin juuri palaverista, jossa kartoietaan testien perusteella saadusta tiedosta yhteenvetoa "mihin minun kykyni, taitoni ym. riittävät". Näiden viisaiden mielestä olen erittäin lahjakas ja mahtava persoona. Ainesta olisi vaikka mihin ihmissuhdeammattiin. Uskotko nyt näitä ammatinvalinnan ja psykologian ammattilaisia vai omaa kapeata subjektiivista, ateistista ajatteluasi kysyessäsi arviotani mielenterveydestäni. Myös terveyteni on ikäisekseni harvinaisen hyvä lukuunottamatta käsivammaani. Tuskin he suosittelisivat mielisairaalle psykologin tai sosiologin ammattia. Olen kertonut heille avoimesti myös vakaumukseni. Tietysti voit väitää minun valehtelevan. Mitähän sinun omassa nupissasi risteilee kun teet tuollaisia kuntokartoituksia noin vain "etätyönä". Uskon sittenkin enemmän näitä ammattilaisia kuin sinua ja jopa itseäni. En olisi ikinä uskonut niin loistavaa palautetta kyvyistäni. Kiitos Jumalalleni ja Hän johdattakoon käyttämään kykyjäni ja kokemuksiani valtakuntansa kirkastamiseksi.
- hyvän sään aikaan
Sulla se sitten on omasta mielestäsi terve tapa suhtautua sairaisiin. Mene hoitoon!
- Valkoparta
Toinen filosofi, milian, on aikoinaan pohdiskellut asiaa monen aloituksen edestä. Ja onhan tämä yksi kestoaihe muutenkin.
- tietoa:
"Monet skitsofreniapotilaat ovat uskonnollisia ja tuoreen tutkimuksen mukaan uskonnollisuus voi myös vaikuttaa potiliden oireisiin. .."
".. sillä 14 prosentille uskonto aiheutti henkistä epätoivoa, 10 % koki uskonnon pahentavan psukoosioireita ja yhtä monella uskonto liittyi myös itsemurhayrityksiin. .."
Seura 47/2006 s.79
"Uskonnollisen kokemuksen aivoituksia ohimolohkoissa
Ohjelma esitettiin Britanniassa valtakunnan verkossa torstaina.
Hyvin kiihkeästi uskonnollisten ihmisten aivot saattavat olla jo syntymästä erilaiset kuin muilla ihmisillä. Uskonnon vahvaksi kokeminen ei siis johtuisikaan ihan vapaasta tahdosta tai vastauksena ilmoitukseen ylhäältä.
Jotkut neurologit alkoivat pohtia asiaa, kun eräät epileptikot kokivat hyvin ristiriitaisesti uskonnollisuutta. Epilepsiapotilas Rudi Affolter on esimerkiksi piintynyt ateisti.
Siitä huolimatta hän koki 43-vuotiaana vahvan uskonnollisen näyn, jossa hän oli ei enempää eikä vähempää kuin itse helvetissä.
"Olin hyvin masentunut ajatuksesta, että joudun viettämään siellä lopun ikääni."
Brittiläinen tavallinen perheenäiti, mutta epileptikko Gwen Tighe puolestaan luuli synnyttäneensä Jeesuksen. Hän nimitti aviomiestään Joosefiksi ja itseään Mariaksi.
Professori V. S. Ramarchandran Kalifornian osavaltion yliopistosta San Diegosta uskoo, että tietyt aivojen osat vaikuttavat tällaisiin uskonnollisiin kokemuksiin.
Hurmoksen tai kokemuksen voimaa voi mitata iholta tai kuvata aivojen osien aktivoitumista. Jotkut aivotutkijat uskovat, että monet historian uskonnollisesti vahvat henkilöt, kuten Paavali tai karismaattiset lahkojohtajat voisivat kuulua samaan joukkoon."
Helsingin Sanomat
hs.tiede@sanoma.fi
http://www.seura.fi/ - Kössönöm
opetetaan. Ei kukaan uusia jumalia keksi. Kyllä se sama "olento" eri hahmoina on aina esiintynyt.
- Milian***
...ja melko-helvetin-pitkiä debatteja onkin aiheesta käyty tällä palstalla muinoin. Ja luonnollisesti hampaita kiristellen ja tukkaa kiskoen.
Minulle -oli todisteita tai ei- on aivan täysi itsestään selvyys, että paranoidi skitsofrenia on läheisessä yhteydessä uskonnollisuuteen..lähinnä kiihko-sellaiseen.
Nyt vastikään olen jäänyt pohtimaan ajoittain kysymystä, että voisiko tällaista uskonnollista paranoidista skitsofreniaa "ruokkia syttymään". Ja mielestäni voi.
Koska yksikään ihminen ei usko mihinkään nimettyihin jumaliin itsestään vaan aina ulkopuolisen osapuolen "avustamana" on selvää, että kuulijan mielen- ja luonteenlaadusta riippuen joku "lähetyskäskyään" noudattava saa aikaiseksi mahdollisesti useitakin mieletään sairaita (uskonnollisia) ihmisiä.
Ajatusprosessi on kesken, enkä ole ehtinyt etsimään vielä mistään tietoa, olisiko aiheesta tehty mitään tutkimusta tms.
Onko kellään tietoa tällaisista?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076904- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483806Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513498
- 1883445
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242949- 672654
- 462491
- 131854