Autossani (Audi A4) on kesärenkaissa 17" Alessio F1 vanteet. Vanteet painaa renkaineen n.22kg!! Talvirenkaat Audin omilla 15" aluilla 16kg. Kesärenkaiden painon huomaa jopa ajettavuudessa. Kertokaa mikä vanne-merkit/mallit olisivat mahd. kevyet?
Aluvanteiden paino??
18
19491
Vastaukset
- taotut
Kevytmetallivanteissa hinta=laatu, niin ikävältä kuin se kuulostaakin. Taottua alumiinia voi yrittää etsiä ja jos parasta haluaa niin merkit löytyy niistä mitä esmes ralliautojen alla pyörii. Ne kyllä useimmiten on magnesiumia.
Teräs on oikein käytettynä edelleen pätevä aine moneen kohteeseen kuten vanteisiin. - matka-ajossa
Itse olen hankkinut eri kokoisia ja painoisia vanteita eri käyttötarkoituksiin.
Lapinreissulle valintani ovat raskaat vanteet, mutta kapeat renkaat.
Mitä raskaampi rengasvannepaketti, niin sitä paremmin se varastoi auton liike-energiaa.
Mutta se myös vaatii kiihdyttäessä energiaa, joten kaupunkikäyttöön valintani on kevyet vanteet, joihin asennettuna on leveät ja näyttävät matalaprofiilirenkaat.
Koska nopeudet eivät taajamissa nouse suuriksi, niin ilmanvastuksella ei ole merkitystä kovinkaan paljoa polttoaineenkulutuksen suhteen.
Sen sijaan näyttävien vanteiden hyöty tulee paremmin ilmi hitaissa nopeuksissa, koska niiden näyttävyys ehditään huomata niin jalankulkijoiden ja toivottavasti myös viereisellä kaistalla ajavien autoilijoidenkin silmin.
Valintojen maailma.- päinvastoin
Auto on sitä parempi ajettava, mitä pienempi
on jousittamaton massa, eli mitä kevyemmät
ovat vanteet. - ilmenee.?
päinvastoin kirjoitti:
Auto on sitä parempi ajettava, mitä pienempi
on jousittamaton massa, eli mitä kevyemmät
ovat vanteet.Niin jonkunlaisia perusteluja voisi laittaa myös väittämilleen. Eli miten tavallisessa tieliikennekäytössä kuljettaja kokee renkaan painon muutokset?
- oleva...
ilmenee.? kirjoitti:
Niin jonkunlaisia perusteluja voisi laittaa myös väittämilleen. Eli miten tavallisessa tieliikennekäytössä kuljettaja kokee renkaan painon muutokset?
asia. Mitä pienempi on jousittamaton massa, sitä
paremmin jousitus ottaa kuopat ja pompottaminen
vähenee ja pito tiehen paranee. - niin.
oleva... kirjoitti:
asia. Mitä pienempi on jousittamaton massa, sitä
paremmin jousitus ottaa kuopat ja pompottaminen
vähenee ja pito tiehen paranee.Ja mitenköhän paljon tuolla on merkitystä normaalissa tieliikennekäytössä?
- kevyttä vannetta
OZ Racingilla on tarjolla kevyitä vanteita. Itellä yhet sarjat OZ:ia, kevyet ja laadukkaat.
- Anonyymi
Paljon meni tasapainoja / vanne?
- vanteet...
Moniko on verrannut almiinivanteiden painoa perinteisten "pltivanteiden"painoon?
Peltivanteet on huomattavasti kevyemmät, koska teräs on paljon sitempää, vanteet voi olla ohuemmat.
Moni kuvittelee alumiinivateita keveksi, mutta alumiinin lujuusominaisuuksien vuoksi rakenne pitää olla massiivinen, mikä nostaa painoa.- Painonvartijat
Esim, 15x5,5 peltivanne painaa noin 9kg ja 15x7 Oz:n Superleggera 4,9kg. Toisaalta kaupoista löytyy myös yli 12kg kevytmetalli vanteita.
- suurlujuusterästä
Painonvartijat kirjoitti:
Esim, 15x5,5 peltivanne painaa noin 9kg ja 15x7 Oz:n Superleggera 4,9kg. Toisaalta kaupoista löytyy myös yli 12kg kevytmetalli vanteita.
Nykyään monissa autoissa peltivanteet ovat suurlujuusterästä eli samaa tavaraa kuin ne rakenteet jotka eivät saa kolarissa mennä kasaan.
Ovat silminnähden ohutta tavaraa ja tuommoisia nostelee yhdellä sormella. Todella vahinko että koristepeltivanteita ei enää tehdä koska painoltaan ja mekaanisilta ominaisuuksiltaan nuo olisivat ylivoimaiset kaikkiin tarvikealuihin verrattuna hinnasta riippumatta.
Vielä 1970-luvulla osattiin pellistä prässätä upean näköisiä koristevanteita jotka kestivät maailman tappiin ja kaiken lisäksi ne sai hiekkapuhaltamalla ja uudelleen maalaamalla täysin alkuperäisen näköiseen kuntoon.
Vasta oikeat kisavanteet ovat kevyemmät mutta esimerkiksi ralliautoissa käytetään vieläkin tietyillä reiteillä peltivanteita koska vain ne kestävät pään kokoisten kivien aiheuttaman röykytyksen.
Nykyisen auton talvirenkaissa oli Michelinin valmistamat suurlujuusteräksestä tehdyt peltivanteet jotka käsivaralta mitattuna painoivat noin 6-7kg. Kokona 15*6,5. Tarvikealut joilla ne korvasin olivat 10kg luokkaa kappale. - ovat.
suurlujuusterästä kirjoitti:
Nykyään monissa autoissa peltivanteet ovat suurlujuusterästä eli samaa tavaraa kuin ne rakenteet jotka eivät saa kolarissa mennä kasaan.
Ovat silminnähden ohutta tavaraa ja tuommoisia nostelee yhdellä sormella. Todella vahinko että koristepeltivanteita ei enää tehdä koska painoltaan ja mekaanisilta ominaisuuksiltaan nuo olisivat ylivoimaiset kaikkiin tarvikealuihin verrattuna hinnasta riippumatta.
Vielä 1970-luvulla osattiin pellistä prässätä upean näköisiä koristevanteita jotka kestivät maailman tappiin ja kaiken lisäksi ne sai hiekkapuhaltamalla ja uudelleen maalaamalla täysin alkuperäisen näköiseen kuntoon.
Vasta oikeat kisavanteet ovat kevyemmät mutta esimerkiksi ralliautoissa käytetään vieläkin tietyillä reiteillä peltivanteita koska vain ne kestävät pään kokoisten kivien aiheuttaman röykytyksen.
Nykyisen auton talvirenkaissa oli Michelinin valmistamat suurlujuusteräksestä tehdyt peltivanteet jotka käsivaralta mitattuna painoivat noin 6-7kg. Kokona 15*6,5. Tarvikealut joilla ne korvasin olivat 10kg luokkaa kappale.Heh, vai että suurlujuusterästä.
Vielä ainakin 80-luvulla oli kunnon teräsvanteita. Ne oli tehty kunnon aineesta ja niitä ei tarvinnut peitellä millään rumennuskapseleilla. Korkeintaan pölykapselit keskelle.
Ne kestivät ajaa kuoppaan.
Mutta toisin on nyt. Nämä mustasta räkäpellistä tehdyt 2000-luvun "teräslevypyörät" ovat täysin luokattomia. Painuvat varmasti yhteentörmäyksessä kasaan, kun ovat soikeat jo pieneen routakuoppaan ajon jälkeen.
Vai että vielä suurlujuusterästä.. - on terästä
ovat. kirjoitti:
Heh, vai että suurlujuusterästä.
Vielä ainakin 80-luvulla oli kunnon teräsvanteita. Ne oli tehty kunnon aineesta ja niitä ei tarvinnut peitellä millään rumennuskapseleilla. Korkeintaan pölykapselit keskelle.
Ne kestivät ajaa kuoppaan.
Mutta toisin on nyt. Nämä mustasta räkäpellistä tehdyt 2000-luvun "teräslevypyörät" ovat täysin luokattomia. Painuvat varmasti yhteentörmäyksessä kasaan, kun ovat soikeat jo pieneen routakuoppaan ajon jälkeen.
Vai että vielä suurlujuusterästä..Ja räkä on räkää
- räkäpeltiä..
on terästä kirjoitti:
Ja räkä on räkää
Räkäpelti on jotain rään ja pellin väliltä. Vahvuus ei siis voi olla kovinkaan hyvä.
- Anonyymi
Volkkari perus alut huomattavasti raskaammat kuin peltivanteet. Just huomasin renkaita vaihtaessa myös painoero kumeissa 91h vs 94v. Per rengas useita kiloja. Laiskalla 1.6 mpi:lla kiihdyksestä lähtee useita sekunteja 🤣🤣
- Anonyymi
30s putosi 25?
Uskomatonta. Saa kai videon tästä?
Miljoonia katsojia keräis tubessa ja muualla heti, tämä on jo niin iso ihme.
- Anonyymi
Ranskalaisissa kuten Rellun Lagunassa ja Sitikan C5:ssä on "alumiinipeltivanteet" joihin voi laittaa pölykapselin päälle. Nämä taitavat olla ne kevyimät, mitä markkinoilta löytyy.
- Anonyymi
Punnitsin Id.4:n takarenkaan, ja se painoi 33 kg. Vanne on 19", eli pienin autoon sallittu. Raskaan auton kuorman painon kantavat pyörät ovat yllättävän painavia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427195
- 324018
- 543513
- 423010
- 172766
- 372248
- 162226
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472207- 412193
- 452159