Vectra automaattivaihteisto

S ja lumihiutale

Hei

Mitä tekee automaattivaihteiston painikkeet "lumihiutale" (kepin oikeella puolella) ja S painike joka on kepin päässä? S painikkeeseen ei syty mitään valoa sitä painettaessa(liekö rikki)

Auto vm-98 1.6 Vectra

11

3966

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 348cid

      Lumihiutaleen painaminen heittää kolmosen tupaan eli auto ei sudi niin helposti ja S vaikuttaa siten, että laatikko vaihtaa isommilla kierroksilla, on siten hieman ärhäkämpi. Lumihiutaleen saa päälle vain auton ollessa pysähtyneenä.
      Tuon ässän merkkivalon pitäisi syttyä kojelaudassa.

      • S ja lumihiutale

        Kun autoon laittaa sytytysvirran päälle niin kojelautaan syttyy S kirjain jonka ympärillä taitaa olla rattaan kuvatus... Eli se taitaa sitten olla rikki. Pitääpä jutella korjaamon kanssa asiasta. Auto on vasta ostettu ja en tuota osannu silloin tarkistaa.


      • 280ps
        S ja lumihiutale kirjoitti:

        Kun autoon laittaa sytytysvirran päälle niin kojelautaan syttyy S kirjain jonka ympärillä taitaa olla rattaan kuvatus... Eli se taitaa sitten olla rikki. Pitääpä jutella korjaamon kanssa asiasta. Auto on vasta ostettu ja en tuota osannu silloin tarkistaa.

        tuolla 1.6:lla kyllä sporttia paljon tartte painella...


      • ei rikki
        S ja lumihiutale kirjoitti:

        Kun autoon laittaa sytytysvirran päälle niin kojelautaan syttyy S kirjain jonka ympärillä taitaa olla rattaan kuvatus... Eli se taitaa sitten olla rikki. Pitääpä jutella korjaamon kanssa asiasta. Auto on vasta ostettu ja en tuota osannu silloin tarkistaa.

        muistaakseni se valo kajetaulussa ilmoittaa, että olet kytkenyt sen S (sportti) asennon päälle. Kokeiles painaa uudelleen sitä S nappulaa vaihdekepissä. Silloin se varmaan sammuu sieltä kojetaulustakin.

        Lumihiutale kannattaa myös kokeilla. Huomaat kyllä heti lähteekö auto ykkosellä tai kolmosella.

        Minäkin kokeilisin sen "sortin" ennen jutteleimista. Kokeile ajaa sillä ja vertaa milloin se vaihtaa isommalle vaihteelle. Kierroslukumittarista kattelet. Jaa jos se sportti on päällä niin silloin se jarruttaa myös moottorilla esim. kaupunkinopeuksissa.


      • S ja lumihiutale
        ei rikki kirjoitti:

        muistaakseni se valo kajetaulussa ilmoittaa, että olet kytkenyt sen S (sportti) asennon päälle. Kokeiles painaa uudelleen sitä S nappulaa vaihdekepissä. Silloin se varmaan sammuu sieltä kojetaulustakin.

        Lumihiutale kannattaa myös kokeilla. Huomaat kyllä heti lähteekö auto ykkosellä tai kolmosella.

        Minäkin kokeilisin sen "sortin" ennen jutteleimista. Kokeile ajaa sillä ja vertaa milloin se vaihtaa isommalle vaihteelle. Kierroslukumittarista kattelet. Jaa jos se sportti on päällä niin silloin se jarruttaa myös moottorilla esim. kaupunkinopeuksissa.

        Tarkoitin, että kun sytytysvirran kääntää avaimesta päälle ennen starttia, niin se S palaa ja sammuu itsekseen sieltä. Auton käynnissä ollessa sitä ässää ei saa palamaan vaikka kuinka vaihdekepin päästä painelee.

        Täytyy testata tuo lumihiutale (siinä siihen lumihiutale nappiin syttyy valo), mutta tuo ässä vaikuttaa aika kehnosti toimivalta.


    • ei rikki

      Ei noilla S ja lumihiutaleella oikeastaan ollut mitään käyttöä, ainakaan minulla. Muutaman kerran käytin sitä lumihiutaletta talvella. Sporttia on parempi harrastella pururadalla.
      Kuntoon kannattaa laitatuttaa jos et joudu itse maksamaan korjauksesta. Muuten ehkä kannattaa unohtaa.
      Tärkein siinä automaattilaatikossa on katsoa, että vaihteisto toimii muuten. Eli lähtee ykkösellä ja osaa vaihtaa kaikki vaihteet sekä ylös ja alaspäin.

      • S ja lumihiutale

        Kappas, näköjään "ässä" menee päälle/lähtee pois kun painaa vaihteen ollessa vapaalla eli N:llä.. Erikoista. Mulla ei ole autosta mitään kirjaa joten en tiedä onko tuo vika vai ominaisuus.

        Eipä tuolla taida isoa merkitystä olla, kunhan kiinnostunut olen asiasta...


      • ei rikki
        S ja lumihiutale kirjoitti:

        Kappas, näköjään "ässä" menee päälle/lähtee pois kun painaa vaihteen ollessa vapaalla eli N:llä.. Erikoista. Mulla ei ole autosta mitään kirjaa joten en tiedä onko tuo vika vai ominaisuus.

        Eipä tuolla taida isoa merkitystä olla, kunhan kiinnostunut olen asiasta...

        netistä voi löytää ihan käypäsen kirjan sähköisessä muodossa. Jos saksan kieli taipuu niin onhan tuolla valtava joukko opelisteja jotka tietää ja neuvoo melkein joka asiassa.

        googleta vaikka: "opel reparatur"

        tai näkyy noilla suomalaisillakin olevan "opel club finland"

        Hyviä kilometrejä vaan opelilla ! Suomessa Opeleilla ajetaan paljon. Itsekkin laskettelin yli 600 t. km (2 opelia)


      • 348cid
        S ja lumihiutale kirjoitti:

        Kappas, näköjään "ässä" menee päälle/lähtee pois kun painaa vaihteen ollessa vapaalla eli N:llä.. Erikoista. Mulla ei ole autosta mitään kirjaa joten en tiedä onko tuo vika vai ominaisuus.

        Eipä tuolla taida isoa merkitystä olla, kunhan kiinnostunut olen asiasta...

        selkeesti vika on, sillä ässän pitää toimia nimenomaan vaihde päällä.
        Jääkö se päälle laittaessasi kepin D-asentoon?


      • S ja lumihiutale
        348cid kirjoitti:

        selkeesti vika on, sillä ässän pitää toimia nimenomaan vaihde päällä.
        Jääkö se päälle laittaessasi kepin D-asentoon?

        Kyllä se jää päälle. Eli se "S" syttyy kojelautaan ainoastaan silloin kun vaihde on N:llä ja lähtee pois ainoastaan silloin kun vaihde on N:llä.

        No, tämä on alunperinkin matalan budjetin hankinta joten ei pidä liikaa vaatia. Eihän 1.6 mikään sportti ole sporttipainikkeellakaan kuten joku ylempänä totesikin tässä ketjussa.

        Pitänee kysyä huollosta jos/kun tulee sinne muuta asiaa.

        Kiitoksia kaikille asiallisesti vastanneille.


    • Miten oikeasti menee

      S tarkoittaa sporttia. Yksinkertaisesti automaattilaatikko vaihtaa vaihetta vastakun kieroslukumittari menee punaselle eikä siinä 2000-3000rpm kohdalla.

      Itellä on Opel Caliba, S:n saa aina päälle kaikilla vaihteilla. Lumihiutale taas menee päälle vain kun vaihde on "D":llä ja käynnissä.

      "Lumihiutale" taas tekee autosta laiskemman. Yksinkertaisesti talvella liikkeelle lähdössä auto ei suti liukkaalla niin helposti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5404
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4677
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2681
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2324
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1581
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1380
    10. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      17
      1364
    Aihe