Viha on mukana myös Anja Niemelän kirjassa Peilikuvasi valehtelee. Ihminen ei pääse ”herhiläisistään”. Kirjan kertoja tapaa itse Vihan, kun se istuu suutarilla teroituttamassa kynsiään. Kynsien jatkuvan kasvun turvaamiseksi Vihalla on omat keinonsa: ”Mielikuvaharjoitukset kasvattavat kynsiluuta silminnähden ja viha on harjoituksissaan hyvin tunnollinen.”
Onnellisten maassa Vihan järjestämillä show-esityksillä ei tietystikään ole yleisöä, joten se joutuu uusimaan uskoaan ja pitämään taitoansa ajan tasolla videokasettien avulla. Niillä se tankkaa reppunsa vieraillessaan ajoittaen siellä mistä kertoja tulee.
Mitä kertoja oppii vieraillessaan onnellisten maassa? Sen, että on uskallettava nähdä viha itsessään. Vain siten pystyy hallitsemaan negatiivisia impulssejaan ja elämään jopa onnellisena kaikesta huolimatta. Siten myös välttyy lisäämästä tieten tai tietämättään pahan yllykkeitä ympäristöönsä.
Viha ja onnellisuus
39
3571
Vastaukset
- Varjolilja
Viha suutarin tuolilla oli kuin narsistinen läheiseni. Silti ihminen voi olla vihainen myös "tahtomattaan". Paranoidinen läheiseni "tuottaa" joka päivä vakiomäärän vihaa, jonka hän kaataa jonkin toisen niskaan voidakseen itse olla siitä vapaa. Hänellä pitää olla koko ajan joku, johon hän voi ulkoistaa pahan olonsa, joku, jonka hän leimaa pahaksi, ja jolle on vain oikeutettua olla vihainen. En vain tiedä, miten häntä voitaisiin auttaa, ei enää mitenkään. Hänen maailmansa on mustavalkoinen. On vain täysin hyviä tai täysin pahoja ihmisiä, hänen vääristyneiden ja muuttumattomien käsitystensä mukaisesti. Hän arvostaa koulutusta, mutta niidenkin pitää olla oikeita laatuja se koskee oikeita ihmisiä. Jos "väärä ihminen" (mitättömäksi leimattu) on samoin tai paremmin koulutettu kuin joku toinen, ei koulutuksellakaan ole mitään arvoa tai merkitystä.
Niin, ei vihainen ihminen varmaankaan voi olla kovin onnellinen. Hän heijastaa ja ulkoistaa pahan olonsa muihin aiheuttaen koko ympäristölleen pahaa oloa. Tuo, mitä kirjoitat, pätee varmasti henkisesti terveisiin ihmisiin, joilla on halu ja motivaatio nähdä itsensä ja muut rehellisesti, halu kehittyä ihmisenä. Mutta meissä ihmisissä on muutakin kuin rehellisyyttä suhteessa itseemme. Häiriintyneet ihmiset eivät uskalla nähdä itseään rehellisesti. Itse en kykene näkemään itseäni juuri mitenkään, vaikka tahtoisinkin, mutta koetan opetella.- kerroit
narsistisesta läheisestäsi on osuva kuvaus tuntemastani alkoholistimiehestä. Minä huomasin, kuinka yksinäinen ja onneton ihminen hän sisimmässään on, mutta mikään ihmisrakkaus ei riittänyt muuttamaan hänen käytöstään ja sisäistä oloaan parempaan suuntaan. Melkeinpä hän sai lisää vettä katkeruuden myllyynsä, kun tulin vapaaehtoiseksi loanheitto-objektiksi ja kaunan kohteeksi.
Ei sellaista suhtkoht terve ihminen kauan jaksa - eikä haluakaan jaksaa. "Tuo, mitä kirjoitat, pätee varmasti henkisesti terveisiin ihmisiin, joilla on halu ja motivaatio nähdä itsensä ja muut rehellisesti, halu kehittyä ihmisenä."
Se, että sanoit näin kertoo siitä, että sinussa on tuo terve ihminen, kuten kaikissa muissakin, koska emme synny sairaiksi. Ongelma on, miten saada se esille.- Varjolilja
Lette kirjoitti:
"Tuo, mitä kirjoitat, pätee varmasti henkisesti terveisiin ihmisiin, joilla on halu ja motivaatio nähdä itsensä ja muut rehellisesti, halu kehittyä ihmisenä."
Se, että sanoit näin kertoo siitä, että sinussa on tuo terve ihminen, kuten kaikissa muissakin, koska emme synny sairaiksi. Ongelma on, miten saada se esille.Niin, terveys on ensin ja vasta sitten tulee kaikki muu. En tiedä, olenko terve vai mitä olen. En kuitenkaan ole oikea "hullu", vaan kärsin traumareaktioista, näin on minulle sanottu. Silti voisin ajatella myös olevani hullu, niin hullua tämä kaikki on. Saada todellinen minä esille ei ole helppo tehtävä, mutta vähitellen se pitää kaivaa esille kaikkien suojamuurieni takaa. Niitä muureja on paljon, ei vain yksi. On pitänyt rakentaa monta muuria, että olen pysynyt edes puolittain järjissäni kaiken minuun kaadetun vihan ja pahanolon purkausten kohteena ollessani.
Varjolilja kirjoitti:
Niin, terveys on ensin ja vasta sitten tulee kaikki muu. En tiedä, olenko terve vai mitä olen. En kuitenkaan ole oikea "hullu", vaan kärsin traumareaktioista, näin on minulle sanottu. Silti voisin ajatella myös olevani hullu, niin hullua tämä kaikki on. Saada todellinen minä esille ei ole helppo tehtävä, mutta vähitellen se pitää kaivaa esille kaikkien suojamuurieni takaa. Niitä muureja on paljon, ei vain yksi. On pitänyt rakentaa monta muuria, että olen pysynyt edes puolittain järjissäni kaiken minuun kaadetun vihan ja pahanolon purkausten kohteena ollessani.
Ikävä, että viestiketjusi katkesi, oli hyvä keskustelu. Pyysin poistamaan vain Kellastuneen viestin en ritalinin, sheriffi poisti ne omasta tahdostaan. En lukenut tarkkaan mitä niissä oli.
- Varjolilja
Lette kirjoitti:
Ikävä, että viestiketjusi katkesi, oli hyvä keskustelu. Pyysin poistamaan vain Kellastuneen viestin en ritalinin, sheriffi poisti ne omasta tahdostaan. En lukenut tarkkaan mitä niissä oli.
Ei se mitään, vaikka viestini hävisivät. Keskustelu ritalinin kanssa oli silti mukava. Minulla oli ahdistunut ja jännittynyt olo ja oli pakko kirjoittaa oloni parantamiseksi. Kävin terapiassa ja oloni rauhoittui, tuli paremmaksi ja puristuskin lähti. Uskotko, etten muista kirjoituksiani sen jälkeen, kun olen ne lähettänyt. Jos haluan muistella niitä, minun pitää lukea ne. Terapeuttini alkaa opettaa minulle seuraavaksi kehoharjoituksia, joissa hän saattaa minut tärisemään sillä tavoin, että autonomisen hermoston tasapaino siirtyy sympaattiselta puolelta parasympaattiselle puolelle. Minua vaivaa jähmettymisreaktio, jota ei voi hallita ja hoitaa puhumalla, vaan kehoharjoituksilla.
- *kiinnostunut*
Varjolilja kirjoitti:
Ei se mitään, vaikka viestini hävisivät. Keskustelu ritalinin kanssa oli silti mukava. Minulla oli ahdistunut ja jännittynyt olo ja oli pakko kirjoittaa oloni parantamiseksi. Kävin terapiassa ja oloni rauhoittui, tuli paremmaksi ja puristuskin lähti. Uskotko, etten muista kirjoituksiani sen jälkeen, kun olen ne lähettänyt. Jos haluan muistella niitä, minun pitää lukea ne. Terapeuttini alkaa opettaa minulle seuraavaksi kehoharjoituksia, joissa hän saattaa minut tärisemään sillä tavoin, että autonomisen hermoston tasapaino siirtyy sympaattiselta puolelta parasympaattiselle puolelle. Minua vaivaa jähmettymisreaktio, jota ei voi hallita ja hoitaa puhumalla, vaan kehoharjoituksilla.
Voisitko kertoa enemmän tuosta jähmettymis-reaktiosta? Liittyykö se siihen dissosiaatioon vai johonkin jännitykseen?
- Varjolilja
*kiinnostunut* kirjoitti:
Voisitko kertoa enemmän tuosta jähmettymis-reaktiosta? Liittyykö se siihen dissosiaatioon vai johonkin jännitykseen?
En tiedä, osaanko kertoa, mutta kerron nyt kuitenkin jotain. Ihmisillä (ja eläimillä) on kolme tapaa toimia "vaarallisessa" tilanteessa. Yksi on puolustautuminen, toinen on pako ja kolmas jähmettyminen, jolloin kokee, ettei voi tehdä mitään. Olen ymmärtänyt, että minulla se liittyy dissosiaatioon. Dissosioin melko paljon, terapeuttini sanoi sataprosenttisesti, mutta en ehkä kuitenkaan aivan koko ajan. Hän sanoi, että minulla on kehityksellinen trauma ja kohdetrauma lisäksi. Ymmärsin, että juuri kehityksellinen trauma tekee kaiken melko hankalaksi terapiassa. Suhtaudun ihmisiin välttelevästi, suorastaan menen mahdollisimman kauas kaikista ihmisistä enkä yhtään kaipaa ihmisten seuraa. Todellisuudessa ihmiset toimivat juuri päinvastoin, hakeutuvat ihmisten seuraan. Epäluulo ihmisiä kohtaan on minussa hyvin syvällä ja keinot sen poistamiseksi ovat nekin syvälle meneviä, aina autonomisen hermoston osittaisen hallinnan opetteluun asti.
Terapiassa on tavallista, että siellä keskustellaan asioista ja erityisesti itsestä. Tuo itsestä puhuminen aiheuttaa minussa jähmettymisreaktion, sillä se ilmeisesti on hyvin ahdistavaa ja "vaarallista" minulle, vaikka en koe ahdistusta tunteen muodossa juuri lainkaan nykyään. Minulle tulee jännittynyt olo kauttaaltaan. Loppukin järkeni häviää päästäni, en pysty ajattelemaan tai puhumaan juuri mitään. En pysty tekemään mitään oloni parantamiseksi. Ainoa toivoni ja lohtuni on, että kohta terapiaistunto loppuu ja pääsen sieltä pois jännittämästä. Mistään ei tule mitään, kun jähmettyminen tulee.
Olen ymmärtänyt, että joudun jähmettyneeseen tilaan jonkin tuntemattoman tunnekuohun vuoksi, enkä tiedosta tai osaa laittaa sitä sanalliseen muotoon. Irtoan nykyhetkestä (ja varmaan olen irrallaan paljonkin ja usein huomaamattani). Minun pitäisi voida vähentää dissosioimista, jotta terapia etenisi paremmin. Mutta sekin on automaattista. En huomaa mitään aihetta dissosiaatioon itsessäni, kun alan dissosioida. Se tapahtuu aivan hetkessä ja huomaamattani. Tämä kaikki on niin hullua kuin vain voi olla.
Jatkuva dissosiointi alkoi viime keväänä, kun vastailin did-kyselyyn. Siinä kysyttiin dissosiaatio-oireita ja kaikkea ikävää kohtelua ja tapahtumia, joita elämässäni oli ollut, mitä oli tapahtunut ja miten paljon ja suuri määrä oireita ja tapahtumia. Sen avulla tuli mieleeni asioita, joita en ollut siihen mennessä muistanut, ja aivan ilmeisesti tulivat dissosiaatioaistimukset voimakkaina ja jatkuvina. Terapeuttini on sanonut, että dissosiaatio on hyvin tehokas keino lievittää ahdistusta ja niin se todella on. Ahdistuksen ja jännityksen tunne lähtee silmänräpäyksessä. Muistamisen estäminen on syy dissosioida. Muistot ovat liian ahdistavia, jotta niitä voisi kestää. Varjolilja kirjoitti:
En tiedä, osaanko kertoa, mutta kerron nyt kuitenkin jotain. Ihmisillä (ja eläimillä) on kolme tapaa toimia "vaarallisessa" tilanteessa. Yksi on puolustautuminen, toinen on pako ja kolmas jähmettyminen, jolloin kokee, ettei voi tehdä mitään. Olen ymmärtänyt, että minulla se liittyy dissosiaatioon. Dissosioin melko paljon, terapeuttini sanoi sataprosenttisesti, mutta en ehkä kuitenkaan aivan koko ajan. Hän sanoi, että minulla on kehityksellinen trauma ja kohdetrauma lisäksi. Ymmärsin, että juuri kehityksellinen trauma tekee kaiken melko hankalaksi terapiassa. Suhtaudun ihmisiin välttelevästi, suorastaan menen mahdollisimman kauas kaikista ihmisistä enkä yhtään kaipaa ihmisten seuraa. Todellisuudessa ihmiset toimivat juuri päinvastoin, hakeutuvat ihmisten seuraan. Epäluulo ihmisiä kohtaan on minussa hyvin syvällä ja keinot sen poistamiseksi ovat nekin syvälle meneviä, aina autonomisen hermoston osittaisen hallinnan opetteluun asti.
Terapiassa on tavallista, että siellä keskustellaan asioista ja erityisesti itsestä. Tuo itsestä puhuminen aiheuttaa minussa jähmettymisreaktion, sillä se ilmeisesti on hyvin ahdistavaa ja "vaarallista" minulle, vaikka en koe ahdistusta tunteen muodossa juuri lainkaan nykyään. Minulle tulee jännittynyt olo kauttaaltaan. Loppukin järkeni häviää päästäni, en pysty ajattelemaan tai puhumaan juuri mitään. En pysty tekemään mitään oloni parantamiseksi. Ainoa toivoni ja lohtuni on, että kohta terapiaistunto loppuu ja pääsen sieltä pois jännittämästä. Mistään ei tule mitään, kun jähmettyminen tulee.
Olen ymmärtänyt, että joudun jähmettyneeseen tilaan jonkin tuntemattoman tunnekuohun vuoksi, enkä tiedosta tai osaa laittaa sitä sanalliseen muotoon. Irtoan nykyhetkestä (ja varmaan olen irrallaan paljonkin ja usein huomaamattani). Minun pitäisi voida vähentää dissosioimista, jotta terapia etenisi paremmin. Mutta sekin on automaattista. En huomaa mitään aihetta dissosiaatioon itsessäni, kun alan dissosioida. Se tapahtuu aivan hetkessä ja huomaamattani. Tämä kaikki on niin hullua kuin vain voi olla.
Jatkuva dissosiointi alkoi viime keväänä, kun vastailin did-kyselyyn. Siinä kysyttiin dissosiaatio-oireita ja kaikkea ikävää kohtelua ja tapahtumia, joita elämässäni oli ollut, mitä oli tapahtunut ja miten paljon ja suuri määrä oireita ja tapahtumia. Sen avulla tuli mieleeni asioita, joita en ollut siihen mennessä muistanut, ja aivan ilmeisesti tulivat dissosiaatioaistimukset voimakkaina ja jatkuvina. Terapeuttini on sanonut, että dissosiaatio on hyvin tehokas keino lievittää ahdistusta ja niin se todella on. Ahdistuksen ja jännityksen tunne lähtee silmänräpäyksessä. Muistamisen estäminen on syy dissosioida. Muistot ovat liian ahdistavia, jotta niitä voisi kestää.Mitä tämä jähmettyminen voisi olla eläimillä. Olin Tallinnan eläintarhassa. Siellä sanottiin että ne pienet krokotiilit joita silloin näin, olivat tekeytyneet valekuolleiksi, jolloin ne olivat aivan lahopuun näköisiä. Se olisi suojautumiskeino.
- Varjolilja
Lette kirjoitti:
Mitä tämä jähmettyminen voisi olla eläimillä. Olin Tallinnan eläintarhassa. Siellä sanottiin että ne pienet krokotiilit joita silloin näin, olivat tekeytyneet valekuolleiksi, jolloin ne olivat aivan lahopuun näköisiä. Se olisi suojautumiskeino.
Pelko jähmettää eläimet. Jos eläin ei pääse hyökkäämään tai pakemaan, se jähmettyy. Tällaista voi tapahtua esimerkiksi silloin, kun eläimelle tehdään jotain toimenpidettä, jolloin se on sidottu kiinni eikä pääse pakenemaan tai voi rimpuilla tai hyökätä. Se voi aluksi koettaa noita kahta muuta, mutta mikäli ne eivät ole onnistuneet, jää ainoaksi mahdollisuudeksi alistuminen, jähmettyminen. Tilanteen mentyä ohitse eläin saattaa alkaa vapista, jolloin sen keskushermosto korjaa tilaansa "normaalimmaksi", pois uhkarakenteesta, johon se oli joutunut. Varmaan valekuolema on yksi jähmettymisreaktio. Jähmettyminen on alkeellinen puolustusreaktio, ei vain ihmisten käytössä oleva.
Varjolilja kirjoitti:
Pelko jähmettää eläimet. Jos eläin ei pääse hyökkäämään tai pakemaan, se jähmettyy. Tällaista voi tapahtua esimerkiksi silloin, kun eläimelle tehdään jotain toimenpidettä, jolloin se on sidottu kiinni eikä pääse pakenemaan tai voi rimpuilla tai hyökätä. Se voi aluksi koettaa noita kahta muuta, mutta mikäli ne eivät ole onnistuneet, jää ainoaksi mahdollisuudeksi alistuminen, jähmettyminen. Tilanteen mentyä ohitse eläin saattaa alkaa vapista, jolloin sen keskushermosto korjaa tilaansa "normaalimmaksi", pois uhkarakenteesta, johon se oli joutunut. Varmaan valekuolema on yksi jähmettymisreaktio. Jähmettyminen on alkeellinen puolustusreaktio, ei vain ihmisten käytössä oleva.
Minulle tuli mieleen, että se voisi olla myös saalistuskeino. Kannattaa muuten tutustua Tallinnan eläintarhaan, siellä on runsas valikoima eri eläimiä kuin Korkeasaaressa, vaikka ulkonaiset puitteet ovat vaatimattomat. Lapset varmaan pitäisivät siitä.
- Varjolilja
Lette kirjoitti:
Minulle tuli mieleen, että se voisi olla myös saalistuskeino. Kannattaa muuten tutustua Tallinnan eläintarhaan, siellä on runsas valikoima eri eläimiä kuin Korkeasaaressa, vaikka ulkonaiset puitteet ovat vaatimattomat. Lapset varmaan pitäisivät siitä.
Jähmettyminen, josta kerroin on enemmänkin saaliseläimen kuin saalistajan roolissa olemista. Saaliseläin pelkää, mutta saalistaja ei. Kun kissa vaanii hiirtä, se on hyvin keskittynyt saaliinsa tarkkailuun ja lähestyy aktiivisesti saalista, jokaisen liikkeensä harkiten ja keskittyen, välillä pysähtyen. Se ei suinkaan pelkää. Itse olen jähmettyneenä juuri "saaliseläin" ja pelkäävä, en ollenkaaan turvallinen. Koetan vain tasapainoilla, etten joutuisi "kokonaan saalistetuksi", että "saalistajani" ei tulisi aivan vaaralliseksi, vaan pysyisi rauhallisena, ei liian "nälkäisenä".
En ole vielä ikinä käynyt Tallinnassa. En jaksa lähteä minnekään, missä vain joudun törmäämään ihmisiin. Ihmiset ovat minulle vaaratekijöitä, kaikki ihmiset suunnilleen, paitsi oma perheeni (nykyinen). Sen vuoksi koetan vältellä ihmisiä, koska he ovat aiheuttaneet minulle niin paljon pahuutta ja pahaa oloa.
Terapeuttini sanoi, että tavallisesti ihmiset nimenomaan lähestyvät muita ihmisiä säädelläkseen tunteitaan heidän avullaan, mutta minulle ihmiset ovat olleet vaaratekijöitä, juuri päinvastoin kuin "kuuluisi" olla. Minun on hyvin vaikea uskoa ihmisten vilpittömään hyväntahtoisuuteen minua kohtaan. Terapeuttini sanoi, että syynä on kehityksellinen trauma, joka on aiheutunut herkässä kehitysvaiheessa juuri tuosta läheisteni järjestelmällisestä pahuudesta minua kohtaan. Nuo läheiset olivat lähes koko lapsuudenaikainen perheeni, useita ihmisiä siis. Sen vuoksi monet kirjoituksesi ihmisten rakkaudellisuudesta ja hyvyydestä ja pahuuden voittavasta hyvyydestä ovat minulle kuin huonoa pilaa vakavasta asiasta, joka on vahingoittanut minua sangen suuresti ja syvällisesti, lähes raunioittanut minut ihmisenä. Ilman miestäni ja lapsiamme tuskin olisin edes elossa tai sitten olisin täysin seonneena jossain laitoksessa. Varjolilja kirjoitti:
Jähmettyminen, josta kerroin on enemmänkin saaliseläimen kuin saalistajan roolissa olemista. Saaliseläin pelkää, mutta saalistaja ei. Kun kissa vaanii hiirtä, se on hyvin keskittynyt saaliinsa tarkkailuun ja lähestyy aktiivisesti saalista, jokaisen liikkeensä harkiten ja keskittyen, välillä pysähtyen. Se ei suinkaan pelkää. Itse olen jähmettyneenä juuri "saaliseläin" ja pelkäävä, en ollenkaaan turvallinen. Koetan vain tasapainoilla, etten joutuisi "kokonaan saalistetuksi", että "saalistajani" ei tulisi aivan vaaralliseksi, vaan pysyisi rauhallisena, ei liian "nälkäisenä".
En ole vielä ikinä käynyt Tallinnassa. En jaksa lähteä minnekään, missä vain joudun törmäämään ihmisiin. Ihmiset ovat minulle vaaratekijöitä, kaikki ihmiset suunnilleen, paitsi oma perheeni (nykyinen). Sen vuoksi koetan vältellä ihmisiä, koska he ovat aiheuttaneet minulle niin paljon pahuutta ja pahaa oloa.
Terapeuttini sanoi, että tavallisesti ihmiset nimenomaan lähestyvät muita ihmisiä säädelläkseen tunteitaan heidän avullaan, mutta minulle ihmiset ovat olleet vaaratekijöitä, juuri päinvastoin kuin "kuuluisi" olla. Minun on hyvin vaikea uskoa ihmisten vilpittömään hyväntahtoisuuteen minua kohtaan. Terapeuttini sanoi, että syynä on kehityksellinen trauma, joka on aiheutunut herkässä kehitysvaiheessa juuri tuosta läheisteni järjestelmällisestä pahuudesta minua kohtaan. Nuo läheiset olivat lähes koko lapsuudenaikainen perheeni, useita ihmisiä siis. Sen vuoksi monet kirjoituksesi ihmisten rakkaudellisuudesta ja hyvyydestä ja pahuuden voittavasta hyvyydestä ovat minulle kuin huonoa pilaa vakavasta asiasta, joka on vahingoittanut minua sangen suuresti ja syvällisesti, lähes raunioittanut minut ihmisenä. Ilman miestäni ja lapsiamme tuskin olisin edes elossa tai sitten olisin täysin seonneena jossain laitoksessa."Sen vuoksi monet kirjoituksesi ihmisten rakkaudellisuudesta ja hyvyydestä ja pahuuden voittavasta hyvyydestä ovat minulle kuin huonoa pilaa vakavasta asiasta"
Sinulla on perhe, aviomies ja lapset kaikesta päätellen hyvä avioliitto. Kyllä tämä edellyttää rakkautta. Mielestäni pidät sitä vain piilossa, ehkä pitäisi ottaa riski ja alkaa näyttää sitä, yleensä rakkaus poikii rakkautta.- Varjolilja
Lette kirjoitti:
"Sen vuoksi monet kirjoituksesi ihmisten rakkaudellisuudesta ja hyvyydestä ja pahuuden voittavasta hyvyydestä ovat minulle kuin huonoa pilaa vakavasta asiasta"
Sinulla on perhe, aviomies ja lapset kaikesta päätellen hyvä avioliitto. Kyllä tämä edellyttää rakkautta. Mielestäni pidät sitä vain piilossa, ehkä pitäisi ottaa riski ja alkaa näyttää sitä, yleensä rakkaus poikii rakkautta.Et ehkä usko tätä, mutta se on silti totta. Olen "irtonainen" suhteessa kaikkiin, jopa lapsiimme. On kuin edes he eivät merkitsisi minulle mitään. Miestäni tarvitsen voidakseni yleensä selviytyä elämässäni päivästä toiseen, aivan fyysisestikin jokapäiväisissä toiminnoissa, jotta yleensä huolehtisin niistä, tekisin ruokaa, söisin ym. Hän on minulle syy tehdä ruokaa, koska hänelle pitää olla ruokaa. Muuten voisin omistautua makaamiselle kokonaan, kuten tänäänkin tahtoisin.
Yksi lapsistamme muutti syksyllä opiskelemaan, pois kotoa. Oli kuin häntä ei olisi koskaan ollutkaan elämässäni, kun en nähnyt ja havainnut häntä. Silti olen tottelevaisesti soittanut hänelle joka päivä, kun hän on ollut poissa, koska se on ollut hänelle tärkeää. Hän tahtoo joka päivä kertoa päivän tapahtumista minulle ja kysyä häntä askarruttavista asioista, jotta ne eivät ahdistaisi häntä liikaa. Hän siis säätelee tunteitaan lähestymällä ihmisiä, minua. Minä en toimi siten, vaan juuri toisinpäin, pakenen ihmisiä.
En tiedä, onko minulla rakkautta vai ei. Luulen, että olen täynnä vihaa ja pelkoa, mutta en koe edes niitä. Vähitellen pääsen selville dissosiaation olemuksesta, siitä, miten tehokas keino se on pitämään ihmisen, minut, irti ajatuksistani ja tunteistani. Dissosiaation vuoksi en koe niitä. Dissosiaatio on terapeuttini mukaan ehkä automaattista, autonomisen hermoston säätelemää minulla. En edes yleensä koe mitään syytä dissosioitua, vaan olen siinä epäselvässä näkemisessä melkein jatkuvasti, itsestään, kuin huomaamattani.
Joulun aikaan näin sukulaisia ja heidän "avullaan" tuli mieleeni pari ikävää asiaa aikaisemmasta elämästäni, asiaa, joita en ollut yhtään muistanut, mutta muistaessani ihmeettelin, miten saatoin yleensä olla muistamatta sellaisia asioita, joita oli tapahtunut niin paljon, niin monta kertaa, ja miten paljon kauhua olin kokenut niiden vuoksi. Muistin vain kuvia, en tunteita. Nuo kuvatkin ovat kuin irtonaisia, vailla yhteyttä tunteisiini. Mutta huomasin, että dissosiaatiolla sain ajatukseni poikki, katoamaan - ja olin vapaa noista ajatuksistani. Myös kehon jännityksen saa "kätevästi" pois dissosioimalla. Niin ei saisi kuitenkaan tehdä, siis dissosioida, vaikka se houkutteleekin, myös tietoisesti voin sen tehdä. Minun pitäisi dissosioida vähemmän ja muistaa enemmän.
Viha voi olla ihmisesä myös naamioituneena.
Ystävättäreni oli ulospäin kiltti ja passiivinen ja antoi hyvin tunnollisen kuvan itsestään. Uskoin tähän kuvaan, kunnes hän meni terapiaan ihmissuhteidensa takia. Siellä paljastui, että hänellä oli patoutunutta vihaa ja aggressiivisuutta, joka oli peräisin hänen lapsuudestaan. Se tuli ilmi eräässä keskustelussa äskettäin, jolloin hän alkoi hyökätä niin voimakkaasti eräään asian yhteydesä, että kekustelusta ei tullut mitään. Sanoin tästä hänelle, mutta hän ei reagoinut. Otan asian puheeksi toisen kerran.- P. L.
-
Lette:
"Ystävättäreni oli ulospäin kiltti ja passiivinen ja antoi hyvin tunnollisen kuvan itsestään."
Siis kyseessä on "kiltin naamio"; so. naamio on se, mikä näkyy päälle ja jolla naamioidaan alla olevaa vihaa.
Juuri rakkauden naamiot ovat vaarallisia, koska ne ovat petollisia. P. L. kirjoitti:
-
Lette:
"Ystävättäreni oli ulospäin kiltti ja passiivinen ja antoi hyvin tunnollisen kuvan itsestään."
Siis kyseessä on "kiltin naamio"; so. naamio on se, mikä näkyy päälle ja jolla naamioidaan alla olevaa vihaa.
Juuri rakkauden naamiot ovat vaarallisia, koska ne ovat petollisia.Olen samaa mieltä, puhuimme tästä ystäväni kanssa jo aikaisemmin, ennen kuin hän meni terapiaan. Hän huomasi tätä itsekin, koska jätti työpaikallaan hoitamatta asioita, mikä ei kuulu kiltteyteen ja joista en tiennyt. Vihasta hän puhui vasta kun oli mennyt terapiaan.
Seuravaa kirjoitukseni on Peilaus (Identifikaatio), jossa puhutaan myös kiltteyden naamiosta. Uskaltaako tänne enää kirjoittaa kun ei tiedä mikä myrsky siitä nousee. Mielestäni liika julkisuus kutsuu häiriköt paikalle.
Vahinko, että se asiantuntijalausunto vastauksineen poistettiin, en tarkoittanut sitä poistettavaksi.- ritalin
Lette kirjoitti:
Olen samaa mieltä, puhuimme tästä ystäväni kanssa jo aikaisemmin, ennen kuin hän meni terapiaan. Hän huomasi tätä itsekin, koska jätti työpaikallaan hoitamatta asioita, mikä ei kuulu kiltteyteen ja joista en tiennyt. Vihasta hän puhui vasta kun oli mennyt terapiaan.
Seuravaa kirjoitukseni on Peilaus (Identifikaatio), jossa puhutaan myös kiltteyden naamiosta. Uskaltaako tänne enää kirjoittaa kun ei tiedä mikä myrsky siitä nousee. Mielestäni liika julkisuus kutsuu häiriköt paikalle.
Vahinko, että se asiantuntijalausunto vastauksineen poistettiin, en tarkoittanut sitä poistettavaksi.Mihin muuten katosivat kaikki kymmenen sinulle kirjoittamaani vastausta? Jos ilmoitit ne poistettaviksi, teit sen ihan turhaan. En tarkoita pahaa, joten turha herkistellä.
ritalin kirjoitti:
Mihin muuten katosivat kaikki kymmenen sinulle kirjoittamaani vastausta? Jos ilmoitit ne poistettaviksi, teit sen ihan turhaan. En tarkoita pahaa, joten turha herkistellä.
En ole poistanut mitään, poistot ovat minullekin arvoitus. Täällä tulee ja menee viestejä tosi tiheään. Minusta meillä oli hyvä keskustelu, joka jäi kesken. Pahoittelen.
- Varjolilja
Lette kirjoitti:
En ole poistanut mitään, poistot ovat minullekin arvoitus. Täällä tulee ja menee viestejä tosi tiheään. Minusta meillä oli hyvä keskustelu, joka jäi kesken. Pahoittelen.
On tärkeintä olla rehellinen itselleen ja samalla muille. On rehellisyyttä ottaa vastaa sellainenkin totuus, jota ei ole mukava kohdata. Pitää uskaltaa kohdata myös omat ikävät tunteensa.
Miksi pyydät noita poistoja? Itse olen pyytänyt vain kerran poistoa viestille, jossa annettiin yksityiskohtaisia ohjeita tehdä itsemurha, miten monta kpl mitäkin lääkettä pitää ottaa toivotun tuloksen aikaansaamiseksi. Miksi et halua nähdä jotain viestiä aloittamassasi ketjussa? Ketju ei varsinaisesti voi täällä olla "sinun" sen paremmin kuin kenenkään muunkaan, sillä ne ovat julkisia ja yleisiä, kaikkien nähtävillä. Olet vain tehnyt aloituksen. P. L. kirjoitti:
-
Lette:
Juuri rakkauden naamiot ovat vaarallisia, koska ne ovat petollisia.-
"Lette" kirjoitti:
"... Ystävättäreni oli ulospäin kiltti ja passiivinen ja antoi hyvin tunnollisen kuvan itsestään..."
Kuten P.L. jo totesikin, ovat tuollaiset kiltteys- tai rakkaudellisuusnaamiot vaarallisia.
Ne ovat mielestäni jopa tuhoavampia kuin avoin vihamielisyys ja aggressio, koska niitä vastaan on suorastaan mahdotonta puolustautua. Sama koskee marttyyriin asennetta: "älkää minusta välittäkö, en minä ole tärkeä..." - vaikka juuri huomion saamiseen ja "välittämiseen" marttyyri pyrkiikin.
Kiltteyden naamio onkin hyvin mielenkiintoinen kysymys; kuka sellaista tarvitsee ja miksi?
Eikö olisi rehellisempää tunnustaa olevansa (usein oikeutetustikin) vihainen tai katkera, kuin suu pakotetussa hymyssä väittää olevansa pullollaan vain rakkautta?
Mielestäni näyttää siltä (ja kokemuskin on sen osoittanut), että imelien sanojen takaa löytyy usein hyvin happamia tunteita ja ajatuksia.
Mutta pystyykö "rakkauden sanomaa" julistava henkilö olemaan itselleen rehellinen tai myöntämään edes itselleen omat vaikuttimensa? Vai toimiiko hän kuin itseltään salaa, saarnaten rakkauden vaatimuksia, mutta pyrkien samaan aikaan vahingoittamaan niitä joista ei pidä?- P. L.
Lette kirjoitti:
Olen samaa mieltä, puhuimme tästä ystäväni kanssa jo aikaisemmin, ennen kuin hän meni terapiaan. Hän huomasi tätä itsekin, koska jätti työpaikallaan hoitamatta asioita, mikä ei kuulu kiltteyteen ja joista en tiennyt. Vihasta hän puhui vasta kun oli mennyt terapiaan.
Vahinko, että se asiantuntijalausunto vastauksineen poistettiin, en tarkoittanut sitä poistettavaksi.-
Mutta eikö peilaus viittaa projektioon? P. L. kirjoitti:
-
Mutta eikö peilaus viittaa projektioon?Kirjoitan Integraalisen psykoanalyysin tulkinnan mukaisesti, silloin se on kyllä eri asia. Saan myös heiltä materiaalia siihen.
- Lietokas
kellastunut kirjoitti:
-
"Lette" kirjoitti:
"... Ystävättäreni oli ulospäin kiltti ja passiivinen ja antoi hyvin tunnollisen kuvan itsestään..."
Kuten P.L. jo totesikin, ovat tuollaiset kiltteys- tai rakkaudellisuusnaamiot vaarallisia.
Ne ovat mielestäni jopa tuhoavampia kuin avoin vihamielisyys ja aggressio, koska niitä vastaan on suorastaan mahdotonta puolustautua. Sama koskee marttyyriin asennetta: "älkää minusta välittäkö, en minä ole tärkeä..." - vaikka juuri huomion saamiseen ja "välittämiseen" marttyyri pyrkiikin.
Kiltteyden naamio onkin hyvin mielenkiintoinen kysymys; kuka sellaista tarvitsee ja miksi?
Eikö olisi rehellisempää tunnustaa olevansa (usein oikeutetustikin) vihainen tai katkera, kuin suu pakotetussa hymyssä väittää olevansa pullollaan vain rakkautta?
Mielestäni näyttää siltä (ja kokemuskin on sen osoittanut), että imelien sanojen takaa löytyy usein hyvin happamia tunteita ja ajatuksia.
Mutta pystyykö "rakkauden sanomaa" julistava henkilö olemaan itselleen rehellinen tai myöntämään edes itselleen omat vaikuttimensa? Vai toimiiko hän kuin itseltään salaa, saarnaten rakkauden vaatimuksia, mutta pyrkien samaan aikaan vahingoittamaan niitä joista ei pidä?"..Mutta pystyykö "rakkauden sanomaa" julistava henkilö olemaan itselleen rehellinen tai myöntämään edes itselleen omat vaikuttimensa? Vai toimiiko hän kuin itseltään salaa, saarnaten rakkauden vaatimuksia, mutta pyrkien samaan aikaan vahingoittamaan niitä joista ei pidä?.."
- Viittaatko tässä yleisesti rakkauden sanomaa julistaviin henkilöihin vai johonkin tiettyyn kohderyhmään? Lietokas kirjoitti:
"..Mutta pystyykö "rakkauden sanomaa" julistava henkilö olemaan itselleen rehellinen tai myöntämään edes itselleen omat vaikuttimensa? Vai toimiiko hän kuin itseltään salaa, saarnaten rakkauden vaatimuksia, mutta pyrkien samaan aikaan vahingoittamaan niitä joista ei pidä?.."
- Viittaatko tässä yleisesti rakkauden sanomaa julistaviin henkilöihin vai johonkin tiettyyn kohderyhmään?-
"Lietokas" kyseli:
"Viittaatko tässä yleisesti rakkauden sanomaa julistaviin henkilöihin vai johonkin tiettyyn kohderyhmään?"
Viittaan erityisesti niihin "rakkauden sanomaa" julistaviin jotka keinoja kaihtamatta pyrkivät vaientamaan kaikki heidän sanomaansa epäilevät tai motiivejaan kyseenalaistavat ihmiset.- Varjolilja
kellastunut kirjoitti:
-
"Lietokas" kyseli:
"Viittaatko tässä yleisesti rakkauden sanomaa julistaviin henkilöihin vai johonkin tiettyyn kohderyhmään?"
Viittaan erityisesti niihin "rakkauden sanomaa" julistaviin jotka keinoja kaihtamatta pyrkivät vaientamaan kaikki heidän sanomaansa epäilevät tai motiivejaan kyseenalaistavat ihmiset.Niin, olen sen huomannut, että paljon parempaa ja turvallisempaa on olla tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat aidosti sitä, mitä ovat. Pahinta on kierous, teeskentely, että on muka hyvä, mutta todellisuudessa on kiero ja paha. Ihminen, joka on reilusti ilkeä ja paha, on kuitenkin aidosti sitä, mitä on, ei teeskentele tai esitä mitään. Sellaiseen ihmiseen voi suhtautua, kuten on järkevää itselle, voi myös suojata itseään. Pahinta on "hyvyyden" verhoon naamioitu pahuus, joka vain odottaa hetkeä, jolloin voi iskeä - ja silloin isku todella satuttaa, kun ei ole osannut edes varautua siihen. Pahinta on kavaluus ja petollisuus, valhe ja teeskentely, nimenomaan hyvyyden verhoon kätketty pahuus.
Tiedän, että kertomukseni voivat olla monille käsittämättömiä ja uskomattomia, mutta minulle ne ovat hyvin selviä ja totta. Olen huomannut, että todellista rakkauden sanomaa julistava ei tarvitse sitä erikseen julistaa, ei suorastaan pidä julistaa. Jo pelkkä julistaminen herättää epäluulon minussa. Todellinen rakkaus säteilee, se tulee esiin itsestään. Se ei pöyhkeile tai kerskaile. Se on nöyrä ja hiljainen. Se ei vaadi ja alista kohdettaan. Se ei käytä hyväkseen ketään. Se vain loistaa ja säteilee, lämmittää ympäristöään. Varjolilja kirjoitti:
Niin, olen sen huomannut, että paljon parempaa ja turvallisempaa on olla tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat aidosti sitä, mitä ovat. Pahinta on kierous, teeskentely, että on muka hyvä, mutta todellisuudessa on kiero ja paha. Ihminen, joka on reilusti ilkeä ja paha, on kuitenkin aidosti sitä, mitä on, ei teeskentele tai esitä mitään. Sellaiseen ihmiseen voi suhtautua, kuten on järkevää itselle, voi myös suojata itseään. Pahinta on "hyvyyden" verhoon naamioitu pahuus, joka vain odottaa hetkeä, jolloin voi iskeä - ja silloin isku todella satuttaa, kun ei ole osannut edes varautua siihen. Pahinta on kavaluus ja petollisuus, valhe ja teeskentely, nimenomaan hyvyyden verhoon kätketty pahuus.
Tiedän, että kertomukseni voivat olla monille käsittämättömiä ja uskomattomia, mutta minulle ne ovat hyvin selviä ja totta. Olen huomannut, että todellista rakkauden sanomaa julistava ei tarvitse sitä erikseen julistaa, ei suorastaan pidä julistaa. Jo pelkkä julistaminen herättää epäluulon minussa. Todellinen rakkaus säteilee, se tulee esiin itsestään. Se ei pöyhkeile tai kerskaile. Se on nöyrä ja hiljainen. Se ei vaadi ja alista kohdettaan. Se ei käytä hyväkseen ketään. Se vain loistaa ja säteilee, lämmittää ympäristöään.-
Haluisin Varjoliljan hyvään kirjoitukseen vielä lisätä marttyyrit; myös heitä vastaan on vaikeaa, tai suorastaan mahdotonta, puolustautua.- Lietokas
kellastunut kirjoitti:
-
"Lietokas" kyseli:
Viittaan erityisesti niihin "rakkauden sanomaa" julistaviin jotka keinoja kaihtamatta pyrkivät vaientamaan kaikki heidän sanomaansa epäilevät tai motiivejaan kyseenalaistavat ihmiset."..Mutta pystyykö "rakkauden sanomaa" julistava henkilö olemaan itselleen rehellinen tai myöntämään edes itselleen omat vaikuttimensa? Vai toimiiko hän kuin itseltään salaa, saarnaten rakkauden vaatimuksia, mutta pyrkien samaan aikaan vahingoittamaan niitä joista ei pidä?.."
- Miten ns. hurahtaneet? Jehovan todistajat ja Koraanin lukijat.
Subjektiiviset motiivit hyvän tekemiseen ovat varmasti perustellut.Tulos on ehkä toisenlainen.
Minusta em. viittauksen henkilöt ovat jossain määrin verrattavissa ns. hurahtaneisiin. Kyse ei välttämättä ole kaksinaamaisuudesta, joka itse tiedostettaisiin. Varjolilja kirjoitti:
Niin, olen sen huomannut, että paljon parempaa ja turvallisempaa on olla tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat aidosti sitä, mitä ovat. Pahinta on kierous, teeskentely, että on muka hyvä, mutta todellisuudessa on kiero ja paha. Ihminen, joka on reilusti ilkeä ja paha, on kuitenkin aidosti sitä, mitä on, ei teeskentele tai esitä mitään. Sellaiseen ihmiseen voi suhtautua, kuten on järkevää itselle, voi myös suojata itseään. Pahinta on "hyvyyden" verhoon naamioitu pahuus, joka vain odottaa hetkeä, jolloin voi iskeä - ja silloin isku todella satuttaa, kun ei ole osannut edes varautua siihen. Pahinta on kavaluus ja petollisuus, valhe ja teeskentely, nimenomaan hyvyyden verhoon kätketty pahuus.
Tiedän, että kertomukseni voivat olla monille käsittämättömiä ja uskomattomia, mutta minulle ne ovat hyvin selviä ja totta. Olen huomannut, että todellista rakkauden sanomaa julistava ei tarvitse sitä erikseen julistaa, ei suorastaan pidä julistaa. Jo pelkkä julistaminen herättää epäluulon minussa. Todellinen rakkaus säteilee, se tulee esiin itsestään. Se ei pöyhkeile tai kerskaile. Se on nöyrä ja hiljainen. Se ei vaadi ja alista kohdettaan. Se ei käytä hyväkseen ketään. Se vain loistaa ja säteilee, lämmittää ympäristöään.Länsimäisen kulttuurin ihmiskuva pohjautuu Sokrateen ja Kristuksen näkemykseen:
Ihmisen perusolemus on rakkaus, mikä on ihmisellä alkuperäistä. Pahuus tulee kun ihminen luopuu rakkaudesta eli kääntää sitä pahaksi, näin muodostuu psykopatologia. Rakkaus on ihmisellä sisimpänä, patologia on kuin kuori rakkauden ympärillä.
Ihminen luulee usein kuorta itsekseen, (itse huomasin sen psykoanalyysissä) mutta se on virhe. Ehkä sinullla on on ollut niin rankat kokemukset varhaislapsuudessa, että olet menettänyt yhteyden rakkauteen kokemuksena.
Rakkaus on kuitenkin olemassa ja patologiaa vahvempi. Ellei näin olisi ihmiset olisivat tappanet toisensa. Rakkaus näkyy hyvänä toimintana, mikä ilmenee nykymaailmassa esim. Punaisen ristin toiminta jne.
Silloin kun tekee hyviä tekoja, käyttää rakkautta.- Varjolilja
Lette kirjoitti:
Länsimäisen kulttuurin ihmiskuva pohjautuu Sokrateen ja Kristuksen näkemykseen:
Ihmisen perusolemus on rakkaus, mikä on ihmisellä alkuperäistä. Pahuus tulee kun ihminen luopuu rakkaudesta eli kääntää sitä pahaksi, näin muodostuu psykopatologia. Rakkaus on ihmisellä sisimpänä, patologia on kuin kuori rakkauden ympärillä.
Ihminen luulee usein kuorta itsekseen, (itse huomasin sen psykoanalyysissä) mutta se on virhe. Ehkä sinullla on on ollut niin rankat kokemukset varhaislapsuudessa, että olet menettänyt yhteyden rakkauteen kokemuksena.
Rakkaus on kuitenkin olemassa ja patologiaa vahvempi. Ellei näin olisi ihmiset olisivat tappanet toisensa. Rakkaus näkyy hyvänä toimintana, mikä ilmenee nykymaailmassa esim. Punaisen ristin toiminta jne.
Silloin kun tekee hyviä tekoja, käyttää rakkautta.Mikä sitten saa ihmisen kääntymään hyvästä pahaan, hylkäämään rakkauden, muuttumaan patologisen ilkeäksi? Uskon kyllä, että on olemassa rakastavia ja hyväntahtoisia ihmisiä. Mieheni läheisissä olen nähnyt sellaisia, Mutta kaltaiseni ihminen ei pysty vastaanottamaan sitä hyvyyttä, jota hänelle tarjotaan. Se on hänelle jotain outoa ja käsittämätöntä, kuin pelottavaa.
Kun sain ensimmäisen lapseni, koin suurta ahdistusta sen vuoksi. Olin syyllinen, tehnyt jotain pahaa, kuin jotain luvatonta ja lapsikin oli kuin paha, joka haittasi muiden toimintaa suhteessa minuun. Lapsi oli tullut väliin, kuin esteeksi heille. Sitten menimme mieheni sukulaisille lasta "näyttämään" ja he olivatkin iloisia siitä, lepertelivät lapselle, olivat minullekin ystävällisiä. Mutta se oli minulle outoa ja kummallista, pelottavaa.
En osaa rakastaa, mutta voin silti käyttäytyä kuten kuuluu hyviin tapoihin. Kukaan ei sitä eroa juuri huomaa, vain läheiseni huomaavat kummallisuuteni. Lapsuudenaikaisessa kodissani ei noudatettu hyviä tapoja suhteessa oman perheen jäseniin, vaan suhteessa ulkopuolisiin, muihin. Kun oli läsnä joku muu, oltiin "ihmisiksi", mutta muulloin kuin primitiivisten tunteiden vallassa.
Kokemusteni vuoksi minun on vaikea ymmärtää myös kristillistä rakkautta suhteessa itseeni. En pysty ajattelemaan itseäni sen kohteena. Silti voin elää ja toimia sen mukaisesti, mutta kuin irtonaisesti silloinkin, vailla yhteyttä itseeni. En tiedä, olenko kuori, vai mitä olen, mutta olen kuin vieras ja tuntematon itsellenikin. Terapeuttini "ennusti" minulle jotenkin näin "...kun tämä kuvio on sinulle selvä ja olet paljon muuttunut (itseni kaltaiseksi ajattelin)..." (silloin tarvitsen kirjoituksia itsestäni, joita olen paljon kirjoittanut, myös terapeutilleni vähän, jotta ymmärtäisin itseäni ja tekemiäni valintoja elämäni aikana ja ymmärtämään, että ne ovat olleet kussakin tilanteessa parhaita mahdollisia päätöksiä, kuin kompromisseja, joiden avulla on vältetty vielä suuremmat vahingot, ylipäätään selvitty päivästä toiseen).
Vähitellen siis tutustun itseeni, avaan monet minua suojaavat muurit, joiden avulla olen eristänyt itseni myös itseltäni, pysyäkseni vain elossa ja jotenkuten järjissäni. Tarvitsen tuohon kaikkeen terapeuttiani ja hänen opetustaan ja ohjaustaan. Hän on kognitiivinen terapeutti ja ajattelen, että hänen tapansa on minulle juuri sopiva. Hän ymmärtää minua ihmeen hyvin, tietää paljon traumojen hoitamisesta ja tietää, miten pitää edetä, miten loputtoman kärsivällinen pitää olla, ei saa suuttua milloinkaan, vaikka olisin miten vaikea ja hankala tahansa, että uskaltaisin päästää hänet lähelleni, vähitellen. Hyvin hitaasti alan uskoa ja luottaa, että hän on hyvä ja ystävällinen minulle. Ei riitä, että tiedän, pitää voida myös tuntea ne. Ehkä silloin opin myös rakastamaan, tuntemaan rakkautta.
- Näin minä teen
Pahinta on pelko, se että ei - tiedostamattaan tietenkin - uskalla nähdä omia vikojaan. Silloin helposti syyttää samoista vioista muita. Näin oma todellisuus jää tiedostamatta, ja niin kauan kun sitä ei nähdä se jäytää ihmisen hyvinvointia, joko psyykkistä tai fyysistä terveyttä.
Kirjassa Peilikuvasi valehtelee on kevyt ote vakaviin asioihin. Se yllyttää nauramaan itselle, ja nauru itselle vapauttaa uskaltamaan. Ota vikasi vakavasti, mutta itsesi kevyesti.- oli hyvin
sanottu. nähkäämme!
ota lette iisisti, joo, oot ihQ!!
- ei väkivaltaa
Tekstissä mainitaan videokasetit vihan ylläpitäjinä. Olen itse tehnyt saman havainnon, niissä esitetään usein väkivaltaelokuvia, jotka ovat täynnä murhia, pahoinpitelyä ja muuta rikollista toimintaa. Usein niissä on jännittävä juoni, joka vangitsee katsojan niin, ettei hän kykyne jätämään filmiä kesken, vaikka huomaakin väkivallan vastenmielisen vaikutuksen. Olen itsekin sortunut tällaiseen. Jälkeenpäin olen katunut asiaa, koska siitä on jäänyt epätodellinen olo ja päättänyt että se oli viimeinen kerta.
Tämä on eräs keino vihan ylläpitämiseksi. Pitämällä yllä vihaa, ihmiseltä voi hämärtyä todellisuus, joka on onnellisuutta. Muistan Dalai-laman sanoneen: elämän tarkoitus on onnellisuus. - Benissimo
Oman elämän varrella olen oppinut kohtamaan vihamieheni. Kun tulen loukatuksi ja saan mieleni rauhoittumaan, lähestyn vihamiestäni ystävänä. Lähestyn häntä hyvällä ja hänen kohdallaan viha saattaa kääntyä ystävyydeksi. Annan ystävyydelle mahdollisuuden ja toivon, että hän ottaa sen vastaan.
Vihan kantaminen turruttaa mielen ja käy raskaaksi. Jos itse
loukkaan toista osapuolta, pystyn pyytämän ja antamaan anteeksi. Välien ja asioiden selvittely tuo takaisin hyvän olon tunteen ja positiivisen otteen elämään. Voisin siteerata Eino Leinon runoa: Ei paha ole kenkään ihminen, vaan toinen on heikompi toista. Paljon on rinnassa jokaisen, vaikk´ ei aina esille loista... Rakkaudella BenissimoJuuri näin, vihaa(pahaa) vastaan ei tule taistella. Jotkut alkavat kostaa entiselle ystävälleen, joka on kääntynyt häntä vastaan. Tämä mahdollistaa pahan kierteen syntymisen, josta ei olle helppoa päästä irti. Pahan kostaminen pahalla on kuin kuin heittäisi löylyä kiukaaseen, pahuus lisääntyy.
- Eräs herhiläinen
Onnellisuus on tasapainossa olemista. Ihminen ei tunne eikä vastaanota vihanpurkauksia, kiukkua, ärisemistä eläessään onnellisena, vaan hän on levollinen ja hyvän ympäröimä.
Omalta vihalta ja kiukulta ihminen sulkee silmänsä, hän ei sitä itse huomaa, saattaa vain ihmetellä ärtymystään ja rauhattomuuttaan. Kyllähän itse iso viha välillä vierailee itse kunkin luona, mutta hänet voi häätää pois. Vihalle ei kannata antaa valtaa. Pitää tiedostaa vihansa ja järkeillä itsensä sopusointuun ja tasapainoon sekä käsitellä mielessään asiaa, josta vihanryöppy sai alkunsa."Vihalle ei kannata antaa valtaa. Pitää tiedostaa vihansa ja järkeillä itsensä sopusointuun ja tasapainoon sekä käsitellä mielessään asiaa, josta vihanryöppy sai alkunsa"
Juuri näin, viha näyttää saavan alkunsa pienestä asiasta, mutta sen takana saattaa olla jo lapsuudessa syntynyt trauma, joka sopivassa tilaisuudessa ilmoittaa olemassaolostaan.
Siksi ihmisen tulisi katsoa lämmöllä vihanpurkauksiaan, silloin ei tule kasvattaneeksi vihaa. Viha voitetaan vain rakkaudella, koska pahasta ei koskaan seuraa hyvää.
Viestiketjusta poistettin viestini: "Tiedostaminen parantaa". Arvostin sitä, koska siinä esitettiin parannusmenetelmä, siksi laitan sen uudelleen.
Tiedostaminen parantaa:
Ruumiillinen tai psyykinen sairaus voidaan parantaa tiedostamisprosessin kautta. Paraneminen tapahtuu vastauksena siihen, kun ihminen suvaitsee nähdä vahingollisia ja elämää torjuvia ajatuksiaan ja arvojaan, sekä niihin pohjautuvaa sairastuttava toimintaa.
Claudia PachecoHaluan kertoa lastenpsykiatri Jari Sinkkosen kertomasta lasten vihasta ja aggressiivisuudesta:
Ote kirjasta "Pienistä pojista kunnon miehiä"
"...lastenpsykiatrisen osaton pääasiallinen tehtävä on selvitä lasten vihamielisyyden ilmauksista hengissä, olla hylkäämättä lasta ja auttaa häntä löytämään tunteilleen muita ilmaisuja kuin lyöminen ja rikkominen...
Osaston yhteiskunallinen tehtävä onkin ottaa vastaan, sietää ja kestää vihamielisyyttä, jota ei muualla kestetä."
Ja hän jatkaa: "Jos on, niin kuin näyttää että vaikeat persoonallisuuden kehityksen häiriöt yleistyvät, jää yhä pienempi "normaalineurootikojen" joukko hoitamaan yhä suurenevaa ja aina vain vihamielisempää potilaiden joukkoa."
Ketjusta on poistettu 65 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465397Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5561957Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens781125Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77973
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53951- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50823Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748