Luomun tasainen laatu

juha123

Kuinka tasaista luomutuotteiden laatu yleensä on. Onkohan niissä yhtä paljon vikoja kuin muussakin ruoassa?

Itse mietin tuota kun ostin luomujyviä. Se "luomutila" on vankilan, että kuinka tasaista sitten on laadun valvonta. Ne näyttä sille että on samaa viljaa kuin leikkuupuimurilla pellosta saa eli joukossa on kauraa, joku herne ja rikkaruohon siemeniä & pikkuisen muuta roskaa. Mitään vaarallista ei ole näkynyt. Olisi vain tarvinnut koneellisesti lajitella, niin olisi vehnän joukosta erottunnu ne muut pois. Viljasiilossa on kai lajittelematonta, mutta pikkukaupoissa ja pikkupusseissa saisi olla sitä mitä etiketissä lukee.

3

3871

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hondo

Tästä syystä pientä rikkaa on huomattavasti enemmän kuin normaaliviljassa.Lajittelu kyllä puhdistaa viljaa varsin tehokkaasti mutta ei ihan 100%sti.Vieraat lajikkeet voivat johtua monesta eri syystä, mutta yleensä viljassa on niitä muutama yksilö/100g.

• orvokki-1

Itse olen syönyt luomuruokapiirin kautta toimitettuna parilta uusmaalaiselta viljatilalta viljoja (kauraa, ohraa, vehnää). Laatu on ollut hyvä. Varsinkin mannaryyneissä ero "kaupan" ryyneihin on ollut luomun huomattavasti paremmassa maukkaudessa (olisiko kiinni lähinnä jauhatuksesta kuluneesta lyhyestä ajasta eli tuoreudesta).

Huonompaa laatua olen itse tavannut suuren ruokatalon valmistamissa perus-ryyneissä, joissa tuotetun erän valvonta ei ole näyttänyt olevan niin tarkkaa...

Eli eroja on paitsi tuotantotavasta johtuen, myös pientuottaja - suuri ruokatalo -akselilla sekä ruoan tuoreudessa ja toimitustavoissa.

• vähintään luomua

Olen syönyt 100% luomua jo 7 v ja voin sanoa että
      laatu on jo nykyisin vähintäänkin korkeatasoista.
      Pienet pakkaukset on tietty ongelma ja jos kauppias
      ei pidä huolta mikä, niin vain ruoka pilaantuu, mutta jos
      tuote on muuten kunnossa niin en ole vielä huonoa saanut.
      Parempi olo ja parempi mieli on tullut kaupan päälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6983
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3938
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2716
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2028
    Aihe