Arvon vegaaniveljet ja -sisaret, hyvät taistelutoverini.
Mieltäni askarruttaa vegejen suhtautuminen lihan hajuun ja makuun. Itse en ole syönyt lihaa n.16-vuoteen lukuunottamatta yhtä italiansalaattierehdystä ja paria käytännönpilaa.
Mutta tästä huolimatta en voi pettää itseäni valehtemalla, että liha haisee (huomaa käytin termiä haisee, en tuoksuu) usein ihan hiton hyvältä.
En ota puheeksi nyt evoluutiota ja ihmislajin erikoistumista myös eläinperäiseen ravinnon hyödyntämiseen, muuten kuin, että tuskin on kyse mistään lihisten salaliitosta, kun usein sanotaan, että lihanautinto aiheuttaa makunystyröille suurempaa mielihyvää kuin kasvikunnan tuotteen, lukuunottamatta ehkä luonnonsokeria sisältä marjoja ym.
En ole hankkimassa tällä viestillä ystäviä, mutten liiemmin vihamiehiäkään tai -naisia, joten pysytään asiassa ja pidetään turhat mölyt vatsassa ja pitäydytään leimaamasta ketään maku- ja hajutottumusten vuoksi epäkelvoksi.
Joidenkin mielestä jo tälläisten mielipiteiden esittäminen on tuomittavaa, ja jopa vähentää kasvissyönnin kiinnostusta valtaväestön keskuudessa, mutta toisaalta tällä palstalla on suurin osa niitä jotka ovat aidosti kiinnostuneet muustakin kuin lihanmausta ja sen hajusta, ja sekin on varmasti kovin yksilöllistä, joten esitän tässä vain omia näkemyksiäni, en mitään totuuksia, ja ne jotka tulevat tänne häiriköimään ja provosoimaan palstaa, tuskin välittävät vittuakaan vegaanielämänkatsomuksesta.
Mulla lähtee kyllä hyvin lihanhimo pois, kun vain katsonkin jonkun eläimen silmiin.
Itse aijon olla vegaanilinjoilla lopun elämääni, mitä nyt sorrun toisinaan (harvoin) tarjottuihin maitosuklaaherkkuihin ja käytän kierrätettyjä villa- ja jopa nahkavaatteita, ja hunajaa menee toisinaan, samoin en välitä vaikka elintarvikkestani löytyisi merkintä E120, ja alkoholi - ei sekään aina aivan vegaanista välttämättä ole, plus lääkkeet joita ajoittain käytän.
Lihanhaju - kommentteja
16
1681
Vastaukset
- olen huomannut
kuinka pahalle haisee liha nykyisin. Silloin tällöin teen puolisolleni liharuokaa...kun käristää esim. jauhelihaa se ei todellakkaan tuoksu vaan lemuaa.
Olen ollut reilun vuoden kasvisruualla itse harvoin syön jotain joka sisältää maitoa tai munia.Emmä sitten tiedä onko mulla vaan vahvemmat "luolamiehenvaistot ja -vietit", mutta jos rupeaisin vain vaikka luettelemaan liharuokia, niin alkaisi kuola valumaan suupielistä.
Ainoa jota en kaipaa on koulun maksasiivut... Broilerin palanut, rasvainen nahka... jumalauta, täytyy varmaan ottaa tänään perskännit.:D- ...
lihasta haisee aika pahalle, osa ei. Raaka jauheliha esim, ei ole miellyttavan hajuista. Mutta esim. kun kuumentaa kananpaloja pannulla, niin kylla haisevat hyvalle :) Itse en siis ole syonyt lihaa yli 4-5 vuoteen, mutta teen liharuokia miehelleni.
- hyvälle!!!
Esim. naudan paistijauheliha tuoksuu mielestäni jopa raikkaalle. Laitan monesti ihan sellaisenaan ruisleivän päälle ja aromisuolaa ripaus niin avot, paitsi keskikesällä saa nämä tartar herkut olla!
- kilttipikkupossu
Kun haistan lihan, haistan murhan. Grillatussa pihvissä haisee epäoikeudenmukaisuus, porsaankyljyksessä riisto ja käristyvässä kanankoivessa epäoikeudenmukaisuus, makkarassa viattomien eläinten raaka massamurha.
- sanot...
kilttipikkupossu kirjoitti:
Kun haistan lihan, haistan murhan. Grillatussa pihvissä haisee epäoikeudenmukaisuus, porsaankyljyksessä riisto ja käristyvässä kanankoivessa epäoikeudenmukaisuus, makkarassa viattomien eläinten raaka massamurha.
mutta ihminen on LIHANSYÖJÄ.
- haista kasviksissakin
kilttipikkupossu kirjoitti:
"Kun haistan lihan, haistan murhan"
Suorastaan runollista!
Minäkin kokeilen.
Kun haistan viljan, haistan murhan. Miljoonat linnunpesät, jyrsijät ja sammakot, murskaantuvat puimakoneen teriin ja renkaisiin. Porkkanassa haisee epäoikeudenmukaisuus, juurespeltojen tuholaismyrkyt tappavat tuhansia eläimiä, kaalinkerässä haistan kyntöauran alle murskaantuneet eläimet ja pilatut vesistöt. - tai kasvissyöjä
sanot... kirjoitti:
mutta ihminen on LIHANSYÖJÄ.
lihaa syövä ihminen on lihansyöjä.
kasveja syövä ihminen on kasvissyöjä.
sekä lihaa että kasveja syövä ihminen on sekasyöjä.
Ja sinä olet ääliö! - runollinen murhaaja
haista kasviksissakin kirjoitti:
"Kun haistan lihan, haistan murhan"
Suorastaan runollista!
Minäkin kokeilen.
Kun haistan viljan, haistan murhan. Miljoonat linnunpesät, jyrsijät ja sammakot, murskaantuvat puimakoneen teriin ja renkaisiin. Porkkanassa haisee epäoikeudenmukaisuus, juurespeltojen tuholaismyrkyt tappavat tuhansia eläimiä, kaalinkerässä haistan kyntöauran alle murskaantuneet eläimet ja pilatut vesistöt.Tehomaatalous murhaa, totta kyllä. Mutta ei tuo ole mikään puolustus lihansyönnille. Lihan takia tehdään paljon enemmän murhia esim. kiloa kohti. Ensin tehdään mainitsemasi kyntö- ja niittokonemurhat rehua kasvatettaessa. Ja yhtä lihakiloa kohti tarvitaan iso ala sitä rehuviljelmää, paljon isompi kuin vegaaniruuan kasvattamiseen tarvittava. Sitä paitsi monet vegaanit syövät varmasti keskiverto sekasyöjää enemmän myrkyttömästi kasvatettuja kasviksia.
Liha on murha - ei siitä pääse yli eikä ympäri. - olisi vähemmän eläinlajeja
runollinen murhaaja kirjoitti:
Tehomaatalous murhaa, totta kyllä. Mutta ei tuo ole mikään puolustus lihansyönnille. Lihan takia tehdään paljon enemmän murhia esim. kiloa kohti. Ensin tehdään mainitsemasi kyntö- ja niittokonemurhat rehua kasvatettaessa. Ja yhtä lihakiloa kohti tarvitaan iso ala sitä rehuviljelmää, paljon isompi kuin vegaaniruuan kasvattamiseen tarvittava. Sitä paitsi monet vegaanit syövät varmasti keskiverto sekasyöjää enemmän myrkyttömästi kasvatettuja kasviksia.
Liha on murha - ei siitä pääse yli eikä ympäri.Ai puolustuksesi on että " me murhataan vähemmän kuin te"? Murhavat vegaanitkin eläimiä silti -siitä ei pääse eroon. Kyntö- ja niittokoneita ja myrkkyjä jouduttaisiin käyttämään vegaaniutopiassakin. Ja eläinlajeja olisi paljon vähemmän koska laidunekosysteemi puuttuisi kokonaan.
Pelkässä karjattomassa kasvisten tehoviljelyssä (monokulttuuriviljelyssä) ympäristön monimuotoisuus kärsii. Paljon pienempi määrä eläinlajeja pystyy elämään tällaisessa ympäristössä. Monet hyonteislajit elävät vain karjanlannassa ja vielä useammat lintulajit saavat ravintonsa näistä hyönteisistä. Vegaaniutopiassa koko tämä laidunekosysteemi ravintoketjuineen lakkaa olemasta.
Niityllä kuolee paljon vähemmän eläimiä kuin tehoviljellyllä juuresmaalla. - jossitellen
olisi vähemmän eläinlajeja kirjoitti:
Ai puolustuksesi on että " me murhataan vähemmän kuin te"? Murhavat vegaanitkin eläimiä silti -siitä ei pääse eroon. Kyntö- ja niittokoneita ja myrkkyjä jouduttaisiin käyttämään vegaaniutopiassakin. Ja eläinlajeja olisi paljon vähemmän koska laidunekosysteemi puuttuisi kokonaan.
Pelkässä karjattomassa kasvisten tehoviljelyssä (monokulttuuriviljelyssä) ympäristön monimuotoisuus kärsii. Paljon pienempi määrä eläinlajeja pystyy elämään tällaisessa ympäristössä. Monet hyonteislajit elävät vain karjanlannassa ja vielä useammat lintulajit saavat ravintonsa näistä hyönteisistä. Vegaaniutopiassa koko tämä laidunekosysteemi ravintoketjuineen lakkaa olemasta.
Niityllä kuolee paljon vähemmän eläimiä kuin tehoviljellyllä juuresmaalla.Kasvisten tehoviljely ei ole seurausta veganismistä eikä suinkaan osa vegaaniutopiaa vaan sitä, että ihmisiä on liikaa. Eikä tehoviljelyyn kuitenkaan tarvitsisi valjastaa koko nykyistä maatalousmaata, vähempikin riittää, varsinkin kun olisi käytettävä uusia, luonnonmukaisempia ravinnonlähteitä, mm. ravinnon jalostaminen yleisistä rikkakasveista, merien levistä jne.
Kyllä niitä laidunmaita ja lantaa tuottavia eläimiä silti olisi, mutta ei vain ihmisiä varten vaan luonnon tasapainon ylläpitämiseksi, ainakin niillä alueilla.
- 75% vegaani
Kyllä minun mielestäni pihvin tuoksu on hyvä, tosin en tiedä tuoksuuko siinä varsinaisesti liha vai vaan rasva ja mausteet. Ei tämä mitenkään vähennä arvoani kasvissyöjänä, päinvastoin, kasvissyöntini syyt nimenomaan eivät ole kulinaristiset. Mielestäni on helppoa olla kasvissyöjä jos ei vaan satu tykkäämään lihasta, mikäs siinä. Omat syyni ovat kuitenkin 100% eettiset eikä niillä ole mitään tekemistä lihan maun tai koostumuksen tms. kanssa. Ongelma on se, mistä liha on peräisin, elävästä kärsineestä eläimestä.
Minun mielestäni lehtipihvi on oikein makoisaa, samoin graavilohi ja muut kalaruoat, mäti oli suurta herkkuani aikoinaan. Ei minun tarvitse teeskennellä inhoavani liharuokia, koska en ole kulinaristisista syistä kasvissyöjä eikä liha itsessään aiheuta minulle minkäänlaista ällötystä. Se että ajattelen miten pelokas eläin on viety teuraaksi, SE aiheuttaa ällötystä, SE miten eläimiä kohdellaan silloin kun ne ovat vielä elossa....mutta ei se pihvi enää itsessään aiheuta ällötystä, siinä likainen työ on jo tehty eikä se siitä enää miksikään muutu. Ei ainakaan sillä että minä esitän yökkäileväni tai sanon "hyi". Se on oikeastaan mun mielestä jopa vähän lapsellista, koska useimmat veget on joskus ollut lihansyöjiä itsekin ja syöneet sitä samaa paskaa ihan hyvällä ruokahalulla. Ehkä se psykologinen puoli sitten muuttaa hajuaistinkin, onhan se mahdollista mutta usein se tuntuu mun mielestä enemmänkin teeskennellyltä, eli että sen jotenkin ajatellaan kuuluvan asiaan että vegen pitää yökkäillä lihan hajulle. Vaikka eihän se ole mitenkään oleellista minkään asian suhteen.- ehkä se on just siinä
Kerrot olevasi 75% vegaani, eli kolme neljäsosaa ruokavaliostasi on vegaanista ja yksi neljäsosa ei. Jos lasket tuon prosenttiosuuden lautasesi sisältämien ruoka-aineiden tilavuudessa niin tuo "karniveganismisi" ei kyllä kovin paljoa poikkea tavallisen sekasyöjän ruokavaliosta. No, eettiset pohdintasi ja perustelusi, sekä ilmeisesti pyrkimys veganismiin, toki muuttavat asian ihan toiseksi.
Mutta nyt ei ole oikeastaan siitä kysymys, vaan siitä, että herkkyys lihan ja kaikkien muiden eläintuotteiden hajulle tulee minun ja monien muiden tuntemieni vegaanien kokemuksen mukaan vasta silloin kun ei syö YHTÄÄN eläintuotteita, eli siis ei lihaa, ei kalaa, ei maitotuotteita, ei munia. Ennen söin itse kasvisruuan lisäksi munia ja maitotuotteita. Liha, erityisesti grillattu, tuoksahti jonkin verran voimakkaalle ja vastenmieliselle. Mutta vasta sen jälkeen kun olin ollut vegaanisella ruokavaliolla muutaman kuukauden, alkoi kaikki liha, kala ja jopa maitotuotteet sekä muna tuoksua todella pahalla. Eikä se ollut mitään teeskentelyä, vaan esim. grillin ohi kävellessä aktivoitui yökkäysrefleksi kurkussa. Sitä en sano, etteikö tuo voisi olla psykologista tai jopa tiedostamatta opittua, mutta teeskentelyksi sitä ei missään tapauksessa voi nimittää.
Eikä se toki niin ole, että vegen PITÄÄ yökkäillä lihan hajulle, mutta niin se vain täyskasvissyöjien kohdalla tuntuu usein olevan. Ihan hyvä, että siitäkin asiasta voi keskustella ja mm. kertoa veganismia harkitseville. Eihän sitä tarvitse ajattelevan ihmisen ottaa minään pyhyyden merkkinä, vaan sen voi nähdä jopa veganismin huonona puolena: eli se tekee elämän vaikeaksi, vaikka toisaalta auttaakin pysymään erossa lihatuotteista. - 75% vegaani
ehkä se on just siinä kirjoitti:
Kerrot olevasi 75% vegaani, eli kolme neljäsosaa ruokavaliostasi on vegaanista ja yksi neljäsosa ei. Jos lasket tuon prosenttiosuuden lautasesi sisältämien ruoka-aineiden tilavuudessa niin tuo "karniveganismisi" ei kyllä kovin paljoa poikkea tavallisen sekasyöjän ruokavaliosta. No, eettiset pohdintasi ja perustelusi, sekä ilmeisesti pyrkimys veganismiin, toki muuttavat asian ihan toiseksi.
Mutta nyt ei ole oikeastaan siitä kysymys, vaan siitä, että herkkyys lihan ja kaikkien muiden eläintuotteiden hajulle tulee minun ja monien muiden tuntemieni vegaanien kokemuksen mukaan vasta silloin kun ei syö YHTÄÄN eläintuotteita, eli siis ei lihaa, ei kalaa, ei maitotuotteita, ei munia. Ennen söin itse kasvisruuan lisäksi munia ja maitotuotteita. Liha, erityisesti grillattu, tuoksahti jonkin verran voimakkaalle ja vastenmieliselle. Mutta vasta sen jälkeen kun olin ollut vegaanisella ruokavaliolla muutaman kuukauden, alkoi kaikki liha, kala ja jopa maitotuotteet sekä muna tuoksua todella pahalla. Eikä se ollut mitään teeskentelyä, vaan esim. grillin ohi kävellessä aktivoitui yökkäysrefleksi kurkussa. Sitä en sano, etteikö tuo voisi olla psykologista tai jopa tiedostamatta opittua, mutta teeskentelyksi sitä ei missään tapauksessa voi nimittää.
Eikä se toki niin ole, että vegen PITÄÄ yökkäillä lihan hajulle, mutta niin se vain täyskasvissyöjien kohdalla tuntuu usein olevan. Ihan hyvä, että siitäkin asiasta voi keskustella ja mm. kertoa veganismia harkitseville. Eihän sitä tarvitse ajattelevan ihmisen ottaa minään pyhyyden merkkinä, vaan sen voi nähdä jopa veganismin huonona puolena: eli se tekee elämän vaikeaksi, vaikka toisaalta auttaakin pysymään erossa lihatuotteista.Heh, lähinnä tuo 75% vegaani on humoristinen viittaus siihen että mielestäni täydellistä 100% vegaania ei ole olemassakaan ja me olemme kaikki enemmän tai vähemmän vain joku prosenttiosasen päässä siitä täydellisestä veganismista. Ja veganismiin vaikuttaa kovin paljon muutkin asiat kuin ne mistä ruokalautanen koostuu, mutta sen varmaan tiedätkin.
Niin, en syö maitotuotteita normaalioloissa enkä munakaan, puhumattakaan mistään lihasta tai kalasta, ja näin on jatkunut jo vuosikausia ja siltikään lihan haju ei ole muodostunut ällöttäväksi nenässäni - eikä mielessäni. Enkä ole siitä yhtään pahoillani. Lisäksi tunnen moniakin täyskasvissyöjiä joita lihan haju ei myöskään saa yökkäilemään. Tosin useimmat kasvissyöjätuttuni eivät yleensäkään tee isoa numeroa kasvissyönnistään eivät esim. ravintolaillallsella ala nyrpistelemään neniään viereisen pöydän pihveille. Tuntuukin usein että nämä yökkäily-kommentit tulee useimmiten (ei tietenkään aina) nuorehkoilta henkilöiltä, joilla ehkä on vielä niin paljon kiihkoa että tunteet välittyvät aidosti fyysisinä tuntemuksina - tai sitten yökkäily on vain tapa osoittaa vastenmielisyyttä lihansyöntiä kohtaan. Olen minäkin joskus aikoinani reagoinut lihansyöjien lihan ylistykseen sanoilla "hyi helvetti"...mutta ei se johtunut niinkään siitä että se liha olisi oksettanut, vaan pikemminkin niiden lihaansa hehkuttavien ihmisten käytös oksetti.
No jaa, ehkä jään odottelemaan jos minunkin nenääni alkaa lihanhaju jonain päivänä kuvottamaan. Jotenkin kuitenkin uskoisin että se olisi jo tapahtunut, jos olisi tapahtuakseen. - vegaanina
ehkä se on just siinä kirjoitti:
Eikä se toki niin ole, että vegen PITÄÄ yökkäillä lihan hajulle, mutta niin se vain täyskasvissyöjien kohdalla tuntuu usein olevan. Ihan hyvä, että siitäkin asiasta voi keskustella ja mm. kertoa veganismia harkitseville. Eihän sitä tarvitse ajattelevan ihmisen ottaa minään pyhyyden merkkinä, vaan sen voi nähdä jopa veganismin huonona puolena: eli se tekee elämän vaikeaksi, vaikka toisaalta auttaakin pysymään erossa lihatuotteista.eikä liha haise pahalta vieläkään. Minä teen muulle perheelle ruoat päivittäin, he ovat sekasyöjiä. Kokkaan ja käsittelen liharuokia vaikken niitä itse syökään, ja liha tuoksuu minusta hyvältä niin raakana kuin kypsänäkin.
Taitaa olla oman pään sisältä tuo mitenkä asian kokee. Jos elää niinkuin itse asiat näkee, muttei muita tuomitse niin ei ainakaan minulle tule minkäänlaista inhoa lihaa kohtaan, ainoastaan etten sitä itse käytä ravinnoksi.
- miltään
Maistoin lapsena raakaa jauhelihaa ja muistan vieläkin, että maku oli mitäänsanomaton. Olen edelleen sitä mieltä, että mausteethan kaiken maun ja tuoksun lihaan tekevät. Laitanpa tähän samaan aatokseni, että miksiköhän sana "fleksari" (flexitarian) ei ole yleistynyt, vaikka nykyisin näemmä mielellään kaikki halutaan kategorisoida. Sanaahan voisivat käyttää vegaanisesti suuntautuneet ihmiset, jotka kuitenkin joskus harvakseltaan saattavat syödäkin eläinperäisiä ruokia. Siten ei tarvitsisi räplätä prosenttien ja kaikenmaailman sanahirviöiden kanssa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086917- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483826Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513508
- 1883455
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242959- 672664
- 462501
- 131884