TM:n diesel-vertailusta

X-type vm. 2008 (facelift)

Yllätyin testin asetelmiin Jaguarin osalta, koska on mielestäni outoa ottaa vertailuun kallein diesel-malli ja vielä turhalla sport-paketilla, kun samaan testiin esim. Audi ja BMW otettiin manuaalivaihteisina. Jaguarin kohdalla testiauton hinta kohoaa yli 10 000 euroa 2,0 litraista manuaalivaihteista dieseliä kalliimmaksi tarjoten käytännössä ainoastaan automaatin sekä 30 newtonin lisäväännön. Ottaen huomioon sen, että X-type on joukon vanhin malli, se joutuu kilpailla nimenomaan hinnan ja varustelun suhteella. Tällöin 36 900 euroa maksava manuaalivaihteinen 2,0d olisi ollut reilu vaihtoehto ottaa kisailemaan, koska se tarjoaa vakiona mm. nahkaverhoilun, 17" kevytmetallivanteet, metallivärin, takatutkan lisäksi myös etututkan, bluetoothin, 10x10 säätöiset sähköpenkit kuljettajan istuimen muistilla, xenonit ym. ym. Mutta jos hinnan piti olla vähintään 40 000 euroa, saa siihen kaiketi todeta tutun sloganin tavoin että: "se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa..."

Valintakriteerinä oli tehokas diesel-moottori, minkä takia valinta ei kohdistunut 2,0d moottoriin sekä rekisteröintitilastoja, mikä sulki 2,2d manuaalin pois vaihtoehdoista. Jäljelle jäi siis 2,2d aut.

Mutta mutta.. X:n tapauksessa automaatti syö niin paljon käytännön tehoja, että 2,0d:n ja 2,2d automaatin hintaerolle ei tahdo jäädä perusteita: kiihtyvyys 0-100 km/h ovat 2.0d:llä ja 2,2d automaatilla sama 9,9 s. Huipuissa eroa on vain 7 km/h (201 km/h vs. 208 km/h), vääntöerokin inhimillinen 30 Nm (330 Nm vs. 360 Nm). Keskikulutuseroa on kuitenkin pitkälti toista litraa satasella 2,0d:n eduksi (5,6l/100 km vs. 6,9l/100km)! Kun vielä huomioi vakuutus ym. käyttökulujen erot, olisi mielestäni 2,0d:n valinta ollut selvästi mielekkäämpi testiin.

Nyt erityisesti ne TM:n lukijat, jotka eivät ole kovinkaan perehtyneitä eri autojen hintoihin ja varustetasoihin, eivät saa tämän testin perusteella mielestäni täysin oikeaa käsitystä X:n hinnasta ja ominaisuuksista erityisesti vakiovarutelun osalta. Esimerkiksi karvalakki C 200 cdi nahoilla, 17" aluilla, tutkilla, hälyllä, muistipenkeillä, hileillä ym. nousee kympin kalliimmaksi kuin perus X. Tämä ei ikävä kyllä välity testin perusteella, mikä on harmillista.

Itse olen tosin sitä mieltä, että X:n hinnoittelu on automaatin osalta varsin ongelmallinen, koska automaatin haluavan on pakko ostaa myös suurempi 2,2 litrainen kone, jonka takia lisähintaa 2,0d manuaaliin tulee hulppeat 7000 euroa.

17

2444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nipponisti

      Tuo on ihan normaalia TM toimintaa, aina pitää katsoa ettei tietty merkki jää viimeiseksi. Jaguarista en sano mitään, mutta eikös tuo perustu aika pitkälti mondeoon?

      • Ford Mondeoon

        aivan yhtä paljon kuin jääkaappisi. Molemmissa käytetään metalliosia. Kun katsot niitä kadulla saatat huomata jopa ilman silmälaseja, että ne ovat eri näköisiä. Monet ovat ajeneet Mondeolla, mutta moniko on ajanut Jaguarilla muuten kuin unissaan? Vasta sitten ymmärtää, ettei niillä ole toistensa kanssa yhtään mitään tekemistä. Paitsi, että se metallinen pohjalevy on sama, mutta sen merkitys itse autossa on aivan sama kuin käytetyn värikoodin.

        Täällä on vaan aika paljon uneksijoita joilla ei ole sen vertaa munaa että menisivät töihin ja tekisivät unelmistaan totta. Sen sijaan he päätyvät happamiin pihjalanmarjoihin ja siihen, että Mondeoon on vaihdettu Jaguarin merkki. No, sellaisella osaamisella ja ymmärtämisellä ei juurikaan töitä ole saatavillakaan.


    • näin on,

      itse valitsin juuri noista syistä 2,0D. Koeajoin myös juuri tuolla sport versiolla ja olen osittain samaa mieltä TM kanssa - esim ajo-ominaisuudet ja melu olivat mielestäni huonommat kuin ilman sporttia, eivät vain nämä uratiet suosi tuota!
      2.0D vakuutukset halvemmat kuin millään tuossa vertailussa, automaatti olisi tietysti hyvä olla vaihtoehtona.

    • jostain syystä!

      Mikä on jollekkin merkille intressien mukaista. Esim: missä oli premiumiksi nimetty Avensis ehkä se olisi ollutliian kova tuohon porukkan´, tiedä häntä?

      • nipponisti

        ei ave ole mikään premiumi. Älkää kysykö miksei!


      • Erkki Epätietoinen

        Toyota sotketaan aina ja ikuisesti myös näihin asiallisiin keskusteluihin mukaan ? Johtuuko omistajien /haltijoiden huonosta itsetunnosta ?


      • tojotalla ajajat
        Erkki Epätietoinen kirjoitti:

        Toyota sotketaan aina ja ikuisesti myös näihin asiallisiin keskusteluihin mukaan ? Johtuuko omistajien /haltijoiden huonosta itsetunnosta ?

        häpeää autoaa ja on morkattava kaikkia muita merkkejä.


    • Zivusta Zeurannut

      TM:llä on oma valintasysteemi, jota ei kukaan normaaliautoilija ymmärrä. Huoltojen hinta vaikuttaa lopputulokeen, mutta ei auton hankintahinta. Rahalla on merkitystä vaikka ei olekaan. Täytyisi vaihtaa kerralla koko TM:n testiporukka, niin saataisiin uutta väriä testituloksiin. Usein VW tai Ford ovat mukana testin kalleimmalla yksilöllä. Olisi mukava nähdä vertailuteti niin, että em. merkit olisivat vertailun halvimmat. Ehkä TM on kuin aikanaan neuvostoliitto, joka kaatui omaan mahdottomuuteensa.

      • .................

        Eräässä testissä missä oli VW Passat Luxline mukana, niin muissa oli isommat diesel moottorit kuin Volkkarissa ja näin ollen Passat oli vertailun halvin auto. VW:ssä oli 1.9 TDI ja muissa 2 litraset.


      • testissä sai
        ................. kirjoitti:

        Eräässä testissä missä oli VW Passat Luxline mukana, niin muissa oli isommat diesel moottorit kuin Volkkarissa ja näin ollen Passat oli vertailun halvin auto. VW:ssä oli 1.9 TDI ja muissa 2 litraset.

        valtavasti pisteitä halvimmasta hankintahinnasta ja pienimmästä kulutuksesta ja volkkari voitti.


      • TM:ään pettynyt!
        testissä sai kirjoitti:

        valtavasti pisteitä halvimmasta hankintahinnasta ja pienimmästä kulutuksesta ja volkkari voitti.

        Mutta pahin lehdistä on (vw:n sponsoroima?) Autobild, jossa AINA voittaa joko Audi, VW tai Skoda! Myös TV Nelosen ohjelma Start on aika selvää pässin lihaa! Sekin ilmeisesti vw-auton rahoittama? Rivien väleistä voi lukea paljon ja mainoksissa aina Skoda ja VW. Seuratkaapa..


      • TM-testeistä

        En muista voittajaa tai häviäjää, mutta tartuin vain yhteen asiaan ja kirjoitin lukijanpalstalle.

        Autotestissä BMW sai kehuja hiljaisuudestaan (esim. 62dB) ja joku toinen moitteita meluisuudesta (60dB). Ihmiskorva pystyy juuri ja juuri erottamaan 2dB eron, mutta ei 1dB:n eroa. Siten erillistä mainintaa hiljasuudesta ja meluisuudesta näiden osalta ei ole voinut olla mahdollista löytää muuten kuin markkinallisista syistä.

        Lehden vastaus tuki tätä: mussunmussun eikä sanallakaan selitystä asialle.

        Sinänsä hyvä lehti, eikä välttämättä korruptoitunut kuten usein kuullaan kerrottavan, mutta näistä asioista pitäisi oppia jotain.


    • ei ihme jos ei mee kaupaksi

      X-type perustuu aiempaan Ford Mondeo-malliin. Käytännössä sama auto. Mitä järkeä on ostaa sellainen jos uuden mallin Mondeokin on paljon parempi ja halvempi?

      TM-vertailuista : ne ovat lähinnä huumoria. Naurattaisi muuten, mutta kun se on niin epäreilua muita merkkejä kohtaan että VAG:ina -tuotteet pistetään jo etukäteen testin voittajiksi, välillä jopa niin naurettavilla ja läpinäkyvillä perusteluilla että hölmöinkin huomaa mikä on homman meininki. Homman meininki on edistää VAG-tuotteiden markkinaosuutta Suomessa. Näin tekemällä saa suuria aukeaman kokoisia mainoksia lehteen jatkuvasti - homma on kannattavaa.

      • noinkaan

        On siinä lehdessä kuule muillakin merkeillä aukeaman kokoisia mainoksia VW:n ja Audin lisäksi, esim. BMW, MB ja on taitanut Porschellakin olla sivun kokoinen mainos. BMW muutenkin voitti edellisen vertailun, Audi oli toinen. Väitätkö muka että BMW maksaa nyt TM:lle vertailu voitosta? Kyllä se niin menee että vertailun paras auto voittaa.


      • perustuu

        Mondeoon. Yhteisiä osia autoissa oli alunperin 25 prosenttia. Nyt vähemmän. Jaguar pilasi itse omat mahdollisuutensa varustamalla vertailuun laitetun auton järjettömällä sport-paketilla ja automaatilla.


      • kirjoittelevat tänne?

        "Käytännössä sama auto". Niin sitä voisi kuvitella ennen kuin saa ajokortin.


      • niimpäniimp
        kirjoittelevat tänne? kirjoitti:

        "Käytännössä sama auto". Niin sitä voisi kuvitella ennen kuin saa ajokortin.

        käytännössä kaikki autot ovat samanlaisia onhan niissä kaikissa 4 pyörää....polkupyöräkin on samanlainen jos laittaa siihen apupyörät...vink


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5454
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4760
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2711
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2344
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1647
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1581
    9. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1432
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1410
    Aihe