hei!olisi tarkoitus ostaa 1.6 bensa bora 99-03.mitä autosta pitäisi ostaessa erityisesti tarkistaa, osto tilanteessa?onko autossa tiettyjä tyyppivikoja?onko herkkä ruotumaan?onko lämmin ym..tämän hetkinen mazda alkaa olla jo vaihto iässä (ruostetta)kertokaa kokemuksianne.kiitos!
boran osto vinkkejä
15
2657
Vastaukset
- 2 kpl 1.6 golffia
Jos vaan saat vältettyä 1.6 16 venttiilistä niin hyvä olisi, se on kaiken kaikkiaan tehoton, väännötön ja ikävä kone, 5-pykäläinen vaihteisto on erittäin kankea ja epämääräinen. Samat viat siinä on kun Golfissa. Ei kylläkään paljoa, mutta jotain kolinoita kuuluu.
- reyuy65
Sama 5-lovinen vaihtesito on kyllä ollut 1.6 8-venttilisissä malleissakin ja saanut aina kestotesteissä ja koeajoissa kehua jouhevuudesta, täsmällisyydestä, herkyydestä ja varmasta toiminnasta, hyvästä synkronoinnista yms. ja 16 venttilisessä pitäsi olla kyllä tehoa ja vääntöä enempi kuin 8 venttilisessä??? vai onko muka sitä hounompi. Ventiileitä on ainakin puolet enempi ja heppoja 5 enempi. Onko 8 venttiilinen vääntävämpi??
mikä tekee 16V moottorista niin ikävän, perustele??? - onko noin
reyuy65 kirjoitti:
Sama 5-lovinen vaihtesito on kyllä ollut 1.6 8-venttilisissä malleissakin ja saanut aina kestotesteissä ja koeajoissa kehua jouhevuudesta, täsmällisyydestä, herkyydestä ja varmasta toiminnasta, hyvästä synkronoinnista yms. ja 16 venttilisessä pitäsi olla kyllä tehoa ja vääntöä enempi kuin 8 venttilisessä??? vai onko muka sitä hounompi. Ventiileitä on ainakin puolet enempi ja heppoja 5 enempi. Onko 8 venttiilinen vääntävämpi??
mikä tekee 16V moottorista niin ikävän, perustele???Numeroissa 16 venttiilisen vääntö on 7 Nm suurempi, mutta vääntöhuippu tavoitetaan vasta 4500 kierrosluvulla, kun 8 venttiilisessä se oli jossain 4000 kierroksen kohdalla, toisaalta 16 venttiilisessä ei alavääntöä ole juuri mitään. Lisäksi 16 venttiilinen tarvitsee 98E bensaa. Vaihteistosta 0len tiukasti eri mieltä! Ollaan varmaan luettu eri testejä, tuo 5-pykäläinen on mm. sama kuin Octavioissa jossa se ei myöskään pelaa. Osasyynä jäykkyyteen on öljy joita vaihdettiin Suomessa toisiin tehtaan huoltotiedotteen jälkeen. Tosiaan 2 Golfia ja yks Ocu on ollut vuodesta -99
- ...edelliseen
onko noin kirjoitti:
Numeroissa 16 venttiilisen vääntö on 7 Nm suurempi, mutta vääntöhuippu tavoitetaan vasta 4500 kierrosluvulla, kun 8 venttiilisessä se oli jossain 4000 kierroksen kohdalla, toisaalta 16 venttiilisessä ei alavääntöä ole juuri mitään. Lisäksi 16 venttiilinen tarvitsee 98E bensaa. Vaihteistosta 0len tiukasti eri mieltä! Ollaan varmaan luettu eri testejä, tuo 5-pykäläinen on mm. sama kuin Octavioissa jossa se ei myöskään pelaa. Osasyynä jäykkyyteen on öljy joita vaihdettiin Suomessa toisiin tehtaan huoltotiedotteen jälkeen. Tosiaan 2 Golfia ja yks Ocu on ollut vuodesta -99
Kun kysyt perusteita 16 venttilisen ikävyyteen niin tässä tulee. Kun kone kärsii ohuesta väännöstä (tämä johtuu kulutuksen ja päästöjen hyväksi tehdyistä kompromisseista) vaihteisto on jouduttu välittämään lyhyeksi, suurimmalla vaihteella moottoritienopeuksissa kone kiertää neljät tuhannet ja firstlineissä, joita suurin osa autoista oli, ei ollut konepellissä eikä juuri muutenkaan kunnollista äänenvaimennusta, joten moottori pitää raakaa ääntä. 16 venttiilisessä ei alle kahden tonnin ole käytännössä elämää, jos maantieajossa kierrokset notkahtaa alle 2500 joutuu pienemmillä vaihteilla hakemaan uudestaan puhtia. Konetta on pakko huudattaa jos haluaa edes osan voimasta hyödynnettyä. Selvästi huomasi 4000 jälkeen terävän nykäisyn kun täysin puhdittoman alun jälkeen tuli ne 148 Nm tarjolle. Jos vertaa esim. uudempaan 155 Nm FSI:in sillä pystyy vielä kiihdyttämään 1500 kierroksella vaikka vitosella. Tuo moottori sen 16-venttiilisen aikoinaan korvasi. Vanhassa 8 venttilisessä oli kait 145 Nm?
- borako
onko noin kirjoitti:
Numeroissa 16 venttiilisen vääntö on 7 Nm suurempi, mutta vääntöhuippu tavoitetaan vasta 4500 kierrosluvulla, kun 8 venttiilisessä se oli jossain 4000 kierroksen kohdalla, toisaalta 16 venttiilisessä ei alavääntöä ole juuri mitään. Lisäksi 16 venttiilinen tarvitsee 98E bensaa. Vaihteistosta 0len tiukasti eri mieltä! Ollaan varmaan luettu eri testejä, tuo 5-pykäläinen on mm. sama kuin Octavioissa jossa se ei myöskään pelaa. Osasyynä jäykkyyteen on öljy joita vaihdettiin Suomessa toisiin tehtaan huoltotiedotteen jälkeen. Tosiaan 2 Golfia ja yks Ocu on ollut vuodesta -99
niin tekikös sillä boralla mitään vai eikö?
- Sturmwagen
borako kirjoitti:
niin tekikös sillä boralla mitään vai eikö?
Osta pois vaan,kun vähän ajetun löydät 1.4 on omistajiensa mukaan tehoton.16 venttiilistä saa ajaa 95 oktaanisella.Bora on hiljaisempi kuin Jetta vertailuni mukaan.Neljä vuotta olen 16 venttiilisellä 1.6 Boralla ajellut 2 takavalo polttimoa on mennyt ja tehoja perheautolle riittävästi.
- ewetywe
Sturmwagen kirjoitti:
Osta pois vaan,kun vähän ajetun löydät 1.4 on omistajiensa mukaan tehoton.16 venttiilistä saa ajaa 95 oktaanisella.Bora on hiljaisempi kuin Jetta vertailuni mukaan.Neljä vuotta olen 16 venttiilisellä 1.6 Boralla ajellut 2 takavalo polttimoa on mennyt ja tehoja perheautolle riittävästi.
1.4 16V on tehoton ja toisisat jopa 1.6 16V on tehoton??!!! Mikäs itten hyvä bensapannu Boraan?? 1.6 8V?
ja jossain on kyllä sanottu, oliko peräti ohjekirjassa että 1.6 8V:kin pitäisi mieluummin käyttää 98E:tä vaikka siihen kuten 16V malliinkin kläy yhtälailla 98E! - ewqr
...edelliseen kirjoitti:
Kun kysyt perusteita 16 venttilisen ikävyyteen niin tässä tulee. Kun kone kärsii ohuesta väännöstä (tämä johtuu kulutuksen ja päästöjen hyväksi tehdyistä kompromisseista) vaihteisto on jouduttu välittämään lyhyeksi, suurimmalla vaihteella moottoritienopeuksissa kone kiertää neljät tuhannet ja firstlineissä, joita suurin osa autoista oli, ei ollut konepellissä eikä juuri muutenkaan kunnollista äänenvaimennusta, joten moottori pitää raakaa ääntä. 16 venttiilisessä ei alle kahden tonnin ole käytännössä elämää, jos maantieajossa kierrokset notkahtaa alle 2500 joutuu pienemmillä vaihteilla hakemaan uudestaan puhtia. Konetta on pakko huudattaa jos haluaa edes osan voimasta hyödynnettyä. Selvästi huomasi 4000 jälkeen terävän nykäisyn kun täysin puhdittoman alun jälkeen tuli ne 148 Nm tarjolle. Jos vertaa esim. uudempaan 155 Nm FSI:in sillä pystyy vielä kiihdyttämään 1500 kierroksella vaikka vitosella. Tuo moottori sen 16-venttiilisen aikoinaan korvasi. Vanhassa 8 venttilisessä oli kait 145 Nm?
on 148NM ainakin Golf V koriversiossa tarjolla (BCB-moottori)
- Elämän onni
ewetywe kirjoitti:
1.4 16V on tehoton ja toisisat jopa 1.6 16V on tehoton??!!! Mikäs itten hyvä bensapannu Boraan?? 1.6 8V?
ja jossain on kyllä sanottu, oliko peräti ohjekirjassa että 1.6 8V:kin pitäisi mieluummin käyttää 98E:tä vaikka siihen kuten 16V malliinkin kläy yhtälailla 98E!Kun se nyt vaan lukee sopivat oktaani arvot 16v Boran ohjekirjassa ja tankkauskannen sisäpinnan tarrassa.Moottorin tietsikka hoitaa huollon mukaan oktaanien haistelun ja säädöt sopiviksi.Itse olen kumpaakin bensaa käyttänyt kymmeniätuhansia kilometrejä Borassani ja hyvin pelittää.
- benssiini
Elämän onni kirjoitti:
Kun se nyt vaan lukee sopivat oktaani arvot 16v Boran ohjekirjassa ja tankkauskannen sisäpinnan tarrassa.Moottorin tietsikka hoitaa huollon mukaan oktaanien haistelun ja säädöt sopiviksi.Itse olen kumpaakin bensaa käyttänyt kymmeniätuhansia kilometrejä Borassani ja hyvin pelittää.
1.6 8v luukun kannessa lukee 95e
- dfdsfds
benssiini kirjoitti:
1.6 8v luukun kannessa lukee 95e
Voi 16-venttilisellä 1.6 ajella 95E:llä, suositus on 98E. 8-venttiilisessä on laakeempi vääntöalue, varjopuolena on kovempi kulutus. 16-venttiilinen tuli keväällä/syksyllä 2000 (?). 1.4 en edes miettisi, ei tosissaan kulje mihinkään, rekan ohitus todellinen haaste, farkussa ole kokeillut nuita 75 hv. Paras noista 8-venttilinen 1.6 100 hv.
- Nimetön
benssiini kirjoitti:
1.6 8v luukun kannessa lukee 95e
Se on varmaan hinta.
- huohotin
Nimetön kirjoitti:
Se on varmaan hinta.
millainen huohotin systeemi on 1.6 8v borassa?jäätyykö kuten 1.4:ssa?miten se puhdistetaan, jotta ei jäädy?
- wdeser4
huohotin kirjoitti:
millainen huohotin systeemi on 1.6 8v borassa?jäätyykö kuten 1.4:ssa?miten se puhdistetaan, jotta ei jäädy?
omistanut Volkkarin kummallakin koneella ja 1.6 on todella mahtava verrattuna 1.4 paskaan. 1.4 ongelma tehoton ja heikko vääntö ja tuo huohottimen jäätyminen on nimenomaan 1.4 moottorin ongelma.
- OSTA
borako kirjoitti:
niin tekikös sillä boralla mitään vai eikö?
OSTA
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 467505
- 334133
- 573655
- 503160
- 172836
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons532409- 542348
- 402299
- 432278
- 162256