pelastakaa merikisulit

vegetaarien hampaista

Niin, aina silloin tällöin tälläkin palstalla joku väittää, että vegetaristi eli kasvissyöjä voi syödä kalaa. Kaikki eivät kuitenkaan näin ajattele, esim. Vegetarian society eli maailman suurin kasvissyöjien etujärjestö on ponnekkaasti tuollaista tulkintaa vastaan: http://www.vegsoc.org/fish/

Ja nyt myös maailman mahtavien eläinsuojelujärjestö PETA on antanut oman panoksen keskusteluun. Se ehdottaa kala (fish) nimen sijasta käyttöön uutta nimitystä merikisuli (sea kitten) saadakseen läpi ajatuksen, että kalat ovat sympaattisia eläviä olentoja eivätkä ruokaa. Ja söpöjähän ne ovakin heidän kampanjasivullaan: http://www.peta.org/sea_kittens/

89

2077

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ausseja eritoten

Aussit, nuo möhömaiset, kaljaa kittaavat laiskiaiset, jotka ovat erityisen kuuluisia siitä, että ne leikkelevät pienten karitsoiden persnahkaa ilman puudutusta tai muuta kivunlievitystä, ovat tästä oikein raivostuneet, erityisesti viime vuonna vaalit hävinnyt John Howardin klaani.

http://www.theaustralian.news.com.au/story/0,25197,24891309-12377,00.html

• Kalastaja!!!

Vai merikisuleita vielä, järjen käyttö sallittua!!!

• Sä oot varmasti asiantuntija järjen käyttämisessä?

• asiat saadaan näyttämään

Tämähän on täysin linjassa PETAn toiminta-ajatuksen kanssa: tärkeintä on se miltä asiat saadaan näyttämään, ei se miten asiat ovat.

• merikisuli

"eikö ole ihan oikeesti muuta tekemistä kun alkaa pelastamaan KALOJA !"

On paljon muutakin tekemistä, kuten lehmien, minkkien, kanojen ja muiden kiusattujen eläinten pelastaminen.

"Voi sallikaa mun nauraa ylihuomiseen."

Naura vaikka loppu ikäsi, mutta ei siitä tarvitse täällä raportoida.

"Kala= sympaattinen ja söpö merikisuli !!
        Voi hyvän tähen sentään, nyt ei oo kyllä
        kirjottajalla kaikki inkkarit kanootissa."

Se teurastaja-Hiewatha tais tosiaan jäädä kyydistä.

"Mitenkähän tämä aatteellinen järjestö suhtautuu
        siihen että haukikisuli on petokala ja syö
        pikkukisulikaloja tai että haikisuli tappaa
        monta ihmistä vuosittain ?"

Ei mitenkään erityisemmin. Nuo ovat ihan luonnollisia asioita.

"Pitäsköhän pyytää anteeksi pakastimessa olevalta
        lohikisulilta, järjestää sille asianmukaiset
        hautajaiset ja itkeä tirauttaa päälle."

Pitäis, ja muista kutsua kaikki naapurin lapset ja tulostaa ruokalautasen viereen tuolta sivustolta noita merikisulin kuvia.

• porkkanapää

eikö ole ihan oikeesti muuta tekemistä kun alkaa pelastamaan KALOJA !
      Voi sallikaa mun nauraa ylihuomiseen.

Kala= sympaattinen ja söpö merikisuli !!
      Voi hyvän tähen sentään, nyt ei oo kyllä
      kirjottajalla kaikki inkkarit kanootissa.

Mitenkähän tämä aatteellinen järjestö suhtautuu
      monta ihmistä vuosittain ?

Missä on järki, kun sitä tarvitaan?
      Pitäsköhän pyytää anteeksi pakastimessa olevalta
      lohikisulilta, järjestää sille asianmukaiset
      hautajaiset ja itkeä tirauttaa päälle.

• ainakin ajatella

Kampanja varmaan onkin tarkoitettu provokatooriseksi, mutta toisaalta myös ihan tosissaan ja nimenomaan vaikuttamaan lapsiin, joiden asenteiden muokkaamisessa vielä on toivoa. Kuten yltä selviää, aikuisten kohdalla ei sitä enää ole. Niin on teillä kirjolohen syöjillä ja onkijoilla hämärtänyt se tosiasia, että kala on elävä ja kipua tunteva olento. Ehkä teidän tosiaankin olisi syytä katsoa sitä kirjolohta tai ahventa silmiin ja miettiä, oliko sillä eläessään minkäänlaisia tunteita ja tuntemuksia.

Se, että hauki syö muita kaloja, ei anna meille oikeutta syödä haukea. Hai ei kovin montaa ihmistä vuosittain tapa, ja nekin muutamat uhrit ovat yleensä ihmisiä, jotka vaaraa uhmaten oleskelevat vesissä tietäen, että siellä on haita.

Joten itkeä tirauta sinä, porkkanapää, omalle tyhmyydellesi ja ajattelemattomuudellesi.

• porkkanapää
        ainakin ajatella kirjoitti:

Kampanja varmaan onkin tarkoitettu provokatooriseksi, mutta toisaalta myös ihan tosissaan ja nimenomaan vaikuttamaan lapsiin, joiden asenteiden muokkaamisessa vielä on toivoa. Kuten yltä selviää, aikuisten kohdalla ei sitä enää ole. Niin on teillä kirjolohen syöjillä ja onkijoilla hämärtänyt se tosiasia, että kala on elävä ja kipua tunteva olento. Ehkä teidän tosiaankin olisi syytä katsoa sitä kirjolohta tai ahventa silmiin ja miettiä, oliko sillä eläessään minkäänlaisia tunteita ja tuntemuksia.

Se, että hauki syö muita kaloja, ei anna meille oikeutta syödä haukea. Hai ei kovin montaa ihmistä vuosittain tapa, ja nekin muutamat uhrit ovat yleensä ihmisiä, jotka vaaraa uhmaten oleskelevat vesissä tietäen, että siellä on haita.

Joten itkeä tirauta sinä, porkkanapää, omalle tyhmyydellesi ja ajattelemattomuudellesi.

Sanonko mitä.
        Ihan uteliaisuuttani vilkasin sen sivun ja totesin ihan saman että penskojahan tällä onkin
        tarkotus älyttää. Kauniita kuvia , värejä, ihan babymaalima. Eli on siis tepsinyt sinuunkin.

Sisältö on aivan älytöntä bullshittiä ja vieläpä lasten kustannuksella.

Ja että ei ole OIKEUS syödä haukea ! Ja että kala tuntee kipua !
        kala ei kyllä sitä montaa sekunttia tunne kun napauttaa puukolla niskaan.

Kyllä teidän vajakkien nyt pitää tietty vallata joku syrjäjärvi ja häätää sieltä kaikki kalastavat papat pois vedoten kalojen tunteisiin.

Mut hitsi en ole pitkään aikaan nauranut näin
        makeasti, kiitokset vaan illan hekotuksesta.

Ja ajatteles kuule, maailmassa pyydetään myös
        rapuja, hummereita, simpukoita ja äyriäisiä.
        Mitenkähän niiden sielunelämän laita oikein on?

Otappa ihan asiaksesi kuule selvittää se.

Varo sitten ettet loukkaa iilimatoja, kastematoja ja kärpäsiä, niilläkin on sielu.

Kerro sitten jossain vaiheessa mistä hullujenhuoneelta teikäläisiä löytää !

• ja kanaliemi
        porkkanapää kirjoitti:

Sanonko mitä.
        Ihan uteliaisuuttani vilkasin sen sivun ja totesin ihan saman että penskojahan tällä onkin
        tarkotus älyttää. Kauniita kuvia , värejä, ihan babymaalima. Eli on siis tepsinyt sinuunkin.

Sisältö on aivan älytöntä bullshittiä ja vieläpä lasten kustannuksella.

Ja että ei ole OIKEUS syödä haukea ! Ja että kala tuntee kipua !
        kala ei kyllä sitä montaa sekunttia tunne kun napauttaa puukolla niskaan.

Kyllä teidän vajakkien nyt pitää tietty vallata joku syrjäjärvi ja häätää sieltä kaikki kalastavat papat pois vedoten kalojen tunteisiin.

Mut hitsi en ole pitkään aikaan nauranut näin
        makeasti, kiitokset vaan illan hekotuksesta.

Ja ajatteles kuule, maailmassa pyydetään myös
        rapuja, hummereita, simpukoita ja äyriäisiä.
        Mitenkähän niiden sielunelämän laita oikein on?

Otappa ihan asiaksesi kuule selvittää se.

Varo sitten ettet loukkaa iilimatoja, kastematoja ja kärpäsiä, niilläkin on sielu.

Kerro sitten jossain vaiheessa mistä hullujenhuoneelta teikäläisiä löytää !

Ihmettelenpä vain mitä sinä teet täällä kasvispalstalla. Muutamassa ketjussa näyttelit muka niin suvaitsevaista ja humaania kasvissyöjiä kohtaan (mutta samalla yritit ujuttaa kanalientä reseptiin) ja nyt sinusta tulikin tuollainen räyhäävä terroristitäti. Voisit nuo räyhäämisesi tosiaankin viedä jonnekin muualle. Tämä on kasvisruokapalsta eikä kala ole millään tavalla kasvisruokaa.

• porkkanapää
        ja kanaliemi kirjoitti:

Ihmettelenpä vain mitä sinä teet täällä kasvispalstalla. Muutamassa ketjussa näyttelit muka niin suvaitsevaista ja humaania kasvissyöjiä kohtaan (mutta samalla yritit ujuttaa kanalientä reseptiin) ja nyt sinusta tulikin tuollainen räyhäävä terroristitäti. Voisit nuo räyhäämisesi tosiaankin viedä jonnekin muualle. Tämä on kasvisruokapalsta eikä kala ole millään tavalla kasvisruokaa.

Ja se on aika positiivista jo se.
        Jos nyt yhtään laitoit markille että tämä edellinen besserwisseri arvosteli minua.. no et varmaan tietenkään.
        Ja kanaliemivirheeni olen kyllä oikaissut.

Minusta tulee räyhäävä terroristitäti heti kun
        lasten kautta koitetaan ujuttaa jotain ihme ideologioita , vaikka tässä tapauksessa kalojen
        "tunne-elämästä". Lasten kautta toimiminen on jo
        ihan täysin ala-arvoista aivopesua.
        Joku raukka saattaa vielä uskoa moiseen.

Minä en ole tänne aloittanut keskustelua kalojen
        pelastamisesta, vaan kommentoinut siihen.
        Aloittajan kun katsot; se en ole minä.

Ja edelleenkin idea ja ajatus on mielestäni täysin päätön.

Kasvissyöjiä kohtaan olen toki humaani, samoin
        kaikkia muita jotka haluavat / tarvitsevat erikoisruokaa (suom. huom. ei sekaruokaa kuten
        meilla ns normaali-ihmisillä).

Mutta tuommoiset merkilliset -ismit sanotaanko tätä nyt vaikka kalaismiksi- niitä voivat asian
        harrastajat harrastella omissa pikku piireissään
        ja mielellään hiljaa.

Kala on, ja tulee olemaan merkittävä ravinnonlähde ihmiskunnalle, halusipa nettipellet sitä tai ei.

• Naura vaan.Vaikka pidempäänkin.
        Mitä nää hauet ja hait liittyy sun tekemisiin?

Sehän voi olla et joku pistää sut pakastimeen ja nauraa ylihuomiseen ku kattoo sun kuollutta jäätynyttä naamaa.

Sallithan hänen nauraa?

• rinnassa!!!

Tulis äkkiä kevät niin pääsis mökille joukkomurhaamaan merikisuleita, etenkin siikamerikisuleita, joita juuri istutettiin lisää murhaajia varten...

• Mä veikkaan et sä oot kala seuraavassa elämässä.

• Kalojen symppiudesta en tiedä, mutta jos tälläinen kampanja tehoaa lapsiin ja lihansyöjän älyn omaaviin henkilöihin niin ok - älkää syökö kaloja, ne on mun kavereita!:)

Ei ku ihan oikein, että kaloja tapetaan, kidutetaan koukuilla, tukehdutetaan veneen tai paatin kannelle tai syödään elävänä, mitäs ovat niin tyhmiä, että asuvat vedessä ja vielä maistuvat hyvältä.

Kalojen tunne-elämää ei ole paljon tutkittu, ja jotkut vieläpä vieläkin väittävät, että he eivät tunne kipua erilaisten aivojensa vuoksi, mutta mulle kala ja koira on samanarvoisia otuksia - juu roikuta vaan koiraasi koukusta, pääset helpommalla kun tuntikausia pientä fisua narratessa syötilläsi, ja koira kuulemma maistuukin paremmalta kuin kala.

Oikeutta kaikille jalkojen lukumäärään katsomatta!

Oikeutta kaloille, vedessä asuville veljillemme ja siskoillemme!

Jokainen jäihin hukkunut pilkkijä on...

• lapselle elämä!

Kala on terveellistä hyvää ja kevyttä, on idioottimaista käännyttää lapsia syömään pelkkiä rehuja. Tämä alkaa kuullostamaan jo jonkun uskonlahkon touhuilta(vain me olemme oikeassa)antaa kaikkien valita itse ruokansa...

• lapselle elämä! kirjoitti:

Kala on terveellistä hyvää ja kevyttä, on idioottimaista käännyttää lapsia syömään pelkkiä rehuja. Tämä alkaa kuullostamaan jo jonkun uskonlahkon touhuilta(vain me olemme oikeassa)antaa kaikkien valita itse ruokansa...

Juu-u, kyllähän kalalla on todistetusti terveydelle myönteisiä vaikutuksia, jos vain osaa välttää näitä elohopea sun muita myrkkykaloja.

Mutta en mä ole kieltämässä ja kritisoimassa kalaravintoa terveysargumentteihin vedoten, vaan siksi, että mitä suurimmalla todennäköisyydellä kaloilta löytyy jonkinsortin tietoisuus, vaikka ne tyhmiä olentoja lienevätkin.

Ja sattuuko kalaan, kykeneekö se kärsimykseen? - todennäköisesti näin on - toisin kuin esim. hyönteiset, jotka ovat myös terveellistä ravintoa.
        Ja vaikka itse pyrin pysymään vegaanisafkalla, niin ei mulla sinäänsä ole mitään sitä vastaan, että ötököiden syönti kasvattaisi suosiotaan.

Niin, että ihmisellä on oikeus valita ruokavalionsa, ja eläimellä velvollisuus tulla osaksi sitä?

Miten se sanonta menikään?
        "Sulje lapsi häkkiin ja anna sille seuraksi kani ja omena, ja jos lapsi syö kanin ja alkaa leikkimään omenan kanssa ostan sulle polkupyörän.:)"
        (Jos taas kani syö lapsen olet katsonut liikaa Monty Pythonia).:D

• ja vie se mäkkiin
        lapselle elämä! kirjoitti:

"antaa kaikkien valita itse ruokansa... "

Niin, että lapset vaan mäkkiin aina kun ne haluaa.
        On ihan hyvä, että lapsille kerrotaan totuus myös asioista, joissa monet aikuiset ovat kadottaneet kosketuksensa todellisuuteen.

Kasvisruoka ei ole "pelkkiä rehuja". Sivistäpä vähän itseäsi tuossakin asiassa.

• olette!!!
        ja vie se mäkkiin kirjoitti:

"antaa kaikkien valita itse ruokansa... "

Niin, että lapset vaan mäkkiin aina kun ne haluaa.
        On ihan hyvä, että lapsille kerrotaan totuus myös asioista, joissa monet aikuiset ovat kadottaneet kosketuksensa todellisuuteen.

Kasvisruoka ei ole "pelkkiä rehuja". Sivistäpä vähän itseäsi tuossakin asiassa.

Lapsilla on oikeus monipuoliseen ruokavalioon. Jos itse olette noin NAURETTAVAN hölmöjä niin älkää pistäkö vahinkoa kiertämään...ja kenenköhän todellisuus tässä pätkii, mistä tiedät ettei porkkanaa satu kun sitä puraiset???

• syömme ...
        olette!!! kirjoitti:

Lapsilla on oikeus monipuoliseen ruokavalioon. Jos itse olette noin NAURETTAVAN hölmöjä niin älkää pistäkö vahinkoa kiertämään...ja kenenköhän todellisuus tässä pätkii, mistä tiedät ettei porkkanaa satu kun sitä puraiset???

Kasvisruoka antaa lapselle kaiken tarpeellisen ravinnon ja kasvissyönti hyvät henkiset eväät ja terveen moraalisen selkärangan. Ei siihen mitään sian tai hauenraatoja tarvita eikä muutakaan väkivaltaa tai väkivaltaan perustuvaa toimintaa.

Tiedän, että porkkanaa ei satu kun puraisen sitä siitä, että kivun tunteminen perustuu kehittyneeseen hermojärjestelmään, eikä tiede ole löytänyt porkkanasta minkäänlaista hermojärjestelmää. Sen sijaan kalalla on kehittynyt hermosto. Siitä on osoituksena mm. kalan näkökyky. Silmät eivät voi toimia ilman kehittynyttä hermojärjestelmää. Eli kaikki, millä on silmät, tuntee myös kipua.

• tosi turska
        lapselle elämä! kirjoitti:

En tosiaan tunne yhtään lasta joka söis kalaa vapaaehtoisesti.

• lapselle elämä! kirjoitti:

Oletko SINÄ terveellistä hyvää ja kevyttä?
        No sit sul ei oo varmaan mitään sitä vastaan et mä syön sut.Sehän olis idioottimaista jättää sut syömättä.

• olette!!! kirjoitti:

Porkkana ei mun tietääkseni ole eläin.Ootsä käyny peruskoulun?

• kohti ihmisyyttä

ihminen lakkasi käyttämästä ravinnokseen muita ihmisiä, orjat vapautettiin, nainen sai ihmisoikeudet, ihminen tiedosti sodan vääryyden ja yrittää päästä sodista eroon, ihminen tiedosti luonnon väärinkäyttönsä ja yrittää siinä parempaan, ihminen tiedosti eläinten oikeudet ja ottaa koko ajan uusia askeleita kohti niiden toteutumista. Ihmiskunnan historia on kaikista takaiskuista huolimatta kulkua kohti suurempaa humaaniutta ja luonnon huomioon ottamista. Ihan luonnollinen kehitys siis myös se, että ei pelkästään maaeläimiä nähdä elävinä ja tuntevina olentoina vaan myös veden elävät.

Että ihan aiheesta vapisette ja kiukussanne kiehutte te kalansyöjät ja onkimiehet. Ei mene montaa vuotta kun me kasvissyöjät olemme riittävän vahvoja, että saamme eläinsuojelulait koskemaan myös vedessä eläviä eläimiä. Nauttikaa siis haukifileistänne ja ravuistanne vielä kun voitte, sillä kohta me tulemme isolla joukolla ja kiellämme teiltä sen huvin.

• kehity...

Viherpiipertäjät tulevat aina olemaan vähemmistöä!!!

• raukka luulet
        kehity... kirjoitti:

voit lopettaa tuon epätoivoisen itkuraivarisi ja sen sijaan ottaa lusikan kauniiseen käteen ja alkaa opettelemaan tofun syöntiä.

• normaali huomenna
        kehity... kirjoitti:

Vielä 100 vuotta sitten niitä, jotka ajoivat 8-tuntista työpäivää, kutsuttiin kommunisteiksi ja anarkisteiksi, niitä, joiden mielestä nainen on mihen kanssa saman arvoinen ja ansaitsee kaikki samat oikeudet kuin mieskin, kutsuttiin kiihkofeministeiksi. Vielä 1970-luvulla niitä, jotka ajoivat luonnonsuojelua ja harrastivat kierrätystä, kutsuttiin risupartahipeiksi. Mutta miten on nyt? Kaikki normaalit ihmiset ovat sitä mieltä, että nainen ja mies ovat tasa-arvoisia, kaikkien mielestä on väärin orjuuttaa toisia ylipitkillä työpäivillä tai muuten. Kaikki ovat sitä mieltä, että luontoa ei saa saastuttaa, kaikki käyvät kirpputoreilla ja kierrättävät jätteensä. Näin se kehitys juuri kehittyy.

Tänään te kutsutte meitä viherpipertäjiksi, kettutytöiksi ja ekoterroristeiksi ja tuomitsette meidät. Mutta ne asiat joista me puhumme, ja joihin haluamme korjausta, niistä tulee muotivillitys huomenna ja kaikki ovat samaa mieltä, että eläimiä ei saa kohdella julmasti, ei edes kaloja, vaikka niillä ei olekaan kauniita ruskeita silmiä ja söpöä pehmeää turkkia. Sinun lapsesi ja lapsenlapsesi eivät syö lihaa eivätkä kalaa vaan antavat eläimille sen arvon mikä niille kuuluu. Jos olet nuori, sinäkin kerkiät näkemään sen päivän, jolloin kaikki naistenlehdet ja poliitikot toitottavat suureen ääneen: anna eläimelle oikeus elää, älä syö lihaa, kasvisruoka on terveellistä, ekologisesti kestävää ja hyvää!

• paskaa...
        normaali huomenna kirjoitti:

Vielä 100 vuotta sitten niitä, jotka ajoivat 8-tuntista työpäivää, kutsuttiin kommunisteiksi ja anarkisteiksi, niitä, joiden mielestä nainen on mihen kanssa saman arvoinen ja ansaitsee kaikki samat oikeudet kuin mieskin, kutsuttiin kiihkofeministeiksi. Vielä 1970-luvulla niitä, jotka ajoivat luonnonsuojelua ja harrastivat kierrätystä, kutsuttiin risupartahipeiksi. Mutta miten on nyt? Kaikki normaalit ihmiset ovat sitä mieltä, että nainen ja mies ovat tasa-arvoisia, kaikkien mielestä on väärin orjuuttaa toisia ylipitkillä työpäivillä tai muuten. Kaikki ovat sitä mieltä, että luontoa ei saa saastuttaa, kaikki käyvät kirpputoreilla ja kierrättävät jätteensä. Näin se kehitys juuri kehittyy.

Tänään te kutsutte meitä viherpipertäjiksi, kettutytöiksi ja ekoterroristeiksi ja tuomitsette meidät. Mutta ne asiat joista me puhumme, ja joihin haluamme korjausta, niistä tulee muotivillitys huomenna ja kaikki ovat samaa mieltä, että eläimiä ei saa kohdella julmasti, ei edes kaloja, vaikka niillä ei olekaan kauniita ruskeita silmiä ja söpöä pehmeää turkkia. Sinun lapsesi ja lapsenlapsesi eivät syö lihaa eivätkä kalaa vaan antavat eläimille sen arvon mikä niille kuuluu. Jos olet nuori, sinäkin kerkiät näkemään sen päivän, jolloin kaikki naistenlehdet ja poliitikot toitottavat suureen ääneen: anna eläimelle oikeus elää, älä syö lihaa, kasvisruoka on terveellistä, ekologisesti kestävää ja hyvää!

Olette kuin joku sairas oskonlahko, LOPETTAKKAA toi SAIRAS tuputtaminen ja antakaa ihmisten itse päättää mitä ne syö...OLET SAIRAS!!!!

• varo ettet sairastu
        paskaa... kirjoitti:

Olette kuin joku sairas oskonlahko, LOPETTAKKAA toi SAIRAS tuputtaminen ja antakaa ihmisten itse päättää mitä ne syö...OLET SAIRAS!!!!

Miksi olet kasvisruokapalstalla, jos et kerran kestä puhetta kasvisruokavaliosta ja sen ettisistä taustoista? Eikö sinun, rakas ystävä, olisi parempi ihan oman mielenterveytesi vuoksi mieluummin vaikka hakeutua jonkin uskonlahkon pariin laulamaan hallelujaa kuin itkeä täällä? Ehkä ne myös auttavat sinua sopeutumaan siihen asiaan, että joudut luopumaan lihoistasi ja kaloistasi.

• erittäin hyvä
        paskaa... kirjoitti:

lääke: Älä lue kasvisruokapalstaa, ei se sinun koneesi itsestään päälle mene ja pakota aseella uhaten lukemaan jotain mistä provosoidut noin paljon.

• kehity... kirjoitti:

Hyvin mahdollista että viherpiipertäjät tulevat olemaan vähemmistöä.Normaalit tyhmät keskiarvoihmiset ei osaakaan muuta tehä ku tunkee hampurilaisen naamaansa koska sellasten älykkyys ei riitä muuhun.

• liittyisi PETA:an

Kunniakasta jatkoa Walt Disneyn perinteelle. Hänhän tuon eläinten inhimillistämisen ja söpöyttämisen aloitti tai ainakin teki miljoonaviihteeksi. Häneltä vain jäivät oikeat kysymykset kysymättä: kukapa nyt Akua tai Roopea söisi, pistäisi mummon, Hansun tai Hannu Hanhen poskeensa? Eikä veli Pontevakaan ole ruokaa vaan fiksu olento sinisissä haalareissaan.

• claybay-

Vai että tofua tässä pitäisi ryhtyä lusikoimaan. Varmasti en ole kovinkaan väärässä väittäessäni suurimman osan näistä pavunpurijoista asuvan kaupunkiseudulla. Kaupunkiseudulla ja vieraantuneena siitä, miten on vuosisadat ja tuhannet toimittu.
        Ihan objektiivista kommenttia on mahdotonta saada minun suustani tähän aiheeseen, suurimman osan vapaa-ajastani kalavesillä viettävänä.
        Mikään lahko kuitenkaan ei saa pihviä tai savumuikkua suustani. Ajatus siitä että eläimet saisi elää rauhassa on kaunis mutta voi pojat paistettu affenfile on hyvää. Mun puolesta lapsia saa opettaa syömään kasviksia, ei siinä mitään jos se todellakaan ei vaikuta mitenkään negatiivisesti kehittymiseen/ sairauksien vastustuskykyyn.
        Muuten, valon nähneet syökööt lanttua ja siemeniä, minä aion tänään vielä käristää peurannakkia uunissa.
        Esittäkäähän hieman parempia perusteluja sille, että kalastus olisi epäoikeudenmukaista.
        Se, että kaloja sattuu on olettamus. Fakta ja tutkittu tieto on se, että kaloilla ei tuntohermoja suupielissä ole. Jos niitä todella sattuisi, minkä takia jo useamman minuutin koukussa kiinni ollut kala silloin tällöin ottaa VÄLITTÖMÄSTI irrottuaan uudelleen kiinni?

• kasvissyöjälle
        claybay- kirjoitti:

Vai että tofua tässä pitäisi ryhtyä lusikoimaan. Varmasti en ole kovinkaan väärässä väittäessäni suurimman osan näistä pavunpurijoista asuvan kaupunkiseudulla. Kaupunkiseudulla ja vieraantuneena siitä, miten on vuosisadat ja tuhannet toimittu.
        Ihan objektiivista kommenttia on mahdotonta saada minun suustani tähän aiheeseen, suurimman osan vapaa-ajastani kalavesillä viettävänä.
        Mikään lahko kuitenkaan ei saa pihviä tai savumuikkua suustani. Ajatus siitä että eläimet saisi elää rauhassa on kaunis mutta voi pojat paistettu affenfile on hyvää. Mun puolesta lapsia saa opettaa syömään kasviksia, ei siinä mitään jos se todellakaan ei vaikuta mitenkään negatiivisesti kehittymiseen/ sairauksien vastustuskykyyn.
        Muuten, valon nähneet syökööt lanttua ja siemeniä, minä aion tänään vielä käristää peurannakkia uunissa.
        Esittäkäähän hieman parempia perusteluja sille, että kalastus olisi epäoikeudenmukaista.
        Se, että kaloja sattuu on olettamus. Fakta ja tutkittu tieto on se, että kaloilla ei tuntohermoja suupielissä ole. Jos niitä todella sattuisi, minkä takia jo useamman minuutin koukussa kiinni ollut kala silloin tällöin ottaa VÄLITTÖMÄSTI irrottuaan uudelleen kiinni?

Se, että kalaan sattuu, se tietysti on tapa, jolla asia esitetään lapselle. Aikuisina voimme miettiä asiaa hieman moni-ilmeisemmin.
        Siitähän ne kalan kärsimykset vasta alkavat kun se on otettu koukusta. Se joutuu usein, varsinkin kalastusaluksissa, kitumaan elävänä tunti- tai päiväkausia. Usein kalalta myös viilletään maha auki elävältä. Monilla maailman kalatoreilla näkee vielä suutaan aukovia kaloja henkitoreissaan. Ja vaikka tappo tehtäisiinkin nopeasti, on toisen elävän olennon hengen ottaminen silti monista arveluttavaa. Ja virkistyskalastuksessa, esim. pilkkiminen, se vieläpä tehdään huvittelumielessä. Varsin raakalaismaista puuhaa siis, ihan niin kuin metsästyskin. Pääpointti on, että sekä metsästys että kalastus kohtelevat eläintä kuin esinettä eivätkä kunnoita sen arvoa ja oikeutta elämään.

Kalastuksen ekologisesta puolesta lainaan hieman muiden tekstiä.

# Maailman kalakannoista n. neljäsosaa ylikalastetaan, ja suurimmalla osalla valtamerialueista vähintään 70 % kalakannoista hyödynnetään täydellä kapasiteetilla tai ylikalastetaan. Kalastus ei ole kovin valikoivaa. Suuri osa saaliista on monesti joko liian pieniä kalayksilöitä tai kuuluu lajeihin, joita ei haluta käyttää ihmisravinnoksi. Lisäksi sivusaaliiksi joutuu suuri joukko kilpikonnia, merilintuja ja merinisäkkäitä, joista osa kuuluu suojeltuihin lajeihin. Kalakantojen tehokkaalla hyödyntämisellä voi olla tuhoisia seurauksia meriekosysteemien rakenteeseen ja toimintaan. Maailmanlaajuisesti esimerkiksi 90 % suurten petokalojen kannoista on hävitetty.

# WWF:n mukaan meriluonnon monimuotoisuus tuhoutuu 50 vuodessa, jos nykyisiä toimintatapoja, kuten syvänmerentroolausta ja ylitehokasta kalastamista huipputeknisillä laitteilla, ei muuteta. Ylihyödynnetyistä kalalajeista on esimerkkinä Itämeren turska.

# Kalankasvatuksesta pääsee vesistöihin rehevöittäviä fosfori- ja typpipäästöjä, joilla on etenkin paikallista merkitystä. Merialueista kalankasvatuksen haitat painottuvat Saaristomerelle. Lisäksi kalanviljelylaitoksilta valuu vesiin kalatautien hoidossa käytettyjä antibiootteja.

Lähde: vegaaniliiton esite

• tuolta vähän ylempää

Kyllä sinua sietääkin arvostella, nimenomaan tämän palstan aiheesta, kasvisruoka ja kasvissyönti käsin. Minusta kirjoittelusi on tyrmäävää ja erittäin asenteellista, ennakkoluuloista.
      lainaan tekstiäsi:
      "Minusta tulee räyhäävä terroristitäti heti kun
      lasten kautta koitetaan ujuttaa jotain ihme ideologioita, vaikka tässä tapauksessa kalojen
      "tunne-elämästä". Lasten kautta toimiminen on jo
      ihan täysin ala-arvoista aivopesua.Joku raukka saattaa vielä uskoa moiseen.".

Lapset ovat aina aikuisten kasvatuksen eli manipuloinnin kohteita, ja vanhemmat sekä yhteiskunta hoitavat tuon kasvatuksen omista arvoistaan lähtien. Moniarvoisissa länsimaisissa yhteiskunnissa noita arvoja ja arvojärjestelmiä on useita. Vanhempien ja yhteiskunnan lisäksi lapsiin pyrkivät vaikuttamaan myös mm. yritykset esim. "Happy meal" -mainosten kautta. Se, että joku yrittää vaikuttaa lapsiin siten, että he näkisivät kalat elävinä olentoina, joiden oikeutta elämään pitää kunnioittaa, saa sinut takajaloillesi, koska omassa arvomaailmassasi kaloilla ei tuollaista arvoa ole. Sinä siis haluat sanoa, että lapsia saa kasvattaa vain sinun hyväksymiesi periaatteiden mukaisesti. Tämä ei toimi länsimaissa, kuten sanottu. Valinta on viime kädessä lapsen huoltajan. Ja monet vanhemmat, kuten minä, olen kasvatuksessa samoilla linjoilla kuin tuon kampanjan järjestäjä. Sivusto on siis minulle ja lapsilleni sopivaa kasvatusmateriaalia, eikä sinulla ole siihen asiaan mitään nokan koputtamista.

lainaus:
      "Kasvissyöjiä kohtaan olen toki humaani, samoin
      kaikkia muita jotka haluavat / tarvitsevat erikoisruokaa (suom. huom. ei sekaruokaa kuten
      meilla ns normaali-ihmisillä)."

Tässä paljastat asenteellisuutesi. Mielestäsi sekaruoka on normaali-ihmisten ruokaa, ja kasvisruoka sitten ilmeisesti epänormaalia. Minulle kasvisruoka ei ole mitään erikoisruokaa vaan normaalia ruokaa, kun taas lihaa ja kalaa en pidä ruokana lainkaan.

"Mutta tuommoiset merkilliset -ismit sanotaanko tätä nyt vaikka kalaismiksi- niitä voivat asian
      harrastajat harrastella omissa pikku piireissään
      ja mielellään hiljaa."

Jälleen erittäin asenteellinen kommentti, jota en voi parhaalla tahdollanikaan pitää suvaitsevaisen ja humaanin ihmisen kommenttina. Minulle tuo mieleen lähinnä 1970-luvun Neuvostoliiton. Eri mieltä saa olla ja asioista ajatella mitä tahansa kunhan siitä ei kerro kenellekään.

"Kala on, ja tulee olemaan merkittävä ravinnonlähde ihmiskunnalle, halusipa nettipellet sitä tai ei."

Sotia on aina ollut, lapsia on aina piiskattu ja vaimoja on aina hakattu, nuoria tyttöjä raiskattu, halusipa sitä nettipellet vai ei. Omituinen ja jälleen henkistä pysähtyneisyyttä heijastava kommentti. Minä en hyväksy sitä, että lapsia piiskataan, naisia hakataan ja tyttöjä raiskataan, enkä myöskään sitä, että eläimiä syödään. Enkä totisesti aio pysy hiljaa vastustaessani noita vääryyksiä.

• Johan kasvissyönti ja eläimet aiheuttavat voimakkaan reaktion ihmisissä, tierän kyllä miks', mut siihen en nyt puutu.

Kun näitä "toisinajattelijoita" ja "realisteja" tapaa vilisemällä eläinsuojelu-, kasvissyönti- ja vegaaniruokapalstalla, herää väkisinkin kysymys miksei tämän kaltaista ilmiötä esiinny myös vieraillessani elokuva- tai punk-palstalla.

Olisi niin tervettä, että pork kanapää tulisi punk-palstalle vaahtoamaan miten punk on pahasta, mutta hän suvaitsee sitä kunhan ei tuputeta lapsille, ihme meteliä!
        Taikka elokuvapalstalle julistamaan kirjan lukemisen ihanuudesta.:D

• porkkanapää

Vastusta kuule sinä ihan mitä huvittaa.

Montakos lasta sula sitten on jotka olet aatteellisesti kasvattanut ?

ihan vaan mielenkiinosta, kala on uunissa
        ja vieraat tulossa

• porkkanapää kirjoitti:

Vastusta kuule sinä ihan mitä huvittaa.

Montakos lasta sula sitten on jotka olet aatteellisesti kasvattanut ?

ihan vaan mielenkiinosta, kala on uunissa
        ja vieraat tulossa

Joo, ei tuo ollut mulle osoitettu vastaus tiedän, mutta kun kerta tässä istun niin voinen vastata.

Tämä on kasvissyöntipalsta, jonne toki myös lihaa käyttävät ovat tervetulleita keskustelemaan kasvisruokavaliosta ym. mitä kivaa kasviksilla voi tehdä.
        Mutta et kai voi hämmästellä jos sua vastaan hyökätään ja osoitetaan ärtymystä jos tulet tänne tuolla asenteella.

Tuolla yhteiskuntafoorumilla on eläinsuojelupalsta jossa voi keskustella paremmin näistä eettisistä asioista, näin teoriassa, käytännössähän tuon palstan ovat vallanneet nimimerkittömät pahvit ja idiootit, joita ei todellisuudessa kiinnosta eläinsuojelu vaan sen vastustaminen.

Elikkä, jos susta kala on ruokaa ihmiselle, niin tämä on ehkä vähän väärä palsta puolustella tuota ajatusta - pescovegetarismi ei ole kasvissyöntiä - juu haukkukaa vaan tiukkapipoksi ja paskiaiseksi, mutta tämä on mun kantani, ja lie myös suurimman osan kasvissyöjistä.

Niin, ja jos on kala uunissa, niin ok, mutta älä nyt ihmeessä vieraitasi syö, ne ei kuulu edes pescon ruokavalioon, paitti jos ne on kultakaloja, tai mielikuvitusvieraita.:)

• porkkanapää
        jtguytiooiyhvb kirjoitti:

Joo, ei tuo ollut mulle osoitettu vastaus tiedän, mutta kun kerta tässä istun niin voinen vastata.

Tämä on kasvissyöntipalsta, jonne toki myös lihaa käyttävät ovat tervetulleita keskustelemaan kasvisruokavaliosta ym. mitä kivaa kasviksilla voi tehdä.
        Mutta et kai voi hämmästellä jos sua vastaan hyökätään ja osoitetaan ärtymystä jos tulet tänne tuolla asenteella.

Tuolla yhteiskuntafoorumilla on eläinsuojelupalsta jossa voi keskustella paremmin näistä eettisistä asioista, näin teoriassa, käytännössähän tuon palstan ovat vallanneet nimimerkittömät pahvit ja idiootit, joita ei todellisuudessa kiinnosta eläinsuojelu vaan sen vastustaminen.

Elikkä, jos susta kala on ruokaa ihmiselle, niin tämä on ehkä vähän väärä palsta puolustella tuota ajatusta - pescovegetarismi ei ole kasvissyöntiä - juu haukkukaa vaan tiukkapipoksi ja paskiaiseksi, mutta tämä on mun kantani, ja lie myös suurimman osan kasvissyöjistä.

Niin, ja jos on kala uunissa, niin ok, mutta älä nyt ihmeessä vieraitasi syö, ne ei kuulu edes pescon ruokavalioon, paitti jos ne on kultakaloja, tai mielikuvitusvieraita.:)

ei viesti ollut sulle vaan niille kiihkoilijoille, enkä minä täällä ole puolustamassa mitään kalansyönnin puolesta vaan
        kommentoin siihen ap juttuun, joka ei kanssa
        kuulu tänne.

kala voi hyvin, samoin lihakääryleet ja
        coctailpyörykät... ja toivottavasti kohta myös
        vieraat...saisivat jo tullakkin, nälkää pukkaa..

Niin ja kaikille näille tuputtajille :
        toivotan teidät lämpimästi tervetulleiksi
        tonne mun kasvi/perunamaalle, duuni alkaa
        toukokuussa ja päättyy lokakuussa.
        Saa jokainen viherpiipittäjä laittaa ihan minkälaiset yrttiviljemät tahansa, kunhan kitkee
        ja hoitaa oman länttinsä. Lääniä riittää !
        eikä tule vapaa-ajan ongelmia !

• tuolta vähän ylempää
        porkkanapää kirjoitti:

ei viesti ollut sulle vaan niille kiihkoilijoille, enkä minä täällä ole puolustamassa mitään kalansyönnin puolesta vaan
        kommentoin siihen ap juttuun, joka ei kanssa
        kuulu tänne.

kala voi hyvin, samoin lihakääryleet ja
        coctailpyörykät... ja toivottavasti kohta myös
        vieraat...saisivat jo tullakkin, nälkää pukkaa..

Niin ja kaikille näille tuputtajille :
        toivotan teidät lämpimästi tervetulleiksi
        tonne mun kasvi/perunamaalle, duuni alkaa
        toukokuussa ja päättyy lokakuussa.
        Saa jokainen viherpiipittäjä laittaa ihan minkälaiset yrttiviljemät tahansa, kunhan kitkee
        ja hoitaa oman länttinsä. Lääniä riittää !
        eikä tule vapaa-ajan ongelmia !

Nyt menee kyllä sen verran älyttömyyksiin juttusi, että ehdotan nimimerkkisi alkuosan vaihtoa. Keksi porkkanan tilalle jokin muu p:llä alkava sana ja käytä sitä. Minä ainakin teen niin. Sinun kahdessa viestissäsi ei todellakaan ole mitään asiaa, ei päätä eikä häntää. Ja mikä lapsellisinta, sinä toimit kuin koulukiusaajat ja lihansyöjäjuntit eli tulet heiluttamaan eteemme lihan- ja kalanpalaa ja hitität "kattokaa mä syön lihaa, eiks tee sunkin mieli", "kato ku herkullista kalaa, nam nam! Mä puren siltä pään poikki ja nielasen sen silmät". Säälittävää äksyilyä ja ilkeilyä sinulta, ei mitään muuta. Joten hauskoja hetkiä vain vieraittesi kanssa, toivottavasti heissä ei ole kasvissyöjiä.

• porkkanapää
        tuolta vähän ylempää kirjoitti:

Nyt menee kyllä sen verran älyttömyyksiin juttusi, että ehdotan nimimerkkisi alkuosan vaihtoa. Keksi porkkanan tilalle jokin muu p:llä alkava sana ja käytä sitä. Minä ainakin teen niin. Sinun kahdessa viestissäsi ei todellakaan ole mitään asiaa, ei päätä eikä häntää. Ja mikä lapsellisinta, sinä toimit kuin koulukiusaajat ja lihansyöjäjuntit eli tulet heiluttamaan eteemme lihan- ja kalanpalaa ja hitität "kattokaa mä syön lihaa, eiks tee sunkin mieli", "kato ku herkullista kalaa, nam nam! Mä puren siltä pään poikki ja nielasen sen silmät". Säälittävää äksyilyä ja ilkeilyä sinulta, ei mitään muuta. Joten hauskoja hetkiä vain vieraittesi kanssa, toivottavasti heissä ei ole kasvissyöjiä.

enpä oisi uskonut että teissä hihhuleissa on
        tuomoisia ihme kiihkopäitä, ehkäpä se lihanpala
        silloin tällöin rauhoittaisi tilannetta ?

Vävypojalla oli hauskaa niiten kalasivujen kanssa, asia kun läksi puheeksi siinä lohta
        ruotiessa niin piti ihan näyttää mistä on kyse.

Minä en aio vaihtaa mitään nimimerkkiä ja jos
        sullakin vähän järki päässä heiluu ja luet koko viestiketjun niin EHKÄ tajuat haukkuvasi täysin
        väärää puuta.

• ...........
        porkkanapää kirjoitti:

Vävypojalla oli hauskaa niiten kalasivujen kanssa, asia kun läksi puheeksi siinä lohta

sullakin vähän järki päässä heiluu ja luet koko viestiketjun niin EHKÄ tajuat haukkuvasi täysin
        väärää puuta.

Näin sivusta seuranneen silmin sinä kyllä olet se, joka täällä kiihkoaa ja riehuu... Tämä siis ihan näin sivuhuomautuksena.

• tuolta vähän ylempää
        porkkanapää kirjoitti:

väärää puuta.

Kyllä olen lukenut koko viestiketjun, ja tein sen nyt uudestaan. Ja olen edelleen samaa mieltä, että sinun asenteesi meitä toisin ajattelevia kohtaan on pilkallinen, tuomitseva ja leimaava ilman, että esität mitään asiallisia perusteita. Sen sijaan tosiaankin hillut ja riehut niine lihanpaloinesi ja kirjolohinesi. Tuollainen on täysin asiatonta käytöstä kasvisruokapalstalla. Kun sinä et näköjään kykene asialliseen keskusteluun etkä osaa esittää asiallisesti perusteltuja mielipiteitä, olisi todellakin paras vain olla hiljaa ja siirtyä jutustelemaan päivällisvieraistasi muille palstoille.

• porkkanapää
        tuolta vähän ylempää kirjoitti:

Kyllä olen lukenut koko viestiketjun, ja tein sen nyt uudestaan. Ja olen edelleen samaa mieltä, että sinun asenteesi meitä toisin ajattelevia kohtaan on pilkallinen, tuomitseva ja leimaava ilman, että esität mitään asiallisia perusteita. Sen sijaan tosiaankin hillut ja riehut niine lihanpaloinesi ja kirjolohinesi. Tuollainen on täysin asiatonta käytöstä kasvisruokapalstalla. Kun sinä et näköjään kykene asialliseen keskusteluun etkä osaa esittää asiallisesti perusteltuja mielipiteitä, olisi todellakin paras vain olla hiljaa ja siirtyä jutustelemaan päivällisvieraistasi muille palstoille.

Olette jo itse saaneet julkisuutta, negatiivistä
        semoista, niin oisiko aihetta siirtyä greenpeaciä
        piinaamaan seuraavaksi ?

Taitaa se tabu enempi olla vegaanipuolella, minulle ei tuota ongelmaa syödä kasvisruokaa,
        mutta sieltä nurkkakunnasta katsottuna lihan/kalansyöjät näytävät olevan kauhistuttava
        ongelmajätelaitos.

Ja- minun tekemisiäni ei määrää moinen kuppikunta.

• ja sydän läpättää
        porkkanapää kirjoitti:

Olette jo itse saaneet julkisuutta, negatiivistä
        semoista, niin oisiko aihetta siirtyä greenpeaciä
        piinaamaan seuraavaksi ?

Taitaa se tabu enempi olla vegaanipuolella, minulle ei tuota ongelmaa syödä kasvisruokaa,
        mutta sieltä nurkkakunnasta katsottuna lihan/kalansyöjät näytävät olevan kauhistuttava
        ongelmajätelaitos.

Ja- minun tekemisiäni ei määrää moinen kuppikunta.

taitaa olla kiihtymystilasi huipussaan. Jos sinulla, ystäväiseni, on lääkitys, mene nyt ja ota läkkeesi, jos niiden aika on, äläkä unohda.

Sitten kun olet tullut taas järkiisi, voimme alkaa asiallisesti keskustelemaan mm. siitä, mitä kasvisruoka tarkoittaa kasvissyöjän kannalta, eli että eroaako se mitenkään sinun käsityksestäsi, että kasvisruoka on kirjolohen tai pihvin lisäkkeitä. Mutta, vasta sitten kun olet saanut malttisi takaisin. Nyt mene ja ota ne lääkkeesi, määrää kuppikunta täältä nurkasta!

• porkkanapää
        ja sydän läpättää kirjoitti:

taitaa olla kiihtymystilasi huipussaan. Jos sinulla, ystäväiseni, on lääkitys, mene nyt ja ota läkkeesi, jos niiden aika on, äläkä unohda.

Sitten kun olet tullut taas järkiisi, voimme alkaa asiallisesti keskustelemaan mm. siitä, mitä kasvisruoka tarkoittaa kasvissyöjän kannalta, eli että eroaako se mitenkään sinun käsityksestäsi, että kasvisruoka on kirjolohen tai pihvin lisäkkeitä. Mutta, vasta sitten kun olet saanut malttisi takaisin. Nyt mene ja ota ne lääkkeesi, määrää kuppikunta täältä nurkasta!

eihän minulla ole ollut mitään intressiä koko aikana keskustella kasvisruokavaliosta, vaan siis ja taas, kertauksen vuoksi - once again- kommentoin ap kirjoittajan täysin päättömään juttuun siitä että kaloja pitäisi suojella.

Tämähän on täysin turha, typerä ja hedelmätön keskustelu, mutta en jätä kommentoimatta jos
        joku nilviäinen sieltä nurkilta heittää naplamia
        niskaan pelkän veganismin nimissä.

Joo siis- pitäkää ihmeessä aatteittenne puolta-
        joku saattaa jopa uskoa.

Toivokaa ainakin niin. Toivottelen onnea ja jään seuramaan saavutuksianne.

• Halla-aho vs. ukkola
        porkkanapää kirjoitti:

eihän minulla ole ollut mitään intressiä koko aikana keskustella kasvisruokavaliosta, vaan siis ja taas, kertauksen vuoksi - once again- kommentoin ap kirjoittajan täysin päättömään juttuun siitä että kaloja pitäisi suojella.

Tämähän on täysin turha, typerä ja hedelmätön keskustelu, mutta en jätä kommentoimatta jos
        joku nilviäinen sieltä nurkilta heittää naplamia
        niskaan pelkän veganismin nimissä.

Joo siis- pitäkää ihmeessä aatteittenne puolta-
        joku saattaa jopa uskoa.

Toivokaa ainakin niin. Toivottelen onnea ja jään seuramaan saavutuksianne.

Jopa joo, näin sivusta seuraajana tuli tästä keskustelusta mieleen tapaus Halla-aho eli tyyppi yrittää herättää keskustelua kipeästä aiheesta, mutta se on monille liian tunteita kuohuttava, niin, ettei siitä voi keskustella järkevästi vaan pitää vaan huudella kaikenlaisia solvauksia, leimata rasistiksi tms. Minusta sinä, Porkkanapää, olet kyllä tarinan Ukkola (tai Roos tai keitä niitä nyt oli), joka saa sen itkupotkuraivarin ja alkaa vain kiljua, että minun ei tarvitse keskustella rasistin kanssa. Sinä olet käyttänyt samaa ala-arvoista taktiikka kuin nuo eli nimittelyä ja leimaamista ja epäoleellisuuksiin menemistä.

Voisitko nyt vielä kerran ja kiihkottomasti yrittää selittää, mikä aloittajan kirjoituksessa on sinusta niin päätöntä. Minun kannaltani se oli raportti siitä, miten kaksi kasvissyöjäjärjestöä (tai vastaavaa) on kommentoinut kalan syöntiä. Sinut sai raivoihisi tuo jälkimmäinen. Miksi? Siksikö, että sen on antanut PETA? Vai mikä sinusta asiassa on niin raivostuttavaa? Sekö, että sinä pidät kalasta ja olet tähän asti luullut, että kaikki kasvissyöjät syövät kalaa ja nyt kuulitkin ensi kertaa että näin ei ole?
        Millä perusteella sinusta kalat eivät ole suojelemisen arvoisia? Käsittääkseni sinä hyväksyt vakaumuksen, jonka mukaan lehmää ja possua ei syödä. Jos näin on, niin voisitko selittää mikä sinusta tekee kalasta ala-arvoisemman kuin possusta tai lehmästä niin että kalan syönnistä kieltäytyminen on idioottimaista hihhulifanatismia, mutta lihan syönnistä kieltäytyminen ei sitä ole?

• porkkanapää
        Halla-aho vs. ukkola kirjoitti:

Jopa joo, näin sivusta seuraajana tuli tästä keskustelusta mieleen tapaus Halla-aho eli tyyppi yrittää herättää keskustelua kipeästä aiheesta, mutta se on monille liian tunteita kuohuttava, niin, ettei siitä voi keskustella järkevästi vaan pitää vaan huudella kaikenlaisia solvauksia, leimata rasistiksi tms. Minusta sinä, Porkkanapää, olet kyllä tarinan Ukkola (tai Roos tai keitä niitä nyt oli), joka saa sen itkupotkuraivarin ja alkaa vain kiljua, että minun ei tarvitse keskustella rasistin kanssa. Sinä olet käyttänyt samaa ala-arvoista taktiikka kuin nuo eli nimittelyä ja leimaamista ja epäoleellisuuksiin menemistä.

Voisitko nyt vielä kerran ja kiihkottomasti yrittää selittää, mikä aloittajan kirjoituksessa on sinusta niin päätöntä. Minun kannaltani se oli raportti siitä, miten kaksi kasvissyöjäjärjestöä (tai vastaavaa) on kommentoinut kalan syöntiä. Sinut sai raivoihisi tuo jälkimmäinen. Miksi? Siksikö, että sen on antanut PETA? Vai mikä sinusta asiassa on niin raivostuttavaa? Sekö, että sinä pidät kalasta ja olet tähän asti luullut, että kaikki kasvissyöjät syövät kalaa ja nyt kuulitkin ensi kertaa että näin ei ole?
        Millä perusteella sinusta kalat eivät ole suojelemisen arvoisia? Käsittääkseni sinä hyväksyt vakaumuksen, jonka mukaan lehmää ja possua ei syödä. Jos näin on, niin voisitko selittää mikä sinusta tekee kalasta ala-arvoisemman kuin possusta tai lehmästä niin että kalan syönnistä kieltäytyminen on idioottimaista hihhulifanatismia, mutta lihan syönnistä kieltäytyminen ei sitä ole?

-lapsien herkkäuskoisuudella ratsastaminen ja heille aatteiden tuputtaminen tuommoisten sivujen kautta on moraalisesti väärin
        -kyllä tiedän että kasvissyöjät eivät syö kalaa
        tuttavapiirissä on paljon vegaaneja, minä syön kalaa
        -samoin myös lihaa, misään vaiheessa en ole sanonut ettenkö niin tekisi
        -kala ja liha ovat yhtä arvokkaita ravinnonlähteitä, kala vieläpä suositeltavampi
        -vegaanit saavat olla ihan rauhassa mitä ovat, kyse vaan tuntuu olevan enempi trendistä
        kun todellisesta aatteesta
        -kasvatan itse omat vihannekseni, ovat luomua,
        hevosen ja kanan p'''skalla lannoitettua tuotetta
        joten olen ollut siihen nähden trendikäs luomuviljelijä jo kauan ennenkuin luomu tuli edes
        markkinoille
        -jos olisi mahdollista, kasvattaisin myös lihakarjaa
        -en lyttää kenenkään viurahduksia, hihhulismin kyllä. aika moni ns vegaani taitaa palailla
        takaisin normaaliruokaan kunhan tämäkin villitys menee ohi

Oliko muuta kysyttävää ?

• jotain lisäkysymyksiä
        porkkanapää kirjoitti:

-lapsien herkkäuskoisuudella ratsastaminen ja heille aatteiden tuputtaminen tuommoisten sivujen kautta on moraalisesti väärin
        -kyllä tiedän että kasvissyöjät eivät syö kalaa
        tuttavapiirissä on paljon vegaaneja, minä syön kalaa
        -samoin myös lihaa, misään vaiheessa en ole sanonut ettenkö niin tekisi
        -kala ja liha ovat yhtä arvokkaita ravinnonlähteitä, kala vieläpä suositeltavampi
        -vegaanit saavat olla ihan rauhassa mitä ovat, kyse vaan tuntuu olevan enempi trendistä
        kun todellisesta aatteesta
        -kasvatan itse omat vihannekseni, ovat luomua,
        hevosen ja kanan p'''skalla lannoitettua tuotetta
        joten olen ollut siihen nähden trendikäs luomuviljelijä jo kauan ennenkuin luomu tuli edes
        markkinoille
        -jos olisi mahdollista, kasvattaisin myös lihakarjaa
        -en lyttää kenenkään viurahduksia, hihhulismin kyllä. aika moni ns vegaani taitaa palailla
        takaisin normaaliruokaan kunhan tämäkin villitys menee ohi

Oliko muuta kysyttävää ?

"-lapsien herkkäuskoisuudella ratsastaminen ja heille aatteiden tuputtaminen tuommoisten sivujen kautta on moraalisesti väärin"

- Yritäpä itse kasvattaa lasta tuputtamatta hänelle minkäänlaista aatetta. Kalan pitäminen ruokana heijastaa myös tietynlaista aatemaailmaa, jota tuputetaan lapsille niin kotona kuin kodin ulkopuolella. Siinä ei ole mitään moraalisesti väärää, sillä kasvatus pohjautuu väistämättä arvoihin. Paitsi niihin arvoihin, jotka lapsen kasvattajalla ovat, myös niihin jotka tulevat ulkopuolelta ja saattavat olla hyvinkin ristiriitaisia.
        En siis voi olla kuin ihmettelemättä, mikä ongelmasi on: Eikö lapsia saisi kasvattaa? Vai sekö kyrsii, etten esim. minä kasvata lapsiani kuten sinä haluat?

"-en lyttää kenenkään viurahduksia, hihhulismin kyllä. aika moni ns vegaani taitaa palailla
        takaisin normaaliruokaan kunhan tämäkin villitys menee ohi "

Joo, veganismihan näyttääkin olevan kovaa huutoa mitä tätäkin palstaa katsoo :D Itse olen tullut siihen lopputulokseen, että villitykseksi tämän homman leimaa juuri ne, joilla ei ole joko 1. Mitään käsitystä siitä, mitä esim. eläinoikeusfilosofia on (sekoitetaan usein eläinsuojeluun, EVR-aktivismiin ja ties mihin) tai 2. He ovat kasvaneet niin tiukasti eläinten hyväksikäytön ideologian keskellä ettei heidän käsityskykynsä millään riitä ajatukseen, ettei kaikki ajattelekaan eläinten olevan olemassa ihmisten tarpeita varten. Yleensä molempia. Tästä seuraa se että veganismi on naurettavaa "ku se vaan on" eikä täten tietenkään voi olla mitään kauaskantoisempaa. Näin asia on myös näppärästi sivuutettu eikä sillä tarvitse vaivata omaa päätä enempää...

• porkkanapää
        jotain lisäkysymyksiä kirjoitti:

"-lapsien herkkäuskoisuudella ratsastaminen ja heille aatteiden tuputtaminen tuommoisten sivujen kautta on moraalisesti väärin"

- Yritäpä itse kasvattaa lasta tuputtamatta hänelle minkäänlaista aatetta. Kalan pitäminen ruokana heijastaa myös tietynlaista aatemaailmaa, jota tuputetaan lapsille niin kotona kuin kodin ulkopuolella. Siinä ei ole mitään moraalisesti väärää, sillä kasvatus pohjautuu väistämättä arvoihin. Paitsi niihin arvoihin, jotka lapsen kasvattajalla ovat, myös niihin jotka tulevat ulkopuolelta ja saattavat olla hyvinkin ristiriitaisia.
        En siis voi olla kuin ihmettelemättä, mikä ongelmasi on: Eikö lapsia saisi kasvattaa? Vai sekö kyrsii, etten esim. minä kasvata lapsiani kuten sinä haluat?

"-en lyttää kenenkään viurahduksia, hihhulismin kyllä. aika moni ns vegaani taitaa palailla

Joo, veganismihan näyttääkin olevan kovaa huutoa mitä tätäkin palstaa katsoo :D Itse olen tullut siihen lopputulokseen, että villitykseksi tämän homman leimaa juuri ne, joilla ei ole joko 1. Mitään käsitystä siitä, mitä esim. eläinoikeusfilosofia on (sekoitetaan usein eläinsuojeluun, EVR-aktivismiin ja ties mihin) tai 2. He ovat kasvaneet niin tiukasti eläinten hyväksikäytön ideologian keskellä ettei heidän käsityskykynsä millään riitä ajatukseen, ettei kaikki ajattelekaan eläinten olevan olemassa ihmisten tarpeita varten. Yleensä molempia. Tästä seuraa se että veganismi on naurettavaa "ku se vaan on" eikä täten tietenkään voi olla mitään kauaskantoisempaa. Näin asia on myös näppärästi sivuutettu eikä sillä tarvitse vaivata omaa päätä enempää...

Lapsia ei sinällään voi kasvattaa, siirtää vain omia ajatuksiaan ja arvojaan heille, jotka esim.
        meidän typistyneessä perhessä (heidän isänsä kuoli pari vuotta sitten) määritän minä, sekä
        onneksi tässä tapauksessa myös koko meidän suku,
        ympäritö, ystävät ja media.
        Arvot ovat: kansainvälisyys (ovat reissanneet paljon), humaanius, toisten huomioon ottaminen,
        ryhmässä toimiminen, avarakatseisuus,luovuus,
        luonnonläheisyys, tekemisen tahto.

Esimerkki tästä: nuorempi neitini on viettänyt paljon kahdenkeskistä aikaa naapurin Bristolilaisen tanssi-jooganopettajan kanssa, joka on OIKEA vegaani. Kieli ei ole ollut este, jollain kielellä he kommunikoivat. Jos ei muuta niiin elekielellä. Meillä on ikuinen kutsu Intiaan, missä hän nyt tällä hetkellä toimii joogina. Olemme hänen kauttaan tutustuneet OIKEAAN vegaanikultuuriin, ei pelkästään kaupan ituihin. Siellä pienempi kävikin isänsä kanssa, ihmettelemässä pyhiä lehmiä sun muuta.

Mitään asenteita ei ole tyrkytetty, molemmat tytöt on itse saaneet päättää senkin mitä ovat halunneet syödä. Ukki vainaja opetti tytöt kalastamaan. Toinen ukki metsästää ja itse maatilalta lähtöisin olevana tiedetään kyllä mistä lihatuotteet tulee.

Eläimet ovat meille ikuisesti tärkeitä - rajaa vetäen- on hyöty- ja lemmikkieläimiä, meillä on ollut aina jotain. Lihakarjaa, lehmiä, sikoja, kanoja, ankkoja, kissoja, koiria, kalkkunoita,
        siilejä, supikoiria, kasvattisorsia, hevonen, lemmikkihiiriä, hamstereita, akvaariokaloja
        sisiliskoja, undulaatteja, frettejä..

Eläimen elämänkaari on lyhyempi kuin ihmisen.
        Jotkut näistä päätyvät sitten lopulta ravintoketjun päähän, eli ruokapöytään. se nyt on vaan karu totuus.

Tämänkin ovat omani ja sisrusten lapset nähneet, joten asiassa ei ole mitään omituista.
        Ja tämä on käytännön elämän tuomaa kokemusta, ei mitään nettihömppää.

Luonnosssa on paljon petoja- ei siltä asialta voi välttyä. Puolikreikkalaisen siskoni kanssa
        käytiin syksyllä sienessä, lapset kun saatiin autosta niin siinähän lötkötti iso kyy. Selitin ihan asiallisesti että tämä on kyy; myrkyllinen ihmiselle, syö jyrsijöitä, ei hyökkää kun ärsytettynä. Tutkailtiin sitä aikamme ja
        annettiin sen mennä menojaan.

Tuputusta ? mielestäni ei. Ainakaan negatiivisesssa mielessä.
        (käärmeitäkin syödään joissain maissa ja useat tappaa nähdessään)

Sekasyöjiä ollaan kyllä , eikä varman muuksi muututa, mutta en vieläkään hyväksy netin kautta
        lasten manipulaatiota minkään asian suhteen.

Vierasvaraisuuden nimissä vegaanille tehdään vegaaniruokaa, laktoosi-inteoleratikolle laktoositonta, ukille diabetesateria, kummitytölle täysin maidotonta.

Ja kakrut saavat taas suunnitella mitä ensi kesänä viljellään kasvimaalla, minähän sen loppupeleissä hoidan mutta kuitenkin.

Ihan kai ne tervepäisiä ovat; luulisin :o)
        Isompi neiti valmistui hot-rav. virkailijaksi ja pikkuneidistä tulee ensihoitaja.

ja nyt pitää syöttää tuo oikea kitten- se tuijottaa tuossa näytön päällä sillä ilmeellä että nyt on nälkä, lopeta jo se näpytys.

• ja mikä on vegaani?
        porkkanapää kirjoitti:

Lapsia ei sinällään voi kasvattaa, siirtää vain omia ajatuksiaan ja arvojaan heille, jotka esim.
        meidän typistyneessä perhessä (heidän isänsä kuoli pari vuotta sitten) määritän minä, sekä
        Arvot ovat: kansainvälisyys (ovat reissanneet paljon), humaanius, toisten huomioon ottaminen,

Esimerkki tästä: nuorempi neitini on viettänyt paljon kahdenkeskistä aikaa naapurin Bristolilaisen tanssi-jooganopettajan kanssa, joka on OIKEA vegaani. Kieli ei ole ollut este, jollain kielellä he kommunikoivat. Jos ei muuta niiin elekielellä. Meillä on ikuinen kutsu Intiaan, missä hän nyt tällä hetkellä toimii joogina. Olemme hänen kauttaan tutustuneet OIKEAAN vegaanikultuuriin, ei pelkästään kaupan ituihin. Siellä pienempi kävikin isänsä kanssa, ihmettelemässä pyhiä lehmiä sun muuta.

Mitään asenteita ei ole tyrkytetty, molemmat tytöt on itse saaneet päättää senkin mitä ovat halunneet syödä. Ukki vainaja opetti tytöt kalastamaan. Toinen ukki metsästää ja itse maatilalta lähtöisin olevana tiedetään kyllä mistä lihatuotteet tulee.

Eläimet ovat meille ikuisesti tärkeitä - rajaa vetäen- on hyöty- ja lemmikkieläimiä, meillä on ollut aina jotain. Lihakarjaa, lehmiä, sikoja, kanoja, ankkoja, kissoja, koiria, kalkkunoita,
        siilejä, supikoiria, kasvattisorsia, hevonen, lemmikkihiiriä, hamstereita, akvaariokaloja

Jotkut näistä päätyvät sitten lopulta ravintoketjun päähän, eli ruokapöytään. se nyt on vaan karu totuus.

Tämänkin ovat omani ja sisrusten lapset nähneet, joten asiassa ei ole mitään omituista.

Luonnosssa on paljon petoja- ei siltä asialta voi välttyä. Puolikreikkalaisen siskoni kanssa
        käytiin syksyllä sienessä, lapset kun saatiin autosta niin siinähän lötkötti iso kyy. Selitin ihan asiallisesti että tämä on kyy; myrkyllinen ihmiselle, syö jyrsijöitä, ei hyökkää kun ärsytettynä. Tutkailtiin sitä aikamme ja

Sekasyöjiä ollaan kyllä , eikä varman muuksi muututa, mutta en vieläkään hyväksy netin kautta

Vierasvaraisuuden nimissä vegaanille tehdään vegaaniruokaa, laktoosi-inteoleratikolle laktoositonta, ukille diabetesateria, kummitytölle täysin maidotonta.

Ja kakrut saavat taas suunnitella mitä ensi kesänä viljellään kasvimaalla, minähän sen loppupeleissä hoidan mutta kuitenkin.

Isompi neiti valmistui hot-rav. virkailijaksi ja pikkuneidistä tulee ensihoitaja.

ja nyt pitää syöttää tuo oikea kitten- se tuijottaa tuossa näytön päällä sillä ilmeellä että nyt on nälkä, lopeta jo se näpytys.

Kovinpa tunnut ainakin tykkäävän kertoa itsestäsi ja perheesi erinomaisuudesta. Valitettavasti en vain tullut vakuuttuneeksi arvopohjasi toimimiseta käytännössä kun monet ilmaisusi kielivät jostain ihan muusta. Sinä painotat, että naapurin joogaopettaja on OIKEA vegaani eikä mikään kaupan iduilla elävä nettipelle(?). Aika stereotyyppinen käsitys, eikä mitenkään suvaitsevainen ja avarakatseinen. Oletko muuten ihan varma, että tuo joogaopettaja on edes minkäänlainen vegaani? Ainakin perinteisessä intialaisessa joogaperinteessä ruoka ei ole vegaanista vaan siinä on käytetty maitotuotteita. Oletan, että sentään tiedät, mitä sana vegaani tarkoittaa?

Ja sitten kommentteja vastauksiisi

"-lapsien herkkäuskoisuudella ratsastaminen ja heille aatteiden tuputtaminen tuommoisten sivujen kautta on moraalisesti väärin".

Minusta ei sen enemmän väärin kuin pyhäkoulu tai koulun uskonnonopetus tai kodin ruokapöydässä oppi, että kaikkea pitää maistaa.

"-kala ja liha ovat yhtä arvokkaita ravinnonlähteitä, kala vieläpä suositeltavampi"

Tämä nyt ei liity asiaan mitenkään. Jos sinä olet täällä kasvisruokapalstalla tuputtamassa tai edes puolustamassa lihan ja kalan syöntiä, niin olet väärässä paikassa. Et kuulu tänne.

"-vegaanit saavat olla ihan rauhassa mitä ovat, kyse vaan tuntuu olevan enempi trendistä
        kun todellisesta aatteesta".

Älä tee tuollaisia yleistyksiä vain oman tuttavapiirisi perusteella. Tuo käsityksesi kun ei perustu mihinkään laajempaan tietoon, vaan se on pelkkä oma tuntemuksesi.

"-kasvatan itse omat vihannekseni ... -jos olisi mahdollista, kasvattaisin myös lihakarjaa".

Nuo liirumlaarumit omasta erinomaisuudestasi ja lihamyönteisyydestäsi, niitä on kuultu koko ajan, eivätkä ne liity tähän asiaan mitenkään. Ei nyt ole tarkoitus pitää sinua pääosassa vaan tarkoitus on keuskustella asiasta.

Olet joko tahallasi ilkeä tai sitten täysi tomppeli. Tuon lauseen alkuosa "en lyttää" on täysin ristiriidassa käyttämiesi ilmausten kanssa "viurahduksien", "normaaliruokaan". Koko lause kertoo halveksivasta ja pilkallisesta asenteestasi vegaaneja kohtaan, tai siitä, että pidät meitä jotenkin sairaina, "viurahtaneina", jotka sinun jaloutesi pitää tuosta sairaudesta parantaa. Minä en kyllä ikipäivänä tulisi sinun ruokapöytääsi vegetaristi- tai vegaanivieraana, sillä en luottaisi sinuun. Olisi aivan varma, että ujuttaisit kalaa ruokaani yrittäessäsi parantaa minut veganismista.

Mutta kiitos kuitenkin vastauksista. Itse tulin siihen tulokseen, ettet ole lainkaan tilanteen tasalla, enkä ota sinua sen vakavammin kuin muitakaan netin löysäpäitä.

• porkkanapää
        ja mikä on vegaani? kirjoitti:

Kovinpa tunnut ainakin tykkäävän kertoa itsestäsi ja perheesi erinomaisuudesta. Valitettavasti en vain tullut vakuuttuneeksi arvopohjasi toimimiseta käytännössä kun monet ilmaisusi kielivät jostain ihan muusta. Sinä painotat, että naapurin joogaopettaja on OIKEA vegaani eikä mikään kaupan iduilla elävä nettipelle(?). Aika stereotyyppinen käsitys, eikä mitenkään suvaitsevainen ja avarakatseinen. Oletko muuten ihan varma, että tuo joogaopettaja on edes minkäänlainen vegaani? Ainakin perinteisessä intialaisessa joogaperinteessä ruoka ei ole vegaanista vaan siinä on käytetty maitotuotteita. Oletan, että sentään tiedät, mitä sana vegaani tarkoittaa?

Ja sitten kommentteja vastauksiisi

"-lapsien herkkäuskoisuudella ratsastaminen ja heille aatteiden tuputtaminen tuommoisten sivujen kautta on moraalisesti väärin".

Minusta ei sen enemmän väärin kuin pyhäkoulu tai koulun uskonnonopetus tai kodin ruokapöydässä oppi, että kaikkea pitää maistaa.

"-kala ja liha ovat yhtä arvokkaita ravinnonlähteitä, kala vieläpä suositeltavampi"

Tämä nyt ei liity asiaan mitenkään. Jos sinä olet täällä kasvisruokapalstalla tuputtamassa tai edes puolustamassa lihan ja kalan syöntiä, niin olet väärässä paikassa. Et kuulu tänne.

"-vegaanit saavat olla ihan rauhassa mitä ovat, kyse vaan tuntuu olevan enempi trendistä
        kun todellisesta aatteesta".

Älä tee tuollaisia yleistyksiä vain oman tuttavapiirisi perusteella. Tuo käsityksesi kun ei perustu mihinkään laajempaan tietoon, vaan se on pelkkä oma tuntemuksesi.

"-kasvatan itse omat vihannekseni ... -jos olisi mahdollista, kasvattaisin myös lihakarjaa".

Nuo liirumlaarumit omasta erinomaisuudestasi ja lihamyönteisyydestäsi, niitä on kuultu koko ajan, eivätkä ne liity tähän asiaan mitenkään. Ei nyt ole tarkoitus pitää sinua pääosassa vaan tarkoitus on keuskustella asiasta.

Olet joko tahallasi ilkeä tai sitten täysi tomppeli. Tuon lauseen alkuosa "en lyttää" on täysin ristiriidassa käyttämiesi ilmausten kanssa "viurahduksien", "normaaliruokaan". Koko lause kertoo halveksivasta ja pilkallisesta asenteestasi vegaaneja kohtaan, tai siitä, että pidät meitä jotenkin sairaina, "viurahtaneina", jotka sinun jaloutesi pitää tuosta sairaudesta parantaa. Minä en kyllä ikipäivänä tulisi sinun ruokapöytääsi vegetaristi- tai vegaanivieraana, sillä en luottaisi sinuun. Olisi aivan varma, että ujuttaisit kalaa ruokaani yrittäessäsi parantaa minut veganismista.

Mutta kiitos kuitenkin vastauksista. Itse tulin siihen tulokseen, ettet ole lainkaan tilanteen tasalla, enkä ota sinua sen vakavammin kuin muitakaan netin löysäpäitä.

Aamunauruista. Minähän se yritän parantaa täällä
        vegaaneja ujuttamalla kalaa ruokaan joo...
        Ai salli mun nauraa.
        Oishan se kiva nähä kun tonkisit safkaasi
        mikroskoopin kanssa ettei siellä vaan ole
        merkkjä kalasta :o)))))))

Niin että kuka tässä on löysäpää !!

• lukea tekstiäsi
        porkkanapää kirjoitti:

Aamunauruista. Minähän se yritän parantaa täällä
        vegaaneja ujuttamalla kalaa ruokaan joo...
        Ai salli mun nauraa.
        Oishan se kiva nähä kun tonkisit safkaasi
        mikroskoopin kanssa ettei siellä vaan ole
        merkkjä kalasta :o)))))))

Niin että kuka tässä on löysäpää !!

vieraan silmin: Jos tämä olisi liharuokapalsta, ja joku vegaani esittää mielipiteensä käyttäen muista alentavia ilmaisuja samaan aikaan omaa suvaitsevaisuuttaan ja avarakatseisuuttaan korostaen...

Käsittämätöntä.

• pitkästä tekstistäsi
        porkkanapää kirjoitti:

Ilmeisesti pointti oli se, että omat lapsesi saavat mahdollisimman laajan arvokasvatuksen, mutta tiettyjä tapoja, kuten "nettihömppä" et hyväksy? Hyvä ihminen, ei sinun tarvitse selitellä minulle henkilökohtaisia valintojasi ja kasvatusperiaatteitasi (mitkä ovat muuten melko samoja kuin omanikin), vaan sen miksi kuitenkin ruttaat vaikkapa tämän asian ja toisessa lauseessa väität päinvastaista? Miten tämä kampanja eroaa vaikkapa luonto-liiton ja animalian koulukampanjasta tai lukuisista elintarvikealan "mun lempiruokaa on lihapullat"-tyyppisistä kampanjoista?

• tuhlaatte kuteja
        pitkästä tekstistäsi kirjoitti:

Ilmeisesti pointti oli se, että omat lapsesi saavat mahdollisimman laajan arvokasvatuksen, mutta tiettyjä tapoja, kuten "nettihömppä" et hyväksy? Hyvä ihminen, ei sinun tarvitse selitellä minulle henkilökohtaisia valintojasi ja kasvatusperiaatteitasi (mitkä ovat muuten melko samoja kuin omanikin), vaan sen miksi kuitenkin ruttaat vaikkapa tämän asian ja toisessa lauseessa väität päinvastaista? Miten tämä kampanja eroaa vaikkapa luonto-liiton ja animalian koulukampanjasta tai lukuisista elintarvikealan "mun lempiruokaa on lihapullat"-tyyppisistä kampanjoista?

ei sieltä tule kunnon vastauksia. Kukin tyylillään ja niillä eväillä, jotka on saanut ...

• pitkästä tekstistäsi kirjoitti:

"Mun lempiruokaa on jauhetusta tapetusta eläimestä tehdyt pullat"-kampanja.

• Ei noin pidä ajatella!
        tuomas-1980 kirjoitti:

"Mun lempiruokaa on jauhetusta tapetusta eläimestä tehdyt pullat"-kampanja.

Niin kuin maito tulee valiolta, kala kalakaupasta, tulee liha lihakaupasta ja se valmistetaan teurastamolla siten, että lehmiä ja sikoja pannaan nätisti nukkumaan. Ja ihmiset ovat koko miljoonavuotisen historiansa aikana panneet ne nukkumaan, eikä siinä ole mitään väärää, vaikkei niille tyynyjä annetakaan. Menkää te viherpipertäjät antamaan niille tyynyt ja viekää herätyskello samalla!

• Ei noin pidä ajatella! kirjoitti:

Niin kuin maito tulee valiolta, kala kalakaupasta, tulee liha lihakaupasta ja se valmistetaan teurastamolla siten, että lehmiä ja sikoja pannaan nätisti nukkumaan. Ja ihmiset ovat koko miljoonavuotisen historiansa aikana panneet ne nukkumaan, eikä siinä ole mitään väärää, vaikkei niille tyynyjä annetakaan. Menkää te viherpipertäjät antamaan niille tyynyt ja viekää herätyskello samalla!

Ei noin pidä ajatella,ja vielä oikeen huutomerkillä...hmm...ja hihhuli...joopajoo...

Sä taidat olla perus keskivertoihminen joka luulee et tääl PITÄÄ ajatella jollain tavalla ja sulkee muut mahdollisuudet pois mielestään.

Menepä sivulle WWW.VEGAANILIITTO.FI ja kato siitä nätistä nukkumaan menosta.Vai pelottaako totuus?

Onhan noitiaki poltettu roviolla et ei toi historiajuttu mitään todista.Pitäskö ihmisii polttaa edelleen roviolla koska niin on ennenki tehty?

• Ei noin pidä ajatella! kirjoitti:

Ja hei.

Pistetään sut sinne nukkumaan koppiin ja tehään susta pihvi ku ensin pistetään sut nukkumaan?

Sä oot kans eläin joten tää idea on ihan ok vissiin sun mielestä?

• porkkanapää kirjoitti:

väärää puuta.

Taasko sinä leikit meikäläistä.

Ihmetyttää että mitkä kiksit sinä tuosta saat ?

Kerroppas nyt minulle ja samalla kaikille muillekkin,
        thänks.

• merikisuli

ja ravistella vähän pinttyneitä asenteita. Tuo merikisuli-juttu on niin helppo nähdä asenteellisena, yksisilmäisenä propagandana, ja olla ajattelematta itse asiaa sen enempää. Näin varsinkin kun PETA on kyseessä. Vaikeampi on sen sijaan nähdä asenteellisena propagandana niitä itsestäänselvyyksiä, joita on tehty ja ajateltu vuosisatoja ellei tuhansia. Ei sellainenkaan jääräpäinen konservatismi toimi, että muuttuneessa maailmassa takerrutaan kynsin hampain niihin asioihin, jotka on isiltä ja äideiltä opittu, mm. lihansyönti, kristilliset arvot (vaikka niissä on toki hyvääkin), kansallisvaltioajattelu, pinttyneet käsitykset sukupuolirooleista (naisen paikka, miehen velvollisuus). Niin, ja sitten pinttyneet käsitykset siitä, mitä kasvissyönti on ja mitä se ei ole. Heti kun joku esittää jonkin epämiellyttävän puolen kasvissyönnistä, esim. kritisoi sitä, että jotkut väittävät kalaa kasvisruuaksi, aletaan haukkumaan vegaaniksi ja lyttäämään mielipiteet pelkkänä hihhulismina. Joo, tosiaankin mullekin tulee mieleen tuo Halla-aho ja hänen nuijimisensa. On tosiaankin tässä maassa asioita, joista ei saa puhua kuin yhdellä tavalla. Ja jos muulla tavalla puhuu, niin kukaan ei kuuntele vaan alkaa lätkiä leimoja otsaasi. Hmmm... niin, hauki on kala ... tai ... hauki on merikisuli :D

• Mikä hän sitten on?

Halla aho on merikisuli myöskin. Vai onko hän puuahven tai mamukrapu? :D

• hauenleuka

Tuo pelastustoori nyt alunperinkään oli laitettu
        tänne eikä kala & äyriäiset- palstalle, sinnehhän se oisi kuulunut ????

• syyksi olla syömättä kalaa
        hauenleuka kirjoitti:

Tuo pelastustoori nyt alunperinkään oli laitettu
        tänne eikä kala & äyriäiset- palstalle, sinnehhän se oisi kuulunut ????

Niin, kuuluu kyllä myös tänne perustelemaan sitä, miksi kasvissyöjät ei syö kalaa.

• Larry The Chef

Eläimet on laitettu maailmaan jotta ne voi joku syödä.
        Kalat on laitettu vesiin samasta syystä.
        Kasvit on luotu syötäviksi.
        Ilma hengitettäväksi.

Jos vegetarismi tekee sinut onnelliseksi, ole onnellinen uskossasi.
        Minä ilomielin sen sinulle sallin.
        Minä tulen onnelliseksi:
        Kaviaarista
        Hanhenmaksasta
        Hummerista
        Sampanjasta
        Lampaankruunusta
        Merikrotista
        Häränfileestä
        Ankanrinnasta
        Yms.

On se vaan niin.

• perinteen vanki
        Larry The Chef kirjoitti:

Eläimet on laitettu maailmaan jotta ne voi joku syödä.
        Kalat on laitettu vesiin samasta syystä.
        Kasvit on luotu syötäviksi.
        Ilma hengitettäväksi.

Jos vegetarismi tekee sinut onnelliseksi, ole onnellinen uskossasi.
        Minä ilomielin sen sinulle sallin.
        Minä tulen onnelliseksi:
        Kaviaarista
        Hanhenmaksasta
        Hummerista
        Sampanjasta
        Lampaankruunusta
        Merikrotista
        Häränfileestä
        Ankanrinnasta
        Yms.

On se vaan niin.

että on pelkästään uskonnon alaan kuuluva asia, jos uskoo, että aikojen alussa Ukko loi taivaat ja maat ja tökkäsi ihmiset sen pinnalle sekä kasveja ja eläimiä ihmisen nautittavaksi. Näin ovat ihmiset itse selittäneet oman alkuperänsä ja yhteiskuntiensa tueksi kehittäneet uskontoja, joiden varjolla voidaan saada toiset ihmiset tekemään mitä ikinä vahvimmat haluavat heidän tekevän.

Minä olen ateisti, minä uskon fysiikkaan, kemiaan ja biologiaan maailman selittäjänä. Uskontoja mietin vain osana psykologiaa eli ihmisen keinoja selviytyä henkisestä stressistä. En siis hae uskonnosta minkäänlaisia selityksiä millekään näkyvän maailman ilmiöille. En usko, että meitä tai eläimiä siis olisi luotu yhtään mihinkään. Se olisi vastuun pakoilemista. Meillä on valinnan vapaus siinä, mitä syömme, ja meillä on näistä valinnoista myös vastuu.

• lopettaa

ei tajua milloin pitää

• kuka? mikä?

niin, että milloin sitten pitää lopettaa? mikä pitää lopettaa? ja miksi pitää lopettaa?

• ........
        kuka? mikä? kirjoitti:

niin, että milloin sitten pitää lopettaa? mikä pitää lopettaa? ja miksi pitää lopettaa?

Tarkoittaisiko erästä PP:tä?

• porkkananpää
        ........ kirjoitti:

Tarkoittaisiko erästä PP:tä?

Nauratttaa entistä enempi kun näkee että täällähän palstalla pyörii taas yksi viurahtanut
        hurmoshenkinen peenjauhaja :o))))

Tämmösiä te siis ootte, pienet kettutytöt- ja pojat, on varmaan intoa enempi kun kuntoa.

• tuomas-1980

Kala on eläin siinä missä muutkin.

• eläin siinä missä kala

Kisuli saa syödä kalaa, se on ihan ok, ja kissimirri saa haista silakalle. Sekin on ok. Mutta kissimirrin haltija ja kaveri eivät saa syödä kalaa, koska moraalisesti he ovat eläinten kanssa eri tasolla, ts. heillä on vastuu siitä mitä tekevät.

• eläin siinä missä kala kirjoitti:

Kisuli saa syödä kalaa, se on ihan ok, ja kissimirri saa haista silakalle. Sekin on ok. Mutta kissimirrin haltija ja kaveri eivät saa syödä kalaa, koska moraalisesti he ovat eläinten kanssa eri tasolla, ts. heillä on vastuu siitä mitä tekevät.

Täh?...Sitähän mä oon yrittäny sanoakin.

• syömään kalaa

Jeesuskin oli kalastaja, ja söi lammata, mutta lihaa ei Raamatun mukaan syönyt. Itse Taivaan Isä on antanut luonnon meidän vapaaseen käyttöömme, myös meret ja sen kalat. Eli älä ole lainkaan huolissasi noista merikisuleista. Ne vermaankin tietävät olevansa välikappale herran kädessä, ja ihan mielellään palvelevat häntä tulemalla paistinpannullesi.

• syömään kalaa ja lammasta

pahoittelen, yksi s-kirjain jäi pois. Eli Herramme Jeesus Kristus söi kalaa ja Lammasta, mutta lihaa ei syönyt. Joi viiniä, mutta olutta ei juonut. Siinä meille elämän ohjenuorat.

• Porkanapää
        syömään kalaa ja lammasta kirjoitti:

pahoittelen, yksi s-kirjain jäi pois. Eli Herramme Jeesus Kristus söi kalaa ja Lammasta, mutta lihaa ei syönyt. Joi viiniä, mutta olutta ei juonut. Siinä meille elämän ohjenuorat.

Mukava lukea, että tällä palstalla on muitakin terveillä elämän arvoilla varustettuja, eikä pelkästään näitä viurahtaneita hihhuleita. Näin on meidänkin tytöille opetettu, että on säädetty järjestys, jota pitää noudattaa. Ja, että kyljyksiä nautimme sunnuntaina. Juuri ovat uunissa tulossa ja niiden kanssa silliä ja anjovista sekä porsashyytelöä. Taitaa moni viherpipertäjä siellä salaa mielessään kuolata ja jo suunnittelee leirin vaihtoa.

• porkkanapää
        Porkanapää kirjoitti:

Mukava lukea, että tällä palstalla on muitakin terveillä elämän arvoilla varustettuja, eikä pelkästään näitä viurahtaneita hihhuleita. Näin on meidänkin tytöille opetettu, että on säädetty järjestys, jota pitää noudattaa. Ja, että kyljyksiä nautimme sunnuntaina. Juuri ovat uunissa tulossa ja niiden kanssa silliä ja anjovista sekä porsashyytelöä. Taitaa moni viherpipertäjä siellä salaa mielessään kuolata ja jo suunnittelee leirin vaihtoa.

olla käyttämättä mun nimimerkkiä tässä ?

• rekisteröityä nimimerkkiä
        porkkanapää kirjoitti:

olla käyttämättä mun nimimerkkiä tässä ?

Rekisteröi nimimerkkisi, niin sitä ei voi kukaan käyttää. Onko siis näin, että kaikki nuo salli mun nauraa ja viurahtajahihhulit onkin jonkun muun kirjoittamia samalla nimierkillä? Helpotuksen huokaus, mä jo kerkisinkin miettiä, että miten susta yhtäkkiä tuli noin tyhmä. Anteeksi vain!

• porkkanapää
        rekisteröityä nimimerkkiä kirjoitti:

Rekisteröi nimimerkkisi, niin sitä ei voi kukaan käyttää. Onko siis näin, että kaikki nuo salli mun nauraa ja viurahtajahihhulit onkin jonkun muun kirjoittamia samalla nimierkillä? Helpotuksen huokaus, mä jo kerkisinkin miettiä, että miten susta yhtäkkiä tuli noin tyhmä. Anteeksi vain!

en minä.
        En taida rekisteröidä kuitenkaan. Jos se nyt iloa ja nautintoa tuottaa kirjoitella jonkun muun suulla niin pitää se pieni ilo suoda ihmiselle.

• Hyvä pointti,olen kyllä uskovainen...mutta ajat muuttuu ja Raamatussa tehään myös kaikkia asioita mitkä tänä päivänä on laissa kielletty.Mutta totuushan on se että Raamattu ei ole mitään ABSOLUUTTISTA TOTUUTTA KIRJAIMESTA TOISEEN ja se on ihmisten kirjoittamaa ja ihmiset ovat sitä myöskin voineet muokata haluamansalaiseksi.Mun mielestä Raamattua EI TULISI OTTAA KIRJAIMELLISESTI.Minä en tapa mitään oli se sallittua Raamatun mukaan tai ei.

• Porkanapää kirjoitti:

Siis yhteiskunnan aivopesemiä tarkoitat varmaan?Onks sul omia aivoja?"Säädetty järjestys mitä pitää noudattaa"...mitä helvettiä?
        Ja sitäpaitsi ku sä et nyt näytä ymmärtävän et tollanen safka OKSETTAA mua samaan tyyliin ku sä joutusit syömään jonku KUOLLEEN MUMMON.

• heko heko
        tuomas-1980 kirjoitti:

Hyvä pointti,olen kyllä uskovainen...mutta ajat muuttuu ja Raamatussa tehään myös kaikkia asioita mitkä tänä päivänä on laissa kielletty.Mutta totuushan on se että Raamattu ei ole mitään ABSOLUUTTISTA TOTUUTTA KIRJAIMESTA TOISEEN ja se on ihmisten kirjoittamaa ja ihmiset ovat sitä myöskin voineet muokata haluamansalaiseksi.Mun mielestä Raamattua EI TULISI OTTAA KIRJAIMELLISESTI.Minä en tapa mitään oli se sallittua Raamatun mukaan tai ei.

Vissiin kiroileva ja v...a mättävä kiihkomuslimi ?

Koita nyt lapsi rakas jo tajuta kuinka paljon
        sinun jutuillesi naureskellaan täällä.

Ja itse vastaat omiin viesteihisi, tuota
        kutsutaan skitsofreniaksi.

• Tääl on ihmisiä jotka kutsuu vegaaneja tyhmiks,hoitoa tarvitseviks,hihhuleiks ym...

Selvä...

Mä olen VEGAANI ja minä en pidä minkään olennon TAPPAMISESTA enkä sitä myöskään tee.Jos haluut tappaa eläimii ni ihan vapaasti,kukaan ei estä.Mut älkää olettako et kaikki tekis niin.

Mä en ole TYHMÄ vaan keskivertoa selkeesti fiksumpi/älykkäämpi että se siitä väitteestä niinku on myös useimmiten muutki vegaanit koska ajattelevat omilla aivoillaan asioita eivätkä tee ku robotti niinku muut sanoo.Vegaani pystyy myös perustelemaan kantansa.Te ette pysty muuhun ku mollaamiseen nähtävästi.KUKA SE OLIKAAN SE TYHMÄ?

Hoitoa mä en myöskään tarvitse.Mä olen terveimpiä ihmisiä mitä täältä maailmasta löytyy.Ja ihan oikea psykiatri on näin todennut et te ette vissiin oo oikeen mitään kumoomaan ammattilaiset mielipidettä?Ihan naurettavaa heittää tollasta toisille ihmisille et ne ois jotain sekopäitä.Tekeekö terve ihminen niin?

Ja HIHHULI on halventava nimike.Eiks teil oo muuta sanottavaa ku haukkuu ihmisii?Jos ei ni mitä te teette täällä?Onks teil elämää?Onks pakko roikkuu tääl häiritsemässä ihmisii vaan sen takii et niiden erilaiset mielipiteet on jotain mitä te ette vaan pysty hyväksyy?

• emmekä halua

Vähemmistö kait teitä haukkuu, taisi olla tässäkin keskustelussa lähinnä tuo yksi vaahtosuinen vihannespää, jolla ei muutenkaan näyttänyt olevan mitään asiaan liittyvää sanottavaa. Suurin osa kait teitä kuitenkin ainakin yrittää ymmärtää, vaikka joskus naureskeleekin hyväntahtoisesti erityisesti aikamiesvegaaneille. Toki kaikki ymmärrämme sitä pientä tyttöä, jonka mielestä possut ja muut kisulit ovat niin söpöjä, ettei niitä saa tappaa. Niille vain sitten selitetään, että ei tämä jauheliha ole tapettua eläintä, vaan se tulee k-kaupan lihamyllystä. Teidän muiden kanssa on vähän hankalampi kinata. Molemmat osapuolet kun ovat niin syvällä poteroissa, ettei periksi haluta antaa. En minä ainakaan halua itseäni syyllistää mitään tappamisia ajatellen. Sen kun vaan syön kuhaa ja pihviä enkä turhia kysele.

• emmekä halua kirjoitti:

Vähemmistö kait teitä haukkuu, taisi olla tässäkin keskustelussa lähinnä tuo yksi vaahtosuinen vihannespää, jolla ei muutenkaan näyttänyt olevan mitään asiaan liittyvää sanottavaa. Suurin osa kait teitä kuitenkin ainakin yrittää ymmärtää, vaikka joskus naureskeleekin hyväntahtoisesti erityisesti aikamiesvegaaneille. Toki kaikki ymmärrämme sitä pientä tyttöä, jonka mielestä possut ja muut kisulit ovat niin söpöjä, ettei niitä saa tappaa. Niille vain sitten selitetään, että ei tämä jauheliha ole tapettua eläintä, vaan se tulee k-kaupan lihamyllystä. Teidän muiden kanssa on vähän hankalampi kinata. Molemmat osapuolet kun ovat niin syvällä poteroissa, ettei periksi haluta antaa. En minä ainakaan halua itseäni syyllistää mitään tappamisia ajatellen. Sen kun vaan syön kuhaa ja pihviä enkä turhia kysele.

Ei mun tarkotus oo syyllistää ketään vaan herättää ajattelua.Syököön kukin mitä haluaa.Itse mulla rupes omatunto soimaamaan jossain vaiheessa elämää asiasta enkä täten pysty toisella tavalla toimimaan.Vaikka mä haluaisin niin en vois tälle asialle yhtään mitään.

Se vaan on aika vaikeeta olla vegaani tässä maailmassa missä kaikki tulee eläimistä tai eläintä kaikkeen ahdetaan.Mitä kaupasta voi ostaa?No ei juurikaan mitään.Mua v....taa tällänen pelleily.Ja siihen viel joku juntti tulee tulee soittaa suutaan.Mä en jaksa v.... kuunnella!

Olin tänään töissä ja kun palvelutiskiä tyhjennettiin niin sieltä tuli jotain lihan käryä.Joskus sellasesta olis tullu nälkä mut nykyään se haisee oksettavalle ja alko voimaan pahoin et on toi pää kumma vekutin ku noin mieli muuttuu vaik samasta tavarasta on kyse.

Siis homman nimihän on seuraava:liha ON TAPETTUA ELÄINTÄ.Jos se on ihmisille ok niin mikäs siinä.Mut sitähän se nimenomaan on.Ei siitä pääse yli eikä ympäri.Ja päin v..... sitä eläintä on ennen tappamista kohdeltu--->VEGAANILIITTO.FI(en jaksa selittää enään).

Mä en ymmärrä ku ihmiset elää illuusiomaailmassaan eikä uskalla kohdata totuutta.Totuus suljetaan pois mielestä.

Totuus ois vissiin enemmän läsnä ku olisivat paikalla ku eläimiä kohdellaan ku jotain koneita ja ite pitäs tappaa ne eläimet jos haluu syödä ne???Vois jäädä lihat syömättä???

jos se viittasi minuun ,niin ihan muissa hommissa
        on vierähtänyt aika... jos nyt sitten lopulta se kaimakin
        lopettaisi p..n jauhannan.

Ihan uskomatonta meininkiä täällä mutenkin, ei
        enää jaksa edes yrittää ymmärtää.

Mutta aurinkoista päivänjatketta kaikille, kohta lähtee
        viimeinen raparperipiirakka uuniin, ohjetta ei tietenkään
        uskalla laittaa koska siinä on sitä syntistä kananmunaa
        ja vieläpä aitoa voita.

• säälittävä esitys
        porkkanapää kirjoitti:

jos se viittasi minuun ,niin ihan muissa hommissa
        on vierähtänyt aika... jos nyt sitten lopulta se kaimakin
        lopettaisi p..n jauhannan.

Ihan uskomatonta meininkiä täällä mutenkin, ei
        enää jaksa edes yrittää ymmärtää.

Mutta aurinkoista päivänjatketta kaikille, kohta lähtee
        viimeinen raparperipiirakka uuniin, ohjetta ei tietenkään
        uskalla laittaa koska siinä on sitä syntistä kananmunaa
        ja vieläpä aitoa voita.

Porkkanapää kavioi vanhan ketjun päästäkseen jatkamaan vanhoja riitoja kun ei uusia keksinyt. Menee kyllä jo alle kaiken arvostelun.

• täti hirnahtaa
        säälittävä esitys kirjoitti:

Porkkanapää kavioi vanhan ketjun päästäkseen jatkamaan vanhoja riitoja kun ei uusia keksinyt. Menee kyllä jo alle kaiken arvostelun.

vai on sillä kaviot, joilla se kavioi (vrt. käpälä - käpälöi) vanhoja keskusteluja. No, nyt ymmärrän sen valtavan hirnunnan, joka sieltä porkkanamaalta välillä kuuluu :D

• pulp pulp

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      111
      7141
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4711
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      59
      4667
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      50
      3833
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3768
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      215
      3748
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      26
      3323
    8. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      50
      2703
    9. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      37