Olen siirtymässä jonkinsortin kasvisruokavalioon. Haluaisin kysyä teiltä kokeneilta erilaisia vinkkejä siitä, mitä leivänpäällysteitä käytätte. Kiitos jo etukäteen :)
Voileipä
6
469
Vastaukset
Musta nuo Pirkan Välimerentahnat on mukavan makuisia leivän päällä.
No, voi vitun vittu! Nyt kun luin tuoteselostusta siinä luki ANJOVISarmilla maustettu viinietikka - perse! Tuo tuskin on kasvisperäinen aromi.:(
Nyt on pakko lähtee suihkuun, on niin likainen olo - pienet viattomat anjovisrukat.:(
Pitää varata aika optikolta, ja psykiatrilta, ja ehkä suolihuuhtelu.:(
Pitää polttaa seuraan paskareissun jälkeen kynttilää, anjovikset uivat vatsastani anjovisten taivaaseen.:(
No, ei tästä nyt ollut kovin paljon apua, mutta tuo toinen Pirkka välimerenpahna pitäisi olla 100 prossasesti kasvisperäinen - eli paprika-cashewpähkinä.
Ps. Älä toki hylkää kasvissafkaa mun vuoksi, mun hulluus on perinnöllistä ja itseaiheutettua, ei ruokavaliosta johtuvaa.:)
Joku muu voi antaa vähän parempia ehdotuksia.Otsikko huono, jäi loppuosa kirjottamati kun olin niin vittuuntunut tuosta anjovislöydöstäni.
Sitä yrittää olla eettinen, soma ja seesteinen, mutta pirut pränttäävät tuoteselostuksen vuosi vuodelta pienemmäksi, tai sit mä vaan olen tullu sokeemmaksi.
Kyllä sitä löytyy kasvissyöjille ja vegaaneille sopivia valmislevitteitä suuremmista kaupoista, ovat vain hintavia, ja en mä jaksa itsekää mitään väsätä.
- levitteeksi
esim. keiju-margariinia tai hummusta, kylmäsavutofua viipaleina, seitania... juustoja mikäli niitä käytät, tai vastaavia soijavalmisteita (esim. cheezly ja tofutti tuore"juusto" hyviä), ja vihanneksia makusi mukaan.
- maustettuna ...
No yksi hyvä päällynen ovat vihannestahnat eli keitettyjä sekavihanneksia tms. kulhoon, kaadat päälle kylmäpuristettua oliiviöljyä, maustat yrttisuolalla, valkosipuleilla, yrteillä tms. makusi mukaan. Tämä levite säilyy jääkaapissa muutaman päivän. Sen päälle voit sitten laittaa vaikkapa salaatinlehtiä, kurkkuviipaleita, tomaattia. Myös juustohöylällä höylätyt porkkanat, lantut ja muut juurekset ovat hyviä, tai raastetut. Ruisleivän kanssa sopii erittäin hyvin seesaminsiementahna eli tahini ja sen päälle vaikka mustikoita tai mustikkahilloa.
- valmistaa
porkkana-ja paprikaleikkeleitä. niin jos käytät maitotuotteita ruokavaliossasi.....itse olen jättänyt ainoastaan lihan pois ruokavaliosta ja silloin tällöin käytän maitoa ja munia sisältäviä tuotteita.
- mutta ongelmaisia
Kasvisgalleria on ihan kiva juttu, koska se on suomalainen yritys, joka ei tuo ruokia muualta, vaan tekee niitä itse ja harjoittaa jopa omaa tuotekehitystä. Ja sitten tulee se suomalaisuuden heikko puoli: miksi hitossa suomalaisten pitää joka ikiseen ruokaan tunkea maitoa ja kananmunaa. On kyllä aika heikko esitys heidän tuotekehittelyltään, jos eivät saa tuotteesta maistuvaa ilman kermaa eivätkä saa sitä pysymään koossa ilman kananmunaa. Ja jotkut tuon firman tuotteet sisältävät jopa lihaa, esim. perunarösti pekonia. Aika harhaanjohtavaa myydä sitä kasvisimagon varjolla. Ja mitenkähän on tehtaalla, valmistetaanko pekonituotteita ihan samoilla linjoilla ja välineillä kuin kasvistuotteitakin?
Ja toinen heikko puoli on hinta. Yleensäkin valmistuotteissa se on ongelma varsinkin meille köyhemmille. Valmistuotteiden pohjalle rakennettu kasvissyönti tulee todellakin kalliiksi, eikä ole välttämättä kovinkaan terveellistä. Katsokaa vaikka esim. Kasvisgallerian tuoteselosteita: munan ja maidon lisäksi löytyy lukuisa joukko eriulaisia lisäaineita.
Ja sitten tuosta voileipäruokailusta. Vaikkei aloittaja sitä nyt niin sanonutkaan, että aikoo elää pelkillä voileivillä, silti haluan varoittaa napostelijakasvissyöjäksi ryhtymisestä. Se saattaa johtaa terveyden heikkenemiseen ja ylipainoon. Kyllä minusta on kaikista kestävin ratkaisu se, että kasvissyöjä alusta lähtien opettelee peruskokkaustaidot. Kyse ei ole mistään monimutkaisista jutuista, vaan etupäässä vain rohkeudesta ja viitseliäisyydestä, mielikuvituksen käytöstä. Soveltaminen ja resepteistä piittaamattomuus kuuluvat tähän taitoon. Tarkoitan sitä, että resepteissä on usein mainittu kalliita erikoisvalmisteita, joita sitten joutuu ostelemaan, jos reseptiä haluaa seurata. Eivät ne ole välttämättömiä, vaan ihan kotoisilla perusaineksilla ja muutamalla mausteella pääsee todella pitkälle. Eli kunnon kotiruoka se on kasvisruokailussakin valttia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1117265Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista625229- 954884
- 524035
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee493986- 2223873
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283588- 413203
- 522809
- 412377