Ikkunan asennussyvyys ulkolaudoituksen kanssa tasan?

Mahdollisia ongelmia?

Onko mahdollisesti jotakin haittaa, mikäli asentaa ikkunat ulkolaudoituksen kanssa tasan?
Huurtumisongelmaa tai eristävyys ongelmaa?

Seinän rakenne on ulkolaudoitus-tuuletusrako-tuulensuojalevy-eriste.

Kyseiset ikkunat on jo asennettu näin ja itselläni tuli mieleen, että voi olla asennusvirhe, mutta se ei ole kuin oma näkemykseni. Tieto puuttuu.

6

8157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauno Kangas

...puuverhouksen tuuletus heikkenee. Heikennys eristävyydessä varsin pieni, optimi eristävyyden suhteen on asentaa ikkunan ulkoseura eristeen ulkopintaan tai oikeammin tuulentuojan ulkopintaan. Huurustumisen kannalta taasparas on asentaa sisäpinnat tasallensa.

• mitä minä

olen asentanut, on laitettu sisäpinnan kanssa tasan, ettei lasi jää syvennykseen, ja ole sitäkautta aina huurteessa, ja onhan ne myykit ulkona siedettävämmät kuin sisällä.

• ......

Paras kait asentaa sisäpuolelta seinän tasoon ihan jo listoituksen takia, on siitimmän näköinen

• vaan eristeeseen

Ikkuna tulisi asentaa sillä tavalla, että ikkunan sisäpinta on samassa tasossa ulkopuolisen eristeen sisäpinnan kanssa. Tämä siksi, että silloin ikkuna on eristeen kohdalla ja kylmäsiltojen määrä on mahdollisimman pieni. Jos ikkuna asennetaan esimerkiksi sisäseinän kanssa samaan tasoon, on ikkunan runko enemmän kosketuksissa talon rungon kanssa (varsinkin kivitalossa) ja kylmäsiltojen määrä maksimoituu. Listoitustyö helpottuu mutta kaikki muu vaikeutuu.. Ulkopintaan asentamisella haittana on mm. ikkunan altistuminen sateelle, vesi kun ei tee kovin hyvää edes ikkunoille.

• En tie

Ei ole kokemusta

• asentaisinulkopintaan

Näin 10 vuoden jälkeen nostetaas tätä vähän.

Sisäpintaan asentaminen helpottaa sisäpuolista listotusta ja vähentää sisäpuolista mahdollista huurtumista. Ulkopintaan asentaminen taas on vanha perinteinen tapa joka tekee hyvää talon ulkonäölle ja mahdollistaa sisäpuolelle ikkunalaudan jossa voi pitää vaikka kukkasta.

Nykytalot osiltaan on sen takia rumia kun ikkunat on montuissa ja syvät ulkosmyygit tekee vuorilaudoista raskaan näkösiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5634
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      33
      5040
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2884
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2394
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2088
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2038
    7. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      28
      1690
    8. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1667
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1631
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1569
    Aihe