Yrittäjät vaurastuvat nopeammin kuin palkansaajat. He ansaitsivat toissa vuonna keskimäärin 38 prosenttia enemmän kuin työntekijät.
http://www.taloussanomat.fi/yrittaja/2009/01/21/nain-paljon-paremmin-tienaisit-yrittajana/20091687/137
Yrittäjät nostavat sekä ansio- että pääomatuloja. Toissa vuonna 70 prosenttia tuloista oli ansiotuloja.
eli osinkoja ei kuitenkaan nosteta niin paljon, kuin kuvitellaan.
näin paljon
66
14760
Vastaukset
- putkiliikkeen pito,,.
lvi-hommilla tienaa,t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Kyllä pari eka vuotta menee opetellessa, jopa taloudellisesti miinuksella. Kun on ollut yritäjänä yli 5 v. saattaa saada vuosiansioiksi tuon tutkimuksen mukaisesti, mutta onko tutkimuksessa kerrottu vuotuinen työtuntimäärä? Se on varmasti paljon enemmän kuin palkansaajalla.
- sittenpä!
Missä muussa palkkarenkinä saat parissa vuodessa tulosi tuplaksi? Haluaako pomosi, että tienaat enemmän kuin hän?
Minulla on yrittäjän riskit alusta alkaen nolla ja edut silti! Tänne vaan muutkin menestymisestä kiinnostuneet!
- yrittäjä pakosta
yrittäjäksi ei kannata ruveta, jos ei ole ennestään rahaa säästössä tai isoo perintöö. velkarahalla yrityksen pyörittäminen ei onnistu. itseltäni yrittäjyys vienyt perheen ja vapaa-ajan. ytittäjyys on perseestä.
- Vapaa yrittäjä
Kyse onkin MITÄ ja MITEN alat yrittää! Vanhan perinteisen tavan mukaan ITSE kaiken tehden - ei kiitos! Mutta tulla nykyaikaan ja nykyisten huipputietojen mukaan onnistuu! Niitä tietoja ei opita ekonomiksi kouluttautuessa. Ne opitaan niiltä jotka itse jo kokeilleet!
Tyhmä se, joka ei opi virheistään, mutta viisas oppii muiden virheistä! - jos ei laske kunnolla
Vika on yrittäjän oma, jos ei laskelmat täsmää. Kyllä lainanmaksun jälkeen tulee jäädä tarpeeksi hilloa vielä muuhun touhuun.
Itse yrittäjänä 8 vuotta tähän mennessä, ikinä en palkkatyöhön vaihda. Vaikka päivät on 14 tuntisia välillä nautin yli kaiken siitä vapauden tunteesta, että voin tehdä hommani vaikka palmun alla läppäriä näppäillen.
Itse vedän vuodessa liksaa karvan alle 200 tonnia, loput menee sitten sijoituskanavia pitkin muihin kohteisiin kuin pankkiin.
Suosittelen yrittämistä kaikille, jotka ei keskity elämässään työaikalakien seuraamiseen ja ovat valmiita laittamaan itsensä likoon joka päivä. Mahdollisuudet on rajattomat ja tyhmäkin pärjää, kunhan ei myy toimistotarvikkeita ovelta ovelle. - MILES
voi olla niin tyhmä et jos on rahaa säästössä niin laittaisi sen yrityksen perustamiseen!!! Yhtä hyvin sen rahan voisi polttaa pesässä.
- sinä puhut
MILES kirjoitti:
voi olla niin tyhmä et jos on rahaa säästössä niin laittaisi sen yrityksen perustamiseen!!! Yhtä hyvin sen rahan voisi polttaa pesässä.
Minä kai sinun mittapuusi mukaan olen tyhmä kun juuri olen omia kovalla työllä ansaitsemiani rahoja laittamassa nimenomaan omaan firmaan kiinni. En ole ottamassa pankista lainaa tai jos otan niin todella vähän ja siitä se homma lähtee käyntiin.
Perustelisitko MILES hieman vastaustasi? - OtaNollaPois
jos ei laske kunnolla kirjoitti:
Vika on yrittäjän oma, jos ei laskelmat täsmää. Kyllä lainanmaksun jälkeen tulee jäädä tarpeeksi hilloa vielä muuhun touhuun.
Itse yrittäjänä 8 vuotta tähän mennessä, ikinä en palkkatyöhön vaihda. Vaikka päivät on 14 tuntisia välillä nautin yli kaiken siitä vapauden tunteesta, että voin tehdä hommani vaikka palmun alla läppäriä näppäillen.
Itse vedän vuodessa liksaa karvan alle 200 tonnia, loput menee sitten sijoituskanavia pitkin muihin kohteisiin kuin pankkiin.
Suosittelen yrittämistä kaikille, jotka ei keskity elämässään työaikalakien seuraamiseen ja ovat valmiita laittamaan itsensä likoon joka päivä. Mahdollisuudet on rajattomat ja tyhmäkin pärjää, kunhan ei myy toimistotarvikkeita ovelta ovelle.Ymmärrän, jos tienaat yrittäjänä karvan alle 20 tonnia vuodessa. Mutta 200 tonnia, älä naurata. Ai niin unohdin, sinullahan on läppäri Palmun alla, niin voit ottaa kantaa tänne suomen oloihin ja palstoille.
- Taiteilijamyös
OtaNollaPois kirjoitti:
Ymmärrän, jos tienaat yrittäjänä karvan alle 20 tonnia vuodessa. Mutta 200 tonnia, älä naurata. Ai niin unohdin, sinullahan on läppäri Palmun alla, niin voit ottaa kantaa tänne suomen oloihin ja palstoille.
Niin kuka se nykyinen Palmun nainen on joka pitää läppäriään auki hänen allaan.
- Auki alla
Taiteilijamyös kirjoitti:
Niin kuka se nykyinen Palmun nainen on joka pitää läppäriään auki hänen allaan.
Ryhdynpä läppäriksi tietenkiiii.
- Minäkin yritän
ainakin osittain. Yrityksen pyörittäminen velkarahalla varsinkin nykyisellä korkotasolla onnistuu vallan mainiosti. Ei sen takia tarvitse parturoida perämetsiä sikäli kun niitä on. Jos perinnöt täytyy hukata sponssatakseen omaa työtään on liikeidea perseestä, ei yrittäjyys.
Aikaa yrittäjyys nielee juuri sen verran kuin sille on valmis antamaan, pahimmoillaan kellon ympäri ja enemmänkin. Kysymys on kuitenkin omasta päätöksestä, vapaa valinta. Miksi siis porata omaa taitamattomuuttaan isoon ääneen?
Kohdallani yrittäjyys on ollut hienoa aikaa, saanut tehdä hommia hiessäpäin pitkää päivää. Rahaa ei ole kuin rantarosmolla, toimeen kuitenkin tultu. Näkisin asian niin, jotta meikä tekee mitä haluaa, muut mitä käsketään. - Sökö
Tä? Nimimerkkisikin viestii jottei sinusta ole yrittäjäksi. Pakolla ei opita edes ruotsia, miten sitten vedetään yritystä. Se että menetät perheesi ja vapaa-aikasi ei ole yrittäjyyden syytä. Ikävä mikäli olet perheesi yrittäjyydelle uhrannut, mutta sekin osoittaa ettei homma ole hanskassa. Yrityskään ei voi toimia jos taustat eivät ole kunnossa, eli perhe tue yrittäjyyttä. Miksi sitä pitää leikkiä yrittäjää jos homma ei ole mielekästä?
- Nimetön
Täysin samaa mieltä. 8v. tein hullun lailla töitä ja en edes eläkettä latiakaan. Eläketuloa laskettaessa putosi yrittäjä eläke kokonaan pois yhteensovittamisen takia. Tuntipalkka tulee tosi pieni verrattuna palkansaajaan.
- Nimetön
jos ei laske kunnolla kirjoitti:
Suosittelen yrittämistä kaikille, jotka ei keskity elämässään työaikalakien seuraamiseen ja ovat valmiita laittamaan itsensä likoon joka päivä. Mahdollisuudet on rajattomat ja tyhmäkin pärjää, kunhan ei myy toimistotarvikkeita ovelta ovelle.Tonnikin on karvanverran alle 200000€. Älä puhu paskaa ja yritä saada muitakin samaan liriin. Menee omat, varastetut ja suvun rahat kankkulan kaivoon.Kokemusta on monelta alalta
- Korjausmies
Pienyrittäjä pärjää niin kauan kun asiakkaat tarvitsevat hänen palvelujaan - työtunnit ovat
noin 60 tuntia viikossa - siksi koska työn lisäksi joudut hoitamaan ilmoituksia ja raportteja viranomaisille - tilitoimisto hoitaa osan- jos palkkaat työntekijän, joudut maksamaan (kaikki alat on nykyään yleissitovia) palkan lisäksi sivukulut yli 70% palkasta sähköalalla, tarjoamaan työterveyshuollon palvelut (Kela korvaa 50%) lounaat pekkaspäivät 102 t vuodessa sekä lomat 5 vk vuosi - vakuutukset monentaliset eli töitä pitäisi olla todella paljon että pystyisi tähän rumbaan - eli maksat työntekijälle palkan ja edut ja itse et saa juuri mitään - yrittäjyys on hulluutta! Jos olet yksin palat loppuun aika pian ja jos asiakkaat ei tarvitsekaan palveluja - pienyrittjä voi olla vain kateellinen palkansaajalle, työstäsi yrityksen perustajana vie hyödyn jokin muu kuin sinä itse. Jos yrität älä palkkaa ketään,
nimimerkillä kokemusta on
- weskuu
ja vedät unitabuja ja kahvia vuorotellen ,paskoot verta ja koitat sinnitellä laskujen kanssa ,siitä nimi yrittäjä.
- RouWa B
tuo kuullostaa jo realistisemmalle,luettuani tähän asti kirjoituksia,kyllä se niin on että harvalla alalla,ainakaan pienet yritykset pääsee kamalasti rikastumaan,ja vielä jos saman alan yrityksiä sattuu olemaan kymmeniä samassa pikkukaupungissa(en tarkoita turkkilaisia pizzerioita,ne menestyy JOSTAIN syystä hyvin)
Että kyllä se on niin kun mainitsit,lasketaan rahoja että onko vara maksaa laskuja,ja vielä yksi pointti,jos on semmoinen ala kun itselläni johon vaikuttaa vuodenajat ja juhlapyhät..eli tammihelmikuu on järkytys.Oma vapaus on tietysti mutta ei oo palkallisia lomia.Mutta silti en yrittäjyyttä enää vaihtaisi,koska olen masokisti:) - Asian ytimessä
Ei voi tohon mitään lisätä!!!!! JUURI NÄIN.....
- erkkipersmerkki
ja nekin vaan housuja
- eiyritetä!
joo, nyt kaikki toiminimi pystyy ja lamaa torjumaan! saadaan työkkäri tyhjäksi ja kolmen vuodenpäästä on taas samanverran voudinluukulla maksulaput kourassa. eli melkosta paskanjauhantaa toi lehtijuttu, olihan se yrittäjälehdestä...
- yrittäjä.....
Hohhoijaa mitä tekstiä..=) ei toki kaikista ole yrittäjiksi.. ja hyvä niin.. saa työntekijöitäkin. Ja muistakaahan työntekijät että kun menette töihin ni lukekaa aina iltasaduksi tessiä ja aina kannattaa soittaa liittoon kyllä ne tantat auttaa... maalaisjärkeäkin SAA KÄYTTÄÄ.....
- tuhoaa,,,...
yrittäjän:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
- Make60
Ei pidä paikkaansa koska jos on osakeyhtiö niin voit itse määrätä palkkasi vaikka 500€ kuussa ja kun yritys tekee hyvän tulokse niin ei muuta kun osinkoja ottamaan. Yritys missa itse olen töissä niin toimitusjohtajalla tulot 50000-300000€ vuodessa mutta veroprosentti 31%. Palkkatuloja ei kannata yli 3000€ kuussa ottaa vaan osinkoina mahdollisimman paljon.
- Tiedän
Make60 kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa koska jos on osakeyhtiö niin voit itse määrätä palkkasi vaikka 500€ kuussa ja kun yritys tekee hyvän tulokse niin ei muuta kun osinkoja ottamaan. Yritys missa itse olen töissä niin toimitusjohtajalla tulot 50000-300000€ vuodessa mutta veroprosentti 31%. Palkkatuloja ei kannata yli 3000€ kuussa ottaa vaan osinkoina mahdollisimman paljon.
Tiedätkö että yritys maksaa veroa yli 30% pääomatuloista ja saaja vielä sen 31%. Että mietippä sitä.
- vatsahaava
Suomessa toitetaan yrittäjyyden nimeen , mutta kun arki koittaa niin se onkin täysin toisenlainen . Olet täysin kiinni työssä ja jos sinulla on työntekijöitä olet vielä suuremmassa liemessä . Suomessa yrittäjistä tehdään rikollisia ja sossupellejä hyysätään , täytyisi ymmärtää että rahat sosuun ei tulet
taivaasta . Sellainen ihminen jolla ei ollut yritystä ei tajua kuinka paskamaista elämä voi olla . Meillä olisi mahdollisuus mutta työnteko ja verotus sekä muut kilkkeet tekevät siitä aivan liian hankalaa .- Make60
Sitä verten on tilitoimistot jotka tekevät kaikki vero- ja unnämuut sinun puolesta. Ainoa asia mikä yrittäjän on tehtävä se että tuotteista tai palveluista saa sellaisen hinnan että se toiminta on kannattavaa.
- jotka tehneet VIRHEEN,
Make60 kirjoitti:
Sitä verten on tilitoimistot jotka tekevät kaikki vero- ja unnämuut sinun puolesta. Ainoa asia mikä yrittäjän on tehtävä se että tuotteista tai palveluista saa sellaisen hinnan että se toiminta on kannattavaa.
seurauksella, että yrittäjä joutunut maksamaan karmeat jälkiverot ja pahin tapaus oli yrityksen ajautuminen konkurssiin!
Joten se siitä ja suomalaisten ammattitaidosta mm. tilitoimistoissa.
- se h. hetki
Joo äkkiä yrittämään. Nyt niitä menestys tarinoita luodaan.
- lailla
Se, että moni joutuu köyhyysloukkuun jouduttuaan työttömäksi voitaisiin hyvin korvata julistamalla työttömät yrittäjiksi. Siihen on jo Filatovin aikakaudelle tehty hyvät sapluunat erilaisilla pakollisille yrittäjäkursseilla. Kurssin jälkeen työtön julistettiin yrittäjäksi ja työmarkkinatuki lakkasi samana päivänä.
Valtiolta säästyisi paljon rahaa ja samalla todistetusti työttömyys alenisi ja entiset työttömät alkaisivat itsestään rikastua 38% enemmän kuin muuta.
Tämä "tilastonikkarointi" on tuttu vuosien takaa mainitun Filatovin aikakaudelta.- yrittäjyys kunniaan?
Tässä oli juuri se ratkaisu kaikkeen!! Mut mites somalit ja mustalaiset, annetaanko viä starttirahaa ja lainaa sanotaanko vaikka 10 vuodeksi...
- Enpäs ole aiemmin älynnyt
Tänne joukkoon tummaan vaan verottajan kiusaksi. Ohjailukoneistot joutuvat työllistämään koko armeijan virkamiehiä selvitellessään yrittäjän huijaamia alveja, tyellejä, yellejä, sotuja, eviranvalvontoja, kuukausi-ilmoituksia, vuosi-ilmoituksia, veroilmoituksia, tilinpäätöksiä etc. Puhumattakaan juoksevien kulujen oikeutuksien seuraamisesta ja oikeista kirjauksista. Palkkakirjanpidot ja tilastoinnit, ilmoitukset sen seitsemään eri rekisteriin ja niiden valvonta. Lisäksi tulevat riesaksia asti kaiken maailman nettirekisterinpitäjät, lehtikauppiaat ja mainostajat, jotka ovat kimpussasi heti ensimmäisen kaupparekisteri-ilmoituksen jätettyäsi. Jossakin väliajalla yritä siinä sitten hoitaa vielä yrittämiseen välttämättömänä pakkona kuuluvat operatiiviset toiminnot. Tervetuloa.
Juuri tuommoiseksi se tilanne menee yrittäjän alkutaipaleella. Kaikelta juoksemiselta ja tohinalta ja byrokratian palvelemiselta ei meinaa aikaa riittää itse tuloksen tekemiseen, varsinaiseen työhön. Moni työtön miettii yrittäjäksi ryhtymistä, mutta jos niin tekee, mitä ilmeisimmin on isona yllätyksenä, että "toisarvoinen" sätkynukkena hyppääminen vie melkoisen osan ajasta.
Aloittavalla yrittäjällä on kaksi mahdollisuutta. Hän voi pärjätä ja saada aikaa myöten yrityksensä toimimaan enemmän tai vähemmän menestyksellisesti, mutta plussan puolella pärjääminen on se olennaisin tulos. Olennaista on ainakin oman itsensä työllistäminen.
Toinen mahdollisuus on, että aloittava yrittäjä ei pärjää. Menestys voi jäädä saavuttamatta. Voi tulla pää vetävän käteen. Siinä vaiheessa on kuta kuinkin todennäköisesti kuitenkin ehtinyt kertyä velkaa monelle taholle ja verottaja yleensä siinä joukossa mukana. Normaali tulos on silloin konkurssi.
Kun julkisuudessa puhutaan yrittämisestä ja kehoitetaan ihmisiä ryhtymään yrittäjiksi, niin tilastollisesti ei kerrota epäonnistumisisten määrästä. Mielellään otetaan esille malliksi joku myönteiseen toimintavaiheeseen päässyt uusi yrittäjä ja yritys, jonka esimerkin avulla sitten yllytetetään mm. työttömiä alkamaan yrittäjiksi. Epäonnistumisista vaitaan. Niistä ei yleensä julkisuudessa kerrota. Yrittämiseen liittyvä kampanjointi on yksipuolista.
Aivan oikein on todettu, että rahaa olisi hyvä olla takataskussa riittävästi yrittämisen alkuvaiheessa. Jos ihmisellä on kaksi tyhjää kättä kahdessa tyhjässä taskussa, niin ei pidä erehtyä haaveilemaan yrittäjäksi rupeamisesta. Nuo kädet voivat olla ammattitaitoisia ja niitä ohjaamassa voi olla järkevä korvien välikkö, mutta sekään ei riitä, ellei ole alkupääomaa, joka ei saisi olla velkaa. Yrittäjäksi aikovan olisi tiedostettava, että maksuja tulee heti yrittämisen alkuvaiheesta lähtien, mutta sisääntulevaa rahaa ei välttämättä ala tulla laisinkaan toiminnan ensi aikoina.
Toisaalta, jos ihmisellä on riittävästi rahaa ja jos ihmisellä on osaamista siihen kuuluvana myös liiketaloudellinen osaaminen ja lakipykälien tuntemus, niin mikäpä silloin olisi esteenä yrittämiselle. Siitä tilanteesta liikkeellelähteminen voi olla hyvinkin suositeltavaa ja menestyminen hyvinkin mahdollista.- TosihyväLista
Muuten listauksesi oli loistavasti oivallettua infoa, mitä kaikkea yrittäjällä on edessään. Juu ja että palkkatyöläisten hoitaminen, joka on kallis sivutuote yrittämisessä. Nuo kaikki jos itse tekee, on hommat tehtävä vasta yöllä. Tai päinvastoin: pienyrittäjän todellinen työpäivä on 24 tuntia. Mitä ei valveilla ehdi, on tehtävä unissaan. Paitsi fyysinen työ, sitä ei voi kuitata aamulla jos on senkin unissaan tehnyt.
- ON HYVÄ
Muisti ja -laskupää,olet ahkera,hallitset hermosi,omaksut hyvän neuvottelutaidon,olet rehellinen kaikessa jopa siinäkin että vaikka menis syteen tai saveen niin silti olet rehellinen.olet älykäs -viisas ja hyvä johtaja.
Niin sinussa on yrittäjä ainesta ja jos osaat luoda yrityksesi niin että se ei missään nimessä lähde sille tielle että' oman voiton pyynti menee edelle asiakkaiden ja työntekijäin,silloin ollaan jo hakoteillä' eikä yrityksesi menesty.Vaan raha saadaan ansaitsemalla eikä vaan rahastamalla.Ja lopuksi yrittäminen on niin raskas ala siihen ei voi oikestaan alkaa siihen synnytään ja yrittäjät on oma rotu sinänsä.Itse olen ollut yrittäjänä 30 vuotta ja voin sanoa että yrittäminen oli menestystarina ja nyt olen ansaitulla eläkkeellä,monin terv,rva 63vuotta- Teppo X
Kirjoittaja tiivisti asiaa, yrittäjän pitää olla siis narsisti !
Kissakin oman häntänsä pystyyn nostaa, tuossa kirjoituksessa häntä löytyy toiselta tellukselta.
Narsismia toki tarvitaan. Minäkin olen sitä itselleni roppakaupalla saanut, oma ähvääri rullaa ja hyvin voi !
- RouWa B
..kuvittelevat että yrittäjyys on herkkua ja sillä rikastuu äkkiä ja helposti,niin itsellänikin oli sama mielikuva mutta ei ole enää..yrittäjän toinen ongelma ainakin tässä kaupungissa on se..jos satut lähtemään ulkomaanreissulle niin helposti sanotaan jos hintoja on korotettu että "ilmankos sitä matkustellaan"mutta jos tavallinen palkansaaja lähtee niin siinä ei ole mitään ihmeellistä.Paras minkä kuulin oli eräs liikkeenharjoittaja joka ei uskaltanut ajaa uutta autoaan liikkeen lähelle koska se vaikutti heti,se on erittäin totta että eräillä aloilla on semmoista kyräilyä mitä se nyt ostaa ja meneekö hyvin.Mitä pienempi kylä niin sen pahempaa.
- pikkufirma
P...asissa varkuissa kuljettava,muuten loppuu asiakkaat.
- RouWa B
pikkufirma kirjoitti:
P...asissa varkuissa kuljettava,muuten loppuu asiakkaat.
niin,en tiedä onko se vaan suomalaisten vitsaus,mutta mersut on pidettävä tallissa ja töihin ajettava Jopolla.
- VIELÄKIN YRITÄN--
SAADA VEIKKAUKSESSA 13 OIKEIN LISÄKSI ON TULLU
LOTTO,KENO,RAVI,TULOS JA PITKÄVETO ETTÄ KAIKKI
VAAN YRITTÄMÄÄN- rrr
...yritä nyt edes ottaa se caps lock pois päältää,kiitos!
- PÄÄVOITTOON--
rrr kirjoitti:
--jos on caps locks päällä HÄH saako linnassa
kaurapuuroo HÄH - Caps Locks päällä
rrr kirjoitti:
Erittäin valistavaa tietoa?
- RouWa B
rrr kirjoitti:
*yrittää olla nauramatta*
jos olet valmis luopumaan kaikesta, mitä sinulla nyt on.
- vai ei?
Kyllä se yrittäjäksi alkamisen perusjuttu on se et mitä alkaa tekeen ja millä motivaatiolla.
Rikastumaan ei pääse jos ei ole haluja tehdä töitä. Tai tekee jotain mitä on aina halunnut tehdä koska voipi olla et sitä tuotetta/palvelua EI kukaan osta.
Itse olen ollut yrittäjä pian 10 vuotta ja kaikki lähti liikkeelle harrastuksesta.
Aluksi tuntui et rahaa tulee vaikka kuina paljon kun oli kaikenlaisia avustuksia ja helpotuksia.
Kolmannen vuoden kohdalla piti alkaa suunnitella hallin rakentamista. Kun vanhat tilat olisvat liian pienet. Ja sitten tehtiin halli ostettiin koneita joo ja tietysti se auto ja kyllä se maasturi oikein.
Ja tämä kaikki tieti sitä et enemmän oli tehtävä töitä. Toki tässä vaiheessa oli jo kolme työntekijää. Ja liikevaihto lähes tuplattiin joka vuodelle.
Nyt ollaan siinä pisteessä et työntekijöitä on kaksi liikevaihto noin miljoona ja yritys pyörii lähes omillaan.
Toki koko aika tehdään suunnittelua ja uusia tuotteita ja markkinointia. Mutta minulla itselläni ei työ päivä ole kuin seitsemän tuntia ja on lomaa enemmän kuin palkan saajalla ja vuosi tulo nettona pikkasen vajaa 100 tuhatta euroa.
Eli en mene ikinä kenellekkään töihin.
Vaikka ei tämä aina niin herkkua ole ollutkaan mut kaikesta selviää kun muistaa TEHDÄ TÖITÄ.
Palkan määrä yrittäjällä pitää mielestäni olla lähes tupla normi palkan saajaan verrattuna koska yrittäjällä on yrityksessä kaikki kiinni ja kova vastuu.
Ja sanotaan et vaikka kaikki alkoi harrastuksesta ja omia tuotteita on koko ajan valmistettu niin nyt ollaan kaukana siitä mitä tehdään.
Minun mottoni on et kyllä me tehdään kun vain joku ostaa.
Ja se on kannattavuuden yksi edellytys viiden joukosta. - samoilla linjoilla
13v yrittäjänä olleena. Se kun on kaljalasin ääressä lähiökuppilassa ihan eriasia *yrittää*, kun pistää oma ja lastensa koti pantiksi, ja toivoa parasta. Näin lamankynnyksellä en lähtis yrittämään, ellei olis asiakaskunta ja sopimukset valmiina.
Ainut ala mihin voisin nyt sijoittaa, uuteen yritykseen olisi koulutus ja konsultaatio firma, joka esr-rahotteisia, työvoimakoulutuksia järjestäisi. On nimittäin koulutettavia tulossa sankoin joukoin. Jos kunnassasi ei ole ammattikorkeakoulua, eikä aikuiskoulutuskeskustaa, niin siinä olis aika pomminvarma menestys, jos on hyvät suhteet kunnan päättäjiin, työvoimahallintoon, ja esr::ään. Ja siinä bisneksessä pyörii löysää rahaa, ja koulutushankkeet pitää ola tarpeeksi suuria, ja utopistisia. - äänestäjä
vai ei? kirjoitti:
Kyllä se yrittäjäksi alkamisen perusjuttu on se et mitä alkaa tekeen ja millä motivaatiolla.
Rikastumaan ei pääse jos ei ole haluja tehdä töitä. Tai tekee jotain mitä on aina halunnut tehdä koska voipi olla et sitä tuotetta/palvelua EI kukaan osta.
Itse olen ollut yrittäjä pian 10 vuotta ja kaikki lähti liikkeelle harrastuksesta.
Aluksi tuntui et rahaa tulee vaikka kuina paljon kun oli kaikenlaisia avustuksia ja helpotuksia.
Kolmannen vuoden kohdalla piti alkaa suunnitella hallin rakentamista. Kun vanhat tilat olisvat liian pienet. Ja sitten tehtiin halli ostettiin koneita joo ja tietysti se auto ja kyllä se maasturi oikein.
Ja tämä kaikki tieti sitä et enemmän oli tehtävä töitä. Toki tässä vaiheessa oli jo kolme työntekijää. Ja liikevaihto lähes tuplattiin joka vuodelle.
Nyt ollaan siinä pisteessä et työntekijöitä on kaksi liikevaihto noin miljoona ja yritys pyörii lähes omillaan.
Toki koko aika tehdään suunnittelua ja uusia tuotteita ja markkinointia. Mutta minulla itselläni ei työ päivä ole kuin seitsemän tuntia ja on lomaa enemmän kuin palkan saajalla ja vuosi tulo nettona pikkasen vajaa 100 tuhatta euroa.
Vaikka ei tämä aina niin herkkua ole ollutkaan mut kaikesta selviää kun muistaa TEHDÄ TÖITÄ.
Palkan määrä yrittäjällä pitää mielestäni olla lähes tupla normi palkan saajaan verrattuna koska yrittäjällä on yrityksessä kaikki kiinni ja kova vastuu.
Ja sanotaan et vaikka kaikki alkoi harrastuksesta ja omia tuotteita on koko ajan valmistettu niin nyt ollaan kaukana siitä mitä tehdään.
Ja se on kannattavuuden yksi edellytys viiden joukosta.Hienosti olet liikkeelle lähtenyt ja päässytkin ilmeisesti tavoitteeseesi.
Olen itse vaan ymmärtänyt, että monet yrittäjät haluaisi päästä samoihin tuloihin kuin sinä tekemättä juuri mitään.
Suurin osa valittaa kirjanpitosysteemeistä, että on se niin väärin kun siitäkin pitää maksaa.
Käsittääkseni tilitoimistojen kulut ovat todella pienet yleensä verrattuna firmojen liikevaihtoihin, mutta jos ei kelpaa niin saahan senkin työn tehdä itse jos osaa. Ei vaan kannata valittaa ajankäytöstä.
Moni luulee, että kun he saavat laskuttaa asiakkaitaan kohtuuttomilla summilla, niin kaikki muut myös yrittää kusettaa heitä niin paljon kuin ehtivät.
Olisko siinä tapauksessa ollut syytä funtsia kulujakin yritykselle ennenkuin ryhtyy yrittäjäksi? vai ei? kirjoitti:
Ja se on kannattavuuden yksi edellytys viiden joukosta.mene ikinä yhdellekään yrittäjälle töihin, siinä ollaan samaa mieltä. En myöskään aio menettää mielenrauhaani, terveyttäni ja vapaa-aikaani tekemällä HULLUN LAILLA TÖITÄ. Suon tuon kaiken mielelläni teille Riku-Reippaille. Otetaanks skaba: Kumpi on ensin a) sairaseläkkeellä ja b) haudassa..?
- kaksinapaista
Tuolla oli viesti, jossa auton ajamisesta kaupan viereen on väliä ja se on totta, kun vanhemmillani oli hieman pienemmällä paikkakunnalla yritys ja auton vaihdon(toiseen vanhaan autoon) satuimme saamaan uuden auton käyttöön pariksi päivää. Niin kuulin, kun olin lenkillä niin pari miestä kateseli, että kyllähän tuolla hintatasolla on varaa ostella autoja... olin silloin 17 eivätkä tosiaan minua tunnistaneet.
Ikinä emme ole kovin rikkaita olleet, mutta toimeen olemme tulleet ja pahimpiin lama-aikoihin päädyin itsekin auttamaan, ettei vanhempani joutuisi tekemään yli 15h päiviä, kun hieman oli tiukkaa. Itse en rupeaisi ellei oikeasti iske hyvä mahdollisuus, mutta paljon helpompaa tehdä nykyiset 8-9h päivässä töitä ja selvitä ihan yhtä hyvin. Ja tuossa laman aikaan erään tuttavan yritys menikin nurin ja kyllähän sitä velkaa hänelle.
Eli mielestäni yrittäjyys hyvä jos se sopii ihmiselle, mutta itse arvostan vapaa-aikaa perheen kanssa. Ja jos yrittäjäksi menee, niin silloin kuuluukin tienata jos onnistuu työssään, sillä yrittäjyydessä on suuria riskejä ja paljon työtä. Loppujen lopuksi isäni viettää nyt ensimmäistä lomaan 30 vuoteen, joka olisi kestänyt enemmän kuin joulupyhät.
Ja jokin aikahan sitten täällä oli keskustelu, jossa ihmeteltiin yrittäjien suuria tuloja ja kaikki olivat arvostelemassa. Eli jos niitä tähän keskusteluun tulee, niin kertokaa arvostelijat että miksi ette itse ole yrittäjiä? - todellakaan!
Enemmän työtunteja vuorokaudessa ja vähemmän lomaa kuin kuin palkansaajilla.
Hullu alkaa yrittäjäksi suomessa nykypäivänä. Eihän se yrittäminenkään ainaista päivänpaistetta tietenkään ole. Varsinkin huonoina aikoina tahtoopi olla keikat vähissä. Kokonaisuutena jää kyllä plussan puolelle, siis yrittäjyys...:-)
- älä missään tapauksessa
Älä koskaan äläkä missään tapauksessa perusta yritystä jossa on tarkoitus myydä naapureille tai tutuille, koska ihan taatusti se koko naapuriluuseriryhmä, osa sukulaisistakin ovat sulle ensimäisestäpäivästä lähtien kateellisia, eivätkä käytä palveluitasi, koska eivät tahdo sinun menestyvän, eikä edes pärjäävän. Siitä ne kommentit autoista, ja taloista, ja lomista, mitä tässäkin ketjussä näkynyt. Parempi käyttää niitä mahd. kymmenienkin kilometrien päässä olevia palveluita joilla ei ole omistajaa, niin ei kukaan ainakaan minun rahoilla rikastu. Koska kateelliset ei käytä palveluitasi, teet konkursin, jolloin se riemu lähiöbubissa nousee, kun *miehän sanoin heti* väki pääsee juhlimaan.
Jos kaadutkin, muista kuitenkin, olet edes yrittänyt tulla omillasi toimeen, ja se on jo hatun noston arvoinen suoritus. Se että joku muu tekee työpaikan valmiiksi, ikäänkuin tarjottimelle, ei ole koskaan saman arvoista, kuin yrittäminen. - Turhan innokas
Minusta tuo yrittäminen on mahdollisuus parempaan elämään. Tai sitten huonompaan. Itse ajattelin ryhtyä yrittäjäksi kunhan saan koulusta paperit kouraan, rahaa taskun pohjalle ja vähän kokemusta.
Joku joutuu repimään leipänsä selkänahastansa ja toinen tienaa 200 000 ekua vuodessa. Ajattelin kokeilla minkälainen kohtalo minun kohdalle osuu.
Kun aina säilyttää sen mahdollisuuden että voi helposti lopettaa firmansa, niin eihän siinä sitten varsin paljoa voi hävitä. Minun mielestä. Lainarahalla en firmaa perusta.
Omalla kohdalla tuntuu siltä että jos alan yrittäjäksi niin pääsen vähemmällä kuin insinöörinä jossakin hullunmyllyssä. Kaikki raha kilahtaa omaan ja verottajan taskuun ilman välikäsiä kun en mitään kovin erikoisia investointeja tarvitse. Rahan tulo voi olla vähäisempää kuin palkkatyössä, mutta elämä on sitten muuten parempaa.
Kun ei haali hullun lailla urakoita, niin ei väsy työtaakkaansa ja asiakkaatkin ilahtuu kun työn voi aloittaa ilman viikkokausien odottelua.
Hiljaisten aikojen varalle on tiedossa muutakin työtä jolloin hiljaista saa olla vaikka viikkoja ja silti tulee toimeen.
- Ideaporras -1.
Tuo lehtijuttu oli niistä valmiista yrittäjistä jotka ovat toimineen kauan ja heillä menee hyvin. Eikä heilläkään yksinään menisi hyvin, ellei mukana olisi sijoittajia, muita omistajia ja menestyvä tuote (tuotteet). Lehtijuttu ei puhu sanaakaan pienyrittäjistä, yksityisyrittäjistä tai yleensä 1-3 hengen yrityksistä. Sitten joku älypää "keksii" vetää tuon uutisen tänne, että ikäänkuin olis kannattavaakin olla moinen ja kenties perustaa yritys? Näin laman portailla ei kenenkään valopään kannata perustaa edes siivousyritystä. Yrityket kun karsivat kaikessa, siivouskustannuksista alkaen. Puhun kokemuksesta.
- Onnistuja yrittäjä
Työntekijät arvostavat turvallisuutta mutta heillä ei ole vapautta. Jokainen voi itse päätellä onko turvallista työpaikkaa enää olemassa.
Minä arvostan vapautta ja turvallisuutta, siksi olen perustanut yrityksen. Minulla on pienet kulut, pienet riskit ja hyvät ansiomahdollisuudet.
Jos olet henkilö, joka oikeasti haluaa auttaa toisia ihmisiä, niin voin lähettää sinulle CD:llä esittelyn liiketoiminnastani. Enkä löydät siitä myös jonkun muun tavan vaurastua. Tieto ei maksa mitään.
Edellytän rehellisyyttä ja avoimuutta. Kerro miksi juuri sinä haluat vapautta ja turvallisuutta. Mitkä on sinun tavoitteesi?
Todennäköisesti en edes vastaa kaikki viesteihin.
Viestiä voit laittaa osoitteella 4You.Opportunity@gmail.com- vain marssii työkkäriin ja ...
j arahaa tulee.Yrittäjä ei saa rahaa työkkäristä eikä sossusta niin kauan kun yritys on pystyssä rekisterissä.Eli jos ei perheellä rahaa ei saa raahaa mistään.Siksi valtio haluaa jotta typerät alkaisi laman alla yrittäjiksi sillä ne olisi pois tukiviidakosta kokonaan.
- -näppylät
vain marssii työkkäriin ja ... kirjoitti:
j arahaa tulee.Yrittäjä ei saa rahaa työkkäristä eikä sossusta niin kauan kun yritys on pystyssä rekisterissä.Eli jos ei perheellä rahaa ei saa raahaa mistään.Siksi valtio haluaa jotta typerät alkaisi laman alla yrittäjiksi sillä ne olisi pois tukiviidakosta kokonaan.
-tähän ne pyrkii,luvataan pieniä avustuksia ja sitten oletkin oman onnesi orja
- x-työtön
vain marssii työkkäriin ja ... kirjoitti:
Voi olla työnhakija samalla kun on yrittäjä ja silti voi saada tyottömyysturvan kautta rahaa. Kyse on siitä onko samalla käytettävissä myös työmarkkinoilla vai meneekö kaikki aika yrittämiseen. Toisin sanoen montako tuntia ilmoitat käyttäväsi aikaa yritystoimintaan.
Tuloista:
Usein aloittavalla yrittäjällä on pienet tulot alussa ennenkuin saan yrityksen kunnolla käyntiin.
Jos elinkeinonharjoittaja saa esimerkiksi nettona 600€ työttämyysturvan kautta ja nostaa yrityksensä tililtä 200€ yksityisottona. Niin silloin käteen jää 600€ -(200€x50%) 200€ = 700€.
Työttömyysturvan tilalle on mahdollisuus saada Startti rahaa. Jos yritystoimintaa ei saa kannattavaksi niin sit voi Startti rahan jälkeen hakeutua uudelleen työnhakijaksi.
Nimimerkillä "kokemusta"
esimerkki.. jos raksamies on työntekiänä tunti on noin 15€ josta oletaan verot ja muut pakolliset menot.. mutta yrittäjänä laskutetaankin 35€ tunti ja kaikkien kulujen jälkeen käteen jää 19.50€ puhtaana niin on se minusta ainakin kannattavampaa toimia vaikka toiminimellä!!
- mönnilö
kannattaa perustaa jos tietää että rahaa on tulossa
omiin liiveihin. ja ylläreihin pitää olla valmis sekä siihen että kaikki yrittää kusettaa jatkuvasti.
kuseta tai tule kusetetuksi.
Itse perustin viime vuonna kun tarjoutui hyvä tilaisuus. Ihan tyytyväinen oon, palkansaajana ei mitään mahdollisuuksia saada samoja tienestejä. Toisaalta kaikki aika menee tähän yrittämispelleilyyn, joten voi olla että tuntiliksa on pienempi kuin jos olisin palkkahommissa.. - NÄIN SE TOIMII.
Sanotaan, että ilmaisia työntekijöitä ei löydy. Se on paskapuhetta. Meidän firma on pieni aliurakointilafka, joka tekee laatoitustöitä. Meille on koko ajan työkkärin järjesrämien kurssien kautta tyrkyllä vähintään kymmeniä ilmaisia työntekijöitä. Itse asiassa me joudutaan välillä myymään ei-oota ihan siksi, että ne muutamat vakkarit ja luottoduunarit jotka meillä on, haluavat palkkaa eikä edes yritetä "teettää" niillä hulluna ylitöitä kun ilmaisiakin työntekijöitä on tarjolla. Tietty jokainen tekee jos haluaa, mutta se ei ole mikään pakko kun työkkäristä orjia piisaa. Mutta me joudutaan siis välillä karsimaan hyviäkin urakoita pois ihan siksi, että ei riitä palkanmaksuhalua. Aina ei itsekään enää kerkeä tekemään kaikkea tältä Sorbuksen litkimiseltä.
Tähän väliin tiedoksi, että meillä homma toimii pimeinä urakoina. Tietty ei tarvi rehkiä itseään sipiksi, mutta hyvin läpi viety pimeä urakka ei ole voittoa pelkästään firmalle vaan urakkarahat jaetaan kurssifirmojen kanssa tasan. Ei tarvi olla kummoinen loispummiyrittäjä niin pääsee käsiksi urakkarahoihin joka saattaa olla kymmeniä tuhansia eurojakuussa. parhaillaan. Ainakin meidän firmassa homma toimii niin. Eli voitot jaetaan kaikkien mukana olleiden kesken eli me loispummiyrittäjät ja loiskurssifirmat.
Ette ymmärrä?
Joku tarjoaa meille urakkaa vaikkapa viiden kerrostalon kylpyhuoneen laatoituksesta. Jos tarjouspyyntö koskee pelkkää työtä niin me lasketaan arvio orjatyöntekijoille maksettavista palkoista (8 euroa/päivä), siihen sisältyvistä telleistä lelleistä alveista ja muista sosiaalikuluista plus tietenkin "palkkio" ja Sorbukset päälle. Siihen summaan sisältyy oma loispummipalkka, joka on juuri sen verran jonka voin kohtuudella katsoa sopivaksi ottaa ulos firmasta. Meikä voi vetää firmasta ulos miljoonia joutumatta linnaan, heh heh, kyllä välillä naurattaa kuinka helppoa se on! Tietty jos kaikki verot ja sosiaalikulut valtion suuntaan jätetään maksamatta niin kyllähän sen jokainen tietää, että homma kannattaa...
Mutta homma kun on leipätyö niin sitä kannattaa jatkaa. Ja hyvät orjaduunarit saa varmasti palkkansa eli sen 8 euroa päivässä veronmaksajilta kulukorvauksena.
Kuten alussa sanoin niin ongelmaksi muodostuu pikkuhiljaa ilmaistyömiesten puute. Meidän linja on ollut se, että työ opettaa tekijäänsä, mutta ylivilkkaat aikuiset sotkee välillä touhun kokonaan kun alkavat kysellä Tessin mukaista palkkaa. Ensin tullaan pakotettuina työhatjoitteluun mutta parhaimmillaan jo päivän jälkeen mieli on muuttunut ja katseltuaan touhua alkaa mieli muuttua. Aluksi ollaan ihmeissään kuka tämänkin lystin kustantaa (veronmaksajat) ja vaikka me ollaan sanottu, että ei tarvi osata kaikkea, ei tarvi osata edes mitään, riittää kun olette työmaalla, veronmaksajat kyllä hoitavat kulupuolen... me ”opetetaan” työ kyllä, jos mielenkiintoa riittää niin silti yli puolet jengistä häipyy noin vain koska eivät voi sietää verovarojen väärinkäyttöä. Sitten ne on vielä huutamassa palkkaansa vaikka eivät ole käytännössä kuin pukeneet haalarit päälle. On se kyllä kumma kun Työkkäri lähettää aina noita työharjoittelijoita, jotka peräävät oikeuksiaan eivätkä suostu ilmaistöihin. SuomenLoisPummiYrittäjien Liiton pitäisi lobata joku laki, ettei moista tapahtuisi jatkossa.
Jos laitat työkkäriin ilmon niin seuraavat päivät joutuu vastaileen tyhjänpäiväisiin kyselyihin, esim. saako työstä Tessin mukaisen palkan. Että milloin on kahvitunnit ja sillee. Miten siinä sanoo, että homma ei välttis toimi silleen, että jos urakka on päällä niin kahvituntia joutuu ehkä siirtään tai parempi kun ette pidä taukoja lainkaan, saattehan te 8 euron kulukorvauksen ja kahvia ehtii juomaa kotonakin. Vai meinaatteko, että kun loispummiyrittäjällä on lakisääteinen niin silloin seisoo koko työmaa, kyllä kyllä! Sorbustauko kyllä kelpaa meille, joka onkin itse asiassa koko päivän kestävä. Autot seisoo, putkimiehet seisoo, sähkärit seisoo ja kaikki venaa milloin Herra suvaitsee palata Sorbustauoltaan! Lopuksi koko työmaa on sekaisin kun loispummiyrittäjä piti pientä Sorbustaukoaan. Urpot ei ymmärrä, että ruokatuntia pidetään kyllä varmasti yli mitankin, mutta kun mielessä on lakisääteiset. Että just kello 11 halpatyömaa pysähtyy. Mutta kun on paljon esim. valuhommia, joita ei voi pysäyttää juuri kello 11. Vai meinaatteko muka, että Sorbus jämähtää pakkaseen ihan vain siksi, että meillä loispummiyrittäjillä on lakisääteisen paikka?
Palkkaa saa varmasti jos huvittaa työnteko niin reippaasti yli 20 000 e käteen, siis meille loispummiyrittäjille.
Mutta jos ei kiinnosta ilmaistyöurakat niin voisin suositella esim jakelu tai lähijakeluajoa. Tunnen tyyppejä, jotka ajaa tietyille firmoille pakua Hesan ja Tallinna väliä kohtuupalkalla ja töihin pääsee varmasti. Esim eräs ”päivittäistavaroita” jakeleva huumeparoni maksaa jopa osan ajokortista jos tyyppi jää firmaan tietyksi ajaksi töihin. Tunnen lonkalta kymmenkunta tyyppiä, jotka ovat ajaneet ensin c-kortin ja sitten rekkakortin ko firman lainaamilla huumerahoilla. Laina on otettu tilistä pikku hiljaa ilman korkoja jos on allekirjoittanut herrasmiessopimuksen olla väh pari kolme vuotta töissä, jos ei sitä ennen ole huumepoliisit napanneet rajalla.
Jotenkin oikein tekee mieli lukea kaikkia vastaviestejä, että miksi kaikki ei olisi mahdollista. Sieltä saattaa tulla mitä tahansa... Terveisiä vaan sinne tullinkin pojille, seuraavassa kuormassa tulee ne teidän joulukonjakit!- jo tulossa
löysivät ip-skannerilla olinpaikkasi ja nouto päällä.
hyvää matkaa kiven sisään...kaikki on mahdollista...itsehän sanoit...
mites nyt suu pannaan?...joku panee aina ja sinäkin olet häkissä jonkun tyttöystävä...
- -näin-on-näppylät-
Yrittäjänä olen tuntiansioissa mitattuna tienannut paljon paremmin kuin palkansaajana - vieläpä samoista hommista. Vaikka on YEL, niin siltikin. Riskitkään eivät ole kasvaneet, koska ennen olin pätkätöissä.
Korkeampia tuloja puolustettaessa tykätään vedota yrittäjän riskiin. Se kuulostaa säälittävältä kitinältä, kun otetaan huomioon, millaisessa epävarmuudessa paskasti palkattu ja työsuhde-eduista paitsi jäävä pätkä- tai vuokratyöläinen joutuu elämään. Pätkätyöläisellä on taloudellinen epävarmuus, mutta ei mitään taloudellista porkkanaa - toisin kuin yrittämisessä.
Siksipä en ole lähtenyt "ruikuttajayrittäjien" surkuteltavaan sakkiin, vaan olen mieluummin nauttinut lisääntyneestä vapaudestani ja vapaa-ajastani. Tienaan saman kuin ennen pätkätyöläisorjana, tosin vain paljon pienemmällä työtuntimäärällä.
Ei yrittäminen silti mitään herkkua, mutta pakko jotain on elääkseen tehdä. - yrittäjä...
sukulaismiehellä on hiukan isältä saatua perintöpeltoa ja tienaa melkein puolet enemmän kuin minä yrittäjänä n. 12h/päivä. Ollaan tuossa juteltu että äijällä on noin 50 päivää vuodessa töitä. Eli siellä ne tuntipalkat on kohdillaan. Enkä tarkoita maatalouksia joilla on elukoita vaan ihan jyvän jemmaamista yleisesti. On se hyvä että valtio tukee niin ei tarvii nälkää nähdä...ainakaan maajussin! PERKELE
- adsfdsafasdfadsf
12 h/päivä? Omapahan on valintasi ja verenpaineesi.
Minä pidän laskutettavat työtuntini kuudessa tunnissa per päivä. Jos tarjolla on enemmän, kieltäydyn. Vuosilomaa 5 viikkoa talviloma. Minulle vapaa-aika on tulotasoa tärkeämpää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496385Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6512679Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831219- 841145
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.841124Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä601088Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2901080- 871072
- 70971
- 228864