Helsingistä UK-puistoon

Nuorvanhavaeltaja

Mikä olisi paras ja halvin keino päästä Helsingistä Urho Kekkosen kansallispuistoon ilman autoa?
Olisin kiitollinen jos joku osaisi kertoa esim. linja-autolinjoja Rovaniemeltä puistoon.

Suunnittelemme siis näin alustavasti ystävieni kanssa retkeä puistoon. Osaisiko joku ehdottaa hyvää reittiä aloitteijoille viikon vaellukselle?

4

1188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poikkeaa Kiilopäällä

ja siitähän se alkaa eli viikossa polkee ison tai pienen lenkin.

• Pajanvadda

eli Rovaniemen rautatieasemalta Ivaloon menevät
        linja-autot, lähes kaikki, käyvät Kiilopäällä.

• keino sinne

pääsemiseksi on ns. apostolin kyyti. Tosin se on aikaavievä ja sen jälkeen ei ainakaan huonokuntoinen jaksa enää vaeltaa.

• ... selvästi kätevin tapa on lähteä Helsingistä iltajunalla, joita kulkee kolmekin kappaletta muutaman tunnin sisällä. Seuraavan päivän aamuna/aamupäivänä juna saapuu Rovaniemelle. Siellä bussit jo odottelevat rautatieasemalla ja lähtevät melkein samantien. Sitten vain jokunen tunti köröttelyä ja alas jossakin sopivassa kohdassa, esimerkiksi Kiilopäällä.

Paluu sujuu kätevästi siten, että vaeltelee viimeisenä varsinaisena vaelluspäivänä jo lähelle bussitietä ja sitten aamutoimien jälkeen puolen päivän korvissa bussiin, joka vie Rovaniemen rautatieasemalle. Siitä sitten taas lähtee se yöjuna Helsinkiin.

Itse viimeksi siellä käydessäni olin sen viimeisen yön Kiilopäällä Suomen Ladun retkeilyhotellin leirintäalueella. Siinä leirintämaksuun sisältyi sauna. Tällöin eivät kanssamatkustajat bussissa joutuneet kärsimään vaellusaromeista.

Aikataulut löytynevät esimerkiksi VR:n sivuilta.

Luultavasti tämä on myös edullisin tapa. Ainakin se on monin verroin vaivattomampi kuin esimerkiksi omalla autolla meno.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7475
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4123
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3645
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3150
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2826
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      53
      2399
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      53
      2327
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      38