250cc nykypyörien tehot

Kunhan höpisen

En nyt kaipaile niitä 80-luvun kieltämättä tehokkaita mutta suurikulutuksisia kaksitahtisia RD/RG/TZR pikkusupersportteja, vaan nelitahtisia ns. tavallisia pyöriä. Nimenomaan "customihtavien" pienien pyörien luokassa ei hummilla hurrata. Hassua jotenkin, vuoden 1980 Honda CB 250 N:ssä oli 27 HP, eikä se ollu mikään kyykkypyörä vaan klassisen mallinen. Nykyään harvassa varttilitraisessa on edes kahtakymmentä hummaa, varsinkaan nämä kiinalaiset ei saa puhtia pyöriinsä ollenkaan. Jotain 16 HP niissä, vähemmän kuin satapiikeissä 25 vuotta sitten. Kawasakin EL 252 oli vuonna 2000 30 HP, eli normaalit tehot luokassaan. Vaan onko Kawasakillakaan enää nykyään tehokasta varttilitraista customia? 250cc Ninja on josta eri lähteiden mukaan luvataan 31-36 HV, mutta se on kamala kyykky. Kymco Venom taitaa olla tällä haavaa tehokkain 250cc customi?

4

1491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asgasdfasdf

      Ennen tehot ilmoitettiin DIN hevosina nykyään SAE:na. DIN on bruttohevosvoimat ja SAE on nettohevosvoimat.

      Lisäksi nykymoottorien pitää alittaa kiristyneet päästömääräykset, siksi koneet joudutaan säätämään sairaanloisen laihalle. Ennen ei ollut niin tarkkaa päästöistä.

      Sitten vielä kun sotketaan vertailussa 2-syl->1-syl, niin johan tulee teho/vääntö ja kierroslukueroja.

      • ploö

        SAE on brutto ja DIN netto.
        Oli yks tai kaks pyttynen niin vääntö kertaa kierrosluku on teho.
        Ei kai custom tyyppiseen pyörään kukaan kaipaa hurjasti kiertävää konetta vaan edes hitusen vääntöä.


      • dksaaksdf
        ploö kirjoitti:

        SAE on brutto ja DIN netto.
        Oli yks tai kaks pyttynen niin vääntö kertaa kierrosluku on teho.
        Ei kai custom tyyppiseen pyörään kukaan kaipaa hurjasti kiertävää konetta vaan edes hitusen vääntöä.

        SAE (American Society of Automotive Engineers)

        SAE brutto (SAE gross horsepower) mittaustapaa (SAE standardit J245 and J1995) käytettiin ennen vuotta 1972. Moottori mitattiin irtonaisena ilman lisälaitteita, joten tulos oli lähinnä teoriittinen maksimiarvo eikä vastannut autoon asennettua moottoria. Yleensä näin ilmoitetut tehot oli suuresti liioiteltuja massa-autoissa kun taas sen aikaisissa "muskeliautoissa" tehot olivat yleensä aliarvioitu.

        SAE netto (SAE net horsepower) mittaustapaa (SAE standardi J1349) alettiin käyttämään vuodesta 1971. Tässä mittaustavassa moottorissa oli kiinni kaikki lisälaitteet kuten myös imu -ja pakosarjat. Vuodesta 1972 yhdysvaltalaiset ilmoittivat tehon ainostaan merkinnällä "SAE net hp". Tämä vastaa lähinna DIN normin mukaista mittausta.

        "SAE netto" mittaukset ovat tarkempia kuin "SAE brutto", mutta silti ne ilmoittavat moottorin tehon vauhtipyörästä mitattuna. Koska "SAE brutto" arvoja ilmoiteltiin melko vapaasti ei ole olemassa tarkkaa kaavaa jolla voisi muuntaa nämä kaksi vastaamaan toisiaan.

        Vuonna 2005 SAE esitteli uuden testimenetelmän (SAE standardi J2723) moottorin hevosvoimateholle ja väännölle. Menetelmä poistaa joitakin epätarkkoja kohtia vanhasta tehon mittauksesta ja vaatii puolueettoman tarkkailijan läsnäolon moottorin mittauksessa. Mittaus on vapaaehtoinen autonvalmistajille, mutta sen läpikäyneitä moottoreita voidaan mainostaa merkinnällä SAE-certified. Tällä menetelmällä mitatut arvot ovat yleensä suurempia kuin vanhalla tavalla mitatut.

        DIN (Deutsches Institut fur Normung)

        Teho on mitattu saksalaisen DIN 70020 -standardin mukaisesti. Tässä teho mitaan moottorin vauhtipyörästä ja se vastaa käytännössä SAE netto -tehoa. Hevosvoimamäärä (DIN) ilmoitetaan Saksassa PS (Pferdestärke) merkinnällä. Italiassa merkintä on CV (di cavallo a vapore), tätä samaa merkintää käytetään myös Espanjassa ja Portugalissa. Hollannissa merkintä on pk (paardekracht). Ranskassa on käytössä ch (chevaux) -merkintä."


    • wäsäilijä

      Kiinalaisten käyttämä moottori on yksi yhteen Honda Rebelin moottori.Saman verran tehoa kuin alkuperäisessä.Ehkä aavistuksen laadukkaampia kuin alkuperäinen Hondan kone jossa oli vaihteiston toiminnassa vähän sanomista,ja 2004-mallissa kytkinvikoja.Kaikki muuhan kiinanvehkeissä on vähän sinne päin.
      Kymcossakaan ei vääntöä ole paljoa enempää,mutta tehoalue jatkuu paljon ylemmäksi jolloin tehoa hevosvoimina saadaan kierrättämällä enemmän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7555
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4173
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3675
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3170
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2846
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      56
      2456
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2378
    8. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2329
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      44
      2302
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2266
    Aihe